Jump to content

Rypjakta 08/09


General Custer

Recommended Posts

Er sugen på en tur til helga, men bare sommerdekk på bilen her i Oslo...dekka ligger i Molde :?

 

Hvis det er noen som kunne tenke seg en jaktkammerat til jakt en plass på Østlandet i helga, så bare send meg en PM.

 

Tomas

 

Dekka er ankommet, så da blir det jakt i helga læll. :D

Tar en tur i Imsdalen Søndag tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 418
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er sugen på en tur til helga, men bare sommerdekk på bilen her i Oslo...dekka ligger i Molde :?

 

Hvis det er noen som kunne tenke seg en jaktkammerat til jakt en plass på Østlandet i helga, så bare send meg en PM.

 

Tomas

 

Dekka er ankommet, så da blir det jakt i helga læll. :D

Tar en tur i Imsdalen Søndag tenker jeg.

 

Imsdalen i mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen du mener? :D

Hvor hen kommer du til å jakte da? Regner med at du ikke skal jakte i tjukke skogen der?

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Er sugen på en tur til helga, men bare sommerdekk på bilen her i Oslo...dekka ligger i Molde :?

 

Hvis det er noen som kunne tenke seg en jaktkammerat til jakt en plass på Østlandet i helga, så bare send meg en PM.

 

Tomas

 

Dekka er ankommet, så da blir det jakt i helga læll. :D

Tar en tur i Imsdalen Søndag tenker jeg.

 

Imsdalen i mellom Gudbrandsdalen og Østerdalen du mener? :D

Hvor hen kommer du til å jakte da? Regner med at du ikke skal jakte i tjukke skogen der?

 

Hilsen TikkaReven

 

Ja, det er det jeg mener, men jeg skal ikke jakte i tjukka nei. PM

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i går etter rypa.

Begynner å bli vel lett nå, så noe annet en single trykker ikke.

Så vel en 6-7 stk. Noen av de flere ganger uten å komme innpå.

En skudd sjanse etter medvinds-stand, men det var sideskudd på en 25 meter, og det ble bom gitt.

Så kom tåka, og det ble ikke noe trivelig å måtte kave med kart og kompass. Jeg hadde nemlig ikke vært akkurat her før, så det var ikke så lett å orientere seg når man så kun 50 meter. Jeg trodde jo at jeg måtte gå en vei for å gå ned, men kompasset sa helt motsatt. Men det er bare å stole på kompasset, og det var det gitt. Man går mye rundt omkring og i sirkler på jakt... :)

 

Hørte også en orre mest sannsynligvis på vei ned.

Bikkja sto, og jeg trodde den satt under granene 5-6 meter lengre fram, men den satt selvsagt 25 enda lengre fram nedi ei dump. Bilen støkka også en Orre på vei ned Imsdalen ;)

Link to comment
Share on other sites

Smygjakt på rypa med kikkert, avstandsmåler og dempet salongrifle m/kikkertsikte er noe av det fineste jeg vet om innen jakt (når en ser bort fra toppjakt). Mye speiding med kikkert for å finne rypa, men i slikt vær som dette er det ikke farlig å finne flokkene:

 

CIMG0509.jpg?t=1226918026

 

 

Fant et kull på 12 fjellryper, på 580 meters hold. Plukket meg ut en rute slik at ansmygingen skulle komme nedenfra og i skjul. Men den skuddplassen jeg plukket meg ut fra avstand viste seg å være litt lengre unna kullet enn jeg forutså. Dermed måtte jeg krype litt i åpent terreng, og rypa strakte hals etter en stund. Jeg måtte dermed frem med avstandsmåleren og måler holdet til 79 meter (innskutt på 75m). Legger korset i vingeknoken på ei rype i utkanten av kullet og trekke forsiktig av. Ser anslaget, rypa faller om og ruller ned fjellsiden. En herlig følelse. I det samme øyeblikket som kula går gjennom rypa, letter kullet og flyr mot sola - igjen en fantastisk naturopplevelse i fjellet denne dagen. Her følger et bildet av rypa (skutt i vingeknoken, utgang i vingeknoken på andre siden):

 

CIMG0520.jpg?t=1226917951

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var litt usikker på om jeg skulle legge den her eller under skogsfugljakt, men det ble nå her :P

 

Siste jaktturen for 2008 fant sted den 22.Des. Da bestemte jeg og en kompis oss for å ta en liten tur på skogsfugl og rypejakt.

Siden han ikke hadde med hagle fikk han lånt mi, så tok jeg med meg videokameraet i stede. Føret den dagen var tungt, spesiellt for hundene. Og det snødde vannrett til tider, derfor ble det litt vanskelig og filme.

På turen så vi et par tre orrfugler som ble støkket ut, også hadde vi en stand på rype. Men fikk ikke noen av fuglene på film :oops:

Har likevell klippt sammen en liten snutt fra turen, med noen bilder fra årets jaktsesong til slutt. Så for dere som er intresert så kan dere finne filmklippet -> HER <-

 

Første filmen av denne typer jeg lager, men det kommer nok flere og bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Jo var en tur i dag, var sol, null vind men -24 grader :P Såg 15 ryper, de fleste satt 2 og 2 men var ei enkeltrype her og der ;)

Fikk desverre ikke skutt noen. Hadde nemlig problmer med hagla, hadde lånt ei halvauto, men den var ikke links så sikringa var på feil side...ble ganske klomsete :?

Angrer på at jeg ikke tok med bretonen, hadde nok blitt mer fart i sakene da :P

Får sjå om jeg tar meg en tur til i morgen, håper på litt bedre resultat da 8)

Link to comment
Share on other sites

Dagskvoter for ryper i Nordland etter nyttår 2009

Statskog har fastsatt følgende rypekvoter for Nordland og Troms etter nyttår 2008/2009: Troms: Maks to typer pr jeger pr dag, herav kun ei lirype. Nordland nord for Tysfjord forvaltes av Statskog Troms og har de samme kvoter som gjelder for Statskog Troms. Salten: Maks 3 ryper pr dag pr jeger, herav kun ei lirype Helgeland: Maks ei rype pr jeger pr dag, uavhengig om det felles lirype eller fjellrype.

 

Statskog senker dagskvoten for ryper i Nordland og Troms fra 5. januar 2009.

Helgeland: Maks ei rype pr jeger pr dag, uavhengig om det felles lirype eller fjellrype.

Salten: Maks 3 ryper pr dag pr jeger, herav kun ei lirype.

Statskogs områder i Norland nord for Tysfjorden forvaltes av Statskog Troms og har de samme dagskvotene som for Troms.

Troms: Maks to typer pr jeger pr dag, herav kun ei lirype.

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/nordland/nyhet?element_id=24761471&displaypage=TRUE

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article4027215.ece

Link to comment
Share on other sites

Du får aldri Statskog til å gå med på total fredning på sine områder, til det tjener de for mye penger på jaktkortsalg. En kvote på noen få ryper, der det egentlig skulle vært freda, sikrer inntektene framfor rypene. Siden jegere flest har skaffet seg jaktkort før nyttår, så taper ikke Statskog da på å redusere kvota til et minimum. Noen som sa dette smaker av kynisme?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Her er det nesten ingen revespor lenger :D

Dessverre ikke rype heller da, men skaut da en hare i dag

 

Nei, det frister ikke så veldig mye å fjase i snøskavlene etter rype, selv om man ser en og annen feit og fin vinterrype flakse rundt om kring.

 

Men det må sies at jeg de siste 3 ukene har sett relativt overraskende "mye" rype i forhold til det dårlige rypeåret vi er inne i.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg så to enkeltfugler i går og hadde skuddsjanse på en av dem, men lot være å skyte. Skal det bli bedre i år så må man ta litt hensyn i vinter. Ikke tolk det slik som at jeg er i mot vinterjakt, for den setter jeg høyt. Skjøt et ganske beskjedent antall ryper i høst og jeg har aldri hatt færre turer etter rype enn i høst. Det er derimot bra med hare, så det blir fortsatt

jakt.

 

Jeg jakter på nordsiden av varangerfjorden, i Vadsø og Nesseby kommune.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter på nordsiden av varangerfjorden, i Vadsø og Nesseby kommune.

 

Ja, da jakter du med stor sannsynlighet i like lauvmakk-herjet terreng som meg?

 

Nei, jeg anser heller ikke meg selv for å være noe trussel mot rypebestanden, ei heller hva gjelder vinterjakta. Sist vinter skaut jeg kun totalt 3 ryper mellom årsskiftet og midten av mars. Det ble én familiemiddag, og det blir nok ikke noe mer denne vinteren. Snarefangsta gidder jeg ikke når det er så lite ryper. Regner med at jeg hadde vært nødt å sette opp 300 snarer for å klare å fange ÉN rype pr døgn(!)

Link to comment
Share on other sites

hei i år tok meg og noen kompiser turen til eit område rundt hardanger vidden på fjellrype jakt... det va overaskene mykje rype telte dei fleste vi sågog på 3 jakt dager så vi langt over 100 ryper:D i eit terreng på 6500 mål :D:D gjekk så og sei gjennom heile terrenge på disse tre dagene og d meste vi såg av ryper på ein gang var eit kull på rundt 20 ryper, såg og eit kull på 9 ryper... vi tenkte oss turen opp igjen der no i vinter menne mest for kosen sin skyld.. men jakt blir d og selfølgeli :D

Link to comment
Share on other sites

hei i år tok meg og noen kompiser turen til eit område rundt hardanger vidden på fjellrype jakt... det va overaskene mykje rype telte dei fleste vi sågog på 3 jakt dager så vi langt over 100 ryper:D i eit terreng på 6500 mål :D:D gjekk så og sei gjennom heile terrenge på disse tre dagene og d meste vi såg av ryper på ein gang var eit kull på rundt 20 ryper, såg og eit kull på 9 ryper... vi tenkte oss turen opp igjen der no i vinter menne mest for kosen sin skyld.. men jakt blir d og selfølgeli :D

 

Jøss, hvor og når på vidda var dette?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ble et rype riket den uken. Overraskende mye faktisk :D Første jaktdagen vår fikk vi 8 ryper.

dagen etter på når vi våknet, var alle rypene stjelt! :( Og det var vist fler som fikk fra stjålet rypene sine!

Kem som gjør noe sånt som dette :?::?:

Skulle blitt slaktet!! :evil:

 

 

Her er en liten bilde snutt fra turen vår:

Link to comment
Share on other sites

Jobben jeg har gjør at jeg kan jakte noen dager i ukene.Jakter på veldig mange terreng, og vil dessverre ikke si hvor jeg jakter. I terrengene jeg jakter har jeg forøvrig sett veldig bra med fugl, overaskene nok. Betre om du sender en PM, Voss er jo ikke så langt fra der jeg bor :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...