Jump to content

Rypjakta 08/09


General Custer

Recommended Posts

Får vel legge ut et lite innlegg fra svenskjakta i år.

Var for første gang på tidligjakt i Sverige. Var litt spent på om kyllingene var så store at de var jaktbare, men ble positivt overasket.

Kyllingene vi så var store og flotte, og hadde ingen problemer med å fly.

Vi ble kjørt langt inn i fjellet med hellikopter, og bodde i lavvo en uke. Langt fra folk.

Vi var 4 personer og 5 hunder. Alle av rasen Breton.

Det var lite fugl å se i fjellet. Hadde bare et par kull på vingene hver dag. Men kullene var store og fine, så det var ingen tegn til at det var rovdyr som gjorde at det var lite fugl.

Hundene gikk ganske bra, og vi hadde flere kjempefine sitvasjoner. Fangsten ble for min del 5 ryper, men til sammen fikk vi i underkant av 15 ryper tror jeg.

Men vi var kjempeheldige med været. Flott vær hver dag, og regn om nettene, så det var litt fuktig i bakken.

 

Her er noen bilder fra jakta.

 

Nemi planlegger jakta fra helikopteret

IMG_1080.jpg

 

Kveldsstemning over lapplands fjell

IMG_1091.jpg

 

Bålstemning

IMG_1094.jpg

 

Runa har lyst på rype

IMG_1099.jpg

 

Årets første rype

IMG_1119.jpg

 

Min første double :)

IMG_1135.jpg

 

IMG_1163.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 418
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da er jeg tilbake fra 5 dager etter rype og skogsfugl i fjellene rundt Vassfaret i Buskerud.

 

Alle spådommer om lite fugl i fjellet ble gjort grundig til skamme :D 13 ryper og en hare fordelt på 4 mann er kanskje ikke fantastisk, men hadde vi skutt bedre hadde det vært 30-40.

 

Turen var i alle fall helt fantastisk, med godvær nesten alle dagene.

 

normal_DSC_0267.jpg

 

normal_DSC_0102.jpg

 

normal_DSC_0141.jpg

 

normal_DSC_0205.jpg

 

normal_DSC_0263.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er jeg tilbake fra 5 dager etter rype og skogsfugl i fjellene rundt Vassfaret i Buskerud.

 

Alle spådommer om lite fugl i fjellet ble gjort grundig til skamme :D 13 ryper og en hare fordelt på 4 mann er kanskje ikke fantastisk, men hadde vi skutt bedre hadde det vært 30-40.

 

Turen var i alle fall helt fantastisk, med godvær nesten alle dagene.

 

Bilder kommer når jeg har sjekket ut hvordan man gjør det :oops:

 

 

Det er godt enkelte er heldige med været!

Jeg gikk 12 timer i fjellet fordelt på 2 dager, og det var maks 10 minutter til sammen at det ikke snødde vannrett. :x

Link to comment
Share on other sites

Var på flekkjakt igår, og det må jeg si var utrolig spennende. Ble en fjellrype med min CZ Brno 452 American 22 lr, a-tec demper og tasco target varmint 2,5-10x42 mildot. Praktisk med mildot på denne type jakt fant jeg ut. Rypa ble tatt på 98 meters hold. Observerte mellom 150-200 ryper på 8 timer, og kunne tatt mye med hagla, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok med salongen. Utrolig gøy, selv om rypa hadde litt for mye snø, og steiner, å gjemme seg i.

Link to comment
Share on other sites

ser ut som du hadde en fin tur, men nå er det snø i vassfaret tror jeg det er i vertfall det på fjella rundt har jeg sett :) så du hadde flaks med været :wink:

 

Vi var svinheldige med været ja... snøen kom den dagen vi reiste :D

 

Vassfaret er forresten en flott naturopplevelse også... noe av det råeste landskapet jeg har gått i. Kan absolutt anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå å gleder meg til å reise på jakt. Skal 2 dager til en kompis, på en liten øy her i finnmark å jakte. Er observert over normalen med fugl der i år å er tatt en del fugl der. Observert store fine kull. Eneste minuset er at jeg fikk århundrets kink i ryggen under arbeid med veden i går.. :evil::evil: Håper bare den går over til i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skaut mi fyrste rype for få dagar sidan. Avstand heilt etter boka, men måtte til med to skudd før den gjekk ned. Fann igjen rypa, og oppdaga desverre at den ikkje var død (enno). Vingeskoten og høgt i ryggen såg det ut til. Situasjonen var eg ikkje godt nok budd på, så blei ei improvisert blanding av karate og forsøk på å knekke nakke.. :? Usikker på om eg faktisk knakk nakken, eller om eg rett å slett kvelte den. Så spørsmålet: Kan nokon gi meg ein god metode for avliving av rype og kanskje anna småvilt? Vil naturleg nok vere betre budd til ei eventuell ny skadeskyting! (Ikkje at det er noko mål, men de forstår...)

 

Mvh petilsen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Skaut mi fyrste rype for få dagar sidan. Avstand heilt etter boka, men måtte til med to skudd før den gjekk ned. Fann igjen rypa, og oppdaga desverre at den ikkje var død (enno). Vingeskoten og høgt i ryggen såg det ut til. Situasjonen var eg ikkje godt nok budd på, så blei ei improvisert blanding av karate og forsøk på å knekke nakke.. :? Usikker på om eg faktisk knakk nakken, eller om eg rett å slett kvelte den. Så spørsmålet: Kan nokon gi meg ein god metode for avliving av rype og kanskje anna småvilt? Vil naturleg nok vere betre budd til ei eventuell ny skadeskyting! (Ikkje at det er noko mål, men de forstår...)

 

Mvh petilsen

 

Hei!

 

Det du beskriver er helt normalt, det er desverre ofte at rypen flakser litt i lyngen etter skuddet. Greieste da synes jeg er å klemme på halsen med to fingre til det blir stille. Tar vanligvis ikke mange sekundene. Noen har en fin teknikk på å knekke nakken, men det er ikke alltid enkelt...

Link to comment
Share on other sites

Neineinei, er MYE lettere å avlive rypa på denne måten:

Hold den etter halsen, slik at nebbet ligger oppå pekefingeren. Bøy tommelen slik at leddet ligger mot hodet på rypa. Press tommelen mot hodet, skallen er myk og gir lett etter = du har knust hjernen på rypa = ikke mer liv/smerte for den fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Kommer akkurat fra 2 dagers turen.. Været i dag gjorde at det ikke ble noe jakting, men vi fikk oss en tur i går. Så vel mellom 35-40 ryper på en 5 timers tur på 15 km. Terrenget var noe helt for jævlig å gå i.. Gikk 600 høydemeter opp på 1,5 km i rein steinur. Men når man først kommer seg opp, så var det ett eldorado å jakte i. Skal garantert tilbake til neste år, men da litt tidligere på sesongen. Fuglene var nesten helt hvite nå å fryktelig skjær..

Link to comment
Share on other sites

Ble to liryper i helga.

Ringebu statsalmenning, felt 3 ved Goppollen.

Veldig mye folk og smelling i øst og vest.

Middels bra med fugl. Tok opp en god del dag 1 (3 kull 6-8 fugl og noen slengere), men dag 2 ble det mindre.

Kanskje litt mye jegere der presser fuglen mot de mer øde delene tenker jeg.

 

Andre som har vært ute og kan melde om noe?

Link to comment
Share on other sites

Ble to liryper i helga.

Ringebu statsalmenning, felt 3 ved Goppollen.

Veldig mye folk og smelling i øst og vest.

Middels bra med fugl. Tok opp en god del dag 1 (3 kull 6-8 fugl og noen slengere), men dag 2 ble det mindre.

Kanskje litt mye jegere der presser fuglen mot de mer øde delene tenker jeg.

 

Andre som har vært ute og kan melde om noe?

 

Bor du i Ringebu?

Har aldri jaktet ved Goppollen, men vet det er en del fugl ved friisvegen.

Link to comment
Share on other sites

Ble to liryper i helga.

Ringebu statsalmenning, felt 3 ved Goppollen.

Veldig mye folk og smelling i øst og vest.

Middels bra med fugl. Tok opp en god del dag 1 (3 kull 6-8 fugl og noen slengere), men dag 2 ble det mindre.

Kanskje litt mye jegere der presser fuglen mot de mer øde delene tenker jeg.

 

Andre som har vært ute og kan melde om noe?

 

Bor du i Ringebu?

Har aldri jaktet ved Goppollen, men vet det er en del fugl ved friisvegen.

 

Nei, er fra Molde, bor i Oslo.

Blir nok en tur oppover til Ringebu igjen, ikke denne helga, men neste. Hvis ikke snøen er kommet for alvor da...

Bra trening for hunden, i og med at det ble situasjoner titt og ofte, pluss at terrenget er åpent.

 

Har ikke jaktet rundt Friisvegen, men det er jo muligheter for å kjøpe kort på det feltet også.

Har du jaktet der i år?

Link to comment
Share on other sites

Bor i Ringebu, og har jaktet her siden jeg var 14! :P (er 17 nå)

 

Er da greit med fugl ved friisvegen, synes nå jeg da.

 

På en god dag ser jeg rundt 50-60 fugler i området.

Men kan også få dager det jeg ikke ser mer enn 1020 stk da!

 

Hilsen TikkaReven

 

Det hørtes da bra ut det.

Jeg så vel 40 pluss på dag 1, og en 17-18 på dag to.

Ble vel mye folk der dag 2, nesten like mye jegere som ryper...., så rypene presses nok lengre ut i terrenget vil jeg anta.

 

Men, når det gjelder høyden så satt mesteparten av fuglen på ca 1080 til 1150 meter. Kom du høyere så var det lite, og lavere var det bare en og annen slenger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også jaktet i Ringebu i år. Område 2 var det vel. Øksendalsfjell, Remdalshøgdene osv. Her synes jeg det var mange jegere og ganske lite fugl. TikkaReven, hvor langs Friisveien jakter du?

 

Det er mye folk i terrenget når dere utenbygdsfolk kommer og erobrer fjellet vettu :lol:

 

Etter Høstferien, da det bare er innenbygdsfolk som har lov til å jakte, så er det helt topp her!

Finnes nesten ikke jegere, og er man litt kjent i terrenget så finner man stort sett mye fugl.

 

Vil egentlig ikke røpe gode plasser nå som det sies at det er lite rype.

 

PS: Men du er enig i at det er fint her? 8)

 

Hilsen TikkaReven

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også jaktet i Ringebu i år. Område 2 var det vel. Øksendalsfjell, Remdalshøgdene osv. Her synes jeg det var mange jegere og ganske lite fugl. TikkaReven, hvor langs Friisveien jakter du?

 

Det er mye folk i terrenget når dere utenbygdsfolk kommer og erobrer fjellet vettu :lol:

 

Etter Høstferien, da det bare er innenbygdsfolk som har lov til å jakte, så er det helt topp her!

Finnes nesten ikke jegere, og er man litt kjent i terrenget så finner man stort sett mye fugl.

 

Vil egentlig ikke røpe gode plasser nå som det sies at det er lite rype.

 

PS: Men du er enig i at det er fint her? 8)

 

Hilsen TikkaReven

 

Nå tror jeg ikke at du blir kvitt oss utenbygdinger med det første, i hvert fall ikke om man skal tro sidene til inatur.

Der står det at det kan kjøpes kort helt fram tid jul, uavhengig av hvor man kommer fra.

 

edit: en ting til. Jeg så takseringsresultatene fra de 3 feltene i Ringebu allmenningen, og det var felt 3 som hadde de beste resultatene i år.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye folk i terrenget når dere utenbygdsfolk kommer og erobrer fjellet vettu :lol:

 

Etter Høstferien, da det bare er innenbygdsfolk som har lov til å jakte, så er det helt topp her!

Finnes nesten ikke jegere, og er man litt kjent i terrenget så finner man stort sett mye fugl.

 

Vil egentlig ikke røpe gode plasser nå som det sies at det er lite rype.

 

PS: Men du er enig i at det er fint her? 8)

 

Hilsen TikkaReven

 

Såvidt jeg har skjønt er det bare et par uker i elgjakta at vi utenbygdsboende ikke får slippe til. Javisst er det fint der! :D Jeg har tråkka rundt i disse fjellene mange turer årlig de siste 18 åra. Både vinter, vår, sommer og høst. Alle årstidene har sin sjarm, og jeg blir aldri lei!

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt her for en ukes tid siden. Midt i et kjerr tok bikkja stand, vi gikk på og fikk ei rype, men den andre dro videre og den stupte over fjellskråningen. Akkuratt på vei over skråningen så jeg noe som vi kunne konkludere med å ha vært (høyst sannsynlig) 2 fjellvåker og dem stupte rett ned og tokk rypa. Kanskje det er en liten grunn til rype nedgangen ? Har aldri sett flere korper, hønsehauker, våker o.l i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk også se en reinsflokk, på ca 1000 dyr. Snek oss inn på 100 meter, og bare nøyt synet..

 

Nu vel... hær e vel muligens ett å anna som ikke ble offentliggjort, kan æ tænke mæ ;)

 

 

(Beklager moderatorer; dialekt ble i dette tilfelle brukt for å manifestere et poeng, hehe)

Link to comment
Share on other sites

Var en dagstur på Lørdag.

Så vel ca 60 fugl, inkludert 3 kull (6, 9 og 4) og en flokk på ca 35 stk.

De begynner å bli ganske så lette nå, spesielt når de har vært tatt opp tidligere på dagen.

 

Flokken ble litt for mye for min unge vorsteher, så han tok seg en liten runde med los i nærområdet :D

Link to comment
Share on other sites

Helgetur til Ringebu almenningen igjen (felt 3).

Gikk opp fra Imsdals-sida.

Overraskende mange jegere så langt øst i terrenget. Kjipt da vi måtte endre planer flere ganger og ikke fikk gått motvinds nesten hele dagen.

Skal nok trekke mot mer avsidesliggende steder neste gang.

Blei 3 ryper på meg og jaktkameraten.

Så vel en 30-40 ryper hver av dagene, men en blanding av lett rype og noe uflaks gjorde at skuddsjansene var forholdsvis få.

Rypa satt stort sett over 1100 meter, men når vi gikk ned fant vi også et par kull på snøflekker nede rundt 950 meter, i bjørkeskogen. Kun noen få fjær som er brune nå, på hodet.

Link to comment
Share on other sites

Bestanden vil neppe eksplodere når dere dreper nesten 90% av de få dere ser?

 

helt enig....noen tenker bare på å få sekken full,og tenker ikke konsekvenser framover..... :evil:

selv har jeg tenkt å spare rypa i år,hvis det skal være noe fugl å få de neste årene,,,,,, det er uforsvarlig å kanonere de stakkkars få fuglene som er i fjellet i år......

Link to comment
Share on other sites

har blitt lite jaktet.. vert to turer. første turen gikk lå vi i lavvo (3 netter). fikk tilsammen 9 ryper. vi så tilsammen 11,fikk 9 av dem med oss hjem..

dårlig med rype i nordland.

Jævlig bra, du er nok kjempestolt :roll: Hva nytter det at man viser moderasjon når enkelte driter i kvoter å ikke tar hensyn til liten bestand. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt i går og så på jaktbilder på facebook. Der det var lagt ut bilder fra en tredagers jaktur i sverige, utført av meget kjente jegere som selger filmene de lager på xxl, sponset av NJFF... De skjøt over 20 tiurer i samme område på tre dager. Samme gjengen laget en jaktfilm om skogsfugljakt med hund. Der har jeg hørt at det ble skutt ca 80 storfugl i samme terreng for å spille inn filmen. Når dette er måten jakt fremstilles for nye jegere med masse action og dusinvis av fellinger så syns jeg ikke det er rart at mange jegere ikke tenker lengre enn sin egen nese..

 

Dagens oppgulp :roll:

Link to comment
Share on other sites

I dag var det fri fra jobben, så da ble det en tur på rypfjellet.

Runa gikk kjempebra i dag, men hadde bare en støkk på ei rype før kaffepausen.

Ei stund etter kaffepausen gikk hun inn i stand, men rypene lettet når jeg var på vei rundt. Men hun er fortsatt bestemt på at det er flere ryper der, så jeg går frammover ved henne, og plutselig letter det ei rype til. Jeg får akkurat sendt et skudd etter den før den forsvinner bak en busk. En rype til letter i det jeg skyter, og bak busken ligger rypa død.

Tara som var med som tilskuer syntes det var veldig stas med nyskutt rype, og Runa ville gjerne finne flere.

Hadde en stand til på skogsfugl nede ved bilen. Runa var helt komplett, men jeg fikk ikke skutt på den.

 

Alt i alt en knallfin dag, der været var på topp og Runa gikk knallbra :D

 

Jakttur051108_022.sized.jpg

Kjempeflott fugl.

 

Ligger noen flere bilder på galleriet på hjemmesia mi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...