Jump to content

Rypjakta 08/09


General Custer

Recommended Posts

  • Replies 418
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg og en kompis tok oss en tur med riflene på fjellet i dag. Var nydelig vær med skyfrihimmel og null vind. :)

Så godt med ryper, men pga lange tider uten snø var det hard skare og det bråket noe jæ##ig, så rypene lettet i god tid før vi fikk øye på dem. :evil:

Kom da til slutt over to fjellryper som sprang ca. 15m fra oss. Stakk da skistaven i snøen å brukte den som skytestav, fyrte av et skudd og rypa ble liggende. Den andre rypa lettet men fløy bare 2-3m før den landet igjen. Kompisen min la seg ned og plukket den med rifla. Da var kvota på ei rype pr. dag fylt og vi dro hjem. :P

okv8xw.jpgim86lj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke jakt på rypa nå. Men det betyr jo ikke at man bare skal sitte hjemme i stua å se på tv.

Så mandagen gikk jeg meg en tur for å trene bikkja, og det var da en og anna rypa oppå der.

En filmsnutt fra turen kan sees på hjemmesia mi eller

.

Er ny innen denne typen film(jakt/natur). Så hvis dere har noe å si om den så er det bare å spytte ut.

Tåler konstruktiv kritikk :)

Link to comment
Share on other sites

Jøgge: Det var en veldig flott film! Jeg har drevet med fjernsyn og video i 20 år, og ser du absolutt er inne på noe der! Keep up the good work! :D Det er mye arbeid bak en sånn film, ikke minst med å flytte kamera hit og dit, og du ser ut til å ha tålmodighet til å gjøre det, bra.

 

Og jeg mener å kjenne meg igjen på Hårskallen ja...? Startet forøvrig min karriere på medielinja ved Skogn Folkehøgskole, så jeg er godt kjent i nærområdet ditt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er nok på Hårskallen ja :)

Gikk opp fra "skallstuggu" å gikk innover mot "skalltjønna". Og en liten runde bak den :)

Veldig flott tereng både for å trene hund eller å gå seg en tur.

Går du litt bort fra skiløypene er du nesten helt alene :)

 

Skodda lågg tykk som grøt nede i bygda, men ikke lenger opp enn skogslinja på skjøtingen. Så på skallen var det kjempeflott :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel innenfor "øvre forra naturreservat".

Tror faktisk ikke det er lov å plukke blomster for å sette det på spissen.

Hvis du venter til kvisten har falt av så er den lovlig, men det spørs om du blir kaffetørst mens du venter. :lol:

 

Jeg ser ikke noe galt i det du gjorde, men det kan jo være andre.

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/for/lf/mv/xv-19901221-1088.html

 

Sitat: "For reservatet gjelder følgende bestemmelser, jf likevel V og VI.

 

1. Vegetasjonen, herunder døde busker og trær, er fredet mot skade og ødeleggelse.

Det er forbud mot å fjerne planter eller plantedeler fra reservatet.

Nye plantearter må ikke innføres.

2. Alt vilt, herunder hi, reir og egg, er fredet mot enhver form for skade, ødeleggelse og unødig forstyrrelse. Jakt, fangst og bruk av skytevåpen er forbudt, jf. dog pkt. V nr. 5."

 

Prøver ikke å ødelegge friluftslivet for deg. Ville bare gi deg et tips, sånn at du kan redigere vekk ting som kan skape problemer for deg.

 

Står litt om området her også. http://www.levanger.kommune.no/tjeneste ... _forra.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, så vet jeg ikke. For meg så handler det bare om å bruke sunn fornuft. Vi har hytte ved vulusjøen, og vi bruker området som vi gjorde før disse reglene kom. Men vi bryter ikke kvist rundt heståsdalen, som er det mest beferdede området.

 

Barna mine plukker f. eks. myrull og andre ting rundt hytta, og er pr. def. miljøkriminelle.

Link to comment
Share on other sites

@jøgge

Takk for flott film. Det var ren meditasjon å sette seg ned med filmen din etter en tøff dag på jobben. Uten å ha den ringeste kunnskap om å lage film så ser det ut for meg som om du har et talent. :D

 

Jeg koste meg virkelig over kaffekoking på bålet. Spør du meg så så synes jeg enkelte lover blir litt dumme. Man må da for f..n bruke naturresurssene. Dessuten er bålkokt kaffe bedre enn kaffe kokt på kokeapparat. Det er ingen påstand, det er harde fakta.

 

Sluttsekvensen med rypeflokken og hundehodet som plutselig dukker opp foran kamera er jo rettogslett et blinkskudd. Denne scenen setter virkelig fantasien i sving: Hva skjer videre? Er det totalsprekk og gal breton etter flyktende fugl eller er det ansmyging mot en gjennligger som det blir en jaktbar situasjon av?

 

I mitt terreng er det nå sikkert 2 meter løssnø. Går å håper på litt mildvær så vi får litt skareføre. Ny helg uten mulighet til å komme seg til fjells, blir gal snart (denne filmen gjorde ikke galskapen mindre :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Takk for det...

Ble det noe rype.

Var ute en tur og trena litt i dag også.

Blåste kraftig på toppene og mye snø ned i sidene. Rypa hadde trekt ned i sidene, og trykka ganske godt.

Hadde to fuglesitvasjoner på Runa i dag. Første stand var det en fugl i, og andre standen var det 10-15 ryper i. Komplett i dag også, så dette lover bra :)

 

Et par bilder:

 

skallen_10_02_09_015.jpg

Runa i full fart

 

skallen_10_02_09_023.jpg

Runa i stand

 

skallen_10_02.jpg

Rypa

 

Er flere bilder på hjemmesia mi

Link to comment
Share on other sites

Var på rype jakt på netland sør for nesjen i kvinnesdal Mandag 2/2. Der fikk jeg skutt min første rype for gordonsetter tispa mi som ble ti mnd. samme dag :D Gjett om eg va kry :mrgreen: Rypa ble skutt i en perfekt stand og en bra reis! utrolig morro!! Tenker jeg tar en tur til helga også. så vel ca 10 ryper på en ca to timers jakt, var litt tungt føre for hunden ellers var været tilnærmet perfekt, litt mye vind.normal_amy1_003.JPGnormal_amy1_004.JPGnormal_amy1_014.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte den nå i helga så har bare brukt den to dager, så allerede noen løse tråder, men ikke noen hull eller revner ennå. Dressen fungerte jo veldig bra for formålet sitt må jeg si men du er kansje inne på noe ang. kvalitet og den var jo ikke akkurat billig heller, men er foreløpig fornøy så for vi se hvor lenge den holder.

 

http://www.jegeroghund.no/Jaegerens%20H ... rdekk.html

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!! petiten e jo en trivelig hund det også, er god kamerat med Matti som har bøjentas kamerat otto så kjenner helst bare den da men den har ett fantastisk lynne, men er vel ikke noe til rype jakt. alt til sitt bruk :D er morro med unghund, det er min første hund så det er mye å lære. var på trnings samling i helga og det var jo int. å se hvordan det fungerer siden jeg aldri har vært på prøve o.l. jakter litt i både skog og fjellet men her er det lite snø som regel tidlig på vinteren så blir vel helst etter jul jeg trenger og bruke dressen å da blir det jo helst fjellet, så får håpe den holder en liten stund i hvertfall...

Link to comment
Share on other sites

ser det er flere som skriver at di ikke har med hunden på vinter jakt, hvorfor det egentlig? har ikke mye erfaring med vinter jakt på rype, men det lille jag har så syns jeg di har trykket ganske bra og det går greit å jakte med hund. Tenker jag tar en tur i mårra og prøver litt, så satser på noen bilder i mårra med forhåpentligvis en rype eller to :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...