Jump to content

Rypjakta 08/09


General Custer

Recommended Posts

Ja så kom brevet fra statskog, 2 periode vågvassfjeld, Hattfjelldal kommune.

Er jo litt skuffa, hadde håpa på 1 periode men mann kan jo ikke få det hvert år.

Har hytte i området så det er bare å ta børsa på ryggen og gå til fjells.

Har jakta i samme området i 29 år så er rimelig godt kjent, i fjor var det en merkbar oppgang og meget bra med stammfuggel nå i vinter så det ser bra ut.

Så spør jeg alle på kammeret som jakter ryper, hvor skal dere jakte i høst?

Jeg jakter med bikkje, har ei Gordon tispe på tre år som er meget bra.

Kjenner at det kribler allerede :D

 

Hilsen General Custer

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 418
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har tradisjon for kysten av Finnmark som oppstart og skogsfugl senere sørpå. Hvis bare ungbikkja fungere til høsten så kan dette bli bra. Hadde stand på tiuren i høst uten at vi kom innpå, men bare vent til høsten. DA :D

Link to comment
Share on other sites

Søkte ikke på sesongkort i år. Hadde første perioden i fjor på et terreng her, men 2 ryper på kvoten, 1 time og 40 min ca med bil og 50 kroner i bompenger gjør at jeg heller jakter skogsfugl eller gås :wink: Er ikke nødvendigvis antallet med fugl som teller, men er en motivasjon å gå etter fuglen. Var 4-5 turer i fjor å skjøt kvoten på 15 min. stort sett hver gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rundt omkring i Øst-Finnmark, satt av 3 uker :mrgreen:

(Mulig jeg må prøve å komme meg til litt elg-jakt)

Har ei gordon tispe på nesten to år. Helt umulig sist jakt :evil:

Har vannvittig jaktlyst, men jeg har ikke forklart godt nok at jeg er sjefen... :roll:

Jaktet stort sett selvstendig, og tok til og med stand (på lemmen!!!) :cry:

Holder på å piske henne på dressur-kurs nå :twisted:

Er ikke veldig optimistisk for jakta, men kan jo bli bra :D

Link to comment
Share on other sites

Jaja... Misunner ikke dere finnmarkinger på vær, sommer, avstander, mørketid osv osv. Men akkurat jakt... Min store drøm er å få tusle rundt i Finnmark et sted og jakte og fiske. Bare så synd det er to hundre mil med bil! Dere bor laaangt unna ass! Kjørte fra Hamar til Tromsø for en del år tilbake. Kom til Nordkjosbotn. "Ja, nå er jeg langt nord", tenkte jeg, helt til jeg så skiltet i krysset der. "Kirkenes 960". Nesten hundre mil til!!! Og da hadde jeg kjørt nesten hundre og femti mil gjennom vårt nydelige land allerede! Dæven... Er vel endel kortere gjennom Finland, men lell a gitt...

 

Blir nok ikke rypejakt på meg i år heller. Drømmer om nord, men tiden strekker ikke til. Planla nesten en tur til Dividalen, men legger det på is til fordel for en Londontur i stedet (nei, ikke rypejakt der nei)... Det var i Dividalen jeg hadde min ilddåp som jeger, for tre år siden. Mitt livs naturopplevelse! Ikke helt det samme som flatbygdene ved Mjøsa her på (uhyggeligutroligufatteligkjedelige) hedemarken.

 

Har en og annen rype oppi fjellet rett øst for Hamar (Løten/Hamar/Ringsaker kommuner). Bommet på noen i fjor. Kanskje jeg treffer et par i år.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikkje andre planer på rypefronten enn dei gode gamle fjella heime på grensa mellom Sunnfjord og Nordfjord. Ikkje akkurat veldig plenty med fugl, men finne alltids noke. Og so e det no arti å gå i same fjella og følge med på utviklinga mtp bestand. Og so e det no verdas vakraste fjell og då:D

Link to comment
Share on other sites

Vi får se....

Har ikke fått jakt i Sollia der jeg søkte, har ennå ikke fått svar fra Ålen fjellstyre om jakt på Holden statsalmenning. Det er de eneste jeg har søkt på iår. Regner med at det blir en helgetur til Sollia etter at de to første periodene er over. Om jeg ikke får annen jakt, blir det skogsfugl/rypejakt nord i Hamar/Ringsaker kommune.

 

Har to GS, en på 4 og en på snart 2 år. Begge uerfarne ennå, selv om det er skutt fugl for den eldste. Terper dressur om dagen, og håper på at DENNE høsten.......

 

Gleder meg uansett

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Har to GS, en på 4 og en på snart 2 år. Begge uerfarne ennå, selv om det er skutt fugl for den eldste. Terper dressur om dagen, og håper på at DENNE høsten.......

 

Gleder meg uansett

 

Mvh Dagl

Det er ingen ting som er så givende som å trene ei bikkje spør du meg,ting er som regel ikke så komplisert som mann skal ha det til.

Nå er jo jeg over middels interisert da så er mulig jeg går litt vell opp i oppgaven :D

Du skal sette deg mål og ikke gi deg før de er nådd, så skal du sette deg nye mål :D

Ingenting kan måle seg med å jakte med ei bikkje som gjør det den skal, gjør den ikke det blir det bare ei pest å ei plage.

Stå på med treninga, husk det står ikke på bikkja :!:

Link to comment
Share on other sites

Blir vel en del turer på Senja denne sesongen, tenker jeg. Pluss litt her på fastlandet, og i år skal jeg investere i salong (cz 452 American, få på en A-tec og kikkert) og prøve den på rypa - det tror jeg blir skikkelig spennende :D

Link to comment
Share on other sites

Blir vel litt jakting rundt skallen og skjøtingen for de som er kjent i nærheten av Levanger :)

Både på ryper og skogsfugl. Men er ikke all verden av fugl der, så blir vel fort mere trening enn jakting.

Også har jeg nettopp blitt invitert til sverige en uke i lavo :D

 

Eller jakter jeg med breton :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen ting som er så givende som å trene ei bikkje spør du meg,ting er som regel ikke så komplisert som mann skal ha det til.

Nå er jo jeg over middels interisert da så er mulig jeg går litt vell opp i oppgaven :D

Du skal sette deg mål og ikke gi deg før de er nådd, så skal du sette deg nye mål :D

Ingenting kan måle seg med å jakte med ei bikkje som gjør det den skal, gjør den ikke det blir det bare ei pest å ei plage.

Stå på med treninga, husk det står ikke på bikkja :!:

 

Er helt enig i at ting kanskje ikke er så komplisert som man skulle tro. Kanskje har jeg ventet vel lenge på den perfekte situasjonen, og vært vel forsiktig. Trenger nok å være litt mere "rå" denne høsten. Ihvertfall i forhold til eldstebikkja.

 

Ellers må jeg si at man kan trene og dressere til man ser mannen med ljåen, og som regel får man aldri gjort dette nok. Vårt problem er imidlertid først og fremst relatert til fuglesituasjoner, og mengden av disse. Hunden må få situasjoner for å lære. Siden jeg ikke er stinn av penger og kan leie privat-terreng eller reise land og strand rundt på diverse trenings- senter og -terreng, og heller ikke innehar mulighet til selv å produsere rype- og skogsfugl, så må man forlite seg noe på flaksen. Noe vi dessverre har hatt litt for lite av.

Derfor, så håper jeg at DENNE høsten...

 

Vel, ønsker alle lykke til når tiden kommer..

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Skal først ei uke oppi Ringebu i andreperioden, så blir det ei uke oppi Dovre etter det, også avrunder vi med et sesongkort i Sollia og et sesongkort etter skogsfuglen i Østerdalen.

 

Har for tida en GS på 1,5 år som jeg fikk i november, fikk ikke prøvd han alt for mye så blir spennende å se hva som skjer til høsten, men vet da at standinnstinktet er på plass! Ellers prøver jeg å få tak i meg ei eldre ferdigtrent fuglehund til å bruke som lærermester for ungbikkja, og jaktmaskin for meg!

Link to comment
Share on other sites

Fint å bruke gammelbikkja som fuglfinner og å leie opp ungbikkja i stand, da har man full kontroll og ser når ting begynner å "sitte".

Har et tips til dere med unghunder, legg igjen børsa hjemme, veit det er vanskelig men dere har det igjen senere,har dere problemer med bikkja før du begynner å felle fugl for den, kan jeg love dere at det blir ikke bedre av at det smeller og detter fugl forann nesa på den. :D

Link to comment
Share on other sites

Har et tips til dere med unghunder, legg igjen børsa hjemme, veit det er vanskelig men dere har det igjen senere,har dere problemer med bikkja før du begynner å felle fugl for den, kan jeg love dere at det blir ikke bedre av at det smeller og detter fugl forann nesa på den. :D

 

Håper jeg løser det ved å sette meg et klart mål, minimum ti dager i fjellet før 10. sept!

Link to comment
Share on other sites

Skal nordover som grensejeger, satser på at jeg får noe jaktmuligheter der :D

 

Som grensejeger har du fantastiske jaktmulighetar, egentlig på alle grensestasjonane.

Litt verre når ein er i leiren på Høybuktmoen, då er ein avhengig av å få transport ut til gode jaktområder.

 

Send PM dersom det er noko du lurer på, eller vil ha nokre tips :D

Link to comment
Share on other sites

orker ikke disse søknadene rund omkring mer jeg..jakta mest i vestre slidre i valdres tidligere,men der har det nå blitt mer folk,mindre fugl og dyrere kort..bor i ringsaker og satser på jakta her i ringsakerfjellet.ikke verdens beste rypeterreng,men litt er det og bra med skogsfugl.ikke slik at jeg må ha flatt topp terreng,med 300 ryper opp på en dag.synes det er godt og komme ut å få brukt hundan bare jeg,så feller jeg de det blir en situasjon på,altså stand først og fremst.har to gordonsettere,en hann på 9 år og ei lita tispe på 2 år.hu er rå :!: greit å slippe og sende søknader rund hele sørnorge.

Link to comment
Share on other sites

Det er blitt "sånn" etter hvert at det er ikke antall fugl i sekken som er avgjørende for meg lenger om jakta er vellykket eller ei,sammarbeide mellom meg og bikkja er det som gir meg mest igjen i jakta.

Skyter jeg en fugl eller tre og har hatt gode fuglarbeid er dagen redda for mitt vedkommende.

I fjor hadde jeg og bikkja en strålende høst, mye fugl, en haug med situasjoner og livet var hærlig :D

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på hytta i helga og konstanterte at smågnagerbestanden har kolapsa helt i vinter, ser ut som det blir tøft å være rypkjylling i sommer :(

Det er bare å håpe at lokalbefolkningen har vært flinke på revåta i vinter så skaden blir så liten som mulig, rovfugl får vi ikke gjort noe med.

Ifjor høst var det veldig mye rovfugl i fjellet så det spøker for hard beskatning av rypebestanden.

Hvordan ser det ut i resten av landet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nettopp funne ut at det ikkje blei reinsdyrsløyve i år heller så då blir det å prøve å få seg ein tur til Sverige og tjuvstarte rype og skogsfugljakta. Ellers blir det vel den vanlege helga på Sognefjellet første veka, og eit par tre turar heime i Sunnfjord :) Gleder meg som en unge !

Link to comment
Share on other sites

Veldig store variabler da tydeligvis. Var i Oppdalstraktene for noen uker siden, og har ikke opplevd maken. I skogen var det enorme mengder mus, vonn, og lemen, og dachstispa mi gravde og losa verre en noen gang!

Også i deler av nordmørsfjella har jeg sett mye smågnagere. Så her burde det borge for et brukbart år.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har fått kort av Ålen fjellstyre på Holden statsalmenning fra 15 september. Har ikke helt klart å bestemme meg, men det blir trolig tur dit. Noen som har vært der før, og eventuelt har erfaringer / tips?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Eneste tipset jeg kan gi deg er skaff deg godt fottøy! Det kan ikke legges nok vekt på!

 

Er dette generelt for rypejakt (isåfall er jeg klar over det), eller er det spesielt for Holden Almenning. Dersom sistnevnte er tilfelle, hvorfor?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Er dette generelt for rypejakt (isåfall er jeg klar over det), eller er det spesielt for Holden Almenning. Dersom sistnevnte er tilfelle, hvorfor?

 

Mvh Dagl

 

Nei det er bare generelt, men det er alt for mange som brenner seg på denne biten!

Link to comment
Share on other sites

Skal nordover som grensejeger, satser på at jeg får noe jaktmuligheter der :D

 

Som grensejeger har du fantastiske jaktmulighetar, egentlig på alle grensestasjonane.

Litt verre når ein er i leiren på Høybuktmoen, då er ein avhengig av å få transport ut til gode jaktområder.

 

Send PM dersom det er noko du lurer på, eller vil ha nokre tips :D

 

Eg er på Skogfoss Grensestasjon akuratt no og skriver det innlegget her.

 

Det er gode jaktmuligheter her oppe. Ta kontakt med Mikkola på Velferden når du kjem opp hit.

 

I leir blir det nesten ikkje fritid, bortsett fra i helgane. Det er mulig og gå fra leir og jakte men dei turane eg var på såg vi omtrent ingen ting og vi skaut berre 1 rype på totalt 3 turar :evil:

 

Her ute på grensa er det vel best rypejakt om du kjem på Korpfjell Grensestasjon. Har vert der også men ikkje jakta. Er ein del ryper der.

 

Generelt er det svert lite rype her oppe nå. Bestanden er gått ned kraftig. Dei lokale seier at det er dårlige år fortida.

 

Det eg derimot har sett utrulig mykje av er rev og hare. Det er og ein del skogsfulg i Pasvik dalen. Da er det best om du havner på Gjøkåsen eller Skogfoss Grensestasjon.

 

Det er ikkje så mykje fritid ute på grensa. Vi er på jobb 24/7. Har ikkje helgefri her ute.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rypene klekker i ukene rundt St.Hans, og de er flyvedyktige etter 3 uker. Så rent teoretisk så kan det muligens finnes flyvedyktige rypekyllinger nå. Det er ganske fantastisk så raskt disse nøstene utvikler seg, og de trenger ikke lange flyutdannelsen for å fly like godt som sine foreldre. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Første treningstur i dag, fant et rypekull på 7 kyllinger, det var det jeg greide å telle da rypene letta før jeg kom helt opp til bikkja.De var ennå forbausende små så jeg lot de være i fred med det.

Kullet lå akkurat der det bruker å ligge så det ser jeg på som et godt tegn, har noen sikkerplasser til jeg skal sjekke så får vi se om det har vært ei god klekking i år.

Link to comment
Share on other sites

Hørte rykter om elendig rypebestand i fjella vest for Tärnaby.

 

Får virkelig dette ikke stemmer. Er nemlig fra riksgrensa uttafår Tärnaby og di nærmeste kilometrene vestover jeg skal jakte i høstferien, siden vi har hytte der og jeg kommer fra nabokommunen. Jaktterrenget i høstferien ligger nærmere bestemt på Krutfjellet, HELT vest for riksgrensa. Har jakta der i 3 år, har ikke vært så veldig bra, men noen ryper har det blitt. Fangsten kunne selvsagt vært større om skyteferdighetene hadde vært bedre. Var på hytta i det aktuelle området i 14dager i sommer. Så jevnlig rype-høner med 5-6 kyllinger hver.

 

Hovedsaklig skal det jaktes i Meråker-fjella, hvor studiene pågår...

Jakta også der i fjor. BRA! Men veldig variabelt i forhold til hvor man gikk. SÅ MYE storfugl i Meråker-fjella i fjor...

 

GLEDER MEG!

Link to comment
Share on other sites

Blir nok jakt på samme stedet som alltid, Os i Østerdalen(Dalsbygda). Far min kommer derifra så vi har ei sæter oppi der.

Kjempefint jaktterreng mener jeg, med nydelig natur på fjelltoppene der.(kommer sikkert bilder i en senere annledning)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...