Jump to content

Rypjakta 08/09


General Custer

Recommended Posts

Hmm, jeg skal være litt forsiktig med å påstå noe som helst nå i "tidlig-jakta". I fjor på denne tiden var det samme greia, folk klagde over lite fugl. Men etterhvert som ukene gikk ble ikke resultatet så ille allikevel.

At bestanden har hatt en viss nedgang betviles ikke, men når rypa trykker og har høst-og steinkamo på er det nesten søkk umulig å få øye på arten. Jeg vært ute noen turer i kystnære strøk og har sett flere flokker med 5-10 av arten, og er ennå ikke så veeldig bekymret. Områder hvor det den ene uka ser ut som "the day after"- kun biller å observere, kan uka etterpå være "livlig". Når oktober måned kommer og rypa tar på vinterpelsen DA kan skal jeg konkludere årets rypejakt.

 

Og forvalterne med vedtaksfullmakter bør bruke vinter/vår med innsamlede facts på en langsiktig plan, og ikke komme den 1.september 2009 med ad-hoc arbeide og hastetiltak.

Noen tiltak, er allerede igangsatt, men HVIS det er på lavmål bør rypejakta utsettes til 1.oktober og total forbud mot bruk av hunder, er det helt førr jævlig må rypejakta totalfredes, men hva vet vel jeg en "vanlig støkkjeger"... :wink:

 

Er helt enig!

Nå i midten av september, trykker den og er godt kamuflert. Så jegere går nok forbi mange ryper i løpet av en dag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 418
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg og en kamerat stakk opp til haukeli for å prøve fjellrypa i helga. Kortversjonen er at vi reiste ned etter en dag, da vi etter en hel dags trasking i fjellet ikke hadde sett noe som skulle tilsi at det hadde vært fugl i området. Ingen fugler sett, og ingen ferske skitruser heller. Vi traska over et ganske greit område i forskjellige høyder. Hørte riktignok noe smell rundt om, men mye var det ikke. Kommer i alle fall ikke dra opp dit igjen i år, da jeg aldri har vært på jakt og sett mindre tegn til liv.

Link to comment
Share on other sites

Jakta i 2 dagar i området Trollsjøen ved Tyin. Me var 4 jegere som gjekk på linje. Såg ikkje noko. Hverken ryper, smågnagere eller hare. Dagene ute i terrenget varte ca. 12 timar pr. dag. Me møtte 7 andre jegere. Nokre hadde hunder og heller ikkje dei har reist opp noko. :shock::?

 

Eg er meget bekymra, og kan konstatere at dette blir(er) bunnår. Heller ikkje i sommaren på ein del fisketurar i fjellet har eg sett fugl. Noko som i tidlegare år var meget vanleg.

 

Tror ikkje at eg prøver meg ut att. Det vetle som er ute for være i fred.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da var årets langhelg på rypejakt unnagjort. Jakta 20, 21 og 22. september på Ringebufjellet i Gudbrandsdalen. I løpet av denne perioden hadde jeg, bikkja og turkompisen vel etparogtjue timer i fjellet. Tilsammen så vi 25 ryper fordelt på 3 kull med 10, 10 og 3 ryper pluss 2 enkeltfugler. Ikke mye fugl med andre ord! Og når jeg dessuten valgte å bruke lovlig ammunisjon denne gangen ble fangsten deretter.

 

Første dagen startet bra med at bikkja serverte meg en av flokkene på kort avstand. Jeg slapp de ut på ca 15meter før jeg skjøt første skudd. Rypa jeg skjøt på deiser i bakken, men klarer å lette igjen! Andre skuddet parkerer den. Resten av dagen er resultatløs, men en veldig fin tur. Et par forvirrede reinsbukker kommer rett imot oss i stor fart og stopper først 40meter ifra når de ser oss.

 

Dag to. Bikkja tar opp et kull som trykker som bare det. De flyr opp først når bikkja står midt oppi flokken. Klikk! Faen! Uten å skyte andreskuddet forter jeg meg å bytte ut den som klikka. To gjennliggere drar opp fra litt lenger avstand i vierkjerret. rett i underkant av 20m. Den uheldige utvalgte får første ladning øyeblikkelig. Godt treff i kroppen som lager en duglig fjærsky. Tror du den datt? Nei! Skudd nr. 2 går av, men jeg ser ingen skuddreaksjon. Det siste var muligens bom. Jeg følger rypa med blikket og ser at den flyr ihvertfall 300 meter før den lander. Hadde jeg ikke sett det sel ville jeg aldri trodd den hadde en god ladning femmerhagl i kroppen... Jeg og bikkja gikk et ettersøk i området jeg så den lande uten at jeg fant den. fire-fem timer seinere tok bikkja stand igjen. Vi to jegerne stilte oss opp. Een enslig stegg letta rett foran føttene våre. Jeg fikk inn et kjernetreff fra 10-15meter. Utrolig nok datt den ikke. Da gav turkompisen den en ladning. Holdet var da ca 25 meter. Steggen stivnet og svevde ned lia. etter 100 meter landet den i et kratt som var lett å sikte seg inn på. Vi var ganske sikre på at den lå død der, så vi tusla ned. Vel nede ved krattet

tok bikkja stand igjen. Når vi nærmet oss flakset en pjuskete stegg opp fra krattet på drøyt skuddhold. Jeg smalt avgårde et skudd selvom det var for langt siden jeg visste den var skadd. Ingen reaksjon. Denne gangen fløy den veldig langt. Ser ikke noe mer til den.

 

Siste dagen var tåka så tjukk at den kunne skjæres i med kniv. Vi så ikke noen ryper, men for første gang så jeg en kongeørn!

 

Nå vet jeg ihvertfall hvilke skudd som ikke skal på tur med meg igjen. Eley vismuth nr.5 :!:

 

normal_Rypejakt_002.jpg

 

normal_Rypejakt_039.jpg

Link to comment
Share on other sites

Huff! Dette høres ut som dårlige skudd, ja.

Men hvilke Eley Vismut nr. 5 var det, og hvilket år ble de kjøpt? Regner med det er kal 12. Men var det 36, 32, 30 eller 28 gram? Farge på patronene? Hylselengde? Kan vere greit å vite om for oss andre...

Det der er ikke dårlige skudd,har samme erfaring med vismuth, snerter aldri mine løp hvis jeg skal skyte på noe levende :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har etter hvert skutt mye med vismut rype på rypejakt. Fungerer akkurat som de gode gamle blypatronene. Noen detter stein dau i smellen, noen flyr et stykke videre før de faller, noen blir vingeskutt og løper på bakken og av og til blir det bom med disse patronene også. Slik var det også, for min del, før i tida når vi bare brukte bly.

Link to comment
Share on other sites

jeg foretrekker egentlig sink forran vismut fram til måneds skifte september/oktober når de ikke trykker så veldig. mest pga pris men også at de har høyere fart og tilnermet null rekyl. mange sier sink er dritt men jeg har egentlig kun gode ting å si om det så lenge holdet ikke blir over 20meter. men om jeg vet at holdene kommer til å bli 20m eller mer så bruker jeg ammunisjon som passer også ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt Vismuth i 3 år nå, men blir mer og mer misfornøyd.

Bruker nr 5-6 i 32 gr, og har da en del treff. Men i helga hadde jeg 2 tilfeller på rad at det føyk fjær av fuglene, men de fløy like godt. Så ble litt forbanna og puttet inn vismuth nr 3! 2 minutter etterpå lettet det ei rype, og den datt rett ned i smellen.

 

Konklusjon: Overdriv med nr på haglepatronene! Mye bedre å bruke feks 3'er i 36 gr framfor nr 5-6 i 32gr..

Link to comment
Share on other sites

Har også blanda erfaringer med Eley vismuth nr. 5 på rype. Joda, den største delen av påskutt fugl detter i smellen, men også en god del som blir skutt på fine hold så fjæra fyker kan fly langt etterpå. Også sittende fugl som har blitt skutt på korte hold som 15 meter har en god del ganger tatt til vingene og flydd så langt som 600 meter før de plutselig detter rett ned; stein død. Da kan det være for sent om fuglen som kanskje har forsvunnet bak en haug, steinkant eller lignende så man ikke ser hvor den faller.

 

Denne rypa skjøt jeg i helga. Rent sideskudd på 15 meter, en fjærsky i lufta og rypa faller. Fant den igjen etter en stund da rypa hadde løpt ned i ei steinrøys. Vingen var brekt og den ene sida var helt ribba for fjær, men rypa var fortsatt sprell levende. Regner med at jeg må ha truffet fuglen med et brukbart antall hagl da man ser hvor mye fjær som har falt av.

 

dsc_5618-web.jpg

 

Tror ikke dette ville skjedd med samme antall blyhagl i fuglen. Etter det jeg har erfart med eley vismuth rype nr. 5 ser det ut til at det kan være litt variasjon fra patron til patron. Dvs. at de aller flest gjør jobben og fungerer som de skal, men at også kanskje litt for mange ikke presterer slik de burde.

Link to comment
Share on other sites

Kort rapport frå årets første jakt.

 

Jakta som vanleg i Årdalsfjella opp mot Tyin.

2 dagers jakt og me løfta rundt 30 ryper. Vil ikkje seie at det er noko dårlegare enn tidlagre år.

Jakter og utan hund, så for oss å løfte 2 - 3 kull for dagen ser me på som bra.

 

Sjølv fekk eg meg 3 store fine ryper.

Resten av jaktlaget var ikkje så heldige.

Det blir vel eit gratis medlemskap i dyrebeskyttelsen på dei vil eg tru. Jamt bom.. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med rypejakt i Gausdal vestfjell? Lurte på om det var noe ide å dra dit til uka

 

Jasså.. Artig at du nevner Gausdal Vestfjell, fordi vi har hytte der og jaktet rype der i mange generasjoner. Broren min var oppe der den første jakt uka og skjøt 3 ryper. Han mente det var dårlig med fugl, særlig når han må tenke mest mulig på bikkja (valp). Skal muligens opp igjen dit i høstferien så får vi se. Lurer litt på å dra mot Svenske grensa i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Sitter nå å er på tur ut i terrenget.. Skal bare ta en 4-5 timers dagstur, så det blir ikke så voldsomt lang tur.. Har vært der jeg skal en gang før, å da så vi litt fugl å jeg skjøt 1.. Har ingen store forhåpninger, men været er nydelig å jeg får i det minste trimmet den lubne kroppen min litt.. Ville jo selvfølgelig vært litt fint om man så en fugl eller to, å aller best skutt en fugl eller 2.. :)

Link to comment
Share on other sites

Da var man kommet tilbake fra dagens tur.. Gårsdagens var bare sorgen med sne og sludd i stiv kuling. I dag var det mye bedre vær på fjellet, litt regn, men det gjør ikke noe.. Så 9 ryper totalt å 2 ble med hjem i sekken. Ikke så veldi mye fugl å se, men alikevel en meget bra tur i flott terreng..

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg ute på en 9 timers jakttur. Ble 3 ryper og en hare.

 

Folk i bygda her sier det er et elendig år, og at det ikke finnes fuggel.

Neste gang noen sier det til meg, skal de få høre!! :x

FOLK KLAGER HELE TIDEN PÅ AT DET ER LITE RYPE, MEN HVORFOR SER JEG DA OVER 50 FORSKJELLIGE RYPER PÅ UNDER EN TIME!!!! Nå er jeg virkelig lei all denne klagningen.

(PS: Dette var ment til de i bygda her. Kan godt hende det er lite rype andre plasser)

Link to comment
Share on other sites

dsc_5533-web.jpg

 

Resultatet etter de fem første jaktdagene, 10.-14. september 2008

30 fjellryper + 1 hare. Refferat fra turen samt en god del bilder er lagt ut her:

-------> http://www.fjelly.be/?p=290#more-290 <--------

 

Kjempeflott beskrivelse av en kvalitetstur i fjellet. Veldig god lesning sånn på senkvelden. :)

 

---

 

Skal forøvrig på en tur etter fjellrypa fra torsdag til lørdag, første turen med våpen for min del. :)

Link to comment
Share on other sites

Da er sekker pakket, våpen pusset, ammo handlet og dottsup pakket!

 

Drar i morgen klokken to, skal jakte fjellrype Fredag og Lørdag. Jeg gleder meg! Første turen med våpen for min del. Faktisk den første skikkelige turen og. Har vært med på en dagstur for mange år siden, men den ligger langt bak i skallen. :)

 

Det var visst meldt om en god del fugl i terrenget, så dette blir spennende. Kommer såklart tilbake med både bilder og en liten rapport. :)

Link to comment
Share on other sites

Her er mine erfaringer fra i år:

 

10-15 sept Røyrvik/Namsskogan:

 

Veldig lite ryper, orre og skogsfugl i et terreng vi også jaktet i ifjor. Da var det meget bra bestand.

Vi så vel kun 1 lite kull i et terreng som i fjor huset sikkert 20 store kull. Ellers noen enkeltfugler og par, men veldig veldig få faktisk. Også skogsfuglen var forsvunnet, noe som virket merkelig i og med at de var så mye i fjor. Da satt både Røy, Orrhane og lirype om en annen opp imot 6-700 meters høyde.

 

Vi dro hjem to dager før tiden etter å ha trålet det meste av terrenget. Det er ikke vits å knalle ned det lille som var.

Ingen fangst på meg, og hele laget hadde bare et knippe ryper.

Mye rovfugl - fjellvåk, ravn, store kråkeflokker og også en og annen rev ble observert. Vi var 4 mann med 3 hunder.

 

26-29 sept dalsida statsalmenning, lesja

 

Noe bedre her. Vi observerte ca 30 ryper pr dag, og noen kull fra 5-8 fugler.

Men forholdsvis få kyllinger tyder på at ting ikke har gått bra her heller. Noen høner har dog greid jobben ok, men mange par uten kyllinger også.

Det var dagskvoter på 4 her, men det ble med 5 ryper på 4 dager for min del. Helt greit i et dårlig år med noe fangst uten å gå helt bananas. Gikk ikke på skarv her, men kun lirype.

3 mann - 3 hunder.

 

Nå til helga blir det nok ingen tur, men neste helg da tenker jeg vi prøver litt.

 

Haukeli, Tinn eller Ljørdalen vurderes. Noen som har kjennskap til bestand og terreng?

Forslag mottas med takk.

 

Tomas :)

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det ut til at jeg får lurt meg til en tur på søndag likevel. :)

 

Spørs om jeg skal orke å kjøre opp til Ringebu. Det er det som frister mest.

 

Edit: Tenkte meg til felt 3, som ligger lengst sør på almenningen - Gopollen, Imsdalen området.

Er det noen fra det området, eller som har jaktet der som vet hvilke av de mange småveiene som man bør benytte, eller om noen av de er stengt?

Link to comment
Share on other sites

Da har man vært på en 7 timers jakttur.. Gikk sammen med 2 kompiser i flott rypeterreng, med alt fra lyng til steinur.. Dagen begynte bra med at vi støkket ett kull på 6 stk rett etter at vi hadde begynt og jakte Da hadde vi gått en transport etappe opp verdens bratteste steinur i 1 time. Disse lettet på greit skuddhold å jeg brant av 2 skudd i forfjamselsen som selvfølgelig endte rett i steinura å lyngen. Vi lot disse 6 fly uforstyrret innover å satte oss ned og tok en kopp kaffe mens vi lot rypene roe seg.. Etter en velfortjent hvil tok vi sekken på ryggen å trasket videre. Hadde ikke gått mer enn 100 meter før vi støkket ett nytt kull på 6 fugler.. Disse lettet utenfor hagle hold, så det ble ikke løsnet skudd etter disse. I tillegg så vi en del enkeltfugl på turen å noen par, så alt i alt så vi vel ca 20 fugler på denne jaktturen. Er engentlig ikke så ille det, med tanke på hvor lite fugl det har vært å se tidligere i år. Rypene begynner å bli temmelig hvite nå å var ganske lett på vingene i dag, de fleste lettet utenfor haglehold..

Link to comment
Share on other sites

hadde en tur idag i tett snødrev og 10cm snø..

gikk i ca 4 timer og så vel en 8-10 ryper og ei orrhøne.

fuglen trykte noe så ekstremt at du aner ikke.. orrhøna måtte brodern nesten sparke ut av buska, bikkja fikk den ikke ut..

er kjempefornøyd med turen da bikkja fungerte utrolig bra idag og vi fikk ei fin rype etter flere fine fuglearbeider. :)

skytinga derimot var vel heller tragisk idag..

Link to comment
Share on other sites

Da er sekker pakket, våpen pusset, ammo handlet og dottsup pakket!

 

Drar i morgen klokken to, skal jakte fjellrype Fredag og Lørdag. Jeg gleder meg! Første turen med våpen for min del. Faktisk den første skikkelige turen og. Har vært med på en dagstur for mange år siden, men den ligger langt bak i skallen. :)

 

Det var visst meldt om en god del fugl i terrenget, så dette blir spennende. Kommer såklart tilbake med både bilder og en liten rapport. :)

 

Da var mine to første dager som jeger unnagjort. Så endel fugl, men så og si alle lettet på alt for lange hold, bortsett fra en vanskelig stegg som fikk leve til neste tur. :)

 

Det snødde begge dagene, og hele fjellet var hvitt dagen lang- ikke rart rypa var sky når de enda har 50/50 sommer og vinterdrakt på seg, og fjellet er kritthvitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...