Jump to content

våpenkort


valdes

Recommended Posts

På Sunnmøre ja, i rett ende av fylket går ting mye fortere!

 

Seriøst; flere faktorer her. Hvor kjapt sender selger papirene, hvor kjapt jobber skranketanta i det politidistriktet selger hører til og hvor kjapt jobber din lokale skranketante.

 

Godt tips, ta en kopi av blålappen og bruk denne som våpenkort, papiret som er brukt i disse skjemaene er ikke det mest holdbare

Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig ikke så nøye hvor lang tid det går med våpenkortet når man sitter med våpenet ? Jeg vil bare få spesifisere at jeg liker prioriteringen til politiet på dette området. Søknader går forran laminering, det er jo slik det skal være !!!

Link to comment
Share on other sites

JEg glemte og levere inne papirene ved et salg en gang.. og han som kjøpte våpenet fikk våpenkort med og vise den blå lappen..

 

Men jeg hørte ikke noen ting. Men da jeg oppdaget at dette papirusket lå hos meg ringte jeg først han som hadde handlet våpenet og så ned til poltikammeret, de ville ha det inn.. men det var ikke noe sure miner eller noen ting..

 

ble egentlig litt overrasket over det..

Link to comment
Share on other sites

Tipper jeg ventet i 4-5mnd, om ikke mer. Til å begynne med hadde jeg problemer med å skjønne at det kunne ta så lang tid å laminere 5x10cm papir. Men som nevnt over her, om de har nok med å behandle søknader, så er det jo flott at de prioriteres!

 

Legg blåpapiret i en plastlomme, eller laminer det selv, så varer det livet ut. Null stress:)

Link to comment
Share on other sites

I fjor kjøpte eg hagle og salong i slutten av juni. Våpenkort for desse kom i slutten av oktober.

For rifla eg kjøpte i mars i år, har eg framleis ikkje fått noko kort. Eg får nok etterlyse kortet, eller gjere som peodden og gå innom og få det ordna ei gong, for blålappen byrjar å sjå fæl ut.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri stressa så mykje med når eg får våpenkortet (Sunnmøre). Men det brukar å dukke opp etter eit par månader. Har ikkje fått våpenkort for ein pistol eg kjøpte i november 2009, skal kanskje tenke på å etterlyse det om eit års tid... Men "blåkopien" tek eg godt vare på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk en kopi av våpenkortene på telefonen min -som jeg alltid har med meg overalt. Dette er fordi jeg nødvendigvis ikke er like flink til å la våpenkortet følge sitt våpen overalt - alltid. Det er selvfølgelig ikke en "godkjent løsning", men jeg håper og tror at det skal være nok til å berge meg ut av knipa dersom det en dag er at Jupiter, Mars og Venus står i den magiske possisjonen og jeg faktisk plutselig blir stoppet og må framvise mitt laminerte våpenkort som ligger hjemme i skapet.

 

Forresten: Kjøpte et nytt våpen i begynnelsen av juni, og brevet fra polisen datt i postkassen i dag. Søknaden min ble innvilget på 2-3 dager, men dem brukte 4-5 mnd på å laminere det. Greit nok for min del egentlig, viktigste er at jeg fikk papirene raskest mulig slik at man kunne gjennomføre kjøp. Papirarbeidet i etterkant kan dem egentlig bare bruke så lang tid på som dem vil så lenge jeg har mitt våpen under hodeputa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sett deg i poitiets sted. De laminerer ikke et og et kort. De samler sikkert opp og tar det en gang i måneden eller sjeldnere. Kom din søknad inn dagen etter siste "våpenkortdag", tar det lett litt tid. Har opplevd alt fra en uke til et halvt år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En ting er at våpenkortet til slutt kommer i postkassa, verre er det at det til stadighet er feil i de.

 

Ta siste revolveren jeg kjøpte, der kom våpenkortet superraskt (1 måned, tante må ha slitt seg helt). Men min 629 hadde pluttselig blitt enkeltskudds, dette til tross for at det er riktig avkrysset både i søknadsdelen, og selgerdelen med at våpenet er 1/2automatisk. Jeg tør snart ikke sende henne flere våpenkort i retur, så dette får vente til alt annet er ordnet (tryggest det :wink: ).

 

Fikk forresten våpenkort på ei pipe jeg kjøpte i mai i år her om dagen (ca 5 måneder etter kjøp, men man vet jo ikke når selger leverte inn sine papirer).

Link to comment
Share on other sites

Hos oss går det normalt mellom 2-6 uker å få plastkortet. Jeg har opplevd å få etter 3 dager også. Men jeg har også et kort som det var ført opp feil navn (var bare en bokstav feil, men navnet ble da et helt annet), som jeg sendte inn igjen og ba om å få et nytt. Og det er 8 år siden og jeg venter fremdeles på kortet.

Link to comment
Share on other sites

1/2-auto revolver? Tante hadde nok rett, en revolver er "enkeltskudd" i registeret.

Nope, dette er en halvautomatisk mekanisme (DA). Og det er om den er selvladende som er definisjonen (det smeller for hvert avtrekk), ikke hvordan den gjør dette.

T.d er min 586 er derimot mer korrekt oppført, selv om repeter strengt tatt vel er feil. (Revolver Double Action Repeter).

Mens min 629 er oppført som enkeltskudd (Revolver Enkeltsk.)

Begge oppføringene er av samme dame, med ett års mellomrom eller så.

 

Jeg krysser i hvertfall alltid av for 1/2auto, når jeg søker på DA Revolvere. For det er det de er (halvautomatiske), da man kamrer og spenner opp med avtrekkeren (som man gjør med en hvilkensomhelst annen halvauto mekanisme). Selv om der likevel er en forskjell i selve den tekniske gjennomføringen og rekkefølge av ladesyklusen.

 

SA Revolvere er derimot rene repeter våpen, der man må ta "ladegrep" (Altså å Spenne hanen, som tilsvarer å sykle bolten på en boltrifle) for å kamre nytt skudd "i" pipa.

 

Enkeltskudd våpen har ikke magasin/tønne. Så hverken DA eller SA Revolvere, kan defineres som enkeltskudds (man har fri pistoler til slikt, contendere etc.).

Link to comment
Share on other sites

Nope, dette er en halvautomatisk mekanisme (DA). Og det er om den er selvladende som er definisjonen (det smeller for hvert avtrekk), ikke hvordan den gjør dette.
Du får ikke premie hvis du klarer å gjette hvilken forskrift følgende tekst er hentet fra:

 

Enkeltskudd, halvautomatisk defineres som en funksjoneringsmetode hvorav våpenet lades og spennes automatisk etter hvert skudd ved hjelp av den energi som genereres av våpenets ammunisjon eller annen tilført energi, og hvor man med et enkelt avtrekk kun kan avfyre ett skudd fra våpenet.

 

Her, derimot, er en halvautomatisk revolver: http://www.thegunzone.com/webley-fosbery.html

Link to comment
Share on other sites

Fra § 3

Enkeltskudd defineres som en funksjoneringsmetode på et magasinløst våpen, med ett eller flere løp, hvor patronen(e) legges direkte inn i løpets kammer(e) manuelt før skudd kan avfyres, og hvor våpenets avfyringsmekanisme må spennes opp med en ekstern kraft på nytt etter ett eller flere skudd.

 

Enkeltskudd, repeter med magasin defineres som en funksjoneringsmetode på et våpen som har et magasin, hvor våpenet må lades manuelt med en ny patron etter hvert avfyrt skudd, og hvor våpenets avfyringsmekanisme må spennes opp med en ekstern kraft på nytt etter hvert enkelt skudd.

 

Enkeltskudd, halvautomatisk defineres som en funksjoneringsmetode hvorav våpenet lades og spennes automatisk etter hvert skudd ved hjelp av den energi som genereres av våpenets ammunisjon eller annen tilført energi, og hvor man med et enkelt avtrekk kun kan avfyre ett skudd fra våpenet.

Helsikes greie da, hadde glemt at der er en definisjon for dette i forskrift. Perfekt turnert Niki. :oops:

 

Nåja, 629en er uansett feil, siden den skulle ha hatt innskriften repeter etter Enkeltskudd på våpenkortet. :lol:

Og 586en er korrekt. :oops:

 

Heretter blir det altså ikke krysset for 1/2 auto ved søknad på revolvere, med mindre den obskure Webly-Fosbery revolveren det linkes til står på innkjøpslista (stilg sak forresten). Apropo stilige saker, noen som har skutt med Mateba Model 6 Unica (den andre 1/2 auto revolveren)?

 

MatebaAutoRevolver6in.jpg

Link to comment
Share on other sites

"er uansett feil,"

 

Tror du at det vil avstedkomme store problemer for deg - om det står repeter/enkeltsk. istedet for noe annet - hvis noen vil se kortet ditt?

 

Men tenk så moro det ville vært - å kunne skylde på at politiet har gjort en feil :wink:

 

Hva med de som har våpenkort - hvor det hverken står auto/repeter eller hva det nå skal være?

 

Mitt titusenkronerstips - er at de går skadefri :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...