Jump to content

Fuglehund som jager elg. Hva gjør jeg?


SSamiK

Recommended Posts

Alltid skal det være noe... Har nevnt tidligere problem med vorsteh'n min her på forumet. viewtopic.php?f=7&t=42338

 

Nå trenger jeg tips til å takle det neste, store, problemet.

 

Ante tegn til problemer allerede under jaktstarten i Sverige i år. Min kjære, men akk så overivrige, vorsteh er veldig glad i elg.

Til å begynne med var det relativt kontrollert, og han la av etter noen få minutter og kom tilbake. Irriterende, frustrerende; men ikke et problem, enda.

Allerede senere samme dag burde jeg tatt faresignalene på alvor; Ny elglos, samme tid borte fra meg.

Neste dag, ny elglos. Og sånn gikk dagene. En til to loser hver dag, ingen over 10 minutter.

Allerede ved første los ble det selvsagt gitt en verbal irettesettelse og klart gitt uttrykk for at dette, det liker ikke han far noe godt.

Irettesettelsene ble kraftigere etter hver los, og flere midler ble tatt i bruk. Møtte hunden på bakspor og gav irettesettelsen der. Har til og med klart komme mellom losdyr og hund og dermed tatt ham midt i losen. Fikk jaktkompisen som er dyktig med hunder til å gi irettesettelse for å vise at det ikke godtas av noen.. Men ingenting hjelper!!

 

Nå har jeg vært ute i skogen noen dager her hjemme. Og dææven, jeg gir nesten opp.. TO TIMER elglos, med en stående fuglehund er dagens fasit. Tidligere dager har vært noe bedre, men har hatt tak i elg hver eneste gang, og lostiden har bare blitt lengre og lengre.

 

Hva gjør jeg??

For å unngå elglos må jeg holde bikkja tett inntil meg (max 100 meter unna i åpent terreng) sånn at jeg ser hva som skjer. Han er lett å lese når han finner elgspor, så kan blåse ham av om jeg følger med. Men om han har dratt ut en 3-400 meter klarer jeg ikke stoppe ham.

 

Har vurdert å få noen som kan det til å ta ham en runde med strøm, men veit ikke hvor bra det vil virke. Sleit litt med å få ham sauerein...

 

Noen gode tips? Og NEI, jeg skal IKKE jakte elg! Så ikke foreslå det engang... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja, din fuglehund loser i alle fall, det gjør/gjorde ikke min :shock:

 

Har fått dette mere eller mindre bort ved at når hun viste tegn til å stikke etter elg/rådyr gikk/jaktet jeg i motsatt retning. Da hun kom etter, var det masse ros å få. Ved et tilfelle tok det lang tid før hun kom, da dro jeg av et skudd og hun kom umiddelbart.

Tror nok at dere har gitt hunden oppmerksomhet, positiv eller negativ oppmerksomhet spiller noen ganger liten rolle. Vet om personer som har "tuktet" hunden for en uønsket handling, med det resultatet at de har forsterket den "uønskede" adferden.

Link to comment
Share on other sites

Har fått dette mere eller mindre bort ved at når hun viste tegn til å stikke etter elg/rådyr gikk/jaktet jeg i motsatt retning

 

Joda, dette vil nok fungere godt på en del hunder. Men min er nok dessverre litt for selvstendig til å bry seg nevneverdig om slikt. Iallefall tror jeg det, men skal prøve uansett. Takk for tipset. Mulig jeg har gjort skade med å prøve irettesette ham, men det er nå den metoden jeg har brukt på alle tidligere hunder med stor suksess. (riktignok er dette første vorsteh, men tenker litt sånn at hund er hund.) Men mener du da at jeg skal gå andre veien, til bikkja tar meg igjen? Det kan jo fort ta en time eller tre om han skal jage elg i en par timer før han snur... :roll:

 

Fikk ganske tidlig tips om å prøve gjemme meg for hunden, så han skulle bli litt skremt fra å miste kontakten med meg i skogen. Det fungerte overhodet ikke. :lol: Jeg krabbet opp i et jakttårn som sto i nærheten av der han forsvant etter en elg. Etter endt los kom han fint tilbake, lette opp sporet mitt og sto på to bein opp i jakttårnet. hehe.. Prøvde samme ting en gang senere, denne gangen krabbet jeg opp i ei furu. Nå måtte han lete noe mer, men etter kort tid ble jeg funnet.

 

@Flashman; Stemmer nok det at det er en allround jeger. Dette er for sikkerhetsskyld en svenske, med mye tyske gener. Så her er det ikke engang forsøkt å avle som ren fuglehund. Her er det en ekte fullblods vorsteh, sånn den er ment å være. En selvstendig sak, uredd og tøff med jaktlyst som fy. Så noe los på diverse dyr har jeg regnet med. 8) Søsken fra tidligere kull gjør det skarpt på både fugl, gaupe, villsvin og rådyr hjemme i Sverige.

 

En liten ninjaedit:

Bør kanskje nevne at irettesettelse har fungert gull på alt annet av dressur. F.eks hard behandling av apportert vilt, holde seg i ro ved snikjakt (jada, han er med og sniker som en tiger) holde seg i ro ved duejordet til apportkommando gies. Alt har han tatt veldig fort med kun en liten verbal irettesettelse. Som regel bare NEEI og FYYY. Har aldri brukt godbiter i trening av hund, kun posetiv forsterkning når ting gjøres riktig. Og gjør alt for at trening skal være gøy. Han er tross alt ung enda.

Link to comment
Share on other sites

Mine tyske jaktkompiser har bare glant dumt på meg når jeg omtaler hundene deres som Vorsteher, nesten så de lurer på hvilken planet Norge egentlig befinner seg på...

I tyske øyne (og språk) er "Vorsteher" betegnelsen på en fuglehund som tar stand, altså en rendyrket fuglehund.

Etter at jeg har forklart hva jeg mener så lyder det: "Ah, ein Drahthaar/Stickelhaar/Langhaar!" neida, det er ingen Vorsteher, det er en jakthund!

Og da mener de jakthund som i "kombinasjonshund" med evne til å spore skadeskutte rådyr, drive villsvin, apportere nedskutt går fra vann og kverke den halvskutte reven som gikk inn i buskene. :)

 

Det vi kaller Vorsteher i Norge har blitt avlet frem som kombinasjonshund i Tyskland og mellomeuropa i hundrevis av år, så vi kan vel ikke forvente at alle har glemt opphavet etter et knapt århundre med trening som fuglehund.

Link to comment
Share on other sites

Noko du kan prøve er å kople hunden så fort som mogleg og avbryte jakta for resten av dagen ( eller ta ein pause i nokre timar). Klarer du å få hunden til å kople elglos med at du avslutter jakta så kan den lære av dette.

For hunden er all jakt morosam så om du lar den fortsette å jakte etter ein elglos får den gjere det den liker best.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening bør du trene masse innkalling, så mye at du forhåpentligvis kan kalle av elglosen, for deretter å rose masse. I min iver etter å få beaglen rådyrren så brukte jeg kun innkalling og ros. og dette har funket. Mange mente at det var bare tull å rose etter rådyrlos, han burde få kjeft. Men, jeg mener og tror at enten du gir ros eller irettesettelse så nytter det ikke å tro at hunden skjønner at det kommer for det nest siste den gjorde. Altså, irettesettelse etter at den la av var nødvendigvis ikke av det gode.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde konvertert ham med strøm først som sist. Du sier han var vanskelig å få sauerein, og da regner jeg med dere brukte strøm. Mildere alternativer kan gjerne benyttes på sartere sjeler men det virker som om hunden din ikke har problemer med ballestørrelsen! -Noe 2-timers elglos er et synlig bevis på... Jo lengre tid du bruker på å få ham elgrein, jo vanskeligere blir det.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste nå er at du ikke begynner å tenke på hvorfor du ikke kjøpte en ren fuglehund — en engelsksetter eller pointer, f.eks. — for da blir du bare deppa. :twisted::lol:

 

Litt mer seriøst: Lytt til rådene i denne tråden. Skal du ha håp om en bedring, er det bare å skjerpe inn lydighet. Trening, trening, trening. Kadaverdisiplin. (Du har en tysk rase, derfor må du ta fram gestapisten i deg, i hvert fall elementer av ham.) Rakettens trinn to er rett og slett en elektrisk overbevisning. (Den som vil sitere meg, bør ta med dette: Strømming av hund bør alltid gjøres av en erfaren, godkjent instruktør.)

Link to comment
Share on other sites

Se her ja.. Har har det kommet en del gode tips og råd. Jeg kommer til å ta de med meg og jobbe videre med både hund og fører.

 

Tror nok desverre at problemet blir større for hver elgsituasjon han har..

Det tror jeg også, derfor har jeg tenkt å dra høyere i fjellet og heller jakte rype i områder "uten" elg.

Noko du kan prøve er å kople hunden så fort som mogleg og avbryte jakta for resten av dagen ( eller ta ein pause i nokre timar).

Ja, det kom ikke fram av tidligere innlegg, men dette begynte jeg med ganske fort. Avbrutt morgenøkta ved elglos, og heller prøvd på igjen senere på dagen eller neste dag. Kommer selvsagt til å fortsette med det.

 

Skal trene mer lydighet, og da spesielt innkalling i stressende situasjoner. Grunndressuren er, vil jeg påstå, relativt bra. Han setter seg lett ned på kommando på 70-100meters avstand, både i skog, fjell og mer urbane strøk med folk rundt seg. Innkalling utenom los går også lett.

 

@Stykkjunkeren: Sant sant... Og min er jo overhodet ikke avlet i Norge, så han har garantert ikke glemt opphavet som allroundjeger. :lol:

 

Da står jeg igjen med å vurdere strøm, og det er en seriøs vurdering jeg gjør. Utdannet/erfaren instruktør er ett must! (fint du påpekte det, omega. :wink:) Om noen her inne føler seg kapabel til den jobben, og bor sånn til at Østerdalen ikke er for langt unna, send meg en PM så kan vi ta en prat. Litt usikker på beste måten å gå frem for å få til en bra strømming på elg. For her er det jo kjempeviktig at det faktisk blir strømmet på rett vilt, og ikke f.eks et fuglearbeide som tilfeldigvis krysser et elgspor. Har god tilgang på elg via et skoleprosjekt. (GPS/VHF peilere)

 

Kan jo nevne at han er en Strihår. Og, når han ikke er på los, går han fint innunder beskrivelsen "vorsteh" definert som "å stå for". Tar stand som bare det på fugl. Fungerer også som dynamitt ved apportering både på land og på vann. Største felte vilt han har apportert, hittil, er en bever på 17,5kg.

 

Tusen takk for alle innspill hittil, og kom gjerne med mer! Som nevnt i begynnelsen av innlegget; Tar ting til meg, og prøver utarbeide en strategi videre.

Link to comment
Share on other sites

Heihei, jeg skal prøve å komme med mitt tips.

 

Vorstehere som fungerer like godt på fugl som på hjortevilt finnes, men de er alle eksepsjonelt lydige.

 

I gamle dager ville en kanskje strømmet mot hjortevilt som en enkel snarvei, men med nye hundeloven er dette ulovlig...

 

Jeg vil tro at dette ikke er et problem som det finnes noen enkel "fix" snarvei med, eller noen enkle tips som vil stoppe bikkja di i å jage elg. - Har den funnet ut at dette er kjempestas.., så har du fått et problem....., med mindre...

 

Nå kjenner jeg jo hverken deg eller hunden din, men jeg vil anta at løsningen på problemet ditt ligger i generel lydighet! Mange fuglehund-eiere slipper billig unna dette, da deres hunder mangler spesiell interresse for hårvilt. Du har derimot en vorsteh av gammelt godt merke, og den jager ALT skogen har å by på... og det er fantastisk!... dersom du kan styre det :)

 

Du må ha/få en hund som er lydig nok til at du enkelt kan kalle den inn under los.

 

..., så dersom du har problemer med "ro i oppflukt" - er det nok langt igjen.. :wink:

 

Kadaverdisiplin er nok det eneste som vil hjelpe. Du må jobbe MYE med lydighet og kontakt.

 

Bikkja må kunne kuvendes på komando når den neeeeesten har tatt igjen katta til naboen. - eller kalles inn, når bikkja støkker rådyret 250 meter unna.

Når dette er i boks, kan du nokså greit kalle in bikkja når en elg er støkket, og dermed få den til å fortsette å jakte fugl.

- men dette er langt ifra enkelt, dersom noen skulle tro det.

 

Dersom noen tror at du får dette til med "å ta den knallhardt" eller noe slikt, så er vedkommende heeeelt på jordet. Det handler absolutt ikke om å "henge bikkja opp etter øra".

Men disiplin og detaljer er det som gjelder.

Dekk betyr slettes ikke sitt. Kom betyr full galopp nuh, og om nabotispa har løpetid, betyr det ingenting! Fot betyr fot i en time, eller til du sier fri. osv...

 

- og en liten ting til.., om bikkja først har elglos, så holder du kjeft :!: og kalle på den når du egentlig vet at den ikke kommer ASAP medfører lite annet enn at bikkja blir gradvis mer og mer ulydig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Melvin: Nei, ikke under noen omstendigheter. :lol: Må si at på tross av problemene med loser som drar ut, så er dette en helt fantastisk hund. Et gemytt som er uslåelig, går veldig godt med andre hunder, elsker mennesker, alltid glad. Nei, jeg elsker hunden min, og han forblir min til en av oss dør. :D

 

@hunting jack flash: Tusen takk! Likte innlegget ditt veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ett tips ang liknende situasjon.

 

Koble hunden når han kommer tilbake, gå tilbake til bil/hytte å sett ham igjen der og dra ut på jakt igjen.

Ikke noe kjefting eller ros, bare gå stille tilbake til utgangspunktet for dagen å la ham ligge der men du drar ut å jakter igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har en petit basset som er ram på elgen, full los av hjertens lyst, hvilket for meg er uønsket atferd. Så jeg følger med på denne tråden med interesse. :)

 

I går arresterte jeg han på fersken for 2. gang denne sesongen, dvs tok han på strengen etter elgen og sa det jeg mente til han ganske utvetydig. Deretter rett i buret baki bilen. Der fikk han ligge en times tid og fundere.

 

Etterpå fikk han nødigst slippe ut igjen, og hadde da to hareloser på rappen. Tiden vil vise om jeg arresterte han hardt nok....

Link to comment
Share on other sites

Min pensjonerte løpshund, sibirhuskyen "Spock" (egentlig samme rase som østsibirsk laika), var avvent alt av jakt da den var trekkhund. Som leder skulle han kunne krysse, eller kommanderes bort fra, ferske viltspor. Hvordan det var mulig? Det får du i tilfelle spørre den forrige eieren om!

 

Sammen med meg har han fått vite at det er greit at han jager elg, og at han sporer rådyr. Derimot har jeg sagt "NEI" når han har villet følge sau og rein - og han kan faktisk gå inne i tamrein- (forhåpentligvis også villrein-) flokker uten å jage.

 

Du har jo fått rådene om å ta han til hytta/bilen, og la han ligge noen timer alene. Og jakte i fjellområder, der det ikke er hjortedyr (?!?). Hvis det ikke hjelper, kan du jo gjøre det motsatte - bli med på elgjakt, og skyt en elg for han! Gode elghunder vokser ikke på trær!

Link to comment
Share on other sites

Vi har jobbet med de gode tipsene som kom tidligere, og har først og fremst jobbet mye med innkalling da dette virket som et "lett" sted å begynne. Her hjemme og på jorder så funker dette veldig bra når jeg er ute å trener. Neste steg var derfor å ta en økt i fjellet, hvor han går stort og jeg kan holde øye med reaksjonen hans på innkalling. Og joda, etter litt jobbing så ser dette rett så bra ut. 7 timer i fjellet i dag, med trening og en par fuglearbeider samt noen kryssende elgspor uten at det ble los.

 

Har fortsatt en lang vei å gå, men tror ikke dette skal bli heeeeelt håpløst (håper iallefall).

 

Fikk felt første rypa for ham i dag også, som en liten bonus. :D Virker også litt som om fugl blir mer og mer spennende, dette var tredje felling i stand etter jaktstart her i Norge (en tiur og ei røy tidligere), pluss noen fugl i Sverige tidligere i høst. Så helt beksvart er det ikke. :lol:

 

60273_148248658549270_100000924096714_231754_8250966_n.jpg

60273_148248661882603_100000924096714_231755_5820428_n.jpg

Her er "problembarnet" med dagens bifangst.

 

Kjøpe en setter....... :lol: det var et latterlig dårlig tips. :mrgreen:(sorry, klarte ikke dy meg jeg heller) 8)

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å ta tiden til hjelp :) Det er jo bare positivt att hunden loser uansett hva den jager, men etterhvert så må man begynne å prege hunden på det man vil att den skal jage. Det jeg har gjort er att jeg kaller inn hunden hver gang den jager noe den ikke skal og lar være å rose og gi godbit. Da hunden jager det jeg vil den skal jage så blir det mye ros og godbit. Dette har funket bra for meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

En ett år gammel hund kan du fortsatt prege mye dit du vil. :D Den vil forhåpentligvis skjønne etterhvert at det er fugl du vil ha, og jo mer fugl du skyter for den - og jo oftere du forbanner elgjaginga - så vil bikkja sikkert skjønne tegninga etterhvert. :wink:

 

Grattis med rypefangsten. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På tide med en liten oppdatering kanskje....

 

Har heldigvis ikke hatt flere elgloser, så ting ser lovende ut. Selv om mye av grunnen til manglen på elgloser helt sikkert kommer av at jeg har jaktet mest i områder der det ikke er så mye elg. :lol: Satser på mer preging på fugl, så får jeg heller prøve meg i områder med mer elg i senere i sesongen. Og de områdene jeg har gått i er ikke elgtomme de heller, har sett ferske elgspor stort sett hver gang, så aner en forbedring hos hunden. Før ville han garantert ha dratt på de sporene ved første anledning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gå på biblioteket og lån/bestill Carl Tabel: Jakthundebogen.

Her finner du det du trenger om oppdragelse og dressur av strihår. Som nevnt av noen tidligere i tråden, handler det om tysk grundighet. Du er heldig som har en strihår av den gode gamle sorten som "jagar vad husse jagar" og litt til. Ta vare på hunden, les boka og event: Rykk tilbake til start, så kan du ende opp med den beste jakthunden du noe gang kommer til å få. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, Dadden. Skal sjekke ut den boka.

 

Har allerede hatt mange bra jaktopplevelser med hunden, og gleder meg så sinnsykt til neste tur allerede når jeg er i bilen på vei hjem etter endt jaktdag. Iallefall nå som innkalling sitter såpass bra at ferske elgspor ikke lengre er noe problem. Tror dessuten han har "sett lyset" og skjønt at det er fugl vi jakter når den rødedressen er på og bjella henger rundt halsen. Har iallefall virket sånn de siste gangene. :D

 

Legger ved et bilde til av "gullgutten":

33689_153214184719384_100000924096714_254734_4238064_n.jpg

 

Ta vare på hunden, les boka og event: Rykk tilbake til start, så kan du ende opp med den beste jakthunden du noe gang kommer til å få. Lykke til.

Gode tips og tusen hjertlig takk. Vi jobber sammen mot å bli så bra vi bare kan, både hund og eier.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan bytte bikkje!

Jeg har en Jämthund som er det motsatte av det du sier her, og han SKAL egentlig jage elg! :|

Han begynte bra, og har bare blitt dårligere og dårligere og nå vet jeg ikke om han nesten gidder å løpe etter elgen engang. Men rådyr...........TJOHOOOOOO :?

Og fugl!! Men noen stand har jeg ikke sett ham i.............ennå. 8)

Link to comment
Share on other sites

balter og Oddgeir: Takker takker. Var så heldig å få førstevalg på valp når jeg kjøpte. Så valgte ut den som var relativt frempå, hadde STORE barter og så desidert snillest ut. Tror jeg traff veldig bra! Han har spenn fra totalt rovdyr i skogen til å godta at niesen min på 1år henger i barten og turner.

 

Jeg (vi, da vi er ett lag) har jobbet mye med elgproblematikken og for å få frem og spisse fugleegenskapene. Så det er godt å se at jobben begynner betale seg.

 

@Buster: hehehe.. njaaa.... Nå har jeg jobbet en del for å få vekk elglysta, så tror ikke det. Men "artig" å høre at andre sliter litt også. :wink: Kan jo nevne at min også er veldig veldig veldig glad i å jage rådyr, men her i Østerdalen er ikke det et stort problem. Hjemme på Hadeland derimot er det en utfordring. Men på den posetive siden; han slipper rådyra fort, så han holder seg stort sett innenfor lovlighetens grenser der.

Link to comment
Share on other sites

Førstevalg er flott. Hadde ikke mindre enn sju hannhundvalper å velge i!

Nei, hadde en plan om å prøve tamfugl. Men ble aldri til at jeg gjorde det. Trente litt på å ta stand med vinge i fiskesnøre montert i lang meitestang, og det funket som bare rakker'n... Men når vi kom i skogen så rampet han en hel del. (gjør det tidvis enda) Dette løste jeg ved å bruke langline og leie han innpå andre hunder som sto i stand.

Link to comment
Share on other sites

kan bruke hel skrott også... Men, husk at jeg er nybegynner på fuglehund da. :lol: Dette er min første hund, og lærer masse nytt hele tiden.

 

Når jeg dro vinge over bakken så brukte han nesa for å følge spor iallefall, så var nok lukt i vingen tydeligvis.

Link to comment
Share on other sites

Flott strihår du har. Jeg har på nytt lest første innlegget ditt, trådstarter. Av det ser jeg at hunden loser etter elgen inntil 10 minutter. I slike tilfeller arbeidet den som støtende hund slik den opprinnelig skal gjøre. I Norge har vi ikke noe i regelverk for jakt på hjortevilt som sier noe om støtende hund, så jeg kan ikke tenke meg at det ikke skal være lov. Det er bare løs, på drevet halsende hund som er nevnt, og det er noe ganske annet enn en støtende hund som følger hjorteviltet noen minutter og kommer inn igjen. Tvert i mot kan vi her snakke om effektiv jakt i litt tette bestander. Jeg vet at i andre land er det gegrensninger på hvor lenge en støtende hund kan henge på og "lose" før den ikke lenger er å betrakte som støtende hund. 5 - 10 minutter vil jeg tro.

Hadde for lenge siden en unik strihår som også fungerte utmerket som støtende hund på hjortevilt, var bringselsrapportør på dødt hjortevilt, rovdyrskarp, apporterte alt fra rå egg, modnet rev og fugl til minbor og skiftnøkkel. I tillegg en fortreffelig fuglejeger. Kort sagt slik strihår en gang ble avlet frem for å være, jfr den tyske prøven for slike hunder.

Har en sterk mistanke om at du har et slikt unikt emne, bare synd at vi her i landet for det meste har avlet bort mye av de gamle egenskapene hos strihåren for å få fram en slags strihåret pointer for å konkurrere på fuglehundprøver. I den anlegning husker jeg dyrlegens kommentar da jeg skulle røntge min første strihår for HD og hunden lå utstrekt på bordet: "Dette er da ikke en strihårkropp, mer en pointer", og han hadde rett. Dette var på tidlig 1980-tallet etter at den første strihåren hadde vunnet kongepokalen på høyfjellsprøve.

Link to comment
Share on other sites

@Funnsjødalen: Ja, dette leste jeg om her: viewtopic.php?f=7&t=43621&p=482966&hilit=kortdrivende#p482966 :wink:

 

@Dadden: Jada, tror han kan bli en god kortdriver om en par år. Planen er å prøve det, men ikke før vi har reindyrka fuglebiten litt mer. Ser for meg en to tre reine fuglesesonger før det er aktuellt å prøve. På den tiden veit jeg også hvor pålitelig han er til å komme på innkalling under "alle" forhold. Jeg hentet hunden min der jeg gjorde nettopp for å få en strihår som var så tett opptil det originale tyske som mulig, uten å reise til tyskland. Og det er en fantastisk hund å jobbe med! Garantert ikke min siste vorsteh!

 

Er klar over at det kan virke litt "teit" å hente en vorsteh av sånt opphav, og sutre over elglos. Men det er en logikk i tankegangen, den er bare ikke så lett å se...enda. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du har en skikkelig tysker der ja:)

 

Min har samme tendensene på hare. Han tar haren igjenn i nedoverbakke og flatmark. Heldigvis har vi stort sett møtt på hare hjemme i Lofoten og der er det jo kunn fjellsider og steinur, så haren har stort sett kommet seg helskinnet under en stein:)

Link to comment
Share on other sites

Carl Tabel har noen betraktninger om dressur av harepiskere i Jakthundebogen. Boka har et kapittel om omseggripende feil og mangler. Det eneste han ikke har noe middel for er det han kaller streiferen, her sier han noe sånt som at man da må skaffe seg noe der mest av alt minner om et løvebur.

Ellers er boka litt av en bibel for eiere av skikkelig strihår. Har man et bra emne og følger oppskriftene kan man ende opp med en hund som virkelig blir "once in a lifetime experience". Så heldig var jeg i hvert fall, men det er noen hundeliv siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...