Jump to content

Hjortejakta 08


Jespen

Recommended Posts

  • Replies 487
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg aldri jaktet Hjort. men fant et bilde på telefonen av et par pene bukker.

 

309ikh5.jpg

OM jeg ikke husker helt feil så var vekten på disse nærmere 15 kilo, så det må vel være drømmen for de fleste.

 

 

EDIT: har gjort bildet lysere så alle kan se gevirene skikkelig. mod. jaktlykke

 

Jeg har vært der hvor de bukkene henger, de er ikke norske, og jakta på dem var ikke veldig krevende heller,kunne vel gått i penskoa :lol: Sånne kan alle få, hvis de bare vil betale.

Link to comment
Share on other sites

Min morfar skjøt århundrets troféhjort i dag, nemlig en hjortekalv som hadde en slaktevekt på 8 kg. :shock: Den er antagelig født alt for seint. Den kom aleine, men det var observert ei enslig kolle i drevet, så hun hadde antagelig latt kalven ligge å trykke. I tillegg til at kalven var så liten hadde den også en skadd framfot. Dette så ut som merker etter et gjerde. Denne stakkaren ville aldri ha overlevd vinteren.

Her er et bilde av meg sammen med kalven:

DSC00059.JPG

Link to comment
Share on other sites

Min morfar skjøt århundrets troféhjort i dag, nemlig en hjortekalv som hadde en slaktevekt på 8 kg. :shock: Den er antagelig født alt for seint. Den kom aleine, men det var observert ei enslig kolle i drevet, så hun hadde antagelig latt kalven ligge å trykke. I tillegg til at kalven var så liten hadde den også en skadd framfot. Dette så ut som merker etter et gjerde. Denne stakkaren ville aldri ha overlevd vinteren.

Her er et bilde av meg sammen med kalven:

DSC00059.JPG

 

Var godt dere fikk tatt den. Hadde helt sikkert ikke klart seg gjennom vinteren nei. Var selv med på å felle en kalv på 14 kg tidligere i jakta. Minste kalven eg har sett. Hadde fremdeles hvite prikker. Såg ut som en reveskrått etter vi hadde flådd han :shock:

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden skjøt jeg en kalv på 6 kg slaktevaket i oktober. Hadde lyst til å stoppe ut hele kalven, men fruen nekta. 14 dager senere skjøt jeg en hannkalv på 38 kg. Største kalven jeg har sett. Hadde det ikke vært for at den stod og dia kolla, hadde jeg aldri skutt den for kalv. Den hadde stor kropp, men veldig lite hode.

 

I går skjøt jeg en fin spissbukk på 66 kg, den blir vel litt lettere når den har hengt noen dager, en fin kalv på 33 kg og 2 ungkoller. En bra dag, men du verden for et slit å få de ned fra fjellet. Armene funker dårig til skyting idag ;) Har forøvrig felt 17 dyr i år, så jeg er fornøyd. Har 7 dyr igjen, og snart er det fullmåne igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fredag ettermiddag dro jeg til Høyanger for å være med på hjortejakt. Det var en helt spesiell opplevelse å være med på da jeg var eneste jente sammen med 8 ukjente mannfolk :shock:

 

Her bodde vi:

5lcs3a.jpg

 

Toppen der bak er målet grytidlig neste morning - rundt 900 m var den på. Så vi hadde en bratt men utrolig fin tur til topps, og utsikten var jo bare formidabel!

 

4r9wef.jpg

Dette er halvveis opp.

 

fko6cy.jpg

... og her har vi endelig kommet over kneika og ser ned på dalen under oss. Det går ikke an å beskrive hvor vakkert det var!

 

Vi posterte ut på forskjellige steder nedunder toppen og jeg hadde bl.a 2 staselige bukker, ei kolle og en kalv i siktet. Men akk - de var dessverre ikke på vår side av terrenget så de fikk gå... Ene bukken var på vei mot posten vår og stoppet ved ei elv og ble stående en god stund med breisida til og titte. Avstanden var 250 m +. Deretter la han seg ned og slappet av. Brått kommer en enda større bukk farende fra oven og den liggende bukken reiser seg og forsvinner opp i lia og ut av syne. Det var ikke fritt for at spenningen var til å ta og føle på mens vi fulgte seansen i kikkerten og håpet at de ville komme over på "rette" siden :)

 

Det ble felt en spissbukk etter en stund - helt på toppen selvsagt :D Da var vi andre et stykke lengre nede i terrenget og gjorde opp bål og kaffe mens de andre flådde, parterte og pakket bukken i sekkene.

 

2uh7dja.jpg

 

Denne jegeren oppdaget ved klesskiftet at han hadde tatt feil klesplagg om morningen :lol: Det ble mye latter av blondekanten ja!

6ge6q1.jpg

 

Turen ned var strabasiøs da det var om mulig enda brattere - flere steder var det laget en slags "taubane" som vi rappellerte oss ned med. Yngste driveren var bare 8 år gammel og jeg var storlig imponert over innsatsviljen hans - selv om han sa: "nja - eg har no opplevd beire dagar enn ditta" når vi kom ned igjen :)

 

Vel nede var det tid for dusj og en kald pils - og kjøttet skulle henges opp. Det var minusgrader ute så vi hang det på den mest naturlige plassen av alt - inne i stua.

 

5ands6.jpg

 

 

Jeg angrer på at jeg ikke tok bilde av middagen - den var helt sinnsykt god. Den bestod av hjortebog som putra i et par liter ekte seterrømme i 5 timer (skikkelig sikringskost med andre ord), rosenkål og nydelig god rødvin attåt. Ja, og som en spissfindighet hadde vi jo de berømte ballene til nattmat 8) (se egen tråd).

Link to comment
Share on other sites

Her er 2 av helgens 13 dyr. Mobilbilder, så det er litt dårlig kvalitet.

(måtte rette antallet, glemte fredags dyra)

2wegqdi.jpg

 

14a61t.jpg

 

Her er en sjøldaue bukk som vi fant i lia :cry:

fdwx79.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde meg ein uforgløymelig tur på jakt i går ,heilt fantastisk klaff vind og dyr ,men etter å ha lest og sett ka som blir skrevet i emnet 4 hjort på 19 sek så gidd eg ikkje dele min fantastiske tur og bilder med dokke her inne ,då er det ett eller anna som er gjort feil eller som skulle vore gjort annerledes. Denne turen vil eg hugse som min største opplevelse nokon sinne :D ,uten at den skel få riper i lakken av ekspertene her inne som har meir tid foran dataen enn ute på jakt

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg ein uforgløymelig tur på jakt i går ,heilt fantastisk klaff vind og dyr ,men etter å ha lest og sett ka som blir skrevet i emnet 4 hjort på 19 sek så gidd eg ikkje dele min fantastiske tur og bilder med dokke her inne ,då er det ett eller anna som er gjort feil eller som skulle vore gjort annerledes. Denne turen vil eg hugse som min største opplevelse nokon sinne :D ,uten at den skel få riper i lakken av ekspertene her inne som har meir tid foran dataen enn ute på jakt

 

Steike enig med deg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg ein uforgløymelig tur på jakt i går ,heilt fantastisk klaff vind og dyr ,men etter å ha lest og sett ka som blir skrevet i emnet 4 hjort på 19 sek så gidd eg ikkje dele min fantastiske tur og bilder med dokke her inne ,då er det ett eller anna som er gjort feil eller som skulle vore gjort annerledes. Denne turen vil eg hugse som min største opplevelse nokon sinne :D ,uten at den skel få riper i lakken av ekspertene her inne som har meir tid foran dataen enn ute på jakt

 

Det var synd at du tar slik på vei. Jeg har bestemt meg for å ikke legge meg borti den saken med 4 hjort, det som kan virke litt uansvarlig er at han har 3-4 påskutte hjort på beina samtidig. Han sier selv at han er ganske uerfaren og det gjør det ikke bedre. Mange kritiserer nok dette utifra et slik synspunkt men der er sikkert mange som er fryktelig misunnelige og bruker sin egen "høye moral" til å kritisere.

Man ser det ofte om noen skyter en skikkelig bukk eller to også, stadig er der misunnelige tullinger som prater om avl og gener og div. annet de ikke har greie på, for å prøve å være mye mer seriøse enn den heldige og/eller dyktige jegeren.

 

Nei la oss få lese god-historien din, jeg skal love å støtte deg om de misunnelige kommer på banen med noe pjatt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg ein uforgløymelig tur på jakt i går ,heilt fantastisk klaff vind og dyr ,men etter å ha lest og sett ka som blir skrevet i emnet 4 hjort på 19 sek så gidd eg ikkje dele min fantastiske tur og bilder med dokke her inne ,då er det ett eller anna som er gjort feil eller som skulle vore gjort annerledes. Denne turen vil eg hugse som min største opplevelse nokon sinne :D ,uten at den skel få riper i lakken av ekspertene her inne som har meir tid foran dataen enn ute på jakt

 

Det var synd at du tar slik på vei. Jeg har bestemt meg for å ikke legge meg borti den saken med 4 hjort, det som kan virke litt uansvarlig er at han har 3-4 påskutte hjort på beina samtidig. Han sier selv at han er ganske uerfaren og det gjør det ikke bedre. Mange kritiserer nok dette utifra et slik synspunkt men der er sikkert mange som er fryktelig misunnelige og bruker sin egen "høye moral" til å kritisere.

Man ser det ofte om noen skyter en skikkelig bukk eller to også, stadig er der misunnelige tullinger som prater om avl og gener og div. annet de ikke har greie på, for å prøve å være mye mer seriøse enn den heldige og/eller dyktige jegeren.

 

Nei la oss få lese god-historien din, jeg skal love å støtte deg om de misunnelige kommer på banen med noe pjatt.

 

Villmark:

Glem de som kritiserer i den andre tråden og legg ut histore og gjerne bilder!

 

C.E.A:

Det går faktisk an å være over gjennomsnittet opptatt av forvaltning, men samtidig "nyte" at noen har vært heldig og skutt en fin bukk. Det er ofte bare et tegn på at forvaltningen deres er god. Synes det er latterlig av deg og skjære alle over samme kam. Da blir du i hvert fall ikke bedre enn de som kritiserer og er misunnelige! Og det er vel såvidt jeg har lest, første gang noe slikt er nevnt i Hjortejakt 08 tråden.

 

La oss nå ikke ødelegge denne tråden!!

Link to comment
Share on other sites

RAK

Jeg ser hva du skriver men forstår det ikke helt, hvis du føler deg truffet av det jeg skriver så må det være for at du kommer under kategorien jeg nevner, hvis du ikke føler deg truffet så forstår ikke jeg at det er noe å bry seg med??

 

Se over hva Hjortejeger skrev, mulig han jakter i nærheten og ville skutt disse selv. mulig han bare fleiper?

 

Jeg har selv jobbet med forvaltning i langt over 20 år og jaktet hyperaktivt på hjort betydelig lengre, det jeg har funnet ut om forvaltning er at ingen områder er like, det som er best for et område kan være helt feil for et annet, derfor er det sundt vett og rimelig god kunnskap om bestanden som jeg vektlegger. F.eks. hvis man har et ganske dårlig terreng med marginalt med dyr så må det dummeste være å skyte ei kolle som kunne ha etablert seg der. Å spare en stor bukk i samme område i den tro at den vil gjøre bestanden bedre er normalt lite lurt, da den trolig kun er på igjennomreise.

Jeg har lenge lurt på hvem man skal spare de store bukkene til ? Vi skal ha noen voksne bukker men der behøver ikke være drøssevis av dem.

En annen ting er at hjorten selv bestemmer hvor den vil være, derfor oppstår der områder hvor der er så mye dyr at man kan skyte nær sagt hva man vil uten at det gjør noe mens andre områder kan få "banesår" ved at man skyter ei lederkolle. Kunne synset mye mer om dette. Mitt ønske er at folk ikke skal legge seg borti hvilke dyr andre skyter med mindre de har ekstreme lokalkunskaper der dette skjedde, og f.eks. at alle var enige om å spare det felte dyret o.l.

 

 

Håper ikke jeg ødela tråden enda mer nå?

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Over til noe litt mer kjekkere:=) Fekk meg ei kolla i dag tidlig. Årets andre hjort og andre kolle. Begge to har vært fjorkoller, og har vært på 2 forskjellige områder.

 

Forsov meg i dag tidlig, planen var å være i terrenget kl 06,30 , men det var då jeg våknet gitt. Og tek 20 min å kjøre inn dit. jaja, tenkte jeg. For no ta turen inn for å se om det hadde vært noen hjorter på marken i løpet av natten.

 

Satt meg i bilen og var framme med parkeringsplassen kl 07.10. Stoppet bilen og åpnet bagasjeluken, begynnte å kle på meg. Av en eller anna grunn så snudde jeg meg, og såg oppover en bakke. Der stod det jaggu meg 4 koller og såg rart på meg. Jeg greip riflo, ladde i. Låg meg i haugen på riktig side av vegen og skaut. Kollo datt i skuddet, men uheldigvis så forsvant resten av flokken. Men var en flott opplevelse:)

 

282546.jpeg

282555.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg lettere nervøs Lykke...

 

...er dette representativt for det miljøet du var del av sist helg. Får jo besøk av fotografen i morgen, og er redd min sure stilongs ikke helt lever opp til slik standard :roll:

Tja.... blonder og svidde bukkeballer og heimelaga sprakeøl i skjønn forening. Du får nok finne fram g-strengen :)

 

(og hils masse til fotografen)

Link to comment
Share on other sites

Har for min del vært et bra år, begynte med ein kalv som plutselig kom fram etter ei skikkelig regnbya, ilag med kolla, kalven røk til, men kolla fordufta før eg fekk sjangs på den. Var et par veker seinare, i Kvinherad, hos Åkrafjorden Jakt, som absolutt kan anbefales, www.hjortejakt.info Var der 3 dager, såg utalligt med dyr, på den hytta eg var på, ble det ble skutt en 12-tagger, en 10-tagger og en 6-tagger, 6 taggeren var det eg som sto for. Men det var igår det toppa seg, når eg akkurat har sotte meg ned på post, skulle bare nett oppom før middag, så ser eg spissbukken står og beita, veit det er 150-160m bort, siktar meg inn og pang, der ligg han. Følger med han litt sia han vingler litt på hode, der kommer tvillingbroren bort og lurer på ka som skjer, følger han med sikte og pang, han bykser til og legger på sprang der han kom fra, bakom buska og videre. Kommer meg bort for å se kor det ble av han men nei, går en 30-40 m rundtom for og se om eg ser han men ingenting. Gubben med bikkje sitter på post 500m lenger borte så får ringt han og han stiller opp. Det tok bikkja rundt 3 min å finne pikabukken, 80-90m fra der eg skaut den, låg den, stein dau, neri et søkk selfølgelig. Var skutt rett igjennom lungene. Så da var det vomme ut og begynne og dra beista heimover.

Store fine dyr, minstemann var 63kg, fikk ikke veid den andre men kanskje omkring 70 kg, var hvertfall litt større. Så det var gøy! Nå er det 1 dyr igjen så vi får håpe det faller i helga :-)

normal_CIMG4453.JPG

normal_CIMG4484.JPG

Link to comment
Share on other sites

Spissbukker på 63 og ca 70 kg på radøy?

Når veier du dem da? helt ferdi slaktet eller med skinn på?

må si det var ekstreme vekter her på spissbukker her i distriktet, jakter selv sør for deg og har skutt spissbukker på 46 og 48 kg i år, da veid etter og ha hengt ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Ferdi slaktet, uten skinn, uten hode, og uten ''leggene'', de ble veid samme kveld som skutt så de har ikke hengt 40 døgngrader viss det var det du mente med hengt ferdig...

De sa så de andre gutta på laget og, uvanlig store..

Link to comment
Share on other sites

Da var vi desverre ferdig for i år :cry: Så nå går jeg og Streken inn en en depressiv komalignende tilstand :mrgreen:

Neida, det er mye som skal ordnes og planlegges til hjortejakta 2009 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...