Jump to content

Snobbete jakt- og fritidsklær - hvor?


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg var nylig en tur på Majorstua i Oslo for å sikle litt i hyllene til Rypesekken og fiskevesken og kanskje tilogmed svi av noen feriepenger, men fant til min skuffelse at de hadde stengt dørene ved St.Hans-tider. F@£n! Også de som hadde så fristende navn og merker på nettsida si (som forøvrig er parkert i skrivende stund).

 

Er det noen som vet om butikker i Norge der det går an å klå på og prøve snobbemerker som Barbour, le Chameau og lignende? Eller er en stakkars wannabe-snobb henvist til å handle på nett og håpe på det beste når det gjelder passform?

 

EDIT: Siden jeg skal ut og reise litt i høst, kan butikker i København også være aktuelt. I Stockholm regner jeg med at det Walther Borg som er stedet. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Lord & Lady
Finner ikke på nett... :?
Torgersen Sport i Stortingsgata
Skal sjekkes
sportsbutikken på Slemdal
Mener du Slemdal sport i Frognerseterveien?
House of Scotland på Elisenberg
Skal også sjekkes

 

@Flashman: Jeg har en sånn greie om at jeg gjerne vil prøve klær og sko før jeg handler (med min kroppsform har det vist seg å være relativt nødvendig :oops: ), men hvis jeg må begynne å gjøre som Fanden i nød (spise fluer, altså) skal den nettsida inspiseres. Takk for tips :)

Link to comment
Share on other sites

@Flashman: Jeg har en sånn greie om at jeg gjerne vil prøve klær og sko før jeg handler (med min kroppsform har det vist seg å være relativt nødvendig :oops: )

 

Nøkkelordet på linken er målsydd, Sako - du tar mål av eget legeme iht til en måletabell som ligger på siden og sender dem, deretter lager de noe som passer de oppgitte målene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vent til du er i Kongens by København du. Guns & Gents i Skindersgate fører Purdey bekledning. Bedre og mer eksklusiv Tweed finner du ikke. Men sørg for og ha med alle feriepengene, for denne morroa er ikke billig! Men jeg har en del Purdey klær selv og jeg elsker det. Holder veldig høy kvalitet og det skulle jo bare mangle.

 

Kan godt hende de har noe lekkert i våpenstativet også!!!

Link to comment
Share on other sites

Vent til du er i Kongens by København du. Guns & Gents i Skindersgate fører Purdey bekledning. Bedre og mer eksklusiv Tweed finner du ikke. Men sørg for og ha med alle feriepengene, for denne morroa er ikke billig! Men jeg har en del Purdey klær selv og jeg elsker det. Holder veldig høy kvalitet og det skulle jo bare mangle.

 

Kan godt hende de har noe lekkert i våpenstativet også!!!

 

Var innom der en tur selv i våres, kan bekrefte det som er nevnt ovenfor. Fant ikke så mye av interesse selv for å si det sånn, men betjeningen var hyggelige som bare det selv om jeg ikke akkurat så rik ut ;)

Dessuten ligger det en pub i samme gate hvor det serveres egenbrygget øl (BrewPub), selv om gatenavnet endrer seg når du nærmer deg rådhusplassen.

 

edit: De har forresten litt sånne ting på Løvenskiold, rutete skytevester, sixpencer, jakker med skinnlapper på albuene o.l. har i alle fall blitt observert når jeg har vært innom der, men hva de har til enhver tid vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Avmelding:

 

Lord & Lady: Borte. Vekk. Som nevnt av andre i tråden

Torgersen Sport i Stortingsgata: Borte. Ved siden av Peppe's nederst i Stortingsgata lå det noe new age-"helsekost"lurium-greier.

Slemdal sport i Frognerseterveien: Hadde jaktvester, oilskin, tattersallskjorter og mollskin-nikkers, men av bukser var det stort sett Fjällreven, Norrøna og lignende stil

House of Scotland på Elisenberg: Hadde oilskin, Hunter gummistøvler, sixpencer, tweed-jaktdresser samt diverse golfklær etc.

Murstad på Majorstua hadde litt tweed, men lite av sånt som er litt røffere.

Fikk et tips om Intersport i Bogstadveien, men rakk ikke innom. Neste gang...

le Chameau gummiartikler finnes tilsynelatende bare som moteaccessoirer for urbane damer, selv i Oschlo... :roll:

 

Lukter sterkt av Londontur eller netthandel, ja. Klær er vel en av de få tingene det ennå er toll på i tillegg til momsen, er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Nåda, man kjørte ikke helt tomhendt fra Kongens by med det store hjertet. Det ble ei Barbour tattersallskjorte, et par Hunter støvler som virket meeeget OK for sånne som meg (med tjukke legger) og et par bukser som var akkurat litt for fine til å bruke i marka og som jeg fant hos Murstad. Dessuten hadde de oppbrett, og det passer forbannet dårlig sammen med støvler.

 

Ei bukse som passer like bra på pub'en som i marka var altså ikke mulig å oppdrive -- selv i hovedstaden -- for tida :?

Link to comment
Share on other sites

Fra http://www.toll.no

 

"Klær - tollpliktig vare fra og med 200 kroner Pris på klesplagg kr 210,-

Frakt og eventuell forsikring kr 40,-

Toll: 10,7 % av kr 250,-

(regnes ut fra varens verdi inkludert frakt og forsikring) kr 26,75

Merverdiavgift: 25% av (250,- + 26,75)

(regnes ut fra varens verdi inkludert frakt, forsikring og toll) kr 69,-

Avgifter totalt (avrundet til hele kroner) kr 96,- "

 

Er visst toll på klær (10,7%), mens f.eks sko er tollfritt...

 

Fanken heller... Nå har dere sørga for at det enda noe jeg ønsker meg. Massevis av utrolig flotte dresser og shootingjackets på den sida det er linka til over.

 

http://www.tweed-jacket.com/index.html

 

Det er jo ikke helt ville priser heller.

Link to comment
Share on other sites

Det er dessverre lite å oppdrive av virkelig gode alternativer i Oslo. I særdeleshet dersom man vil ha bruksklær og ikke bare slikt som er til pynt. Markedet er ikke stort nok og de øyeblikkene da tweed er i motebildet er ikke varige nok til å sørge for at butikkene overlever i lengen. Av butikker som ligger utenlands har jeg gode erfaringer med Cordings. De har en utmerket forretning og en pen men ikke 100 % til enhvert tid fungerende nettside. Kundene som oppsøker butikken er hovedfokuset og dersom man tar turen inn vil man oppleve akkurat det.

 

Dette er også det eneste stedet jeg har funnet som fortsatt fører tatersails i ullblanding. De tilbyr for resten både plus fours og kavaleri twill.

 

Kammerherren, du må aldri glemme at brudgommen er statist i ethvert bryllup. Det forventes at man deltar og er brennende opptatt av bretten i servietten, mengde størrelse type og antall blomster samt et utall av annet krimskrams, men damen (antar jeg) i samarbeid med Disney/damebladindustrien og Alle Hennes Venninner har særs bestemte oppfatninger av hvordan dette skal være ned til minste detalj og det inkluderer neppe at du stiller i tweed. Det er ikke og vil heller aldri kunne bli en del av Den Store Planen.

 

(Forbehold om at damen har født barn, da er de som regel i større grad blitt forvandlett til praktiske og jordnære skapelser som vil spare tid og penger)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Når det gjelder Rypesekken på Majorstua så fortvil ikke.

Om alt går som planlagt starter de muligens opp igjen (ikke helt avgjort enda) i de gamle lokalen tvers over gata i Oktober.

Da uten fiskeutstyr men med det samme konseptet som før.

Vi må bare ha med mannen bak kassa på elgjakt først.

 

I Bogstaveien er ikke utvalget stort av det du ønsker, tror Hagen`s på Kjelsås er en mulighet intill videre.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg måtte bare dra opp denne tråden igjen for å skryte¹ litt av Nordic Outdoor (AKA Sølvkroken) som er norsk importør for Chevalier.

 

Etter å ha kikket omkring på nettet i ledige stunder, snubler jeg over denne buksa:

5406t-Rover-Pant.jpg

 

Litt surfing på Chevaliers nettsider forteller meg at importøren heter Nordic Outdoor, og jeg ringer dem. Får et navn og et direktenummer. Ingen svarer på telefonen. Jeg spør en lokal pusher om de kan ta inn denne buksa for meg, i spesifisert størrelse (jeg har vært innom XXL og prøvd på etpar andre bukser fra Chevalier og funnet ut at fasongen passer meg sånn noenlunde, samt hvilken størrelse jeg skal ha). Etter ei ukes tid får jeg beskjed om at dette ikke er mulig. Ringer importøren igjen og får en hyggelig¹ fyr på tråden, og han kan høflig¹ fortelle meg at de tar ikke inn dette produktet. For hvis de skal ta inn noe, må de ha store ordrer. Det hele levert i et tonefall som i liten grad oppmuntrer til å spørre om litt ekstraservice.

 

En mail der jeg spør om hvordan jeg kan få tak i et produkt som den norske importøren ikke importerer sendes til Chevalier i Sverige og resulterer i et tips om en svensk butikk lokalisert i Ed (æ'kke det nokså nær norskegrensa der sørom Dovre, da?). Svensken som tar telefonen ber meg ringe tilbake om fem min., siden han bare skal sjekke med Chevalier om buksa er tilgjengelig. Fem minutter senere blir vi enige om å snakkes mot slutten av uka, for han vil gjerne ha buksa i hånda før han begynner å ta opp bestilling.

 

Var det noen som nevnte Norge som den siste sovjetstat? "Servicen" hos enkelte norske bedrifter minner ihvertfall sterkt om gammel østblokk-butikkmentalitet...

 

 

 

¹ sarcasm.gif

Link to comment
Share on other sites

Handler vel mer om at de ikke tjener ei krone/taper på å fikse den for deg ;)

Sånn tenkte nok en lokal bilforhandler også for noen år siden. Dengangen hadde jeg et begrensa budsjett og så nok ikke særlig "well off" ut da vi stakk nesa inn i sjappa på jakt etter bruktbil. Da jeg to min. seinere tok raskeste vei ut, svor jeg på at jeg ikke kom til å legge igjen ei krone der. Noensinne. Siden dengangen har vi kjøpt to splitter nye biler. Vurderte jeg overhodet merket som denne forhandleren solgte? Nope. Samme med en gullsmed nedi byen her. Den klysete oppførselen jeg fikk der da jeg var student med dårlig råd har ført til at jeg ikke har handla en ting der til kona etter at jeg kom meg i jobb og fikk romsligere lommebok.

 

Noen ganger hender det at det lønner seg på lang sikt å vise litt service, selv om det enkelte salget ikke får det til å klinge solid i kassaapparatet. Det er ingen som tvinger meg til å kjøpe Chevalier neste gang jeg skal ha jaktklær...

Link to comment
Share on other sites

Phø - for alle dine tweedbehov: http://www.tweed-jacket.com/index.html, målsydde artifakter fra Stor Britannia...

 

Mer enn 400 tweedstoffer å velge blant, flere lengder på knikkersen, shooting jackets, moleskin bukser etcetera... Alt hva hjertet måtte begjære av "niceties" og til en skapelig penge... :mrgreen:

 

 

Vel, ble litt sugen på tredelt tweed med plus fours og matchende flat hat :)

Link to comment
Share on other sites

ble litt sugen på tredelt tweed med plus fours og matchende flat hat :)

Kult, absolutt kult. Men det ville nok vært en liten smule "over the top" for at jeg personlig skulle følt meg noenlunde bekvem. Særlig i skauen. :mrgreen:

 

Men på den annen side er det jo klin umulig å finne finne spor av klær som ser litt mer siviliserte ut enn Ola-Nordigarden-på-elgjakt, Lars-Monsen-på-ekspedisjon, deltaker-i-71-grader-nord eller fjellreven-raddis-med-fotformsko-og palestinaskjerf her hjemme i steinrøysa. Jeg mener, jeg finner overhodet ikke ei eneste dugandes fritidsbukse som ikke er utstyrt med minst to lårlommer samt et knippe "tekniske" detaljer...

Link to comment
Share on other sites

Mye lekkert å finne i England/Scotland av slike klær.

Var like før jeg kjøpte en tweed jakke / knickers fra Musto da jeg var i Aberdeen for et par år siden, Men det ble kun en ny Barbour oilskinjakke.

Imidlertid står en slik tweed dress høyt på ønskelista og ville nok vært ypperlig til smygjakt på hjort og rådyr

 

John Norris of Penrith har mye flott i katalogen sin www.JohnNorris.co.uk

De sender også overseas.

 

De gangene jeg har jaktet i England har jegerne stillt opp i det meste fra Deerhunter camo, diverse Cabelas til kostbare tweed-dresser med rutete skjorte og slips.

Litt artig å se hvordan de holder på sin etablerte "style" selv i søle og regn.

Link to comment
Share on other sites

Glem nå ikke en høvelig oilskinjakke til utenpå bruk, ved nedbør... :mrgreen:

 

Nja, det tar litt tid før regnet trekker gjennom vadmelsjakken min fra første haldel av 1900-tallet også :) Og så innbiller jeg meg at den er mer lydløs enn oilskin? Men det kræsjer kanskje med vadmel over tweed?

Link to comment
Share on other sites

Tja - velger du riktig jakkemodell, har du vel brått en Tweedjakke som også fungerer som skallbekledning, når jeg får tenkt meg om.

 

Ta en titt på Norfolk jakken, tror den skulle være høvelig. Sikkert relativt lik Vadmelsjakken din i grunnprinsippet, med muligheter for å kneppe helt igjen i halsen etcetera.

Link to comment
Share on other sites

Den Half Norfolk-jakken ser ut som en stiligere utgave av min vadmelsjakke. Kanskje ikke så dumt! Den svenske vadmelsjakken min kan du se hvis du har 2008-utgaven av bladet Storviltjakt liggende og slenge. Jeg har et litt dårlig stempel inne i jakken så det er ikke så godt å se om jakken er fra 1941 eller 1911 :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan ta en titt på utvalget til seeland, de har faktisk en del som ser ganske bra ut uten alt for mye dilldall på. De har også knickers med membran i grønt, litt lettere fordøyelig for de fleste enn å gå rett på tweed`en. Selv har jeg både tweed og den fra seeland og er storfornøyd. Eneste som er synd er at janteloven fortsatt stiller sterkt i de norske skoger, for de som bryr seg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Husker Leif G W Persson skrev noe om dette emnet en gang...

"...med kortere tid på post og mer behagelig vær velger jeg den tynnere, ensfargede skjortetypen, og da kombinerer jeg den med slips."

Og videre:

"Avhengig av hva man jakter på-fasan, ender, hjort, elg-kan man også tilpasse slipsets motiv og mønster til dagens jakttema. Det er noe en oppmerksom jaktvert ofte setter pris på." :roll:

 

Når den samme herren også sverger til silkeslips og gule knestrømper under knickers av skinn eller tweed...

 

Akkurat dette var tanker som surret gjennom mitt hode da jeg sto gjennomvåt på en kolle med snøføyka piskende rundt ørene og speidet etter elgen i går formiddag. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg tror nok at de fleste med oppmot normalt omløp mellom ørene stiller i full Lars Monsen (+ litt til) når man skal sitte på elgpost oppi fjellet i indre Fosen på en typisk trøndersk høstdag :mrgreen:

 

Men på de kortere turene i litt mer sivilisert terring og ditto vær kan det jo være hyggelig å ikke se ut som om man akkurat har spasert tvers over Spitsbergen. Og akkurat som man ikke stiller i smoking på en pubtur med gutta, men likevel tar på jakke og evt. slips på viktige møter, kan det jo være greit å tilpasse jaktbekledningen etter både fysisk og sosialt miljø.

 

 

Forresten, når det gjelder den godeste Leif GW, har han jo også skrevet at han sverger til bomulls-T-skjorte nærmest huden når det er litt kaldt i været. Jeg ville nok ikke brukt ham som veileder hvis jeg skulle kle meg for skikkelig skandinavisk høstvær...

Link to comment
Share on other sites

Forresten, når det gjelder den godeste Leif GW, har han jo også skrevet at han sverger til bomulls-T-skjorte nærmest huden når det er litt kaldt i været. Jeg ville nok ikke brukt ham som veileder hvis jeg skulle kle meg for skikkelig skandinavisk høstvær...

 

Der er vi vel samstemte de fleste av oss som har gått seg blaut med bomull innerst :wink:

Som et amerikansk befal sa på en fellesøvelse; "cotton kills"

Link to comment
Share on other sites

Finnes en del snobbete her:

 

http://www.blaser.de/uploads/media/BAO_Catalogue_2010_2011_EN.pdf

 

Sikkert utålelig for noen pga. navnet, men det finnes nå for de som måtte ønske det. Butikker som forhandler Norma-importerte varer, kan sikkert bestille, om man vet størrelsen.

 

 

 

Edit:

Etter å ha sett gjennom utvalget i linken, oppdager jeg at denne årgangen er langt mindre jålete enn tidligere årganger. Jeg bladde i en papirutgave av fjorårets kolleksjon en gang, og denne hadde mye mer enn det nettsidene i linken viser. Jeg tror det er danske Laksen som produserer Blaser-bekledningen. Uansett ikke min stil. Jeg trives best i Norrønas jaktklær.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En annen bruker her inne ga meg sixpence i 40årsgave for en tid siden-håper han setter trostebrsytene i halsen 8)

Men lua er god den, og jeg tror jeg har lyst på en halvlang oilskinjakke som en komplettering.

 

Noen som har tips til sjappe, gjerne postordre fra UK, som selger slikt til OK priser?

 

 

 

ps-hvor ble det av Sako 30-06 :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...