Jump to content

Elektronisk kruttvekt/dispenser


rem700

Recommended Posts

jeg kjøpte min direkte fra Usa, og da er prisen noe lavere. Angrer ikke ett sekund på det kjøpet, Det er det beste verktøyet i hele laderommet. Den er veldig nøyaktig, og lett å bruke. Anbefales på det sterkeste.

 

Det var det jeg fryktet :D

 

Her forsvinner litt av feriepengene ser det ut til......

Link to comment
Share on other sites

der er vel noen tårder allerede her ang dette med elektrisk kruttmål...

 

jeg har selv gått og grubler på det lenge, men det ryktes av levetiden til et slikt mål er heller begrenset, og at ved grovt krutt blir det ikke så jenvt ( mener det var grovt krutt) men der kunne vist moddes litt med noe bit av ett sugerør.

 

i tillegg til denne fra RCBS så har jo lymann en som er rimeligere selv her i norge. ( hjemmelading og KH selger vel denne tror jeg )

Link to comment
Share on other sites

Ifølge vapentidningen så kom Hornady i år med en konkurrent til RCBS sin versjon, fant demo på youtube

, og den skal visstnok være en del billigere enn RCBSen.

Om den er bedre/dårligere aner jeg ikke, men jeg noterer meg at den er rød og ikke grønn, og sånt må jo nøye vurderes ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mitt i 2 år nå, å det ruller og går like fint som da det var nytt. Nå betalte jo ikke jeg så mye som midway tar nå, men uansett pris (til et visst nivå seff) så er det verdt det. Er også mitt favoritt verktøy på laderommet.

 

Anbefales på det sterkeste!

Link to comment
Share on other sites

Har denne http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... hasJS=true

Tok den inn via Jetcarrier. Mener prisen ble noe i overkant av 2000,- innkl. frakt + moms.

Trengte omformer for strøm, men det hadde jeg fra før :wink:

Veldig fornøyd med min. Hastigheten varierer litt i forhold til hvilke kruttsorter man bruker, men nøyaktigheten har jeg ingenting å utsette på.

Link to comment
Share on other sites

utgaven til lyman-ville jeg ikke kjøpt,var jeg deg! kjøpte den selv engang,men ble så plaget med unøyaktige kruttmengder-at jeg returnerte den. fikk dermed en ny tilbake,siden min første faktisk ble testet og funnet vrien og få kalibrert.. vel-etter mye pes med den nye også,har jeg gått tilbake til den"gode"gamle uniflow som medfulgte rcbs-settet. lyman(elektronikkdispenserkruttmålsPISSET)1200DPS),står nå lagret i en fuktig kjeller. skulle vel vært tilbakesendt(jaktdepotet) den også,men faren for og få returnert enda en drittdings-som spyr ut falske forhåpninger,gjør at den får stå i fuktige omgivelser til krampa tar`n :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ett noe billigere alternativ til RCBS dispenseren er jo den fra Smartreloader.

Kjøpte en selv fra USA og så langt har den virket upåklagelig. Den er nok kanskje litt tregere enn RCBS sin siden den i allefall ikke foreløpig kan "justeres" på hastighet. Men så koster den jo betraktelig mindre og er dessuten klargjort for både 110 og 220 Volt.

 

Jeg kjøpte min via E-Bay og totalt med frakt kommer den på ca 1800,-NOK

 

Du kan se den og kjøpe den herfra http://cgi.ebay.com/SmartReloader-iSD-P ... 19b9bf3cef

Dette er samme person jeg kjøpte fra og Han var dønn seriøs. Frakten jeg fikk fra ham var på $ 44.25USD

 

Og han er behjelpelig med å begrense ekstra utgifter til Staten.....

 

Men det kan sikkert ta`s på PM om noen vil vite mer...

 

Kokken76

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Takk for svar!

 

:?: hvordan er deres kruttvekt på presisjon?

Jeg vil primert bruke den for å lade til langholdsskyting og kanskje en del jaktammo/morroskyting.

 

Den iSD vekta så jo i spesifikasjonene ganske så lik RCBS sin.

 

Hvis det er andre vekter som leverer samme presisjon så trenger man jo ikke bruker mer enn nødvendig av feriepengene :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har testet en del med veide ladninger og målte ladninger. Det jeg finner ut er at de veide ladningene ikke gir gjevnere hastighet en de målte. Om jeg bruker vanlig elektronisk vekt eller Lyman DPS, spiller ingen rolle, variasjonen kan være over 20 m/s. Med kruttmålet (Redding BR 3) holder det seg stort sett innenfor 10 m/s. Nå har jeg skaffet meg Harrell kruttmål, og da blir det enda gjevnere ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt mer igjen av feriepengene dine om du tar en titt her... :P

http://www.natchezss.com - RCBS Combo Her ligger den på $280,- Med frakt, moms og tull blir det sikkert nært 3000 kr.

 

Den er for 110volt, hvordan løser dere det? De skal ha 357$ for 220 volt : http://www.natchezss.com/product.cfm?contentID=productDetail&prodID=RC98924&CFID=5868880&CFTOKEN=12595725

 

Edit: ser at strømforsyninga er en utenpåliggende sak på 9volt og 1000ma,finnes vel universale som kan brukes.

http://cgi.ebay.com/RCBS-1500-CHARGEMASTER-POWDER-SCALE-DISPENSER-COMBO-220-/350288923247?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item518ed8ca6f

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en oppgradert DPS, og den fungere helt fint, også med grove grutt. Det eneste negative er at den er litt tungvindt å tømme, og litt treg. Skulle jeg kjøpt en i dag hadde det nok blitt en RCBS, men den var ikke oppfunnet da jeg kjøpte min for ca 6 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Den iSD vekta er vel strengt tatt så godt som en kopi av RCBS vekta utseendemessig.

 

Har ikke funnet at min er noe unøyaktig på de jeg har kontrollveid.

 

iSD vekten fungerer på både 110 og 120 rett ut av esken :-)

 

Men leste på ett eller annet Amerikansk forum at de aller fleste såkalt seriøse Benchrest skytterene der ikke brukte denne typen vekt i det hele tatt da de syntes de uansett ble for unøyaktige.

De satt å tricklet hver eneste ladning i en dyyyyyr balansevekt og kontrollveide de så på dyre digitalvekter ;-)

 

Kokken 76

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ladeutstyr fra hjemmelading.no tidligere i år. Tanken min da var å også kjøpe en Chargemaster. Trond hadde ikke mye godt å si om desse vektene :( Dette mest pga feil og problemer med dem, samt at de ikke er mer nøyaktig en et godt kruttmål.

Jeg har veldig lyst på en chargemaster, men Trond og hans ekspertise fikk meg til å stusse. Har trålet forumet ang chargemasteren og slik jeg forstår det er det en del eldre modeller det er problemer med. Jallefall ser det ut til at de som har vekt av nyere dato ikke har problemer. Flere ser ut til å ha "trimmet" chargeren ved hjelp av sugerør og evt innstillingene i elektronikken. Sistnevnte går vel i å få den til å mate fortere.

 

Er litt sånn på bikken ang en slik vekt. Ville vert fint om flest mulig som har en slik vekt ville dele sine erfaringer på godt og vondt. Både med Rcbs sin og andre modeller :D

Link to comment
Share on other sites

Har en Lyman DPS 3 som jeg er godt fornøyd med. Veier rimelig nøyaktig. Kan variere opp til to tre tiendedels grain, så de er nok ikke noe mere nøyaktige enn et nøyaktig konvensjonelt kruttmål. Men det går mye raskere å endre mengdene. Synes heller ikke denne er vanskelig å tømme. Hele operasjonen er gjordt på ett minutt eller så. Har aldri prøvd RCBS sin, men kjøpte Lyman sin grunnet denne var raskere. Vet ikke hvem som er raskest av dem nå.

Link to comment
Share on other sites

Har RCBS sin utgave, anbefales.

Test på 100 ladninger gav 8 ladningner som var 0,1 gn over innstilling.

Dette med VV N150.

 

Veier ladningen såpass raskt at når jeg starter doseringen rekker jeg å hente en kule, sette i kule, ta ferdig patron og sette den i boksen, flytte trakta til ny hylse så..piiip :D klar for neste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har Chargemasteren fra RCBS og er veldig godt fornøyd med den. Eneste som jeg ikke likte var at den første låste seg og ikke gikk å resette e.l. Har nå nummer 2, og den har fungert perfekt. Bruker flere krutt-typer og har ikke merket noe problem under lading/veiing.

Jeg kjøpte den fra Vapex i Sverige, og det var mye styr ang. reklamasjonen med den første, og er ikke sikker på om jeg totalt sett sparte noe på å handle der.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Blir litt mer igjen av feriepengene dine om du tar en titt her... :P

http://www.natchezss.com - RCBS Combo Her ligger den på $280,- Med frakt, moms og tull blir det sikkert nært 3000 kr.

 

Bestillte denne fra Natchez for noen uker siden. Ble totalt 2700,- norske inklusive frakt, mva og tollgebyr. Plutselig ble det moro å lade igjen! Har prøvd den på n150, n15 og n570. Veide opp 0.1-0.2 grain for mye i ny og ne med n570, men det ble lett fiksa med 2-3 cm sugerør fra Burger King. Prøvde først McDonalds, men det hadde for liten diameter. Gikk fint å bestille 110V utgaven og bruke et standard 9V adapter jeg hadde liggende.

 

Ser ut som dette er en gadget jeg kan bli glad i!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt uenig. Har selv en RCBS CM og syntes det ikke går tregt! Da bruker jeg fra 54grs til 68grs i forskjellige kal. Kruttet er ferdig når jeg har satt i kule på en patron (kanskje vente noen få sekunder?).

Har også en Dillon 550 som blir mindre og mindre brukt... Lader nå bare med Co-ax pressa og RCBS CM. Noe som har resultert i vurdering av om jeg skal kvitte meg med Dillon pressa og alt stasjet som tilhører den(?)

Link to comment
Share on other sites

Har Chargemasteren fra RCBS og er veldig godt fornøyd med den. Eneste som jeg ikke likte var at den første låste seg og ikke gikk å resette e.l. Har nå nummer 2, og den har fungert perfekt. Bruker flere krutt-typer og har ikke merket noe problem under lading/veiing.

Jeg kjøpte den fra Vapex i Sverige, og det var mye styr ang. reklamasjonen med den første, og er ikke sikker på om jeg totalt sett sparte noe på å handle der.

 

Jeg har nr.4 :lol:

Men reklamasjoner har gått greit da jeg tar det direkte med RCBS. Knuser den gamle, etter avtale med support avd., og de sender ny. Det eneste som er noe dritt er at man må betale moms på den nye, men det tar jeg på slitasjekontoen.

Vet da pokker hva som skjer, men de blir koko i tastaturet etter et års tid, og jeg lader da ikke så vanvittig mye synes jeg. :|

Men NÅR de funker, disse "Chargmasterne", så liker jeg dem godt. Blir oftere avvik jo grøvre krutt som brukes, men det er en naturlig ting hvis man studerer litt hva som skjer. Det legger seg opp en "haug" med kruttkorn i røret, og ved et lite rykk så kommer hele smæla, og da går det lett 1/10 over. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en RCBS Chargemaster og den fungerer utmerket, men det går sent.

Når du sitter og skal lade noen hundre skudd så blir det mye venting...

Med 2 slike klarer du godt å sette i kule på ferdige patroner mellom hvert piiiip... :D

 

Jeg har forandra instillingene på min Chargmaster Combo, og jeg rekker akkurat å presse ei kule i en ferdigfylt patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Har en RCBS Chargemaster og den fungerer utmerket, men det går sent.

Når du sitter og skal lade noen hundre skudd så blir det mye venting...

Med 2 slike klarer du godt å sette i kule på ferdige patroner mellom hvert piiiip... :D

 

Jeg har forandra instillingene på min Chargmaster Combo, og jeg rekker akkurat å presse ei kule i en ferdigfylt patron.

 

Hva har du forandret på for å få den til å mate raskere???

Link to comment
Share on other sites

Har en Hornady Lock-n-load AutoCharge stående til testing her nå. ABCFritid solgte denne for noen måneder siden til den meget gode prisen 1990,-. Jeg tipset en kompis med elendig Lyman-kruttmål om dette. Som den idioten jeg er, unnlot jeg å kjøpe et selv :cry: . Dumt, for prisen var en glipp, og nå må man ut med minst en tusing til for herligheten.

Testet litt i gårkveld med N133. Med grunninnstillinger og ladninger rundt 30grs tok det rundt 2 minutter før den var ferdig. Med et så fint krutt bør man justere farta på "fast", og det er heldigvis enkelt. Etter et tastetrykk gjorde den unna veiingen på ca 40sekunder, og det er akseptabelt. Med justering av trickle-fasen kan det gå ennå fortere.

Nøyaktigheten på vekta er tiendels grs, og så lenge man lar den stå på noen minutter, kalibrerer, legger mobilen et stykke unna og ikke sitter i vindtrekk, så tror jeg den er mer nøyaktig enn de fleste standard kruttmål.

Etter et titalls ladninger var i alle fall jeg imponert, for vekta hadde ikke variert mer enn 0,03-0,04grs (med finkornig krutt).

Kontrollveier med Redding balansevekt og ei rimelig digitalvekt.

Skal prøve med N160 og MRP2 og komme tilbake med brukerrapport.

 

Edit: Det er et minus med AutoChargen som stikker seg ut. Den er ikke brukervennlig på tømming av kruttbeholderen, så om du skal lade et mindre antall patroner er det mer plag enn gevinst. Magasintømmingen går sakte, dispenserrøret ser aldri ut til å bli tomt og man må bruke pensel og tålmodighet for å få ut de siste kornene. Her kan det forekomme at noen korn blir igjen om man ikke er nøye, og kan snike seg med i neste krutttømming. Trykkluft hjelper for å være sikker.

Disse restkornene vil ikke komme direkte ned i neste hylse ettersom de blir liggende under rørinntaket, men det er en risiko for forurensing mellom kruttslagene om man slurver. Så lenge man er obs på problemet er det ikke annet enn irriterende ekstraarbeid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja men da er vi enige da Tjæderskyttern :mrgreen: Variasjoner inntil 0,1grs er jo akseptable i massevis for de fleste av oss når vi ikke skal skyte mygg på 500m.

Jeg vil tro vekta varierer mer med større krutt og ved flere gjentagende tester, men de kontrollveiingene jeg gjorde var imponerende.

 

Edit 19/2:

Har nå testet med N160 og MRP2. Funker som snus! 8)

Grovoppveiingen og tømmeprosessen går fortere med grovere krutt. Tricklingen går litt saktere ettersom farta bør stilles ned til "medium" for å unngå overload. Et passe sugerør i tuten vil hjelpe mot clustertrickling.

Et supert hjelpemiddel! Eneste aberet er noe nedsatt ladetempo.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

917,- + frakt og mva er absolutt en fin pris hvis den virker.

Veldig ofte er det jo slik at man får det man betaler for så spørs det da....

 

Litt brukererfaring:

viewtopic.php?f=17&t=32441

 

http://benchrest.com/showthread.php?688 ... -Dispenser

 

http://castboolits.gunloads.com/showthread.php?t=82554

 

http://thefiringline.com/forums/showthread.php?t=428143

 

http://texaspredatorposse.ipbhost.com/i ... opic=18826

 

Kunne vært morsomt å testet en slik.

Link to comment
Share on other sites

Se her: http://www.natchezss.com/Category.cfm?contentID=productDetail&brand=UY&prodID=UYVBSR0021&prodTitle=Smartreloader%20iSD%20Automatic%20Powder%20Scale%20&%20Dispenser selges for 165 dollars nå.

 

Noen med erfaring med denne over tid? Vurderer sterkt å bestille en, men ønsker ikke kjøpe noe jeg ikke blir fornøyd med...

 

Ja, jeg har kjøpt meg en sånn, og etter at jeg kontrollveide ladninger på min rcbs 10-10 så kan jeg ikke se at den er noe mer unøyaktig en 10-10'n.

Måtte justere litt på hastigheten og trickle intervallene, men fikk den til å funke tilfredstillende etter litt justerin. Ligger videoer på youtube som viser hvordan man gjør dette.

Jeg har brukt den med VV-n160 og NC96M, og får innimellom overladninger sånn ca i forhold en av ti..

Jeg tror dette kommer av at disse er grove kruttsorter, og at det vil være skjeldnere med mer finkornede krutt.

Den er sikkert ikke NordEuropas beste vekt/kruttmål, men den er nøyaktig nok til meg :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Dillon 550 som jeg har brukt til lading av jaktfeltammo, men med tanke på nøyaktige ladninger og langholdskyting stoler jeg ikke helt på denne. Ønsker med en Forster co-ax og en elektronisk ladevekt alla denne eller RCBS sin, men prisene her i Norge er noe høye synes jeg. Men denne fra over dammen virker å være i rette prisklassen dersom den fungerer bra. 0,1 grains forskjell i ladevekter er vel nøyaktig nokk i de fleste tilfeller. Skal ikke drive med BenchRest men ønsker nøyaktige ladninger som holder til langhold.

Link to comment
Share on other sites

nå er der vel sakt i andre tråder at for nøyaktige ladninger så er det bedre med et skikkelig kruttmål som gir likt volum hver gang enn med en dispenser som gir lik vekt hver gang. nå skal ikke jeg gå i detalj rundt dette, men det er skrevet i annen tråd (bamrud?) og ser også i andre tråder at folk får jevnere ammo ved bruk av volum mål fremfor vekt mål...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...