Jump to content

Elektronisk kruttvekt/dispenser


rem700

Recommended Posts

Er det forskjell i størrelse på kruttkorn som gjør at det kan være forskjell på vekt i forhold til volum? I mitt hode burde vekt og volum går hand i hand men jeg vet fint lite om hvordan kruttet er bygd opp annet en det jeg kan se med blotte øye. Bruker bare N135 til N160 så langt og de er avlange. Er det derfor volum og vekt kan variere pga hvordan kruttet blir "stabla" hver gang?

 

Men det høres logisk ut at volum betyr mer enn vekt. Lada noen forskjellige vekter med 90grn scenar i 243win for å teste presisjon. Var nøye med vekta på all test ammoen. 5 av hver med 0,5 grn stigning mellom seriene. Brukte chronograf på alle og målte presisjon på blink. Var overrasket over hvor stor variasjon det var i hastighet med samme vekt. Nå brukte jeg ikke verdens beste hylser skal sies, winchester, men mye mulig hastigheten hadde vært gjevnere ved å bare bruke kruttmålet uten å kontrollveie og dryppe korn til riktig vekt. Skal bruke vekt kun til instilling av kruttmål neste gang jeg tester.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp ladet opp noen runder til testing nå. Kun basert på volum. Avvik på +- 0.2gr, altså 0.4gr med N150 fra Lee sin sak.

Jeg synes også jeg fikk for store avvik med forrige "presisjonsladning". 12 skudd med null avvik i vekt ga variasjon i hastighet på 12m/s. Dette med N560 som er veldig grovt. Testing skal vel egentlig gjøres med å endre bare en faktor i gangen så det spørs om det må testes med N560 også.

Nå er det heller ikke sikkert vekta fra dealextreme er den mest nøyaktige så mulig dette også er en faktor for avvik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...