Jump to content

Ikke skriv at våpen er registrert, en Oppfordring


Hassel

Recommended Posts

Jeg begynner å bli lei av nisser og kjøttsveiser som tror at de kan kjøpe våpen jeg har liggende til salgs utenfor lovverket.

Jeg skriver av prinsipp ikke at mine våpen er registret av flere grunner, men den mest opplaget er selvsagt at det er unødvendig.

 

Det eneste "vi" oppnår med å poengtere at våpen er registrert / krever tillatelse osv er å skape et sidespor for det grå markedet. Det vil selvsagt alltid være en liten del av skytevåpen som omsettes utenfor lovverket, men ved å poengtere hva som er registrert på Finn.no eller qxl, så åpner det for at omsettingen også kan foregå der.

 

Det å skrive at tilatelse trengs, mener jeg er en bjørnetjeneste for skytesporten. Det er en gang slik at man skal kjenne til lovverket, og mangel på slik kunnskap gir ikke strafferettslig frihet. Det er en tendens jeg ikke liker at man prøver å gå utover lovverket for å hvirke "mer lovlydig" når det eneste man oppnår er å uthule lovverket.

 

Jeg vil derfor oppfordre alle som legge ut våpen til salgs om å ikke presiserer dette med kjøpetillatelse, slik at vi forhåpentligvis kan legge ut våpen på åpne Internett markeder uten å bidra til illegal omsetting. Og etter en stund slippe å kaste bort tid med folk som prøver å tuske til seg ting de ikke bør ha.

 

med grinebitersk hilsen

Hassel

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har både et godt poeng og gode intensjoner der Hassel...

 

Likevel støtter jeg ikke helt ideen, fordi en slik tekst nederst i annonsen erfaringsmessig sparer meg for en god del henvendelser fra folk som ikke er like opplyste som oss..

 

Just my 2,- SEK worth..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner veldig godt hva du mener rødnakke. Håpet mitt er at ved å fjerne muligheten til å gjette om hvorvidt våpen selges lovlig eller illegalt så vil man over litt tid bli kvitt de som tror det kan handle uten riktige tilatelser.

 

Det er selvsagt lite politet kan gjøre med slike hevnedleser, men jeg pleier som regel å sende all info (om det er noe håndfast) til politet, samt mail til vedkommende om at det er gjort.

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at du har lite ordentlige problemer å slite med Hassel. Jeg kan til nød akkseptere din tullete oppfordring, siden du tros alt har gode intensjoner, men da betinger det en ting: Da må du i det minste skrive skrive "ikke registreringspliktig" når dette er gjeldene. Det er mange winchester -73 og svenske rolling blocker som er registrert. Disse måtte isåfall blitt avregistrert før det ble aktuellt for meg å kjøpe noen. Jeg syntes det er greit å slippe å måtte spørre om dette før jeg tar standpunkt til om jeg skal legge in et bud på en sortkruttrifle.

Link to comment
Share on other sites

jeg er så enfoldig at jeg trodde at de våpna som er tilsalgs på fx finn er registrerte våpen. burde vært obligatorisk at alle våpen som skal legges for salg blir oppgitt med serienummer!

vi nogenlunde ærlige sjeler vil jo selvsagt få registrert våpen vi kjøper på oss selv jo før jo heller. og likeledes få våpen som skal selges, reg på ny eier slik at vi ikke kan få noe ansvar her.

 

men disse registreringene og våpenlovene er jo bare til for oss lovlydige.

 

jeg tror nemmelig ikke alle slags regler har noen betydning for de som ikke leser & følger lover!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ALLTID at det er registrete våpen og at det kreves kjøpstillatelse fra Politiet, kommer ALDRI til å slutte med det :lol:

 

At Hassel tiltrekker seg andre typer kjøpere enn meg, kan jeg godt skjønne utfra hans måte å annonsere på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ALLTID at det er registrete våpen og at det kreves kjøpstillatelse fra Politiet, kommer ALDRI til å slutte med det

 

Hvorfor?, det er ikke noe poeng med det, utover at du da insinuerer at våpen også kan omsetting uten riktig papirarbeide. Er som å gå i kirka på søndag for å vise for flink, god og gudsfryktig kristen du er. Min påstand er at du inndirekte da bidrar til omsetting av våpen som ellers skulle vært registrert.

jeg tror nemmelig ikke alle slags regler har noen betydning for de som ikke leser & følger lover!

Helt riktig, og det har heller ikke min oppfordring noe som helst med, utover at den ønsker å lukke en vidåpen luke for illegal omsetningslov littegrann. Ved å skrive at våpen som selges er registrert, er det implisitt at de våpna hvor det ikke står er uregistrert. Det er vi som skaper samfunnet rundt oss. Tenk potensialet i å bruke disse forskjellene i annonsen som en begrunnelse for at "det selges masse illegale våpen" i Norge i en avisartikkel?* Jeg handler mye og har handlet mye våpen på nett og sysn FInn.o og qxl er gode steder som jeg håper vil fortsette å kunne brukes til lovlig omsetting av lovlige produkter.

Tydelig at du har lite ordentlige problemer å slite med Hassel

Mye artigere å filosofere over dette en å skrive en analyse av nettbaserte læringsressurer... og lei av å maile med snøsokker som tror at de kan få kjøpt seg skarpe håndvåpen på nett ueten mer fiksfakseri (Og litt bekymret over at det nok også kan gå i blant)

Da må du i det minste skrive skrive "ikke registreringspliktig" når dette er gjeldene. Det er mange winchester -73 og svenske rolling blocker som er registrert.

Absolutt og godt poeng. Du tar nemmelig noe av det jeg mner, men glemte å presisere her. Det er når våpen er registrerings fri at teksten bør inkludere informasjon om det. Ikke omvednt. Det er en uthuling av lovverket. Det finnes ingen god grunn (annet en å slippe dustete mailer) for å skrive at et våpen er registrert i en salgsannonse. Men det er noe konsekvenser av det som jeg lurer på er uheldige.

 

 

 

 

*En slik artikkel har allerede blitt skrevet,for et par år tilbake, hvor påstanden var at de omsettes mye illegalevåpen som plomberte på qxl, men at de som var skarpe var merket med * (Stjerne,) bare vås, men ikke postivt for skyttersaken i publikums øyne.

Link to comment
Share on other sites

Syns du virkelig ikke det er grunn god nok? Pisspreik med gangstere kan i alle fall jeg spare meg for....

Nei, det er nbettop grunne til at man ikke bør skrive det. Det er å bøye under for gansterveldet...Å velge å trekke seg unne eget ansvar for felleskapet osv. I den grad at det er "ganstere" (hva nå en du mener med det) som bruker QXL og Finn.no til å skaffe seg våpen. Det er nok mest folk som "prøver" seg og ike nødvendigvis har ond ti sinne.

Om en bare flytter informasjonen til neste steg, dvs en epost eller telfon hvor det informeres om at våpnet selvsagt selges i henhodl til våpenloven og at forsøk på handle utenom blir rapportert til politiet er høy forbedring.

 

Det er at det har oppstått et grått marked i all offentlighet, på grunn av denne unødvendige påslengingen av en naturlig forutsettning, av hvor en kan fallby uregistrerte våpen på nettet jeg til livs. Jeg vil faktisk si at jeg begynner å helle mot å mene at det er feigt å skrive det.

 

videre vil en konsekvens av å droppe å skrive at våpen er registrert eller ikke, være at det blir færre slik duste hendvendelser. Da må nemmelig den med urent mel i posen prøve seg frem der det er meget mulig at politiet blir varslet. Det vil bli mindre interessant å prøve seg.

Link to comment
Share on other sites

Duverden Hassel..

Vanligvis syns jeg du har intressante innlegg som jeg gjerne kan si meg enig i, men ikke denne gangen.

 

De som måtte ønske å velge bort henvendelser fra alle uopplyste sjeler må da ha lov til det?

At det skulle være feigt å opplyse om at ervervtillatelse kreves er jeg knitrende uenig i.

 

Noen ser seg tjent med å opplyse annonseslegere/skambydere og andre undermennesker om hva de heller kan bruke tiden på en å respondere på annonser. For meg havner det i samme klasse.

Er prisen ferdig prutet, så er den det, det er en saksopplysning.

At et våpen har registreringsplikt er også en saksopplysning, selv om det er barnelære for de fleste av oss.

 

En av de tingene jeg liker godt med Kammeret er at det er en god arena for voksenoppplæring.

Sullballatull får ikke stå uimotsagt lenge her, og det tror jeg er bra.

 

Det heter jo at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme elever, nei, unnskyld, dumme svar...

Det tror jeg det er noe i.

 

Mange unge med mer interesse enn kunnskap er innom her, det er en mulighet for oss til å dele erfaringer og holdninger på en positiv måte.

 

Det var dagens lille trombonesolo :D

Link to comment
Share on other sites

tror ikke det er mange "skumle typer" som selger illegale våpen på finn.no... disse blir omsatt på plata eller noe...

 

og at noen kjøpere er dumme og tror de kan kjøpe registrerte våpen "svart" sier mer om dem...

 

Solgte en pistol for par år siden og fikk tilbud om å få 20 000 for den "under bordet"...

 

Tok tlf. nr. hans og gikk til politiet jeg :)

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hva de gjorde med det men JEG fikk mye bedre samvittighet av å ha gjort det :)

 

Han som jeg pratet med tok det VELDIG SERRIØST og tok bilder av sms-ene jeg hadde fått osv. så jeg tror det ble fulgt opp.. (håper jeg)

Link to comment
Share on other sites

kan ikke se for meg at det er så store mengder som omsettes på finn.

og hva om man ikke skriver noe om reg osv. personen ringer deg og jatter litt med deg i 10min, du nevner søknad osv. personen svarer kjapt tilbake jeg skal stikke innom onkel blå i morgen med søknaden.om han kommer tilbake til deg eller ikke har ingenting med om han har rent mel i posen å gjøre.

har selv snakket med folk om kjøp osv uten å ha søknaden klar og handelen har gått fløyten pga jeg fant noe annet.

Finn.no avler idioter i alle former, fra dem som ønsker å bytte bort alt de eier å har til ting de ikke har og kriminelle.

Link to comment
Share on other sites

øker vel ikke akkurat kriminaliteten med å fortelle at den er registrert eller at våpensøknad kreves.

Kan ikke klare å begripe hvorfor vi IKKE skal skrive det på annonsene, samtidig skjønner kjøper at han må ordne seg med papir så fort som bare mulig om han har gitt et bud eller skal gi et bud på et våpen.

Så sumasumarium: tullprat

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld kan jeg legge til at jeg skrev i annonsen at våpenet var registrert, men likevel ville gjøken gi en pen sum for våpenet.

Summen var såpass at jeg tviler på at det dreide seg om en fjortis med konfirmasjonspenger, for å si det sånn.

Det er heller ikke bare på Finn at ting kan være litt "dodgy".

Følger man med på QXL, er det påfallende mange som vil gi en hundrings og to for en eske med CCI Standard 22lr.

Personer med våpenkort vet hva en sånn eske koster, og vil ikke gi 5-10 ganger mer.

Har tatt kontakt med QXL ang. dette, men de toet sine hender og skrev noe i denne duren: "Det er ikke opp til oss å bestemme hva folk er villige til å gi for en gjenstand, og vi må gå ut fra at selger og kjøper sørger for at handelen går lovlig for seg."

Link to comment
Share on other sites

er man kriminell finner man våpen hos likesinnede... Så jeg tror ikke at de handler på finn... Selv om det finnes noen idioter som prøver seg... At en glock 17 ny koster 6000 i butikken koster den sikkert 15000 på det illegale markedet... Vi bruker våpnene våre til trening, konkuranser osv. mens de bruker sine til å rane bensinstasjoner :?

Link to comment
Share on other sites

El gringo,

jeg har fått tilbud om å slege våpen til overpris uten papirer når jeg jobbet i våpen butikk. Så hvor "enkelt" det er å skaffe seg illegale våpen vet jeg ikke.

 

Problemet slik jeg ser det (OG det i sammenheng med tråden om registrering av medlemmers aktivitet) er at når noen går utover det som er nødvendig, skaper de en trend, når mange nok følger trenden har du skapt en ny norm. Det vil si at de som prøver å forholde seg til lovverket blir uglesett fordi de ikke følger den nye normen.

 

I dette tilfellet er det å skrive noe så helt unødvendig som at våpnet er registrert, og ikke selges uten riktig papirarbeide.

 

øker vel ikke akkurat kriminaliteten med å fortelle at den er registrert eller at våpensøknad kreves.

 

Tja, det indikerer i allefall at det er en del våpen som fallbys som det ikke kreves riktige papirer for og åpner opp for et grått marked på "våre" handlessteder. Hvor mye skal til før disse muligheten blir stengt.... :?:

 

De som måtte ønske å velge bort henvendelser fra alle uopplyste sjeler må da ha lov til det?

At det skulle være feigt å opplyse om at ervervtillatelse kreves er jeg knitrende uenig i.

 

Det er ikke det jeg prøver å t tak i, men muligheten for at det før nenvte grå markedet skapes. De fleste som har prøvd seg hos meg har fått litt noia når jeg har fortalt dem at det er overlevert politiet. Fint lite onkel kan gjøre med det, men kanskje det hindrer en tosk å kjøpe et våpen fra en annen tosk?

Link to comment
Share on other sites

Ser den Slemmo, men det gir fortsatt en åpning for å tolke anonser uten slik tekst til å være "grå" anonser.

Min teori er at om ingen skriver at våpen er registert osv, så vil man være nødt til anta at alle anonser uten spesifisering handler om registrerte våpen, ergo redusere forespørselen fra idoter.

Link to comment
Share on other sites

Men i all verden, da.

Veldig mange av de våpenene som omsettes på Finn er plomberte våpen. Desse trenger ikke registrering, så det er jo greit å skille på det som info til mindre opplyste kjøpere.

Du tøyser nå, Hassel. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fossdal, nei jeg tøyser faktisk ikke. Er dønn seriøs.

Eksemplet ditt er da vitterlig helt galt? Det skal ikke være slik at kjøper skal drive å gjette om hvorvidt det er et lovlig registreringsfritt våpen eller ikke.

Et plombert våpen skal selvsagt selges som akkurat det, og merkes med det som sådan. Det er det samme som med antikke og ellers registreringsfri våpen.

Jeg ser jeg får litt "pepper" for dette, men det er ingen som kommer med noen begrunnelse annet en at man ikke "gideder/tør/vil" fortelle potenisell "gangstere" at nei, skarpe våpen krever ervervstillatelse.

 

La meg omformulere det litt i så tilfelle, og stille et spørsmål til dere som mener jeg tøyser eller tar feil.

 

Hva er hensikten med å merke en salgs anonse på et registreringspliktig våpen med at det er registreringspliktig?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Hassel her.

 

Hver annonse merket i "lovlydighetens tegn" øker muligheten for bruk av eliminasjonsmetoden blant potensielt uredelige våpenkjøpere og minsker risikoen for å få beskjed om at "ditt telefon-nummer/epost-adresse vil bli overlatt til Politiet.

Videre er det totalt overflødig og vitner om en lua-i-handa-holdning blant våpenselgere som på død og liv må uttrykke sin overivrige lovlydighet på Finn.no...

Om "øvrigheda" lurer på om en annonse er legitim eller ikke (siden den mangler bekreftelse på dette) så kan de hjertens gjerne ta en telefon og finne ut av dette veldig kjapt og smertefritt, personlig har jeg ingen problemer med en telefon fra en vennlig saksbehandler hos Politiet som ønsker utfyllende informasjon om dette skulle skje.

Det at dette "stjeler" tid de kunne brukt på andre ting er ikke et argument i denne sammenheng, da dette ville være forsvinnende lite i forhold til det potensielle antall anmeldelser som kunne sankes inn i løpet av forholdsvis kort tid og som de BURDE bruke mye mer tid på!

Vet ikke hva strafferammen for forsøk på ulovlig anskaffelse av skytevåpen er men i slike saker burde maksimums-straffen denne tillater automatisk benyttes.

 

De som eventuelt ikke tør gå til det skrittet å anmelde forsøk på ulovlig våpenkjøp burde etter min mening revurdere sin situasjon ift våpen-eie, men det går fortsatt an å utelate den omdiskuterte delen av annonseteksten og så bare beklage eller legge på om det blir klart at en kjøper er ute etter papirløs overdragelse.

Eventuelle trusler fremsatt ifm kommunikasjon selger/potensiell kjøper vil bare forsterke alvorligheten av anmeldelsen, og selv om det selvfølgelig ville være ubehagelig å bli utsatt for denslags så er det desto viktigere å umiddelbart få slått beina under personer som opererer på denne måten, og som er vant til å få viljen sin ved bruk av eller trusler om "ubehageligheter".

 

Registreringsfrie våpen kan uten problemer merkes som sådanne, og så går man automatisk ut fra at alle andre er registreringspliktige, end of story.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler egentlig på om dette vil gjøre noe særlig fra, eller til, men jeg ser poenget til Hassel og må si at jeg i prinsippet er enig i at dette er en unødvendighet. Muligens også en uting.

 

For å være litt flåsete. Mange sier, når de ringer til noen: "Hei, det er .... som ringer" Det er da ganske overflødig. Den som tar telefonen vet utmerket godt at du ringer, og at du ikke kaster slegge :wink: Totalt overflødig opplysning, men ved våpensalg så åpner det altså for spekulasjoner om ulovligheter, i tillegg til å være overflødig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg er enig med Hassel her. I mine øyne synes jeg det er fint om noen skulle tilby meg å kjøpe våpen "under bordet". For da kan jeg melde vedkommende til politiet. Akkurat når det gjelder illegale våpen gjør politiet en innsats, det er min erfaring i alle fall. For noen år tilbake fant jeg og noen kolleger en MP-5 oppå en luftekanal i et bygg vi skulle rive. Den lå der med fullt magasin og alt. Aktiviteten politiet viste rundt det der var ganske imponerende. Noget spesielt med et sånt våpen så klart.

 

Uansett... når vi ser annonser her på forumet eller på Finn mener jeg det er en selvfølge at våpenet er registreringsplikig. Gamle våpen og plomberte våpen faller under en annen kategori automatisk. Men for all del, man får gjøre som man vil.

 

Et lite spørsmål.. Tror dere de som annonserer uten å skrive at våpenet er lisenspliktig mest sannsynlig vil få henvendelser fra useriøse/kriminelle? I så fall mener jeg at alle skulle utelate den informasjonen. Bare for å få anmeldt flest mulig bad guys. Den umaken synes jeg vi bør ta på strak arm uten å syte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener Hassel har et godt poeng her. Dersom det blir kjent i det kriminelle miljø at de med stor sansynlighet blir rapportert til politiet hvis de prøver å få kjøpt våpen på denne måten på Finn, vil nok en økende del av dem ikke ta sjangsen på å forsøke seg. Hvis vi med dette greier å påvirke en person slik at han ikke tør prøve seg på finn kan jo det bidra til å redde et liv. Det må da være nok motivasjon!?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Greit nok at en ikke skriver dette at våpenet er registrert, men dette blir vel nevnt under samtale med eventuell kjøper, ikke minst i forbindelse med våpensøknad fra eventuelle kjøpere?

 

Hva gjelder dette?

Jeg vil tro det i hovedsak gjelder eldre hagler kjøpt før registreringspåbudet.

Er vel lite av hagler, jaktrifler, revolvere og pistoler av nyere dato som ikke er registrerte?

 

Dermed er problemstillingen ikke av den største for eventuelle selgere.

Mange eldre hagler er etterregistrerte, og "utbudet" av eldre hagler er vel ikke så stort på Finn.No?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hva du mener Celsius.

 

Mitt poeng er stadig, at om man bevist lar være å skrive at et våpen som selges er reigistrert vil man reduser muligheten for å selge uregistrerte våpen på det åpne markedet.

Det gjelder i stor grad uregistrerte hagler ja, men også andre våpen.

Som du sier, det skal være unødvendig å påpeke at et våpen er registrert, da det for å kunne selges må foreligge en ervervstillatelse.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva gjelder dette?

Jeg vil tro det i hovedsak gjelder eldre hagler kjøpt før registreringspåbudet.

Er vel lite av hagler, jaktrifler, revolvere og pistoler av nyere dato som ikke er registrerte?

 

 

Nå har jeg ikke brukt mye tid på finn eller andre annonsesteder, men jeg har i mitt virke som politimann langt vekk fra Oslogryta beslaglagt både en- og tohånds våpen som var uregistrerte. Det aller meste er gammelt skrapjern på grensen til antikt, vi kom blant annet over en H&R revolver fra 1890-tallet hjemme hos en kriminell. Moderne håndvåpen er sjeldnere i kriminelle miljøer, i alle fall her ute på landsbygda. En og annen maskinpistol med oppboret plombering dukker også opp :-(

 

I tillegg til de fullstendig uregistrerte våpnene finner vi også desverre en del våpen som er registrert på noen andre enn dem som faktisk besitter dem. Stort sett er dette eldre jakt- og banevåpen, som er blitt ulovlig solgt/gitt bort/langtidsutlånt uten omregistrering av litt naive (og godt voksne) eiere. Enten har de stolt på at kjøper skulle ordne papirene, eller de har ikke tenkt på at det finnes krav om registrering. På beslagsrommet der jeg jobber er det nå overvekt av gamle Kragrifler og eldre haglegevær, det er stort sett slikt man får tak i uten papirer.

 

Slik sett burde en kanskje konsentrere kontrollvirksomheten (hjemmebesøk) om dem som bare har ett eller to våpen de fikk registrert for over 30 år siden, ikke om de aktive skytterne med 25 våpen i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en paralell problemstilling som kan belyse det Hassel mener. Jeg er forøvrig enig med ham så det er sagt. Fra en svoger i Belgia har jeg fått høre at det er vanlig å ha dørene åpne på parkerte lastebiler. Åpent inn i lasterommet selvfølgelig, så alle kan se at det er tomt. Veldig lurt, for da slipper man risiko for at noen ødlegger dører og bruter seg inn. Ulempen er at det er straks mye lettere å gjette hvem som har noe i lasten. Man bør derfor passe bedere på om man har låste dører på sin bil, med eksta resurssbruk som følge. Hvordan dette slår ut i det lange løp er ikke lett å si.

 

Vigg :?:

Link to comment
Share on other sites

..........................

Mitt poeng er stadig, at om man bevist lar være å skrive at et våpen som selges er reigistrert vil man reduser muligheten for å selge uregistrerte våpen på det åpne markedet.

Det gjelder i stor grad uregistrerte hagler ja, men også andre våpen.

Som du sier, det skal være unødvendig å påpeke at et våpen er registrert, da det for å kunne selges må foreligge en ervervstillatelse.

Jeg skjønner poenget ditt Hassel, men nå skriver jeg konsekvent i mine annonser at: om "kjøper" ikke har- eller kan skaffe kjøpetillatelse, så ikke ta kontakt! Dette er for min egen del, jeg har opp igjennom årene solgt en del våpen, og så og si uten unntak ringer det pratekopper og masete folk som vil handle "uten kvittering" :?

Denne gruppen er nå så og si borte, så dette kommer jeg nok til å fortsette med :)

Link to comment
Share on other sites

Men Asterix,

Om du bidrar til å sørge for at det ikke er noe skille mellom lovlige og ulovlige annonser, så vil suppegjøkene gi deg, og det kan til og med hende at noen som ellers ender opp med et våpen, som ikke burde ha det, ikke får tak et våpen.

I stedet for gjemmer du deg bak "det er ikke mitt ansvar/Mitt problem" og bidrar til at det er enklere å omsette illegalt.

 

Jeg må også hanskes med slike nisser, og det blir stort sett vidre formidlet til politiet. Ja, det tar litt tid og kan være irriterende. Men så lenge det finnes de åpne markedene vi har, ønsker jeg å bevare dem som et sted for legal omsetting. Jeg tror ikke det skal mye til før det forbys å anonnserer våpen via Finn og QXL, speseilt om vi lovlydige støtter opp under skillet mellom "legalt" og "illegalt".

Link to comment
Share on other sites

Det gjør ikke meg noe å være "idiotmagnet", jeg tror at de fleste i Norges land er klar over at man må ha papirene i orden for å kunne anskaffe seg skydevåben på lovlig vis.

 

Vis man da får oppringninger/mail og får tilbud om å "miste" nevnte våpen for en bunke tusenlapper, så ringer man så klart politiet å sier i fra eller oversender mailen.

Vis da den personen med urent mel i posen allikevel tross min melding greier å få tak i ett våpen på en ulovlig måte og begår ulovligheter som drap eller ran med det så er det politiet som ikke har gjort jobben sin etter min mening.

 

Jeg vil heller ha god samvittighet, og vite at det har blitt meldt i fra til politiet så de kan holde øye med personen som da enten er uvitende, eller har urent mel i posen.

 

Jeg hadde iallefall holdt kjeft om at det hadde blitt meldt i fra til politiet pga at en aldri kan vite hva slags folk en har med å gjøre.

 

En jo kan risikere å få utrivelig besøk vis man er uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Är det vanligt att få skumma förslag vid salg? Jag hade en Oslo kille som ville se på en pistol jag hade, han visade upp 20.000 kr och sa att jag kunde rapportera vapnet som stulet till politiet.

 

och nej, kommer aldrig hända. Är skytt, inte skurk!

 

edit. läst igenom tråden lite.

Link to comment
Share on other sites

Har solgt og kjøpt en god del våpen på internettet de siste 15 årene.

Det dukker opp "skumme" forslag i ny og ne, men vanlig vet jeg ikke om de er. Inntrykket mitt er at det har blitt mer av det i det siste, siden så mange velger å feige ut å skrive at papirer og sånn må være i orden. Siden det eneste det medfører er at det oppstår en mulighet for å annonsere uregistrerte våpen på de åpne markedsplassene. De som kan og er villige til å betale 20.000 for en pistol uregistrert satser på at pengesummen gjør at selger lar seg friste, de vet at det ikke er lov og driter i det. Jeg har fått tilsvarende tilbud når jeg har stått i en våpenbutikk som selger.

 

Jeg har faktisk opplevd at jeg har kontaktet folk som har lagt ut våpen for salg uten å få svar, nåer jeg har poengtert at jeg har eller kan skaffe ervervstillatelser...

 

Det jeg vil til livs er dette uvesenet hvor folk er livredde for skumlingene og ikke tør å legge ut sine våpen til salgs uten å måtte hjemme seg bak at akkurat ens egen våpen er registrerte og alt i orden osv. Det er kun å la seg diktere og kue av den kriminelle bermen og ikke stå for muligheten til å selge og kjøpe våpen lovlig i offentligheten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde det var en ganske stor enighet i det at jaktvåpen ikke var det som først og fremst ble benyttet til kriminell virksomhet, ikke minst etter å ha lest diverse innlegg her på forumet angående stadige innskrenkninger og regler angående våpen.

 

Mulig jeg tar feil, og at jaktvåpen er svært populære blandt kriminelle.

 

Stort sett er det eneste som kan selges av uregistrerte våpen hagler kjøpt før registreringsplikta kom, i tillegg noen få rifler gjemt unna under II verdenskrig, i hovedsak gamle Mausere og Krag.

 

De fleste Mausere og Krag er ombygde, noen etterregistrerte, plomberte, og andre levert inn under ett par våpenamnestier.

Da står det i hovedsak uregistrerte hagler igjen, og mulig disse er svært populære blandt kriminelle.

 

Men mener trådstarter at disse hagler bør ha registreringsplikt også hos gammel/nåværende eier?

Jeg vet at ved salg av disse hagler så skal de registreres/etterregistreres, men ville det da ikke like greit vært ett godt moment at alle disse uregistrerte hagler måtte registreres uansett stand, kjøpetidspunkt og eierforhold?

 

Da ville alle våpen nær sagt være registrerte, og bakgrunnen for å spørre om ett våpen er registrert i stor grad falle bort.

 

Jeg forutsetter da at de fleste her ikke besitter uregistrerte rifler, revolvere og pistoler, og langt mindre legger de ut for salg.

Gamle svartkruttvåpen og plomberte våpen ser jeg bort fra da de stort sett er i fritt salg.

 

Riktignok ble hagler brukt ved en del bankran tidligere på 70 og 80-tallet.

Om det var registreringsplikt eller nye sikkerhetstiltak ved bankene som fikk denne geskjeft til å gå ned vet jeg ikke.

 

Ellers tror jeg ikke dette er noe stort problem, sikkert en viss etterspørsel etter uregistrerte hagler, og eventuelle kjøpere og selgere av uregistrerte hagler bryter forsåvidt loven.

 

Men hva med de som lovlig besitter uregistrerte hagler og får disse stjålet ved ett innbrudd?

I værste fall har de ikke engang skrevet ned våpennummeret, og Politiet har stort sett ingenting å gå etter annet enn fabrikat og utseende.

 

Så lenge disse "gamle" uregistrerte hagler finnes, vil en og annen spørre om de er uregistrerte og selges slik, uansett om det ikke er lovlig.

 

Eneste måten for å slippe unna dette er å kreve at alle hagler skal registreres dvs. etter-registreres, uansett alder og tilstand.

Dermed finnes det ikke grunnlag for å spørre om disse våpen er registrerte eller ikke, for da er de det nemlig.

 

Må også påpeke at jeg etter-registrert alle mine gamle hagler midt på 90-tallet.

Dette angret jeg på da den nye jaktgarderobe kom, jeg vet ikke om disse gamle hagler kommer inn under disse 6 jaktvåpen.

Jeg etter-registrerte mine gamle hagler av sikkerhetshensyn og kjøpe våpenskap.

 

Hadde jeg ennå hatt disse som uregistrerte, ville jeg ikke solgt de videre uten at ny eier registrerte dem, med mine påførsler på våpensøknader.

Dette begrunnet med sikkerhet og regler om at eldre hagler skal registreres ved eierbytte.

 

Ved å ikke skrive registrert/registreringsplikt ved salg av eldre hagler, så får en jo nesten garantert spørsmål om dette vedrørende registrering av mulige kjøpere.

Link to comment
Share on other sites

Celcius:

Må også påpeke at jeg etter-registrert alle mine gamle hagler midt på 90-tallet.

Dette angret jeg på da den nye jaktgarderobe kom

 

Dette er det største problemet med den forbannede jaktgarderoben. Den hindrer folk i å registrere de gamle haglene sine.

 

Klipp,klipp. Diskuter sak, ikke person. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

@Celsius

Nei jeg mener over hodet ikke at lovlig uregistrerte hagler skal registrers av nåværende eier. Dette har forøvrig ingenting med tråden å gjøre.

 

Det er min tro at når personer skriver "våpent er registert" eller tilsvarende i en salgsanonse (Det forbannede uvesenet har spredd seg til Kammerets Kjøp og salg også :evil: ) Så gjør man det enklere for folk med mindre skrupler å kjøpe og selge illegale uregistrerte våpen, og kanskje til de elementene som faktisk rett og slett ikke burde ha våpen. Man åpner en liten gråsone hvor det kan tolkes slik at fullstendig lovlige annonser uten presisering av registrering er et ledd av illegal omsetting.

Lar nok folk være å skrive det unødvedige pisset om registrering vil man redusere pågangen av de som vil kjøpe svart.

 

Konsekvensen av at folk lar eg kua av frykten for de fæle kriminelel og skriver at våpen er registrerte osv (Noe de selvsagt er, eller må bli, om de skal kunne omsettes) er at markedsplasser som FInn.no og QXL.no må lukkes for våpensalg. Det kan også ramme Kammeret og andre forum med kjøp og salg. Man graver altså sin egen grav....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ute en annonse på finn.no nå. Jeg har ikke skrevet at kjøp krever kjøpetillatelse da det står i annonsen at den passer fint til rådyrjakt. Men de eneste tilbakemeldingene jeg har fått er fra folk som lurer på om våpenet er registreringspliktig. En jaktrifle. Hva gjør en med disse? De har jo forsåvidt ikke gjort noe galt ved å spørre om rifla krever reg.plikt eller om den må selges registrert. Likevel fullt ut like irriterende...

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nesten si meg enig med Kjetil. Kraftig irriterende! Hadde nettopp ute en hagle for salg på Finn.no. Skrev ingenting om at den var reg. pliktig.

Fikk vel rundt 20-25 mail med spm. om akkurat dette! :evil:

Tror nok jeg vurderer å skrive "reg.pliktig" i neste annonse jeg legger ut for å slippe det spm fra alle "tullingene".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...