Jump to content

Ikke skriv at våpen er registrert, en Oppfordring


Hassel

Recommended Posts

Men det er jo nettopp dette som bekrefter at Hassel har et poeng !!

 

Ved at vi som selgere av våpen (ikke meg akkurat nå) faktisk tar denne dritten det er å motta disse henvendelse (og kanskje rapporterer disse videre) så vil vi (alle sammen) som skyttere tjene på dette.

 

Egentlig handler dette om at hver enkelt faktisk må gjøre et bidrag som gavner oss alle, selv om slik tankegang ser ut til å ha dalende tendens på de fleste arenaer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rapportering bør skje til den lokale sheriffen.

 

Jeg er enig i at det ikke er ulovlig å spørre, men vil tro at det er lett å luke ut de som ikke skjønner bedre kontra de som faktisk ønsker å kjøpe uregga våpen, for det er faktisk ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ser at noen tror dette kun gjelder "de gamle haglene"

 

Jeg selger for øyeblikket en hel haug med våpen. Korte og lange, glatt og riflet løp.

 

Selv om folk lurer på om våpenet er registrert tar jeg allikevel bryet med å ringe tilbake og høre hva de egentlig vil eller om de kan skaffe seg papirer.

 

Da blir jeg litt overasket over at folk ikke vet at de må ha papirer.

 

En hadde en salong fra før men ville ha en til for den gamle var gammel og han trengte en nyere.

Til hva? "Slenge en kule i reven om den kom inn på beitet!"

Har du papirer? "Nei det fikk jeg ordne med selv, han hadde ikke tid."

???? ""Jeg har papir på salong fra før det får holde".

 

Neste ville knærte måker på hytta. Hadde ikke hatt våpen fra før og trodde ikke helt på at alle måtte ha papirer. "Har du noe med om jeg ikke har papir? Vil du selge eller ikke?"

 

Pistoler.

At en ødelagt FAS Matchpistol skal trekke til seg så mye rask på kort tid overasket meg. Jeg ser jo at prisen her sikkert har noe å si. Den er heldigvis solgt til forhandler nå.

Flere "samlere" har også meldt sin interese for en .22LR Walther PPK.

 

På alle våpnene renner det inn med SMS og E-post om de er registrert, og det er ikke hagler og pistoler som får mest mas. Det er utrolig nok en kombi i .22WMR/.410.

Alle vil kjøpe. Papirer? "Nei." Kun en av seks på to dager har papirer.

 

Til slutt:

Jeg tror ikke disse er regelrette kriminelle. Jeg tror det er helt vanlige borgere med en hvem-bryr-seg-holdning. Det blir for dem det samme som å jobbe svart. En måte å snike seg unna.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nettopp lagt ut noen korte våpen.(qxl) tidligere skrev jeg at folk måtte ha papirer, men har sluttet med det på grunn av argumentasjonen i denne tråden. skulle en kar prøve seg( på en spansk under bordet) er jeg kjapp med å ringe forkontoret og Politiet. liker å fjerne ugress :)

en kompis av meg opplevde dette ett par år tilbake under salg av en 9mm. han ble oppringt og på gebrokkent norsk fikk han tilbud om nesten det dobbelte av reel verdi. jeg ba kompisen kontakte lovens lange. han gjorde det , men hadde ikke tatt vare på mobilnummeret forespørseln kom ifra. da er det ikke rart at saken stoppet der.

tesla32

Link to comment
Share on other sites

Til slutt:

Jeg tror ikke disse er regelrette kriminelle. Jeg tror det er helt vanlige borgere med en hvem-bryr-seg-holdning. Det blir for dem det samme som å jobbe svart. En måte å snike seg unna.

Det har nok fleire sider enn som så. Med den nye latterlege jaktvåpengarderoben så har ein meir eller mindre effektivt innført kjøpsstopp for alle som hadde meir enn 6 jaktvåpen frå før. Dei får da ikkje innvilga nye våpen og vips så har ein skapt ei gruppe som ikkje nødvendigvis var det før, men som no kan vere interessert i å kjøpe uregistrerte våpen.

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet er jeg enig med Hassel.

 

 

Men, før man tar endelig stilling i en sak er det 2 spørsmål som må vurderes;

1 - hva mener jeg er rett?

2 - hvor viktig er det?

 

 

For meg når ikke dette problemet de store høyder.

Nå må jeg ta stilling til noe viktigere, skal jeg ha majonesen over eller under skinkepålegget? hmmmm... :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Se her Hassel hva du har rotet meg inn i:

 

Melding sendt via FINN:

 

Hei.

Jeg er intr i å kjøpe Browningen din.

Er den registrert eller er ikke det noe å tenke på?

 

Mitt svar:

 

Den er registrert å jeg ser meg nødt til å sende din henvendelse til politiet så får de vurdere om du forsøker å kjøpe våpen uten kjøpetillatelse.

 

"Kjøpers" tilsvar:

 

Det må du bare gjøre. Tror dessverre ikke at noen kan vurdere om jeg prøver å kjøpe våpen uten tillatelse ut ifra et spørsmål. Du kan jo samtidig be de vurdere om annonsen din er formulert slik at folk skal tro våpnet ikke er registrert. Var en grunn til at jeg spurte om det var registrert, og det har du tolket slik at jeg prøver å kjøpe våpen uten tillatelse... Hva om jeg tolket annonsen som at du prøvde å selge et uregistrert våpen? Kan høre hva tele og datatilsynet har å si til annonsen i forhold til markedsføringsloven.

 

Så nå sitter jeg her livredd for at tele- og datatilsynet skal banke på døra.

 

Jeg har sendt henvendelsen til Politiet å overlater til dem å vurder om/hva som skal gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Du kan bare slappe av. For det første så tviler jeg på at tele- og datatilsynet gidder å bry seg om en privat annonse. For det andre hvis de skulle bry seg om det så vil det bare være en oppfordring å endre den slik at ikke noe kan misforstås. De kommer ihvertfall ikke til å fysisk komme å banke på døren din. De har vel heller ikke myndighet til å foreta seg noe mot private bortsatt fra eventuelt å anmelde et forhold.

 

Jeg syntes forresten at du handlet rett når du meldte i fra om henvendelsen til politiet, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ville skrive svar til personen og fortelle om dette. Ganske enkelt unnlate å svare eller bare svare kort "Den er registrert" ved en eventuell seinere anledning :)

Link to comment
Share on other sites

lol....

 

 

Send noe ala dette tilbake:

 

"Ja du må gjerne klage så mye du vil PTT. Det står veldig klart i våpenloven og tilhørende forskrift hva som er registreringspliktig!

Det er selvfølgelighet at man må søke om erverstillatelse!! Unntaket er svartkruttvåpen produsert før 1890."

Link to comment
Share on other sites

Se her Hassel hva du har rotet meg inn i: - - -

Mitt svar:

Den er registrert å jeg ser meg nødt til å sende din henvendelse til politiet så får de vurdere om du forsøker å kjøpe våpen uten kjøpetillatelse.

(Kortet ned sitatet. Jegermeistern.)

 

Du oversendte dette til politiet? Åh herre, ikke rart det er krig i verden.

Link to comment
Share on other sites

Se her Hassel hva du har rotet meg inn i:

 

Melding sendt via FINN:

 

Hei.

Jeg er intr i å kjøpe Browningen din.

Er den registrert eller er ikke det noe å tenke på?

 

Mitt svar:

 

Den er registrert å jeg ser meg nødt til å sende din henvendelse til politiet så får de vurdere om du forsøker å kjøpe våpen uten kjøpetillatelse.

 

"Kjøpers" tilsvar:

 

Det må du bare gjøre. Tror dessverre ikke at noen kan vurdere om jeg prøver å kjøpe våpen uten tillatelse ut ifra et spørsmål. Du kan jo samtidig be de vurdere om annonsen din er formulert slik at folk skal tro våpnet ikke er registrert. Var en grunn til at jeg spurte om det var registrert, og det har du tolket slik at jeg prøver å kjøpe våpen uten tillatelse... Hva om jeg tolket annonsen som at du prøvde å selge et uregistrert våpen? Kan høre hva tele og datatilsynet har å si til annonsen i forhold til markedsføringsloven.

 

Så nå sitter jeg her livredd for at tele- og datatilsynet skal banke på døra.

 

Jeg har sendt henvendelsen til Politiet å overlater til dem å vurder om/hva som skal gjøres.

Mener ditt svar var feil formulert, du burde ha skrevet:

Våpenet er registrert.

 

Om det så kom ett tilbud om å kjøpe det under bordet, jada skal du høffelig beklage at det går ikke, samtidig som du sender kopi av det hele til politiet. Uten å informere luringen om dette. Prøver vedkommende seg videre med nye tilbud, ringer du politiet. Og informerer om at vedkommende fortsatt forsøker seg.

 

Man skal under ingen omstendighet fortelle folk på direkten at man tar kontakt med politiet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jeg har spurt om dette i de tilfeller jeg er i tvil om våpenet er registrert eller ikke.

Når noen skriver

Antikk rifle selges..

Det ikke står noe om at våpenet er registrert eller ikke.

Da spør jeg.

 

Om det selges fritt. pga. alder.

hvis dette ansees som om jeg prøver og kjøpe noe ulovlige våpen.

så mener jeg at det bør stå i anonsen hva som kreves før et eventuel handel.

 

Og hvis politiet blir varslet om slike henvendelser, ja da skjønner jeg at kapasiteten dem brukes for opp..

 

Det er vel våpen eierenes ansvar at ikke våpene våre havner i hendene på folk som ikke har lov til og ha det. Derfor mener jeg og at det er vår plikt til og informere om hva vi forlanger ved eventuelt en handel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jeg har spurt om dette i de tilfeller jeg er i tvil om våpenet er registrert eller ikke.

Når noen skriver

Antikk rifle selges..

Det ikke står noe om at våpenet er registrert eller ikke.

Da spør jeg.

 

 

Hvis det er snakk om ett svartkruttvåpen som kan var fra før 1890, ja da er det greit å spørre hvis det ikke står noe om det.

 

 

Men andre våpen som er reg pliktige er det ikke noe vits å spørre. De skal være registrert og uansett om de ikke skulle være det (eks noen halger) må du allikevel ha tillatelse for kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Men andre våpen som er reg pliktige er det ikke noe vits å spørre. De skal være registrert og uansett om de ikke skulle være det (eks noen halger) må du allikevel ha tillatelse for kjøp.

 

Men det er jo ikke sikkert at alle vet det.

 

Men som nevnt tidligere her oppe. så skjønner en jo at kjøper er ute etter at registreringa helst skal glemmes..

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ikke sikkert at alle vet det.

 

Men som nevnt tidligere her oppe. så skjønner en jo at kjøper er ute etter at registreringa helst skal glemmes..

 

 

mjooo forsåvidt. men kjøper ikke den helt. Tror de aller fleste har fått med seg at det ikke er fritt frem for våpenkjøp i Norge. I min erfaring skjer det mye oftere at jeg kommer over folk som tror feks håndvåpen er forbudt enn de som tror de er i fritt salg.

 

Så ja det kan skje men de fleste tilfeller er det nok heller snakk om folk som bruker det som en unnskyldning når de blir konfrontert med kravet om papiret.

 

 

og som du sier, merker man ofte fort når det er snakk om folk som vil kjøpe uregistrert selv om de vet den skulle vært registrert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern: Omtrent hele poenget med svaret mitt er nå bortkastet, iom at du "kortet" ned ved å fjerne spørsmålet til "kjøper".

Å nei da. Skjønte godt hva du mente. Man leser da det opprinnelige innlegget en gang til om det er noe en ikke skjønner.

 

Sånn generellt: Det finnes grenser for hvor mange ganger det er interressant å se kopi av et helsides innlegge også. :wink: Vet ikke om du kimjorgen siterte hele, men det er mange som gjør det. Mange ganger er det unødvendig og gjør trådene uleselige. Skulle ønske flere kunne moderert seg selv mht. sitering.

 

Det var litt OT. Sorry! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nok en unødig henvendelse:

 

Heisann!

 

Er pistolen du har for salg registrert eller er den av så gammel modell at den ikke er registreringspliktig?

 

Har ikke tipset Politiet i denne saken bare svart tilbake at våpnet er registreringspliktig.

 

Så på 24 timer har jeg 2 "unødvendige" henvendelser som lett kunne vært unngått med tekst om at våpnet er registrert.

Link to comment
Share on other sites

Celcius:
Må også påpeke at jeg etter-registrert alle mine gamle hagler midt på 90-tallet.

Dette angret jeg på da den nye jaktgarderobe kom

Dette er det største problemet med den forbannede jaktgarderoben. Den hindrer folk i å registrere de gamle haglene sine.

 

Dette er muligens litt OT i forhold til trådens tema, men siden det dukket opp i tråden tenkte jeg at det kunne være greit å nevne det.

 

Jeg oppdaget noe interesant når jeg satt og leste et av disse rundskrivene 2009/009

http://www.dfs.no/filestore/PDF-DOC-RTF-mm/Regelverk/RS2009-009-politi_behandling_vpen.pdf

 

Under 3.5.1.1 Jakt (tredje avsnitt på side 22 av 61, like før 3.5.1.2 Øvelses- og konkurranseskyting)

Ved frivillig etterregistrering av ordinære hagler som nåværende eier lovlig har ervervet før

1. oktober 1990, vil disse ikke inngå i våpengarderoben på 6 komplette våpen når

etterregistreringen foretas før det er besluttet tvungen etterregistrering.

 

Slik jeg leser dette skal ikke registrering av gamle hagler ha noe å si i forhold til jaktvåpengarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at Thinks eksempler her, er klare indikasjoner på hvorfor det er en uting at noen velger lettvint løsningen med å skrive at våpen er registrert på våpen som i henhold til lovverket er registreringspliktig.

Om vi slutter å skrive slik, så vil ikke markedet for ureggistrert kjøp og salg være så opplagt og tilgjengelig som det er nå. På spørsmål, frekke eller ei, kan man godt svare at kjøp krever ervervspapirer og at eventuelle forsøk på kjøp uten vil bli meldt til politet. Forhåpentlig vis vil en da før eller senere få bukt med mesteparten av disse utingene.

 

Det er forøvrig overhode ingen plikt til å opplyse om et våpen er registrert eller ikke, og den reaksjone Think fikk, tyder på at v edkommende absolutt ikke vil at onkel politi skal få snusen i slike forsøk på illegalt erverv... Og han har ingeting å fare med. Det er faktisk ikke forbudt å anmelde reele saker til politet.

Fint at tråden har blitt tatt opp igjen og at de fleste holder seg til tema.

Link to comment
Share on other sites

Think;

 

Den siste henvendelsen er formulert slik at det like gjerne kan være en lovlydig person som er interessert i å sjekke, i så fall er det en meget god ting og jeg håper virkelig at forhandlere av uregisterte smellerter på Finn får plenty av slike henvendelser, så får heller vi lovlydige ta bryet med å svare (evt. lese og la være å svare på) slike henvendelser.

 

Hva den første henvendelsen angår så er det et par fundamentale feil i svar fra kjøper som får meg til å tro at vedkommende ikke er riktig "oppdatert...." :mrgreen:

Hva i hule hampen har for eksempel Datatilsynet med annonseformulering å gjøre? Det er Forbrukerrådet og Forbrukerombudet som tar seg av markedsføringsproblematikk, Datatilsynet har overhodet ingenting med denslags trivialiteter!

Dersom du hadde hacket Finn og lagt inn annonsen din proppfull av trojanere og slikt så kanskjeDatatilsynet hadde vært en instans de kunne kontaktet, men sjansen for at IT-ansvarlige hos Finn hadde ordnet opp er merkbart større...

Enhver står videre fritt til å formulere sin private annonse for et privat salg slik man selv måtte ønske så lenge man ikke misbruker merkenavn eller på andre måter bryter lover som har med ytringer å gjøre, jfr rasismeparagrafer etc.

Kjøpsloven kommer forøvrig inn i bildet ifm. et evt. salg (understøttet av ovennevnte forbrukerinstanser), men frem til dette så kan annonsetekst kan være så dyslektisk og kleint formulert som man bare ønsker uten at noen kan legge seg borti det!

Fyren får klage til Norsk Språkråd (v/Sylfest Strutle) om han er fortvilet over tvedydigheter... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fyren får klage til Norsk Språkråd (v/Sylfest Strutle) om han er fortvilet over tvedydigheter... :lol:

 

Sylfest har desverre sluttet i Språkrådet. Og enkelte mennesker blir fortsatt imponert når man viser frem et våpen, og kan svare bekreftende på spørsmålet, Harru pappir på'n åsså?

Link to comment
Share on other sites

Hva med å endre teksten :roll:

 

ehhh.... du har ikke lest tråden og skjønt Hassels poeng?

 

 

 

Hvis man skal kjøpe noe ureg, så tråler man ikke finn.no :!:

 

Jo det er nettopp det mange gjør. Forespørslene man får fra folk om annonser på finn viser nettopp det. Og det var også noe av Hassels poeng.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis man skal kjøpe noe ureg, så tråler man ikke finn.no :!:

 

Jo det er nettopp det mange gjør. Forespørslene man får fra folk om annonser på finn viser nettopp det. Og det var også noe av Hassels poeng.

 

kansje en ide å tipse politiet om dette visst en er skåsikker på dette og la dem fikse opp i dette problemet, bare tull å leke politi.

Link to comment
Share on other sites

@welderman, hva mener du egentlig?

 

Mion intensjon med å starte denne tråden er ikke å "fakke kjeltringer" men å lukke det grå markedet på finn / QXL. Dvs den opfattelsen enklete har av at når noen skriver "registreringspliktig" O.L. Så er det inneforstått at de som ikke skriver det vil selge uten papir.

Link to comment
Share on other sites

ja ser den men har og forstått at endel drar det litt langt eller kort? med å anmelde folk som spør på våpenet. f.eks eg vil gjerne han en antik hagle helst ublombert da eg mener plombering er det samme som ødelagt håndverk men våpenet trenger ikkje være i skytbar stand, så ser eg en hagle på finn med bilde av noe som ser ut som en eldre hagle fra ca 1870 da er det naturligt å spørre om denne er så gammel at den ikkje er reg.pliktig for er ikkje interesert i å fylle opp garderoben med denne. Litt surt visst eg da blir stemplet som kriminel pga. dette.

Det var dette eg mente sikkert noen som blir inspirert til å legge ut annonser for å "ta" bad guys da er det bedre å tipse visst dette er et stort problem og la onkel legge ut lure annonser selv.

Link to comment
Share on other sites

f.eks eg vil gjerne han en antik hagle helst ublombert da eg mener plombering er det samme som ødelagt håndverk men våpenet trenger ikkje være i skytbar stand, så ser eg en hagle på finn med bilde av noe som ser ut som en eldre hagle fra ca 1870 da er det naturligt å spørre om denne er så gammel at den ikkje er reg.pliktig for er ikkje interesert i å fylle opp garderoben med denne. Litt surt visst eg da blir stemplet som kriminel pga. dette.

 

 

 

Du tenker på svartkruttvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen god grunn (annet en å slippe dustete mailer)...

 

Syns du virkelig ikke det er grunn god nok? Pisspreik med gangstere kan i alle fall jeg spare meg for....

 

 

 

Gjør som jeg. Prat dem varme, søk opp telefonnummeret på nett mens du holder praten i gang. Spør om de heter sånn og sånn og se an reaksjonen. Ta utskrift og lever på politikammeret med opplysning om at vedkommende har forsøkt å anskaffe våpen på ulovlig vis, uten tillatelse. Dette er faktisk veldig nyttig info for politiet. Ikke fordi det blir en sak av det med en gang, for det gjør det ikke. Men i sum så får politiet noe som henger med vedkommende og som kan være nyttig når navnet på vedkommende dukker opp i andre sammenhenger. VI SOM ER LOVLIGE VÅPENEIERE ER IKKE TJENT MED Å BLI ASSOSIERT MED SLIKE KJØTERE. Mitt bidrag...

Link to comment
Share on other sites

Det vil si think, at du har sørget for at minst 5 individer nå vet at det ikke bare er å kjøpe ekte og uregga våpen på finn.

For det første vil de kanskje la være å prøve seg neste gang, og de ender muligens ikke opp med et illegalt skytevåpen til sitt "behov".

 

Takk

Link to comment
Share on other sites

Snart blir man vel dømt for og ha "tenkt på og gjøre ting som er ulovlig".

Bare så det er sagt , Minority Report var kun en FILM.

Men det tror tydeligvis ikke en del av dere.

I Norge kan man i dag bli dømt og straffet for planlegging av både terrorangrep og seksuelle overgrep mot barn uten å ha gjort noe fysisk galt. Så dette er ikke noe nytt. Men av en eller annen merkelig grunn, kan man ikke straffe sjalu eks.menn som terroriserer livet til jenter før de har gjort noe fysisk galt. Forstå det den som kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut ifra at alle dere superlovlydige personene i denne tråden aldri kjører fortere en 60 i 60 sone og 80 i 80 sone. Aldri har kjøpt og tatt inn mere alkohol eller tobakk over grensa enn det dere har lov til. At dere ikke har liggende en patron i et annet kaliber en dere har våpenkort på. Også videre....

Hvis ikke bør dere jammen gå i dere selv først for dere sender navn og adresse til politiet på en som ringer på et våpen og spør om det er registrert. Jeg må si jeg blir litt matt av hvilken gloria dere setter på dere selv.

Forklar heller den som ringer hvordan man skal gjøre det lovlig, for det faktisk helt overkommelige krav for de aller fleste å få tilatelse til å kjøpe våpen.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg hadde blitt fristet til å si jada, bare å sende x antall kroner så kommer smelljernet i posten, for så å sende en rosa vannpistol. Hva skulle "kunden" gjort, klaget til politiet fordi han ble svindlet når prøvde å handle illegale våpen :lol:

 

Stå i døra di med en rosesaks til å klippe fingre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut ifra at alle dere superlovlydige personene i denne tråden aldri kjører fortere en 60 i 60 sone og 80 i 80 sone.

Jeg er enig i at man ikke skal overdrive moraliseringen, men å sammenlikne kjøp av uregistrerte våpen med små forseelser synes jeg blir tullete. Ikke bare er slike våpen et problem i samfunnet, det er et betydelig problem for oss som blir straffet for noe vi ikke har gjort.

 

Jeg ser ikke noe problem med å tipse politiet hvis jeg tror personen er fullstendig klar over at våpen er registreringspliktige. Hvis de bare er uvitende vil jeg selvfølgelig forklare de hvordan ting fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Snart blir man vel dømt for og ha "tenkt på og gjøre ting som er ulovlig".

Bare så det er sagt , Minority Report var kun en FILM.

Men det tror tydeligvis ikke en del av dere.

I Norge kan man i dag bli dømt og straffet for planlegging av både terrorangrep og seksuelle overgrep mot barn uten å ha gjort noe fysisk galt. Så dette er ikke noe nytt. Men av en eller annen merkelig grunn, kan man ikke straffe sjalu eks.menn som terroriserer livet til jenter før de har gjort noe fysisk galt. Forstå det den som kan.

 

 

Men det er jo stor forskjell på og "kun tenke på det" kontra og laste ned barne porno/kjøpe ulovlig dynamit osv......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...