Jump to content

Duejakta 2010/2011


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I nærheten av her jeg bor jakter jeg kun på korn-åkre av forskjellige variasjoner, da jeg ikke veit om noen som dyrker hverken raps eller erter.

 

Så det er mulig å få dem ned på stort sett alt mulig, bare de trekker over der. Det er nå min erfaring. (Det må selvfølgelig være spiselig når de evt. lander, de lander jo ikke for morro skyld :D )

Link to comment
Share on other sites

I nærheten av her jeg bor jakter jeg kun på korn-åkre av forskjellige variasjoner, da jeg ikke veit om noen som dyrker hverken raps eller erter.

 

Så det er mulig å få dem ned på stort sett alt mulig, bare de trekker over der. Det er nå min erfaring. (Det må selvfølgelig være spiselig når de evt. lander, de lander jo ikke for morro skyld :D )

 

ja ifjor satt vi på havre åker og dem kom ned der å men det er jo selfølgelig ikke det beste ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig med Ranger her.

 

I forskrift om viltarter som gjør skade står det bla:

 

"A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett. "

 

Så hvis bonden oppfatter det slik at duene gjør vesentlig skade på avlingen hans, så er det vel bare å sette i gang.

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig det jeg mente også.....

 

Viltarter som kan felles uten særskilt tillatelse hele året

av eier/bruker eller den han bemyndiger når viltet gjør skade som nærmere angitt: Rødrev, mink, mår, røyskatt, snømus, mårhund og grevling som gjør skade på bufé og tamrein, fjærkre, viltoppdrett, pelsdyrfarm, tidligere fredlyste egg- og dunvær, fiskekultur eller aquakultur. Grevling, mink og mår som gjør skade på hus, hage eller åker. Hare som gjør skade på hage, frukttrær eller bærbusker. Ringdue, bydue, gråspurv og skjære som gjør skade på åker, i hus eller hage. Dompapp, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, svarttrost og stær som gjør skade på hage, frukttrær, bærbusker, plante- eller frøkultur. Kråke, ravn, skjære eller kaie som gjør skade på på fiskehjeller, tamrein, bufe, viltoppdrett, tidligere fredlyste egg- og dunvær, pelsdyrfarm, frukttrær eller åker. Svartbak, gråmåke, fiskemåke, sildemåke og hettemåke som gjør skade på fiskehjeller, fiskekultur, aquakultur, egg- og dunvær, bufe, pelsdyrfarm eller frukttrær."

Link to comment
Share on other sites

Husk bare at det IKKE er lov til å bruke lokkeduer under skadefelling. Lokkeduene kan ikke settes ut før til lørdagen 21 august!!!

 

Skadefelling skal også skje der hvor duene gjør skade, dvs at det ikke kan skytes duer på åkre hvor kornet allerede er høstet inn. Her gjør vel ikke duene skade, ihvertfall ikke skade som er av vesentlig økonomisk betydning for bonden (slik forskriften setter krav om). I tillegg kreves det at man skal ha forsøkt andre tiltak for å forhindre skade, f.eks skremming mm, men dette kan kanskje være vanskelig å gjennomføre på duer. Eller er dette mulig? Plastikposer eller strimler som blafrer i vinden?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har kjennskap til duejakt i bergensområdet? Jeg pendler sentrum - sandsli hver dag, og den siste uken har jeg observert ringdue i Fanaområdet. Det betyr jo at de lander en plass. Dyrket mark kanskje? Er jo dårlig med korn- og erteåkre i bergen :P

 

Tips mottas med takk :D

 

 

Edit: rettskriving

Link to comment
Share on other sites

hei stig.

 

vi brukte mange dager i fjor på å forsøke å finne duejakt i bergensområdet. men vi hadde ikke hell. vi så noe due i en dal like før os. men der fikk vi ikke jakte av grunneier. der var et lite stykke kornåker. vi kjørte de fleste plassene rundt bergen vi kunne tenke oss at der var duer og åkre, men så lite due og fikk lite velvilje av grunneiere som var redde for at vi skulle skremme hjorten og som i grunn ikke hadde hørt at det var vanlig med duejakt. du møter nok mer velvilje på østlandet.

 

kanskje der er noen andre her inne som kan komme med tips?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange gram korn/erter er det ei due spiser daglig?

 

Mener å ha lest at de eter 100 gram pr dag med korn pr due.

 

Skøyt en års-due i slutten av august i fjor. Den var full av erter. Ble meget overrasket over antallet. Ikke rart han ble skutt. Han var jo så tungt lastet, og jeg er en dårlig hagl skytter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Møkk.. Bonden skal ikke treske før om 2 uker... Noen som har efaring med å sette duer på stilk i en utreska åker? Evt å sette duene der hvor vinden har laget "hull" i åkern?

 

Jaffa, ikke noe problem å jakte på legd. Funker knall om ikke altfor mange åkere rundt er tresket, det er i hvert fall min erfaring. Årets første jakt ifjor var på legd - duer ble det også.

Link to comment
Share on other sites

Ser også det ble anbefalt Nordic T-1, T-1 Softsteel størrelse 5 i Hagleammotesten som lå her på forumet (viewtopic.php? ... l&start=20). Noen som brukt disse på duejakt/sett på dekning? Noen som vet hvem som selger disse?

 

Disse ble solgt av Jaktdepoet i fjor. Upåklagelig effekt på duer, basert på 80 felte duer i fjor. Vil på det sterkeste fraråde alle former for lerdueammo, da de vi har prøvd ikke er i nærheten av samme effekt som nordic, mye grunnet lavere vekt på ladning og mindre haglstørrelse. (Nordic= 28g 5, Saga=24g 7). Er en så kjip på kronene at en ikke kan bruke noe mer enn lerdueammo på duejakt, så bør en vurdere sin holdning til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser også det ble anbefalt Nordic T-1, T-1 Softsteel størrelse 5 i Hagleammotesten som lå her på forumet (http://kammeret.no/forum/viewtopic.php? ... l&start=20). Noen som brukt disse på duejakt/sett på dekning? Noen som vet hvem som selger disse?

 

Disse ble solgt av Jaktdepoet i fjor. Upåklagelig effekt på duer, basert på 80 felte duer i fjor. Vil på det sterkeste fraråde alle former for lerdueammo, da de vi har prøvd ikke er i nærheten av samme effekt som nordic, mye grunnet lavere vekt på ladning og mindre haglstørrelse. (Nordic= 28g 5, Saga=24g 7). Er en så kjip på kronene at en ikke kan bruke noe mer enn lerdueammo på duejakt, så bør en vurdere sin holdning til jakt.

 

jeg bruker leirdue ammo og passer heller på holda.. men vi har fortsatt god holdning til jakt ;) og jeg har testa leirdueammunisjon i børsa mi og er fornøyd med spredning og sånt :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne pakken http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23777690 på jaktdepoet i går og da fulgte det med Nordic T1 størrelse 5, så jaktdepoet selger disse ennå. Hvilke priser det er på kun skuddene fikk jeg ikke med meg.

 

det så ut som en drit fin pakke da :D men har bestillt duer og skudd allerede :P

 

hvordan er skudda den pakken ? hvor mange gram ladning ? :)

 

2 dager til jakta begynner :D :D

Link to comment
Share on other sites

Møkk.. Bonden skal ikke treske før om 2 uker... Noen som har efaring med å sette duer på stilk i en utreska åker? Evt å sette duene der hvor vinden har laget "hull" i åkern?

 

Surt, har samme problemet selv. Fant en erteåker som blir besøkt daglig av en flokk på mellom 150-200 duer. Er bra trekk i området med mange små flokker. Helt optimalt etter min mening. Spurte han som forpakta jorda om det var greit å jakte på åkeren til helga selv om han ikke hadde treska. Ville tro det skulle gå greit, jeg kan umulig gjøre mer skade enn hva de duene gjør på en dag, men det var han tydeligvis ikke interresert i. Blei så utrolig skuffa, så frem til denne jakta. Mulig jeg prøver en rugåker ved siden av, men blir vel ikke helt det samme.

Link to comment
Share on other sites

Så billig er det ikke, dae. Du får jo 24 lokkefugl på xxl til 249 som er mye bedre enn de der, mer troverdige etter min mening. Og et godt kamuflasjenett til 200 kr, og 200 skudd 300-400kr...

Og da betaler man heller ikke porto ;)

 

Du får 12 lokkeduer på xxl til 249, så det blir da 500 kr for 24 stk, jeg syns de ligner veldig på hverandre. om du får tak i 28 grams skudd til 1,5-2 kr skuddet, så er jeg intresert i å vite hvor du kjøper de. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den pakke som det ble linka til ovenfor her så veldig fin ut den. Med tanke på lokkeduer fra xxl så mener jeg de er veldig gode og naturtroe. Den store ulempen slik jeg ser er at de mister fargen veldig fort. Flere av lokkeduene mine har mistet mye farge rundt hodet og langs siden, så jeg er redd de skremmer mer enn de lokker.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som tviler på leirdueammo; Emilio og jeg jakter på Søpledynga, og der har vi testa litt diverse ammo. Bla RIO Blue Steel 32g nr 4 med utgangshastighet oppi 470 m/s mener jeg å huske. Vi har faktisk mere skadeskyting med denne ammoen enn leirdueammo :shock: Det er rett og slett ikke god nok dekning i nr 4, og måkene ender opp vingeskutte eller med god skuddreaksjon og ikke no fall.. Denne patronen i nr 7 ville sikkert vært helt konge men.

For noen uker siden skjøt vi 44 fugl på en helg, mye ravn, litt kråke og mest måker. Felles var at alle var skutt med nr. 6 og 7 leirdueammo på hold mellom 15 og 30m.

 

Det som har mest å si virker det som, er treffoverflaten. Hvis du har en ravn rett over deg, så er nesten hele arealet eksponert. Dersom den ligger med siden til, er treffområdet mye mindre. Det så vi i praksis og. Fuglene rett opp datt, de på siden datt ikke fullt så ofte.. Brukte leirdueammo i fjor på duene, og har ikke møtt på et eneste hagl enda i kjøttet faktisk, de går tvers gjennom!

Link to comment
Share on other sites

er ikke lenge igjen nå folkens!!

 

ett par kjappe spm.

Værmeldingen for imorgen er meldt oppholdsvær med sol, men 0,2-0,3mm nedbør ett par timer. Dette er vell ikke noe som skremmer vekk duene?

 

Andre spm, NÅR på dagen\døynet bør vi gå ut? Når har dere trekka? morgentrekk, ettermiddagstrekk? Noen sier fra 06.00-09:00 så 11:00-14:00. Hva er deres erfaring?

 

Kornet er ikke enda tresket, men det bør vell gå fint å sette lokkeduene på toppen av kornet?

 

mvh

Matt

Link to comment
Share on other sites

er ikke lenge igjen nå folkens!!

 

ett par kjappe spm.

Værmeldingen for imorgen er meldt oppholdsvær med sol, men 0,2-0,3mm nedbør ett par timer. Dette er vell ikke noe som skremmer vekk duene?

 

Andre spm, NÅR på dagen\døynet bør vi gå ut? Når har dere trekka? morgentrekk, ettermiddagstrekk? Noen sier fra 06.00-09:00 så 11:00-14:00. Hva er deres erfaring?

 

Kornet er ikke enda tresket, men det bør vell gå fint å sette lokkeduene på toppen av kornet?

 

mvh

Matt

 

Det regnet skal nok ikke skremme vekk duene nei, du har uansett bedre sjangse en om du sitte inne og irriterer deg over å ikke være ute.

Mange av de mest erfarne mener du får best om du lar morgentrekket være og satser på ettermiddagstrekket. Jeg skal ihvertfall ha lokkefugler ute og sitte kamuflert til kl. 12.00

Å sette lokkefuglene på toppen av kornet er vanskelig med hensyn på presentasjon. MYE bedre om du finner deg et område med legde i kornet. hvor du setter ut lokkefuglene

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med THU i hans siste innlegg. Jeg jakter sjøl aldri på morran lenger. Finner jeg et jorde med mye duer så vil jeg nesten alltid få flere duer ut av jordet om jeg jakter på "ettermiddagstrekket" enn om jeg jakter på morrastrekket.

Morrastrekket er mer intens, men også mye mer kortvarig. De første duene kommer som regel kl 0600 +/- et kvarter etter hvor i landet du jakter. Så har du et bra trekk fram til 8-9, før det roer seg veldig.

Ettermiddagstrekket starter for fullt kl 14 og kan vare helt til kl 20 de første dagene av jakta.

 

Hvis jeg finner et jorde der jeg ser at det er mulig å komme over 100 duer på en dag starter jeg alltid litt tidligere, for at jeg skal kunne få med meg de ekstra duene som kanskje trengs for å komme over 100. Så det vil si at jeg kan starte så tidlig som klokka 1100, men morrastrekket lar jeg være i fred. Får duene lov å spise der på morran, så kommer de alltid tilbake senere på dagen.

 

Nå er det jo forskjellige grunner og målsetninger for at vi jakter. Det har jo en egen sjarm å sitte på morrasøkta når sola sakte men sikkert kommer opp, og dugget fortsatt ligger på åkeren. Så jeg vil på ingen måte fraråde folk for å dra ut på morrasøkta :) Jeg har jo skutt over 100 duer på morrastrekket tidligere, men det er meget uvanlig, hvertfall for min del.

 

Men hvis målet er å få flest mulig duer med hjem fra et jorde der duene beiter så er nok ettermiddagsøkta det klart beste valget. Du har også fordelen med at bonden slipper å bli vekket kl 0600 i helga av en masse skudd. Bøndene jeg jakter hos er meget takknemlige for at skytinga foregår på dagtid :)

 

Skitt jakt i morra

Link to comment
Share on other sites

Flott lesing Tor Ola.

Kjekke tips å ta med seg videre, tror selv at jeg ikke klarer å holde meg unna åkeren på lørdags morgen. Kanskje jeg heller bør ta en tur etter gåsa :P

Hvor i landet klarer du å skyte 100 duer på en dag? Sør i norge eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...