Jump to content

Duejakta 2010/2011


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du er i gang igjen ser jeg jakt_fred :D Vi har jo mange andre alternativer til karusell nå, duegynge osv tror jeg kan ha like god effektivitet til billigere pris. Ellers så har jeg en kamerat av meg som skal prøve å lage en karusell. Kan legge ut resultatet osv når han er ferdig. Gleder meg sykt til sesongen er i gang igjen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en karusell sammen med noen kompiser.Vi kjøpte en skikkelig en,kostet vel nærmere 2000 kr på jaktdepotet.Den har jeg helt mistet troen på,ser ikke ut som om den drar ned duer fra lengre hold,eller nærmere hold for den saks skyld.I tilegg har vi brukt usannsynlig mye lokkeduer..

 

Til høsten er det "back to basic" med få,men naturtro lokkeduer i begynnelsen av jakta.Øke på med flere etterhvert som duene flokker seg.Samt bruke litt mere tid på å spane på hvilke jorder som brukes i dagene før jaktstart.

 

Tror også det er viktig å flytte seg hvis ikke duene ikke nærmer seg,evt gjøre om plassering av lokkefugl..

 

Karusellen skal få stå i garasjen inntil videre.

Link to comment
Share on other sites

Duejakta ja, satt og titta ut av vinduet i helga og telte 35 duer på jordet, var faktisk litt artig og se på formasjonene til duene, der de gikk og beita, det virka også som at alle duene beitet samme vei, som de andre, uavhengig av vind. Er ikke lenge til duejakta heller, "kun" 117 dager igjen nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg SuperHansen angående spaning. Det er ingen vits i å bare sette seg ut på et jorde, du må vite hvor trekket går eller om det er en plass hvor duene beiter. Kjenner en duejeger herfra som kjører flere mil før jakta for å spane. Men hvor mange duer sånn ca er det greit å begynne med ? 12 stk i starten av jakta, for så å øke på ?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg SuperHansen angående spaning. Det er ingen vits i å bare sette seg ut på et jorde, du må vite hvor trekket går eller om det er en plass hvor duene beiter. Kjenner en duejeger herfra som kjører flere mil før jakta for å spane. Men hvor mange duer sånn ca er det greit å begynne med ? 12 stk i starten av jakta, for så å øke på ?

 

Er du på riktig plass holder det faktisk lenge med 5 duer, men å kjøpe et dusin er jo ikke så dyrt. Bare husk å kjøp duer av bra kvalitet, det er viktigere enn antall duer.

Når det gjelder kjøring i forbindelse med spaning kan jeg nevne at jeg kjørte 2500 km på fjorårets gåsejakt :D Spaning har alt å si på due- og gåsejakt

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende at duene har litt vanskeligere for og oppdage lokkeduene pga mindre kontraster, men tror ikke det skal ha så mye og si, siden duene ser såppas godt. Problemet med lokkeduer er ofte skinnet duene, altsa sola som reflekterer, så det er noe man skal være obs på når man bruker lokkefugl.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til alle som skal jakte duer:

 

Jeg regner med at alle fornuftige å skjærer ut brystfiletene og bruker til mat.

Jeg pleier å ta med noen bryst ut på senere jaktturer, noe som har vært svært populært i elgjakta.

Legger de som regel i aluminiumsfolie på bålet i 5-10 først så en liten runde i panna med masse fløte, da har du en skikkelig digg jaktlunch!

 

Resten av skrotten tar jeg vare på og bruker til reveåte, da får man virkelig utnyttet hele dua!

Har hatt stor suksess med dueskråttene, er nok en liten revefavoritt det...

 

Legger ved en liten filmsnutt fra fjordårets duejakt med camera på haggla.

http://tinypic.com/player.php?v=2hdb9xx&s=5

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så heldig og slipper mesteparten av spaninga da jeg har et gulljorde i et terreng som sikkert er spessielt med tanke på linjer og trekkrute. Nesten alltid bare og reise dit og skyte due :)

Men jeg har laget meg en karrusel med hjelp av en vindusviskemotor med potmeter. Men den har jeg ikke fått til og fungere skremmer mere en den lokker. Jeg kjøpte 30 duer fra jaktdepotet i fjord og legger ut alle i en en "U" med nebbbet mot vinden hele jakta, fungerer som bare det. Begynner og lure på om duene på Toten er litt "treige" i oppfattelsen... :)

 

BLESER: Duebryst er digg... men mange griner på nesa når de hører ordet duer og svarer: "Rotter i lufta, nei takk"! Mange tar feil av bydue og ringdue. Men derrimot alle jeg har klart og servere duebryst til maser om flere invitasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Veldig bra med duer her og nå, men har erfaring fra tidligere år og det viser seg at de av en eller annen grunn nesten forsvinner i jakta. Ett år var unntaket, da hadde de erter på jordet. Det var boller det. Gikk ned flokker på ett par hundre i slengen. Men nå er det høstsådd vete :( .

Link to comment
Share on other sites

Lokkeduene de har på XXL ser brukbare ut,og prisen er det ikke noe å si på!

Har 12 av disse fra før,men de kostet 600 kr for 12 stk på Hauk sport i sin tid.

 

Har også en drøss av skallduer som ikke ligner hverken fugl eller fisk.De skal kildesorteres på dertil egnet sted før høsten.

 

http://www.xxl.no/ProductPage.aspx?Prod ... e=41c6cb00

Link to comment
Share on other sites

Bare så synd at 50% av de 24 jeg har fått skraper eller mistet maling. Kjøpte de i fjor og tror jeg har kvitteringen, xxl skal nok få se dem. Har behandelt dem pent, men mulig når jeg har stablet dem oppå hverandre ved innhenting og flytting til nytt jorde at de har blitt skrapet litt. Men det er jo ikke bra i det hele tatt.

 

Angående utstyr til duejakt: Sjekk ut denne videoen folkens http://www.youtube.com/watch?v=bK4FNy46juI&feature=player_embedded#at=13

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gleder meg allerede, er ikke bra vett :oops: et av bøndene her har sådd en halv åker med erter ca, spørs litt om det er nok til å trekke inn skikkelige mengder, men vi får nå se. Det pleier alltid å være ei litt skrullete kjerring som eier naboåkrene som sår erter, men hu lar ingen jakte! :evil: Rimelig frustrerende å sitte å se på 300 duer på nabojordet!

 

I fjor gikk heldigvis hovedtrekkruta rett over jordet jeg har jakt på, og da kom faen meg kvinnfolket og mente at vi ikke kunne skyte duene siden de skulle til hennes åker og var derfor "hennes duer" :lol:

Hun pleier å ha erteåker hvert år, men vi får nå se om det stemmer i år da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Erter er ingen garanti for at det skal trekke mye duer, de kan like gjerne komme på hveten. Jeg tror hveten smaker og er like godt for duene som erter, men at erter drysser mere av og er større\lettere å finne.

Her virker det mere som duene har faste plasser de besøker, og er ikke så nøye på hva som er på jordet.

Men i år skal vi ha 140 daa med erter der det pleier å være best trekk, så det bør være store muligheter i år. SÅ er det da bare neste problem, og det er å få de ned. Mye av problemene tror jeg ligger i at det er mange som begynner jakta for tidlig, og duene blir da mere skye når selve jakta starter.

Link to comment
Share on other sites

Både lokkeduer og frakt er dessverre svinedyrt fra UK, men det er jo også de som har best utvalg. De duene der ser bra ut de, har ikke prøvd dem men. Kanskje lurt å tenke over holdbarhet på dem? feks om de råtner hvis de er bløte eller no?

 

"duejynge", eller swooper funker vel best før jordet er treska, men vil nå si det funker greit å sette dem litt utenfor og bak lokkeduene som blikkfang. Funker best når det blåser.

Link to comment
Share on other sites

Her på hedemarken er det ca en hønsehauk pr jorde, så duene holder seg unna... Har jaktet på fem jorder i tre forskjellige kommuner, og det har vært hønsehauk rundt alle, med dertilhørende resultat - 6 duer på tre år...! Duejakta gidder jeg med andre ord ikke stresse med i år, om ikke det blir åpnet for hønsehaukjakt! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hei, leste litt lengre opp på siden at noen hadde hvært plagga med ei skrullete kjerring som

selfølgelig ikke likte jakt. Har selv hvært ut for det samme, en gamel skrullete tante som ikke

likte at vi skøyt på gåsa, vi ba henne kontakte grunneier, har ikke hørt noe siden. Har foresten

et godt tips til hvordan derre kan trekke duene vek fra åkeren hennes, snikk derre ut om nata og

hell noen flasker med ugressmidel i erteåkern :twisted: hennes. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg laget meg en duekarusell med hjelp an en vidospussemotor og potensiometer for hastighetsjustering. Men fant ut at den fungerte bedre med hvite/gule plastposer på som skremsel på steder der dua helst ikke skulle vært. Men er det noen som har tips til plassering, fart osv. for og få det til og fungere som lokk så kom med det....

Link to comment
Share on other sites

Til Sigurd2verud

ja d koster shorta å bestille derfra,men mye utstyret di har er av meget høy kvalitet å.har du bestilt derfra før?evt hvor mye betalte du i frakt,moms mm. utenom nettprisen på produktet?har seg sånn at jeg kjenner dattera til han som driv den butikken så hun skulle ta med til meg neste gang hun var hjemme.sparer noen kroner på d :D Driver å tenker på å bestille fra en annen nettbutikk i england som har sport plast duene fra italia som er meget bra.

Når d gjelder di fud decoys`a så tåler di nok rimelig mye regnvær osv. før di tar noe skade ta d. er tross alt laget av

neopren som er et syntetisk gummimateriale som ofte blir brukt iforbindelse med vann

Link to comment
Share on other sites

Hehe,ja vi har noen hønsehauker her ja men så ille som d har gått for deg er litt rart.Har da brukt å ha alt mellom 2-3 til 20duer på turen å da har jeg ofte sett hauka.vil si at den er mere aktiv på ingeberg iforhold til ottestad/stange.har skjedd flere ganger at`n angriper lokke duene mine der.

[quote name="ko-stens Her på hedemarken er det ca en hønsehauk pr jorde, så duene holder seg unna... Har jaktet på fem jorder i tre forskjellige kommuner, og det har vært hønsehauk rundt alle, med dertilhørende resultat - 6 duer på tre år...! Duejakta gidder jeg med andre ord ikke stresse med i år, om ikke det blir åpnet for hønsehaukjakt! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vil si at 2-3 til 20duer på turen ikke er så mye men til nå har jeg kun brukt 10 simple lokkeskall med og uten pinner.i år ska jeg ha en oppgradering av utstyret så regner med at d maks antallet kommer til å bli slått ganske greit.hehe kan si jeg gleder meg.ingenting er som å sitte med morras kaffen en fin august dag å se at duene trekker inn. alt for lenge igjen ass

Link to comment
Share on other sites

Jaass, blir deilig det! Hadde en nyydelig plass nå i høst. Var trekk fra nede i en elvedal (leira), der duene overnattet. Så trakk de over en høyde for å komme til en erteåker, og på den høyden satt jeg 8) kl. 06:30 når det var sol ned mot duene, og de kom 2 og 2 ut av tåka fra elvedalen og kom RETT inn i lokkeduene gang på gang, det er herlig det :mrgreen:

Også en kaffekopp mellom duene da :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brodern og jeg har jakta litt nå på forsommeren, på grunn av at duene blir betegnet som skadedyr. Lokkeduer fra xxl, 36 stykker, høvelig vellykket. Skutt en due hver oss, men nå er det pause frem til sensommeren. Kommer nok til å starte opp igjen når det er fallkorn eller åkrene blir tresket.

Link to comment
Share on other sites

Brodern og jeg har jakta litt nå på forsommeren, på grunn av at duene blir betegnet som skadedyr. Lokkeduer fra xxl, 36 stykker, høvelig vellykket. Skutt en due hver oss, men nå er det pause frem til sensommeren. Kommer nok til å starte opp igjen når det er fallkorn eller åkrene blir tresket.

 

Nå hører vel egentlig ikke skadeskyting og lokkeduer sammen :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Og om man greier å skyte bare 1 due hver, så vil det vel si at det ikke er så mange duer der heller, dermed lite skade. Så om folk fortsetter å misbruke denne paragrafen bare for å jakte. så blir det vel snart noen forandringer i lovverket. Denne loven er for å ta ut skadedyr, ikke for å komme seg på jakt..

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk beskjed da det var nysådd at endel duer spiste på jordet. Når det da likevel ikke var allverdens, ga vi oss. Skjønner at enkelte reagerer og er ikke uenig selv. Vi, dvs min bror og meg selv gjør ikke dette for å jakte, men for å hjelpe en kollega av meg, som har slitt med duer på jordene. Det med lokkeduene går jo på å sjekke ut om det er mange duer i området. Nå blir det ikke noe dueskyting før til høsten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hallo folkens.

 

for å prøve noe nytt så blir det forsøk på duejakt denne sesongen. Heldigvis ligger det mye bra tips på nettet, eneste er om noen her vet om det trekker særlig med duer i Setesdalen???

 

er ikke så lett å få sjekket dette selv da jeg til vanlig bor i Kristiansand/Kragerø.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel, datoen nærmer seg og det klør litt i fingrene når jeg kjører forbi en åker og det letter noen duer, eller når jeg "tilfeldigvis" ser mine lokkeduer i skapet. Ifjor ble det en god del jaktdager på ringduer, og erfaringen ble stor. Jeg og en venn (Sigurd2verud) jaktet hovedsakelig ved siden av en erteåker (fikk ikke lov å jakte på selve åkeren) og lokket ned duene som skulle ta sin frokost/middag på erteåkeren. (Dama som eide erteåkeren kom til oss, mens vi jaktet og fortalte oss at de IKKE var lov å lokke ned fuglene som egentlig skulle på hennes åker - gærn dame)

Vi brukte 20-30 lokkefugl, og la også ut skutte duer i tillegg, duesvuppere (/http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=212&prodid=18685 - anbefales) ble også brukt og enkelte ganger ble en kråke eller to satt ut. Så det kunne fort bli 40+ lokkefugl.

Det med å legge duer i en V mot vinden ble brukt, med en twist. Vi la ut alle lokkefuglene spredt, slik man ser duene naturlig sitte når man ser dem på en åker, med ca. 3/4 med nebbet mot vinden. Duene klarte vi å kontrollere hvor de skulle lande ved å lage en åpen plass mellom lokkeduene, og her satte vi 6-7 lokkeduer i en tydelig V-formasjon - det ble som oftest der de landet, og ettersom vi visste hvor de sannsynligvis kom til å lande ble det mindre bommm. Av kamuflasje brukte vi ghillie suits, knakk endel grener og stakk dem nedi bakken - ofte med litt gjørme i fjeset. Vi passet alltid på å ha tett vegetasjon i ryggen, så vil si vi var over godt nok kamuflert. Ghiller' kan virkelig anbefales, Sigurd var veldig skeptisk til det og likte å ha kamo-netting og sitte bak den med en kaffekopp og hagle, snakk om red neck forresten. Men vi fant fort ut at det var mye mer effektivt ettersom vi kunne bytte sted veldig fort om duene skulle ha endret trekket sitt den morningen. Når man skal plassere seg på åkeren er det dumt å bare sette ut lokkefuglene, og sette seg der det er en god mose-stubbe å sitte på - ettersom det er mest behagelig. Jeg setter i hvert fall en god duejakt-dag fremfor behagelighet.

Kom et par uker før jevnlig på samme tid som du har planer om å jakte, og finn ut hvor de trekker og hvilke trær de setter seg i. Vi tok en god del duer ved å plassere oss under store trær, hvor man fikk mellom-landinger (planen var i hvert fall det), og da var det ikke vanskelig å sette kornet i brystet på dua og trekke av. Herlig lyd når den dua faller ned, gjennom løv og kvist.

I år har jeg/vi fått tillatelse å jakte på en erteåker(legge ut bildet av erteåkeren), noen hveteåkere og +++. tror det blir en ganske vill duejakt i år. Laster opp noen bilder, for å lage litt duejaktstemning. Er ikke all verden av duer på bildene jeg legger ut, men er fra 21 august (var en drittdag å jakte på ettersom det regnet) og det var så å si det eneste dagen ejg hadde med kamera.

2vj3gqw.jpg Erteåkeren vi kommer til å jakte på i år. Den firkanten med vegetasjon midt i åkeren blir fin å sitte med ghillie i.

i70gep.jpgSkjulet vårt er til høyre for meg på bildet. Litt av et glansbilde forresten!

2v980ft.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruker det jeg har av stål ammo egentlig. Diverse leirdue ammo, femmer og sekser som jeg kommer over billig. Kjøper da også gjerne inn 3-400 skudd så jeg har gjennom jakta. Blir jo som kjent fort noen skudd på en hektisk "duedag". Har forsåvidt aldri hatt problemer med skadeskyting heller, de fleste detter i smellen, trenger bare enkelte justeringer i nedfallet, så er de fine lokkeduer. :)

 

I år blir det dessverre ingen duejakt, da jeg prioriterer reinsdyrjakta i stedet... Men lykke til alle som skal ut å knerte akrobater :)

Link to comment
Share on other sites

xxl sine Saga Eurotrap funker prikkfritt. Prøvde mye annet i fjor, feks Gyttorp 35g nr 5, men ingenting funka så bra som eurotrapene. 439 m/s er bra, og de fleste haglene flyr rett igjennom duene. Har ikke fått noe hagl i maten enda hvertfall.

 

Skjøt duer ut mot 35m som gikk rett ned. Billig og bra, 2 kasser er kjøpt inn btw 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...