Jump to content

Duejakta 2010/2011


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute 2 timer etter skolen idag. Håpte jeg skulle rekke litt av ettermiddagen men det gikk ikke så bra. En sjangse et skudd avfyrt og ei due i bakken. Så masse duer men det var når de var på vei ut i skogen for å køye. Det fantes ikke interesse for lokkeduene. :cry:

 

Nytt forsøk imorra etter skolen, nå som skjulet er oppe og står. :|

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en irriterende tur i dag.. Kjedelig når ingenting klaffer.. Etter første jakttime måtte jeg vri 3 liter "stor sol" ut av kammodressen (Takk til Meterologisk institutt)

 

Kom opp på det jordet hvor jeg får jakte, satte ut ca. 15 lokkeduer, og satt meg i bilen og speida litt (pissregna) og da kom det 2-3 duer og satte seg midt mellom alle duene mine. Jeg gikk ut og gikk ned til stedet jeg hadde sett meg ut. Her satt jeg i 3-4 timer og så ikke EN ENESTE fugl.. :(

Link to comment
Share on other sites

ble 16 duer på meg og en kamerat i dag :D meget godt trekk var det virkelig, hadde ikke med meg lokkeduer denne gangen men de skutte duene funka fett som lokkeduer :D burde/ kunne ha skutt flere men gikk tom for ammo. skal prøve en del turer til på dua før jeg går løs på skogsfuglen :D

Link to comment
Share on other sites

Elendige værforhold i det siste har ødelagt for duejakta. Hadde en liten tur i regnet med brodern som hadde lyst til å få skøti seg noen duer. Ble 8, noe han var godt fornøyd med. Var også ute med sønna til 2 grunneiere en kort ettermiddagsøkt, med 30 duer som resultat. Ny pers for gutta, så de var strålende fornøyde. Hadde jeg vært aleine så trur jeg nok jeg hadde passert 50,hehe ;)

 

Nå er regnet endelig over for ei stund, så nå kan en jakta due litt skikkelig igjen. Fant en treska erteåker i går med bra med due. Ble 73 duer idag. Større flokker enn tidligere i sesongen, tydelig mer skvetne og dermed litt vanskeligere skyting gjorde at det ikke ble over 100 denne dagen, men meget godt fornøyd med en så bra dag så langt uti sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jaja... Da ser det ut som om duejakta gikk til helvete i år igjen. Har mulighet til å jakte hos tre forskjellige gårdbrukere, men de har ikke tatt kornet enda. Helga var siste mulighet for min del, og første mann ut til å ta kornet, gjør det på søndag, så da ble det ikke noe jakt i år. To korte turer rakk jeg i fjor. Ingen i år. BARE LITT FRUSTRERT NÅ! Har sett frem til 21. august i hele sommer, og så blir det ikke noe.

 

Og selvfølgelig går neste helg rett vest og...

 

Av og til har en bare lyst å gi f og selge alt utstyret, når alle håp og planer ryker hver gang.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ut i morgen på ettermiddagstrekket på et nytt område. Lurer på om det er raps eller erter. Uansett så er dueflokken på over 100 individer på denne siden, mens brodern og jeg har vært 3-4 hundre meter unna, der de bare har flydd over. En og annen slenger som har fått bøtet med livet, men gleder meg til lørdag ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Ble bare 26 stk i dag.

Men helt greit for å jakte 3 timer.

 

Lite bilde av duene.... gjort opp :lol:

 

03092010124.jpg

 

Gjør du opp duene med helt bryst, Melk? Hvordan tilbereder du de da så videre i forhold til steking, koking eller ovn? Ser jo at man beholder alt kjøtt som er på brystet, så muligens noe jeg kommer til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er godt hvis jeg kryddrer duene med pepper, og kanskje noe villtkrydder av en blanding.

Ofte skjærer jeg ut brystfileene,halvsteker de og surrer bacon rundt de før de går i ovnen til de er ferdig.

tilbehør.... Alt etter hva man er glad i ;)

Link to comment
Share on other sites

Duejakta er som regel klart best de første dagene av sesongen, og håpet på storfangst minker for hver dag som går nå utover i september.

I går var jeg ute for å spane litt på morran, og fikk se en flokk på 40-50 duer rett ved et jorde der jeg har hatt bra jakt tidligere år. Skøt 50 duer på 51 skudd der for noen år siden, så plassen er meget bra hvis først duene er i nærheten.

Var på plass kl 1300, og det kom noen få duer med en gang, før det ble rolig. Men fra klokka 14 og utover kom det jevnt med duer. Jeg så ikke mye duer i lufta, men stort sett alle jeg så kom ned på lokkeduene. Kom stort sett 1 og 1 due, altså helt perfekt. Ble også noen artige doubler med høye skudd i ganske kraftig vind.

Skytinga gikk enormt bra, og da dagen var over hadde jeg 88 duer, og bomma kun på 6 duer!!

Er et av de bedre dueårene jeg har opplevd, så det er tydelig at klekkinga har gått bra detta året.

Link to comment
Share on other sites

Det jordet jeg har fått jakt på nå er nyslått. Det eneste jeg ikke helt vet hva eg skal gjøre med er plasseringen av lokkeduene. Jordet er slått, bonden har kjørt 2 og 2 ranker sammen til 1! Ergo: rankene er høyere og bredere enn jeg klarer å hoppe over (alt er jo relativt men de er ca 100cm brede og 90cm høye).

Greit nok med hestesko mot vinden, men duene må liksom være helt i nærheten før de får se lokkeduene. De enorme furene gjemmer liksom lokkeduene mine fra langt hold.

Kan det være en ide å plassere noen av lokkisene oppå furene? De vil jo syns fra lang avstand, eller blir det for unaturlig? Tror dere duene vil vegre seg for å komme inn med noen oppå og noen imellom?

Link to comment
Share on other sites

Du må få skaffa deg noen gårder som trøsker før! ottestad/stange er f.eks før ute en furnes/ingeberg.er alltids noen jorder der som er trøska allerede den 21..har du sett etter om d det er no legde på de jordene du har tillatelse på.funker fett å jakte over d.skøt selv 43stk på noen timer her om dagen(legde).hvorav 39stk ble med hjem.måtte holde tilbake en masse skudd for å ikke fylle åkeren med due jeg aldri ville finne igjen utenom å tråkka ned en masse.var snakk om høg og tett hvete med gras i bunn.skøt som regel 1 og 1 due av gangen for at timinga skulle bli riktig sånn at den ble felt over legde område som var 25-35meter fra skjulet mitt.noen skøt jeg også så de gikk inn i skjulet .viss jeg bare hadde banka på så hadde jeg lett skutt 70-80+.noe jeg så som meningsløst når jeg ikke fikk med de hjemat.I perioden 16-19 var det sykt intenst.de ga fullstendig blaffen i skytinga mi.skytinga hjalp faktisk til fordi jeg ungikk at de samla seg på kraftledningene som var der.de fløy rundt meg nesten hele tiden.satt meg ned kun et par korte turer i den perioden.rene treningsøkta,hehe. brukte 15 flocka dueskall som var plassert innafor en ca cirkel formasjon med nebbet i alle retninger.benytta meg av en vårgrønn x3m1 kamodrakt.absolutt å anbefale! plasserer meg bare inni/inntil et tre/busk når j bruke den and thats it.dua skjønne ikke bære,hehe.

håper du får til no på tampen.duejakta ekke ferdig.fortsatt muligheter

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig en fordel for oss jegera at kønne er såpass seint iår.forlenger sesongen litt som er bra.var først etter 21. i år at dua virkelig viste seg her i område.mens før om åra har det vert mætt allerde 2 uker før jaktstart

 

Her er noen bilder til fra oppgjøringa av ringduene+ et fra en annen dag

http://www.resizr.com/resized/1ba8.jpg

http://www.resizr.com/resized/00ac.jpg

http://www.resizr.com/resized/0c69.jpg

http://www.resizr.com/resized/ad0e.jpg

Link to comment
Share on other sites

enda en skoleuke :evil: skulle ønske jeg kunne jakta due en hel uke istede :roll:

 

men får vel jakte mye etter skolen så lenge det er mulig vel ;) hveteåkeren i mårra kommer til å være knall ! :D

skal snart få lagt ut noen bilder av duejakta vår :)

 

noen som skal ut kveldsøkta idag ? :)

 

skitt jakt !

Link to comment
Share on other sites

Jobber på spreng for å finne et nytt bra dueområde i Steinkjer. Den 10 sept. går starskuddet for rype/skogsfugljakta, så da er det stopp. Ville så gjerne fått til en eller to turer til etter dua, men foreløbig ser det dessverre dårlig ut. Ser generelt sett lite fugl, det er langt ifra alle åkre som er tresket, å det gjør det vanskelig å hvite hvor enn skal sette seg. At mange bønder ikke er spesielt positive til duejakta hjelper heller ikke :/

 

Imorgen er det uansett opp grytidlig for å speide. Så finner jeg forhåpentligvis et bra område :)

 

Hvis noen skulle ha noen gode tips til å finne dua, så takker jeg for det :D

Link to comment
Share on other sites

Til melk. hehe,ja det hadde vært no.blir fangsten bra så får man nok å henge fingra i.blir det få har man ihvertfall tid til å ta de underveis.

Hadde en kort og intens ettermiddagsøkt idag.vart 49stk fra kl 15.30 til 19.30. alle duene ble felt mellom 16 og 18.40.gikk no jævlig for seg etter en treg start,så plutselig helt stille den siste timen.brukte 26 flocka skall i en bred gruppe med 2 landings områder for dua.alle ca vendt mot vinden da det var litt av den før idag.etter min oppfatning er det mere effektivt med nebbet i alle mulige retninger viss vindstille men med vind da bør de være nogenlunde være mot vinden.due liker ikke å få stjerten i tryne når de eta!

Link to comment
Share on other sites

Duene er overhodet ikke interessert i lokkeduene mine.

Setter de riktig vei og i riktig formasjon.

Tror muligens jeg har den plastversjonen som "glinser" i sola, kan det være derfor?

 

 

Viss dem er av de billig skalla som seeland leverer til norge så er d bare å kvitte seg med dem(gråe flate med et par hvit flekker på nakken) gjør deg selv en tjeneste å skaff deg skall av høy kvalitet å du vil se resultater,men d aller viktigste er at dua er intr. i å beite på det jordet du jakter på på forhånd.dette er noe du må rekognosere deg fram til. hva som er riktig plass akkurat den dagen.du må også prøve deg fram med forskjellige formasjoner i due mønstret.på vindstille/svak vind er det ikke viktig åssen retning dem står i.funker ikke d du setter ut så gjør en endringer til det fungerer men igjen viktig viktig at dem vil spise der.en god start er å prøve å tilnærme mønstret så godt som mulig som du så dem beita( avstand mellom lokkefugl og mønster) og plassere deg så nærme som mulig på d jordet.har også en formening om at man bør gå bort ifra tradisjonel v/u formasjon såpass seint som nå og framover.dette fungerer absolutt gull de første dagene,men virker som duene blir mer skeptiske når dem ser dette da de ratt har vært

oppi fare situasjoner før i forbinelse med dette mønstret.dette er også d mønstret de fleste bruker gjennom sesongen.så jo senere i sesongen jo mer orginalt mønster bør du bruke.da hjelper det absolutt å ha noen lokkefugl i bakhånd sånn at du har mere spillerom.

 

de få som du får ned der dem ikke har tenkt til å beite den dagen er som regel singel duer som er ratt på vei fra/tilbake til rede som d er unger i.et freskt due par har kull i april/mai og i juli/aug.tar du ut denna dua så tar du ratt ut 3 viss ungene er seine på vingene.sier ikke at jeg tar noen av disse selv men d er greit å ha det i bakhue sånn atn ikke går primert etter disse duene.

Mine skall kosta meg 73kr per stk når frakt og moms ble medberegna fra irland.absolutt værdt hvert eneste øre!de funker som gull.jakter bra uansett værtype.disse er av typen flockbelagte skall.

så at amfibi hadde noen for en tid tilbake men trur ikke dem fører dem lengre.de kosta 99kr stk.Av plastik skall i norge er de som jaktfall fører fine til en bra pris.35kr per stk.billigere viss kvantum.men hadde jeg vært deg så ville jeg gått for flocka skall viss du vil satse mye på duejakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange slike "flocka" skal bruker du, og hvor holdbar er egentlig den "flocka" coatingen?

 

Har 31 stk av dem.bruker som regel fra 10 til alle. kvaliteten/holdbarheten på dem variere vist mye etter d jeg har lest.er no kina greier som visstnok ikke tåler en dritt.

har bare prøvd de jeg har selv og er fornøyd med dem,men jeg må behandle dem mye mer forsiktig en plast.de tar ikke skade regn,men viss de f.eks skrapes mot no hardt under transport tar de skade av d

Link to comment
Share on other sites

Ble en knalltur etter dua :D Vi kom nok litt sent, var ikke på plass før 4, og rotet litt me plassering. Men 8 stykk datt i bakken. :) Kunne så absolutt blitt flere, men vi måtte holde tilbake flere skudd pga usikker bakgrunn. Treffprosenten er så absolutt på topp før skogsfugljakta. 5 av 6 skudd ble fulltreff :)

 

Blogginnlegg kommer senere, så følg med:)

Link to comment
Share on other sites

nmzx94.jpg Klokka ringte 04.45 og jeg var i åkerkanten 05.10 ikke var det skytelys så den første 15 minuttene gikk med til en kaffekopp. 05.20 ble jeg var av en skygge ute på den nyslåtte åkeren og en rask titt i Kahles 3-12x56 avslørte at mikkel var i samme ærend...jeg derimot satt forkledd som et rognebærkjærr med Sako Vixen i .222 rem på fanget :twisted:

 

Hønstjuven fikk en Sierra 40 varminter i 800 m/s bak bogen og sa opp stillingen som hønstjuv umiddelbart... duene ble 11 i stykket og de ble felt med samme resept, utmerkede bryststykker :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...