Jump to content

Duejakta 2010/2011


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

CALLING STJØRDALOMRÅDET!!!!

 

Jeg skal ha noen siste laksedøgn ut i august`en.

 

Og har sett at det er endel duer der oppe.

 

Er det noen som kan være villig til å la en duefattig nordmøring bli med?

 

Jaktet mye due - mens jeg bodde i sør :)

Link to comment
Share on other sites

hei,

bruker samme tråd til å stille ett par spm ang duejakta.

 

1) Når tid er egentlig duetrekka? Hvilket klokkeslett "starter" jakta? Hører mangen si fra 06:00, andre sier fra 08:00 og til 14:00.

Hva er dine erfaring med klokkeslett på morgentrekket og ettermiddags trekket

 

2) Er det mulig å lokke duer ned med feks 10-20 lokkeduer på en gressåker hvor vi feks har lagt ut endel erter o.l?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Min erfaring er at duetrekket starter i 6 - 7 tiden nå i august, med primetime rundt kl 0900. Deretter er det helt stille til rundt kl 1600 for så å ha ny primetime kl 1800. Deretter bom stille igjen.

Bytt litt på områdene det jaktes. Vi gjorde det feil første året. Ifjord var det ingenting på jordet, absolutt alt av duer fløy utenom det jordet. Kan være tilfeldigheter, men..

Derfor, på duejakta i fjord ble det ikke felt en eneste due, men flere gjess, ender, rev og kråker. :lol:

 

Når det gjelder lokkefugl har jeg best erfaring med å sette fugl hulter til bulter, og ikke i noen kunstig V-formasjon. Har aldri sett beitende dueflokker i V-formasjon i det frie.

Men det er mine erfaringer. Varierer siukkert fra område til område. Hvertfall det med trekket. :D

Link to comment
Share on other sites

hei,

bruker samme tråd til å stille ett par spm ang duejakta.

 

1) Når tid er egentlig duetrekka? Hvilket klokkeslett "starter" jakta? Hører mangen si fra 06:00, andre sier fra 08:00 og til 14:00.

Hva er dine erfaring med klokkeslett på morgentrekket og ettermiddags trekket

 

2) Er det mulig å lokke duer ned med feks 10-20 lokkeduer på en gressåker hvor vi feks har lagt ut endel erter o.l?

 

Ute før solen er oppe jeg, gitt. Deilig er det å ta en kaffekopp mens sola står opp. I tillegg med en gang solen dukker frem popper duene fram fra ingensteder. Morgentrekker syns jeg er mer effektivt, og mer "duejaktstemning" så blir mer av det en ettermiddagsjakt. Du har også flere timer å jakte på om morningen. Er en ganske kort periode de spiser om ettermiddagen.

 

Tviler sterkt på at du klarer å lokke ned store antallet duer på en gressåker med litt erter osv. Men er det mye duer rundt i området vil det muligens fungerer, men vet ikke hvor effektivt det vil være. Da ville jeg heller postert under store trær du vet duene holder til.

 

18 DAGER IGJEN!

Link to comment
Share on other sites

Duene trekker dit det er nok mat til hele flokken, da helst på nytresket kornåker eller erteåker. Har selv hatt god virkning av å begynne med 15-20 lokkeduer strategisk plassert i en standard V-form med nebbet mot vinden, gjerne litt bortenfor "hvileplassene" som duene har i trærne. Men å postere under slike store trær som duene gjerne sitter i fungerer også veldig godt.

 

Duejakta starter ved lysets frembrudd den 20. august, og hadde det ikke vært for at jeg da er på reinsdyrjakt, hadde jeg vært på jordet med duene ute og kaffe i koppen mens solen sto opp. Du verden for en stemning! :)

Link to comment
Share on other sites

Duejakta starter ved lysets frembrudd den 20. august, og hadde det ikke vært for at jeg da er på reinsdyrjakt, hadde jeg vært på jordet med duene ute og kaffe i koppen mens solen sto opp. Du verden for en stemning!
Da er du nok en dag for tidlig ute gitt!
Link to comment
Share on other sites

Ute før solen er oppe jeg, gitt. Deilig er det å ta en kaffekopp mens sola står opp. I tillegg med en gang solen dukker frem popper duene fram fra ingensteder. Morgentrekker syns jeg er mer effektivt, og mer "duejaktstemning" så blir mer av det en ettermiddagsjakt. Du har også flere timer å jakte på om morningen. Er en ganske kort periode de spiser om ettermiddagen.

 

Tviler sterkt på at du klarer å lokke ned store antallet duer på en gressåker med litt erter osv. Men er det mye duer rundt i området vil det muligens fungerer, men vet ikke hvor effektivt det vil være. Da ville jeg heller postert under store trær du vet duene holder til.

 

18 DAGER IGJEN!

 

 

Ubetalelig!

 

Dersom du skal ha ned duer på gressåker, vil jeg tro du i god tid, nå er nok for sent, må fore på med erter og korn. Fikk også tips om å legge i litt havsalt. Nå har nok duene for lengst funnet andre matkilder, og da holder de seg til disse.

Uansett, lykke til!

Våknet opp med 7 duer på åkeren utenfor soverommet idag. Skal nok ligge klar med salongen den 21. 8)

Link to comment
Share on other sites

Virker som åkrene begynner å bli ferdig? :shock: det går nok 14 dager til ihvertfall før det blir noe tresking av erte og hveteåker. Erteåkerene har såvidt begyndt å gule.

 

vi har jo også bygg og den trur jeg blir klar til jakta, er ikke det beste men bedre en å sitte hjemme :D kan nok bli litt sein tresking, men får håpe vi får noen fine dager framover :wink:

Link to comment
Share on other sites

nei egentlig ikke. Det er laget i litt tykk ståltråd med små fjærbelastede, tannede klemmer til festing av vinger.

 

Men takk for engasjement :)

 

Jeg har den typen du er ute etter på ei duehuske, men jeg mener den El-JoniZ linket til er et bedre valg.

 

Jeg har den typen på den trearmede duekarusellen.

Link to comment
Share on other sites

Slik ser en ekte duejeger ut!

(trykk på bildet for at det skal bli større)

699762.jpeg

 

Hvor??? Ser bare en parkert moped jeg! :lol:

 

Fin kamo! :wink:

 

 

Lurer på når de begynner med treskingen her på hedemarken jeg. Er mange jorder som er ganske gule nå. Håper da inderlig de får begynt før enn i fjor. Det ble jo september før gårdbrukerne fikk tatt kornet..!

 

Har ellers sett veldig lite due rundt omkring, kun en og annen.

Link to comment
Share on other sites

 

Lurer på når de begynner med treskingen her på hedemarken jeg. Er mange jorder som er ganske gule nå. Håper da inderlig de får begynt før enn i fjor. Det ble jo september før gårdbrukerne fikk tatt kornet..!

 

Har ellers sett veldig lite due rundt omkring, kun en og annen.

 

Har da egentlig sett bra med due der jeg skal jakte, så krysser fingre og tær for at de ikke skal begynne å treske før 21... var fryktelig bra de tre første dagene i fjor, men dabbet fort av etter det

Link to comment
Share on other sites

Hvor??? Ser bare en parkert moped jeg!

HE-HE

 

Var innom åkeren vi har fått lov jakte på, og dobbelt-sjekket at alt var OK, noe det fortsatt var. Ble en kjapp prat og en halvveis avtale vi lagde over dørkarmen for noen uker siden.

Kjedelig å stå der med hagla og lokkefugl 21 august og ikke få lov alikevel. Etter en prat med grunneier gikk jeg ned på erteåkeren og satt der noen minutter mens jeg koste meg med noen erter; det trekker noe jævelig. Masse duer i trærne rundt, i luften, på bakken og på strømledningen. Men det er også noen ulemper ved stedet, dessverre.

Har en hest og noen bikkjer å ta hensyn til, hovedhuset er ganske nærme åkeren (tenker smellet) og noen elektriske ledninger jeg vil la være å skyte ned, og selfølgelig noen steder det ikke er gunstig å peke hagla og la en sverm fly. Men alt i alt tror jeg dette blir VILT!

Det var usikkert når det skulle treskes(vil ha SOL), men stikker innom til uken og får litt mer info angående det.

Det er også en byggåker rett ved siden av som jeg kommer å jakte på om erteåkeren ikke er tresket, skal klare å lokke ned de som egentlig vil til erteåkeren. Men har også en hveteåkere, 2-3 havreåkere, og litt til. I tillegg har Sigurd2verud noen åkere, men vi "deler" åkere, altså jakter alltid to og to.

 

Hva er planen til folk på kammeret? Antall lokkefugl, duesvupper, duekarusell?

12 DAGER IGJEN

Link to comment
Share on other sites

Hva er planen til folk på kammeret? Antall lokkefugl, duesvupper, duekarusell?

12 DAGER IGJEN

 

Planen er full pakke med lokkeduer (ca.30-35 stk.) fra dag 1. Jeg vet noen sier at det lønner seg og begynne jakta med 8-10 duer, med min er faring sier at jo flere jo bedre.

Jeg laget meg en duekarusell for noen år siden som jeg tenkte jeg skulle børste støv av. Grunnen til at støvtørking må til er ganske enkelt at jeg syntes karusellen skremte flere enn den lokket. Nå har jeg fått et landskapsmessing "genialt" jorde og jakte på, med et fast hovedtrekk som ikke har viket en tomme de siste årene. :D

Tenkte derfor og prøve på nytt med karusellen der... Jeg skulle gjerne likt og vist litt om hastighet, dreierettning, plassering og stilling på duene i en slik karusell, siden denne er av egenprodusert art.

Ellers har jeg tenkt og skyte med leirduepatroner.

Kammo består av kammo nett og full ghillie suit + litt hjelp av vegitasjon.

 

Da er det bare kaffen som mangler tror jeg :)

:oops: "Kremt" hva er forresten en duesvupper :oops:

Link to comment
Share on other sites

Var en jæ.... stiv pris de tok på den. Betalte 800,- kr for min på børselars og fikk også med kamohansker på kjøpet. Veldig bra kamo, men om den er verdt 1300,-kr er jeg usikker på, da hadde jeg nok gått for noe annet.

 

Korporal: Enig i det du sier, duene tiltrekkes av mange duer. Kommer nok å ha 50 lokkefugl ute, på en erteåker er ikke det noe problem, i hvert fall.

Duesvupper: http://www.amfibi.no/resampler.aspx?typ ... 070000.jpg

Veldig fine greier, men bruker døde duer jeg da. To-tre sånne over åkeren er veldig effektivt..

Link to comment
Share on other sites

Jepp, på førstkommende lørdag braker det løs.

 

Noen som har god erfaring med en type ammo?

 

Ser noen anbefaler SAGA Eurotrap 24 gram, tviler ikke på at de fungerer da det er blant de bedre lerduepatronene jeg har skutt, men klart det er små stålhagl som taper hastighet fort.

 

Ser også det ble anbefalt Nordic T-1, T-1 Softsteel størrelse 5 i Hagleammotesten som lå her på forumet (http://kammeret.no/forum/viewtopic.php? ... l&start=20). Noen som brukt disse på duejakt/sett på dekning? Noen som vet hvem som selger disse?

 

Har noen testet de duesvupperene som selges? Virker jo smart, ihvertfall om en får på skutte duer på noen svupper, får jo en god del bevegelse, kjører selv 24 gode lokkefugler men det blir jo ganske statisk.

 

 

Lykke til på lørdag!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...