Jump to content

Duejakta 2010/2011


jakt_fred

Recommended Posts

Jeg jakter med salong med lyddemper og lokkeduer, pga av at nærmeste nabo til åkeren har ei bikkje som har et noe anstrengt forhold til smell.

Ganske behagelig måte å jakt på uten for mye støy, drawbacket er jo at man ikke får tatt de duene som nøler i lufta. Men de som lander klapper fint sammen med vanlig sub.sonic. Fikk tatt fire på under et minutt i fjor, med boltrifle, ikke ofte det har skjedd men... =0}

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaja, da fikk man prøvd en kort tur i går efta. Rigget opp og ventet, og ventet, og ventet, og ventet... Knallet et skudd i lufta i blant for å få fugl på vingene, men så ikke en eneste fugl noe sted. Gikk en runde for å se utover jordene rundt omkring, men ikke noe som helst i lufta noe sted. Hvor i all verden er duene!? Har og hørt med andre, og flere sier at de ikke har sett duer omtrent. Skulle nesten tro bestanden har havarert her på hedemarken...

 

Det dukket til slutt opp en enslig due, men da var tålmodigheten oppbrukt, så den forsvant med et par haglskurer etter seg, men den fløy nå like lett, så det ble bomskudd gitt.

 

Får heller prøve en tur eller to et annet sted senere...

Link to comment
Share on other sites

i 5 tida i morres reiste vi ut for å prøve oss på samme område vi var i igår. Det var rett og slett elendige greier! Nesten INGEN duer var å se på vingene. De få som kom i retning oss, brydde seg ikke om lokkeduene.

 

Lurer på hvordan dette kan ha seg? Kanskje de trekker forskjellig morgen og ettermiddag? Skyr de kanskje åkeren etter bare èn økt?

 

Jeg har nå uansett oppdatert bloggen med bilder og tekst fra gårsdagens tur :) -----> http://kbsnaturfoto.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da fikk man prøvd en kort tur i går efta. Rigget opp og ventet, og ventet, og ventet, og ventet... Knallet et skudd i lufta i blant for å få fugl på vingene, men så ikke en eneste fugl noe sted. Gikk en runde for å se utover jordene rundt omkring, men ikke noe som helst i lufta noe sted. Hvor i all verden er duene!? Har og hørt med andre, og flere sier at de ikke har sett duer omtrent. Skulle nesten tro bestanden har havarert her på hedemarken...

 

Det dukket til slutt opp en enslig due, men da var tålmodigheten oppbrukt, så den forsvant med et par haglskurer etter seg, men den fløy nå like lett, så det ble bomskudd gitt.

 

Får heller prøve en tur eller to et annet sted senere...

 

Havarert! du er nok på feil sted mister. tok ut 153stk bare på noen turer i forrige uke og en i dag.alle i området rundt her så duebestanden er i full vælstand

Link to comment
Share on other sites

Hæ!?

 

Så det er du som har skylda!? Ikke rart vi dødelige ikke ser fugl, de ligger jo døde på bakken! :lol:

 

Var for øvrig i Vallset jeg var.

 

Blir nok bare et par turer på meg i løpet av denne og neste uke, fortrinnsvis på Nes i Ringsaker. Har vært mye å se før, men i fjor var det stusselig der og. Hønsehauk har nok noe av skylda der.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på søndagsettermiddag. Opplevde to rovfugler som sirklet over duene. Etterhvert slo de seg også ned i trærne rett ved der jeg satt. Når den første fløy ut, var det vanvittig mange småfugl rundt, som "kjeftet" på denne rovfuglen, mye mulig en stor hauk. Duene trakk ikke allverdens, siden det er et nypløyd ertejorde på andre siden fra der jeg sitter. Kom dog en stor flokk som slo seg inn i trærne og etterhvert var det også to som landet. En ble liggende igjen, den er ferdig filetert i dag og ligger i kjøleskapet. For min del, der jeg sitter, ser det ut som om duene opptrer i store flokker, som holder seg samlet og går ned på et jorde. Har man plassert lokkeduene riktig, kan man lokke ned en eller annen slenger, men stort sett er de på vei til samme plassen og flyr høyt over der jeg sitter.

Link to comment
Share on other sites

Hæ!?

 

Så det er du som har skylda!? Ikke rart vi dødelige ikke ser fugl, de ligger jo døde på bakken! :lol:

 

Var for øvrig i Vallset jeg var.

 

Blir nok bare et par turer på meg i løpet av denne og neste uke, fortrinnsvis på Nes i Ringsaker. Har vært mye å se før, men i fjor var det stusselig der og. Hønsehauk har nok noe av skylda der.

 

Var en tur på Gaupen for en ukes tid sida. Så godt over 500 duer på noen få timer på morrakvisten. Om dem ville inn på lokkeduene er en helt anna sak, men mener å huske at det ble til ett par middager alikevel :)

Link to comment
Share on other sites

Ble 4 duer på siste økt etter dua. 2 på meg og 2 på jaktkameraten. Startet meget bra, med flere duer ned på bakken foran oss, men plutselig ble det helt dødt.

 

Burde nok blitt et par til, men ved en episode følgte vi ikke med, og en annen skjøt undertegnede latterlig dårlig.

 

Stopper med duejakta pga skogsfugl/rypejakta som starter på fredag :D

Link to comment
Share on other sites

Var på duejakt i dag, og ble 2 stk. nøtteskriker. Hehe

 

Men har et par spørsmål:

Hvor "dypt" settes lokkeduene (skall på pinne). Setter dere dem helt ned mot bakken (eller det gresset som står der). La merke til at det ser litt feil ut at duene "svever" over gresset, og lurer på om duene og oppfatter det slik?

 

Og hvordan settes egentlig duene? Har aldri sett noe bilde eller fått det vist. Setter dem i en V-form med nebbet mot vinden, men settes dem på to lange rekker som en V, eller settes de litt hulter til bulter slik at det sånn ca. ser ut som en V? :) Ser jo unektelig litt kunstig ut når det står 12 duer i en perfekt linje..

 

Og til slutt, sånn ca. hvor lang avstand har folket mellom duene? Om man skal sette ut 24 duer, så dekker det et veldig stort område om har halvannen meter mellom duene..

 

Har forsøkt litt forskjellig, men har liksom ikke fått helt føling med hva som blir rett..

 

(Vet forøvrig at dette blir veldig pirkete, men er slikt man sitter å tenker på når duene flyr rett forbi lokkeduene..)

Link to comment
Share on other sites

For det første bruker jeg ikke pinnene til skalla. Setter bare skallet oppå "kønnstubben", gjerne litt opp fra bakken, så blir de synlige.

Min erfaring er at v-mønsteret er oppskrytt... Se på dueflokkene på jordet -har aldri sett dem lina opp i v-form. Litt forskjellig avstand, og tilfeldig mønster fungerer greit.

Link to comment
Share on other sites

Takk takk :) Dette med å droppe pinnene har slått meg, skal forsøke det i morgen.

 

Er det kanskje lurt å kjøpe noen hele duer (altså, ikke bare skall) å "spe" på med imellom alle skalla? Lå igjen et par slike hele duer der jeg satt i dag, og de ser jo utvilsomt noe mer lifelike ut.. :)

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er bra med duer i "helfigur" -det har jeg aldri prøvd. Har hørt at noen også plasserer ei lokkekråke i utkanten av dueflokken, men det har jeg heller ikke testa sjøl.

 

Det viktigste etter min mening, er å treffe skikkelig på tid og sted for duetrekket. Har opplevd at duer har kommet inn og satt seg mens jeg har stått oppreist og skutt på andre duer, eller duer som har kommet inn mens bikkja er ute og apporterer. Merkelig, men gøy.

 

I år derimot har det vært helt dødt :(

Link to comment
Share on other sites

Så mye duer i dag tidlig, men fikk bare lokket ned en til der vi satt. En sjanse og en due i sekken.. Duene hadde flokket seg og fløy bare rett i trærne på andre siden av jordet. Måtte skyte et skudd for å få de på vingene, men de fløy bare tilbake igjen etter en stund. Noen som har noe triks for å lure de til seg? Vi hadde i overkant av 20 lokkeduer i u-formasjon mot vinden. Jeg la merke til at lokkeduene var fulle av dugg og derfor ganske glinsende, kan dette være årsaken til at vi ikke fikk ned noen duer?

Link to comment
Share on other sites

Sett deg under i trærne der de sitter, om det er et bra trekk dit, kan du få noen morsomme timer på post. Jeg har skutt 55 stk en gang, bare ved å sitte å skyte de i hviletrærne.

 

Problemet er vel at skogen er så tett og hviletrærne er så høye.. Men det er selvsagt mulig å prøve.. Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke nødvendigvis hvor sirlig v-strukturen er satt opp som er så fryktelig viktig. Min erfaring er at så lenge de innkomne duene har et sted å sette seg i midten av lokkedue-flokken så er det det viktigste. Samtidig som at duene må være vendt mot vinden, da dette er naturlig landingsmåte for duene. Sjelden jeg har sett at duene lander utenfor formasjonen i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøre 10 km forbi travbanen til en noe som heter Svarverud Gård. Håper det er greit terreng. Vi tok en tiur på Nordre Land forrige helg, så håper vi kan gå på noe i fugl i kjente trakter også. Er selv fra Moss

 

okei :) ja tenkte jeg skulle begynne å jakte litt storfugl rundt her ja :)

 

du får ha skitt jakt å si åssen deg går da ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

lenge siden tråden er blitt tatt i bruk, men tenkte å dra opp et spørsmål rundt trangboring på duejakt..

 

Skal kjøpe meg halvautomat til duejakta 2011, og lurer på om åpen sylinder vil være det beste!? Ser på en remington 1100 med åpen sylinder, så lurer på om noe trangere er nødvendig til denne bruken..

 

før har jeg jaktet med en miroku som har 1/2 og 3/4 trangboring, dette syns jeg er litt trangt.. jeg tror ikke dette er det ideelle,,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...