Jump to content

Duejakta 2010/2011


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er ofte jeg ikke bruker noe formasjon i det heletatt.... Testa det litt på gåsjakta i år, å satt ut fuglene i klynger. Kullvis. 3-7 fugler.

 

Duene har jeg satt ut også i klynger, med en viss u\v form.

 

Skal ut en tur idag. Mest for det sosiale sin del. Har kjørt utsolig mange mil de siste dagene, men ikke funnet noe spes. Fant en åker som det var bra på, men der fikk vi selvfølgelig ikke tillatalse.

 

Håper på noen gode turer før duene blir byttet ut med gås.

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte jeg ikke bruker noe formasjon i det heletatt.... Testa det litt på gåsjakta i år, å satt ut fuglene i klynger. Kullvis. 3-7 fugler.

 

Duene har jeg satt ut også i klynger, med en viss u\v form.

 

Skal ut en tur idag. Mest for det sosiale sin del. Har kjørt utsolig mange mil de siste dagene, men ikke funnet noe spes. Fant en åker som det var bra på, men der fikk vi selvfølgelig ikke tillatalse.

 

Håper på noen gode turer før duene blir byttet ut med gås.

 

da skal jeg prøve det idag ;)

 

du får ha skitt jakt å skrive litt om åssen jakta var når du kommer tilbake :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! Eg jaktar i Bø i Telemark. Har til no fått fantastiske 1 due. Har ikkje lukkast med å finne dei beste jordene, for dei er gjerne opptekne. Er det nokon her som jaktar i Bø? Hadde et vore mogeleg å henge seg på ein tur iblant? Send meg gjerne melding. 41471066 eller skriv ein pm. Men sms er sikrast.

Link to comment
Share on other sites

Hadde knallgod tro på at idag kunne det bli tosifret antall duer i sekken. Undertegnede og to kamerater var tidlig ute, og satt opp over 60 lokkeduer.

 

Ble litt skuffet, da det viste seg å ikke være noe voldsomt til fugl sm valgte å slå ned der vi satt. Jo vi så en god del trekkende rundt og over oss, men bare 3 valgte å slå ned.

 

Resultatet ble allikevell til sammen 6 duer, så en forbedring fra forrige tur med andre ord :)

 

Imorgen prøver vi å sett opp kamo og lokkeduer et stykke bortenfor der vi satt idag, så ut som om duene foretrakk det området.

 

Fortsatt god jakt til alle kammerfolk!:)

Link to comment
Share on other sites

jeg kom til dueterrenget mitt å da satt det cirka 100 duer på høyspenten tenkte at dette kommer til å bli bra :D satt ut 15 lokkeduer pluss 1 svupper og det gikk ikke halv minutt fra jeg satt meg til jeg begynte å se en del duer igjen :) etter 15 minutter skøyt jeg den første dua for dagen :D gikk ikke veldig langt tid før jeg skøyt en til :D var masse duer i lufta hele tia, så vel en 500-600 duer men ble bare 2 duer men er fornøyd :D får prøve igjen i mårra :wink:

 

skitt jakt til alle sammen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Brodern i dag fra 16-18.00. Satt på det jordet der vi landet 15 duer på jaktåpningen. Ikke en due som gikk ned, lite fugl i lufta, men masse fugl en 3-500 meter borte, på andre siden av veien. Dette fikk vi med oss med kikkert. Om vi skal ut i morgen, blir det å plassere duene så nære som mulig det jordet de holder til på. Blir et nabojorde, siden vi ikke har tilgang der de oppholder seg. Kan jo hende det kommer en eller annen nyskjerrig duenisse og vil sjekke lokkeduene, selvom rapsen eller ertene nok er fristende nok.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en artig jaktuke nå, tok 4 duer på mandag, 16 på tirsdag, 9 på onsdag og 1 i dag så da blire kjøtt i frysern :mrgreen:

Syns nesten det er like artig med litt moderate mengder duer i forhold til erteåker med full trøkk hele tiden.. Blir jo reine treningsøkta! Ut og hente duer, fly etter skada duer, rette opp swoopern igjen, gjøre om lokkefuglene etter vindretninga osv osv.. Også er det aldri pause! Er jo litt sjarm i å sitte med kaffekoppen og speide etter duer og :wink:

 

Til deg som skal jakte ved Jessheim: Virker som at ettermiddagstrekket er best i området nå, hvor nøyaktig skal du jakte? (Slapp av, har mer enn nok åkre selv :) )

Link to comment
Share on other sites

Til deg som skal jakte ved Jessheim: Virker som at ettermiddagstrekket er best i området nå, hvor nøyaktig skal du jakte? (Slapp av, har mer enn nok åkre selv :)

hehe, ja ser jeg deg på jorda mine, så spiser jeg lokke duene dine! :lol: jakter på algarheim, der jeg er oppvokst.

nærmere furuseth kjerke.

dårlig med duer der, så er synd egentlig, men sett en flokk på ca 30 duer, som jeg skaut en av på onsdag, men fant den ikke igjen i åkeren.

Link to comment
Share on other sites

Til deg som skal jakte ved Jessheim: Virker som at ettermiddagstrekket er best i området nå, hvor nøyaktig skal du jakte? (Slapp av, har mer enn nok åkre selv :)

hehe, ja ser jeg deg på jorda mine, så spiser jeg lokke duene dine! :lol: jakter på algarheim, der jeg er oppvokst.

nærmere furuseth kjerke.

dårlig med duer der, så er synd egentlig, men sett en flokk på ca 30 duer, som jeg skaut en av på onsdag, men fant den ikke igjen i åkeren.

 

 

Ja, er nok pga erteåkeren på Nordkisa som stjeler duene dine :roll: Spurte der, men fikk ikke lov pga sønnen i huset jakta.

Jeg jakter på Sand og litt i nannestad jeg for det meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme opplevelsen i fjor høst, en av de siste dagene jeg skulle jakte due, hadde akkurat pakket sammen (siste skuddene hadde jeg skutt med bismuth #3 for å bli kvitt noe gammel ammo).... Plutselig hopper det ut en diger grevling rett ved siden av "posten" min... Ble litt grinete da for at jeg ikke hadde ammo tilgjengelig.. :(

Link to comment
Share on other sites

Håpløse greier her omkring. Ikke har gårdbrukerne tatt kornet der jeg kan jakte enda, og været er et kapittel for seg selv. Bøtter ned i strie strømmer! I beste fall blir det jaktstart for min del neste helg! Samma reisa som i fjor... :? Da ble det med to korte turer og en eneste due som resultat...

 

Hagla gråter av lengsel etter å bli jaktet med nå!

 

Får sende noen varme tanker til selvpinerne som sykler birken i dag i stedet. Gjort det to ganger selv, blant annet i gedigent møkkavær, så vet litt hvordan de har det nå. Kjedelig å trene hele året og få slike forhold! :(

Link to comment
Share on other sites

Kan det ikke slutte å regne snart :( ingen av stedene jeg får jakta aleine er treska og det er litt dumt..Har blitt mye mindre duejakt enn jeg håpa på takket være drittværet. Mn gratulerer til dere som har fått bra uttelling.

Link to comment
Share on other sites

Hadde satt av helga til duejakt... Drittværet vil ingen ende ta. Det som er merkelig her hvor jeg skal jakte, er at det er mye duer om sommeren, men når det nærmer seg jakta, så er det nesten ikke ei fjær å se. Så riktignok en bra flokk i går, men den er nesten et enkeltfenomen.

Får håpe at de kommer tilbake når treskinga er godt i gang/over.

Link to comment
Share on other sites

Var på min første ordentlige duejakt i dag (dvs med kammo, lokkeduer og en treska åker).

Var ikke all verden å se egentlig, 30 duer mellom kl 6-9.

Men det var noen som kom ned til lokkeduene mine og jeg endte opp med mine første to duer!

Burde vel ha hatt en til, men skyteformen er ikke den beste.

Uansett gøy å sitte bak kammonettet og speide etter duer. Plutselig kommer de jo ut fra intet!

Det blir nok flere turer :)

Link to comment
Share on other sites

Virker som om det har roa seg her nå, var ute fra kl 13-16 i dag og traff akkurat et par timer med sol og vind, ideelle forhold mao. Men trekket uteble totalt av en eller annen grunn.. Tror det er en erteåker som jeg ikke har sett et sted i området siden det var erter i et par av duene jeg skjøt der tidligere i uka.. Da sitter de sikkert rundt den i regnet og jumper nedpå og spiser litt i pausene mellom regnet eller no :roll: Var ingen i lufta hvertfall

Link to comment
Share on other sites

hadde en rimelig spesiell opplevelse i dag morges..

 

kom ut på åkeren og var ferdig rigga ca kl 0600, satte oss ned og speidet.

 

så etter rundt 20 min skjer det rare, ut fra skogkanten på andre siden av åkeren kommer det en Hauk glidende, den går rett til angrep på lederdua i v-formasjonen vi hadde satt ut. den høgger til med klørne og prøver å ta den med seg :o:shock::o:shock: den ble passe forbausa da den skjønte at det var bare plastikk og at dua satt fast!!!

 

den satte seg bare rett ved siden av og titta rart på all "maten" som ikke var spiselig alikevell. vi syns det var drit tøft og oppleve det, men når vi skjønte hva som hadde skjedd og den bare ble sittende som skremsel måtte vi reise oss og rope for at den skulle dra ;-)

 

 

 

men det var en SINNSYKT RÅ opplevelse og vi var heldige som fikk se på :D:D

 

 

noen som har opplevd samme?

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt ut noen lokke kråker når jeg var på jakt en gang, lot de bare være ute mens jeg tok en pause fra jakta. jeg så hønsehauken sveve over området der kråka var, men tenkte ikke noe mere på det. etterhvert kom jeg bort dit for kvelds økta og da var kråka borte. det viste seg at den var rivd av pinnen og sluppet igjen 10 m lenger bort. det tyder jo på at ting ser ekte ut i hvertfall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Snøft! Har oversett en erteåker RETT ved der jeg bor (Jessheim), og har lenge mistenkt det iom at jeg har funnet erter i duene jeg har skutt på hveteåkeren noen km unna.. Så på trekket hvilken retning matfatet var, så jeg dro bort og kikka, og jaggu var det en feit erteåker der ja.. Var plenty med duer og, men til min store skuffelse sto det 2 biler der og det smalt i ett sett der nede :roll:

 

Skulle nok brukt mer tid på recon gitt.. Har dog lokalisert erteåkre i Nannestad, Gjerdrum, Årnes og Nordkisa, så har ikke ligget helt på latsiden heller..

Nå blir erteåkeren Emilio og jeg har tillatelse på treska snart, og da blir det nok litt action der da :wink: Får ikke lov å valse rundt i ertene sjø..

 

Fikk forøvrig et "full on" angrep av vandrefalk i dag! Fikk se at de er en av verdens raskeste fugler for å si det sånn, det smalt rimelig bra i plasten etter et stup fra 50m høyde :lol: Den skjønte absolutt ingenting stakkars, satt bare der og så dum ut en stund før den prøvde enda en gang, men da gav den opp håpet om duemiddag etterpå og fløy vekk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var på duejakt idag for første gang i år...resultatløst :evil: Merkelige greier! Etter en uke med regn og dritvær er dette den første godværsdagen å så er det ikke en eneste due og se, nesten i hele komunen. Bruker og være bra smekkfullt med duer her. Er ikke tresket mange steder her enda. Kan det ha noe med saken og gjøre? Jeg ville kanskje tro at de få åkrene som er tresket skulle bli ekstra populære.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...