Jump to content

Duejakta 2010/2011


jakt_fred

Recommended Posts

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

fant ut av det i aftens.... la de i en svak oppoverbakke så de gikk oppover.. var vindstille... fulgte opp med skutte duer med vinger ut..... kom bare flere og flere og rakk nesten ike å lade før de var der igjen...46 skudd og 27 duer.... sykt fornøyd... :lol: første gang jeg jaktet på duer... helt hekta.... 5-10 i kullet...

Link to comment
Share on other sites

Har ENDELIG fått jaktet duer.. Ble jo totalt null og niks duer, men er latterlig fornøyd! :)

 

Grunnen er enkel, jeg hadde kun rifle tilgjengelig i dag. Og siden det var litt høyt gress på jordet hvor jeg jakta, var det temmelig umulig med rifle..

 

Anyways, satte ut 15 lokkeduer, og det kom duer i ETT sett.. Hadde jeg hatt hagle tipper jeg at jeg hadde landa på 20-30 duer bare i ettermiddag..

 

Får hagla sendt nedover til meg as we speak, ble helt hekta nå :D

Link to comment
Share on other sites

Tok en liten sjanse igår og lot være å jakte due på den eneste åkeren det var noe særlig duer. Saken var at bonden skulle treske videre på åkeren fra kl 1100 og utover, så det var kun morrasjakta som var aktuell. Jeg var ganske sikker på at det hadde blitt 50 + duer på ei morrasøkt der, men jeg vet at resultatet blir mye bedre hvis en får tatt jaktøkta på eftan. Så jeg valgte altså å spare det til idag, hvor bonden ikke skulle treske resten av jordet før langt utpå eftan.

 

Var på plass 1145 og fikk 14 duer første timen. Detta så syyykt bra ut, men så ble det bråstopp. Kun 4 duer andre timen og 7 neste time. Men så tok det av igjen og duene kom som perler på en snor. Endte opp med 120 duer, og min 7. Red Letter Day :)

 

Bonden utsatte treskinga en time for at jeg skulle få gjøre meg ferdig. Det viser igjen hvor viktig det er å ha et godt samarbeid med grunneierene.

 

Treska hveteåker var dagens arena. I morra er det meldt regn hele dagen, så da blir det innedag.

Link to comment
Share on other sites

var ute en tur på lørdag, endte med 15 duer :) men det var så å si umulig og få dem ned, hadde ut 24 lokkeduer + 2 duesvuppere og de jeg skøyt. åssen legger dere ut de dere skyter, legger dere dem med vingene intil kroppen, eller sprer dere ut vingene? og åssen skal jeg sette duene på svuppern? skal jeg ha rette vinger eller en liten bøy på dem? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bruker de samme lokkeduene jeg fikk fra bestefadern for 18 år sida. 4 hele duer og 10 skall. Aldri prøvd hverken svuppere, karuseller eller noe anna. Jeg sier ikke at dette funker, jeg er imidlertid helt sikker på at man med det rette utstyret kan øke antall duer man får skutt. Men jeg er glad i å ha med så lite som mulig ut på post, da det ofte kan bli nok å bære med seg hjem likevel. Hvis folk hadde brukt like mye penger på bensin for å kjøre rundt å se etter duer, som det de bruker på å handle lokkedueutstyr, så trur jeg mange ville fått en liten aha-opplevelse av hva som er viktigst når det gjelder duejakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk hadde brukt like mye penger på bensin for å kjøre rundt å se etter duer, som det de bruker på å handle lokkedueutstyr, så trur jeg mange ville fått en liten aha-opplevelse av hva som er viktigst når det gjelder duejakt.

 

Tror dette er veldig sant.

 

Jeg overdriver ikke da jeg sier at jeg har utelukkende brukt 3 tanker på bilen de siste to ukene, utelukkende på å kjøre fram og tilbake til Hurdal, hvor jeg har sett etter duer. Og vært i Drøbak noen turer og sett...

 

Dette har til slutt gitt avkastning. Fant etter mye leting ut at det var to jorder som gjaldt..

 

Det rare er at det jordet hvor jeg ser mest duer, og hvor jeg var i dag og fikk lokket ned MASSE duer, er bare et helt vanlig jorde.. Altså gress.. Ikke noe erter eller korn.. Er ikke det pussig? At de holder til der? Er i Hurdal, så er jo tusenvis av kornåkre..

Link to comment
Share on other sites

Har lært at kjøring og observering er veldig viktig på gåsjakta ja, så det har blitt praktisert ved duejakta også. Er fortsatt veldig fersk i gamet, men man lærer vell stadig. Etter mitt syn, har jeg ikke funnet noen åkere som kan gi 100 duer, men er selv meget fornøyd med 20 :) Selv om det selvfølgelig hadde vært arti å fått til en red letter day.

Det tar jo noen timer å gjøre opp disse fuglene også :P

Link to comment
Share on other sites

Bra film :D

 

Et lite spørsmål til Tor Ola:

Hvordan legger du duene ut i formasjon? Med så få duer må du jo ha en ekstremt effektiv formasjon?

Jeg bruker 30 dueskall; de fleste xxl og 12 litt bedre som er ganske gråmatte (veldig fine) + en swooper. På erteåkeren her om dagen brukte vi 60+ en swooper. Og det funka jo ganske bra, men det blir veldig mye å ha med seg!

Jeg pleier å legge dem i en veldig løs v-formasjon med noen grupper her og der og en fin landingsplass litt bak og midt i hvor de kan lande ca mot vinden.

Link to comment
Share on other sites

Legger de bare i en v, eller u formasjon mot vinden, med hodene mot vinden. Har skutt over 50 duer mange ganger da jeg kun starta med 5 lokkeduer. Ligger de 5 duene der duene har beita dagen før og samme morra, så er det meget stor sannsynlighet for at duene kommer tilbake samme ettermiddag. Og er du på rett plass er du ikke så avhengig av antall lokkeduer. Men de bør være av god kvalitet, så ikke duene blir skremt av de. De matte grå litt tjukke skalla ville jeg holdt meg unna.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det høres ut som om du er så midt i smørøyet som du kan få blitt med tanke på plassering ja! Formasjonen du beskriver er jo ganske basic men det har vel ikke så mye å si da. Har en hveteåker som er nytreska nå, og veldig få andre åkere er treska i nærheten, og nå kom jo regnet, så i morgen kan bli en god dag :twisted: Observerte ca 250 duer på kveldstrekket over der i går så da er det håp. De var ikke så veldig hissige på lokkeduene bare.. Hadde kanskje noe å gjøre med at treskern holdt på lenger bort på jordet..

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har vel egentlig aldri opplevd at duene ikke slår ned blant lokkefugla hvis jeg er på rette jordet. Hvor på jordet du legger ut duene er viktigere enn hvor mange du har tror jeg. Legg ut duene så det mest mulig synlig til alle hold. Duene kan se lokkefuglene på utrolig langt hold. Ikke legg ut duene så de blir liggende bak høye trær som skjuler innsyns fra en kant. Ikke legg de ned i mellom høy åkerstubb etc. Tenk på at duene skal synes så godt som mulig.

Tenk på hvor det er høyspentledninger og hvor det er hviletrær. Jeg vil helst ha lokkeduene vekk fra slike ting så ikke duene setter seg på ledninger og trær istedet for å komme på lokkeduene. Tenk på vindretning, og hvor på åker du plasserer deg ut så det skal bli enklest mulig å skyte. Har du en god kamuflasjedress, så kan du stå nesten hvor som helst langs åkerkanten uten at du trenger noe ekstra skjul. Etter jeg begynte å bruke X3M1 dressen så står jeg bare rett opp og ned foran kanten og har mye bedre oversikt og kan skyte mye bedre enn tidligere, da jeg måtte stå inne blant buskaset i kanetn. Tar en mange småting med i betraktninga, kan det utgjøre ganske mange duer når du teller opp på slutten av dagen.

 

Men riktig jorde og å ikke jakte på morran er de to viktigste tingene.

Link to comment
Share on other sites

Tor Ola: Hvor langt unna plasserer du lokkeduene da?

 

Jeg hadde lokkeduene mine stående ca. 30 meter fra meg, og jeg og bikkja stod på utsiden av kammoteltet jeg hadde satt opp.. Og det landa duer i ett sett.. (Hadde på meg vanlig jaktdress, ikke noe mer fancy)..

 

Og en ting til som slo meg, hvor lang "ned" plasserer dere duene? Jeg fant ut at duene satt seg lettere ned om jeg plasserte duene tett ned mot bakken, ca. som en ekte due.. Tror ikke de syns det ser så veldig naturlig at når de lander på siden av en kompis og må se opp på han, fordi han står å ballanserer på en grå pinne.. :)

Link to comment
Share on other sites

Like å ha ganske korte hold, så jeg plasserer ikke noen lokkeduer lenger unna enn 20 meter. De nærmeste på 10. Da blir det ca 15 meter tild er jeg planlegger å skyte duene, og du får heller ikke for langt på andreskuddet. 30 meter unna blir litt langt, da er det fort 40 meter hvis du må skyte et skudd til.

Link to comment
Share on other sites

Jakta på erteåker på lørdagen. Noe vind og mye regn, men tror kanskje det var like greit. Hønsehaunek så ut til å holde seg i ro pga været, så ble 60 duer. Søndag og i går ble dårligere. kjempevær, men hønsehauk i lufta så ble bare 10 på hver av dagene.

 

Plasserer duene mot vinden i en hestesko. Typ 15-25meter fra nærmeste til den lengst unna. Er ikke så begeistret for de korteste holdene da jeg har erfart å skyte i filler mye due med den amunisjonen jeg har brukt så lang. Ellers er det fint å ligge under den høyeste bjørka med kaffekoppen og plukke dem ned etterhvert som de slår seg inn for dagen. Behagelig jakt a gitt

Link to comment
Share on other sites

hva med å kjøpe en sekk med korn og legge ut en plass hvor det bare er gress? vi har funnet oss et jorde og det er duer i området. men her i bergen er det lite korn og erteåkre. vi diskuterte om vi skulle kjøpe oss en sekk med korn og strø litt i det aktuelle området.

 

noen som tror dette vil funke. selvfølgelig kombinert med lokkeduer når vi jakter.

Link to comment
Share on other sites

En bonde eller muligens ett kornmottak? Eller så finnes det vel sikkert en "kornbutikk" ? :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Neida, det sikreste er vel sikkert å prøve ett kornmottak hvis det finnes det i nærheten.. Eller prøv å spor opp en bonde som har en kornåker og en tresker, og spør om å få kjøpe noen kilo av han :) Ser at du sier det er lite kornåkre der, men må da vel finnes en? :D

Link to comment
Share on other sites

skippa skolen 1 time i dag da jeg har masse fri etter den, og tok en tur på hveteåkeren med en kamerat. Duene var veldig vanskelige i dag, og måtte jobbe masse med formasjonen. Hver gang jeg endelig kom fram til noe som funka, så skifta vinden retning eller duene slutta simpelthen å reagere på lokkeduene etter at noen hadde kommet ned. Har jakta på den åkeren siste 3 dagene, er kanskje det..

 

Anyways, vi fikk 9 duer og 2 kråker, så alt i alt en morsom tur :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skulle bare skyte et par testskudd før jeg skulle sette i gang i dag.. Hadde kun rifla med meg..

 

Det endte med at festet til reima sleit seg, og rifla gikk i bakken med løpet først, som da selvfølgelig ble helt fullt av jord og grus.. Hadde ikke pussesaker med meg, så var bare å pakke snippsekken og dra hjem..

 

Første som skal gjøres er vel å kvele produsenten av denne tofoten...

Link to comment
Share on other sites

Spriter opp tråden litt med noen bilder! Bygget gapahuk på lørdag, jaktet litt på morgentrekket søndag og idag onsdag! Søndag ble det 4duer å 8stk idag! Etter å ribbet den ene duene idag, så viser det seg at den ene dua har blitt skutt før! Med luftgevær! Det lå nemlig en luftgeværkule under huden på brystet til dua! Det har jeg aldri vært borti før :lol: Bildene er tatt med mobil, men man ser godt kula på bilde!

 

 

Duebryst med luftgevær kule

709671.jpeg

 

Gapahukbygging

709674.jpeg

 

Godt å ha noe å stå på når man knyter :)

709676.jpeg

 

Å sånn ble skjulet ferdig! Funker meget bra. duene slår seg helt ned på jordet forann, uten å ense at vi sitter inne i skjulet!

709679.jpeg

 

Søndagens lille fangst

709680.jpeg

 

Dagens fangst på en liten økt før jobb

709681.jpeg

 

Ser frem til jakting både lørdag å søndag til helga!!

Link to comment
Share on other sites

Første jakttur iår, og første gang på duejakt.

 

Fikk felt min aller første due! :D:D Altids kjekt med første vilt. Burde nok hatt et par til, mem unøyaktig skyting satt en stopper for det.

 

Vi fant til slutt en flott tresket område der bonden var blid og imøtekommende. Vi hadde spurt 4 andre plasser før, alle sa nei.

 

Kom dessverre litt sent, så fikk ikke det beste trekket. Skal tilbake en gang til, da tidligere på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som er heldig å få jakte her ja, eg er mitt i flytte kaos å har ikkje fått jaktet noe enda, Hat en tur i skogen for 2 uker siden:( Gleder meg til eg er komt i nytt hus, Da skal det jaktes, fløy 3 ravn på skudd hold over det nye huset eg har kjøpt i går. Greit å bo i høyden:)

Link to comment
Share on other sites

Kjøttet blir saftigere om man steker det på brystbenet og skjærer ut etterpå faktisk. Er litt vanskeligere å få kjøttet perfekt stekt da men. Hvis man har mange duer, så pleier jeg å først snurre og rive av vingene innerst, deretter dra vekk skinnet i halsgropa, så stikker jeg begge tomlene inn i halsgropa og brekker brystet ene veien og ryggdelen andre veien. Vips så sitter du med alt kjøttet og hjertet i hånda ;)

Tar ca 30 sek når man begynner å få inn teknikken, går fort med en endel duer da.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Jeg er ganske (så og si helt) fersk når det gjelder duejakt.

Har vært så heldig å få jakte gratis på et kornjorde hos en bonde på Ås.

Jeg var ute en tur før kornet var treska, og da så vi vel 20-30 duer.

Så det jeg lurer på er når de beste jakttidene er? Morgen og ettermiddagstrekk.

Har kjøpt meg 12 lokkeduer og ansiktskamo og hansker.

Det som er ganske gunstig der hvor jeg får jakte, er at det er to øyer med skog midt i åkeren.

Jeg har ikke bil, så jeg har ikke mulighet til å rekognosere skikkelig.

 

Mvh Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Jeg er ganske (så og si helt) fersk når det gjelder duejakt.

Har vært så heldig å få jakte gratis på et kornjorde hos en bonde på Ås.

Jeg var ute en tur før kornet var treska, og da så vi vel 20-30 duer.

Så det jeg lurer på er når de beste jakttidene er? Morgen og ettermiddagstrekk.

Har kjøpt meg 12 lokkeduer og ansiktskamo og hansker.

Det som er ganske gunstig der hvor jeg får jakte, er at det er to øyer med skog midt i åkeren.

Jeg har ikke bil, så jeg har ikke mulighet til å rekognosere skikkelig.

 

Mvh Kjetil

 

hei :)

 

vi jakter begge delene egentlig, mårrastrekket er mer intens men kveldstrekket varer mye lenger ;)

lokkeduene pleies å settes ut som en v form med hode mot vinden :D

du får ha skitt jakt og lese litt igjennom tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...