Jump to content

Uff, bikkjene angrepet av annen hund...


Kjetil-A

Recommended Posts

Nordlendingen:

Du har nå mistet all respekt hos meg. Hva folk velger å ha av hunder er opp til hver enkelt. Og jeg blir såre fornøyd når det kommer noen med bikkjer som passer til sitt hundehold Som en chihuahua.. De har iallefall ikke gapa over for mye!!!!!

Og at du skal rakke ned på andres valg av hunder er rent kvalmt!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har lest alle innleggene + noen før...

Syns det blir for dumt.

 

Dessuten trådstarter: Utrolig lei sak dette, men jeg forstår deg godt med naboen. Og mulig denne nabohunden havner i kyndige hender hos oppdretter?

Men, min mening er at slike hunder ikke har livets rett... Dessverre.

Jeg satt i kjeften på en Dogo Canario forrige uke.. Ikke det tøffeste jeg har gjort, men en uskyldig hund måtte reddes. Og det gjorde hun også, såvidt..

Link to comment
Share on other sites

herregud tispa! jeg rakket ikke ned på andres hundevalg. beklager men du misforstod akkurat det.

 

for å ha det klart så er en hund en hund for meg det er bare hva man gjør ut av det og hva man skal bruke den til.

 

har man interessen for chihuahua så har man det og da er det helt greit og velge en slik hund. du ser nå selv, jeg har drevet med "kamphunder" hele livet og møtt så sinnsykt mye drittslenging og tullprat at det er helt uforståelig.

det heldige er at alle som kommenterer noe dritt til meg om hundene når de møter meg ute stortsett forandrer mening etter å ha hilst på hundene og fått svar på alt de lurer på fordi alt de vet om hunderasen er rykter og tror de er livsfarlige.

 

jeg vet utmerket godt at både settere og chihuahua er kjempehunder når de får rette ooppdragelsen akkurat som alle andre hunder.

 

at du sier at jeg ikke respekterer at folk skal ha sine egne valg av hund blir litt dumt når jeg har sakt at alle har forskjellige interesser og at man skal respektere hverandres hundevalg.

 

at folk vil ha de jævla setterne som bare stresser og gneldrer hele dagen forstår ikke jeg, heller ikke at folk vil ha alle de små hunderasene som chihuahua, snakk om møkkabikkjer, (poenget er at alle kan ikke like alle og derfor lar vi være og uttrykke oss slik nettopp for å unngå unødvendig bråk over en filleting som hunderase).

 

(jeg tok et tilfeldig valg av jakthund og sivil kosebikkje)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tonen i innleggene dine er "noe nedlatende" til tider nordlendingen... Det er sikkert en medvirkende årsak til at folk tenner på det du skriver.

 

Som et klokt hode sa en gang: "De uopplyste er alltid skråsikre, mens de kloke er full av tvil"

 

Uten sammenligning forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er vel spørsmålet om når bestemmelsen om at den hunden skulle til sverige ble tatt, ett rimlig spørsmål å stille seg.

 

Nå virker det kanskje som jeg forsøker å forsvare det som har skjedd, det ønsker jeg på ingen måte å gjøre. I mine øyne skulle naboen hatt stålkontroll på bikkja og det har han vanligvis, men et lite øyeblikks uoppmerksomhet og slikt som dette skjer.

 

Det var allerede bestemt før hendelsen at bikkja skulle til kyndig oppdretter i sverige, og nettopp pga dette ønsker jeg ikke å gå noe videre med saken. Eier har allerede vært en tur over for å gjøre oppdretter kjent med bikkja, og jeg ønsker ikke ødelegge naboskapet ved å kreve den avlivd da avgjørelsen allerede var tatt. Bortsett i fra denne hendelsen er naboen verdens hyggeligste nabo, og vi har en god tone. Hadde dette gjeldt en noen andre og som ikke hadde brydd seg overhodet hadde jeg krevd bikkja avlivd på flekken.

 

Det skal ikke levne noen tvil om at bikkjene mine betyr veldig mye for meg og familien min, og jeg ønsker naturligvis intet mindre enn det beste for Dixie og Minnie. Håper kammerfolket ikke har fått noe annet inntrykk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått noen annet inntrykk, og har full forståelse for valget ditt!

Håper bikkjene dine ikke har blitt for "skada" av angrepet. Men, en viss redsel har nok oppstått dessverre. Så mitt råd er bare å sosialisere opp i mente. Og ikke korriger hunden din om den viser en negativ adferd mot andre bikkjer nå i førsten. Da kan du gjøre vondt verre.. Da kan det fort bli" Nå tar vi døm Fattern"

Link to comment
Share on other sites

Og ikke korriger hunden din om den viser en negativ adferd mot andre bikkjer nå i førsten. Da kan du gjøre vondt verre.. Da kan det fort bli" Nå tar vi døm Fattern"

 

omvendt tispa omvendt....

 

rett alltid på negativ adferd men vær snill med den, altså det holder med et lite napp i båndet og et nei samtidig som du går rolig og bestemt vekk fra situasjonen. om du strammer båndet og skriker og kjefter så er det det samme som å si "kom igjenn nå river vi hue av den bikkja" altså en forsterkning.

det er hunden som er med deg på tur ikke omvendt. den skal være glad for at den får være med.

Link to comment
Share on other sites

Det er synd med hundene til Kjetil-A, vi får bare være glade for at det ser ut til å gå bra. Og at det ikke var noens unger som ble angrepet.

 

Det er ingen som trenger å eie en amstaff i norge, og ei heller noen som trenger å eie en AR15. Begge ting kan hos feil eier utgjøre ubotelig skade og være en turssel for store og små...

Jeg føler at denne sammenligningen faller på at du er et menneske og funnet ansvarsbevisst før du får erhvervstillatelse, og ARen skal du ha innelåst, når du ikke holder i den. Ikke finner den på noe selv heller.

Mens Amstaffen er en hund som en rett og slett ikke kan stole på, mye fordi de mennesker som er rundt den ikke skjønner hva den mener og omvendt.

En får jo heller ikke erhvervstillatelse på våpen en ikke har bruk for. Og jakthund, skjødehund, sporhund, whatnot, kan en jo saktens ha bruk for og nytte av - men kamphund?

 

Og på sene kvelder når det få på turstiene så løper de løse, må jo få løpe litt... Heldigvis er de "snille", og tilsynelatende under kontroll, ikke jager de vilt heller - men jeg kjenner jeg ønsker det lå ei hagle i handa når de kommer rennede mot meg - for å få kos :roll:

 

ARen din er som sagt innelåst, men Amstaffen(e) står løselig bundet til ei stolpe utafor butikken, for alle mulige uopplyste unger til å leke med (!)

Det hadde blitt huskestue om du satte fra deg den ARen i butikkdøra, hva. Men bikkja er greit?

 

Hver gang jeg går forbi den Amstaffen jeg tenker på, så lurer jeg på hva jeg skal gjøre med den om den renner på ungene mine. En engelsksetter eller en dachs skal jeg nok sette en stopper for, men den kampmaskinen der er jeg i tvil om. Og så er det jo forbudt å ha en kniv på seg - gud forby!

 

Igrunnen lurer jeg på hvor gamle slike hunder kan bli, for de har jo vært forbudt en stund nå? Uansett er forbudet mot selve hundene bare tull, som andre her sier burde heller eierskapet reguleres - det ville og føre til en viss selvjustis og færre direkte uegnede hundeeiere. Men mer regulering, hvem vil ha det? Sukk!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke uenig med deg M7

Utfordringen ligger i å formulere et lovverk som sier: Tullinger får ikke lov å eie farlige ting...

For meg blir det et prisnippielt spørsmål og jeg må ta standpunkt ut i fra det, selv om jeg anser at "kamphunder" er en større risiko i samfunnet en AR rifler ved toskete eierskap.

Link to comment
Share on other sites

nå er det like før jeg tilter....

 

bikkja di m67 er ikke bedre en en amstaff eller en pitbull...

 

Er ikke uenig med deg M7

Utfordringen ligger i å formulere et lovverk som sier: Tullinger får ikke lov å eie farlige ting...

For meg blir det et prisnippielt spørsmål og jeg må ta standpunkt ut i fra det, selv om jeg anser at "kamphunder" er en større risiko i samfunnet en AR rifler ved toskete eierskap.

 

er helt enig med Hassel her ang formulering av lovverk.

amstaff, pitbull, tosa, dobermann, bulldog, rottweiler med flere er potensielt farlige hunder og må ha et lovverk som tilsier vandelssjekk og kurs for å eie slike! det hadde vært så inderlig godt og fått noe slikt på plass.

 

kan ikke dere her inne være så snille og slutte og prate dritt om hunderaser dere ikke er kjent med?? vær så snill!

det er eierne som er problemet og jeg blir så inderlig forbannet når noen må spy opp noe slikt som "amstaffen er en lifsfarlig drapsmaskin" for det er den ikke! hva med bulldog? dobermann? dere må tenke dere mere om.. dere skaper bare enorme konflikter som ingen av oss er tjent med ved og si slikt.

Link to comment
Share on other sites

Amstaffen er en hund som en rett og slett ikke kan stole på, mye fordi de mennesker som er rundt den ikke skjønner hva den mener og omvendt.

En får jo heller ikke erhvervstillatelse på våpen en ikke har bruk for. Og jakthund, skjødehund, sporhund, whatnot, kan en jo saktens ha bruk for og nytte av - men kamphund?

 

1 amstaffen kan du stole på på lik linje med alle andre hunder. det er eierne du skal være skeptisk til

2 nytte av kamphund? betegnelsen kamphund stammer fra tiden den var lov og bruke i kamp.

3 kamphunder er egentlig sporhunder og vakthunder

4 les hva jeg bruker mine hunder til i mine tidligere innlegg. nettopp apport og elgsøk.

så at den er ubrukelig kan du stappe i rompa og sette fyr på..

 

så en video som alle burde se hele veien og respektere at hunden ikke er livsfarlig men at alle hunder kan være det i feil hender:

Link to comment
Share on other sites

amstaffen kan du stole på på lik linje med alle andre hunder

Det jeg mente er vel at en ikke kan stole på noen hunder, særlig ikke når utsatt for andre hunder eller folk som ikke skjønner seg på dem.

 

Punkt 4 skal jeg spare til trenger å få fyr på noe rå ved :wink:

 

Er jeg helt på jordet når jeg mener at en amstaff eller en doberman som angriper er farligere enn si en en engelsk setter som angriper?

 

Ellers har du selvsagt rett i det med eiere vs hunder,

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kvifor blir det alltid so høg temperatur kvar gong det er hund som er tema...?

 

Folk må roe seg ned, tåle at andre personar har andre erfaringar og andre meiningar.

Og hugs; det er ingen som sitter på det eine fasiten når det gjelder hundar og hundehold, sjølv om vi alle likar å tru at vi gjer det...

 

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

så en video som alle burde se hele veien og respektere at hunden ikke er livsfarlig men at alle hunder kan være det i feil hender:

Unnskyld meg, men mer planlagt propagandafilm med sakral musikk og hele pakka har jeg ikke sett siden Hitlers dager... Velvalgte bilder, regisserte fotos... Sorry...

Link to comment
Share on other sites

Er jeg helt på jordet når jeg mener at en amstaff eller en doberman som angriper er farligere enn si en en engelsk setter som angriper?

 

nei. men samtidig ja. en dobermann, amstaff er mye kraftigere i kjeften og vil påføre mere skade etter min mening, mens en setter er en mere rolig lettsnakket hund du kan røske tak i.

men å fortsette å diskutere temaet tror jeg ikke gagner noen som helst så jeg foreslår total våpenhvile i denne tråden vedrørende hunderaser og hva som er brukbart og hva som ikke er brukbart.

vi får være såpass voksne at vi holder oss for gode til og bli uenige over en filleting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere går til angrepp mot hunder som Doberman pincher å Rottweiler.

Jeg har ingen hund selv, men jeg har kun gode erfaringer med slike hunder.

Jeg har aldri blitt jagd av å slike hunder for å si det sånn.

 

Men jeg har blitt jagd av løse Labrador retrievere.

Så jeg vil heller møte på en løs Rottweiler enn en løs retriver.

 

Å jeg har flere naboer som har slike fæle hunder som dere kaller det.

Men det er da ingen av de som hopper over gjerdet å prøver å ha i hjel katta mi.

 

Men det jeg har dårlige erfaring med er kvinner som har ansvar for hunder de ikke kan kontrollere.

Har selv måtte tatt tak i et par hunder på gårdsplassen min på grunn av at enkelte kvinne mennesker ikke kan å kontrollere hunden sin.

 

Jeg sier ikke at alle kvinner er sånn.

Men jeg opplever dette vær sommer, men jeg har også verden mest provoserende katt i tillegg.

Men det er tydelig at Doberman pincher å Rottweilerne som bor rundt her har riktige eiere.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken jeg vill møte av en løpende løs setter og en rottweiler o.l Er jeg absolutt ikke i tvil om, for jeg har møtt litt forskjellig opp gjennom årene. Og det er ikke tvil om at dess større og kraftigere hund du møter, dess verre er det. Ikke minst fordi en større og kraftigere hund, lettere utløser egen redsel, noe som bikkjene fordømt fort plukker opp, men da like gjerne som agresjon.

 

Strengt tatt er jeg 100% i mot at noen hund som ikke arbeider skal være løs. Skal den være løs, skal den være 100% under eiers kontroll (merk at dette er lovens krav, det er bare ikke en eneste politimann som håndhever dette i norges rike, og derfor springer endel fillebikkjer omkring og skremmer og vansirer unger og dyr).

 

Ingen seriøs hundeeier, tillater hunden sin å løpe mot andre mennesker som ikke kjenner og er kjent av hunden (m.a.o. famile o.l.).

 

Konklusjon: Feilen ligger hos hundeeierne. Eller at hvilken idiot som helst kan anskaffe seg hva som helst av hund.

 

Fakta: Seriøse hundeeiere (tror vi har ett godt eksempel i nordlendingen her), har normalt lite problemer med hund. Og da uansett rase, forutsatt at omplassering grunnet problemer ikke er tilfelle.

 

Ellers mener jeg at omplassering av hunder med voldlig forhistorie burde forbys uansett rase, da de etter mitt syn er en for stor samfunsrisiko til å la leve. Jeg hadde en grandtante som hadde ett fantastisk lag med hunder, og da spesielt store og farlige hunder. Men selv hun var klar på at hun flere ganger hadde tatt på seg tilfeller hun burde ha avlivet tvert, da de var for ustabile til at noen annen overhode kunne ha de. Og knappest hun selv for den del, og hun var så vidt jeg vet godt respektert som "reperatør" på ødelagte (nervøse) hunder.

 

Men nå må jeg avbryte, ei fillebikkje (bordercollie) har kommet til mine foreldres gård flere ganger i det siste. Og nå er det slutt på tolmodigheten. Utskrift av hundeloven og detektivarbeide for å finne eieren er neste jobb (får jeg tak i bikkja, går det rett til lensmannen med den, selv om jeg skulle finne ut hvem som eier den).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere går til angrepp mot hunder som Doberman pincher å Rottweiler..

 

ingen av disse har blitt anngrepet bare tatt med i kategorien de tilhører.

vi prøver å unngå og anngripe hunderaser og heller diskutere eiergrupper som kanskje ikke skulle hatt hund

Link to comment
Share on other sites

klipp klipp

 

derfor kan du kikke litt kjapt innom denne siden:

http://www.hunderaser.org/hund/hundeboker.php?v=dogs%20psychology&t=Psykologi%20(hundepsykologi)

 

til de som var nyskjerrige på hundepsykologi, dere kan også besøke denne siden:

http://www.gooddog.no/coaching.html

 

Det er ingen tvil om at det er folk som kaller seg for hundepsykologer, men det er fortsatt ikke et fag.

 

Har du egentlig noen peiling på hva du anbefaler? Milan og "gooddog" virker å være strake motsetninger innen hundetrening?

 

Er helt enig at det er feil å fokusere på raser. Det er forskjellige behov, smak og behag hos alle hundeeiere og noen enighet finnes ikke.

Er ingen tvil om at alle bikkjer kan være farlige i feil hender, men det er et større farepotensiale hos enkelte raser. Synes derfor det godt kunne vært en form for godkjenninger for mennesker som ønsket å holde slike raser. En trent hund kan være et meget farlig våpen og noen burde virkelig ikke fått lov til å ha slikt.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet:

et meget farlig våpen og noen burde virkelig ikke fått lov til å ha slikt.

Kaqn meget lett benyttes på andre gjenstander, slik som F.eks våpen.

 

Det er selvsagt satt på spissen, og det er heldigvis slik at ikke alle kan kjøpe våpen i Norge. OG det er vel et stort flertall her i tråden som mener at man burde ha en form for utsjekking når man blir hundeier (For ikke å snakke om forelder...)

Men det er så lett å sitte på sin egen lille home og ville "forby alt som er farlig så lenge det ikke rammer en selv"

 

Sitet er fra Arnulf Øverlands - Europa Brenner

Link to comment
Share on other sites

Er alltid leit når hunder blir angrepet ”uten” grunn sett fra vi menneskers ståsted. Men fra en hunds ståsted er det noe helt annet, en tispe kan hate andre tisper. Handler ikke om at de er syke eller agressive, de bare gjør dette. Det samme med hannhunder, en god hannhund er en død hannhund….og slik er det bare for veldig mange.

 

Det som er problemet er eierne, hundene må sosialiseres fra de er små. De må være vant til situasjoner som kan oppstå og eierne må vite hva og hvordan de skal oppføre seg. Blir eierne redd eller viser frykt når de møter en annen hannhund vil din egen hannhund føle dette og automatisk beskytte deg eller bli aggresiv. Bryr du deg ikke vil hannhunden gjør det samme.

 

Jeg har selv en Rottweiler hannhund som nærmer seg 5 år nå. Verdens snilleste i mine øyne men ikke akkurat nådig hvis en hannhund kommer og forsøker og dominere, var ute og gikk en tur i påsken og møtte en del hunder. Mange av de var hannhunder og de aller fleste knurrer og viser aggressivitet lenge før vi passerer, han min er helt rolig, Viser ingen tegn på frykt eller at han gidder å bry seg. Men jeg vet av erfaring at kommer de nærme nok og fortsatt er tøff i trynet så ”smeller” han til og da blir det stort sett stille.

 

Gikk også forbi en eiendom hvor en stor Schæfer var inngjerdet, da vi passerte kom den rakst til gjerdet og var veldig aggressiv. Hunden bjeffet/knurret og var tydelig sint på oss som gikk forbi, mens han min bare sto der og kikket på han fortsatt like rolig.

 

Men jeg har møtt hannhunder som er tøffe i trynet selv om de er underlegne fysisk. Mine foreldre har en Border Collie hannhund som er straks 8 år og han gir seg aldri, noe som har resultert i ett par skader slik at gutta aldri kan være sammen.

 

Men den tøffeste hunden jeg har møtt er en liten Dachs, hun tror hun er 5m høy og 5m bred og rulér skikkelig over min på 55kg :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Argumentet:
et meget farlig våpen og noen burde virkelig ikke fått lov til å ha slikt.

Kaqn meget lett benyttes på andre gjenstander, slik som F.eks våpen.

 

Det er selvsagt satt på spissen, og det er heldigvis slik at ikke alle kan kjøpe våpen i Norge. OG det er vel et stort flertall her i tråden som mener at man burde ha en form for utsjekking når man blir hundeier (For ikke å snakke om forelder...)

Men det er så lett å sitte på sin egen lille home og ville "forby alt som er farlig så lenge det ikke rammer en selv"

 

Sitet er fra Arnulf Øverlands - Europa Brenner

 

Skjønner hva du mener. Men synes faktisk ikke Schuman og gutta verken burde få våpentillatelse eller Rottis :evil:

 

Man skal jo ikke gjennomregulere samfunnet, men likevel...

Link to comment
Share on other sites

[

tror ikke den var så veldig sint om den bare sto og hoppet fremfor huskyen din.. sikkert bare leken eller fått det for seg at den skulle plage huskyen din.

 

hehe hadde ikke eieren hadd den i tau så hadde den sikkert kommet innenfor aksjonsradius til huskyen å da kunne den nok blitt rista litt om den hadde vært for tøff ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel fleire kamphundraser og hunder som er blanding med ulv, som ikkje er lovlig å eie i Norge, hvis ikkje dette har blitt forandra. Det var iallefall forbud mot blandt annet Amstaff og et par andre raser sist eg høyrde, det er nok det Monsen sikter til, men kanskje du kan komme med innspel der Nordlendingen ?

Link to comment
Share on other sites

Her er et sitat fra justisdepartemanges forhold til dette.

Farlige hunder og unntak fra reglene om farlige hunder

 

§§ 19 og 20 tjener til å avløse midlertidig lov 4. juli 1991 nr. 48 om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder, også kalt kamphundloven. Forskrift 25. oktober 1991 nr. 718 om forbud mot innførsel, hold og avl av farlige hunder, som er gitt med hjemmel i kamphundloven, gjelder til den blir opphevet av Kongen, jf. hundeloven § 32 første ledd. Dette innebærer at forbudet mot å innføre, holde og avle pitbullterrier, fila brasileiro, tosu inu og dogo argentino videreføres. Forskriften gjør i § 3 unntak for farlige hunder som var anskaffet før kamphundloven 4. juli 1991 nr. 48 trådte i kraft 20. juli 1991, men disse skal være identitetsmerket.

 

Hundeloven definerer ikke hvilke hundetyper som regnes som farlige hunder, men § 19 gir Kongen hjemmel til å innføre forbud mot å holde, avle eller innføre farlige hunder samt sæd og embryo fra farlige hunder. Det defineres i lovteksten hva som regnes som farlige hunder.

 

Stortinget har i vedtak 16. juni 2003 bedt regjeringen om snarest mulig å forby ulvehybrider, amerikansk staffordshire terrier og blandinger der disse rasene inngår. Forslag til forskrift om dette vil bli sendt på høring.

 

§ 19 tredje ledd setter forbud mot å holde eller innføre enkelthunder som er gitt trening for kampformål m.v. Fra denne bestemmelsen er det gjort visse unntak i § 20, se nedenfor. Det gjelder også forbud mot enkelthunder som har særlig farlig gemytt eller lignende. Er det tvil om en hund har slike sterkt uønskede egenskaper, kan politiet ta hunden i forvaring og forlange at hundeeieren står for en undersøkelse av hundens adferd av en kyndig person som politiet velger ut. En kyndig undersøkelse kan forlanges også uten at hunden tas i forvaring. Politiets avgjørelse om å ta hunden i forvaring og forlange undersøkelse av hunden, regnes som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven, jf. § 25.

 

Politiet kan etter § 19 femte ledd treffe enkeltvedtak om at en hund som er avlet, innført eller holdt i strid med § 19 eller forskrifter gitt i medhold av bestemmelsen, skal utføres fra riket eller avlives. Hundeholderen kan nektes å ha med hund å gjøre, jf. § 22 første ledd bokstav a og overtredelsen er straffbar, jf. § 28 tredje ledd bokstav b.

Link to comment
Share on other sites

pit bull terrier

amerikansk staffordshire terrier (amstaff)

fila brasileiro

toso inu

dogo argentino

 

er hunderaser som er forbudt å eie i norge.

 

men hva har det med saken vi diskuterer og gjøre? hvis noen kan være klare på hva de vil vite mere om når det gjelder "kamphunder" svarer jeg gjerne på dette men er litt vanskelig og tyde enkelte innlegg da jeg ikke akkurat er så god på alle formuleringene som brukes. et direkte spørsmål er mye bedre

 

.

Forøvrig er det en kjensgjerning at enkelte hunderaser er ulovlig å eie i henhold til norsk lov.

det er innlegg som over som får meg til og lure, hva har dette med saken og gjøre jmonsen??

Link to comment
Share on other sites

Nordlendingen.... var ikke du ferdig med dette emnet?

Skriv heller litt om fordelene ved å eie en kamphund.

Hvorfor har du anskaffet deg kamphund og hva er det som er så gjevt med dem?

Har selv hatt noen hendelser/møter og sydd noen sting på bikkja så jeg har ikke mye til overs for driten.

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt OT nå, men det er en intressant vinkling. Akkurat samme retorikken kan man bruke mot privat våpeninnehav, mot endel jakt, hundehold, innehav av kjøretøyer som kun brukes til fritidsaktiviteter, osv.

Hva er fordelene?

Hva trenger man det til?

hvorfor skal det være lov?

osv....

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden startet med at en AMSTAFF hadde angrepet en annen hund.

Amstaffen er en uønsket hunderase i Norge (definert av Norske myndigheter).

 

Hva myndighetene legger til grunn er ikke opp til meg å vurdere. Jeg påpeker bare det som er fakta.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan være enige om at det er eier som har størst innflytelse på hundens adferd. Men jeg synes ikke vi skal bagatellisere det faktum at enkelte hunderaser er avlet fram til kamp. Gode kamphunder sloss ikke pga. aggresivitet, det er konkurranse instiktet som trigger disse hundene. Problemet er da at de ikke advarer andre hunder med sitt kroppsspråk, og heller ikke respekterer andre hunders underkastelse. Det er velkjent fra hundekamper at den seirende hunden bærer sitt offer stolt rundt i "piten". Det er et bevis på at kamphunder ser på andre hunder som et byttedyr.

 

For noen år siden ble en politihund drept av en pitbull. Konsekvensen var en opprydding av hundeholdet i de kriminelle miljøene. At man sender en voldelig hund til en oppdretter i Sverige viser at undergrunnsmiljøet fremdeles lever.

 

For de fleste av oss så blir uregjelige bikkjer belønnet med en kule i panna. Det siste man gjør er å sende den til en oppdretter som avler på faenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er da at de ikke advarer andre hunder med sitt kroppsspråk, og heller ikke respekterer andre hunders underkastelse.

Dette er noe jeg også har hørt. I tillegg så er det vel slik at de reagerer agressivt på smerte hvis man går imellom og "dæljer" til de, og heller angriper enn å stikke/underkaste seg? Slik de fleste raser ville gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kjetil A. Kjipt at sånt skal skje med en liten valp. Med mye og bra sosialisering vil det mest sannsynlig gå veldig bra. Hvis du er på Grimstad traktene, må du gjerne ta kontakt hvis du ønsker sosialisering. Her er det 3 hunder som gjerne leker litt med en valp.

 

Til Norlendingen.

Jeg skjønner at du brenner for kamphundrasene og at du til tider føler deg veldig stigmatisert fordi mange har dårlig eller veldig dårlige erfaringer med kamphunder som i dette tilfellet. I veldig mange tilfeller er det "opperator error". Men jeg tror dessverre ikke du greier å overbevise noen med en overkjørende og belærende argumentasjon. Bare et lite tips.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger kommer det et og annet gullkorn som liksom tar futten ut av betente diskusjoner. Guttapåskauen kom med et slik akkurat nå.

 

For de fleste av oss så blir uregjelige bikkjer belønnet med en kule i panna. Det siste man gjør er å sende den til en oppdretter som avler på faenskapet.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...