Jump to content

Uff, bikkjene angrepet av annen hund...


Kjetil-A

Recommended Posts

Nå i kveld gikk jeg en tur med bikkjene. Naboen som har to amstaffer, en snill (som ikke gjør en flue fortred) og en som ikke liker andre hunder, fulgte et bitte lite øyeblikk ikke godt nok med på sistnevnte bikkje. Det som skjedde fra nå gikk veldig fort, bikkja (som ikke liker bikkjer) kom løpende i mot meg og mine to i full galopp og angrep først dachsen (Dixie) min og deretter valpen (Minnie) på 16 uker. Vi klarte omsider å få bikkjene fra hverandre, og begge mine blødde ganske graftig. I tillegg ble jeg bitt i fingeren av hun minste som bet i alt hun kom over rett etterpå.

 

Den største bikkja klarte jeg ikke se om har fått noen store skader, men hun haltet kraftig. Valpen hadde en tydelig fleng i forbeinet som var ganske åpen.

 

Ok, hva gjør jeg? Det er jo søndag og i tillegg første påskedag. Jeg ringer min faste dyrlege, men hun var ikke på vakt. Kommer til en i Arendal etterhvert, men det ble noe langt unna. Etter noen telefoner klarer vi heldigvis å finne en vet. som kunne ta oss i mot ganske kjapt. Det viste seg også å være naboens faste dyrlege. Fingeren min blør også ganske kraftig så jeg ringer legevakta for å høre om sprøyte er nødvendig. Det mener hun heldigvis ikke at det er.

 

Naboen og meg kastet oss så i bilen og kjørte inn til veterinæren. Valpen roet seg ned ganske kraftig og lå rolig på fanget mitt (og sjelver litt). Dachsen min roet seg også ned, men var vi nær beinet så pep hun høyt.

 

Inne hos dyrlegen kikket han først på valpen, flengen ser ikke ut til å være så ille som jeg fryktet og veterinæren klipser den bare sammen. Dachsen derimot hadde fått mer medfart enn jeg først trodde. Det viste seg at det er flere flenger i beinet hennes, og det ene var ganske stor og det måtte dermed syes. En bedøvelse og ca ti sting (kan ha vært mer) senere er vi ferdige. Han kjenner på beinet, men tror ikke det er brekt og vil derfor ikke ta noen røntgen.

 

Heldigvis så har jeg forsikring på dachsen. Naboen betalte naturligvis egenandelen, og kommer det flere utgifter pga dette betaler han det også. Men på valpen har jeg ingen forsikring enda. Dyrlegen sa derfor at han ikke skulle ta noe for valpen, kun dachsen. Regninga kom da på 5000,- hvorav 1500,- var egenandel.

 

Nå ligger både dachsen og valpen her å slapper av. Dachsen er enda ikke helt klar etter bedøvelsen, men valpen ser ut til å være i overraskende god form etter forholdene å dømme. Får bare håpe på at dette ikke har noen senvirkninger på henne i forhold til jakt og det å omgås andre bikkjer.

 

Hadde det ikke vært for at naboen allerede har gitt bort hunden til en kar i sverige som kommer å henter den ganske snart, så hadde jeg nok anmeldt forholdet. Det lar jeg være nå siden bikkja havner hos oppdretter i et land hvor disse bikkjene er lovlige (det skal sies at naboen ikke har bikkjene ulovlig da han hadde dem før loven tredte i kraft).

 

Hva vil jeg med dette innlegget? Egentlig ikke så mye, bare få det ut. Det ser heldigvis ut som dette går bra, men utrolig skummelt og ekkelt. Det kunne gått helt annerledes, men nå skal jeg ikke tenke på det. Jeg unner absolutt ingen hundeeiere dette.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Huff!!, dette var helt sikkert en helt jævlig ting å oppleve. Håpe ikke noen av hundene ble preget av dette å får reaksjoner etterpå. Har hund sjøl, men har ikke noe til overs for disse Amstaff lignenes hundene. De er som oftes greie mot folk, men kan være helt loco i hodet mot andre hunder. Det er jo kamphunder av argeste sort, så en har ikke mye å stille opp med når en kommer ned gata med familie hunden.

Link to comment
Share on other sites

Huff & huff.... Ikke bra. Får håpe at dette ikke preger valpen i negativ retning, men jeg er i grunnen enig med Jeger64; du bør kanskje ta en prat med naboen om senskader/psyke som følge av denne hendelsen. Kanskje kan du bøte på dette ved jevnlig å la valpen omgås snille hunder, slik at hun blir trygg.

 

Krysser fingrene!

Link to comment
Share on other sites

Så synd, føler med deg i denne saken her!

Jeg har en drevertispe på nesten 8år som ble tatt hardt av store tisper i gata her ved to anledninger når hun var yngre!

Nå er jeg i den uheldige situasjon at hun bare kan være sosial med hanhunder, og virkelig biter stygt fra seg med en gang hun konstaterer at det er en annen tispe hun møter! Jeg må passe veldig på henne når vi møter andre hunder, og hun viser tydelig redsel når hun møter store hunder!

Håper virkelig du slipper noe lignende, for det vanskeliggjør hundeholdet, og det er tydelig at det plager hunden!

Link to comment
Share on other sites

heisan

kjenner til den vondefølesen nå bikja blir angrepet .

ang sprøyte mot stivkrampe skal det ikke være nødvendig om ikke hunden har spist heste møkk.

Stivkrampebakterien finnes ikke bare i hestemøkk, og definitivt i hundekjeften! Det er en anareob bakterie, som vil si at sålenge såret holdes åpent og ikke lukkes så skjer ingenting, man så...

Har du tatt stivkrampesprøyte innenfor 10 år så pleier det å holde, veterinærer tar hvert 5 år(utsatt for smitte ofte). Har du tatt flere enn 4 er du sannsyneligvis immun resten av livet.

 

Tips; Når hunder sloss; ta tak i bakbena og vri den ene(største) på ryggen(i dette tilfelle amstaffen) da blir de satt ut en stund, nok til at du kan redde situasjonen. Du ender garantert med bitt om du prøver noe annet. Hunden ser ikke fingrene dine i kampens hete. Har prøvd det noen ganger, funker hver gang. En gang skilte jeg en elghund og en annen(3 ganger større...) med en hånd. Sølte ikke mye kaffe heller 8)

Link to comment
Share on other sites

vi hadde ei elghund tispe som ble rundjult som valp. tror det var sidte gangen hun "tapte" for etter det så angrep hun først og gikk rett i strupen med et vilt raseri. hun ble liksom litt tilgitt fordi det ble skutt mye elg for henne, men til slutt ble det så ille at hun måtte avlives :( hun ble rett og slett et kjempe problem. så vist valpen din begynner ,så ta tak i det med en gang. tror det kan være lurt med mye sosialisering nå

Link to comment
Share on other sites

Har også problem med min elghund angående andre hunder. Det er en hann på snart 1 år, og viss vi treffer ei bikkje på veien når vi går tur, blir han helt vill og gøyr nesten helt til hunden er ute av syne igjen. Viss han får næ.rkontakt med hunder er han ikke aggresiv, han begynner bare å leke, men så snart jeg skiller de igjen begynner han å gøy å dra i båndet igjen..

 

Tror det kan ha noe me at han ikke er blitt sosialisert med hunder siden han var valp, jeg tenkte ikke på det når han var liten, så feilen ligger nok her..

 

Men hva kan jeg gjøre for at han skal oppføre seg normalt når vi går forbi en annen hund?

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe sikkelig dritt rett og slett!

 

Var ute å gikk tur med laikaen for ca 4 uker siden og plutselig kommer en risensnauser i full fart og løper rett på. Min var i bånd og den andre løs og det "smalt" tvert. Jeg fikk sikkelig tak i bogene på begge og knadde dem ned i snøplogkanten og da kom den andre eieren løpende så vi fikk dem fra hverandre men veldig ubehageli situasjon. Ble hakk i hode og nesten avrevet øre på risensnauseren og hull i leppa på laikaen. Dem prøvde seg på at jeg skulle betale for skaden men da sa jeg at min var i bånd og deres kom løs uten noe kontroll på`n og det er båndtvang. Så dem betalte det selv

 

Det som skjer etter slike hendelser så blir skarpere og "angrep beste forsvar" og det er viktig å sosialisere dem på "nytt" med andre hunder.

Enkleste er å ta med hunden og en person med hund som du er trygg å stoler på til å gå tur i bånd og jobbe seg nærmere og nærmere men vær opmerksom og koriger så fort tendensen er der.

 

Får håpe det ikke blir noen varige skader. Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å dra i gang en ny amstaff debatt tillater jeg meg å bemerke at av hunder med slik adferd er amstaffen og tilsvarenede raser overrepresentert. Derfor forbudet. De fleste hunder av disse kamphundrasene fremstår som svært snille og tillitsfulle, men har du noen gang vært vitne til når det "klikker" for f.eks en amstaff, så bør du skjønne hvorfor de ble forbudt.

 

Amstaffer som er avlet frem før forbudet av 20. august 2004 er unntatt fra forbudet, men de er underlagt en rekke rekke krav og betingelser. De lever "på nåde", og dersom en slik hund angriper mennesker eller andre hunder så skal den avlives. Denne aktuelle hendelsen er offentlig påtale undergitt. Det vil si at politiet/påtalemyndigheten kan reagere uten at du anmelder forholdet. Dette forutsetter at de blir gjort oppmerksom på hendelsen. Etter slike hendelser er det vanlig å "gjemme" hunden i Sverige til saken har roet seg.

 

Hunder, og da spesielt valper og unghunder blir ofte negativt preget av slike angrep. Håper det kommer til å gå bra med hundene dine.

Link to comment
Share on other sites

Har også problem med min elghund angående andre hunder. Det er en hann på snart 1 år, og viss vi treffer ei bikkje på veien når vi går tur, blir han helt vill og gøyr nesten helt til hunden er ute av syne igjen. Viss han får næ.rkontakt med hunder er han ikke aggresiv, han begynner bare å leke, men så snart jeg skiller de igjen begynner han å gøy å dra i båndet igjen..

 

Tror det kan ha noe me at han ikke er blitt sosialisert med hunder siden han var valp, jeg tenkte ikke på det når han var liten, så feilen ligger nok her..

 

Men hva kan jeg gjøre for at han skal oppføre seg normalt når vi går forbi en annen hund?

 

 

Har hatt samme "problem" jeg også, men tror det er bare alderen å gjøre(forhåpentligvis vokser bikkja det av seg,men noen bikkjer er jo mer lekende enn andre :? ) Bikkja mi er 2år(om2dager) å det har avtatt endel nå, å jeg har både "tatt" å snakket hart til bikkja for at den skal oppføre seg når vi går forbi andre. Noe som har hjelpet for meg. Min har leket en del med andre bikkjer også under oppveksten. Tipper det ordner seg for deg også :D

Link to comment
Share on other sites

Kjedelige greier. Har hatt et par lignende opplevelser selv. En gang med en rottweiler som kom fykende ut ei åpen grind fra en hage og ga munsterlandertispa en realt bitt over ryggen. Måtte syes etterpå.

En senere og lignende episode med en bichon frise som kom løpende for å ta seg av malamuten jeg har nå føltes ikke så dramatisk...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg generelt lav terskel for aggressive hunder og enda lavere terskel for tåpelige hundeiere.

Her er det to ting, eieren kjente til hundens aggressivitet, men lar den likevel gå løs.

Dette er et forhold som skal anmeldes, hunden forandrer ikke natur om den havner i Sverige.

Etter 1 April er det Båntvang, likevel er den aggressive hunden løs.

 

Jeg hadde anmeldt forholdet å fått hunden avlivet. Ved neste kollisjon kan en slik hund fort drepe den det den angriper, og utføre alvorlig skade på den eller de menneskene som prøver å rydde opp i et slikt basketak.

 

Jeg har ved flere anledninger opplevd lignende episoder, og jeg ønsker ikke at folk som lufter hunden sin skal utsettes for slike episoder. Dersom vi ikke tar tak i dette, gjør vi oss som hundeiere en bjørnetjeneste.

Link to comment
Share on other sites

huff dette var kjett har vært med på akkurat det samme to ganger, begge gangene var det Scäfere som angrep dachsen. Første gangen ble bikkja og brodern som hadde gått tur med bikkja skambitt så blodet rann av begge. Jeg hørte brodern ropte og kom ut, der sto schäferen og gnagde på skallen på dachsen, og blodet rant av begge hendene til brodern som hadde prøvd å berge dachsen.Naboen som var eieren av drittbikkja å mente at den bare ville leke.. Jeg ga eiern en sjangse til å ta inn bikkja, dette funket meget dårlig selvom disse driver kurs med lydighetstrening.. Det endte med at jeg ga drittbikkja en tæva, den slokna, hivde den over gjerdet og fortalte hva som skjedde om den satte sine bein på vår eiendom igjen. (Har fremdeles litt dårlig samvittghet for dette, det var jo nabo`n som skulle hatt tæva`n..) naboskapet ble ikke så mye bedre av dette..

 

Så to uker senere skjedde akkurat det samme med gammer`n når han var ute med bikkja. Skam bet bikkja, og gammer`n til blods. Da var det ikke lengre noen bønn..

 

Det er lite som er så kjett som å komme ut for akkurat dette. Håper hundene dine kommer seg.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å dra i gang en ny amstaff debatt tillater jeg meg å bemerke at av hunder med slik adferd er amstaffen og tilsvarenede raser overrepresentert. Derfor forbudet. De fleste hunder av disse kamphundrasene fremstår som svært snille og tillitsfulle, men har du noen gang vært vitne til når det "klikker" for f.eks en amstaff, så bør du skjønne hvorfor de ble forbudt.

.

 

noen som har sett det klikket for en laika? en jamthund? elghund? en dobermann? finskspets? scæfer? osv?

alle hunder er like farlige når de klikker men jo større og sterkere hunden er jo mere skade vil den gjøre og jo mere redd er folk for den.

hund er hund bare forskjellige bruksområder, og forby amstaff, tosa, pitbull er bare en måte for regjeringen og kaste fra seg problemet til noen andre, og forby enkelte miljøer og ha hund samt innføre forbud for de som er dømt for voldelige handlinger samt innføre hundesertifikat for de enkelte hundegruppene etter størrelse og bruksområde vil være mye mere effektivt men selvfølgelig alt for mye arbeid for latsekkene.

som vi alle vet fungerer det lite og forby ting i norge, problemet forsvinner ikke men blir bare mere skjult.

 

 

i det tilfellet vi diskuterer nå er det beste løsning om den amstaffen som angrep må avlives og beste løsning er å snakke med eieren av denne hunden (virker som om dere hadde en grei dialog) og forklare at du ikke vil anmelde denne om han avliver den aktuelle hunden og leverer bevis på dette ovenfor deg, og at hvis så ikke skjer at anmeldelse vil følge. men for all del er tonen vennlig fra før så fortsett og holde denne, vi er alle hundeeiere eller godt inneforstått med hund og det skal være problemfritt og løse denne saken. om den andre amstaffen er meget stabil så er trening med dine dachs med denne hunden en kjempeide om begge er "stabile" etter hendelsen samt noe slikt ville stabilisere det kanskje litt urolige forholdet mellom hundeeierne.

det er ingen som er tjent om vi starter en ny amstaffdebatt så det tror jeg vil lar ligge. ved slike tilfeller at en slik post som denne blir postet så må vi være såpass folkelige at vi ikke hetser hunderaser men om noe negativt absolutt skal sies så MÅ det gå på enkelthund og eier, samt være saklig.

vi må uansett aldri glemme at det er eieren som er problemet og ikke hunden, en hund som får riktig oppdragelse og sosialisering vil være en meget stabil og god hund uansett rase.

Link to comment
Share on other sites

har ikke noe til overs for disse Amstaff lignenes hundene. De er som oftes greie mot folk, men kan være helt loco i hodet mot andre hunder. Det er jo kamphunder av argeste sort, så en har ikke mye å stille opp med når en kommer ned gata med familie hunden.

 

prøv og ikke kommentere slik da det er nokk av overivrige kamphundelskere i norge som vil flame PM innboksen din om de får vite om innlegget ditt, tro meg vi vil ikke ha den gjengen her inne.. de voldtok et annet forum til nedleggelse etter 6 dager oppetid :(

 

 

det beste er å ikke kommentere på noe du ikke vet noe om. hunden din kan være loco i hodet uten at du vet det, plutselig en dag dreper den nabobikkja.. om du har gjort godt arbeide med hunden din og satt deg inn i hundehold ville du også vist at det kun ligger hos eieren og hvordan hunden blir oppdratt og sosialisert.

ikke noe og stille opp med? hadde du satt deg inn i hundepsykologi hadde du vist hva du skulle gjort i dette tilfellet :wink:

 

(jeg ser helst at det ikke blir kamphunddebatt av dette og at vi avslutter alle kommentarer på kamphunder akkurat hær.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet folk her inne mener jeg bør kreve avlivning av bikkja, men jeg har et veldig godt naboskap med naboen og han har

også innsett selv at han ikke kan ha bikkja. Derfor overtar nå en oppdretter i sverige overtar den nå i løpet av kort tid.

 

Og er helt enig med det som skrives her inne, det er hundeeiers feil at slikt skjer. Eier var meget klar over at bikkja er mannevond på andre bikkjer, men et lite sekund som han åpna garasjen når han skulle ut av den så smatt bikkja ut. Jeg forsvarer på ingen måte det som har skjedd, naboen burde hatt stålkontroll på hvor bikkja befant seg da han gikk ut av garasjen. Samtidig så ønsker jeg ikke noe dårlig naboforhold heller, og særlig ikke når han likevel skal kvitte seg med bikkja.

 

hadde du satt deg inn i hundepsykologi hadde du vist hva du skulle gjort i dette tilfellet

 

Finnes det noen gode bøker på hundepsykologi? Kunne godt tenkt meg å lært mer om dette emnet.

Link to comment
Share on other sites

Kjedelig med valper som blir utsatt for denne type opplevelser. Jeg har selv en Gordon Setter som ble bitt av en dachs da hun var 9 uker gammel, og senere av en labrador da hun var halvåret. Hun er fremdeles skeptisk til andre hunder, og har lett for å glefse etter dem hvis de blir for nærgående når hun går i band. Jeg tror det er viktig som flere andre her har vært inne på, at du kjører mye sosialisering på hunder du stoler på. Hvis du har mulighet for å la henne løpe løs sammen med andre er det nok lurt å veksle mellom ha henne i band og ha henne løs sammen med andre. Et valpekurs kan også være en god idé, der pleier det å være innlagt pauser med lek. (I tillegg vil både du og valpen lære mye annet nyttig) :D

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

hadde du satt deg inn i hundepsykologi hadde du vist hva du skulle gjort i dette tilfellet

 

Finnes det noen gode bøker på hundepsykologi? Kunne godt tenkt meg å lært mer om dette emnet.

 

bare og søke på hundepsykologi. selv synes jeg ceasar milan sine bøker meget gode men han fokuserer mest på det og ha stabile hunder. "calm submissive dog" dette vet dere sikkert hvis dere har sett programmet hans.

 

ellers er det jo av og til kurs om temaet. det handler om å lese tegnene hunden gir deg og hva du skal gjøre i enkelte tilfeller. en ting er iallefall sikkert og det er at norsk hundeskole bare er tull, har aldri vært med på en større gjeng med amatører.

Eksempel:

de påsto at det var helt umulig å kaste en bit kjøtt til hunden og få den til og slippe på komando..

tok meg 5 minutter...

 

poenget er at det eneste man trenger og gjøre er og forstå hunden og hva en hund trenger og hva man vil lære hunden. preging av hunden skal starte fra dag 1.

mange som har hunden fra den er valp knytter oftest en veldig god forståelse til sin hund og mener de kan lese hunder men dette er noe som ikke stemmer, selv om du leser din egen er det greit og vite hvordan man leser andres.

serfor bør man alltid lese en del bøker før man kjøper seg hund samt ta endel kurs og itillegg fortsette og lese, det har man bare godt igjen for.

Link to comment
Share on other sites

hadde du satt deg inn i hundepsykologi hadde du vist hva du skulle gjort i dette tilfellet :wink:

 

Det her vil gjerne jeg ha en utdypning på! Hva mener du egentlig med dette?

 

poenget er at det eneste man trenger og gjøre er og forstå hunden og hva en hund trenger og hva man vil lære hunden. preging av hunden skal starte fra dag 1.

mange som har hunden fra den er valp knytter oftest en veldig god forståelse til sin hund og mener de kan lese hunder men dette er noe som ikke stemmer, selv om du leser din egen er det greit og vite hvordan man leser andres.

serfor bør man alltid lese en del bøker før man kjøper seg hund samt ta endel kurs og itillegg fortsette og lese, det har man bare godt igjen for.

 

Her har du prøvd på en forklaring, men den er desverre altfor tynn. Så vennligst utdyp mer!

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet Jmonsen

 

hvis du er så dum at du ikke skjønte innlegget mitt bør du iallefall ikke ha noen hund. men skal utdype det for deg med teskje:

 

1 teskje: søk på nettet på "hundepsykologi" og "forstå hunden"

2 teskje: kjøp bøker

3 teskje: les bøkene

4 teskje: gå på kurs

5 teskje: fortsett og les bøker om hund

6 teskje: vær medlem av klubb for din aktuelle hunderase!

Link to comment
Share on other sites

hvis du er så dum at du ikke skjønte innlegget mitt bør du iallefall ikke ha noen hund. men skal utdype det for deg med teskje:

 

1 teskje: søk på nettet på "hundepsykologi" og "forstå hunden"

2 teskje: kjøp bøker

3 teskje: les bøkene

4 teskje: gå på kurs

5 teskje: fortsett og les bøker om hund

6 teskje: vær medlem av klubb for din aktuelle hunderase!

 

_________________

Stemmene i hodet ditt holder kjeft bare du lytter til dem.

 

Min Uthev/bold

 

 

Nå tror jeg du har lyttet for mye til stemmene....................

Link to comment
Share on other sites

Hallo nordlendingen!

 

hadde du satt deg inn i hundepsykologi hadde du vist hva du skulle gjort i dette tilfellet

 

Det som hadde vært interessant var hvis du kunne forklart hvordan trådstarter kunne løst den aktuelle situasjonen ved hjelp av hundepsykologi.

 

1 teskje: søk på nettet på "hundepsykologi" og "forstå hunden"

2 teskje: kjøp bøker

3 teskje: les bøkene

4 teskje: gå på kurs

5 teskje: fortsett og les bøker om hund

6 teskje: vær medlem av klubb for din aktuelle hunderase!

 

Dette er det jo ikke mye hjelp i når du står i situasjonen...

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet jmonsen

dette var et bedre svar jeg faktisk kan svare på, takk GB! :D

 

 

han kunne løst den aktuelle situasjonen ved hjelp av at han viste at naboen hadde en agressiv hund som ikke egnet seg hos vedkommende og bedt vedkomende fikse problemet innen kort tid eller bli anmeldt. når hunden først har angrepet lønner det seg og vite hvorfor hunden anngrep slik at du kanskje kan stoppe situasjonen eller minske skade. jo mere du vet jo lettere løser du en slik situasjon. altså kunnskap du får fra kurs og bøker og mye prating med andre hundeeiere og riktig sosialisering av hunden

 

Dette er det jo ikke mye hjelp i når du står i situasjonen...

 

derfor leser man bøker og tar kurs og prater med andre med samme rase før man skaffer deg hund.

hundepsykologi er ikke deg og hunden på et lydisolert rom i samtale det er deg som forstår en hund og forstår hva hunden vil og mener og hvorfor enkelte ting skjer.

altså deg som lærer av hunden din ikke du som lærer hunden din noe men at du lærer av hunden vil gjøre det lettere for deg igjenn og lære hunden noe :wink:

 

men uansett var ikke mine innlegg rettet mot trådstarter men enkelte som viser klare tegn til inkompetanse og da ser jeg helst at ingen av dere normale pirker i maurtua med pinnen..

Link to comment
Share on other sites

hmm, stusser litt her.

 

Om du og din hund blir angrepet, altså bitt til blods av en hund du ikke kan få kontakt med da hjelper det lite¨å ha lest mange bøker og gått på kurs.. hvis om frem til fall prinsippet suger når når problemet oppstår. Det er lett å se på Cæsar på tv som bare dulter borti hunden for å få skifte fokus hos hunden før den "klikker" men når hunden allerede er i angrepsmodus så er det ikke bare bare.. Dette er det samme hva slags hunderase det gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden behøver ikke å ta en sånn vending og tone... Skaden er allerede skjedd for trådstarter sin del. Er forøvrig enig i at det kan være kjekt å vite til en annen gang hva man skal gjøre om en slik situasjon skulle bygge seg opp, men det gir absolutt ingen garanti.

 

Om en løs hund angriper bikkja mi så vet jeg iallfall at jeg kommer til å gå imellom, sannsynligvis med støvlene først, eller nærmeste planke jeg finner i veikanten. Enkel psykologi. 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjedelige saker med slike hundeangrep, jeg er heller ikke veldig begeistret over disse kamphundrasene (ja, jeg stryker fler over samme kam) Det ligger litt åpenbar at disse hundene har en annen forutsettning å skape skade og kanhende drepe enn en gjennomsnitt harehund, det ansvaret er ikke alle eierene av disse hundene voksne nok til å ta.

 

Jeg synes ikke det er mye forlangt at vedkommende nabo bør være såpass tel kar at hen avslutter problemet inne i skaukanten, enn å sende problemet over til Sverige. Det hadde i hvertfall jeg gjordt, men nå er jeg litt anderledes enn kamphundeiere da...

 

For et par år siden fikk en kompis av meg en Mastiff som skulle omplasseres, den virket rolig behersket og snill hund. Han gledet seg stort for han hadde bare gode erfaringer med rasen fra før. Etter tre dager skulle samboeren til kompisen gi en nattakos før kvelds, det likte Mastiffe`n dårlig så han satte tenna i dama og lot kreftene få utfolde seg....

 

Resultatet var at begge ble hardt skadd, dama fikk store deler av ansiktet revet av og kompisen fikk flenge i hudebunn som nærmet seg skalpering samt underarmen fikk muskler revet av. De er ennå ikke restituert av denne hendelsen.

 

Jeg for min del er tilhenger av forbudet av slike raser, jeg er selvfølgelig klar over at det er i all hovedsak eierfeil (pilotfeil) som er den egentlige årsak, men konsekvense av feil oppdragelse går som regel utover uskyldig tredjepart med skambitte hunder eller det som verre er.

 

Min beundring går til trådstarter som klarer å holde et godt forhold til nabo`n etter denne hendelsen, min tålegrense er adskillig lavere som et resultat av det har jeg en konflikt gående med min nabo, det kan for noen fortone seg som en uheldig situasjon, det er det også -men et sted går grensen hvor man må si i fra, og når naboer ikke forholder seg til lover og regler har i hverfall ikke jeg noe problem å anmelde vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

[...]for pokker om dere er så teite at dere ikke forstår hva jeg mener.

 

Hvis ingen forstår hva du mener så er, som du selv sier, en mulighet at "alle andre er teite". En annen mulighet er at du er elendig til å formidle hva du mener.

Link to comment
Share on other sites

"kamphundeiere" kan si hva de mener om at rasene deres er like harmløse som andre raser, men med eiere som ikke kan det de driver med er disse hundene mye farligere enn en engelsksetter. (Og det er desverre mange som eier slike hunder som ikke burde gjort det).

 

Har selv en russellterier og en finsk spets i huset. Er egentlig ganske glad for at terrieren ikke veier 50 kg 8)

 

Hadde en Breton tidligere som ble angrepet av en hannhund da han var litt over året. Møtte en dame i 50 årene som slapp hunden sin og ropte til meg at den var snill som et lam. Den fløy rett i strupen på min og bet seg fast. Jeg knekte nok opptil flere ribbein på den kjøtern med et realt tåspark. Dama begynte å grine da jeg ga uttrykk for hva jeg mente om saken. Bretonen ble desverre etter dette skeptisk og delvis aggressiv mot andre hannhunder (særlig svarte).

 

Mitt tips er: Beskytt valpene deres fra hunder dere ikke stoler på de første 1,5-2 årene, det er i denne tiden hunden formes.

Link to comment
Share on other sites

 

Mitt tips er: Beskytt valpene deres fra hunder dere ikke stoler på de første 1,5-2 årene, det er i denne tiden hunden formes.

Så enig som jeg kan få blitt, har selv fått "ødelagt" en valp pga at den ble angrepet av en voksen hund.

Til dere som har hunder som er aggresive, hvorfor i hælvete har dere dem løse?

At to bikkjer barker sammen er ikke noe nytt, men bikkjer som agriper andre hunder uten forvarsel skal aldri gå løse ( ikke skjønner jeg hvorfor de har dem heller)

Link to comment
Share on other sites

Kjedelige saker med slike hundeangrep, jeg er heller ikke veldig begeistret over disse kamphundrasene (ja, jeg stryker fler over samme kam) Det ligger litt åpenbar at disse hundene har en annen forutsettning å skape skade og kanhende drepe enn en gjennomsnitt harehund, det ansvaret er ikke alle eierene av disse hundene voksne nok til å ta..

 

helt korrekt, det er alt for mange som kjøper en slik hund fordi den er tøff og da blir det tull. en slik hund krever mye mer av en hundeeier en en vanlig hund.

 

For et par år siden fikk en kompis av meg en Mastiff som skulle omplasseres, den virket rolig behersket og snill hund. Han gledet seg stort for han hadde bare gode erfaringer med rasen fra før. Etter tre dager skulle samboeren til kompisen gi en nattakos før kvelds, det likte Mastiffe`n dårlig så han satte tenna i dama og lot kreftene få utfolde seg....

 

Resultatet var at begge ble hardt skadd, dama fikk store deler av ansiktet revet av og kompisen fikk flenge i hudebunn som nærmet seg skalpering samt underarmen fikk muskler revet av. De er ennå ikke restituert av denne hendelsen.

.

 

 

her virker det som at vedkommende har skaffet seg en voksen hund med dårlig sosialisering og sterkt vaktinstikt

det kan være at dama hadde en dominerende kroppsholdning når hun skulle gi kveldskos og det er skjelden lurt ovenfor en mastiff som en ikke har kjent den lenge og vet at du er sjefen. mange gjør akkurat den feilen med mange hunder og tenker ikke over at hunden kan ta dette truende.

 

 

Jeg for min del er tilhenger av forbudet av slike raser, jeg er selvfølgelig klar over at det er i all hovedsak eierfeil (pilotfeil) som er den egentlige årsak, men konsekvense av feil oppdragelse går som regel utover uskyldig tredjepart med skambitte hunder eller det som verre er.

.

 

nettopp det er alltid eierfeil og ikke hundefeil. men forbudet straffer hunder og ikke eiere men også ansvarlige eiere med skikkelig oppdratte hunder

 

 

 

"kamphundeiere" kan si hva de mener om at rasene deres er like harmløse som andre raser, men med eiere som ikke kan det de driver med er disse hundene mye farligere enn en engelsksetter. (Og det er desverre mange som eier slike hunder som ikke burde gjort det).

 

korrekt en hund som er avlet for kamp og vokting slik som pitbull, amstaff, tosa, bulldog, rottweiler, dobermann,

med flere vil kunne forårsake mere skade en en engelstsetter som blir sint samt at de har lettere for å bli sinte og aggresive, derfor må slike hunder KUN havne hos annsvarlige folk som vet hva de driver på med.

de trenger mye psykisk stimuli og trening for hodet en en golden retriver vil trenge.

 

Har selv en russellterier og en finsk spets i huset. Er egentlig ganske glad for at terrieren ikke veier 50 kg 8) .

 

 

bare man vet hva man holder på med så går det alltid bra. alle kan kjøre en gammel toyota men det er straks verre når man prøver og ratte et vogntog da skal du vite hva du gjør i uventede situasjoner. akkurat derfor mener jeg at et hundesertifikat og vandelssjekk skulle vært obligatorisk for alle hundeeiere.

 

 

Til dere som har hunder som er aggresive, hvorfor i hælvete har dere dem løse?

At to bikkjer barker sammen er ikke noe nytt, men bikkjer som agriper andre hunder uten forvarsel skal aldri gå løse ( ikke skjønner jeg hvorfor de har dem heller)

 

min beskjed er enkelt og greit avliv eller omplasser bikkja om man ikke klarer med den og anmeld folk med agressive hunder slik at de blir vurdert av politiet. det er selvfølgelig litt synd å må anmelde naboen men det er bedre og gjøre det FØR det er forsent. har selv hatt onkel blå på døra her flere ganger fordi enkelte har trodd at det var lifsfarlige pitbuller jeg hadde men alt har endt med hyggelig prat med politiet og at de har et nytt syn på "kamphund"eiere her jeg bor. i tillegg har jeg hatt flere bistandsforespørsler fra politiet.

Link to comment
Share on other sites

Leit med bikkjene som ble bitt, har selv hatt strihåret dachs som var verdens snilleste, men etter å ha blitt overfalt og skambitt av en schaefer ble den nervøs og gneldrete ved feks folk som kom sykklende forbi, ble ikke seg selv igjen.

 

At folk har raser de ikke kan bruke til jakt er for meg uforstålig, men folk har forskjellig smak.

 

Har observert en ting med hudeiere at jo dårligere "kustus" de har på bikkjene jo mere skal de ha dem løse uten bånd, bor selv ganske landlig og endel hundeiere skal på dødog liv slippe bikkjene når de går forbi, det er da heller ikke artig å stå der med ungene mens en stor hund bykser mot deg/ dere, selvfølgelig etterfulgt av en hundeier 20 meter unna som hyler ut at hunden ikke er farlig.

Når eier blir bedt om å ha hunden i bånd er svaret som regel: er det båndtvang nå?

 

Det som er sikkert er at det er mange som ikke skulle hatt hund og visse raser, gjerne store eller tøffe hunder tiltrekker seg av og til feil folk, dette går selvfølgelig ut over rasen og de hundeierne som er seriøse og passer på.

Link to comment
Share on other sites

Klipp klipp

Trådstarter må i alle fall passe på å få sosialisert bikkja masse for å hindre at den utvikler aggresjon mot andre hunder. Den ene min ble angrepet av en liten jekel og etter det har han vært skummelt skeptisk til alle små hunder. Nesten så jeg faktisk ikke tør å slippe han når det er små hunder til stede. Trent masse på det, men er likevel ikke helt trygg på han enda.

Link to comment
Share on other sites

Tådstarter.

Enten du liker det eller ei syns jeg du skal foreta deg noe når det gjelder denne hunden,eier kan ikke bare gjømme bort hunden i sverige som om ingen ting har skjedd.

Å kjøpe seg vekk fra annsvaret ved å betale en egenandel på 1500 viser bare hvor uannsvarlig han er.

Den hunden vil hvis den får mulighet angripe igjen,se for deg konsekvensene med et barn som er ute og lufter familiens kjæledegge.

Nei,den hunden hører hjemme ett sted og det er i hundehimmelen,og når eier ikke tar annsvaret må andre gjøre det.

Lik det eller ei.

Link to comment
Share on other sites

At folk har raser de ikke kan bruke til jakt er for meg uforstålig, men folk har forskjellig smak.

 

min presa canario "kamp og vokterhund" sporer elg bedre en den lokale ettersøkshunden, den apporterer også skutt fugl uten å skade fuglen, den går fot under hele jakta og raser aldri frem, men å ta stand det gjør den ikke.

 

alle hunder kan brukes til det meste er bare hva man orker og legge ned i arbeid. den ene av de 4 amstaffene jeg har eid var også akkurat slik.

 

at folk vil ha de jævla setterne som bare stresser og gneldrer hele dagen forstår ikke jeg, heller ikke at folk vil ha alle de små hunderasene som chihuahua, snakk om møkkabikkjer, (poenget er at alle kan ikke like alle og derfor lar vi være og uttrykke oss slik nettopp for å unngå unødvendig bråk over en filleting som hunderase)

jeg har ingen problem med og lære en hvilken som helst hund og gjøre elghundarbeid eller harehundarbeid, det som er saken er om de egner seg eller ikke. en tung amstaff vil ikke jage like lett på rådyr og hare som en dunker og den vil itillegg trenge sikkert 200% mere trening en en dunker, støver, osv... sikkert ikke alle som vet det men det er en amstaff i norge som er godkjent ettersøkshund :wink: (men vet ikke om den fortsatt lever den er isåfall meget gammel)

 

Det som er sikkert er at det er mange som ikke skulle hatt hund og visse raser, gjerne store eller tøffe hunder tiltrekker seg av og til feil folk, dette går selvfølgelig ut over rasen og de hundeierne som er seriøse og passer på.

 

 

kunne ikke sagt det bedre selv. har ikke telling på hvor mange jeg har hjulpet med ordinær trening av slik hund etter at de kjøpte mer arbeid en de trodde de gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Tips; Når hunder sloss; ta tak i bakbena og vri den ene(største) på ryggen(i dette tilfelle amstaffen) da blir de satt ut en stund, nok til at du kan redde situasjonen. Du ender garantert med bitt om du prøver noe annet. Hunden ser ikke fingrene dine i kampens hete. Har prøvd det noen ganger, funker hver gang. En gang skilte jeg en elghund og en annen(3 ganger større...) med en hånd. Sølte ikke mye kaffe heller 8)

Dette virker vere det eneste svaret som går på hva man skal/kan gjøre når helvete er løs.

Er dette noe dere som kan hund kan enes om er ett godt råd?

 

Alternativt er det for min del ingen nåde om glefsa går. Jeg har ihvertfall ingen skruppler med å skade løse hunder i slike situasjoner, de kan vere direkte livsfarlige.

Der er forøvrig ingen unskyldning for at en løs hund får løpe mot fremmede, det er og blir ett klart brudd mot hundelovens krav til kontroll over hunden. Uavhengig av om det er båndtvang eller ei.

 

Men om der finnes enklere metoder som ikke er farlige for meg og mine, som samtidig ikke ødelegger hunden. Ja da er jeg ikke værre enn at jeg ønsker å vite om de.

 

Ellers er vel spørsmålet om når bestemmelsen om at den hunden skulle til sverige ble tatt, ett rimlig spørsmål å stille seg.

Om den ble tatt i det øyeblikket den gikk bananas, ja da er det etter min mening en feig løsning fra hundeeier. En annen sak er om oppdretter får vite om historien, slik at han/hun kan ta de nødvendige forholdsreglene med hunden.

 

Hadde jeg vert naboen til trådstarter, hadde jeg priset meg lykkelig over at naboskapet går forran det meste der i gården. Det er langtifra sikkert at så mange andre hadde vært like langmodig. Og jeg vil berømme trådstarter for å ha en meget god selvkontroll, og fokus på det som til enhver tid var viktigst.

 

P.s Jeg er også glad for å se at jeg ikke er alene om å mene at hund ikke er noen man bare skal kunne kjøpe seg etter eget hode, uten i det minste inneha nok kompetanse til å kunne gi hunden ett godt og sikkert hjem. Samt kunne sikkre at den ikke er en fare for samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Det slo meg i et øyeblikk av selvransakelse at å argumentere for å forby "farlige" hunder er som å argumetere å forby "farlige" hobbyer. Det er ingen som trenger å eie en amstaff i norge, og ei heller noen som trenger å eie en AR15. Begge ting kan hos feil eier utgjøre ubotelig skade og være en turssel for store og små...

 

Så en unnskyldning til Nordlendingen for at jeg tenkte "åh , nok en sånn dustet kamphund eier" når jeg leste komentarene hans.

Link to comment
Share on other sites

unskyldningen er selvfølgelig akseptert.

vi er da alle mennesker (og hunder)

 

og sammenligningen din var en meget god en. bortsett fra det at en ar15 kanskje blir vanskelig og ha med ut på luftetur i byen :lol: skaper nok litt mere oppstyr en en amstaff, :mrgreen:

 

men du har et poeng med og sammenligne kamphunder med ar15, ettersom de er formidable våpen om man vil akkurat det. akkurat som med en ar15. det er for spesielt intereserte og disse må ta ansvar for at sikkerheten til folk ikke settes i fare.

 

selv synes jeg det var ganske morsomt og se uttrykket på gamlingene når jeg dukket opp med en amstaff på ettersøket og det var denne som fant elgen :mrgreen: "stolt" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

og fortsatt er det alltid noe annet en praktiske våpen som blir brukt kriminelt :?

kunne selv ha tenkt meg en bushmaster grunnet ren interesse for slike, de er jo morsomme og skyte 200m og jaktfelt med da. (har bare prøvd ag3`en og mp5 samt noe som lignet g36.)

og pistolskyting er også givende men jeg driver ikke med noen av delene :(

har stortsett gått i lerdueskyting og haglejakt. kjøper faktisk min første rifle til jaktformål nå i år.

og pistolskyting blir det vel også etterhvert (er av og til innom banen og prøver litt samt noen få konkurranser men nivået på "runkerifle" er heller dårlig så vi får se hva det blir)

 

uannsett er drømmen tolvsju :) også av interesse samt litt rekylkåtskap og langholdsinteresse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...