Jump to content

Rengjøring av linser


Roe

Recommended Posts

Hadde akkurat hovedrengjøring av optikken min, pleier å skille dette fra pipepussen for å ikke få olje på linsene.

 

Prøvde våtservietter fra Synoptik (optikerkjede) for linser. Disse gav en film på linsene.

Rengjorde igjen med utstyr fra Swarovski (settet de selger) og de ble skinnende rene.

 

Swarovski settet er dyrt og tildels ukurant å få fatt på. Finnes det noen gode alternativer som ikke skader linsene?

Kvalitetsvæsker fra apotek f.eks?

Noen som vet hva optiske servicestasjoner bruker på sensitive linser?

Link to comment
Share on other sites

Har i alle år brukt zalovann etterfulgt av skylling med lunkent vann.

Kan ikke garantere for hvor sunt dette er for glasset, men har i alle år også brukt dette på brilleglass i plast uten åpenbare svekkelser i kvaliteten.

 

Ja Swarovski settet er suverent :)

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er å få bort de harde støvpartikkelene først. Til det bruker jeg enten børste, fra settet til swarovski. Eller, hvis jeg er hjemme, skyller bort partikkelene under springen. Så bruker jeg også hjemme, zalovann. I felten blir det engangsservietter.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det noen gode alternativer som ikke skader linsene?
Zalo + vann

Har blitt anbefalt zalo + vann av optikkere, så den er nok safe.

 

På apoteket får man kjøpt noe som heter Mesoft, det er myke kluter som ikke løser seg opp i vann. Egentlig tiltenkt sårstell og babyvask.. billige og geniale. Bruker disse i kombinasjon med zalo.

Link to comment
Share on other sites

Kodak linsevæske og linsepapir. Fåes i alle rimelig godt utstyrte fotoforretninger.
I wish...

 

Det begynner faktisk å bli noen år siden jeg fant noen av de der i butikkene i Norge. Kodaks linsepapir heter for tida Tiffen, og jeg har ennå til gode å finne dette her nord om Dovre. Hva som har skjedd med linserensevæska til Kodak har jeg ikke peiling på, men jeg har ikke sett den heller på en stund

Link to comment
Share on other sites

Jeg var hos optiker nylig, for å anskaffe nye brilleglass. De gamle glassene var blitt dårlige å se gjennom. Sett opp mot godt lys hadde de en følelse av å se gjennom en "cola-bunn". Jeg har, de 5 årene disse glassene varte, kun skyllt med vann og brukt Zalo/vann for å ta bort fettflekker.

 

Min optiker kunne fortelle at alt belegget var borte grunnet bruk av ZALO!!! Zalo`n var fettløselig og var agressiv mot linse-belegget på glasset og han anbefalte å holde seg unna Zalo ved daglig vedlikehold.

 

Har også hatt i eie de linsepennene som selges. De vil jeg aldri mer bruke. Har fått småriper på flere kikkerter ved bruk av disse. Grunnen er at det antagelig har ligget små sandkorn på linsene før bruk. Har man først fått et mikroskopisk korn inn i puten på linsepennen, blir det riper neste gang den brukes også.

 

Så nå har jeg gått over til bruk av:

1.Linsebørste, for å fjerne støv/sand

2. linsevæske og Q-tips

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, hverken på linser eller Zalo. Uttalelsene kom fra en optiker.

Det eneste jeg vet er at dette brilleparet er det eneste som har fått slike skader, og det eneste paret jeg har regelmessig brukt Zalo på. Jeg har hatt briller de siste 25 åra.

Jeg tar rett og slett ikke sjansen på bruk av Zalo på dyr jaktoptikk. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner faktisk å bli noen år siden jeg fant noen av de der i butikkene i Norge. Kodaks linsepapir heter for tida Tiffen, og jeg har ennå til gode å finne dette her nord om Dovre. Hva som har skjedd med linserensevæska til Kodak har jeg ikke peiling på, men jeg har ikke sett den heller på en stund

 

Sist gang jeg spurte etter linsevæske i en presumtivt spesialisert fotobutikk, fikk jeg ett utvalg av objektivvesker å titte på, samt tomme øyne og nedsluppet hake når jeg fortalte at det ikke var akkurat det jeg var ute etter...

 

Jeg har vanligvis hatt ett egenkomponert linserensesett, bestående av en Hama blåsebørste og det tidligere nevnte kodak linsepapir og -væske i skytebagen/ryggsekken. Papir er greit å skaffe, der har Hama noen "hyfsade" pakker med flere "blokker" slik at du ikke trenger å ta med alt ut på engang, dog savner jeg linsevæsken...

Link to comment
Share on other sites

Kodak linsevæske og linsepapir. Fåes i alle rimelig godt utstyrte fotoforretninger.
I wish...

 

Det begynner faktisk å bli noen år siden jeg fant noen av de der i butikkene i Norge. Kodaks linsepapir heter for tida Tiffen, og jeg har ennå til gode å finne dette her nord om Dovre. Hva som har skjedd med linserensevæska til Kodak har jeg ikke peiling på, men jeg har ikke sett den heller på en stund

:oops: Der ble det avslørt at det er en stund siden jeg kjøpte mitt. Sør for dovre riktignok... :wink:

 

Som en forklaring på dette er det imidlertid et poeng som kanskje bør komme fram: Vask og gnikking av frontelement på optikk er noe som bør utføres så lite som mulig. Det er skjelden nødvendig å gni av hver minste dråpemerke, og har som en ser av denne tråden et skadepotensiale som tilsier forsiktighet.

 

Jeg fant forresten noe som ligner mistenkelig på kodak væska under navnet Tiffen her

Link to comment
Share on other sites

Kanskje steril linsevæske til kontaktlinser kunne være noe å teste? Det er bløtgjørende og veldig skånsomt (siden du kan ha det rett i øyet). Har ikke testa, men ei 250 ml flaske til under hundrelappen burde vare ei stund.

 

Det finnes en såpevariant til dyprens av kontaktlinser også, som man ikke skal ha i øyet. Kanskje verdt å sjekke de produktene.

Link to comment
Share on other sites

Er optikken meget møkkete (trynet i myra) eller mye sand/støv miljø: Av med optikken og skylle grundig med mye rennende vann. Deretter lufttørking, for så å pusse over med linsepapir påført egnet rensemedium for fotooptikk.

 

Dersom bare fett/regnmerker o.l. er det først lett trykkluftsblåsing (trykkluft på boks). Deretter ovennevnte prosedyre med linsepapir og rensemedium for fotooptikk.

 

Jeg renser linsene minst mulig,- en gang eller to i sesongen maks, hvis ikke våpenet har havnet i myra da eller lignende. Litt "regnmerker" og støv kan man leve med. Desto oftere man renser linsene, jo større sjanse for skade på linsene - selv med bruk av godt verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Swarovski pussekluten som fulgte med kikkerten, et pust på linsa og pusser med runde bevegelser så blir det bra. Er det støv/skitt der så blåser jeg det vekk eller børster det vekk med børsten på lenspenn først eller rennende lunket vann hvis det er veldig ille.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at du før eller siden vil få støv/ sand/ småstein... i pussekluten som kan ripe linsa. Bruk derfor heller linsepapir (en gangs) , hvor du forøvrig pakker bunten med linsepapir godt inn i en ren pose mellom hver gang du drar den frem.

 

Kjøp foto/ linsevæske hos en fotobutikk o.l. fra en person som har peiling (i den grad slike fortsatt står bak disken). For bruk på kostbar optikk er kun det beste godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at du før eller siden vil få støv/ sand/ småstein... i pussekluten som kan ripe linsa.
Amen :!: Jeg får hetta hver gang smartingene i fotobutikken prøver å prakke på meg en sånn klut mens de skryter av hvor bra den er. Joda, men etter et års tid er det ikke lenger en pusseklut. Det er en ripeklut.

 

Både når det gjelder jaktoptikk og foto-optikk har jeg flere nivåer med rengjøring, avhengig av hvor møkkete glasset er:

 

1. Myk linsebørste, evt. trykkluft på boks eller "blåser". Hvis dette ikke er nok, går jeg videre til:

2. Linsevæske og engangs linsepapir. Først 3-4 dråper linsevæske, så en bunt rent linsepapir (veldig vått), så en bunt tørt linsepapir. Sirkelbevegelser. Hvis dette fremdeles ikke er nok (f.eks. hvis jeg har fått sjøsprøyt eller tunge fettflekker på glasset, sånt sitter forb... godt) går jeg videre til:

3. Zalo og vann. En til to dråper Zalo smøres forsiktig utover glasset. Skylles med masse vann. Funker på vanntette kikkerter/kikkertsikter og på fotografiske filtere som kan tas av. Anbefales ikke til kameraer eller normale foto-objektiver 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker et natur produkt, og brillepuss, som heter Renapur + first price tørkerull(til 14.90 kr for 4 ruller). Både briller, kikkertsikte og håndkikkert. Har også Kodak linserens og kluter, men synes klutene er for små, å loer for mye. Får best res med Renapur og tørkerull. Har også brukt litt Blå Jif og tørkerull, å det blir stortsett rent da og.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Etter sigende inneholder tørkepapir av husholdningskvalitet eller annet tørkepapir for verkstedbruk ol partikler som kan skade glatte overflater som linser osv. Jeg har derfor blitt anbefalt å bruke polerpapir (dyrt) beregnet for f eks bilpolering.

 

Klipper dette opp i passe biter og oppbevarer i sekken i en zip-lock pose. Kan ikke se at dette lager riper, men som nevnt tidligere, unngår å pusse mer enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...