Jump to content

Grov kaliber...


Daywalker

Recommended Posts

Da tror jeg tiden er moden for å begynne å tenke på å skaffe seg noe grov kalibret igjen. Der har fra før vært en 375 H&H som er brukt flittig i noen år.

Det er et utmerket kaliber som duger på det meste.

Den ble solgt til fordel for system rifle,noe jeg ikke angrer på.

 

Nok om det,en ny rifle skal anskaffes.

Jeg har lest Rhino son tråd om afrika kaliber og hatt et par runder i tenke boksen.

Der er noen kriterier som jeg gjerne vil ha oppfylt:

Kontrollert mating med dertil tilhørende retur av tomhulse. Type mauser e.l.

Gode åpne sikter siden dette ikke i første rekke er noen langholds rifle.

Stokk enten tre eller syntet matriale. Skal ha en utforming som håndterer rekylen bra.

Kaliber skal være grovere enn 375`n,men ikke så grovt at det er vanskelig å håndtere.

Lader selv så patron kostnader er ikke noe tema...

 

Trenger som sagt noen gode tips og håper der er noen som er villig til å komme med noen innspill...

Link to comment
Share on other sites

Hvor grovt kaliber bør jeg opp på før det får en merkbart mer stopp effekt en 375`n på fks en bøffel?

Ser Rhino har skrevet 500 klassen ca før der er skikkelig stopp effekt. Noen andre som har erfaringer med dette?

Hva har kammerfolket av grove kaliber?

Takker så langt :D

Link to comment
Share on other sites

Der er masse av ting å velge imellom.

Kunne virkelig godt tenkt meg en ruger no 1 i 50-110,men så er det litt

med det om rifla skulle blitt tatt med til Afrika en gang eller to.

Der den virkelig hører hjemme. Så kunne jeg sett for meg nytten av å ha et magasin å ty til om det ikke holder med første skuddet.

Så da faller desverre no 1 litt bort.

Neon 77@ Hvordan er det med slike virkelig grove kaliber.

Er det like lett å få innvilget en slik søknad som fks en 223?

Eller må du dokumentere en reelt behov?

 

Som sagt det er planen å ha denne rifla som et skikkelig arbeidsjern.

Derfor jeg også pusler litt med tanken om syntet stokk.

Hva er der så av aktuelle kaliber?

 

Det som slår meg litt i vilkårlig rekkefølge er :

404

416 rigby / 416 Remington

458 Win / 458 Lott

500 Jeffrey

505 Gibbs

 

Så er der noen som har litt å fylle inn hadde det vært topp.

Foreløpig driver tankene å surrer litt rundt en eller annen 416 eller 458 kreasjon.

Det jeg egentlig trenger er litt innspill fra folk som har bruks erfaring med noe lignende eller har en grov rifle i magen og litt av de samme tankene svirrende rundt i hodet....

Link to comment
Share on other sites

Syns du skal slenge med 416 Ruger også.

Ganske fersk patron, men uten belte og holder godt følge med de andre 416 variantene i ytelse.

 

Fordelen er at den ikke trenger lang (og dyr) magnumkasse, bakdelen (kanskje) er at den foreløpig kun leveres i Alaska utgave med 20" løp og Houge Overmolded Stock.

Hornady leverer ferdig ammo og hylser.

 

Dette er bruksvåpen som tåler en støyt, og kanskje helst for litt spesiellt interesserte.

Er man ute etter klassisk stil, vakker valnøtt og høypolert stål, er ikke dette noe alternativ.

Jeg derimot kunne godt tenkt meg en slik, om jeg ikke allerede hadde investert i 375 Ruger African

 

Alaskan.jpg

Link to comment
Share on other sites

da mø du tite på 460 magen min,8 kantet pipe, integrert rekyldemper,afrila look på pipa og siktene,en av verdens kraftigeste patroner som er super på rådyr og elg,fantastisk håndver av børsemakeren,ring meg på 0047 99413299 så kan vi ha ein fin prat om våpem og jakt.

selger min for 15000 +- litt disk kan vi jo ta,med dette er eit påkostetvåpen som ville koste ca 25000 å bygge i dag,samtidigt er det eiv vanvittig presisjom i våpenet,skyter samlinger på under tommen med åpne sikter,følger med hurtig montasje i tomms og 30 mm ringer,en del kuler,hylser og die sett.complett working custom som er laga for nær strid,og har vært det.

ta å ring skal jeg fortelle dem om ho :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en BRNO i 458 Lott i noen år. Fordelen med det kaliberet er for det første at det er lett tilgjengelig og billige kuler (du kan skyte bulk kuler beregnet for 45-70) og hyls, og om du ikke får tak i ammo kan du skyte 458 win mag ammo i den. Greit håndterbart, selv om det røsker i alle kanter.

Som du ser så langt i denne tråden er det mange grovkalibrede børser til salgs. Det forstår jeg godt. Jeg bruke en del penger på å få min slik jeg ville ha den, men den ble lite brukt. Gøy å skyte grovt en stund, synes jeg, men selve tiltrekningen i det at det river så voldsomt forsvant for meg sammen med nyhetens interesse. Jeg skyter bedre med de andre børsene mine så denne ble ikke med på jakt, og kun sporadisk på banen. Det finnes mange grovkaliberentusiaster, enten fordi at de liker å skyte med sånt, eller fordi at det er verktøy for jakt etter DG. For meg ble det sånn at jeg solgte unna Lott'en, dobbeltrifla og annet da jeg oppdaget at det ble skapvarmere. Dersom du har lyst på en grovkaliber så skal du selvfølgelig ha en sånn en! Men siden det er såpass vanlig at man har dem en stund og så selger de (med tap) synes jeg du skal tenke på å handle brukt og ha det en stund for å se om du trives med det, før du eventuelt investerer i noe kostbart. just my 2C's,

Link to comment
Share on other sites

Hei Bent!

 

Det er mest aktuelt å handle brukt for min del.

Den trenger ikke en gang se voldsomt flott ut.

Bare den fungerer uten diverse trøbbel som koster børsemaker arbeid og diverse.

 

Det er noe med grovkaliber som alltid har fenget både på godt og vondt.

Om børsa ikke koster en formue i innkjøp kan den heller stå litt i skapet med god samvittighet. Det er klart at det nok fortsatt uten tvil er Blaseren som kommer til å bli mest brukt fremover og den grove mest for moro skyld.

 

Morten hadde en til salgs som jeg håpet han hadde et bilde eller to av ellers fikk jeg tilbud om en fin 404 Jeffrey igår som er meget aktuell.

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo an på hva du må ha for å bli fornøyd det da Trygve! Jeg kjøpte en nesten lik som den Morten skal selge. Brukte en umodda cz i 375H&H på jakt i Tanzania og stortrivdes med den. Jeg ble veldig fort lei av stokken da jeg hadde hatt den ei lita stund, og så leste jeg på accuratereloading.com mange historier om folk som har skutt med slike, og stokken har gått i tusen biter. Det ble anbefalt å bedde inn rekylbolter. Jeg likte ikke krokryggen noe særlig, og kjøpte en McMillan glassfiberstokk til den. Ble mye bedre! Men det ble en børsemakerjobb av det med tilpasning. Avtrekket var til å grine av... Ny børsisjobb, da ble kroningen også tatt, og det var helt nødvendig. Så fikk jeg lyst på Lott i stedet, det er jo et genialt kaliber. Ny børsisjobb med oppskraping av kammeret og justering av mating. Da var den bra nok til bruk, ville helst ikke jaktet farlig vilt med den slik den var... Men det ble ikke penger til ny afrikadrøm, og den er ikke ideell for noe annen jakt. Villsvin? 375 løpet til Blaseren er bedre, spesielt siden jeg kommer tilbake til viltet mye fortere, og kan lett sette på et stort kikkertsikte om det blir åtejakt om natta. Elg? Samme sak. Hvorfor legge igjen 80% (gjetning) av energien i lyngen bak dyret? Etter gjenomskyting er det jo ikke mer kula kan gjøre. Toppjakt? :wink: Ja, du skjønner. Den sto i skapet i noen år, ble luftet på banen dann og vann men etter hvert som gøy-en med at det smalt så j..lig og rusket så grundig i skuldra forsvant så ble den en skapvarmer. Slik det er for mange. For meg er det et spesialisert våpen, til spesialisert jakt.

Men for all del. Det er de som skyter bra og mye med grovisene, Buster her på forumet for eksempel.

Men, til temaet ditt: "Bare det fungerer". Min ringe erfaring med ei børse er at om man er kresen, så koster det litt å få det til å fungere... Kan du klare deg med en umodda CZ så er det jo fint! Er du som meg og irriterr deg over elendig avtrekk, dårligmating og sånt, så blir det værre.

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn.

Jeg trives jæv.... godt med blaseren og den fungerer over all forventning

til alt.

Men så er det at det er konge moro med noe skikkelig grovt også.

Og i den forbindelse er tanken der om ei egen rifle i et grovt kaliber istedenfor å

kjøpe noe grovt til R93`n.

Og så er det liksom det at om en ikke blir strålende fornøyd så kan det alltids selges igjen.

Link to comment
Share on other sites

har ei 416 rigby rifle tilsalgs ligger på til salgs rifle sidene og på finn.no

send pm du er intr. jævla god rifle, pen og skuver godt :D

har ikke prøvd den i afrika men prøvde den på en elg å d ble virkelig full stopp så regner med at den stopper bøffelen også innen rimelig tid :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg juger hvis jeg sier at den ikke frister, Aasum :D

Kikket faktisk en god stund på det kalibret også, er rett og slett en pen patron.

 

Men så var det den havelysten da...og den higer etter noe på halvtommen :wink:

Skulle søknaden på gibbsen mot formodning ikke bli godkjent så er nok 416 rigby neste på lista.

Og DA kan det hende vi snakkes nærmere :wink:

Link to comment
Share on other sites

ingenting kan måle seig i å lade "termoser" i rifla, særlig på skytterbanen der får du all oppmerksomhet og du ser at di som ligger på siden av deig kryper ihop å åler seig unna :)

men prøvde 585nyati i sommer og etter d ble 416 som en 6,5 i forhold :D

bare å ta kontakt d om det skulle bli akktuelt

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2!

 

Det er litt i den gata jeg tenker å begynne.

Har ikke vært borti noe grovere enn 375`n,men den var en fryd å

skyte med. Så vet ikke hvordan fks en 458 win mag er sammenlignet med den...

Som jeg har skrevet tidligere så kommer nok ikke rifla til afrika med det først så

hjemlig elg jakt blir nok hoved bruksområde.

Da er det jo fint å ha et kaliber som er rimelig greit håndterbart og kan trenes endel med...

Men på den annen side hadde det vært konge moro med fks 505 gibbs eller noe lignende.

Så mulighetene for ombygging etterhvert er nok tilstede uansett hva jeg finner på å kjøpe...

Link to comment
Share on other sites

Hei Daywalker.

Har ikke prøvd grove kalibre på jakt enda. Jeg har pratet med sørafrikanske profesjonelle jegere m.m. om diverse patroner til bøffel og elefantjakt. Et tips som var interresant var å ha en 458 Win som brotsjes opp til 458 Lott på en M98. Første skuddet kunne være Lott, resten 458 Win mag. Blant noen av de som lever av jakt i Afrika er forøvrig 458 Win vel ansett. De sier at fabrikk ammo til stort vilt i Afrika nå er så bra at det er mer enn godt nok til bøffel på normale avstander. Lett å få tak i om du trenger flere patroner når du er i Afrika er den også. For elg m.m. er 458 Win blitt brukt av flere i Norge og Sverige med lettere, gode jaktkuler med hell.

Ser man på ytelse og skytbarhet er 458 et fornuftig valg. Ser man på egenskaper som spennende, "klassisk"(hva er det for noe?) eller noe utenom det vanlige blir 458 fort kjedelig.

Har lenge slitt med samme syken rundt grovkaliber selv og siden jeg håper å få tatt en tur på bøffeljakt, etter først litt mer antilopejakt, må jeg nok i gang igjen med flere runder, sukk....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei!

 

Har lest tråden, og kjenne meg igjen i mye..

Har selv systemrifle(Blaser) med 3 løp, det grøvste i 9,3x62. Den fungerer fint, men for meg er det ingenting som overgår et klassisk kaliber i ei mauserkasse :)

Har en 8x68S og en 9,3x64 på Oberndorf-kasser, og skal nå igang med en 404 Jeffery på en 602-lås.

 

404'en er en vinner på mange måter synes jeg. Merkbart bedre enn 375 på bøffel sier Afrika-gutta. Bedre å skyte med enn 416 Remington/Rigby/Weatherby sier de som har prøvd.

Et ekte, klassisk kaliber fra de gode dager. Hylse som mater fint, moderat trykk. Eneste ulempen er vel dyre kuler(Woodleigh til ca 14-15 kr)

 

For meg er det iallfall et godt valg!

 

Å ja, for de som lurer har jeg skutt med kraftigere saker. I 602-kassa sitter det nå et løp i 460 G&A. Denne patronen klarer 2400 fps med ei 500gr kule. Jeg har ladet den ned til 2200 fps med 400gr kule. Dette er nok akkurat på min terskel ift rekyl.

 

404 sender nettopp ei 400gr kule ut i ca 2200 fps, derfor velger jeg Jeffery!

 

M

Link to comment
Share on other sites

jeg har også handlet litt. jg har vært uten grovrifle i noen år nå, men "lengtet" litt for mye. jeg har hatt to 375 rifler; 1 brno 602, og en heym sr 20. den siste var virkelig en flott rifle. siden skapet kun inneholdt 9,3x64brenneke som grovest, måtte jeg tilslutt tilbake til 375 igjen. valget ble ei demo rifle fra jakt og friluft; ruger hawkeye m77 i kal 375 RUGER. har ladet og skutt litt, og høstens kule ble 250gr RHINO( off kårs) :D

Link to comment
Share on other sites

Ser du spør etter erfaringer med stoppeffekt. Her kan jeg ikke bidra med noe og jeg tror man må jakte svært mye storvilt for å få noe særlig erfaring her. Det er ikke så ofte bøffelen angriper, men den KAN.

 

Selv har jeg skutt endel elg og antiloper med 375 H&H, men også bøffel. Det fungerer egentlig helt utmerket.

 

Av grovere kaliber så har jeg 458 winMag. Valget falt på denne da mulighetene i ei vanlig mauserkasse er begrenset og jeg ønsket meg rimlig stor kulediameter med tanke på bruk av solids. Har skutt elefant med denne og kan ikke si at jeg har følt behov for noe kraftigere kaliber.

 

I .400 klassen så har jeg skutt bøffel med 416 Rem Mag. Skulle jeg valgt meg en idealrifle til bruk på B-5 jakt i dag så hadde det antageligvis blitt 416 Rigby, 416 Remington eller 404 Jeffery. Da på en CZ / Brno-lås. .400-kaliber fordi dette har mer enn nok punch, men er også håndterbart til å skyte presist på plainsgame. Det er ofte aktuellt å skyte noen plainsgame selv om formålet med jakten er Big-5.

 

Når det gjelder div. Weatherby-kalibre så er det ikke mange PH-er som anbefaler det. Penetrasjon er det viktigste på stort vilt og det oppnår man med tunge kuler i hastighetsområdet 2100 - 2400 f/s.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Ta en kikk på rifla som fatter har lagt ut for salg på salgssidene. Den bør dekke det trådstarter vil ha.

458 Lott virker. Det kan jeg skrive under på. Og den er god å skyte med.

Og fordelen er vel at du har mulighet til å trene billig og har mulighet til å lade alt fra lette ladninger til ladninger som takler alt.

 

Hilsen Joakim

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal han selge den flotte Rugeren?

 

Har selv en sako Finnbear i 375 er kjempefornøyd med den, vet ikke om det viltet i denne verden som ikke dør av dette kaliberet.

Men har selvsagt et prosjekt i 458 win mag på ei mauserkasse, jaja vet ikke om denne blir brukt så mye men det er habegjeret

Ruger på en bøffeljakttur nå men hva jeg velger som børse vet jeg faktisk ikke, må se om 458 blir ferdig også i tide så jeg får trent noe med den.

Link to comment
Share on other sites

Daywalker !det første er å finne et grovcaliber du er konfortabel å skyte med dvs rekyl :P noen calibre slår og andre er herlige med laaaang rekyl.Jeg har flere magnum calibre men bruker mest min winchester 375 til det meste av jakt både her og i utlandet!har også en 500 asquare som stopper det meste som kommer av DG game og det calibret har en vanvittig stoppekraft!bruker 500 og 600 grain kuler(rhino og woodleight) og lader selv da er det rimelig ammo!hvis mulig prøv å få skyte med div calibre før du kjøper børsje da vet du hva du får av rekyl! :wink: har sett for mange med grovcaliber våpen på banen som ikke mestrer rekylen og skyter dritdårlig pga de er redde for rekylen :lol: så test noen grovpanger før du invisterer masse penger i ny børsje lykke till :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Daywalker !det første er å finne et grovcaliber du er konfortabel å skyte med dvs rekyl :P noen calibre slår og andre er herlige med laaaang rekyl.Jeg har flere magnum calibre men bruker mest min winchester 375 til det meste av jakt både her og i utlandet!har også en 500 asquare som stopper det meste som kommer av DG game og det calibret har en vanvittig stoppekraft!bruker 500 og 600 grain kuler(rhino og woodleight) og lader selv da er det rimelig ammo!hvis mulig prøv å få skyte med div calibre før du kjøper børsje da vet du hva du får av rekyl! :wink: har sett for mange med grovcaliber våpen på banen som ikke mestrer rekylen og skyter dritdårlig pga de er redde for rekylen :lol: så test noen grovpanger før du invisterer masse penger i ny børsje lykke till :thumbup:

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...