Jump to content

holde inn avtrekker ved ladegrep vs. ta tørr-klikk?


sirhitalot

Recommended Posts

Hva folk sier om t?ikking, bryr meg lite. Faktum er at ved t?ikking uten klikkpatron, s?? enkelte deler som ikke skal m? i de fleste v?n.

At de skal t? ett og annet t?likk? ja det er jo klart. At dette er un? slitasje p??net, ja det er ogs?lart.

 

S?in anbefaling, er at man normalt spenner ned ved ladegrep (holder inne avtrekkeren n?n lukker bolten). Eller spenner ned tenn?fj?, n?bolten skal v? ute i lang tid (ved vinter lagring etc). Og ja jeg er kjent med diverse teorier rundt fj?r, men det har enn?ldri skadet en fj??kke v? un?t oppspent. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klikk og knekte tennstiftar er vel ikkje berre nokre få hagler som har problem med. Mange randtenningsvåpen er og laga slik at dei ikkje likar klikking. Det blir litt som starta bilen med 20 kuldegrader i oljen ;) du gjer det viss du må men helst ikkje. Motoren varer sikkert lenge nok likevel, men det er betre viss han får stå med motorvarmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På mine våpen med sluttstykke, så holder jeg alltid, uten unntak avtrekker'n inne mens jeg fører bolten ned i sin låste stilling. Klikker aldri med våpna mine. 1 brekt slagstift pga. klikking, er 1 for mye, og du kan banne på at det inntreffer på værst tenkelig tidspunkt....kanskje på oppfølgingsskudd eller på dausmellen. Det er ikke morro tenker jeg.

 

Klikkpatroner er kjempefint 8)

Link to comment
Share on other sites

Klikking med rifle har aldri vært et problem på mine rifler. Hverken på salong eller grovkaliberne.

Har to hagler som har vært klikket MYE med. En Beretta og en Scirocco. Aldri et problem.

Gamlehagla en SUhl 127 har knekt slagfjøren to ganger. (Bladfjører).

 

Er en dårlig konstruksjon om den ikke tåler en og annen klikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 110% enig i at redskapen vi har bør tåle såpass, men det jeg ikke forstår helt er hvorfor man absolutt på liv og død klikke ned et våpen som man enkelt og greit spenner ned med å dytte litt på avtrekkern ???

 

Hva er da poenget med å utsette våpenet for dette, og på den måten kanskje risikere at tennstiften ryker ???

 

Ja, jeg veit at de fleste her kan gå i skapet og hente et annet våpen mens det ødelagte er på reperasjon, men hva med dem som ikke får gjort det da, og leser dette tullet her om at våpenet er dårlig hvis det ikke tåler det ??? Alt har en grense for når tid det blir slitt og ødelagt :!:

 

Det er ikke hvis, men når....for jeg vedder 1000 spenn på at en gang skjer det... Hvis ikke så hadde det vel neppe blitt lagd tennstifter til alle våpen som finnes, og som en børsis kan få tak i ASAP :idea:

 

Dere får mene akkurat hva dere vil om det jeg skriver.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke hvis, men når....for jeg vedder 1000 spenn på at en gang skjer det... Hvis ikke så hadde det vel neppe blitt lagd tennstifter til alle våpen som finnes, og som en børsis kan få tak i ASAP :idea:

 

Hadde det vært gjennomførbart skulle du ha fått veddemålet ditt. Ja, jøss, i løpet av noen tusen eller titusener tørrklikk så vil nok noe skje med både Rem700'en og Lawton 7000 tennstemplene mine, men oddsen for at de ryker ifm "normal" bruk før jeg rekker å ta så mange tørrklikk er så lav at du ville knapt få en krone på tusenlappen din.

 

Men, jeg skal bare uttale meg om tennstemplene i Rem700 og kloner. Har bare skrudd fra hverandre et sluttstykke fra en M98 produsert i 1942, men kan ikke på stående fot si at det var noe som sa at det skulle slites ut plutselig, heller...

 

Hjertelig hilsen en som trener avtrekk på børsene sine med stoisk ro - og det uten klikkpatron

Link to comment
Share on other sites

Du må jo ta i betrakning at ikke alle har splitter nye våpen da :wink:

F.eks er mine jaktrifler langt over 25 år gamle, og er enda ikke gjort noe med, hverken av forrige eier, eller meg pga. at det hittil har oppført seg pent, og det håper jeg fortsetter. Jeg har ihvertfall ikke bevisst klikka med det, og ikke gidder jeg det heller, for det finnes klikkpatroner, og det er jo det dem er til.

 

Uansett så er det 1 ting å klikke fordi man absolutt "må" trene avtrekk, men å klikke ned våpenet i tillegg hver gang det er tømt, så lenge man kan bruke avtrekkern....det blir inni huet mitt altfor dumt, for det er jo til null nytte...men hver sin smak. Hva dere gjør med våpna deres bryr jeg meg ikke stort om gitt. Jeg veit hva jeg gjør sjøl, og er fornøyd med det.

 

Hvis alle klikker med våpna ca. 100 ganger pr. år, dvs. ca. 1 gang pr. jaktdag + ca. 50-100 ganger på treningsklikking pr. år så hadde mitt våpen hatt drøyt 4500-5000 klikk, og da antar jeg at ting kan begynne å skje rimelig snart.

Men dette er en ørkesløs samtale, og ingen blir enige, så jeg legger denne ballen død fra min side nå :)

Link to comment
Share on other sites

Har bare skrudd fra hverandre et sluttstykke fra en M98 produsert i 1942, men kan ikke på stående fot si at det var noe som sa at det skulle slites ut plutselig, heller...

 

Hjertelig hilsen en som trener avtrekk på børsene sine med stoisk ro - og det uten klikkpatron.

 

Ingenting slites ut plutselig, men det antar jeg du skjønner også. Men etter flere tusen klikk, så kan man ikke si at det plutselig skjedde. Sjelden en bil plutselig går i oppløsning....det pleier å ha foregått over tid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er det potensielle problemet (teknisk beskrevet) som kan oppstå ved klikking av centerfire våpen av type Reminton 700, Tikka T3, Mauser m98 o.l.??? Kanskje en eller annen av pessimistklikkerne kan forklare? Noe jeg ikke har fått med meg, eller er dette bare tull og overtro?

 

Hva er det som ryker/kan ryke, hvor ryker det, hvorfor ryker det, hvorfor ryker det ikke ved skyting/ klikking med klikkpatroner??

Link to comment
Share on other sites

Dette har skjedd kamerater av meg med forskjellige våpen. Både rifler og hagler. En av kamerata mine likte å klikke ned hagla si. Vi skulle på figursti, og ei stund før vi skulle dra, så dreiv han og monterte hagla til skuldra, og klikka for å tørrtrene. Plutselig så var det ikke mer liv hagla hans gitt. Han klikker pr. idag ikke med våpna sine mer enn høyst nødvendig. Dette var noe så lite og uinteressant som en figursti som måtte avlyses...hva da med dyr jakt ??

 

Personlig synes jeg at å utsette seg for et mulig brudd i slagstiften er for dumt. Ja, jeg kan gå i skapet og hente flere våpen, så jeg mister ikke jaktdager pga. et ødelagt våpen, og da jeg drar langt avsted så har jeg med meg 2 våpen. Men det er maaange jegere og skyttere her inne, som har bare 1 våpen pr. jakt....altså ei rifle, og ei hagle. Da er det ikke mye kuult å måtte vente til våpenet er ferdig reparert, eller å måtte avbryte dyr jakt pga. at våpenet kvelder :shock:

 

Alt jeg prøver å få fram, er at alle ting i hele verden slites ut. Dette skjer tru det eller ei, også med slagstifter, og øvrige mekanismer. Hva er da vitsen med å utsette seg for dette med totalt piss ?? Skjer det under jakt og skudd, så er det helt greit, men jeg hadde blitt rimelig forbanna på situasjonen hvis det er pga. at jeg på "liv og død" må kose meg med å klikke i tide og utide :arrow:

Særlig noe så unyttig som å spenne ned våpenet ved å klikke, for det er jo ikke til trening en gang :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare refere til min opplevelse ved at noen kamerater som har klikka enormt mye, og ødelagt x antall slagstifter, og andre kamerater + meg og faren min + farfaren min har enda tilgode å oppleve ødelagte slagstifter på alle våpna vi har hatt. Dette drar jeg en konklusjon ut av, og ønsker ikke å oppleve at jeg må reparere våpenet mitt pga. at jeg har klikka flere tusen ganger med det....

 

Men det er jo opp til hver enkelt om dem vil prøve det. Det er heldigvis ikke mitt problem, og siden jeg ikke føler en enorm trang til å klikke med våpna mine, så blir jeg ikke frustrert over at jeg ikke gjør det heller :)

Og ryker slagstiften min en gang, så skjer fordi det har kvelda imot en patron, eller en klikkpatron. Det kan jeg leve med, for da er det utslitt av normalt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte våpen kan ødelegges av tørrklikking, dette gjelder først og fremst konstruksjoner hvor det ikke er noen returfjær som demper anslaget på tennstempelet. Eksempelvis eldre revolvere hvor tennstempelet sitter fast i hanen. Ved tørrklikking stopper hane og/eller tennstempel stål mot stål, og dette kan over tid føre til oppstuking eller materialtrøtthet. Ved skarp skyting eller bruk av klikkpatron bremses tennstempelet langt mykere opp av tennhetta. Mange moderne konstruksjoner, særlig halvautomater, har en tennstempelfjær som demper belastningen slik at de tåler tusenvis av tørrklikk. De fleste boltrifler har ikke dette, slagstykket eller tennstempelet slår rett inn i hardt stål ved tørrklikk. Det kan godt hende det holder, men hvorfor ta sjansen?

 

Og, som andre har nevnt, mange randtente våpen er slik konstruert at tennstempelet treffer kanten av kammeret hvis det ikke er en patronrand imellom. Tennstempler er som regel herdede, mens pipestål ikke er det. Over tid vil derfor tennstempelet banke ut et hakk i kammerveggen, og det kan dannes en grad som griper tak i patronen så man får hyppige forkilinger. Ikke alle randtente konstruksjoner er slik, men svært mange.

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri slått deg at en mulig årsak til klikkpatronenes eksistens er at noen så sitt snitt til å suge ut litt penger av folk..?

 

Og da snakker jeg om sentertenning på rifler, ikke rand, bare for å poengtere det. Du nevner din 25 år gamle jaktbørse - javel, og M98 produsert i 1942 er "yngre", eller er det børsene dine som er skjøre? Som OptiBond FL etterspør; hvor er den tekniske begrunnelsen bak påstanden din? Jeg har enda til gode å se et sluttstykke hvor tennstemplet ikke sitter i ei fjær som tar i mot støyten. Den eneste "dokumentasjonen" du har er en kompis/far/farfar/osv som hadde trøbbel med haglene sine. Hvorfor skulle det være relevant i en diskusjon om tørrklikking på rifler? Vel, da kan jeg kontre med en like veldokumentert påstand: jeg ikke kjenner NOEN som har hatt trøbbel med at tennstemplet har knekt etter tørrklikking.

 

For all del, kjøp deg klikkpatroner til den store gullmedaljen, jeg kan egentlig ikke bry meg mindre om hva du bruker penger på, men det du påstår er i samme kategori religiøs fantatisme a la innbrekking av piper uansett kvalitet og fabrikat. Jada, det kan ha noe for seg med piper som ikke ser ut i måneskinn, akkurat som klikkpatron har noe for seg i randtenningsvåpen og hagler.

Link to comment
Share on other sites

tørrklikking er vel ikke noe problem på sentertenningsmekanismer. men på randtenning der tennstiften kan treffe stål i bakkant av kammeret, kan den brekke og i værste tilfelle(mye klikking) lage en fordypning i bakkant av kammeret slik at hylsa gir etter og man får klikk. det har jeg selv opplevd på et benelli klubbvåpen...der måtte det inn til børsemaker å få lagt/sveiset i nytt "stål", og våpenet blei som nytt...

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri slått deg at en mulig årsak til klikkpatronenes eksistens er at noen så sitt snitt til å suge ut litt penger av folk..?

 

Og da snakker jeg om sentertenning på rifler, ikke rand, bare for å poengtere det. Du nevner din 25 år gamle jaktbørse - javel, og M98 produsert i 1942 er "yngre", eller er det børsene dine som er skjøre? Som OptiBond FL etterspør; hvor er den tekniske begrunnelsen bak påstanden din? Jeg har enda til gode å se et sluttstykke hvor tennstemplet ikke sitter i ei fjær som tar i mot støyten. Den eneste "dokumentasjonen" du har er en kompis/far/farfar/osv som hadde trøbbel med haglene sine. Hvorfor skulle det være relevant i en diskusjon om tørrklikking på rifler? Vel, da kan jeg kontre med en like veldokumentert påstand: jeg ikke kjenner NOEN som har hatt trøbbel med at tennstemplet har knekt etter tørrklikking.

 

For all del, kjøp deg klikkpatroner til den store gullmedaljen, jeg kan egentlig ikke bry meg mindre om hva du bruker penger på, men det du påstår er i samme kategori religiøs fantatisme a la innbrekking av piper uansett kvalitet og fabrikat. Jada, det kan ha noe for seg med piper som ikke ser ut i måneskinn, akkurat som klikkpatron har noe for seg i randtenningsvåpen og hagler.

 

 

 

AAAMMEEEEEEEEEEENN.....!!! :D

Link to comment
Share on other sites

En annen grunn til å "klikke" eller ta ett kontrollert avtrekk er sikkerhet.

Hvis det befinner seg en patron i kammeret, når du holder inn avtrekkeren og skyver fram sluttstykket. Er sjansen stor for at den ikke går av, men at tennstempelet hviler mot hetta. Ved neste dunk mot dørkarmen i bilen, så smeller det.

 

Dette var jo en måte å "sikkre" Krag Jørgensen rifler. Skudd i kammeret, spenne ned mekanismen og når dyret kom var det bare å spenne opp, ved å trekke i den bakre delen av sluttstykket. Ikke helt trykt.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri slått deg at en mulig årsak til klikkpatronenes eksistens er at noen så sitt snitt til å suge ut litt penger av folk..?

 

Skal man tenke sånn, så kan man jo droppe ca. 3/4 deler av alle varer på markedet da. Men for all del, gjør som du vil...

 

Og da snakker jeg om sentertenning på rifler, ikke rand, bare for å poengtere det. Du nevner din 25 år gamle jaktbørse - javel, og M98 produsert i 1942 er "yngre", eller er det børsene dine som er skjøre? Som OptiBond FL etterspør; hvor er den tekniske begrunnelsen bak påstanden din? Jeg har enda til gode å se et sluttstykke hvor tennstemplet ikke sitter i ei fjær som tar i mot støyten. Den eneste "dokumentasjonen" du har er en kompis/far/farfar/osv som hadde trøbbel med haglene sine. Hvorfor skulle det være relevant i en diskusjon om tørrklikking på rifler? Vel, da kan jeg kontre med en like veldokumentert påstand: jeg ikke kjenner NOEN som har hatt trøbbel med at tennstemplet har knekt etter tørrklikking.

 

Det er jo fint for deg og kompisgjengen det da, at dere har unngått problemer, og det håper jeg virkelig at fortsetter. Men like fordømt så kjenner jeg flere det har skjedd med. Så da driter jeg syltynt i hva du måtte mene. Alt jeg har gjort er å gjøre folk observange på at ingenting varer evig. Ei heller M98, for dette gjelder også dette våpenet.

 

For all del, kjøp deg klikkpatroner til den store gullmedaljen, jeg kan egentlig ikke bry meg mindre om hva du bruker penger på, men det du påstår er i samme kategori religiøs fantatisme a la innbrekking av piper uansett kvalitet og fabrikat. Jada, det kan ha noe for seg med piper som ikke ser ut i måneskinn, akkurat som klikkpatron har noe for seg i randtenningsvåpen og hagler.

 

Øh, hva mener du med dette ?? Jeg har da aldri nevnt noe annet enn tennstempler :shock: Har aldri nevnt at innbrekking av piper er unødvendig...eller nødvendig, for den saks skyld... Eller var det et forsøk på ironi som jeg ikke forsto ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En annen grunn til å "klikke" eller ta ett kontrollert avtrekk er sikkerhet.

 

Ja, det kan jeg være enig i, men man trenger da like fordømt ikke å gjøre dette hver gang man skyter, og hvorfor kan ikke systemfeil oppstå etter et klikk da ? Eller stoler du såå lite på våpenet ditt som aldri rammes av problemer ? Det er jo tydeligvis skuddsikkert, så da er det neppe noe problem ?

 

Hvis det befinner seg en patron i kammeret, når du holder inn avtrekkeren og skyver fram sluttstykket. Er sjansen stor for at den ikke går av, men at tennstempelet hviler mot hetta. Ved neste dunk mot dørkarmen i bilen, så smeller det.

 

Ja, greit det, men da har man altfor dårlige rutiner. Uhell vil skje før eller seinere med alt mulig rart. Til og med jeg har driti meg ut på det du nevner her. Men da er det bare å gå i seg sjøl, og lære noe av det. Men ja, jeg kan faktisk være tilbøyelig til å gi deg rett i dette.

 

Dette var jo en måte å "sikkre" Krag Jørgensen rifler. Skudd i kammeret, spenne ned mekanismen og når dyret kom var det bare å spenne opp, ved å trekke i den bakre delen av sluttstykket. Ikke helt trykt.

 

Nei, det er ikke trygt. Der er vi enoge, men hva var vitsen med det da ? Har ikke de våpna sikring ?

 

Roar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du nevner din 25 år gamle jaktbørse - javel, og M98 produsert i 1942 er "yngre", eller er det børsene dine som er skjøre? Som OptiBond FL etterspør; hvor er den tekniske begrunnelsen bak påstanden din? Jeg har enda til gode å se et sluttstykke hvor tennstemplet ikke sitter i ei fjær som tar i mot støyten. Den eneste "dokumentasjonen" du har er en kompis/far/farfar/osv som hadde trøbbel med haglene sine. Hvorfor skulle det være relevant i en diskusjon om tørrklikking på rifler?

 

Har aldri sagt at det bare gjelder hagler. Dette gjelder rifler også i høyeste grad. Også M98 våpen. Uansett så prøver jeg å ta lærdom av det jeg opplever. Mulig dette er tilfeldigheter, men jeg er rett og slett null interessert i å få trøbbel av egen dumskap. Men som sagt før, gjør som dere vil. Og jeg har ikke dokumentasjon, og hvis du mener Vargen er helt på bærtur i sitt innlegg, så gjerne for meg, for jeg kan som sagt bare referere til egne opplevelser.

 

Siden dette aldri skjer ifølge alle her, så finnes det neppe noen dokumentasjon på det. Men en bil går ikke plutselig i oppløsning den heller. Alt går over tid. Og hvis ingen her er enige i at til og med våpendeler blir slitt over tid, så hadde vel ingen giddi å produsert deler da, og i tillegg liggi med dem på lager ? Da burde alt blitt bestilt til hver enkelt reperasjon, akkurat som med enkelte bildeler eller andre ting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har enda til gode å se et sluttstykke hvor tennstemplet ikke sitter i ei fjær som tar i mot støyten.

 

Vennligst fortell meg hvor den fjæra sitter på en M98, eller en hvilken som helst annen boltrifle. Jeg har nemlig plukket fra hverandre ganske mange forskjellige sluttstykker, og har enda til gode å se noen slik fjær på en boltrifle (eller på en lever-action for den del). Hint: tennstempelfjæra på en Mauser er ei slagfjær, ikke noen tennstempel-returfjær. Den demper ingen ting.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ryker tennstifter?

 

En interresant tråd, i den forstand at svært få synes å ha pekt på hvorfor tennstift ryker ved klikk. Men, så at en har gitt en god forklaring, nemlig utmatting.

Jeg skal forsøke å forklare hvorfor klikking leder til brudd i tennstift, for noen våpen mer enn i andre. Først litt om hvorfor det kan være at jeg kan evne å forklare. Det har seg slik at jeg har vokst opp i et børsemakerverksted og sett alle de omtalte forhold knyttet til brukne tennstempler. Deretter har jeg gått så mange år som det er mulig å gå på skole i Norge for teknisk utdanning. Ved å kombinere det jeg fra barnsben av så som brukne tennstifter med det jeg i skole og senere i arbeid har sett når det gjelder utmatting (materialtretthet), så mener jeg å ha en plausibel forklaring på hva det er som skjer med en tennstift som knekker.

Det er (Var der "Vargen" som skrev?) utmatting som er problemet. Utmatting, også på folkemunne kalt materialtretthet, skjer som sprekkvekst i material selv ved belastninger langt under flytegrensen for materialet. Det bygger seg sprekker der det er en fra før, eller overflaten er "ru" på tvers av strekkspenninger (Kraftrettningen). For å få en sprekk til å vokse må det til strekkspenninger. Trykkspenninger (I moderate nivå) leder ikke til sprekkvekst. Der er første forskjell. En avfyring eller klikk mot klikkpatron leder til kraft i tennstempel/-nål som er trykk. Et tørrklikk leder til strekkspenninger pga massefarten i tennstempel/-nål, treghet. Neste er at det både ved klikk og avfyring oppstår krefter på tvers grunnet vibrasjon i tennstempel. Det er bare å ta en spett å kjøre i fjellet. Du får en skrell i hendene, du kjenner vibrasjoner selv om du har ført spettet så rett ned i fjellet som mulig. Disse vibrasjonene gir vekselvis strekk/trykk på tennålen. Men, ved avfyring som gir kompresjon av tennstempelet vil vibrasjonene lede til små eller kanskje ingen strekkspenninger, siden nålen trykkes sammen. Amplituden, utsvinget, blir også dempet ved avfyring da nålen er "opplagret" i tennhetten. Mindre utsving, mindre strekkspenning. Ser det er nevnt både hagler, krag og mauser k98 her. Med tanke på de millioner klikk og avfyringer som krag og mauser har hatt, er det svært lite tennålbrudd. Derimot, i en del hagler står det verre til. Det skyldes to forhold. Fortsatt er det utmatting som er problemet, men det er de som har tennstiften som del av hanen som roterer under avfyring/klikk som er verst. De "klasker" i kassen ved klikk, og bråstopper. For nålen som "henger" med oppleves det som en kollisjon i stor fart med null stopplengde. Å stoppe på null lengde gir stor aksellerasjon (Retardasjon). Nålen som "henger" i hanen som bråstopper opplever å bli holdt tilbake med stor kraft. Den fant Isac Newton formelen for for lenge siden, F=m x a. I tillegg til å oppleve strekket bråstopper også den rotasjonen som nålen var med på da hanen slo frem (Svinger om en tapp). Det leder til bøyespenning, altså ytterligere strekk på strekksiden oppå den strekkraft som oppleves fra bråstoppen. Nålen får store indre strekkspenninger, og da i "roten" der den er festet til hanen. En "sikker" måte å reparere slike haner er å slipe ned der nålen sto, bore hull, klippe av en passe bit fra en sykkeleike, og tinnlodde denne fast i hullet. Hagler reparert slik de siste 30 år har aldri kommet tilbake med brukken tennål. Merk at eiken har vært pusset med sandpapir i lengderetningen (Korning 220) for å unngå sprekkanvisninger på tvers.

Det er langt mer å forklare om utmatting enn det jeg har gjort her, men det får holde med dette pluss en ting til: En faktor er at det for stål er en nedre utmattingsgrense, (ca 25 N/mm2), altså strekkspenning under den leder ikke til sprekkvekst. Avfyringssystemer designet slik at strekk ikke kommer over den spenning, vil vare "evig".

Sammendrag?

1. Tennål ryker fra tørrklikk pga utmatting. Utmatting kommer av strekkspenninger fra "brå" retardasjon og vibrasjon fra "skrellen".

2. Kontruksjoner som ikke opplever strekk over "25N/mm2" tåler tørrklikk.

 

Personlig klikker jeg på standplass etter visitasjon av våpen. Det gir et tydelig tegn til meg selv og de rundt at våpenet er sikkert. Selvfølgelig skal en da etter det ikke peke på folk, for det er fortsatt en mulighet at det var en patron i våpenet, som klikket grunnet feil i ammo eller brukket tennål :?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ryker tennstifter?

 

Personlig klikker jeg på standplass etter visitasjon av våpen. Det gir et tydelig tegn til meg selv og de rundt at våpenet er sikkert. Selvfølgelig skal en da etter det ikke peke på folk, for det er fortsatt en mulighet at det var en patron i våpenet, som klikket grunnet feil i ammo eller brukket tennål :?

 

Øh, dette blir dessverre for dumt kamerat :shock: Jeg må si jeg liker myyye bedre da et sluttstykke er i bakre posisjon eller tatt helt ut da jeg møter folk på banen. For jeg får ikke fått med meg hva absolutt alle på en bane gjør, og der jeg skyter blir man antagelig svært lite populær hvis man lukker sluttstykket, og begynner å bevege seg fra plassen sin. Jeg har lyst til å leve "noen" dager til, så jeg vil svært nødig være i umiddelbar nærhet av en som har sluttstykket igjen på banen. Dette blir jo det samme som å gå med ei dobbeltløpa hagle på figursti osv. uten at den er brekt, eller med sluttstykket på pumper og automater i låst stilling.

 

Her er jeg redd du har en jobb å gjøre mtp egne rutiner og akseptabel oppførsel på en bane. Og på jaktfelt blir det nok lite populært å ha sluttstykket låst mens du vaser rundt til neste post. Det står til og med i alt av regler på banene at våpenet skal ha slutttstykket i bakre stilling, pga. at alle rundt + dem du evt. møter skal kunne vite at våpenet er tomt eller i det minste sånn at det ikke får smellt uansett hva som skjer. Til og med på paintball markører kreves det at man har en propp i løpet i en lysende og veldig synlig farge før og etter skyting, nettopp for at alle rundt skal kunne vite at ingen ball kommer i vill fart ut av markøren..

 

Men det er sikkert bare jeg som synes dette ??

Link to comment
Share on other sites

Nei Kenneth32, man tar avtrekk i sikker retning når en forlater standplass, så rører en ikke hverken ladearm eller avtrekker mer før en skal skyte eller pusse igjen. Om en er litt sløv, og glemmer et ladd magsin i f.eks. så blir våpenet ladd når du låser sluttstykket igjen...

Så tom våpen, visiter, avtrekk i sikker retning og IKKE RØR FAENSKAPET før du skal skyte igjen.

 

populært å ha sluttstykket låst

Sålenge rifla bæres 100% loddrett i reim over skulderen er det vel ikke noe problem? Jeg føler at dette med "sluttstykket åpent" ofte gir en unnskyldning til å være slappere med de 4 reglene.

1. Alle våpen er ALLTID ladd. Og skal behandles som om de var ladd uansett om de ikke er ladd, eller om sluttstykket er i bakre stilling.

2. La aldri våpenet peke på noe du ikke vil skyte på (For de som evt. har sluttstykket åpent eller mener at akkurat dette våpenet ikke er ladd - se regel 1)

3. Hold fingeren ute av avtrekkerbøylen til siktene er på målet. (Dette er selve kjernen i våpensikkerhet - Coopers "Golden Rule")

4. Vit 100% sikkert hva du skyter på, hvis ikke - ikke skyt.

 

Som du ser så betyr det ingenting om sluttstykket er i eller ikke. Seff er det greit som ekstra sikring, men det er ikke der sikkerheten ligger.

Hos DFS kontrollerer standplassleder "våpen tomt" før du får ta det med deg - da er sluttstykke låst helt OK for meg.

 

Om alle bare klarer å følge disse reglene er det faktisk trygt å gå rundt med ladde våpen :roll:

 

Selv er jeg ikke så glad i å ha sluttstykket åpent, da det gjerne samles sand og skit i mekanismen. Forlater jeg våpenet på standplass, så er ikke SL i lås, men skal jeg bære eller flytte det, eller legge det bort så tar jeg avtrekk mot skivene, og pakker det ned umiddelbart - uten at munningen forlater sikker retning.

Nå i helga pusset jeg våpen på standplass og endte opp med folk som gikk fram og tilbake foran munningen på våpna mine, "My Bad", alt var demontert, men jeg fikk ikke en god følelse og burde nok gått et annet sted.

 

På jakt synes jeg det er en grei ting å ta ut magasin og demonstrere et avtrekk i sikker retning når en skal ta pauser osv - om det er kutyme å ha sluttstykket åpent, så for all del det blir jo bare bedre av det. Sålenge en ikke glemmer grunnreglene - de bør en igrunnen gå og gruble på hele tida...

 

Mer On Topic, jeg klikker ikke med .22LR, av grunnen nevnt over, det setter merke ved siden av kammeret - har en pistol som faktisk har litt kamringsproblemer pga. det.

Med sentertente rifler klikker jeg uten å tenkte 2 ggr, min gamle M67 Mauser fikk sikkert 100 000 klikk mot en svart flekk på veggen...

Link to comment
Share on other sites

Men i svarte svingende M67 :shock:

 

Dette kan du ikke seriøst mene ?? Ja, de regla er riktige dem, men sluttstykket skal/bør alltid være åpent så lenge man er inne på en standplass. Dette er GOD MORAL på standplassen. Hvis det nå finnes en tulling eller 5 som IKKE veit om de regla...eller driter i dem for den saks skyld....så kan du ikke komme her og si at du ikke hadde blitt "litt" skremt om du så en med sluttstykket igjen og som evt. ikke alltid har pipa rett opp ?? Isåfall så er du ..unnskyld at jeg sier det...en av dem som kanskje bør ta på seg lua hvis man ser en hakkespett...

 

Og hvordan i svarte klarer du evt. å få mekanismen full av sand og skitt ? Det kan da umulig være sååå møkkete der du skyter ? Og jeg antar at det kommer dritt i mekanismen sjøl om våpenet er lukket, så dette argumentet synes jeg at er "litt" tynt... Sjøl om standplassleder har sagt at våpenet er tomt, forsvinn...så betyr vel ikke det at det ikke kan skje en glipp hos en skyteleder også. Dem er også bare mennesker.

 

Og når ble det skadelig å ha flere lag med sikkerhet ??

 

Nei, sorry meg, men dette blir altfor dumt M67.

 

Nå i helga pusset jeg våpen på standplass og endte opp med folk som gikk fram og tilbake foran munningen på våpna mine, "My Bad", alt var demontert, men jeg fikk ikke en god følelse og burde nok gått et annet sted.

 

Hvorfor få vondere i magen av dette enn å ha sluttstykket låst ? Nå syntes det jo for hele verden at dette våpenet var dønn ufarlig, og da er det ikke akkurat noe pes. Og sjøl om skyteleder har sagt at våpenet er tomt og du kan forlate plassen, så kommer det stadig påfyll av skyttere som ikke har hørt eller sett noenting, og som da ser en med våpen som har sluttstykket låst. Det ser ikke mye pent ut, sjøl om det løpet er 200% rett opp i lufta eller om løpet så hadde stikki gjennom taket.

 

Jeg kaller dette dårlig moral, og kan medføre ubehagelige følelser for andre som er rundt. Det står vel i skriften et sted...ihvertfall på figurer og leirduer om at man skal bære våpenet på en måte som signaliserer til alle rundt, at våpenet ikke er ladd, og at det er null sjanse for vådeskudd, og det signaliserer ikke et lukket sluttstykke. Vil du være så snill og gå på f.eks. en figursti med en O/U uten å ha våpenet knekt, eller med automat/pumpe med sluttstykket i fremre stilling, så får du se hva dem mener om sånt... Nå kommer sikkert du og "alle" andre til å si at det er forskjell på hagle og rifle, men et lukket våpen er et lukket våpen uansett hvem, hva, hvor, og hvorfor.

 

Hadde vi ikke sluttstykket åpent på AG-3'n i militæret da vi var på banen så ble det et helvetes leven med skyteleder. Likeledes på HV øvelsen. Har du vært i militæret ?

Link to comment
Share on other sites

NJFF har regel om at våpenmekanisme skal være åpen på stansplass.

Dette fører til at de fleste tar avtrekk bak standplass før de pakker ned våpen, evt inn i bilen. Dvs et sted hvor skyteleder ikke kan kontrollere at avtrekket blir tatt i sikker retning.

Mener selv at denne praksisen ikke er noe bedre enn å ta avtrekk inne på standplass i sikker retning, men slik er regelen.

Off topic , men siden det ble tatt opp.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ryker tennstifter?

 

Personlig klikker jeg på standplass etter visitasjon av våpen. Det gir et tydelig tegn til meg selv og de rundt at våpenet er sikkert. Selvfølgelig skal en da etter det ikke peke på folk, for det er fortsatt en mulighet at det var en patron i våpenet, som klikket grunnet feil i ammo eller brukket tennål :?

Øh, dette blir dessverre for dumt kamerat :shock: ..........................................

Her er jeg redd du har en jobb å gjøre mtp egne rutiner og akseptabel oppførsel på en bane. .....................

Men det er sikkert bare jeg som synes dette ??

 

Hei og hå.

Skulle bare forklare hvorfor en tennål som klikkes med ryker raskere enn ved ordinær avfyring. Håper alle fikk med seg det. Poengterte og at jeg ikke var redd å klikke med mine våpen etter visittering. Men skrev ikke så hva jeg gjorde ut over å ikke peke på andre med våpnet. For å gjøre akkurat det kort, sluttstykket bærer jeg til og fra standplass i ammovesken, våpnet havner etter hvert i futteral eller koffert.

Link to comment
Share on other sites

Men i svarte svingende M67 :shock:

 

Dette kan du ikke seriøst mene ??

 

Det som M67 forteller her stemmer det. Bla på landsskytterstevnet med 5000 skyttere blir dette praktisert både på bane og feltrunde. Om bare folk klarer å holde fingrane unna ammo og nye ladegrep etter visitasjon og da selvfølgelig ha tid til å vente på visitasjon uten å vifte rundt seg med våpen er ikke dette ett problem. Klarer de da samtidig å bære våpenet med munningen i sikker rettning så er det ingen som trenger å være bekymra.

Link to comment
Share on other sites

Det var et vådeskudd under jaktfelt nm i fjor. Det ble avfyrt etter at serien var ferdig og børsene skulel pakkes vekk. Og gravfolket var på vei ut for å se på skivene. Til alt hell lå børsa slik at skuddet gikk av vekk fra folk. Slik kan skjer da det blir fiklet med våpen etter at en har skutt ferdig

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Hvorfor ryker tennstifter?

 

Personlig klikker jeg på standplass etter visitasjon av våpen. Det gir et tydelig tegn til meg selv og de rundt at våpenet er sikkert. Selvfølgelig skal en da etter det ikke peke på folk, for det er fortsatt en mulighet at det var en patron i våpenet, som klikket grunnet feil i ammo eller brukket tennål :?

 

Øh, dette blir dessverre for dumt kamerat :shock:

 

Hehe, her har du akkurat argumentert for å ikke klikke på tomme våpen og da det endelig kommer en person med et faglig sett godt svar i din gate så er det første du gjør dette. Fantastisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...