Jump to content

Tjuvjakt på Dønna?


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så, hvorfor mener du alces, at en oppsynsmann kan ransake?

Begrunn svaret, og eksemplifiser.

Naturoppsyn med BP kan heilt klart og utvilsomt bruke tvangsmidler, herunder ransaking og beslag. (og faktisk pågripelse, men det skjer i praksis aldri)

 

Det må sjølvsagt, på lik linje med for normalt politi, foreligge skjellig grunn til mistanke. Og som nevnt må det eventuelle lovbrotet ha ei strafferamme på minimum 6 mnd fengsel.

(Merk at det er strafferamme det er snakk om).

 

I dei tilfella der det er mistanke om brot på viltlova, er strafferamma for brot på den over 6 mnd fengsel, jfr § 56:

§ 56. (strafferegler)

 

Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som overtrer regler gitt i eller i medhold av denne lov dersom ikke forholdet rammes av strengere straffebud. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 2 år anvendes. Gjelder overtredelsen også naturmangfoldloven, skal straffebestemmelsen i naturmangfoldloven § 75 anvendes.

 

Overtredelse av loven er forseelse. Forsøk straffes likt med fullbyrdet forseelse. Uaktsom overtredelse og medvirkning er straffbar.

 

Det skal nevnast at ein som oppsynsmann bør vere rimeleg trygg på den der skjellige grunnen før ein tar tvangsmidlar i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Takk VJ!

Biter meg merke i denne:

Overtredelse av loven er forseelse. Forsøk straffes likt med fullbyrdet forseelse. Uaktsom overtredelse og medvirkning er straffbar.

Blir mann tatt med blyhaggel patroner i lomma, er det altså det samme som å faktisk ha skutt dyr med forbudt ammunisjon.

Om det er noe som reguleres av 56 vel og merke.

Dog vil det neppe holde som skjellig grunn, at en oppsns man mener å tro at en privatperson kan ha ulovlig ammunisjon i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder grunneiere og jaktrett, er jeg skikkelig komunist. Jeg er av den oppfattning at all utmarkseiendom i Norge skulle vært ekspropiert av staten, slik at staten kunne formidle og regulere jakt.

Da hadde det blitt likt for alle og man hadde sluppet tullete grundeiere og tullete krangler om hvem som har retten.

Link to comment
Share on other sites

Takk IvoRei, for din subjektive beskrivelse av saken. Motparten har sikkert sin versjon av den, siden dere er funnet skyldig i tjuvjakt og uplomberte våpen, med 10.000 i bot og beslaglagte hagler.

 

Skjønner det er kjipt med en slik økonomisk baksmell nå, men man må stå for de feiltrinn man gjør.

 

Jeg har forøvrig jakta på Dønna i mange år, og det er ikke verre der enn andre plasser, men man skal holde sin sti ren under jaktutøvelsen og ha alle ting i orden. Slik man bør ha.

- - - - -

 

Når det gjelder oppsynsmenns begrensede politimyndighet, så har jeg vært med oppsyn på tur (andre steder), og de kan ikke uten videre ransake noen. De kan BE om å få se i sekk og lommer, men kan nektes det. En annen ting er at man da styrker en viss mistanke om urent mel i posen, og har oppsynet en sterk nok mistanke så kan han be en politimann komme til stedet med sin større myndighet.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder grunneiere og jaktrett, er jeg skikkelig komunist. Jeg er av den oppfattning at all utmarkseiendom i Norge skulle vært ekspropiert av staten, slik at staten kunne formidle og regulere jakt.

Da hadde det blitt likt for alle og man hadde sluppet tullete grundeiere og tullete krangler om hvem som har retten.

 

 

Før du går videre med den fantasien så bør du kanskje lese George Orwell's "Animal Farm" og sette deg inn i praksis for jakt på statsgrunn? :roll:

 

Om jeg ikke hadde jaktrett på egen eiendom ville tilrettelegging og viltstell vært omtrent like interessant som badetemperaturene i Aralsjøen, samt at interessen for å la folk bruke skogsveiene mine til å komme seg ut i terrenget ville vært helt fraværende.

Ah, ekspropriasjon av all utmerkseiendom i Norge, det ville nok gjort et kraftig innhogg i Oljefondet, samt at folk i Brüssel hadde gått helt av skaftet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oppsynsmenns begrensede politimyndighet, så har jeg vært med oppsyn på tur (andre steder), og de kan ikke uten videre ransake noen. De kan BE om å få se i sekk og lommer, men kan nektes det. En annen ting er at man da styrker en viss mistanke om urent mel i posen, og har oppsynet en sterk nok mistanke så kan han be en politimann komme til stedet med sin større myndighet.

Eg er ikkje einig med deg her.

Oppsynspersonell med BP for viltloven har akkurat same myndigheit som ein politimann for akkurat denne loven. (Lover og paragrafer som ein har BP innanfor skal stå definert på BP-beviset.) Det er derfor ikkje nødvendig å tilkalle politi, ein har høve til å bruke tvangsmiddel, herunder ransaking, om tilhøva tilseier det.

 

Dersom ein derimot går driv tilsyn på vegne av grunneigar, og/eller ikkje har BP, so kan ein ikkje bruke tvangsmidla.

Link to comment
Share on other sites

Vestlandsjeger; det er mulig du har rett... Men slik forklarte de oppsynsmennene fra Statens Naturoppsyn/Fjelltjenesten hvordan de opererte i slike tilfeller iallfall, men det er 10-12 år siden, mulig ting har endret seg, eller at det er litt individiuelt hvordan oppsynsmenn vil håndheve sin begrensede politimyndighet.

Link to comment
Share on other sites

Da var det altså tjuvjakt på Dønna

 

Rent tenknisk ja, selv om det forekommer meg at saken er en rekke missforståelser som er blåst opp og ut av proporsjoner.

 

En annen ting er at man kanskje burde gå dagens oppsett for jegerkurs og opplæring litt bedre etter i sømmene.

Om man foreksempel skulle fokusere litt mer på hva som er lov og hva som IKKE er lov når det gjelder skytevåpen til jakt, og litt mindre på å kunne se forskjell på enkeltbekkasin, dobbeltbekkasin, kvadrupelbekkasin og 3/4 bekkasin... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da var det altså tjuvjakt på Dønna

 

Ja, det var det. Men jeg syns måten politiet har behandlet saken på og grunneiernes oppførsel mot oss har vært helt forkastelig. Nå finnes det ingen "straff" for det, så det må vel bare være :roll:

 

Jeg har jaktet på grunn uten grunneiers tillatelse, det innrømmer jeg. Men jeg var slettes ikke klar over det. Det inrømmer jeg også.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, så var det tjuv jakt på Dønna da. Om enn ikke overlagt.

 

Det er ett par ting jeg reagerer på:

 

1: Manglende skikklige forhør.

2: Manglende kontroll av vittne utsagn?

3: Manglende bruk av skjønn (fra politiets/påtalemaktens side). Bot for overtredelse av loven ja, inndragelse av våpen for noe man kan bevise var en missforståelse. Nei! (er sikker på at retten ville ha behandlet de mildere, siden de kunne bevise at dette ikke var overlagt).

4: Utidig oppførsel av grunneier/jaktoppsyn folk og fe.

5: Uredelig oppførsel fra grunneier og jaktoppsyn (avisskriverier, annmeldelse etter å ha sagt det ikke skulle skje etc, ikke innballing av bil for den skjønner jeg. antar bilen sto parkert på privat grunn).

 

 

Jeg reagerer altså på at noe man kan bevise ikke var overlagt, skal straffes som om det var overlagt. Det strider mot normal rettsforståelse/praksis.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det en egen naturoppsynsmann på Dønna? Er vel ikke noe spesiellt annet enn gås og sau der ute?

Det er småviltjakt på hare, ryper og orrfugl og duer, samt gåsejakt, og storviltjakt på elg og rådyr der ute. Og gudene skal vite at det er behov for oppsyn der ute, og da tenker jeg generellt, ikke på denne saken spesielt. Det har vært mange episoder av folk som tar seg til rette der ute.

 

Har selv opplevd skudd like ved meg, der bare jeg og kompisene hadde jaktrett. Når man forsøker å rope og lete opp vedkommende så trykker de i buskene som forskremte harer, og en halvtime etterpå så raser en bil ut av terrenget. Mentaliteten blant tjuvjegere der ute er ikke sann.

 

Jepp, det trengs oppsyn der.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig langt mellom hyggelig og fornuftige grunneiere desverrre. (det er noen hyggelige for all del)Dønna skiller seg nok som værst i klassen hvis det har vært noen "kåring" på dette.

 

Men, jeg har lyst til å sparke alle de sure og gretne grunneierne på leggen! Hvorfor er dere så sure og kjipe på jorda/landet deres? Får dere ikke bestemme innen for husets fire vegger?

Det er jo ikke deres dyr! Ingen eier dyrene, de vandre og flyr rundt i egen regi uten grenser. Det er jo ikke snakk om å ta ut ved/tømmer/bær evt. rasere landet osv.. det er snakk om jakt under kontrollerte former... Jakt og fangst har jo vært her tusener av år før grensene kom.....

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det en egen naturoppsynsmann på Dønna? Er vel ikke noe spesiellt annet enn gås og sau der ute?

Det er småviltjakt på hare, ryper og orrfugl og duer, samt gåsejakt, og storviltjakt på elg og rådyr der ute. Og gudene skal vite at det er behov for oppsyn der ute, og da tenker jeg generellt, ikke på denne saken spesielt. Det har vært mange episoder av folk som tar seg til rette der ute.

 

Har selv opplevd skudd like ved meg, der bare jeg og kompisene hadde jaktrett. Når man forsøker å rope og lete opp vedkommende så trykker de i buskene som forskremte harer, og en halvtime etterpå så raser en bil ut av terrenget. Mentaliteten blant tjuvjegere der ute er ikke sann.

 

Jepp, det trengs oppsyn der.

 

Hvorfor inviterte du ikke med den jegeren slik at han også kunne få jakte med deg? Gjestejeger.. Sitte på en tildelt post og vente/høre på bikkja de jage... problem solved...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor inviterte du ikke med den jegeren slik at han også kunne få jakte med deg? Gjestejeger.. Sitte på en tildelt post og vente/høre på bikkja de jage... problem solved...

Ja hadde han krøpet fram fra skjulestedet sitt og slått av en prat og fortalt hva han gjorde der, så kunne vi sikkert blitt enige om mye, vi... Men personer som gjemmer seg og sniker seg vekk får man jo ikke tak i, og inngir heller ikke til noen invitasjon, akkurat... Dessuten var det ikke opp til meg å selge han jaktkort.

Link to comment
Share on other sites

Etter alt man har lest om Dønna så tror jeg at det ikke er så mange som tør å sette beina sine der.

En kjenning av meg har invitert meg med på jakt til Dønna nå i høst, jeg tror ikke jeg tør å dra dit på jakt for å si det slik.

hvis man er så uheldig at man har en fot på nabotomta så braker det løst.

Må bare si at jeg er meget imponert over straffereaksjonen her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet på Dønna mange år.Grunneierne er ikke de verste.De er egentlig ganske greie på Dønna.

 

Ivo rei ble " tatt", på et område det har vært utstrakt tjuvjakt over mange år. akkurat på dette valdet ble det tatt en tjuvjeger som kom kjørende i bukkejakta og skjøt en bukk fra bilen og ble tatt på fersken.han fikk beholde børsa og fikk 5000 i bot har jeg hørt.da blir grunneierne litt observante kan man si.

 

Det kan være at det hele var uhell i lokalisering i forhold til hvor de skulle jakte, men saken står desverre slik den er.

Det er alltid et problem når man jakter på Dønna, at det er hundre forskjellige grunneiere og jaktfellt.Jeg har alltid fått utlevert kart over de områdene som jeg skulle jakte i.Nettopp for å unngå slike trasige misforståelser.

Ivo rei burde og ha fått kart før han dro ut på et nytt område.selv på skaga er det flere jaktfellt.Jeg vet at ivo er en kjempe grei gutt :D og det er selfølgelig trasig for han og de andre.Men all jakt på privat eller statsgrunn har som utgangspunkt at du selv som jeger må ta forhåndsregler hvor du jakter.Og hvordan man jakter.

Link to comment
Share on other sites

Uomtvistelig at det ble gjort en feil ved å havne i feil terreng.

Straffereaksjonen virker på meg som skrevet med gaffel, skal virke allmennpreventivt, imponere de lokale anmeldere og gruse økonomien deres.

Generelt må en i en slik situasjon fokusere på å begrense skaden for dere selv. Tilståelser er det beste bevis, polisen elsker det, så lettvint da gitt. Så derfor, ikke forklare, eller gå i avhør uten å rådføre med advokat, drøft saken, ha ingen hast - kartlegg eventuell strafferisiko, gi så lite som mulig av informasjon uten at du må. Bygg opp en sak med formidlende momenter, ikke la politijuristen avgjøre den på den enkle måten. Når polisen aner at saken ikke blir så enkel, blir spillet om straffen anderledes. I utgangspunktet vil de ønske å klistre så mange tiltalepunkter som mulig på deg for å få deg dømt.

 

Se forøvrig:

Justisfeil ved politiets etterforskning

- noen eksempler og forskningsbaserte mottiltak

Ph.d. avhandling levert Det juridiske fakultet, UiO 2009

Asbjørn Rachlew

http://www.duo.uio.no/publ/kriminologi/2009/98535/Rachlew_avhandling.pdf

Link to comment
Share on other sites

Etter Høyesteretts praksis bedømmes villfarelse i relasjon til § 407 om blant annet hvor grenser i terrenget går, og villfarelse om at man har en særrett, tillatelse eller allmenningsrett, etter reglene for faktisk uvitenhet. Slik villfarelse fører til at forsettskravet etter § 407 ikke er oppfylt. I juridisk teori er disse typene av villfarelse blitt beskrevet som uegentlig rettsvillfarelse eller situasjonsvillfarelse. Villfarelse om allemannsretten er derimot blitt bedømt som rettsuvitenhet etter straffeloven 1902 § 57, som bare leder til frifinnelse dersom villfarelsen har vært unnskyldelig.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=540620

 

Hva er det de EGENTLIG sier her :roll:

Link to comment
Share on other sites

Desverre så har dønna vært utsatt for en del tjuvjakting (dvs folk som bare tar seg til rette og skyter det og der de føler for ). At noen grunneiere begynner å se seg skikkelig lei av dette er forståtelig. Det skal da sies at det finnes mange redelige og greie grunneiere på Dønna til tross for at noen til tider kan føle for å bite skikkelig ifra seg.

Tror at IvoRei & co ble brukt for å statuere et eksempel og det er leit.

 

Jeg er selv oppvokst på dønna og er en ivrig jeger, og jeg har alltid bedt om å få gård og bruksnr til grunneier, slik at jeg kan gå på "dønnas" kartportal og sjekke, og eventuelt skrive ut kart over område jeg skal jakte på. såfremst at jeg ikke har fått utdelt kart.

 

Hvor vidt det er mulig å gjøre slik på andre plasser er jeg usikker på. Men syns det er en grei måte å sikre seg at man går på rett eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Dønna får mye negativ omtale her, og akkurat det kan de takke seg selv for, når det er sagt, ei fantastisk øy med overflod av muligheter for jakt, kjøp jakt av seriøse tilbydere så er det ikke noe problem :D

At de statuerer ett eksempel blir i mine øyne bare dumt og negativt, nei få skikk og system inn i jakta så er problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for tilbakemelding i denne tråden og vil bare informere dere om at jeg har bestemt meg for å godta forelegget. Jeg er slettes ikke enig, mener det er alt for hardt, og jeg mener også at politiet kunne ha jobbet mye(!) raskere, så jeg kunne fått denne smellen mens jeg jobbet og tjente penger, istedetfor å legge meg i økonomisk ruin frem til sommeren.

 

Jeg er klar over at jeg kan betale denne boten i flere avdrag, men jeg vil bli ferdig med dette og er ikke interresert i en kjip sommer eller gå glipp av neste års jakt fordi denne saken henger over meg. Nok syting!

 

Jeg har imidlertidlig brutt loven, båret ladd våpen på annen manns grunn uten tillatelse og jaktet uten plombering i hagla mi. jeg tar straffen for det og ser på dette som steinhard læring. Jeg håper denne saken kanskje kan "motivere" andre jegere til å være grundigere i sitt research-arbeid angående hvor de har lov å jakte :)

 

Det som er min største bekymring er imidlertidlig ikke pengene, men svartmalingen i samfunnet jeg kommer fra. Alle vet hvem jeg er og hvem sin sønn jeg er. Alle tror at jeg har drevet villmannskyting mens jeg tjuvjaktet på Skaga, samt at jeg møtte oppsynsmannen og grunneiere med ladd våpen med sikringa av. Dette faktum er så hjertesjærende at jeg har sterkt vurdert om jeg i det hele tatt vil jakte på helgeland igjen...

 

Tusen takk til alle dere som har vist både støtte og lærdom her :) Ha en fortsatt trivelig jaktsesong :D

Link to comment
Share on other sites

Eh... Jaktoppsynsmenn har ingen adgang til å ransake jegere. De kan be om å få se på patronene du bruker, i beste fall de du har synlig i beltet, i handa eller lomma etter å ha tømt våpenet. Men å ta seg til rette på folk finnes det ingen adgang til. -Hverken fysisk ransaking eller å kreve at du tømmer sekken. Det må ingen finne seg i, om det skulle dukke opp oppsynsfolk som ennå ikke vet bedre!

Link to comment
Share on other sites

Ivo har uten tvil jaktet ulovlig. Alle plikter å sette seg inn i grenser og lokale regler. Dette er sagt før, og jeg tror Ivo vil være supernøye i framtida. En lærepenge som kjennes til de grader. Straffeutmålinga er borti natta. Vi hadde nettopp en sak her lokalt. Tre personer kjørte bevist snøscooter uten løyve, på barmark i hekketida ! Fikk først et forelegg på 30 000 hver, samt inndragelse av kjøretøyene. Etter anke, ble foreleggene umiddelbart redusert til 10 000, og ingen inndragelse. Dette er etter min mening mye verre. Miljøkriminalitet på sitt verste, og jeg er ingen scootermotstander.

 

Imidlertid reagerer jeg også på punktet vedr. innestenging med rundballer. Er ikke dette selvtekt av groveste sort ??

Link to comment
Share on other sites

Ville bare informere om att når jeg tok jegerprøven i vår fikk vi besked av instruktøren att loven om plombe i magasinet var utdatert, og at det var nok å bare sørge for å ikke ha for mange patroner i. Så at folk driter seg ut på det er veldig forståelig, heldigvis har ikke jeg brukt magasinhagle på jakt :shock: .

Link to comment
Share on other sites

LoD, da har nok den instruktøren bare gitt sitt subjektive syn på det med antall patroner, for loven er krystallklar den dag i dag! Blir litt skeptisk til en sånn holdning fra en instruktør, hvor mange nye jegere har han fortalt dette til, liksom.... eusa_think.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir nok en liten evighet til neste gang ja... Men det skal sies at jeg har fine jaktopplevelser der også, men opp mot hva jeg har blitt fortalt og opplevd selv blir jeg litt skremt :roll: .

 

Er jo i Trondheim nå da, og kan jakte med egen hund neste høst. Her er det utrolig mange muligheter og jeg gleder meg til å komme litt inn i jegermiljøet her og få noen jegerkompiser her nede :D .

Link to comment
Share on other sites

Ville bare informere om att når jeg tok jegerprøven i vår fikk vi besked av instruktøren att loven om plombe i magasinet var utdatert, og at det var nok å bare sørge for å ikke ha for mange patroner i. Så at folk driter seg ut på det er veldig forståelig, heldigvis har ikke jeg brukt magasinhagle på jakt :shock: .

 

Den jegerprøveinnstruktøren bør du kontakte snarest, og kreve at han skal fortelle SAMTLIGE han har kurset hva grensen egentlig er! Jeg mista våpenet og fikk 5000kr i bot for dette! Med haglas verdi blir det 15000kr. Ikke så jævli kult, spesielt ikke hvis jegerprøveinstruktøren min hadde sagt det var lovlig. Da skulle han fått betalt selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...