Jump to content

Tjuvjakt på Dønna?


Ranger

Recommended Posts

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/ny ... 989022.ece

 

"Jaktet ulovlig på feil side av fjellet

 

Tre ungdommer ble lørdag tatt på fersken for ulovlig harejakt på Skaga i Dønna. Jegerne hadde tillatelse til å drive jakt på Teigstad som er på andre siden av Dønnamannen og unnskyldte seg med at de ikke var kjent i området.

(...)

Området de tre jegerne hadde tillatelse å jakte på ligger på østsiden av fjellet Dønnamannen, inn mot Alstenfjorden, mens Skaga ligger på vestsiden av Dønnamannen. Det er omtrent tre mil å kjøre fra Skaga til Teigstad. I tillegg til å jakte ulovlig på feil område hadde jegerne usikrete våpen, og dette vil bli innrapportert av viltoppsynet. Jegerne hadde bæretillatelse på våpnene og bestått jegerprøve, men mente de var uskyldige i ulovlig jakt fordi de trodde de var på riktig område."

 

Utdrag fra Helgeland Arbeiderblad.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja... Vet ikke hvordan prosedyren er hos jegere flest, men jeg studerer kart før jeg drar på jakt i nytt terreng, eller spør grunneieren hvor terrenget hans ligger... Skaga er skiltet med stort og tydelig veiskilt også, så det burde jo ringt en bjelle...

 

Forøvrig en interessant kommentar under avisartikkelen på nett, sitat:

 

"de hadde ikke jakttillatelse hos meg.med hilsen

jan tore teigstad"

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal oppsynet rapportere om usikret våpen?

Det er fullt lovlig å ha usikret våpen. Det er faktisk ganske så vanlig i mange situasjoner. Om det er lurt er en annen sak, men lovlig er det.

 

Arti den der ja, håper dem er blitt feilsitert eller misforstått av journalisten.. Den dagen det ikke blir lov å avsikre våpenet på jakt ..

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker artikkelen så ble grunneieren og de andre møtt med usikrede våpen når de tok kontakt med ungdommene, og så vidt jeg vet så er ikke det en normal prosedyre når man møter folk. Har man knekkhagle så knekker man den, med pumpe og halvauto så sikrer man og tømmer kammeret. På den måten viser man god folke- og våpenskikk.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker artikkelen så ble grunneieren og de andre møtt med usikrede våpen når de tok kontakt med ungdommene, og så vidt jeg vet så er ikke det en normal prosedyre når man møter folk. Har man knekkhagle så knekker man den, med pumpe og halvauto så sikrer man og tømmer kammeret. På den måten viser man god folke- og våpenskikk.

 

Det er vel helt normalt å knekke hagla ja, men det er vel ingen lov der dette står. Så ,så lenge dem ikke har trua noen så har dem vel sitt på det tørre når det gjelder akkurat det med ladd våpen. Men så var det jo det med jaktrett/kort...

Link to comment
Share on other sites

@ Bharsvik

Har ingen arfaring med jakt på dønna, ei heller kjennskap til tingenes tilstand, men har lest lokalavisene. Og de jaktrelaterte artiklene jeg husker fra denne sesongen er: En om en elgkalv skutt under elgjakta som var skadeskuttfra før.

Den andre var om garn som var spent opp i et rådyrtråkk med den hensikt å fange rådyr/hare.

Og nå denne siste. Så det kan jo tenkes at man er blitt lei og ønsker å statuere et eksempel.

Vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal oppsynet rapportere om usikret våpen?

Det er fullt lovlig å ha usikret våpen. Det er faktisk ganske så vanlig i mange situasjoner. Om det er lurt er en annen sak, men lovlig er det.

 

Arti den der ja, håper dem er blitt feilsitert eller misforstått av journalisten.. Den dagen det ikke blir lov å avsikre våpenet på jakt ..

 

tipper den er missforstått. slik jeg har hørt det, satt de og grilla da oppsynet kom. og våpenene var ikke ladd, men manglet plombering. :)

Link to comment
Share on other sites

Fjernet av fat_dog86

Det var nå en litt søkt sammenligning da Brynjar! :lol: Jeg ville forøvrig også ha fått pågrepet folk som jaktet/befant seg bevæpnet på min grunn (om jeg hadde noen), ser ikke noe galt i det.

 

Den videre etterforskning vil vel avdekke de faktiske forhold antar jeg.

Link to comment
Share on other sites

DISSE GUTTENE ER JO KRIMINELLE :shock:

jegerne hadde fått forklart hvor jakt terenget var.. Når de kom til en plass som passa perfekt med beskrivelsene de hadde fått fra gruneier, så parkerte de og luska seg ut i skauen og, kosa seg med og grille pølser og se etter hare- Jeg blir rystet over hvordan denne saken blir vridd frem i media! Guttene spurte om og få gjøre opp for seg og beklaget det hele. Kunne de ike bare ha fått gjort det og ferdig med det?

 

Herregud, om noen hadde gått opp mi min øy og sett etter mink eller kråker, eller for og skyte sel, hadde jeg ikke annmeldt dem :shock: Værtfall ikke om det var noen unge jegere som hadde fått forklart at de kunne jaktet i nerområdet og tatt feil :shock:

Link to comment
Share on other sites

 

tipper den er missforstått. slik jeg har hørt det, satt de og grilla da oppsynet kom. og våpenene var ikke ladd, men manglet plombering. :)

 

Det er jo interessant med tanke på andre tråder, hvor enkelte med god sammvittighet hevder at man ikke trenger plombering i hagla eler at det holder 2+1 løsning...

Forøvrig høres det ut som en bedre forklaring en den om sikring.

Link to comment
Share on other sites

Jackrussel; hvis de var tre mil feil så var jo det en graverende feilnavigasjon.... Jeg har vanskelig for å se at det går an å bomme så stort ved et uhell. Teigstad minner ikke om Skaga geografisk heller, såvidt jeg kan se.

 

Og hva med denne Teigstad som kommenterte nettartikkelen? Vedkommende sier de ikke hadde jakttillatelse hos han heller.

 

Men som sagt, man skal ikke forhåndsdømme noen, de faktiske forhold kommer vel fram etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jackrussel; hvis de var tre mil feil så var jo det en graverende feilnavigasjon.... Jeg har vanskelig for å se at det går an å bomme så stort ved et uhell. Teigstad minner ikke om Skaga geografisk heller, såvidt jeg kan se.

 

Du har altså ikke vært på Tur med meg eller min kompis Steffen...

8)

har pratet med 1 av jegern, og ordet sikring hadde han ikke hørt noe om i denne sammenheng.

Kan du utdype? Hadde de eventuelt ikke magasin plombering i våpna sine?

Link to comment
Share on other sites

Og hva med denne Teigstad som kommenterte nettartikkelen? Vedkommende sier de ikke hadde jakttillatelse hos han heller.

 

Det har jo ingenting med virkeligheten og gjøre. De har fått tilatelse hos en grunneier. Er denne Teigstad eneste grunneier på dønna ? evt eneste på teigstad? :?

 

og om du ikke tror disse guttene har tatt feil av veibeskrivelsen til jakt terenget, så får det eventuelt være ditt problem.

fatter ikke at det gårant og være så skeptiske og ufårstående.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at folk kan ta feil hvis de ikke er kjent, selv setter jeg meg godt inn i kart osv for jeg drar noen plasser.

men når noen undommer (16-20) kommer traskene med lua i handa og beklager for bryderiet så ser ikke jeg problemet.

men dønna har vel før vært på listen over umulige grunneiere her på kammeret hvis jeg ikke tar helt feil, var det ikke noen som hadde vært på hjortejakt eller gås der og ble svartelistet pga en bagatell.

hva var det en gammel kar sa til meg, fisk den fisken du vil og skyt den fugelen du vil jeg får den ikke med meg i graven alikevell.

Link to comment
Share on other sites

fat_dog86 har vært her en tur...

Det var nå en litt søkt sammenligning da Brynjar! :lol: Jeg ville forøvrig også ha fått pågrepet folk som jaktet/befant seg bevæpnet på min grunn (om jeg hadde noen), ser ikke noe galt i det.

 

Den videre etterforskning vil vel avdekke de faktiske forhold antar jeg.

 

Jeg synes sammenligningen er helt på sin plass fordi det viser tydelig hvordan holdningene blant en del grunneiere i området ser ut til å være. Jeg er selv grunneier med ganske god jaktrett, men jeg må si at terskelen min for å anmelde en ungdom som kommer med lua i hånda og ber om unnskyldning for å ha kommet inn på terrenget mitt vil være ekstremt høy. Her er det åpenbart at ingen formildende omstendighet tas til etterretning. Det eneste grunneieren i dette tilfellet oppnår er å lage masse ubehageligheter for noen ungdommer som ser ut til å ha bommet stygt på området de skulle jakte på og som i likhet med svært mange lesere her på kammeret ikke har kontroll på reglene for magasinhagler. Det er nesten så jeg faktisk tror de bør være glade som ikke ble skutt etter....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke for mitt bare liv tenke meg at disse ungdommene ville blitt skutt etter, det er en skrekkvisjon jeg ikke kjøper.

 

Jackrussel; som sagt, jeg har ikke forhåndsdømt noen. Jeg har referert til en avisartikkel og stilt spørsmål om det går an være på feil side av et distinkt fjell, tre mil unna bestemmelsesstedet, på ei øy. Ja, det finner jeg nokså rart...

 

Og Jackrussel; denne Teigstad framstår som at han er grunneier(en) på Teigstad som skulle ha gitt jakttillatelse til disse jegerne, men jeg har bare stilt spørsmål om dette også. Les før du fortolker, og vet du noe som kan oppklare dette så kjør ivei.

 

AcidRain, det du refererer til skjedde ikke på Dønna nei. Og jeg er enig med deg, jeg ville også ha studert kart før jeg drar til nytt jaktterreng.

 

Jeg mener det er rett å konfrontere jegerne med dette, men å anmelde de hvis de har en plausibel forklaring? Nei det ville jeg ikke gjort.

Link to comment
Share on other sites

Ser en og annen komentar som er rettet mot grunneierne på Dønna... kan vel kansje tenkes at man selv hadde blitt JÆVLI LEI av folk som har forvillet seg inn på feil område. De finner jo tross alt garn i rådyrtråkk, slaktavfall og ufødte kje i kontainere + hareslaktavfall. har forstått det slik at det er tjuvjegere der ute titt og ofte, og hadde jeg eid noe grunn der ute hadde jeg faen ikke vært nådig hvis noen hadde tråkket feil(med tanke på hvordan forholdene til tider kan være der utepå øya)...

det er den enkeltes ansvar og vite hvor man jakter og skal/burde jakte :!:

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sjøl opplevd å ha tjuvjegere i terreng der ute. Bare et par hundre meter unna meg smalt det en gang der det absolutt IKKE skulle være noen andre enn meg og kompisene. Jeg sprang oppå nærmeste haug og ropte, men krypet løp som f**n eller krøp ned i nærmeste rottehull antar jeg, for jeg klarte ikke å finne han. Og det er ikke eneste gangen vi opplevde slikt og lignende.

 

Ja, jeg antar også at grunneierne der ute er pisse lei av folk som tar seg til rette, uten sammenligning med denne saken forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal tenke litt høyt, og generellt, ikke nødvendigvis spesifikt for denne situasjonen:

Svært få, konfrontert med at de jakter i "feil" terreng ville vel si:

"Jada, vi tjuvjakter litt her for der var lite vilt å se i vårt terreng!"

Akkurat som at alle bestandig er uskyldige til det motsatte er bevist vil de fleste,

også "skyldige" hevde sin uskyld inntil det motsatte er bevist! ;-)

Sier ikke at det er slikt her, men det er da ikke helt umulig vel?

 

Stusser også litt på kommentaren "dette var bare harejakt, ikke hjort"

Tjuvjakt er jo tjuvjakt uansett art, ikke sant? :o

Link to comment
Share on other sites

Ferska to eldre karer i ett terreng jeg og min bror har sammen ifjor. De hadde jakta der i årevis sa de, før vi fortalte at de var på vårt terreng. De hadde skutt to harer på morgenen også.....

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke at disse unge jegerne bare har vært "uheldig". Men man kan jo tro hva man vil for så vidt.. Men hvis dette skal være greit.. Hvis alle skal komme seg unna bare de beklager når de blir tatt? DA har vi et stort problem. Det er viktig å slå hardt ned på tjyvjakt uansett, mener jeg.. Da vil kanskje de fleste forberede seg bedre før neste jakt-tur, og kanskje undersøke terrenget bedre? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er spent på din definisjon av tjuvjakt, DreverTispa?!?

 

Jeg gleder meg til denne saken er over, så steinharde fakta kan bli lagt på bordet. Tipper det er flere her inne som får seg en smell på kjeften. Helgeland-arbeiderblad skal ha mye av skylden, sammen med grunneierne.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det er flere her inne som får seg en smell på kjeften.

Det var da veldig...? Folk har da lov til å diskutere og si hva de mener her. Du virker å ta dette veldig personlig IvoRei, var du en av gutta boys?

 

Jeg er freidig og spør, så får du velge sjøl om du svarer eller ikke. :) Forøvrig er intet bedre enn om saken får en rettferdig løsning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke freidig, bare nyskjerrig :wink:eller kanskje litt siden dette er åpent forum

 

Jeg er bare veldig frustrert over å ikke få fortalt hele historien til samtlige. Men jeg setter stor pris på at enkelte her inne viser forståelse, enda de bare har lest avisartikkelen. Men jeg må vente til saken er over før jeg sier noe mer. Til da, blir det bare ryktebørs...

Link to comment
Share on other sites

Skaga er en privat utbyder av jakt, her har vært folk på hans land uten tillatelse, da er det vell å regne som tyvjakt? omstendighetene rundt er vell mindre interesante så lenge det "vi" vet bare det som står i avisa.

La ryktebørsen leve sitt hærlige liv inntill vi veit hva som egentlig skjedde :lol:

Har vært ung og ivrig selv, da kunn på statsalmenning :lol:

 

Ja så var jeg på tyvjakt til en nabo i fjor, dette uten selv å være klar over det, saken løyste seg med humor og ett løyve om å få fortsette tyvjakta :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er vel ikke lov og ta ut plombering av magasinhagler men personlig så ser jeg på det som en ikkesak i denne sammenheng og noe de som grunneiere ikke har noe med.

Og ta ut plombering i magasinhagler er en viltnemdsak.

Det er ulovelig ja men jeg kjenner mange med slike hagler og jeg tror ikke det er mange som har disse plomberingene i til en hver tid.

Link to comment
Share on other sites

Nok en tråd full av synsing og rare utsagn...

 

Jeg syns nok alle bør gå ei solid runde med seg sjøl, før en begynner å kommentere i hytt og gevær.

 

Har du ALDRI vært på feil grunn, enten du var klar over det eller ikke? Har du ALLTID tatt ut patroner før du har kryssa grensa til jakterrenget, gått over ett privat jorde ell? Eller har du skaffa deg våpenskap?

 

Slike ting går det faktisk an å bli anmeldt for det å, man trenger ikke "tjuvjakte" for å havne i ei litt lei klemme... Personlig kan jeg tenke meg flere sitausjoner der jeg kunne blitt anmeldt, uten at jeg egentlig har vært på "tjuvjakt!"

 

Det som er helt sikkert er at en ikke kaster stein i glasshus, hva med heller å støtte de unge jegerne litt? De synes sikkert ikke det her er noe morro sjøl, og kunne trengt noen støttende ord, mer enn å bli dunka i huet av overivrige regelryttere som aldri har gjort noe galt sjøl selvsagt...

 

På den andre siden, hvis de har vært klar over at de har "tjuvjakta" og oppholdt seg utenfor det tillatte området, bør de vel bare legge seg flate, og inrømme feilen. For det går faktisk an å ta feil i ny og ne. Ulempen med det er at enkelte ganger koster det noen sure kroner i form av ei bot... Eller, enkelte har vel ALDRI gjort noe galt her inne, de kan selvfølgelig se bort ifra dette innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så enig med deg.

Disse ungdommene har vært uheldig og gått på feil grunn.

 

Problemet er bare at det har vært en del episoder på dønna de siste årene med tjuvjakt og nå fikk de endelig tak i noen så da er det bare og få de hengt ut mest mulig og ikke tro på disse ungdomene.

 

Alle kan gjøre feil!!!!

Link to comment
Share on other sites

Å ikke ha fikset børsa slik at den er lovlig er faktisk ikke et uhell, men et valg.

At det går an å være uheldig å være på feil sted er jeg mer en åpen for.

Jeg var bare interessert i biten om magsinplmbering fordi enkelte her på kammeret har kommet med utsagn om at det ikke er så viktig osv...

Link to comment
Share on other sites

Det er ulovelig ja men jeg kjenner mange med slike hagler og jeg tror ikke det er mange som har disse plomberingene i til en hver tid.

Det skal man jo ha, er ikke unntak i loven for noen det, og enhver jeger plikter å kjenne lovverket. Og nå starter vel hylekoret igjen. :wink:

 

Det jeg lurer på og som jeg håper denne saken vil avklare etterhvert (og nå støtter jeg meg til artikkelen i HA i mangel av noe annet), er fortsatt hvorvidt det er mulig å ta feil av de to nevnte terrengene, hvis det fortsatt er en del av anklagen.

 

normal_Tjuvjakt_HA.jpg

Foto: Jarl G. Sandholm, Helgeland Arbeiderblad

 

Dønnamannen er det høyeste fjellet bak klynga på tre folk. Teigstad ligger på den andre siden av de fjellene, på østsiden av Dønna. Terrenget der består av ei smal stripe noenlunde flatt land, kanskje 5-600 meter bred, mellom fjellfoten og sjøen. Hovedveien på Dønna skjærer midt gjennom denne landstripa. Skaga på sin side, er den største halvøya på Dønna og ligger helt ut på vestsida av øya. Skagalandet er et par km bred og 6-7 km lang, bestående utelukkende av flatt, lettkupert terreng. Som bildet viser er det langt fra fjellet. Er det mulig å blingse så mye?

 

Og jeg spør bare, antyder ingenting, i fall noen skulle lure på det.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig påbudt med en slik plombering, så børsa bare kan ta to skudd. Den diskusjonen er vel OK, de har gjort en feil. Om de bør straffes for dette "kriminelt alvorlige overtrampet" får bli opp til myndighetene, heldigvis ikke oss. For da hadde de tydeligvis liggi jævli tynt an.

 

Fyller man opp med 5 skudd, og bedriver såkalt villmannsskyting på lange hold osv. osv. så har det nok en viss betydning, har man derimot kun brukt to skudd, men det har vært plass til 3 te, er jeg ganske så sikker på at dette ikke blir store saken... Går jo litt på våpenhandteringen generelt og det her da.... Uansett, om de ikke blei tatt på fersken med fylle magasin, er det jo strengt talt oppsynets (eventuelt den som har bevisbyrden, jegerne kan jo bare nekte) oppgave og bevise om det var tilfelle!

 

Men hvem var oppsynet i denne sammenhengen? Var det SNO eller lokalt oppsyn, da i tilfelle med eller uten begrensa politimyndighet?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer...

 

Spør bare fordi det avhenger jo litt av hvordan type oppsyn han er, og spesielt om han har begrensa politimyndighet for å kontrollere våpen på den måten som tydeligvis er gjort. Men hvis han/henne er fra SNO så har han jo igrunn det...

 

Hadde ikke oppsynet BP, har nok "tjuvjegerne" en fordel i så måte, da oppsynet ikke har noe med slikt i det hele tatt, ei heller grunneiere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...