Jump to content

Reinsdyrjakta 2010


Koie

Recommended Posts

Selv om det er en god stund til 20. august nærmer det seg vel for når fjellstyrene legger ut søknadene sine. Her kan du dele all informasjon i forhold til villreinområde, kortsalg og jaktopplevelser.

 

Selv er jeg spent på hvordan jaktfordelingen blir i Setesdal Vesthei/Austhei.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

kirk-burner, ser du bor i Oslo. Har man ikke bosted adr på vidda det skal jaktes på, har man har man like stor sjanse på å vinne i lotto, som å få jaktkort på villrein. Når det kommer til den jaktkort "trekningen" så har jeg inntrykk av at bukken sitter og passer havresekken, og det er mildt sagt :!::!: . Så da er det bare en ting og gjøre, og det er å betale overkill pris. Eller gjør som mange andre, drit i Norge og stikk til utlandet og jakt noe annet. I mange tilfeller vil det være mye billigere.....

Link to comment
Share on other sites

Når eg las overskrifta her dukka det opp mange gode minner fra 09 sesongen, og kom plutselig på at eg ser veldig fram til hausten som kjem.

 

Eg er ein av dei heldige som har sikra meg kort kvart år uten å være grunneiger eller bu i ei bygdeallmenning som tilhører eit villreinområde. I år har eg lisjbukk I Kvikne på Forelhogna. Dette året blir mitt tredje år på reinsjakt og er utvilsomt eit av dei største høgdepunkta kvart år i tillegg til hjortejakt og bukkejakt.

 

Er det fleire her som allerede har sikra seg kort?

 

PS: Å seie at man har mindre sjanser for å få kort fordi adressa er i Oslo er berre tull. Alle som får villreinjkort innenfor statsallmenning blir trekt ut via et dataprogram. Det er ingen høvdingepå toppen som kan påvirke utfallet.

 

Er likevel enig i at sjansane for å få kort på f.eks inatur er minimale. Årsakane til dette er mindre kvoter enn tidligere i fleire områder, fleire søkere enn tidligere og at det blir meir pakkeløsninger med fleire dyr i ei "pakke". Det har ingenting med kor du kjem fra. Det har derimot mykje å seie viss du hører til ei bygdeallmenning med rein på vidda.

Link to comment
Share on other sites

Så ille er det ikke. Jeg vil tro at jeg får jakt gjennom de statlige/kommunale kanalene hvert annet år. De andre årene gjelder det å utnytte erfaringen for å finne noe. Har ennå ikke betalt mer enn 3500 for simlekort.
synes det var veldig mye for en rein. Kan jo likesågodt kjøpe deg en rein for samme summen. Ikke rart at folk ikke kommer seg på jakt sier nå jeg.
Link to comment
Share on other sites

synes det var veldig mye for en rein. Kan jo likesågodt kjøpe deg en rein for samme summen. Ikke rart at folk ikke kommer seg på jakt sier nå jeg.

 

Tja, det blir rundt 90 kroner kiloen hvilket jeg ikke ser på som veldig dyrt. Elgjakt koster fort like mye eller mer og personlig synes jeg reinsjakta både er mer spennende og kjøttet mye bedre :wink:

Satser på å få kort i år igjen som innabygds på Sel/Rondane (har faktisk flyttet fra sentrale strøk nettopp pga jaktmuligheter). I morgen er det bare et halvt år igjen til jaktstart :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig helt enig i at det er dyrt. Simla jeg skjøt i fjor veide bare 25 kg, dvs 140 kr/kg om jeg hadde betalt 3500 da. Enda dyrere hadde det blitt om jeg ikke hadde fått skutt! Heldigvis er 3500 det MESTE jeg har betalt for simlekort. I fjor fikk jeg simle OG kalv for samme prisen.

 

Jeg må kjøre 70 mil for å komme på rensjakt. Med 25 kr/mil blir det 3500kr i kjøring, og en friuke er heller ikke gratis. Ved en jaktkortpris på 3500 utgjør kortet altså bare ca. 1/3 av totalutgift.

Link to comment
Share on other sites

er det mulig å vær så negativ!!!! Jeg gleder meg vannvittig til rensjakta 2010, og er villig til å jobbe en lørdag eller to for å betale dette... Dette er snakk om prioriteringer, er dere ikke interesert nok i det så syt å klag på en annen tråd!!! Dette syns jeg skal være en positiv tråd om rensjakt.... Jeg har allerede sikret meg opptil flere kort, HELDIGVIS,

Link to comment
Share on other sites

synes det var veldig mye for en rein. Kan jo likesågodt kjøpe deg en rein for samme summen. Ikke rart at folk ikke kommer seg på jakt sier nå jeg.

 

Tja, det blir rundt 90 kroner kiloen hvilket jeg ikke ser på som veldig dyrt. Elgjakt koster fort like mye eller mer og personlig synes jeg reinsjakta både er mer spennende og kjøttet mye bedre :wink:

Satser på å få kort i år igjen som innabygds på Sel/Rondane (har faktisk flyttet fra sentrale strøk nettopp pga jaktmuligheter). I morgen er det bare et halvt år igjen til jaktstart :mrgreen:

 

Det kommer veldig an på! Elgjakten er adskillig billigere i nord enn i sør, snittprisen på elgkjøtt ligger på rundt 55kr pr kilo. Hvis man i tillegg er student, er dette en pris man ikke kan betale, med mindre man vil leve på nudler i tre måneder etter reinen er spist opp :)

Link to comment
Share on other sites

Så ille er det ikke. Jeg vil tro at jeg får jakt gjennom de statlige/kommunale kanalene hvert annet år. De andre årene gjelder det å utnytte erfaringen for å finne noe. Har ennå ikke betalt mer enn 3500 for simlekort.
synes det var veldig mye for en rein. Kan jo likesågodt kjøpe deg en rein for samme summen. Ikke rart at folk ikke kommer seg på jakt sier nå jeg.

Nå er det ikke bare kjøttet man betaler for når man drar på jakt. Om man sammenligner prisen med en helg på ski i hemsedal eller sydentur så er det ikke så ille.

Link to comment
Share on other sites

3500 for simle er da helt ok så lenge det er i et område med rimelig fellingsprosent.

 

Om det er noen som har kort er det bare å sende meg tilbud på pm med en gang - jeg vil jakte rein i 2010 og er villig til å betale for det! :D

 

Synes der er rart at folk legger så mye fokus på "kiloprisen", for meg er det opplevelsen som er viktig. Selvsagt er jeg veldig glad i reinsdyrkjøtt, men om jeg drar ned fra fjellet med 30 eller 40 kilo kjøtt spiller ingen rolle.

 

Reinsdyrjakt er verdens beste jakt :!:

Link to comment
Share on other sites

Eg sett Reinsdyrjakta so høgt att eg aldri ville overlatt den til ei loddtrekning :?

Har fast jakt til normal pris.

Er utenbygds, uten slekt i villrein kommuner.

Det einaste som teller er pågangsmot, grunneigerliste og telefonkatalog :wink:

 

7 år på rad i samme terrenget.

Link to comment
Share on other sites

er det mulig å vær så negativ!!!! Jeg gleder meg vannvittig til rensjakta 2010, og er villig til å jobbe en lørdag eller to for å betale dette... Dette er snakk om prioriteringer, er dere ikke interesert nok i det så syt å klag på en annen tråd!!! Dette syns jeg skal være en positiv tråd om rensjakt.... Jeg har allerede sikret meg opptil flere kort, HELDIGVIS,

 

send meg en PM dersom du er villig til å selge et kort! betaler selvsagt kortet med fortjeneste til deg!!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg søkt på Reinsjakta 2010. Håper på å få Simle/ungdyr & kalv.

 

Bare å vente til 20 August da

 

 

Et bilde fra reinsjakta 2009

 

normal_Bilde0010%7E0.jpg

Reinsbukk på ca 70-75 kg.

Startet på parkeringsplassen kl 5 om morgenen å gjekk i blinde i skådde i 3 timer før vi hørte di i, å plutsli letta skådda å da kom di inn på 70 meter.

Perfekt hjerteskot, sto i 10sek før den datt.

Link to comment
Share on other sites

Har sammen med to kamerater et ønske om å få prøvd reinsjakta i år.

Er ute etter tips om hvor det kan være gunstig å søke. (Jada, Inatur, men hvilke terreng)

Har inntrykk av at det kan være vrient å skaffe seg et kort, og ihvertfall tre i samme område. Men må jo bare gi det et forsøk.

Har jaktet rein en gang før, inn fra Vingelen, men det var sånn ferdigsydd opplegg som jeg sjøl ikke fiksa. Så, ganske så grønn på 'how to do it'.

Type dyr er totalt likegyldig, jaktopplevelsen er like stor uansett. Vi har tilhold på Fosen, og reiser gjerne kortest mulig..

 

Tenker at Grimsdalen er perfekt for oss, men kanskje umulig å få kort?

 

Håper på innspill.

Link to comment
Share on other sites

Søk alle tre på alle plasser, så får dere håpe att minst en får.

Det er alltid jakt ledig hos enkelte tilbydere.

Det er kun spørsmål om kva du vil betale.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg har hørt så blir heile vest heia freda.er vist ikke dyr igjen der.ikke 100%sikker.lenge sia jeg har hørt noe om det nå.har sjøl et par kort på aust heia å der er det heldigvis så det vrimler med dyr;) så ville heller satsa på å fått tak i noe der på den sia av dalen vist jeg var deg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Vi er to kompiser som lurer på å søke på vår første reinsjakt i år. Noen av dere erfarne jegere som har tips til område som er et enkelt nybegynner område? Er ikke ute etter trofedyr men valutta for pengene.. Å hvordan går man frem om to vil jakte sammen i samme området?

 

 

Prøver igjen jeg....

Link to comment
Share on other sites

For at begge to skal få jakt ville jeg gått til private rettighetshavere. Inatur og allmenninger trekker tillfeldig og det er bare flaks om begge får.

Hva mener du med "enkelt nybegynner område"? Flate fjell nær vei? Dyr som ikke stikker når du er en km fra dem?

Link to comment
Share on other sites

Private sier du.. Hvem/hva/hvor?? Har vel egentlig bare kjennskap til Inatur.

Med "enkelt nybegynner område" tenker jeg på et område med grei bestand av dyr, "lettjaktet" terreng (ja, jeg vet at villreinjakt ikke skal være en tur på bøen men det finnes nå vel en mellomting?) et området som ikke skremmer oss bort fra fremtidig jakt...

Link to comment
Share on other sites

Inatur dekker store områder, men det finnes også andre stats- og bygdeallmenninger der du søker separat. I tilegg er det mange bønder som eier fjell, og det er en sånn bonde jeg mener du skal få kontakt med for å få jakt til to jegere.

 

Alle de store områdene har nok dyr for meningsfull jakt, men det kan være tomt fjell alikevel. Har du jakt vest på Hardangervidda og det blåser østavind kan du heller holde deg hjemme. I andre områder har dyrene en tendens til å gå nede i skogen og spise sopp til langt ut i september-uansett vindretning.

 

Jo nærmere du kommer vestlandet, jo tyngre blir terrenget. På f.eks. Ringebufjellet er det små høydeforskjeller og du parkerer midt i terrenget. (Men da er du tilbake hos Inatur...)

Link to comment
Share on other sites

Har søkt i mine vanlige områder, samt har noen grunneiere i bakhånd om det skulle knipe, skulle det ikke bnli jakt i år er det første gang siden jeg begynte for over 30 år siden.

Da tar jeg turen til Sverige og jakter Dåhjort, det gjør jeg forresten uavhengig av reinsjakta.

 

Ca midt i juni er vel resultatet klart for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@hjelme83: Du betaler på forskudd for kortet, uansett om du feller dyret eller ikke. Altså betaler du for fellingstillatelsen, ikke selve dyret. Det tilkommer da ingen ekstra kostnader ved en eventuell felling (med mindre du feller feil/for stort dyr :shock: )

 

Eneste mulighet for "refusjon" er hvis du selger kortet tilbake til tilbyder før jakttida er ferdig. Usikker på om dette er mulig alle steder, og summen du får igjen synker utover i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Ikke på meg heller desverre. Imidlertid har jeg fått et kalvekort i Dindal sameie i Oppdal. Er det noen her som har jaktet her som kan komme med noen tips. Det er fellesjakt med resten av Snøhetta i perioder så alle tips til en fersk (og forventningsfull) villreinjeger mottas med stor glede

Link to comment
Share on other sites

Oj... Fikk fritt dyr i Kongsvold og Drivstua øst. Hadde ikke engang planlagt å jakte rein. Sjangsen for å få kort er jo så liten. Aldri jakta rein før, så det KAN bli spennende... Noen andre som skal dit? Noen hete tips fra terrenget?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...