Jump to content

Reinsdyrjakta 2010


Koie

Recommended Posts

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tåka ligger tjukk som graut i den delen av Rondane jeg ser fra kjøkkenvinduet på Mysuseter nå. For de som skal starte jakta i morgen håper jeg den letter i løpet av natta.. Selv skal jeg levere en bil jeg har solgt i morgen så jeg starter ikke jakta før på lørdag. Skitt jakt til alle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jakta i gang dere.bare sove noen timer nå så bere det rett på heia.

Tvilsomt jeg får skutt i år da siden lillebroren min skal vere med å han har aldri skutt reinsdyr før så han har fått første retten i år..men gleder meg uansett noe sykt til å komme inn på heia å bare labbe rundt å speide å slappe skikkelig av.Ingen ting som er bedre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt rigging greide jeg å få bilde over på pcen. sladdet bilde siden han ikke har samtykket. Og ikke vet om dette :lol:

 

Men jeg syntes første bilde var på sin plass og en liten teaser til de som skal avgårde

 

28tvqcm.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tåke,Regn og feil vind,pluss at dyra står for det meste i skogene ennå..nei,bare å bli hjemme og vente!

 

Jo takk, dette merka jeg i dag tidlig du. Endte opp i skogen for å se etter dyrene, men fånyttes. Men fikk gått en kjempefin tur, vekket jaktgleden i en god venn og støkt opp masse skogsfugl. Jeg har funnet ett nytt terreng jeg skal jakte i litt senere i høst ihvertfall, det er nå helt sikkert. Men prøve igjen i morra, litt høyere da forhåpentligvis.

Link to comment
Share on other sites

Hvor du ser skogsfugl,kan du holde for deg sjøl!Men tror det blir bra uansett,iallefall mer kyllingproduksjon enn i fjor! :D Har meldt mye drittvær uti uka,så tenker jeg tar å kikker etter Rein i morra og mandag,litt bedre vind da,og ikke særlig regnvær!Men jeg drar i snaufjellet og håper noen støkker dyr fra skogene

Link to comment
Share on other sites

Mye triveligere og jakte i fjellet!Det er det som er Reinsjakt!Men litt tidlig i ditt område,selv om du kan vøre heldig!Godlidalen mot Myklebysjøen kan være lurt,men laangt å gå..Evt mellom Bringbusætra/Raufjellet.Sitte på Svartkampen å speide utover mot Åmot osv er og lurt selv tidlig i jakta!

Link to comment
Share on other sites

Tilbake igjen fra fin jakt i helga. Startet fra Gardsenden både fredag og lørdag!

Mye dyr å se på fredag, men også mye jegere! Var desverre ikke heldig og kom i posisjon for bukk.

Lørdag var det heller lite rein å se, kun en bukkeflokk som desverre bevegde seg for langt unna. Men her var det en skikkelig sværing med!

 

Tenker å prøve igjen til neste helg, noen som har noen tips? Jakter altså i Dalsida Øst.

Link to comment
Share on other sites

"Store" jeger-prestasjoner i Folldal (Knutshø) i helga.

 

Ble tilskuer til en jegerbragd av dimensjoner idag. Reinsflokk som var på trekk fra Steinhøa, og over Einunndalsveien.

Der er det parkering/stopp forbudt, på en strekning på ca. 4 km, akkurat der, nettopp fordi reinen skal kunne trekke uhindret over grusveien, og videre vestover i retning Knutshø. Det er videre ordnet en såkallt "jegerparkering" på hver side ved hvert skilt. God plass er det også. Men så.....

 

15-20 mann blir vitne til at "lokale helter", jegere og "sivile", sånn ca. 6-7-8 biler, likevel parkerer på "den forbudte strekning", samtidig som et par biler, starter regelrett en "patruljering", med kjøring frem og tilbake langs strekningen hele tiden, hver eneste gang reinen forsøkte å krysse veien. Videre så vi noen bolde jegere, som hoppet ut av bilene, med børse. Litt etterhvert smalt skudd fra veigrøftene også, enda man må være minimum 300 mtr. fra vei, før det er lovlig å løse skudd. Skal vi si de var 50 mtr fra bilveien?.....maximum.......du vet det tar vel tid, å flytte ei "diesel-ræv" 300 mtr......

 

...og oppsynet? Joda, de kom etterhvert idag også, og jagde folk, etter beste evne. Men, de er vel neppe trafikk-konstabler, og hadde vel også annet å gjøre med kontroll av fall etc., så jeg skal ikke belemre de.

 

Flere av de som iakttok seansen, ytret, sitat; - "dette er ingenting, mot hva som skjedde i gårkveld"....

 

.....duverden for noen jegerbragder.....og for ei villreinjakt..........*Applaus*

 

(..så skal man vel som utebygds, bare være glad for, at det lokale fjellstyret i Folldal, kun deler ut kort til innenbygds.....)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det høres ikke ut som om dette er noe skjeldent fenomen på denne plassen.

Hvis det lokale oppsynet vill ha slutt på dette tullet, tror jeg det hadde vært over for lenge siden.

Ofte er det lokale normer som gjelder, og ikke nedskrevene forskrifter. Et tips er jo og rappotere hendelsen videre til SN eller DN.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ikke ut som om dette er noe skjeldent fenomen på denne plassen.

 

Nei, det er ikke det. Jeg har sett dette før, på samme plass, og det går "gjetord" om tilsvarende hendelser hvert eneste år. Men at det kunne være så ille i år 2010, det ante jeg virkelig ikke.

 

Men det er vel slik at Folldal Fjellstyre synes dette er en grei måte å forvalte villreinstammen på? Så lenge det ikke kommer utabygdes jegere å ødelegger.....

Link to comment
Share on other sites

Som helt fersk jeger ( tok jegerprøven i vinter ) var jeg spent på min første reinsjakt. Dog uten børse

 

Tok turen innover fra hytta ( langedalsætrin ) fredags morgen. Så endel rein på god avstand fra utsikts posten, og også endel jegere. Var spennende å følge med jegerne og hvordan folk både lurte og ble lurt av reinen.

 

Lørdag skjedde omtrent det samme. Altfor lang avstand til dyrene, men spennende og følge med.

 

Søndag hadde jeg min livs opplevelse. Vi dro som vanlig på utkikk posten og fulgte med noen dyr på god avstand igjen ( tipper 3-4km ) i håp om at dem skulle bli jaget i retning mot oss. Fikk da plutselig melding på mobilen at det var observert 50 dyr kun få km fra hytta, så vi tok på oss sekken og spasserte tilbake. Vi fikk raskt se flokken, og svigerfar sneik seg innpå, mens jeg og reinsjakt hunden Schäferen Rambo ventet noen hundre meter unna.

 

Flokken ble desverre støkt rett før svigerfar var på skuddhold så jakten gikk videre. Svigerfar gikk etter, mens jeg gikk på en høyde for å få oversikt.

Jeg var på vei ned igjen for å gå etter da jeg nesten gikk på en annen flokk på 50 bukker. Jeg satt meg rolig ned og fulgte flokken på 150-200meters avstand. 30min går og flokken er rolig i området. Jeg får da øye på svigerfar 1-2km unna på vei opp på et fjell. Han ser meg og jeg peker mot flokkken, men den står desverre skjult for han. Han tror jeg mener lenger bort i fjellet så jeg sender han på et par timers vandring i fjellet. Jakt radio og telefon hadde vi selvfølgelig ikke. hehe.

Mens han er på fjell vandring kommer det plutselig en stor flokk til på ca 100 dyr. På avstand på 200 meter. Dem slår seg sammen med bukkeflokken som fortsatt er der ca 100meter unna oss. Scäferen Rambo holder da nesten på å riste i filler av spenning da dyrene lager veldig mye lyd da rett før dem mikser seg. Dyrene driver så nærme at jeg kunne kastet små stein på dem. Etter 45min på¨samme avstand har endelig svigerfar fått retning tilbake igjen mot meg. Ikke lenge etterpå kommer da enda en ny flokk på ca 150 dyr. Jeg har da ca 300 dyr rett innpå meg. 150 på ca 50-100meters avstand og 150 til på 200 meters avstand. Jeg har sett folk skutt på dyr lenger bort enn flokken lengst borte.

 

Svigerfar kommer lett i posisjon og feller et fint dyr -50kg. Var en herlig opplevelse, og noe jeg kanskje aldri får oppleve igjen den gaangen jeg faktisk har fått jakt og har med meg børse:)

Rambo oppførte seg eksemplarisk og ikke en liten lyd på de 2 timene vi satt og så på reinen like ved.

 

Skitt jakt videre.

 

40330_10150252994820181_837590180_14381933_5071255_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:D

 

Unødvendig kanskje, men når en mann på 60 sier at dette er det værste han har sett i hele sitt liv. Kan man si at han har levd godt.

 

Det ble "rein i solnedgang" på det paret.

 

Håper ikke politiet kaster bort store resurser på dette.

Kan umulig være straffbart :shock:

 

R

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...