Jump to content

Reinsdyrjakta 2010


Koie

Recommended Posts

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Søkte om jakt i Øyer og i Ringebu. Ingen bombe at det ikke ble noe... 223 kort og 2300 søkere. :evil:

 

Men, en får se positivt på det. Det blir i det minste en bomtur mindre i år!

Søkte kun på de plassene jeg og,fikk selvsagt ikke! :evil: Blir nesten så en søker kun for moro skyld..men regner med jeg skal ordne kort et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

AVSLAG !!!! Tiende året jeg søker ,pluss 3 kompiser som søker på det som er av jakt på inatur, pluss rendalen......ikke en jævel av oss har fått et kort noen gang......lurer litt på om dette er MAFIA opplegg... :evil: Samma karene som får både 1,2 og 3 kort hvert år....HUMBUGG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har søkt 5 år på rad (kun søkt fritt dyr og voksen bukk). Først i år fikk jeg kort. Rettere sagt 2 kort... Synd jeg ikke kan spare til neste år hehe. Får holde med ett. Med andre ord er det et ledig bukkekort i Ringebu til di som står på vente/reserve liste eller hva det heter.

Link to comment
Share on other sites

Fikk brev i posten i går om at jeg har fått tildelt en kalv i Dalsida Vest.

Hadde helt glemt at jeg hadde søkt på reinsjakt via Inatur. En gledelig overraskelse.

 

Dette blir min første tur på reinsjakt. Noen som har tips ang Lesja og Dalsida vest?

Send meg gjerne noen på PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest graahund
Fikk brev i posten i går om at jeg har fått tildelt en kalv i Dalsida Vest.

Hadde helt glemt at jeg hadde søkt på reinsjakt via Inatur. En gledelig overraskelse.

 

Dette blir min første tur på reinsjakt. Noen som har tips ang Lesja og Dalsida vest?

Send meg gjerne noen på PM.

 

Er det noen forskjell på Dalsiden statsalmenning og Lesja vest ? Har vært på Dalsiden og der skøyt jeg mitt første reinsdyr noen sinne. Ei flott simle. Det var på et sted som vi ble anbefalt av lokale folk som heter Fillingflåa. Er jo ikke sikkert det passer der i år, men det var et bra sted og jakte, oversiktlig og fint og mitt i trekkruta for reinen i følge de lokale. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Blei bukk under 55 på meg.

Kan man skyte simle på dette kortet? (2dre åre jeg har rensjakt :D )

 

Står det bukk under 55kg på kortet? Hvor er dette hen?

 

Lordalen i Lesja

 

Står det fysisk BUKK UNDER 55kg? Eller står det fritt under 55kg?

Link to comment
Share on other sites

 

Ja det står BUKK UNDER 55kg!!

 

 

OK!!! :D

 

Første gang jeg har hørt om bukk under 55kg. Fritt under 50 eller 40kg er jo vanlig. Og da kan man nemlig skyte skimle på det kortet.

 

 

Hvordan i he***** ser/vet man at bukken er UNDER 40/50/55kg? Løper forran å legger ut badevekta??

 

Skal på min første reinsjakt i år, riktignok bare som sherpa.. Men håper det blir min tur til å stå med et fellingskort i hånda også...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hvordan i he***** ser/vet man at bukken er UNDER 40/50/55kg? Løper forran å legger ut badevekta??

 

Skal på min første reinsjakt i år, riktignok bare som sherpa.. Men håper det blir min tur til å stå med et fellingskort i hånda også...

 

Det blir en erfaringssak som det meste annet. Men det er ikke så ille som det høres ut som. Cluet er å lære seg de forskjellige kategoriene dyr. Dvs kalv, ungdyr, simle, mellombukk og storbukk. Lærer du deg å se forskjell på disse så har du kommet langt.

 

I et og samme villreinområde får du kun fritt under 50kg ELLER fritt under 40kg. Ikke begge deler. I Knutshø hvor jeg jakter mest er det fritt under 50kg. På et slikt kort kan man selvfølgelig skyte simle. Det er et sikkerstikk mtp å holde vekta. Men fritt u/50 er nok i utgangspunktet ment for å beskatte mellombukkene.

 

Hva er så en mellombukk? Ungbukken er jo grei å se. Som oftest mer eller mindre rette gevir med et par takker. I noen tilfeller kan det være vrient å se forskjell på ungbukken og ei lita simle, men disse har man på samme kortet, simle/ungdyr-kort. Storbukken er også grei å skille ut. Store gevir og veldig ofte kraftig halsskjegg. Det er bukkene mellom ungdyr og storbukk vi vil ha på fritt under 50kg. Så må man finne ut hvor man setter grensen for når en bukk passerer "storbukkgrensa". Å bomme med noen kilo er jo helt greit. Man må betale en hundrelapp pr.kg frem til 60kg. Deretter blir det dyrt. Og en bukk over 60kg begynner å ta storbukkfasong.

 

Jeg har funnet min "mal" på disse bukkene i Knutshø og leter etter disse i flokken når jeg har fritt u/50. Jeg ser etter bukk som er litt større en simlene og hvor geviret er litt større en simlene sine. Disse bukkene har ofte en mye tydeligere bue på gevirene og som oftest bare to-tre endetakker på buen.

 

De siste 4 slike bukker jeg har skutt har veid 42, 44, 47 og 49kg. Bare flaks selvfølgelig at de ikke har tippet over vektgrensa, men jeg har funnet malen på hvordan en slik bukk skal se ut.

 

Her er et par av dem:

 

677245.jpeg

 

677243.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om jeg blir stående uten kort av noen som helst type i år. Hvis noen der ute har gapt over mer enn de kan svelge av kort, eller kan tipse meg om muligheter for å få kjøpt kort i Rondane Nord, Knutshø eller Snøhetta, vanker det noen flasker god rødvin. Begynner å få litt angst nå....

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om jeg blir stående uten kort av noen som helst type i år. Hvis noen der ute har gapt over mer enn de kan svelge av kort, eller kan tipse meg om muligheter for å få kjøpt kort i Rondane Nord, Knutshø eller Snøhetta, vanker det noen flasker god rødvin. Begynner å få litt angst nå....

 

Finn.no

Link to comment
Share on other sites

Kløftbukk i Rendalen, og jakt på 3 dyr i lesja som en kompis har grunneier kort på :mrgreen:

 

Jaktet på grunneierkort i lordalen i fjor, bukk inntil 55 kilo. Mener det også kunne skytes simle på dette kortet men skal ikke være bastant. (Ref tidligere spørsmål)

 

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om jeg blir stående uten kort av noen som helst type i år. Hvis noen der ute har gapt over mer enn de kan svelge av kort, eller kan tipse meg om muligheter for å få kjøpt kort i Rondane Nord, Knutshø eller Snøhetta, vanker det noen flasker god rødvin. Begynner å få litt angst nå....

 

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23236614

 

 

Ligger til salgs på finn no!

Link to comment
Share on other sites

er det mulig å vær så negativ!!!! Jeg gleder meg vannvittig til rensjakta 2010, og er villig til å jobbe en lørdag eller to for å betale dette... Dette er snakk om prioriteringer, er dere ikke interesert nok i det så syt å klag på en annen tråd!!! Dette syns jeg skal være en positiv tråd om rensjakt.... Jeg har allerede sikret meg opptil flere kort, HELDIGVIS,

 

 

De tilbudene jeg har fått, der jeg er sikret kort, kommer på min 10000kr og oppover. Blir mer enn en eller to lørdager for meg i allefall :wink: . På tide at den innbygdsboende retten til kort blir opphevet!!!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det at du i det hele tatt har søkt på ett kort som du kunne ha en peiling om at kunne koste over 10 000,-, sier ikke så veldig mye om innenbygds eller noe slikt mener nå jeg.

 

Det sier litt om at folket som faktisk er villig til å søke på slike latterlig prisa kort er stokk stein blinde, de presser kun prisen opp for seg selv. :o

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det at du i det hele tatt har søkt på ett kort som du kunne ha en peiling om at kunne koste over 10 000,-, sier ikke så veldig mye om innenbygds eller noe slikt mener nå jeg.

 

Det sier litt om at folket som faktisk er villig til å søke på slike latterlig prisa kort er stokk stein blinde, de presser kun prisen opp for seg selv. :o

 

Dette er ikke kort man søker på, denne prisen får man på kort som f.eks legges ut på finn.no. Da er det kun snakk om et dyr, ikke med opphold, mat etc. Eller gjør som meg, søker på villrein i bladet Jakt, jeger, Jakt og fiske. Har fått noen tilbud via annonsering, men herregud for en pris. På finn.no annonseres det uten pris, og når man ringer/sender epost å hører, er det helt syke priser det snakkes om 10 til 20K. I noen tilfeller er det også budrunder. :shock:

 

Generelt mener jeg at alle som søker villrein, skal likestilles. Derfor synes jeg innbygdsboende retten bør falle vekk. Sånn ordningen er i dag, er det IKKE en velkommen jakt for nybegynnere, ei heller vidrekommende småvilt jegere. I tillegg er det kun et få tall som tilbyr opplæringsjakt. I tillegg er det vel den eneste jakten som har slik diskriminering.

Link to comment
Share on other sites

Ser med stor interesse at du er oppført som boende i Svelvik i Vestfold. Hvis jeg ikke tar helt feil, er dette i nærheten av Tjøme-traktene.

 

Det er utrolig interessant at du mener at du skal ha like stor rett til en av de få positive tingene ved å bo på bygda som vi som faktisk bor her. Og hvis du ikke søker på kort til en god pris, men kjøper dem privat av noen av de dyreste tilbyderne, så velger du jo ABSOLUTT selv din egen pris. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg blir å finne, søkende etter ei simle, i Knutshø i år. Kvikne de 2 første helgene og i Folldal på overgang i uke 35. Har jaktet flere områder i midtnorge før men ikke Knutshø så det var en trivelig overaskelse. Skjitt jakt.

 

Har jakta Knutshø/Kvikne i mange år og der kan jeg fortelle deg at det er meget fint. Godt tips fra dengangen, hold deg rundt Flomhøa. God oversikt og trekkrute der. Nord/sør.

Link to comment
Share on other sites

TomMarius: Jeg synes du burde utvide horisonten din en smule. Dersom vi skulle følge din logikk burde ikke vi som bor i byene gi noen som helst overføringer til bygdene. Da kunne dere sitte der oppe med skyhøye priser på alt og uten råd til å opprettholde noen rimelig standard på infrastrukturen deres... for hvorfor skulle de som bor i bygdene ha like stor rett til de positive verdiene som skapes av oss i byene?

 

Jeg er faktisk en tilhenger av overføringer til bygdene og synes det er fint vi kan ha et levende landbruk bla. Men da bør ikke de som bor der ute sette seg på sin høye hest og drive et to-pris system slik det gjøres i dag.

 

Skulle ønske villreinjakten hadde blitt forvaltet av den enkelte grunneier på en eller annen måte, da hadde det blitt business som avgjorde mer og ikke en politikk med segregering mellom "oss" og "dem". Det er ikke rart villreinjakten er dyr på det frie markedet når dette markedet bare står for en liten prosentandel av villreinjakten.

Link to comment
Share on other sites

Det er utrolig interessant at du mener at du skal ha like stor rett til en av de få positive tingene ved å bo på bygda som vi som faktisk bor her.

 

Helt riktig. Si ifra om du noen gang skulle nærme deg Oslo eller sågar Gardermoen for å ta en drink, dra på konsert, handle eller fly. 50 % påslaget på pris kan du bare betale til meg så kan jeg bruke det på å finansiere reinsjakta mi hos private tilbydere. (Du får unnskylde at det bare er 10% av dem som søker som får flybilett, det meste går desverre til personer bosatt i Oslo eller Akershus)

Husk også at som utenbygds så er det fint om du putter på dobbelt med bompenger..

 

For det er vel ikke riktig at du skal ha like stor rett til de samme tingene som vi som faktisk bor her.

 

jaja, satt litt på spissen, men det er jo ferie :)

Link to comment
Share on other sites

Morsomt at du nevner infrastruktur, noe som ikke finnes i det hele tatt på bygda i Norge. :)

 

Og ja, jeg betaler gjerne dobbelt for noe jeg bruker to ganger i året. :)

 

Men når man flytter til byen, kan man ikke forvente å få samme rettigheter som når man bor på bygda. Jeg forventer ikke å ha samme lønn som en med tilsvarende jobb i Oslo, og han bør da heller ikke forvente å ha samme rettigheter i bygda som jeg har.

 

Satt litt på spissen, men det er tross alt ferie. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...