Jump to content

Reinsdyrjakta 2010


Koie

Recommended Posts

Takk for tipset Graahund. Skal finne meg et kart med en gang.

 

Som innlegg til utabygds debatten kan jeg føye til at jeg har vært utabygds jeger i 4-5 år nå, men jaktet rein hvert år. Har vært innom Jotunheimen, rondane, sølnkletten, Snøhetta og ender opp i Knutshø i år. Har jaktet fra kalv til storbukk i terreng med fellingsprosent fra ni til sytti prosent. Kunne aldri falt meg inn å ta ifra innabygdsboende jakt de har drevet i generasjoner bare for at et par middels interesserte Oslo gutter skal få det litt lettere når de skal ut og skyte seg et trofé. Er viljen og interessen der kan hvem som helst jakte rein hvert år. Med en tusenlapp i handa etter to uker med sønnavær får man seg lett et kort ved bommen på hjerkinn

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

JAJA, nå nærmere det seg jakt.... Vel og merke for oss bygdetullinger som flår alle utenfor kommunen :twisted: Ta gjerne dobbelt betalt av meg hver gang jeg er i by'n ( kanskje 2 ganger i året). Vil bare opplyse alle som må betale 20000 kr for et renskort????(det tror jeg er på tamren i forolhogna...) om at venter de litt ut i jakta kan de kjøpe kort blant annet av oppsynsmennene i Rondane for en billig penge.. Der er det ikke tamren å store sjanser for å jakte i flere dager før felling..- Altså MYE jakt for pengene.. og sjansen for et STORT trofe er minimal :lol::lol: Lykke til på rensjakt til alle innenbygs, og lykke til på jakt etter renskort for byfanter...-

Link to comment
Share on other sites

Husk også at som utenbygds så er det fint om du putter på dobbelt med bompenger..

 

Det gjør vi allerede! Jeg vil tro at 95% av de som bor i Osloområdet har brikke. Vi som bare kjører i sentrale strøk noen få ganger i året har naturlig nok ikke det og må altså betale dobbel pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er utenbygds jeger, og bor i en by på indre Østland. Kjenner brukbart til forholdene i flere av de mindre bygdene som huser "innenbygdsjegerne", som noen av dere vil fjerne jaktrettigheter fra. Kjenner forøvrig ingen av disse godt selv, så har ingen "skjult agenda" i så måte.

 

Jeg skjønner bare ikke hva som er problemet med at det faktisk er noen fordeler ved å bo litt grisegrendt - det er jammmen nok av ulemper! Tror ikke også dere at noen av utkantsfolket kunne tenkt seg å ha en kino innen 2 timers radius? Eller at ikke kjøpesenteret = Domus? Jeg kunne nevnt i det uendelige.. Men faktisk er bl.a. jakta viktigere enn alt dette for noen, som derfor ønsker å bo slik til allikevel. Og takk og lov for det! For det finnes vel ikke byfolk som er så enfoldige at de tror at alt på bygdene - jakt, fiske, hytteliv og ferieidyll inkludert - driver seg selv? Kanskje alt bare kommer rekende på ei fjøl samtidig med ferie- og jaktstart? De som bor i byene skal prise seg lykkelige over at noen har lyst til å bo på disse stedene som andre bare vil besøke, for så å forlate igjen når moroa er over. Mange tar dette for gitt, men fakta er at utkant-Norge sliter med rekrutteringen. Ikke skap enda en grunn til at folk flytter fra! Uten disse folkene hadde byer, tettsteder og flatbygd vært alt vi hadde! Og så er det er kanskje greit med noen økonomiske overføringer allikevel? Vi klager jo f.eks på at veien er så dårlig opp til hytta, blir den bedre uten tilskuddene til vei, tror dere? Det er ikke bare innenbygds som nyter godt av alt dette...

 

Det er svært viktig med balanse i alle deler av samfunnet, derfor bør også fordelene fordeles, det være seg geografisk, jobbmessig eller ellers. Jeg er lærer, og har nå en god og lang sommerferie. Men så jobber jeg mer enn vanlig kontortid resten av året, også en god del helg og kvelder. Andre jobber kanskje enda mer, men tjener da også deretter. Dermed går det opp i opp. Hadde det ikke gjort det, ville jo alle vært lærere. Synes du allikevel det virker så sabla avslappet, så kan du jo bare bli lærer, du også. Det er et fritt land. Flytt til ei lita fjellbygd samtidig, der er det stor sjans for at det er en ledig stilling. Dermed er reinsjakta sikra! Høres ikke det helt knall ut? Jeg kan samtidig love deg at pengene du sparer på billigere reinskort for innenbygds, går til bensin for alle de ekstra kilometrene du må kjøre for å komme deg til fasiliteter andre når med sykkel...

 

Et annet og viktig aspekt er at innenbygdsjegere er gode jegere. De jakter antagelig i snitt mer enn byfolket (min påstand), og blir dyktige av den grunn. Helt sikkert er det i hvert fall at de er lokalkjent, og det er viktig. Vi vet at det er av stor betydning å kunne drive med god avskytning, jeg tror at det er viktig å ha en brukbar andel lokale jegere for å få dette til best mulig.

 

Jeg unner derfor innenbygds denne jakten. Men jeg er enig i at det kanskje er mulig å fordele kortene litt jevnere likevel. Hva om alle klarte seg med ett kort? Jeg registrerer mange her inne med både to og tre kort, dette gjelder sikkert både innen- og utenbygds. Hvis alle klarer seg med ett dyr, blir det flere å dele på. Så kan man jo tenke at "det er fire år siden sist, så da skal jeg jammen ha alle i år". Kanskje, men statistisk sett blir det i hvert fall lengre til akkurat du får kort igjen hvis alle gjør slik... Nå skal det sies at det finnes sikkert mange grunner til at man har flere kort, og jeg dømmer på ingen måte dere som nå har det. Det var bare en liten tanke jeg gjorde meg, og som man i hvert fall kan reflektere over.

 

Nå vil jeg endelig slå et slag for å komme litt back on track i denne tråden (sorry sidesporet, men trengte bare å lufte litt meninger...)

Skal jakte fritt u/50 i Rondane, fint å jakte i et område hvor man har litt lokalkunnskap etter 30 års feriering ikke langt unna.

Link to comment
Share on other sites

virker som at du har litt å fare med. det var et godt innlegg....

Grunnen til at noen har flere kort. og mange ingen, er nok for at det ikke skal bli mange jegere i fjellet på en gang.

Des mer jegere jo mere skadeskyting , stress og mas blir det.

jeg jakter i rondane sør. der er det kun i helgene det kan bli litt mye folk. i uka er det helt supert å jakte der. :)

Og ja jeg har mer enn to kort i år også. ett fritt +++++

lc

 

 

 

Jeg unner derfor innenbygds denne jakten. Men jeg er enig i at det kanskje er mulig å fordele kortene litt jevnere likevel. Hva om alle klarte seg med ett kort? Jeg registrerer mange her inne med både to og tre kort, dette gjelder sikkert både innen- og utenbygds. Hvis alle klarer seg med ett dyr, blir det flere å dele på. Så kan man jo tenke at "det er fire år siden sist, så da skal jeg jammen ha alle i år". Kanskje, men statistisk sett blir det i hvert fall lengre til akkurat du får kort igjen hvis alle gjør slik... Nå skal det sies at det finnes sikkert mange grunner til at man har flere kort, og jeg dømmer på ingen måte dere som nå har det. Det var bare en liten tanke jeg gjorde meg, og som man i hvert fall kan reflektere over.

 

Link to comment
Share on other sites

@bransern: Der har du kanskje en av de gode grunnene jeg ikke kunne komme på... :) Uansett er det mange faktorer å ta hensyn til i denne diskusjonen, enten det gjelder fordelingen, eller selve utøvelsen av jakta. Så vi har sikkert alle godt av en slik diskusjon, slik at vi kan få et litt mer nyansert bilde av situasjonen.

 

God jakt til alle!

Link to comment
Share on other sites

Noen som står som reserve som har fått tildelt kort?

Når gikk fristen for å betale tildelt kort ut?, noen som vet.....

Står som reserve eller vara langt nede på lista..... :?

 

 

Dette kommer seg sikkert ann på hvilket område det er snakk om. Min nærmeste tilbyder har akkurat stengt for søknader nå, og jeg har blitt varslet om at jeg kan få enten fritt dyr eller bukk < 50 kg i Ringsaker i år. Så jeg bare krysser fingra og venter på å få svar på hvilket kort jeg får. :)

 

God jakt til alle sammen. :)

 

EDIT: Fikk kort i posten i dag, Fritt dyr < 50 kg i Rondane Sør. Første gangen jeg søkte, og fikk faktisk kort. Så i år blir det forhåpentligvis så jeg får felt mitt første reinsdyr. :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som står som reserve som har fått tildelt kort?

Når gikk fristen for å betale tildelt kort ut?, noen som vet.....

Står som reserve eller vara langt nede på lista..... :?

 

 

Dette kommer seg sikkert ann på hvilket område det er snakk om. Min nærmeste tilbyder har akkurat stengt for søknader nå, og jeg har blitt varslet om at jeg kan få enten fritt dyr eller bukk < 50 kg i Ringsaker i år. Så jeg bare krysser fingra og venter på å få svar på hvilket kort jeg får. :)

 

God jakt til alle sammen. :)

 

EDIT: Fikk kort i posten i dag, Fritt dyr < 50 kg i Rondane Sør. Første gangen jeg søkte, og fikk faktisk kort. Så i år blir det forhåpentligvis så jeg får felt mitt første reinsdyr. :)

Du må vel skyte bukk da?Hvor i Rondane sør?Flere som har fredet Simler i år..

Link to comment
Share on other sites

Du må vel skyte bukk da?Hvor i Rondane sør?Flere som har fredet Simler i år..

 

Ja, i realiteten er dette kort på liten bukk, da simlene i området er fredet.

 

Jeg har fått kort i Ringsaker Jakt- og Fiskeområde, med overgang til Vang, Åmot, Øyer og Ringebu Sør (felt 2C). Så gleder meg utrolig mye til jeg får rifla mi, har planlagt mange lange kvelder på skytebaner utover de neste ukene. :)

 

Pluss at det er første gangen jeg skal på storviltjakt, gleder meg som det barnet jeg er :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tar gjerne imot tips og vink jeg veit. Og hvis jeg bare hadde kunne gått ut og skutt meg ett dyr, hadde det jo ikke vært noe gøy. Jeg har god tid, fra tidlig morgen 20. august til og med 9. september. Må da vel kunne gå ann å finne seg ett dyr på den tida? :)

Link to comment
Share on other sites

Mange mener det har minket på dyrene der,er nok derfor Simle er fredet..og de går for det meste nede i skogsmyrene.Skal ha litt flaks der,og være lokalkjent.Men utover september begynner det å skje litt i snaufjellet,forhåpentlig før småviltjakta starter!Har du ikke langt å kjøre,kan det være lurt å bruke mest mulig tid,har selv hatt storbukker,og småflokker på 50m nede i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk simle+kalvekort i Snøhetta (Hjerkinn vest) i posten her om dagen.. Du og du så jeg gleder meg i år igjen. Hadde 3 fantastiske dager i samme området i fjor med masse rein, flere nesten-sjanser og til slutt lyktes jeg to helger på rad (simle+kalv da også).

Må ha hatt unormalt flaks med trekningen nå, selv om det har vært magert før...

Link to comment
Share on other sites

Mange mener det har minket på dyrene der,er nok derfor Simle er fredet..og de går for det meste nede i skogsmyrene.Skal ha litt flaks der,og være lokalkjent.Men utover september begynner det å skje litt i snaufjellet,forhåpentlig før småviltjakta starter!Har du ikke langt å kjøre,kan det være lurt å bruke mest mulig tid,har selv hatt storbukker,og småflokker på 50m nede i skogen.

 

Har sendt deg en PM Cameron. :)

Link to comment
Share on other sites

Gjør meg kjent i nytt terreng nå..vet ca hvor dyra bruker å komme,men greit å finne poster nå.Poster som passer til nordavind,vestlig og nordvest :lol: da kjæm dyra i dette område!Må bare få skutt inn skikkelig,liker ikke skyte riflene inn på elektronikk!

Link to comment
Share on other sites

Er så lei at nord-ottadalen ikke forlenge jakta som alle andre, og at folk springer etter flokkene. Er rene sirkusett iblant :evil:

 

Det har vel gjerne blitt slik noen steder har jeg skjønt. Veldig synd egentlig, at man ikke skal kunne ta hensyn til dyr og folk når man tross alt går med ett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Er så lei at nord-ottadalen ikke forlenge jakta som alle andre, og at folk springer etter flokkene. Er rene sirkusett iblant :evil:

 

Har ofte tenkt på kvifor dei ikkje kan opne for storbukkjakt ei veke tidligare...

Hadde fått vekk en del folk då.

Link to comment
Share on other sites

Noen er mer heldige enn andre ser jeg, selv avventer jeg et mulig privat dyr.

 

Tanken om å sitte på kontoret mens andre er på fjellet etter rein er mildt sagt avskyelig! :cry:

 

Dersom noen skulle ha et løyve eller to til salgs i Rondane Nord, Dovre, Folldal eller Hjerkinn setter jeg stor pris på å bli kontaktet, gjerne langtidsleie! :D

Link to comment
Share on other sites

Ja nå gleder jeg meg som en liten unge sjæl. Har fått simle+kalv kort på Dalsida Øst ved Snøhetta. Er det noen som har noen tips om hvor det er rutinert å starte å jakte fra? Hvilken vindretning som er gunstig for jakta? Har aldri vært oppi der før, men tenkte jeg skulle ta noen dager med rekognosering før jakta starter.

Link to comment
Share on other sites

@ Elgjeger: Visst du vil jakte i området rundt strålsjøen er det gunstig med sør-vest vind. Dette er et område du ser mye fra og med mange reinstrekk på begge sider av sjøen!! Det er et "lettgått" terreng og du går inn dit i løpet av en time. med muligheter for å se dyr idet du går ut av bilen. Visst det er noe mer du lurer på kan du sende meg en PM. Skit jakt!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg drar ut før 24-25,får se an jaktlysta.. :shock:

 

Kom deg til fjells gutt :mrgreen:

 

Reiser selv oppover tidlig torsdag for å speide litt i fjellet før det smeller fredag morgen.

Hver år snakker vi om at vi skal utsette reinsjakta til etter første helg når det verste trykket av jegere har lagt seg, men når jakta nermer seg klarer vi aldrig å vente :mrgreen:

 

skitt jakt

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok ikke til å klare å styre meg, men det er også skolen som avgjør det, jeg må nesten jakte når jeg kan.

Pluss at jeg får nytt flatpakket kjøkken om ett par dager, som skal inn, skrus sammen og monteres opp.. Så regner med at det blir litt godt å komme opp i fjellet på fredag morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som er kjent ifjellet på Lesja dalsida vest? Hvilken vindretning er best for reinsjakt i området? send gjærne PM =)

 

Var i dalsida vest i fjor og fikk skutt en kjempestor simle der. Var 49kg slagtevekt.

Det dei lokale jegerane sa til mej var at rundt Vangshøi brukte å vere et sikkert område da en har god utsikt der, like i nerheten har en merrabotn der terrenget er på sitt smaleste som også kan vere lurt å følge med

Vinden bør vel helst kome fra sør/sørøst vis ikkje står vel reinoppi sunndalen

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har ikke erfaring med mer enn ett terreng, så godt mulig at det ikke er så vanlig å be om slikt.

For min del sto det i infobrevet som kom sammen med giroen. Du får sende dem en epost...

Fikk beskjed om å hente korta før jakta,så da er det i orden!Men kunne nå skrivd det på infobrevet da..

Link to comment
Share on other sites

Torsdag ettermiddag setter vi kursen mot Ringebufjellet for å kikke etter "f.u.50" og kalv. :D Ser ut som det har vært svak sønnavind en stund, så mye av reinen står kanskje sør i omerådet. Er dette noe som gjør at det blir "skogsrein"-jakt?

 

Om noen har et tips eller to til en som ikke er kjent i de traktene, mottaes det med stor takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som er kjent ifjellet på Lesja dalsida vest? Hvilken vindretning er best for reinsjakt i området? send gjærne PM =)

 

Var i dalsida vest i fjor og fikk skutt en kjempestor simle der. Var 49kg slagtevekt.

Det dei lokale jegerane sa til mej var at rundt Vangshøi brukte å vere et sikkert område da en har god utsikt der, like i nerheten har en merrabotn der terrenget er på sitt smaleste som også kan vere lurt å følge med

Vinden bør vel helst kome fra sør/sørøst vis ikkje står vel reinoppi sunndalen

 

Jepp og noen håper på nordavind ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...