Jump to content

Reinsdyrjakta 2010


Koie

Recommended Posts

Etter to dager uten engang å ha sett rein ble det skikkelig stang ut i dag :evil:

Tuslet innover litt før 7 i morges og fikk øye på 6 dyr 2,5-3 km oppe i fjellsida jeg hadde tenkt meg opp i. To av de ser små ut og det passet jo godt siden jeg har kalv- og simlekort. Rusler rolig videre og bruker kikkerten flittig. Joda,det ser ut til å være to kalver, to simler og to bukker så det ser jo riktig så bra ut. Kort tid etter legger de seg og jeg fortsetter i rolig tempo. Når jeg har ca en kilometer igjen setter jeg meg ned og vurderer hvilke muligheter jeg har, men dyra løser problemet for meg da de reiser seg og beiter seg rolig videre mot vinden. Helt greit da jeg kan rusle opp i fjellet og komme bak de med vinden mot meg.

Mister synet av de etter en knapp halvtime, men følger etter der de forsvant. En ny halvtime går og da får jeg plutselig se to voksne gevir bak noen steinblokker. Av med sekken og opp med kikkerten, 201 meter til steinblokkene. Perfekt, da er det bare å roe nervene litt og krype litt høyere for å få oversikten. Av med kikkert og jakke og akkurat da jeg er klar kommer det seks fjellvandrere på stien bak meg. De nærmer seg raskt og prater og koser seg... Det går jo som det må gå, dyra bykser opp, kikker mot tyskerne (som det viste seg å være) og setter avgårde ned fjellet. Tyskerne fikk et flott skue og jeg fikk lang nese..

Dyra forsvant tilbake i samme retning de hadde kommet fra og jeg fulgte etter en stund, men da de forsvant over en fjellknaus knappe 3 kilometer borte ga jeg opp.

I morgen er det meldt mye nedbør så da blir det en hviledag før det blir nye tak på onsdag :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, snakker om nedbørsmengder, er spådd til dels flom her i morra.. Og jeg som endelig hadde fri i store deler av morradagen, så tenkte å ta en god tur etter rein... Men neida.. :cry: Får nok trene bikkje i morra også...

 

Men, når det er sagt, hvordan er det egentlig å jakte etter reinsdyr i reinvær? Hvordan oppfører de seg egentlig i hodestups regnvær?

Link to comment
Share on other sites

Det høres ikke ut som om dette er noe skjeldent fenomen på denne plassen.

 

Nei, det er ikke det. Jeg har sett dette før, på samme plass, og det går "gjetord" om tilsvarende hendelser hvert eneste år. Men at det kunne være så ille i år 2010, det ante jeg virkelig ikke.

 

Men det er vel slik at Folldal Fjellstyre synes dette er en grei måte å forvalte villreinstammen på? Så lenge det ikke kommer utabygdes jegere å ødelegger.....

 

 

Bare send meg en PM du, så skal du få tips om rein du kan jakte på andre steder enn langs fjellveien dalholen-råtåsjøen

 

Er ikke reinsjakt å gå i kø i det området spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Må bare få gratulere de som har fått fall, selv sitter jeg som på nåler og kjenner på kroppen at noe veeeelig stort er nært forestående.....REINSJAKT!!!

Fy faen hvor det kribbler i kroppen.... Å se værvarselet osv gjør ikke saken no bedre...kun ett par arb dager til nå....

Fredag....bærer det til fjells med gode jaktkompiser, bikkjer, børser og godt i sekken!

Herre guuud som jeg gleeeder meg :mrgreen:

 

Er bare ett skår i gleden, Støen blir ikke med oss i år :cry:

Jeg lover å tenke litt på deg sånn inni mellom, kompis..... når vi sitter i båten på vei inn....når vi spotter 2000-3000 dyr, når jeg serverer kara kaffi på senga, og når jeg skyter dyr............... :roll: kanskje jeg sender en mms eller no...... Neste år...DA er du med oss igjen vettu :wink:

 

 

Skitt jakt folkens!!

Link to comment
Share on other sites

 

Er bare ett skår i gleden, Støen blir ikke med oss i år :cry:

Jeg lover å tenke litt på deg sånn inni mellom, kompis..... når vi sitter i båten på vei inn....når vi spotter 2000-3000 dyr, når jeg serverer kara kaffi på senga, og når jeg skyter dyr............... :roll: kanskje jeg sender en mms eller no...... Neste år...DA er du med oss igjen vettu :wink:

 

Jeg har prøvd å styre unna denne tråden, for å skåne meg selv, men......... :|

Jeg vil gratulerer folket med mange fine fall, og helt sikkert knallopplevelser i fjellheimen.

Er ikke lettere å være hjemme når jeg ser på bildene ass!! :?:wink:

 

Takk for de gode ord fra min gode jaktkompis, Tussi. Vi har hatt mange flotte opplevelser sammen på fjellet, og jeg håper at det blir flere. Tenk på meg, for jeg kan love deg at JEG tenker på dere..... :cry:

Kos ræva av dere, og lykke til!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

I går fikk jeg meg endelig min første rein! En mellom stor bukk på ca 65 kg. Skutt på oppdal sio på knutshø. Flokk på 400 dyr. De står vest-nordvest i terrenget nå :idea:

 

710822.jpeg

 

Meeeeeget fornøyd ja!

 

Har aldri gått på Knutshø før, så jeg var veldig spent, men allerede første morning så fekk jeg kontakt med en lokal jeger som mer enn villig ville ha med meg drassende etter seg. En kjempe hyggelig kar. Hadde det ikke vært for han så hadde jeg nok sikkert ikke fått rein der og da jeg gjorde. Veldig greit å ha noen med lokalkunskaper!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal også på jakt i Kvikne i helga og skal bo i ei bu like før Grønntjønna. Er det noken her som har sett eller høyrt om dyr i dette området i det siste? Evt i trekkområdet rundt trepunkten? Sjølv har eg bukkeløyve, i tillegg er det med to kamerater med simle- og kalvekort.

 

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Jakta ferdig for i år Bukken fallt i grøndalen på lesja etter 4 dagers jakt uten å se dyr, men så kom den. Slik er det alltid. Man slipper å vasse i folk i lordalen og før eller siden kommer dyra utenfor kjerneområdene bare man har litt tålmod. I tillegg får man god tid til å stille på dyra i og med at de ikke er vettskremt av folk på alle kanter. :roll:

s1uxzp.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det lov å spørre hvor hun skjøt simla eller hvor det er dyr på østsiden? Har en bekjent som jakter på Kviknesiden for første gang og lurte på om det er noe håp for han med å se dyr i morgen eller i helga.

 

Ho skjøt en 1 1/2 års ungbukk :D . Vi stilte innpå 4 dyr i Mehøkvolvet, flatene mellom Mehøa, Grønhøa og Marsjøfjellet. Feltet vi skjøt i er Folldalsterreng, men det har gått endel dyr på Tynsetsiden av det området de første dagene av jakta. Vi har sett lite simler og kalv, men mye bukk.

 

Det har vært mye dyr på trekk øst-nordøst de siste dagene og flere flokker har passert Einunna allerede. Nå skal vinden dreie litt på vest igjen så mulig de ikke rekker helt frem til Tynsetgrunn før de snur. Med Tynsetkort tror jeg at jeg hadde prøvd meg i området Låggia i helga.

Link to comment
Share on other sites

Gratulere både til deg Ulf, og konemor, med vel utført reinsjakt aust i Knutshø :D

 

Takk for det Tor Erik. En fantastisk uke med mye spennede jakt. Har sett mye STOR bukk og hatt mange sitrende situasjoner. Nå må bare beina lades opp et par uker før jeg drar oppover igjen den siste uka.

Link to comment
Share on other sites

hei jegerak. takk for skryt :P Jeg var i terrenget igjen i går og fant dyr helt nederst i hånnåbekken der vi satt først på dagen torsdag. Gikk etter flokken og var på holt flere ganger i løpet av dagen men, det var kun bukker som viste meg breisida :( gikk etter flokken fra kl 10 00 til 20 10 uten å få tak på simle/kalv. men men sånn er det med reinsjakt tålmodighet og litt flaks må til. håper du får jakt i oppdal igjen en gang, da er det bare og ta kontakt på en betingelse: kjøp deg større sekk :lol:

mvh: jan erik

Link to comment
Share on other sites

God jakt på Vikafjell :D

352lu1i.jpg

funul5.jpg

30sal3n.jpg

 

S&L med KKC i 30.06 :twisted:

 

Håper moderator tåler å se noen fine fellingsbilder to ganger :wink:

 

Hvor på vikafjellet skjøt du dyrene rib :?:

Grunnen til at jeg spør er at jeg har en ørliten mulighet på noen kort på vestsiden av veien mellom mørkdalen og vik.

Slk jeg har forstått det, er det mest dyr og mer sikker jakt på østsiden mot vik og fresdalen :?:

Har du noen tips, på hvordan du ville planlagt en jakttur på vestsiden mot vossefjellene :?:

Jeg tar gjerne imot andre erfaringer fra vikafjellet også

Link to comment
Share on other sites

Hvor på vikafjellet skjøt du dyrene rib

Disse dyrene + en kalv til, ble skutt på østsiden av Rv 13, nærmere bestemt mellom Fresvik Jordalen og Berdalen.

Jeg har jaktet litt på vestsiden av veien ( Fjellheimen ) etter bukk tidligere. Dette området er best tidlig i jakta når bukkeflokkene fremdeles går der. Gode plassser er Finbunuten, Grønndalsfjelelt, Skjelangernosi og Katladalen. I tillegg kan man jakte på østsidene av vegen opp til grenesen på Høgevarden. Her treffer du også storflokken om vinden er riktig. Du må sjekke grensene for hvor du kan jakte på løyvet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Flokken jeg skjøt på var på 15 - 20 dyr, blandingsflokk derav 6 storbukker. Den kom østfra , oppholdt seg i området sovarhaugløftet og grenseområdet grønmillom/nørdre lyftet og trekte mot Vargvassbotn etter at jeg tok ut bukken. Har også opplevd i tidligere år at det er småflokker som tar en "utbruddstur" fra tverrfjellet når det er dyr der, og vinden er sørvestlig.

Link to comment
Share on other sites

Man slipper å vasse i folk i lordalen :shock: har nå jaktet i lordalen i 10 år og hvis det er en plass det er mye folk i begynnelsen av jakta! ja så er det der!! :wink: men grønndalen eller asbjørnsdalen ja da snakker vi mye mindre jaktpress! fin plass å jakte og lite folk til tider!

Link to comment
Share on other sites

Har vært 4 dager i grenseområdet mellom Koppang, Øyer og Ringsaker. Så 51 ryper, 2 elg, 1 røyskatt, mange lemen, 1 jeger og 3 turister.

Ren? Nei, de gikk nok nede i skogen...

 

Det er mange år siden jeg har hatt det så vått i fjellet. Gikk en ½-dag i myrlandskapet ned mot skogen og trodde jeg skulle sprenge benmusklene.

Link to comment
Share on other sites

Siste åra har det nok vært en langvarig prosess desverre..og de kommer senere for hvert år ser det ut til!Men er selvsagt småflokker rundt omkring nå også,men vanskeligere å oppdage..Håper på litt mer nordavind,og nordvest utover,så kommer det nok litt større flokker etterhvert!Om de blir i terrenget,avhenger av jaktpress og vindretniing.Ikke det letteste terrenget å jakte i akkurat..kan fort bli snø og der utover,men håper det kommer litt dyr nå nærmeste dager før fuglejakta!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en opplevelsesrik villreinsjakt på Forelhogna forrige helg. Ble bare lørdag og søndag som jaktdager, så vi trengte noe flaks og riktig vind. Vi var 4 stk med bukke, simle og kalve- kort. Dei to sistnevnte var det restreksjoner for å jakte på de to første helgene i august, derfor konsentrerte vi oss bare om lisjbukkløyvet. Vi overnatta første natta på veibua som ligger et par kilometer før grønntjønna når man kjører inn fra Kvikne, Hadde imidlertid lite trua på at dyra gjekk så mye sør-vest.

 

Lørdag morgen starta vi fra veibua og opp mot trepunkten hvor vi ofte har pleid å se dyr tidligere år. Denne gangen ble unntaket, derfor gjekk vi videre i retning tjuvholdtangen som grenser til grønntjønna på nordsida. Her var det imidlertid mye dyr å se. Problemet var bare at det var alt utenom lisjbukk i flokkane. Jeg stilte inn på minst 4 flokker hvor det var bukker med 3 tagger på ene siden og 4 på den andre. Å skulle bedømme om den fjerde taggen var under 2,5 cm i kikkertsiktet på over 100 meter var ikke lett. Etter å ha sett fleire flokker, trakk vi over dalen til ei bu som ligger ved tjuvholdttangen.

 

Etter vi hadde fått i oss litt næring skulle vi trekke lenger opp i fjellet og nord-øst. Her fant vi fort to fine flokker på rundt 50 dyr i hver av dem. Jeg begynte å stille på ene flokken i håp om at en lisjbukk skulle dukke opp, storbukker var det nok av. Plutselig skjerte det ut et dyr som hadde mista basten og som eg lett kunne konstatere på "utstyret" at var en lisjbukk. Dei første minutta gjekk det stadig dyr bak bukken, og måtte derfor vente en stund før bukken beita seg i front. Nokre sekund sto bukken fri og sako`en sendte av gårde en oryx 180 grs rett i bogen. Bukken falt rett ned. En hærlig følelse etter en lang og slitsom dag med mange sjanser.

 

Da eg skulle ta fram kortet som skulle hengast på geviret blei eg oppmerksom på at glidlåsen hadde sklidd opp og posen med alle papira og våpenkort var borte :shock: Eg kjente en kald stim gjekk nedover ryggen. Etter en halvtimes leting i området kom plutselig brodern på radioen og sa at vi hadde byttet jakke uten av vi viste om det. For en lettelse det var!! :lol:

 

Det var ingen storbukk (44 kg slaktevekt), men min første bukk var likevel en stor opplevelse :)

 

714488.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har Blåmann vært på storbukk Jakt.

3 Dagers jakt ved snøhetta, 2 store bukker med i bilen hjem.

 

En god kikkert er gul verdt!

 

Men det bestei år må ha vært kamo`n jeg kjøpte vfra Norteam, Fjellheimen. Denne anbefalles til alle som ønsker å komme litt nærmere reien de skal skyte!

 

44372_10150241370670076_742915075_14500275_3145641_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har sola såvidt krøpet opp over åskammen her, og jeg sitter med kaffekoppen og venter på noen aviser jeg har lovd å ta med meg opp på fjellet. Men vil ønske alle (som, likt meg selv, ikke har fått skutt enda) lykke til i helga, her er det såpdd kjempekaldt om natta (-2 på trappa min nå) og knall sol og nordavind på dagtid... Noe som kan bli en kjempefin helg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...