Jump to content

Reinsdyrjakta 2010


Koie

Recommended Posts

Mandag satt jeg på en topp og speidet. Fikk se dyr 2-3 km bort og trasket avgårde. Fikk se dem igjen da jeg var 400 meter fra og fant en liten høyde jeg kunne gå bak frem til jeg kom 200 meter fra det som viste seg å være ca 30 dyr som bortsett fra varsimla hadde lagt seg .

Nå kom det også to andre jegere, men de trodde de kunne følge toppen på en rygg bare de gikk krumbøyde! (#*¤#" amatøridioter)

Jeg hadde tenkt å krype 50 meter nærmere før jeg skjøt, men nå hadde halve flokken reist seg og nistirret opp på ryggen. 5 sekunder senere var fjellet igjen tomt.

For å unngå problemer tror jeg det var veldig bra jeg gikk i motsatt retning av de to... :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 314
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takker for rosen :D Når det gjelder skuddscener så var det noe jeg virkelig hadde lyst å få til og på den scena hvor vi feller de 2 siste dyrene så trudde jeg faktisk at jeg hadde greid det. Når dyrene begynte å trekke så satte jeg satte kameraet fra meg på en liten stein som jeg lå ved siden av og tok så opp rifla. Det jeg ikke fikk med meg var at jeg skubba borti kameraet så det rulla ned :oops: .. Det var utrolig synd, for det var en helt utrolig opplevelse. Vi trudde vi ikke kom til å få sjansen til å skyte siden dyra sto så tett, men så kom det en bukk og ei simle for seg selv etter flokken og når vi lå på 35 meters hold var det bare å gripe sjansen.

 

http://helgeturer.blogg.no/1285517012_r ... _2010.html

Link to comment
Share on other sites

Då var reinsjakta over for i år. Kvelden før siste jaktdag fekk eg melding frå ein kamerat om at det var skote og sett dyr på vårt terreng. Me sala opp tidleg neste morgon, som var siste jaktdag. Og var heldige og kom på dyra kl 7.30. Ca klokka ti på 8 hadde me skote 8 dyr, og det vart ei gild avslutning på jakta 8)

 

Under 11 månader til neste jakt!

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble denne bukken på meg 28. August i år, mitt første reinsdyr. (Vet ikke hvorfor jeg har glemt å skrive her enda :oops: )

Var med på opplæringskurs på villrein i njardardheim med Statsskog, tre på kurset deriblandt to hadde fellinger hvor den andre fikk en kalv. Gutta fra Statsskog kan sine saker og har vært på villereinsjakt før. Kun gode opplevelser fra dette kurset. Anbefales til andre hvis noen skulle vurdere det.

 

reinsdyrjakt2629august2.jpg

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Svar til "Bukkebrøl" og "Sauer outback 202":Alle jegerene i som har kort i Folldal skriver under på bestemmelsene i jegerkontrakten,som innbefatter parkeringsbestemmelser. Veien er åpen for allmen ferdsel,og vi har ikke hjemmel til å kreve at turister,setereiere og alle andre som ikke jakter skal følge denne bestemmelsen. Da måtte det bli et offentlig "parkering forbudt" evt "all stans forbudt" på strekningene,og det er ingen lettrodd prosess! En annen ting er at vi er tre oppsyn,og den ene er ofte på Rondane-sida,hvilket vil si at vi i beste fall er to mann i "problemområdet". Det skal faktisk litt til å rekke over alt. Men, flere har fått advarsler og tilsnakk,mere kan vi faktisk ikke gjøre. Dette er et privatrettslig forhold som ikke lar seg gjøre å anmelde. All honnør til alle jegere som overholder reglene, dere gjør dagen litt enklere! Det er mye trivligere å treffe og kontrollere jegere i felten og ikke på veien! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei.

 

Jeg har jaktet noen få sesonger på villrein, men man føler seg litt usikker på vurdering av dyrene føler jeg inniblant...

 

Jeg kunne derfor godt tenke meg å høre hva dere som har litt erfaring mener om hva slags dyr dette er og evt. ca hvilken alder. Gi en begrunnelse for uttalelsen.

rein1.jpg

 

rein2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan si meg hvor jeg bør/kan lese meg litt opp på reinsdyrjakt? Dette er en jaktform jeg alltid har hatt fryktelig lyst å prøve meg på, men kan jo null og niks..

 

Må prøve å forstå meg på alt fra hvordan få kvote, til selve jakta..

 

Det som umiddelbart frister med reinsdyrjakt, ut ifra det jeg har lest, er at dette er en jaktform man kan bedrive alene.. Noe jeg trives godt med :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Den var flott camelot :D. 2 brunstfjøler også. Dette ser ut til å være ett kjempe gullgevir.

 

Kansje medalje, men ikke noe gullgevir. Kjempefornøyd uansett!

 

Bukkebrøl: Du får gratulere Tonje med flott bukk! På tide det endelig kom noen dyr over på Knutshø.

(Di gikk vel tomme for diesel nede i Folldal...)

 

Tok litt tid, men endelig fått dømt geviret. Ble positivt overasket for å si det sånn. 878 poeng og gull med god margin :o)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...