Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

De driter i hvor jeg kjøper, men jeg tenkte det kunne bli krøll når kontoret som mottar selgers del plutselig ikke finner meg i kommunen lengre.

 

Det betyr ingenting. Men skal du benytte søknaden for å kjøpe våpen i utlandet (privat import), må du kontakte våpenkontoret i det politidistriktet du tilhører nå, og få den registrert som importsøknad. Det tar ca 2 min. Det burde i hvert fall ikke ta lenger tid. Og det er faktisk mye poenger å spare. Man kan spare inn hele Danmarksturen bare på å kjøpe et våpen der til halve prisen av det din lokale våpenbutikk skal ha for i importere våpenet spesielt til deg. Special price - just for you ! Ikke la deg lure av den slags, greit nok med et servicepåslag - men her i landet kan de bli litt vel drøye....reis ned og hent våpenet selv. Bare sørg for å avtale med en seriøs forhandler på forhånd, for det tar tid for ham å få ordnet eksporttillatelse. Så er det bare tut-og-kjør. Hadde en vellykket tur over til Danmark for et års tid siden for å shoppe automatrifle - før de ble forbudt igjen, tenkte jeg - og det gikk uten problemer av noe slag. Fikk til og med pint den ned under import-grensen for MVA- penger spart der også.

 

Og sånn bare for ordens skyld, ikke for å fornærme din intelligens - når du kommer til tollen i Norge: Gå på rødt 8)

Link to comment
Share on other sites

Eh, er du sikker på at du svarer på riktig sted nå? Ingen har nevnt noe om import.

Det er relevant. Det var snakk om å bruke våpentillatelse på et annet sted enn der den var utstedt. Jeg håper virkelig ikke kammeret. no har blitt befengt med slike petimetriske moderatorer som vi alle kjenner fra den gangen debattene foregikk på "news" :lol:

 

Når jeg leser gjennom tråden ser jeg at det er sofabamsen som er off-opic, og det var hans innlegg jeg svarte på. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vil bare anbefale å hente våpensøknaden selv til politiet dersom det haster. Jeg ringte de onsdag i fårige uke. Da var den ferdig behandlet. Jeg leverte den mandag, uken før. Jeg kunne hente den selv dersom jeg ville, men hadde ikke mulighet. Dermed fikk jeg dem bare til å sende den i posten. I dag er det mandag, men søknaden er enda ikke kommet. Jeg ringte dem igjen i dag og de fortalte at den var sendt på torsdag. Det vil si at den trenger minst 5 dager i posten.(inkludert helgedager) Men allikevel !!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Venta i fem uker nå...dritt lei. Hatt kontakt med de en gang (våpnekontoret i krsand) angående gebyret, men burde jeg ringe å "mase"? Er første gang jeg søker så er klar over at det skal ta litt tid...men begynner å bli lei nå.

Link to comment
Share on other sites

" I saker som gjelder enkeltvedtak, skal det gis foreløpig svar etter annet ledd dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt. "

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19670210-000-003.html

 

Det er altså helt på sin plass å etterlyse svar på søknaden når det har gått en måned. En slik påminnelse ville jeg gjort skriftlig og med henvisning til Forvaltningsloven.

Link to comment
Share on other sites

Har gitt opp, forvaltningsloven vet ikke politiansatte i forvaltningen hva er. Eller i beste fall bryr de seg ikke om den. (Erfaring fra Sunnmøre politidistrikt, våpenkontoret). En får være glad om man blir tatt i rekkefølgen man kommer inn.

 

P.s. Når det er sagt, har det vært noe bedre i senere tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å ha lang saksbehandlingstid - se bare på NAV. Men det er ikke lov å ikke opplyse om når man kan vente svar.

 

At folk klager - skriftlig, saklig, og med henvisning til relevante bestemmelser - på det som oppfattes som lang saksbehandlingstid og uteblivende foreløpig svar, gir forvaltningen mulighet til å forbedre seg. Hvis ingen klager er alt på stell.

Link to comment
Share on other sites

Er det på noen måte mulig å fullføre kjøpet av hagle før søknaden er returnert fra politiet? Problemet her er vell det at man ikke får våpenkortet med en gang...men så lenge man ikke jakter med våpenet eller skyter på skytebaner så? Er jo ikke helt på side med loven har kanskje da men.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo ha hagla på utlånserklæring..hvis man oppfyller de krav som stilles til dét. Jeg har kjøpt både hagler og rifler og tatt de med hjem samme dag. Impulshandel uten søknad kalles vel dét.. Kanskje litt dumt å gjøre hvis man ikke er 100% sikker på om man har behovet eller privaten på stell;-)

 

Edit: En utlånserklæring fungerer som våpenkort. Du kan både skyte på bane og jakte med våpnet. Du kan også kjøpe ammunisjon på lappen.

Link to comment
Share on other sites

Kansje blitt spørt om før her inne,men lurer på noe:

 

dersom jaktgarderoben er full,kan en likevel sende inn søknad på våpen til jakt og få denne godkjent?

Tenkt scenario er dersom en lurer på å enten selge privat eller bytte inn våpen,og dermed ha søknad klar til nytt våpen når dette blir gjennomført?

 

Eller må en vente til en har fått "nedskalert" garderoben til 5 våpen først?

Link to comment
Share on other sites

Eller må en vente til en har fått "nedskalert" garderoben til 5 våpen først?

 

I utgangspunktet må man vel nedskalere først, men har sett at folk har fått godkjent søknad om de lover å også selge ut noe annet innen rimelig tid. Varierer nok med hvor smidig saksbehandler er, og om noen har misbrukt ordningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får man tak i denne erklæringen da? Må den godkjennes av noen? Koster det noe?

Er ikke kjent med dette :)

 

Her hos meg ligger de på våpenkontoret. Men du trenger ikke noe offisielt papir, bare å skrive for hånd hvis du vil det. Skal inneholde navn og adress på både utlåner og lånetaker, utlåners våpenkortnummer og hvor det er utstedt fra, våpenet art, kaliber, merke og serienummer, bruksområde og utlånsperiode fra og til. På det skjemaet vi bruker her er det også tre avkryssingsruter for om låneren har medlemskap i skytterlag, jegerbevis og/eller våpenkort egne våpen. Avslutter med underskrift av begge to, og så er du good to go.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo ha hagla på utlånserklæring..hvis man oppfyller de krav som stilles til dét. Jeg har kjøpt både hagler og rifler og tatt de med hjem samme dag. Impulshandel uten søknad kalles vel dét.. Kanskje litt dumt å gjøre hvis man ikke er 100% sikker på om man har behovet eller privaten på stell;-)

 

Edit: En utlånserklæring fungerer som våpenkort. Du kan både skyte på bane og jakte med våpnet. Du kan også kjøpe ammunisjon på lappen.

Gjør det samme selv, men kun med kjøpere jeg vet er seriøse og har ting på stell (d.v.s. at en nybegynner eller andre som jeg ikke har kontroll på gjør jeg det ikke med, man har ansvar for å vite hvem man låner ut til, og da mener jeg ikke navn og adresse).

 

I tillegg har jeg gjort det slik i enkelt tilfeller ved handle fra bekjente eller butikker der jeg har godt kundeforhold (Har kun gode kundeforhold i alle butikker, og med alle private jeg har handlet med).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ringte våpenkontoret i dag etter mange ukers ventetid, jeg spurte om den lokale sheriffen hadde videresendt søknaden til de og fikk til svar at ja, søknadene fra det aktuelle lensmannskontoret hadde de mottatt. Men søknadene lå inne hos politiadvokaten og hun hadde ferie. Skulle få svar neste uke fikk jeg beskjed om. altså nærmere 5 ukers ventetid.

Da lurer jeg på følgende, er det politiadvokaten som goskjenner søknadene? hva gjør konsulenten på våpenkontoret da?

Link to comment
Share on other sites

Hun? Ny PA til våpensaker i Ålesund?

 

Ellers er det "tante" A som godkjenner "vanlige" søknader. PA kommer som regel inn når hun er i tvil (Og PA er etter mine erfaringer uten unntak mindre egnet til å vurdere saken enn "tante" A).

 

Sikker på at det ikke er A som er på ferie?

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt heilt normale prosedyrer ja, derfor jeg ble litt oppgitt. Riktig utfylte søknader, kopi av legitimasjon, stemplet kvittering på betalt gebyr, skjema fra klubben, kopi av medlemskort i klubben. Trodde jeg da gjorde saken enkel og grei for forvaltningen. Men alikavel gikk det over forvaltningslovens normer og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette skjer på grunn av at vi skyttere har uvanen med å si 38/357m om 357m. (Da vi som oftest tenker på hva vi normalt skyter i 357m revolvere).

 

For våpenkontoret leses dette som 38spc eller 357m, og siden de normalt ikke innvilger mer enn ett kaliber på en søknad blir det til at de velger for deg (Eller ringer om de er i det greie hjørnet).

 

Klassisk utfyllingsfeil (Gjort den selv).

 

Hun vil nok mest sannsynlig ha søknaden inn igjen for korreksjon.

Link to comment
Share on other sites

OBS!

Har du en 357m til Mag1 får du normalt ikke kjøpe en 38spc til Revolverfelt, da Mag1 (357m revolveren) har samme våpen spesifikasjoner som for revolverfelt. (Med mindre en har kjøpt seg en pistol til Mag1, men det er en annen historie).

 

Har du først kjøpt deg en 38spc til revolverfelt, hindrer denne ikke erverv til ren Mag1 våpen senere. (Grunnen er at 38spc ikke er tillat brukt i Mag1.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann

Er 17år, skal sende inn våpensøknad.

Hva regnes som bevis på bestått jegerprøve, holder det med kopi av jegeravgiftskort

eller må man legge ved kopi av diplomen også?

Lurer også på om man virkelig trenger å skrive inn våpennr. ved privat kjøp?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg et spørsmål, jeg har full jaktvåpengarderobe, og bruker alle seks regelmessig.

 

Ønsket er nå en ny hage og rifle til konkurranse i NJFF regi. Selv om jeg har hagle og rifle fra før som er godkjent i programmene, er de dårlig egnet etter min mening til konkurranse. (Hagla tåler ikke all verden, men er praktisk for den jaktformen jeg bruker den til, og rifla er ideell til reinsdyrjakt pga. vekt, men noe kronglete å skyte flere skudd med) Ønsket er å kunne gjøre det så bra som mulig i konkurransene.

 

Jeg er medlem av et lokalt NJFF lag, samt har deltatt på stevne lokalt. Slik jeg leser lovteksten har jeg egentlig ikke "behov" for disse da jeg har noe som kan brukes fra før. Saken er at disse er etter min mening uegnede konkurransevåpen, men gode jaktvåpen. Noen råd for hvordan jeg bør gå frem, og hva som kreves av dokumentasjon? Bør jeg gjennomføre en sesong først med det jeg har, eller har jeg sjans til å kunne få dette på plass før neste år?

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du fra privatperson, så skal våpennr være med, ja. Det er vel delvis for å kontrollere at det er ett lovlig våpen, hos lovlig eier.

 

Snakker vi her om søknaden før du har fått den godkjent, eller godkjent søknad som du skal returnere til politiet ETTER at du har kjøpt?

 

Jeg har kjøpt håndvåpen fra både forhandler og privatperson med såkalte åpne søknader, der bare kaliber og våpentype er spesifisert. Men idèt du kjøper våpenet så må du selvsagt fylle ut nummeret på den ferdig godkjente søknaden.

Link to comment
Share on other sites

@frenzy , vel, i følge lovtekst ( og søknadsblankett) så skal det ved privatkjøp oppgis serienr på søknad, nå du søker.

Dette er bl.a. for at politiet skal kunne sjekke at det er lovlig våpen hos rett eier som selges/overdras ny eier. Det vil jo i såfall også være en sikkerhet for deg som kjøper, ikke sant?

 

(Skjønt, om våpenkontoret faktisk tar seg bryet med å sjekke, er en annen sak, men som kjøper er man i allefall i god tro ).

 

 

@psvanevik ; da må du jo bare prøve å søke på nytt våpen, til konkurasne. Det skal da gå utenom jaktvåpengarderoben. Koster tross alt ikke noe å søke ;)

 

 

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...