Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

For å få innvilget et ekstra våpen innen samme konkurranse program, må man" dokumentere et særs kvalifisert behov og holder et høyt aktivitets nivå". Fikk denne beskjeden når jeg søkte på en krag.

Skulle ønske dfs hadde hatt et program for "veteran" våpen :)

Link to comment
Share on other sites

For å få innvilget et ekstra våpen innen samme konkurranse program, må man" dokumentere et særs kvalifisert behov og holder et høyt aktivitets nivå". Fikk denne beskjeden når jeg søkte på en krag.

Skulle ønske dfs hadde hatt et program for "veteran" våpen :)

 

Tror du 50-60 DFS stevner i året kvalifiserer som særs høyt aktivitetsnivå?

Link to comment
Share on other sites

Trening er ikke godkjent behovsgrunnlag for erverv av et ekstra våpen, og i utganspunktet er det med aktivitet kun noe som regulerer håndvåpen, dvs pistoler og revolvere. Ikke bland sammen ting. I DFS så har du muigheten for å bytte løp enkelt, så det skal ikke være noe behov for et ekstra våpen.

Men det er jo mulig at kragens glatte sluttstykkegang og hendige magasinløsning gjør den svært egnet for stangskyting f.eks...

Link to comment
Share on other sites

Fikk det forklart slik at skyttere som var særdeles aktive kunne få innvilget et ekstra våpen for ikke å "stå på bar bakke" om noe skulle skje med "hoved våpenet". Foreksempel tryne og havarere sauer`n under ei felt skyting og ha et viktig stevne dagen etter...

Tror det er forskjellige oppfattninger av dette fra våpenkontor til våpenkontor :) dvs ingen fasit...

Link to comment
Share on other sites

Kikka litt på retningslinjene politiet følger når de skal godkjenne søknader. Slik jeg tyder det, så kan en DFS skytter i prinsippet få innvilget et våpen for hver skyttergren han/hun skyter i. Det står at en skytter som skyter både felt, bane og innendørs DFS program, kan få godkjent et våpen for hver gren, hvis behovet ligger der. Det står også at en skytter som trener 2-3 ganger i måneden, og deltar på minimum 10 stevner (halvparten må være åpne stevner) regnes som en særdeles aktiv skytter. Basert på dette antar jeg at det ikke skulle være noe problem å få innvilget søknaden min, siden jeg skyter ca 5 ganger mer enn det som kreves for å kunne regnes som aktiv skytter. Derimot kan kanskje alderen min bli et lite problem.

 

Min kilde er punkt 3.5.1.2.2

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det at du nødvendigvis tar feil, men det virker som du blander sammen de reglene som gjelder for rifle/hagle og de som gjelder for erverv av gåndvåpen (Pistol/revolver)

 

Direktoratet antar at skyttere innen Det frivillige Skyttervesen

(DFS), som kan dokumentere aktivitet i åpne stevner, kan ha behov for en rifle til

baneskyting, en rifle til feltøvelsene samt en rifle i cal 22lr (enten innleggsløp til Sauer 200

STR eller «DFS-rifle» i cal 22.lr). DFS skyttere som deltar aktivt innen skogsløp med

skyting og/eller skifeltskyting vil også kunne ha behov for et lettere repetergevær som lovlig

kan benyttes til slik skyting innen DFS.

 

Det som omhandler aktivitetskrav og hvor mye våpen du kan kjøpe til programmer osv gjelder for pistoler og revolvere. Merk at det avsnittet som omhandler aktivitets krav startet med settningen:

Direktoratet har videre, etter forutgående samtaler

med de godkjente skytterorganisasjonene som administrerer skyting med pistol/revolver,

utarbeidet en skisse hvor det fremgår hvor mange våpen en skytter innen øvelses- og

konkurranseskyting antas å ha behov for sett ut fra den enkelte skytters aktivitetsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en salongrifle i romjula og blålappen forsvant i posten. Jeg fikk derfor hasteutstedt våpenkortet siden lensmannskontoret der jeg kjøpte salongen sendte kopi av søknaden ferdig utfylt til det kontoret jeg tilhører.

Nå har blålappen kommet frem og jeg fikk den tilsendt i posten selv om jeg har våpenkortet. Er det fordi at det alle slike dokumenter skal til den det gjelder eller er man pliktig å oppbevare denne?

 

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har invilget søknad på hagle kaliber 12, enkeltskuddshagle til jakt og leirdue.

 

Saken er det at den haglen jeg sendte søknaden på (ikke spesifisert merke, pipelengde, modell osv) har blitt solgt (ikke til salgs hos forhandler lenger). (O/U hagle)

I mellomtiden har jeg funnet en halvautomatisk hagle jeg vurderte å kjøpe, men må da få omgjort søknaden.

Kan jeg derimot kjøpe pumpehagle med denne søknaden?

Snakket med den ansvarlige på mitt politikontor tidligere i dag, hvor jeg spurte om halvautomatisk, men glemte helt av å spørr om pumpe.

"Du kan ringe å spørr igjenn" regner jeg med å få til svar her, men saken er det att vedkommende ikke er på jobb resten av denne uken.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Da skulle jeg sende brev hvor jeg beskrev hvorfor (?) jeg ville endre til halvauto, legge ved den gamle søknaden, kopi av eventuellt andre våpenkort, jegerkort og alt.

Hun sa i tilleg att jeg hadde fått godkjent mekanismen? jeg vil jo tolke O/U, S/S og pumpe som samme "mekanismen". Halvauto er jo anneledes.

Link to comment
Share on other sites

Nei, du kan ikke erverve en "magasin hagle" med en tiltelse til enkeltskudds våpen (Altså våpen som lades med et skudd i vært løp)

 

Pumpe er "repter"

Og halvauto er Halvauto.

 

Men når det er sagt, har du søkt om våpnet til jakt, så har ikke våpenkontoret noe med hvilken mekanisme det er osv, så lenge våpnet er lovlig til jakt og du ikke har 6 eller mer jaktvåpen fra før.

Link to comment
Share on other sites

Men når det er sagt, har du søkt om våpnet til jakt, så har ikke våpenkontoret noe med hvilken mekanisme det er osv, så lenge våpnet er lovlig til jakt og du ikke har 6 eller mer jaktvåpen fra før.

Riktig, men de skal likefullt behandles og dokumenteres på en helt annen måte enn ved søknad for enkeltskudds hagle. (Kort sagt, skal: Merke, og modell godkjennes på forrhånd, utover det som er vanlig for enkeltskudds hagle. Og der ligger den forskjellen).

 

P.s. Detter er kun en presisering, jeg vet at Hassel vet minst like mye om dette som meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel sier, spør pent og se hva som skjer. Tiltross for hva jeg til tider reffererer, er de fleste ansatte på våpenkontor villig til å hjelpe om man spør pent.

 

Jeg spør som regel ikke pent (jeg sier hvordan jeg vill ha det, og våpenkontoret sier av og til nei, jeg klager og får av og til medhold. En sport i sporten slik jeg ser det :lol: . Og jeg gjør det fordi jeg mener rett skal være rett, noe som er en helt annen sak i dagens forvaltning :( ).

 

Når det er sagt, har jeg alltid fått det om jeg ønsker når jeg spør pent (kansje jeg må skrive noe tull eller gjøre ting som der ikke er lovhjemmel for for å tilfredstille vedkommende, men jeg får det normalt som jeg ønsker når jeg stryker de med hårene :roll: ).

Link to comment
Share on other sites

Når du sier litt før den går ut hva mener du da?

Jeg har en våpensøknad som går ut i august i år, men er veldig i tvil om det blir kjøp før den tid. Kan jo selvfølgelig vente noe til før jeg søker, men hvor lenger før den går ut kan jeg søke egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en våpensøknad som går ut i august i år, men er veldig i tvil om det blir kjøp før den tid. Kan jo selvfølgelig vente noe til før jeg søker, men hvor lenger før den går ut kan jeg søke egentlig?

 

I flg. forskriftenes § 27 kan våpentillatelsen forlenges med seks måneder.

Link to comment
Share on other sites

Når du sier litt før den går ut hva mener du da?

Jeg har en våpensøknad som går ut i august i år, men er veldig i tvil om det blir kjøp før den tid. Kan jo selvfølgelig vente noe til før jeg søker, men hvor lenger før den går ut kan jeg søke egentlig?

Tja, jeg bruker å sende de inn en uke eller så før de går ut. (Det går sikkert bra selv om de går ut på vei til våpenkontoret også, vet at flere har fått innvilget forlengelse selv om søknadene var gått ut før de ankom. Men jeg vill ikke satste på det selv).

 

Det hører med at det gjerne går en måned før jeg ser de igjen. :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ferdig med de seks første månedene i pistolklubb, og skal fylle ut og sende inn søknad for finpistol, grovfelt, militærfelt og magnum 2. Selve søknaden er grei nok å fylle ut, men hva skal det stå på konvolutten for at ting søknadene skal komme i de rette hender fortest mulig?

 

Jeg bor på Majorstuen i Oslo. Skal jeg da bare skrive følgende på konvolutten:

 

Oslo politidistrikt

Postboks 8101 Dep

0032 Oslo

Eller er det en annen adresse som skal brukes? Skal konvolutten merkes "Våpenkontoret" eller liknende? Det er femten år siden jeg hadde søknader på jaktrifler inne, og dette husker jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Våpenkontoret ligger på Grønland politistasjon. Jeg leverte den i skranken personlig. Det er det raskeste.

 

Forøvrig er jeg kjempeimponert over behandlingstiden og servicen. Dagen etter jeg leverte inn søknaden, hadde de sendt ut brev til klubben for å bekrefte medlemskap etc. Etter tre uker lå godkjent våpensøknad i posten. Mesteparten av denne tiden gikk med på å få bekreftelsen tilbake til politiet fra klubben og for å betale for våpensøknaden (blir først sendt til deg etter bekreftet betaling).

Link to comment
Share on other sites

Jeg var og hentet søknad på det lokale politihuset i dag. Da sa hun som delte ut søknaden at man måtte oppgi serienummer på våpenskap. Hvorfor skal jeg det, når det ikke står at jeg må gjøre det på våpensøknaden heller?

 

Jeg håper heller ikke at det er et krav med alarm ved første våpen.. Vi har dog en alarm med pels og fire ben, samt med et stort snyteskaft.

Link to comment
Share on other sites

alarm kreves først ved 25 våpen (mener jeg det er), så det trenger du ikke bekymre deg for, men fler og fler våpenkontor krever nå en form for bekreftelse på at du faktisk eier våpenskap, før du får innvilget søknaden

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en lapp på innsiden av våpenskapet mitt, med mye informasjon. Men hva er serienummeret, mon tro?

 

Det er flere nummer:

ID-NR (med en SiS-logo til venstre): Tre tall

ID-NR (med en SSF-logo til venstre): Bokstav + fire tall

Skafor nr. (Skafor-logo til venstre), åtte bokstav/med tall

 

og så står det et nummer inni en blå boks, sammen med FG Sikkerhetsskap

 

I tillegg så står det:

Tested acc. to: 13 bokstav/tall/punkt

Certificate No. (1 bokstav + 7 tall)

 

Wrargh.

 

Forresten, jeg har ikke betalt jegeravgifta for 2012/2013 enda. Er dette viktig at jeg gjør før jeg sender inn søknaden? Har betalt den siden 2009.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet egentlig ikke, men "hun i skranken" sa jeg måtte legge ved bevis på at jeg hadde våpenskap. Så jeg tenker at jeg helt sikkert tjener på å legge det ved, enn å være paragrafrytter..

 

Forresten, når man skal kjøpe fra privat, må den jeg skaffer rifla hos skrive på arket før jeg sender det inn? Eller er det:

* Fylle ut det mest essensielle, inkl nøye våpeninfo

* Sende det til politiet, hvor det blir godtkjent og sendt tilbake

* Selger skriver under informasjon, og sender det tilbake til politiet med våpenkort?

 

Første gang jeg gjør dette, så er litt stress..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Kryss av på ja for våpenskap. Det er godt nok.

 

Tja...Kommer sikkert an på hvor du bor.

 

I Oslo er det krav om å legge ved kvittering og/eller bilde av våpenskap. Jeg gjorde begge deler for å være på den sikre siden.

 

Synes faktisk det er bra at man må legge ved dokumentasjon på at man har våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Temaet er diskutert før.. Men til dere som vil forfalske dette.. Gudd løkk!

(Tenk tanken at du en dag får beskjed om at onkel blå dukker opp om 48 timer for å sjekke oppbevaring..

Da er det noe dritt å ha signert på at du har våpenskap, og så står det hos kompisen?

Husk også på at skapet skal festes på lovlig måte.. Utrolig vanskelig å få til uten skap..)

Det er muligens LETT å forfalske / kopiere, men dette er det faktisk lover og regler om.

Bryr du deg derimot ikke om lover og regler havner du fort i en kategori som ikke er populær i samfunnet..

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra en annen tråd:

AAaaarrrrjjjjghhhnnnnnneeeeeeiiiiIIIIIII!

 

"Direktoratet uttaler at innstrammingene i jegeropplæringen kommer som en følge av krav blant jegerne selv".

 

NEIIII! Ikke be om flere innstramminger og begrensninger!!!

 

Med litt endring passer det i denne sammenheng og:

AAaaarrrrjjjjghhhnnnnnneeeeeeiiiiIIIIIII!

 

"POD uttaler at innstrammingene i våpensøkningen kommer som en følge av krav blant jegerne selv".

 

NEIIII! Ikke be om flere innstramminger og begrensninger!!!

Link to comment
Share on other sites

Poenget Woff er at det ikke er forskjell om du juger ved å vifte med et falsk bilde/kvittering eller om du juger ved å krysse ja på søknaden. Derfor mener jeg at det ikke har noe for seg at man på enkelte steder må fremvise kvittering/bilde. Det bør holde at man stoler på at søkeren er ærlig når han fyller ut søknaden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...