Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Karabin i den sammenheng handler om SLK (US Carbine, Caliber .30, M1).

 

K98kF1en er en rifle, uansett.

"Karabiner" er bare et navn riflen ble gitt for å unngå forbudet Tyskland etter 1.-Vk. fikk mot å lage rifler. De lagde først K98a, så senere K98b, så til slutt K98k.

Forbudet ble forøvrig utstedt ved underskrivelse av Versailles-traktaten..

 

Så med mindre du vil ha avslag og spente spørsmål fra våpenkontoret så lar du være, og velger heller "nei".

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at M98kF1 er betydelig kortere enn M98 må det da være riktig å hake av for "ja" på det spørsmålet?

 

Under alle omstendigheter kommer jeg også til å opplyse om både modell, løpslengde og serienummer i søknaden, og våpenkontoret vil, regner jeg med, vurdere søknaden på bakgrunn av de opplysninger de har i sine registre?

Link to comment
Share on other sites

Skader absolutt ikke å ringe å spørre. Men ta heller og ring til POD, veldig trivelige og behjelpelige på telefon. Kunnskapsnivået hos saksbehandlere rundtomkring varierer en del.

Skjønner godt at du vil fylle ut søknaden korrekt.

Skal heller ikke ta alt som står her inne for god fisk.

Hvis det viser seg at jeg tar feil så er det fint om du poster svaret du får fra POD.

Link to comment
Share on other sites

"Karabiner" er bare et navn riflen ble gitt for å unngå forbudet Tyskland etter 1.-Vk.
Begrepet er mye eldre enn første verdenskrig.

 

Karabin er et tohåndsvåpen som er kortere enn ett vanlig gevær.

http://no.wikipedia.org/wiki/Karabin

 

Det er jeg klar over. Men i dette spesifikke tilfellet, altså K98k, så ble navnet kun gitt for å unngå forbudet mot å produsere rifler.

K98k var jo standard tjenestevåpen i Tyskland (Wehrmacht, også Waffen SS), brukt av infanteri. Greit nok at "karabin" kan brukes om f.eks HK416K/C, M4A1, CETME FR-7 og FR-8, samt G33/40, men en K98k er utenom navnet ikke noen karabin.

 

Med tanke på at M98kF1 er betydelig kortere enn M98 må det da være riktig å hake av for "ja" på det spørsmålet?

 

Under alle omstendigheter kommer jeg også til å opplyse om både modell, løpslengde og serienummer i søknaden, og våpenkontoret vil, regner jeg med, vurdere søknaden på bakgrunn av de opplysninger de har i sine registre?

 

La være å misbruke tiden til POD, du..

K98k er IKKE en karabin, det er en rifle av full lengde. En pipe på 610mm og en totallengde på 1110mm tilsier RIFLE, ikke karabin.

Muligens er en G33/40 en karabin, men greiene på søknaden referer spesifikt til SLK. Dagens søknad er et prakteksemplar på konglerikets inkompetente byråkati.

 

Forøvrig så kan du slutte å skrive M foran 98, det er MEKANISMEN som heter Modell 98.

Riflen du kaller "M98" heter G98, som i Gewehr 98, og "M98k" heter faktisk K98k, som i Karabiner 98 kurz.

K98k er en rifle utviklet med samme basis som G98, så det blir fullstendig feil å late som om K98k er en kortet ned G98.

 

 

Ære være Jon Speed..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata: Du blir oppgitt, men du begrunner faktisk ikke hvorfor. Hva er så en karabin? Hva er definisjonen på en karabin? Hvor har du det fra at spørsmålet snakker om SLK?

 

Jeg spør fordi jeg ikke vet, og fordi jeg begynner å bli lei av at folk synes tankerekken er dum uten faktisk å begrunne det.

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk innvilga ervervstillatelse på salong i fjor vår, og no har eg ENDLEG funne den salongen eg ville ha, så eg overførte pengar, og skulle sende søknaden i dag.. Skulle. No finn eg den ikkje att. Skal leite litt til, men i høve eg ikkje finn den att - korleis er praksisen på dette? Kva som skjer når eg gjer beskjed om at eg ikkje finn denne att? Blir tillatelsen annullert, eller kan dette ordnast på noko anna vis?

Link to comment
Share on other sites

Razumny: Jeg er oppgitt fordi du konstant skaper problemer ut av ingenting.

 

K98k er en rifle.

G33/40 er en karabin (bergjegerkarabin for de som vil være pedantiske).

M16 er en rifle.

M4 er en karabin.

HK416N er en rifle.

HK416K er en karabin.

 

Spørsmålet er om SLK fordi folk har tidligere kjøpt SLKer ulovlig.

Hvorfor tror du det nevnes eksplisitt .30 US Carbine på baksiden av søknaden? Jo, ford enkelte luringer skrev "7,62" i håp om at våpenkontoret skulle tolke det som "7,62x51mm" eller "7,62x63mm", og dermed få kunne kjøpe seg en SLK.

Link to comment
Share on other sites

Det du besvare er om det søkes på "maskingevær, karabin eller maskinpistol (herunder halvautmatisk utførelse)". Dette handler om hel- og halvautomatiske våpen (det burde ha stått "maskinkarabin"), det er selvfølgelig fullstendig irrelevant om en boltrifle er karabin i navn eller utførelse så lenge pipe- og totallengde er min. 40/84.

Link to comment
Share on other sites

Ja vel, Ei tohi varjata, du er oppgitt; det får være din sak. Jeg prøver, etter beste evne, å sikre meg at jeg oppgir korrekte opplysninger til våpenkontoret, av flere årsaker, men ikke minst for å sikre meg at jeg kan være våpeneier i mange, mange år fremover.

 

Du har listet opp en del eksempler på hva som er og ikke er karabiner, men uten å legge frem argumenter for hvorfor det er slik?

 

Hva gjør at G33/40 er en karabin, mens K98k ikke er det? K98k er, rent faktisk, en kortere utgave av M98. Hva er den objektive forskjellen i definisjon på en rifle og en karabin?

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk innvilga ervervstillatelse på salong i fjor vår, og no har eg ENDLEG funne den salongen eg ville ha, så eg overførte pengar, og skulle sende søknaden i dag.. Skulle. No finn eg den ikkje att. Skal leite litt til, men i høve eg ikkje finn den att - korleis er praksisen på dette? Kva som skjer når eg gjer beskjed om at eg ikkje finn denne att? Blir tillatelsen annullert, eller kan dette ordnast på noko anna vis?
Ta kontakt med ditt våpenkontor, det er til syvende og sist bare de som kan svare på dette; tipper du får en kopi.
Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler ikke på at det er svakheter i begrepsdannelsen, også her. Jeg har vært gjennom tråden, og jeg har funnet at man skal hake av for nei med mindre det er snakk om en M1, men jeg har ikke kunnet finne noen begrunnelse for det, utover en påstand om at det med det menes M1, som ikke er underbygget utover å argumentere for at det spesifiseres 30 US på baksiden av skjemaet. Det er et argument jeg ikke kjøper uten videre, da det i samme setning også spesifiseres 308 Winchester og 30-06 Springfield.

 

Det er ikke min intensjon å irritere noen. Min intensjon er ganske enkelt å forstå hvorfor nei er riktig svar.

Link to comment
Share on other sites

Skal ringe POD på mandag, og rapporterer tilbake.

 

Tok forøvrig en titt til på rundskrivet, og har funnet følgende:

Sett i lys av det, konkluderer jeg, for nå, med at en boltrifle aldri vil falle innunder karabin, slik det menes i dette spørsmålet. Høres det rimelig ut?
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver en gang til:

 

Spørsmålet handler om hel-og halvautomatiske våpen. Etter den gamle forskriften var hel- og halvautomatiske våpen av militær karakter forbudt (uten disp). Hva er så hel- og halvautomatiske våpen av militær karakter? Det er ganske enkelt maskingevær, maskinkarabin* og maskinpistol, inkludert halvautomatiske versjoner av samme. Det er den egentlige betydningen av militær karakter, jf rundskrivet:

 

Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked.

 

Det står litt om søknader i rundskrivet også:

 

Det har forekommet at søknader feilaktig er blitt innvilget til tross for at det/de aktuelle våpen ikke er tillatt å erverve i Norge, eller for våpen som søkeren ikke har et reelt behov for. Dette skjer blant annet fordi politiet godtar søknader med mangelfulle opplysninger.[**]

 

Det er spesielt ved søknader vedrørende erverv og innførsel av halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle dette problemet er aktuelt.

 

Fra praksis kan som eksempel nevnes at typer halvautomatiske militært pregede våpen, som for eksempel US-karabin, HK 91, osv, ofte blir ført opp som «rifle cal 7,62».

 

og videre:

 

Ved søknad om ervervstillatelse på halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle skal fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse alltid oppgis.

 

Igjen: det er irrelevant om en boltrifle er karabin i navn eller utførelse. Helt uinteressant.

 

 

*)Maskinkarabin ble brukt om bl.a Sten gun i hin hårde dage

 

**)Her er ikke politiet (våpenkontorene) uten ansvar, jeg hadde på et tidspunkt tre rifler i tre forskjellige kalibre som alle var registrert med kaliber 7,62, -- det var våpenkontoret som endret korrekt angitte kalibre til metrisk meningsløshet.

Link to comment
Share on other sites

Litt omvendt fra søking til Levering av søknad..

_______________________________________

 

Salget av Revolveren gikk som det skulle, slik det skal gjøres.

Papirer i orden, legitimasjon, penger osv...

Så Skulle hun bare innom Stasjonen og levere den hvite delen etter hun solgte Revolveren.

Det tok litt tid..

Hun kommer ut og ruller med øynene :roll:

Ok tenkte jeg... Hva nå..

 

Så en her er en liten historie på hva som skjedde.

Må se humoristisk på det, for det er kun uvitenhet bak skranken,

og rett person var sikkert ikke tilstede.. I hope ivertfall :mrgreen:

_______________________________________________________

 

Hun ga damen bak skranken både Hvit og Gult.

Viste jo at gul del var bare å beholde.. Men for å vise at alt var OK. :)

 

:geek: "Hvem er den solgt til"

 

:winke1: "Det står jo på papiret?"

 

:geek: "Hvordan kunne du vite om at kjøper hadde tillatelse?"

 

:winke1: "Det står stemplet Godkjent for 357 revolver fra Lensmann i ...... på søknaden"

 

:geek: "Men jegernr. skulle vært med!"

 

:winke1: "For revolver? Håndvåpen har ikke noe med jakt og gjøre i Norge"

 

:geek: "Jeg må ha navn, adr og tlf nr fra deg" (Som skulle hektes på papiret)

 

:winke1: "Navnet mitt står på papiret!"

 

Både hvit og Gul del skulle hun ha bak skranken :shock:

 

:? "Nei, jeg går ikke her fra før jeg får min del" "Eneste bevis jeg har på at Revolver er solgt"

 

Nei så lett fikk hun ikke gul del..

Fikk ikke ta og vise henne bak skranken noe på papiret enn gang..

 

Hun bak skranken måtte vist snakke med noen andre etter hvert..

Etter litt tid vart det vist greit uansett.

Alt ok.. :D

På tide med litt kursing på div innen Våpen osv.

Link to comment
Share on other sites

Faren min har ei gammal uregistrert hagle fra 80 tallet (dvs den er lovlig ervervet av han før kravet til registrering)

Denne har ikke blitt brukt på mange år, å kommer heller ikke til å bli brukt mer av han grunnet hans skrantende helse.

Derfor kunne broren min tenkt seg å overta denne. Han har jegerprøve og skap, men har ikke våpen fra før.

 

Åssen gjøres det da mest hensiktsmessig/enklest for å få den registrert på han?

Holder det at broren min tar med seg hagla og får den registrert på seg med en gang, eller må han dra med gamlingen også får å få det til?

Går vel som arv, å da er det ingen gebyrer, eller?

 

Kanskje ikke helt riktig tråd å spørre i, men prøver nå fordet...

Link to comment
Share on other sites

Førstegangs søker trenger litt hjelp :roll:

 

Jeg skal søke om hagle som skal brukes til trening og konkurranseskyting. Jeg er ikke medlem av noe skytterklubb enda, og deltok på én Figurjakt konkurranse i september 2013. Jeg vil gjerne trene mer så jeg kan delta på flere forskjellige konkurranse innenfor lerdueskyting.

Holder det at jeg fyller ut punktet" Våpenet skal brukes til:" Konkurranseskyting?

Hva skal jeg krysse av på "Deltar søkeren på" ?

Skal jeg skaffe bevis på at jeg deltok i Figurjakt konkurransen?

 

 

Takker så meget for hjelpen :D

Link to comment
Share on other sites

Husk at trening/øvelses skyting ikke er en godkjent selvstendig ervervsbegrunnelse lenger.

 

Det skal stå både Øvelse og Konkurranse på søknaden. (Øvelse/Konkurranse). Samt forbund og eventuelt skyteprogram (Som skytter i NJFF vet du selv hva du har deltatt og ønsker delta i).

 

Med dette opplyst i søknaden, går det helt greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt første innlegg her. :oops:

 

Jeg vil søke og anskaffe meg en CZ 455 Thumbhole kombi i 22lr og 17hmr, ja vurderer faktisk også pipe i 22wmr. Hele sulamitten med andre ord.

 

Så kommer problemet. Går dette på bekostning av jaktgarderoben min ?

Teller dette som 3 våpen eller 1 våpen i min jaktgarderobe.

 

Har også en gammel uregistrert O/U hagle jeg kjøpte ny i ungdommen i våpenskapet mitt som jeg tenkte å være snill å registrere i samme slengen. Er dette lurt ? Hagla tåler ikke stål så lurer på å kvitte meg med den, men jeg er glad i den hagla, mange gode minner, skyter bly som en gud, men er ræva på nymotens ammo. Er mest lysten på å bare la den stå uregistret. Er det noen ulemper med dette ? Kan man risikere noe ved eventuell kontroll at hagla ikke står på våpenkortet ?

 

Så ett siste spørsmål.

Har ikke betalt jegeravgift de siste 2 årene, så jeg har ikke kortet idag.

Må man legge ved kopi av kortet ved våpensøknad, eller holder det med jegernummeret ?

Var inne på nettet for å betale jegeravgift idag men får ikke betalt for 2014/2015.

Gidder ikke betale for 2013/2014 (det er bare 3 uker igjen) bare for å få kortet til å vedlegge søknaden.

Må jeg vente med søknaden til 1 april pga. dette ?

Link to comment
Share on other sites

Det regnes som et våpen, uavhengig av antall løp.

 

Hva angår jegeravgiften, har Vingemutteren tidligere skrevet:

 

Fra våpenforskriften
§ 12. Erverv av våpen til jakt

 

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

 

Søker kan erverve og inneha inntil 6 komplette jaktvåpen. Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov.

 

Tillatelse gis bare dersom våpenet etter viltlovgivningen er tillatt benyttet til jakt i Norge.

 

Politimesteren kan dispensere fra kravet i første og tredje ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

 

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller – hvis søkeren ikke har bopel i riket – av politimesteren på oppholdsstedet.

 

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

 

Som man ser står det som vanlig kan, ikke skal elller må. Dette vil si at lovens minste krav er at en står oppført i jegerregisteret. Men loven gir rom for stor lokal bruk av skjønn.

 

Dette betyr at om saksbehandler forlanger kvitering på betalt jegeravgift for inneværende år som bevis for faktisk behov, så må man påregne at POD vil støtte dette i en eventuell klagesak. (Må ikke forveksles med at enkelte våpenkontor ber om kopi av kvitering for innkjøpt våpenskap for førstegangs søkere, der de ikke har hjemmel for dette).

 

Om våpenkontoret ikke vil gi seg på dette, er den selvsagte løsningen å vente med søknaden til en har en kvitering å fremvise (fortrinsvis i 2013 siden en ikke ønsker å betale ca300kr for i år).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis dette står besvart lengre inne i tråden, men lurte på en ting. Søkte på en Sauer 6,5 til dfs skyting og søkte da etter øv/konkr våpen. MEN haket også av på "kan brukes til jakt" da det er mulig og også ønskelig om tid og stunder med nytt skjefte ++. Var det utrolig dumt av meg? Har jeg nå ett mindre våpen å rutte med i jaktgarderoben min? Har fra før ett jaktvåpen (mauser m98).

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk innvilga ervervstillatelse på salong i fjor vår, og no har eg ENDLEG funne den salongen eg ville ha, så eg overførte pengar, og skulle sende søknaden i dag.. Skulle. No finn eg den ikkje att. Skal leite litt til, men i høve eg ikkje finn den att - korleis er praksisen på dette? Kva som skjer når eg gjer beskjed om at eg ikkje finn denne att? Blir tillatelsen annullert, eller kan dette ordnast på noko anna vis?

 

 

"Papi", du må søke på nytt og betale på nytt :( Loven sier du må erverve våpenet innen 6 mnd etter innvilging.

Link to comment
Share on other sites

Nå har søknadens varighet blitt endret, og den er gyldig i 12 måneder, med mulighet for ytterligere utvidelse i 6 måneder til.

Kontakt våpenkontoret om den er borte. Det er nemmelig ikek hetl bra... (og får meg til å lure på hvor den innvilgede søknaden på webley løp har blitt av...)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Hassel. Da forstår jeg det som om jeg har fått ett våpen i øvelse/konkurranse-garderoben, og har ett i jakt-garderoben, selv om jeg kan bruke begge til både jakt og konkurranser... Finnes jo egentlig ikke problemer for meg i og med jeg er laangt fra å fylle opp kvota, men greit å være føre var :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...