Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Ja dei (Intersport Bogstadveien) kom til at det var helt greit :)

Dei sender den på mandag. Hååååper at jeg har den her senest onsdag da det er feltstevne i Ørsta/Volda på torsdag.

 

Tusen takk til dere her som har hjulpet meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Er midt inne i en søknadsprosess på ett nytt våpen nå.

 

Jeg har allerede en pistol i 9mm (CZ75 Shadow) som jeg bruker i felt, men fant ut at nå vil jeg ha 1911.

Forhandler sa at det ikke var et problem og få innvilget søknad selv om jeg hadde 1 pistol fra før, for den aktuelle grenen. Så lenge jeg skrev at jeg selger den gamle så snart jeg får den nye.

(Jeg har ikke nok starter i år til å søke om reserve-våpen)

 

MEN idag fikk jeg telefon fra Sunnmøre Politikammer at det gikk ikke, så lenge den gamle var registrert på meg.

Jeg har hørt om flere som har fått innvilget søknad på det grunnlaget, som jeg da fortalte vedkommende om.

Svare var da bare "NEI, vi har en lov vi må følge"

 

Er praksisen da streng her hos mitt lokale våpenkontor, eller er det andre steder i landet dei gjør noe som egentlig ikke er lov?

Dette er iht. våpenloven, og helt ok praksis (Om enn firkantet) av våpenkontoret (Ble innført for ett eller to år siden her på sunnmøre, har mail ett sted om saken fra Tante).

 

Grunnet politimesternes vide fullmakter, er dette opp til det enkelte våpenkontor. Praksis er enten eller og i noen tilfeller både og landet rundt. Og som nevnt ligger dette inn under Politimesters skjønn.

 

På Sunnmøre ble altså praksisen endret for mer enn ett år siden. (Mest sannsynlig pga. Pålegg fra politimester/jurist, tror ikke det var Tante A som tok den bestemmelsen).

 

P.s. Nok starter for inneværende år eller siste år regnet fra i dag og ett år tilbake har vert greit som dokumentasjon for Tante A ved dokumentasjon av reservevåpen.

 

P.s.2 Få nevnt forhandler til å ta 9mm din inn sin beholdning for kommisjonssalg, og så la ham skrive låneerklæringer til deg til den nye er deg i hende. Så kommer du deg rundt dette så du har våpen til den nye dukker opp.

 

P.s.3 Så nå at du har kjøpt pistolen, og avventer godkjent søknad. Det er ikke noe problem at forehandler låner ut din egen pistol til deg den tiden det tar å få innvilget søknad. Selg den gamle, få den nye på utlånserklæring (Det er lov med flere påfølgende låneerklæringer men maks inntil 4 uker for hver). Til du kan få sendt ned papirene til forhandler.

 

I forskjellige varianter har jeg benyttet meg endel av utlånserklæringer ved både kjøp og salg av våpen. Dette burde ikke vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Takk for veldig utfyllende svar Vingemutteren.

 

Skulle bare ønske at Tante A hadde forklart meg litt utfyllende når jeg spurte, ikke bare avslå med "NEI, slik er loven". Litt forklaring og en vennlig tone kommer man langt med, ivertfall hos meg :)

 

Pistolen (STI Rangemaster) blir sendt sammen med utlånserklæring imorgen mandag fra Oslo.

Burde være her på onsdag.

 

"Treffes" vi på torsdag?

(Pun intended)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den allerede er betalt, og du har håndvåpen fra før (noe du jo har), så burde utlån være helt problemfritt.

 

Det trodde jeg også, men i mitt tilfelle så mener intersport at det ikke holder å ha håndvåpen fra før, det må vist være i samme kaliber. Jeg har bestilt meg en DE 44 mag, må vel bare smøre meg med tolmod å vente på søknaden :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis den allerede er betalt, og du har håndvåpen fra før (noe du jo har), så burde utlån være helt problemfritt.

 

Det trodde jeg også, men i mitt tilfelle så mener intersport at det ikke holder å ha håndvåpen fra før, det må vist være i samme kaliber. Jeg har bestilt meg en DE 44 mag, må vel bare smøre meg med tolmod å vente på søknaden :(

Det er feil tolkning av loven.

Ref DE, ble det sort, gull, eller gull med striper på deg?

Link to comment
Share on other sites

Feil av meg eller feil av intersport? Det ble sort israeli :mrgreen:

intersport, men det er jo også samtidig opp til de om de vil låne ut, eller ikke.

 

Jeg har lyst på sølv... og ekstra løp for brotsj til 440 cor-bon, føler ikke at jeg skyter bra nok til gull, og ikke har nok gullkjeder til gull med striper :/

Link to comment
Share on other sites

Nei og nei...

 

Etter utallige ukers ventetid kom tillatelsen på rifle i posten for en uke siden. Fylte ut om våpenet, nr og slikt og sendte til selger, som bor langt unna. Fikk blålappen i posten i dag, og der oppdager jeg plutselig at det er noe jeg har glemt, å påføre om legitimasjon! Selger har jo sendt papirene fra seg, til eget eller mitt våpenkontor (har vel ingen betydning til hvilket kontor vel?), men det burde vel vært fylt ut om id der.

 

Noen som har vært borti dette "tabberiet" før? Hva skjedde? Nå vet jo mitt våpenkontor at jeg er meg, siden jeg har sendt ved attestert kopi av pass, men selger har for så vidt ingen garanti for at jeg er den jeg utgir meg for.

 

Er det bare å satse på at det går bra, eller bør jeg sende etter id til selger?

 

F-mednoenbokstaveretter så amatørmessig! :?

Link to comment
Share on other sites

Det varierer veldig ... kommer helt an på når selger sender inn skjema, privat går ofte fortere mens forhandler ofte sender inn en gang i måneden ... arbeidsmengden på våpenkontoret avgjør også hvor fort det går.

 

Fra 1 uke til 2 måneder er vel innenfor det som er normalt, har opplevd begge deler ... så lenge du tar godt vare på den blå delen så spiller det egentlig ingen rolle, den fungerer som våpenkort inntil du får det andre i posten ...

 

... men kast for all del ikke den blå når du får kortet, skulle du miste våpenkortet ditt kan du bruke den blå igjen inntil du får nytt ...

Link to comment
Share on other sites

Ble ganske overrasket i dag! I går fikk jeg blålappen i posten, hvor jeg hadde glemt å føre på legitimasjon, og hvor jeg i frykt trodde at det kom til å bli kluss, men i dag lå jammen våpenkortet i postkassa! Forrige gang gikk det to måneder før jeg fikk kortet, i vinter, så her har det gått fort i svingene! Veldig positivt! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag var det endelig min tur til å søke om håndvåpen. Troppet opp på kammeret her på morgenen idag med søknad på 22LR,9mm og 357. Kom til skranken og dama bak tok imot papirene,kikka på dem og spurte; "Hvilken forhandler skal du kjøpe hos?"

Jeg spurte "må du ha navn på forhandler altså? Alle våpnene bli kjøpt nye hos forhandler,men konkret hvilke vet jeg ikke ennå,bortsett fra 9 millimetern. Jeg skal ikke handle alle tre nå med en gang,så det kan jeg nesten ikke svare på"

Dama sa ikke så mye mer,virka en smule snurt,gikk og tok kopi av medlemskort og aktivitetslista.

Da hu kom tilbake forklarte hu gangen i hvordan søknader fungerte nå,(dette med at det betales etter jeg får brev om godkjent søknad osv),og at det kunne ta litt lenger tid enn vanlig,pga mye folk som skulle ha pass.

 

Kameraten min som stod med samme papirer to skranker lenger ned fikk ikke spørsmål om forhandler i det hele tatt.. Han var så heldig å treffe på førstekonsulenten,hun er veldig grei å ha med å gjøre. Er det rart en blir forvirra..!?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dersom du ikke har noe problem med å risikere at våpenet blir inndratt til fordel for Christiania Spikerverk, så er det nok greiest å spørre politikammeret som skal behandle søknaden. Om det er et våpen man ikke for noen pris ønsker å miste, tja, da er det plombering eller stillhet som er alternativene. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen har sikkert spurt om det før i denne tråden, men den er lang å lese gjennom. Og noen må bare ha det inn med teskje.. :oops:

 

Skal søke om en cz 455 i 22lr med 17 hmr pipe til.

 

22lr søknaden er jo grei, der har jeg skrevet Våpen: Rifle ,Kaliber: 22lr , Pipelengde 52,5cm , fabrikkmerke : CZ og 455 på modellbetegnelse. Regner med at dette holder?

 

Men på den ekstra pipa, hva fyller jeg inn der? Sikkert et forferdelig dumt spørsmål, men har aldri søkt på systemvåpen før.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

På våpensøknadene jeg henta på Askim politikammer i dag står det i veildedningen bak at " Skal våpenet brukes til jakt, skal det opplyses om hva det skal jaktes på"

 

Holder det fortsatt å skrive "Jakt IHHT viltloven", eller har dette endret seg nylig?

Har sett mange steder på forumet her at det skal holde å dra viltloven kortet, men siden det står bakpå den jeg henta i dag ville jeg bare forsikre meg så jeg ikke venter flere uker og får de avslått.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er helt ny både på forumet, å med å eie eget våpen, jeg har aldri eid våpen som sagt, er ikke med i noen skytterklubb å har ikke jaktbevis. Jeg vil handle meg en remington 700 til bruk for langholdsskyting å på enkle skyte treninger på nærmeste JFF (jak å fisker forening i bergen)

 

Er det for meg "bare" å søke til politiet om våpen tillatelse, å så handle rifle? E helt noob på dette, så håper noen kan veilede meg :)

 

Kris

Link to comment
Share on other sites

På søknaden er det en rubrikk som heter "Våpnet skal brukes til:" der skriver du "Jaktfelt"

Men vær klar over at noen kontorer praktiserer ulikt. Hos meg (Elverum) blir det ofte krevd bekreftelse på aktivitet fra forreningen/ klubben. Spesielt fra førstegangskjøpere (Det er i alle fall dét innrtykket jeg sitter igjen med)

 

Edit: Jeg vil anbefale deg å kun føre opp kaliber og våpentype i søknaden. Uansett om du tenker å handle privat eller i butikk. Da står du litt mere fritt i tilfelle du ombestemmer deg eller om handelen ikke ble noe av.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...