Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Bare skriv jakt du, hvis det er det som er bruksområde selvsagt. Kaliber som ikke er tillatt til jakt ville jeg ikke bekymret meg for, det er vel strengt tatt bare .50 BMG. Hvis det er snakk om konkurranse derimot må du selvsagt forvisse deg om at kaliberet er godkjent i det aktuelle programmet, slik som Vingemutteren sier.

Link to comment
Share on other sites

En kompis søkte på div håndvåpen.

Men også på ekstra pipe til En brukt Beretta 9mm som han har klart til kjøp.

Skal bruke den brukte pipen hos NROF utdelt Nato ammo.

Og den nye pipen til konkuranse eller trening med vanlig ammo..

 

Han fikk tlf at søknadene var så si i orden, men hun som skriver ut våpenkortene (ikke hun som ringte)

ville vite hva slags "Ammo type" som skulle brukes på den pipen han søker for..??

Er det normalt..Why?

Det finnes jo en masse forskjellig ammo typer..

Link to comment
Share on other sites

He he. Siden det er 9mm så oppgi FMJ da, den er jo ganske safe, med mindre du skal skyte mye JHP også. Geco, S&B, Fiocchi etc. er jo produsenter, og det var jo ikke det hun spurte om. Men dette høres jo helt søkt ut spør du meg. En ting er at det er på trynet, men det er også aller første gangen jeg hører om noe slikt. Ammotype du. :lol:

 

Eller så kan du jo prøve på noe sånt som ammotype: Ikke-eksplosiv. Da har du jo dekket det meste av vanlig 9mm. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Bare lurte på hvor viktig det er å levere med kopi av jegeravgiftskortet. Leverte en søknad i dag, men det var til en resepsjonist som ikke hadde greie på noe. Hadde ikke fått med meg at dette var nødvendig jeg heller før nå. Førte selvsagt opp jegernummeret mitt på søknaden, vil jeg få avslag uten kopi av kortet?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig praksis der også. På Elverum skal de ha en kopi. Det som er litt skrudd, er at de er fornøyd med en kopi av et 3 år gammelt kort...:lol: Man skulle jo tro at jegernr var nok da de også har tilgang på jegerregisteret... Men du får garantert en mail, brev eller telefon om de savner noe..om ei uke eller to;-)

Link to comment
Share on other sites

Jegerkortet er din dokumentasjon på jegernummeret. (Det står at man skal legge ved dokumentasjon). Og man "BØR"l bruke det til enhver tid gjeldende kort, d.v.s. Nytt kort ved søknad etter 1.3 hvert år.

At enkelte saksbehandlere godtar gamle kort, beror på lovens tekst som kun stiller krav til at man står i jeger registeret.

Personlig anser jeg at man ikke kan forsvare en søknad på nytt våpen til jakt, om man ikke har lov til å jakte på søknads tidspunktet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bla bla bla...

 

Hvor står det skrevet at man skal til enhver tid bruke gjeldende kort? Det står at du skal DOKUMENTERE! Ikke betale!

Samtidig skriver du at lovens tekst kun stiller krav til at man står i jegerregisteret. Du prater mot din egen tro. Det må man ikke gjøre. Da blir det fort rot, vet du.. :wink:

 

Personlig anser du... Du ser hva du skriver? Hvis man ikke skulle få godkjendt en våpensøknad fordi man ikke hadde betalt jegeravgiften på søketidspunkt, blir vel det ganske det samme som at DU må levere fra deg jaktrifla om du velger å stå over ett jaktår? Du har ikke mere behov for jaktrifla da, enn hva jeg har FØR avgiften er betalt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Våpen til jakt, dokumenteres med jegeravgiftskort eller diplom fra jeger prøva. Dette gjøres ved kjøp av første jakt våpen, etter dette kan 5 våpen til jakt kjøpes uten yttligere dokumentasjon. Det er ikke behovsprøving innad i jaktvåpen garderoben. Et familiemedlem hadde problemer med at våpenkontoret ville ha yttligere dokumentasjon på jakt våpen nr 3. Dette var da svaret jeg fikk fra POD. Det blei vidreformidla og saken løste seg.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende de sier det. Men vi alle vet jo at det ikke forandrer det faktum at hvert våpenkontor har sin egen praksis. Det som gjelder "ditt" kontor, er ikke nødvendigvis praksisen på "mitt". Derfor er det kanskje like greit å spørre om det man lurer på til "sitt" kontor. Her inne spør man kun om man har spesielle lyster...som å bli forvirret, foreksempel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dere som henger dere opp i at jeg skriver to forskjellige ting, dere ser at jeg har spesifisert hva som er lovens krav, og hva jeg personlig (og ikke minst mange saksbehandlere rundt om mener).

Dette har relevans for å slippe videre spørsmål, mange lurer på hva man skal gjøre for å gli lettest mulig gjennom uten videre spørsmål. Å legge ved kopi av gyldig jegeravgiftskort legger død det meste av spørsmål fra de fleste våpenkontor. Er det ikke det dennetråden handler om?

 

Og nei, jeg snakker ikke mot meg selv. Og jeg skal begrunne hvorfor:

1: Loven er klar, kravet er innføring i jegerregisteret, og dokumentasjon for dette (Man kan faktisk bli slettet fra jegerregisteret, men i de tilfellene skal man uansett miste alt av våpen i dag). Dokumentasjon er jegerkortet, eller som nevnt diplom for bestått jegerprøve.

 

2: Behov, man kan erverve inntil 6 langvåpen til jakt uten videre begrunnelse. Har man våpen ervervet til jakt, er det slettes ikke nødvendig å løse jegeravgiftskort hvert år for å få beholde våpna (Man kan jo trene til jakt uten å jakte).

 

 

Så langt loven, nå det jeg selv mener (noe som kom klart nok frem vil jeg tro?).

 

3: Så til det jeg mener er god forvaltningsskikk, og det er begrunnet med at jeg til enhver tid må begrunne mine håndvåpen opp, ned, og bort, vekk. Tiltross for at jeg er for å si det pent en rimelig aktiv skytter.

Hva skal man egentlig med ett nytt jaktvåpen, om man ikke har lov til å jakte med det? (Dette spørsmålet er naturlig å stille).

Hva er problemet med å dokumentere at man faktisk har lov til å jakte på søknadstidspunktet? (Ja jeg vet at der er situasjoner der man ønsker å gjøre klart til erverv av nytt våpen for neste sesong, selv om man ikke har jaktet inneværende sesong eller på en stund. Men slikt ordner man ved å skrive ett vedlegg som forklarer situasjonen).

Hvor lang tid går det før media begynner å henge seg opp i denne detaljen også? (Må man ha opplegg som man må påregne vil bli brukt mot oss?).

 

Kort sagt så mener jeg at man i dag har en svak lovgivning på dette området, som ikke står i forhold til annet erverv av våpen. Og at dette med dokumentasjon av at man faktisk har lov til å jakte er ett av de små grep som bør gjøres i dagens våpenlov for å få ting til å henge sammen. (I likhet med pålagt rapportering fra skytterlag om avgang av medlem etc.).

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner dette å bli OT, men jeg klarer ikke holde meg:

 

Jeg fikk i dag kortet for kommende sesong i posten. Per nå aner jeg ikke hvordan hverdagen min blir seende ut etter Juni, så jeg aner ikke om jeg har mulighet til å jakte til høsten, og siden jeg ikke betaler avgiften har jeg ikke "lov til å jakte", som du sier. Men det fine med dagens internettverden er at om jeg plutselig får muligheten til å ta en uke på jakt, kan jeg mandagen før betale avgiften, og så forholdsvis greit kunne regne med å få kvitteringen til kortet så jeg kan jakte i friuka. Skal jeg da vente med å kjøpe våpen til jeg har fått kvittering? Eller skal jeg betale et år jeg ikke har verken mulighet eller treningsgrunnlag til å jakte, bare for å få kjøpt våpen så jeg er i stand til å jakte humant neste sesong?

 

Så lenge man har jegerdiplomet, gjør ikke jegeravgiftskortet en dritt fra eller til. Det du foreslår, er enda en tullete byråkratisk dusteordning som vi strengt tatt har mer enn nok av.

 

Og det andre ervervet av våpen du sikter til, er antagelig pistol? Som er våpen av en helt annen art og med en helt annen interesse i "feil" kretser, og som man er nødt å ha en viss terskel til. Jeg kan ikke huske å ha hørt om noen seksmåneders karantene på Sauer til DFS...

Link to comment
Share on other sites

Et av poengene med jaktvåpengarderoben var å forenkle søknadsbehandlingen og sørge for at behandlingen blei lik fra kontor til kontor. Derfor er det å uthule dette med å kreve tilleggsdokumentasjon en uting. Det brukes unødige ressueser på dette rundt om kring i kongeriket. Hva POD mener er relevant fordi de er klageinnstans. Da kan man gjøre som jeg gjorde etter brevet om yttligere dokumentasjon blei mottatt. Ringe og på en hyggelig måte opplyse våpenkontoret at yttligere dokumentasjon ikke vil bli fremskaffet da det ikke kan kreves. Og at det da gjennstod to alternativer. Behandle søknaden etter gjeldende regelverk, eller hurtigst mulig avslå denne slik at klage på avslaget kan sendes POD. (Det er lettere og sannsynligvis smartere og bare levere det de spør om.)Gjør jeg dette for å være besservisser eller drittsekk? Det kan definitivt virke slik. Men jeg mener det er viktig å gjøre, for å sørge for at intensjonen med innføring av garderoben blir etterlevd. At det er andre dokumentasjonskrav for sportsvåpen, er vel ikke noe argument for at dette skal innføres i jaktvåpengarderoben? Jeg kunne heller tenke meg en utvidelse av antallet og at intensjonene ble fulgt opp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vil politiet ha en kopi av jegeravgiftskort er det helt greit, ikke noe problem. Vil de ha kopi av et gyldig jegeravgiftskort som er betalt så er det helt greit det og. Og helt forståelig i og med at det står at den skal brukes til jakt på søknaden.. Ser ikke noe problem med å legge ved noen av delene, skulle bare ønske jeg hadde fått det med meg når jeg leverte søknaden, men nå sa dama på kontoret at det ordna seg uansett.. så da venter jeg.

Link to comment
Share on other sites

8x68S: Jeg mente ikke at det POD sier ikke er relevant. Det jeg peker på er ulik praksis...noe som er en forbanna uting. Det er så merkelig at de forskjellige kontorene ikke kan følge innstruksen. De må da ha fått de samme papirene skulle man tro? Jeg fikk selv en mail ang mine siste søknader (jaktrifler og løp), der de etterlyste kopi av jegeravgiftskort og jeg måtte dokumentere treningsaktivitet. Jeg betalte ikke noe avgift i fjor så derfor sendte jeg et bilde av et urgammelt kort til de. Alt dette løste seg med en telefon og en mail. Men hvorfor i skogen skal de prøve seg hver eneste gang?

 

Vingemutter'n: Når du skriver opp ditt jegernr på søknaden, bør det være nok. De har tilgang på pc og kan enkelt søke deg opp i jegerregisteret. Å vifte med et diplom er ikke dokumentasjon. Ei heller jegeravgiftskortet. Du kan ha mistet retten til jakt i mellomtiden.

Link to comment
Share on other sites

30Ihmsa: Missforsod innlegget ditt, beklager det. Dessuten kunne jeg ha vært tydligere i innlegget før. Forøverig er jeg 100% enig i ditt siste innlegg. Her trekker du fram noe viktig. Ulik praksis og hvorfor prøver de seg? Er det innkompetanse eller er det bevisst? Ville tro at en stor del av innkommede søknader dreier seg om jaktvåpen. Ser ingen grunn til at saksbehandlere ikke skal kjenne til det relevante regelverket rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

8x68s. du har selvsagt helt rett iht. dagens lovverk, noe annet har jeg heller ikke påstått. Og angående å kjøre saker til pod, så har jeg vel snart norgesrekord i dette. :wink:

 

Men nå er det slik at jeg vet at langt de fleste ikke vil klage, ved ett åpenlyst tilfelle måtte jeg overtale vedkommende til å sende klage til pod (skrev til og med klagen). Og det var bare så vidt den ble sendt. Den ble selvfølgelig godkjent (jeg tror den aldri kom lenger enn til våpenkontoret som hadde gjort feilen).

 

Og der ligger saken, jeg vet at feil gjøres i en skala som nesten ikke er til å tro på våre våpenkontorer (og enkelte skiller seg dessverre klart ut). Jeg vet at de fleste ikke klager, og da er spørsmålet mer hva som må til for at ting skal gå glatt for folk flest. Ikke nødvendigvis hva som er riktig eller galt (innenfor akseptable nivå).

 

Da er det jeg mener man bør legge ved det nyeste betalte jegeravgiftskortet man har (helst det gjeldende) for å slippe mas ved søknad på jaktvåpen.

 

 

 

Off topick: Setter dette som quote, slik at ingen misforstår og tror dette er noe som kommer eller gjelder.

Når det kommer til min skytepolitiske overbevisning, eller rettere det jeg ser på som mangler ved dagens lovverk, så er det klart at visse innstramninger / endringer bør vurderes. Og har sett litt på en prinsipp skisse av dette vedrørende jaktvåpen, og hvilke behov vi som jegere ofte har:

 

Før man tar løs og raser mot meg, så må man huske at målsettingen med tankegangen er å begrense tilgang på 1/2 auto med engang man får jegerdiplomet (Har med å ikke oppmuntre uønskede elementer), samt øke friheten for aktive jegere. Om dette er riktig vei å gå eller ei er vanskelig å vite, men det er ikke mye tvil om at der er ett behov for mindre justeringer i dagens system.

 

Som nybegynner på jakt har man i dag i utgangspunktet behov for få våpen, og med mindre man kan dokumentert behov (handikap, kvinne med ønske om svakere rekyl etc.), kan man legge inn en begrensning på ingen 1/2 auto våpen med unntak av 22lr. Så dagens 6 våpen garderobe er tilstrekkelig, med endring i begrensning i 1/2 auto våpen.

 

Jakter man jamt (Dokumentert løst jegeravgiftskort 2-3? år på rad), bør det åpnes for 1/2 auto på lik linje med i dag. I prinsippet innføre en "karantene" tid for de fleste på 1/2auto.

 

Har man løst jegeravgiftskort mer enn 5-6? år på rad bør garderoben automatisk økes til la oss si 9 våpen i følgende konfigurasjon. 6 Frie langvåpen i sentertente kaliber, 3 langvåpen i kanttente kaliber under 6mm?. Ny "garderobe" for Ikke stålgodkjente hagler ervervet før blyforbudet, og arvede hagler og rifler på samlet 10? våpen bør ta seg av lovlige uregistrerte og arvede klenodier (Alt lovlig å jakte med). Dette burde ordne endel av dagens problemer, og løse floken med lovlige uregistrerte hagler.

 

Oppnådde rettigheter bør gjelde livet ut med mindre man mister retten til å jakte (dom).

 

Poenget er at der klart virker være ett behov for å skille på jegere, noen har større behov enn andre, og andre bør ha visse begrensninger da de ikke er jegere annet enn i navnet. Jegeravgiften virker i utgangspunktet være en grei måte å skille mellom grupperinger inne jakt.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren: Det kan være et godt råd å levere det som etterspørres fra det aktuelle våpenkontor, hvis målet er en smidig saksbehandling der og da, ser den. Ser og hvorfor mange ikke ønsker være uenig med våpenkontoret og skrive klager til POD. Man ønsker ikke å framstå kranglete og spesielt ikke ovenfor politiet. Det er et valg den enkelte må ta selv. Men jeg, vil ikke bidra til å uthule lovverket og støtte opp under lokale spesialregler. Har og opplevd at saksbehandler har takket for sakelig informasjon mottatt på mail. Det er kannskje ikke så lett å være oppdatert på hvilke våpen som er godkjennt til forskjellige skyteprogram, det kan jeg ha en viss forståelse for. Men regelverket rundt anskaffelse av jaktvåpen er rimelig greit å sette seg inn i. Når jeg i tillegg registrerer at dette utarter seg over tid, etter at jeg vet at de har vært på kurs. Så blir jeg litt skeptisk til hva som skjer. Ang. dine betraktninger om våpengarderoben så skjønner jeg hvor du vil, men jeg er vel mer tilhenger et så enkelt regelverk som mulig. Antall jaktdager eller variert jakt er vel også kanskje et bedre mål på hvor mange våpen en trenger, dette er jo selsagt ikke mulig å lage et system for, klar over det.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok enige i det meste, men problemet jeg strir med er en stikk motsatt opplevelse av mitt lokale våpenkontor. Om man tar seg den frihet å påpeke feil, viser til aktuelt lovverk eller på annen måte komme med "hjelpsome" opplysninger. Må man ikke tro at det har noen virkning. Ja selv Korrigeringer fra pod virker ikke alltid synke inn.

Jeg har sendt klager med klare henvisninger til lovverket, og sett de bli sendt videre til pod da saksbehandler ikke virker være i stand til å lese lovverket. Sist gang ble det så ille at ss i pod ryddet opp i det hele (takk til ss for det). Personlig har jeg kjørt klagesaker som burde ha vert løst med en e post eller telefon. Men det krever at saksbehandler er med på notene, og der sliter jeg en smule.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann!

 

lurte på en ting nå ang våpensøknad. Vi har ikke noe FG-godkjente skap av noen slag, men oppbevarer kun våpnene i bomberom. Hvordan er reglene på dette? Får man søknaden godkjent selvom man ikke har FG skap? Vi har jo fått søknadene godkjente før..noen som kan forklare meg dette?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Våpenrom er sikkert nevnt flere ganger på foregående 17 sider men, Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. sier:

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS-3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

Så ett bomberom vil være godkjent så lenge (alle) dør(er) er godkjent etter NS 3170:1992 og det ikke er noen lufteluker/åpninger av nevneverdig størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke å skrive våpentype selv om man kjøper våpen privat på søknaden, har nettopp gjort det selv :)

 

Ved privatkjøp skal ikke bare våpentype, men også serienummer skrives. Hvis ditt våpenkontor er litt runde i kantene når det gjelder dette så er jo det kjempeflott for deg, men det er alikevel ikke en fasit for andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...