Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Hei,

 

Skal fylle ut søknad for mitt første våpen, og stusser litt på formuleringen på det ene spørsmålet:

 

"jeg oppbevarer mine våpen i FG-godkjent" med alternativene ja/nei.

 

Søker jo om mitt første våpen, noe som tilsier at jeg ikke skal svare på spørsmålet - men kommer jo til å oppbevare i et FG-godkjent skap.

 

Hva skal jeg egentlig svare her?

 

Hpbe

Link to comment
Share on other sites

Var og leverte tre våpensøknader for nøyaktig en uke siden etter at jeg besto jegerprøven nå i vår. :D

Var da inne og foreviste ei uregistrert lovlig hagle som jeg har arvet.

Ho blide våpendama på det lokale lensmannskontoret tok et par telefoner for å sjekke hvordan vi kunne gjøre dette enklest.

Hagla var forøvrig veldokumentert med tanke på tidligere eier, modell og kaliber, så det burde ikke bli noe problem, sa ho.

Trengte ikke dokumentere våpenskapet, det var nok at de fikk serienummeret på skapet.

I dag da ho ringte var ho like blid og kunne fortelle at søknadene var godkjent :D

Nå er det bare å finne ut hvor rifla skal handles så den er klar til høstens elgjakt, forøvrig så blir det garantert revejakt fra den 15 juli :D

Link to comment
Share on other sites

På min halvautomat søknad skrev jeg:

Våpentype: Rifle

Kaliber: .223

Formål (eller hva som står der) : Jakt iht viltloven

Løpslengde: Over 40CM

Merke: Ruger

Modell: Mini 14 Ranch Rifle

Tillat til jakt: Ja

Halvautomat: Ja

 

Denne fikk jeg godkjent på, men kjenner du til løpslengden så skriv på den ;)

 

Trenger ikke å notere løpslengden på søknaden, det fylles ut av forhandler når du handler våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, nå ringte jeg våpenkontoret mens jeg drev og fyllte ut den og de sa på halvauto skal det stå løpslengde når du søker, visste man ikke eksakt lengde skrev man det jeg skrev.

 

 

Så hvis du har fått beskjed om at det ikke er nødvendig så er det vel enda et eksempel på ulik praksis rundt om i fylkene.

Link to comment
Share on other sites

I Oslo er det krav med kvittering eller bilde av skapet. Usikekrt om hvordan det praktiseres i andre distrikter.

Hva? Da jeg sist søkte for et par måneder siden (Våpenkontoret i Oslo) ringte jeg og spurte om de krever bilde/kvittering, siden jeg hadde lite lyst til å kjøpe og montere nytt skap før jeg visste om søknadene ble innvilget eller ikke (plassmangel i gammelt skap). "Ikke noe problem" sa damen på våpenkontoret, "vi stoler på at du bytter til større skap før nye våpen blir kjøpt".

 

Jeg spurte før jeg søkte, siden et bilde av skapet, eller en kvittering hvor type skap var spesifisert, ville avslørt at skapet ikke var stort nok til både de våpnene jeg hadde fra før av og de jeg søkte på. Sist gang jeg søkte var det ikke noe krav om skap, så dette var jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har aldri fått noe krav om dokumentasjon fra Telemark Politikammer, skapet ble kjøpt lenge før kravet. Fikk forøvrig en telefon fra kontoret i dag ang. en misforståelse på en søknad, andre gangen de ringer (forrige gang pga manglende bruksområde på et annet våpen). Samt for å få kontonummer for tilbakebetaling av halve gebyret, søkte om låskasse og 3 separate løp siden jeg ikke vet helt hvilket kaliber jeg ender opp med og skal ha en ekstra pipe uansett, men selv om det blir et komplett våpen blir det bare gebyr for våpendel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

På fredag var jeg på våpenkontoret i Elverum for å høre om det var mulig å forandre på ene søknaden min, og ikke før jeg hadde fått spurt om det hadde hu hyggelige i skranken skrevet opp nytt kaliber, underskrevet og stemplet, alt i løpet av 30 sekunder.

 

Hadde det bare gått så fort "til vanlig" så :)

Link to comment
Share on other sites

Litt ot kanskje , men..

 

er det noen fra oslo her som vet om det går ann og prate med noen på grønland? møte opp der altså?

Skulle prøvd og fått inn lyddemper på ene rifla mi på kortet, ringte dit og spurte men damen på luren sa at jeg måtte sende kortet i posten med forklaring. Men jeg vil ikke sende det i posten.

Link to comment
Share on other sites

Å jøye meg for et sirkus dette ble. Først fikk jeg OK på å søke om låskasse og løp separat, nå fikk jeg kontrabeskjed. Så lenge det blir et komplett våpen vil de ha søknad på det, så søknaden om låskasse ble endret til systemrifle i 222 eller 223 og den ene søknaden på pipe droppet. Nå er jo halve gebyret allerede tilbakebetalt, men pga lang ventetid lot de det passere. Det var jo veldig hyggelig, så slipper jeg å betale nok en gang.

Neste problem blir pipe i 300-221, kaliberet finnes i systemet men er ikke "godkjent" (hva nå det betyr) og hun fikk dermed ikke lagt det inn uten teknisk hjelp. "300 Whisper" ligger heller ikke i systemet deres. Nå er ikke den pipa noe hastverk, men jeg synes det er litt merkelig at de ikke har hørt om den før. Tror jeg skal skrive en liten redegjørelse om kaliberet så de slipper å lure mer.

 

Så mye surr fra flere saksbehandlere denne gangen, men de ringer når det er noe og prøver så godt de kan.

Link to comment
Share on other sites

er det noen fra oslo her som vet om det går ann og prate med noen på grønland? møte opp der altså?

Skulle prøvd og fått inn lyddemper på ene rifla mi på kortet, ...

Jeg har diskutert dette med folk i Oslo, Asker og Bærum samt POD. Alle har sagt at dette ikke kan gjøres selv om de forstår problemet. Jeg har oppfordret POD til å finne ut av en løsning i samråd med svenskene ettersom dette er en problemstilling mange sliter med. Jeg tror dog at en anmodning / presentasjon av problemstillingen fra en "større" avsender (NOJS, NJFF, NFPS etc) vil ha større virkning og håper at noen av disse organisasjonene kan presse på litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ringte til våpenkontoret for noen dager siden.. fikk beskjed om at de vil ha legeattest.

 

Greit nok, men at de har venta i to mnd på at jeg skal ringe istedenfor å sende brev eller ringe til meg synes jeg er helt ekstremt patetisk.. nå blir det en måned mer med venting på grunn av at fastlegen min er på ferie. :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Trenger litt hjelp her:

 

Skal selge våpen privat. Kjøpar har sendt meg godkjent og stempla søknad.

-Skal eg beholde ein eller fleire av dei 4 ulike versjonane (kvit, raud, gul, blå) etter at eg har ført på mine opplysningar?

-Kor skal eg sende resten? Mitt Politidistrikt eller politidistriktet til kjøparen?

 

På førehand takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei hadde et par spørsmål ang søknaden og litt spesielle våpen.

sitter og ser på en revolver kalt mateba unica 6

ja det er en revolver men den har en ting som gjør at det skurrer litt

og det er at den er automat dreven.

når man skyter så sender rekylen løpet og tønna (slide) helt bak og skubber ned hammeren og roterer tønna på vei tilbake.

så den lader seg selv om en pistol derav navnet autorevolver.

 

så når jeg skal søke i enten 357 mag eller 44 mag skal jeg da huke av på halvauto pistol?

Link to comment
Share on other sites

så når jeg skal søke i enten 357 mag eller 44 mag skal jeg da huke av på halvauto pistol?

 

Jeg har faktisk huket av på halvauto på alle de tre revolversøknadene jeg har levert, men ble gjort oppmerksom på at det står "repetèr" på våpenkortet nå for noen dager siden faktisk. Så om du bare søker på "revolver", "kaliber" og "halvauto"-kryss så burde det gå gjennom uten problemer.

 

Ser heller ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke dette i noen NSF-programmer. I magnum2 står det "revolver og pistol i kaliber .41 - .505" og den eneste restriksjonen utenom det er faktorkravet.

Link to comment
Share on other sites

Gebyr

 

Sist jeg søkte om noe våpen var i 1997.

 

Gjelder beløpene for 1., 2., 3. osv søknad inneværende år eller totalt sett gjennom livet ?

Eks:

Har ikke søkt tidligere i år så det blir 1/1: 860kr eller

har fått innvilget 5 søknader tidligere så nå er det nesten gratis; 1/6: 26,90kr

Link to comment
Share on other sites

Du betaler pr gang du søker! Første gang betaler du 860,- (om du leverer en eller ti søknader!)

Neste gang du søker betaler du halvt gebyr 430,- fortsatt uansett om du leverer en eller ti søknader.

En godkjent søknad gjelder 1 år med mulighet for forlengelse på 6 mnd pr gang du kontakter våpenkontoret.

SÅ: Lever så mange søknader som du i din villeste fantasi tror du kan få bruk for de neste to åra! :D

Link to comment
Share on other sites

har fått innvilget 5 søknader tidligere så nå er det nesten gratis; 1/6: 26,90kr

Det er ikke slik at prisen blir halvvert for hver gang. Kun etter første gang hvor du betaler 860kr. Så er det 430kr for alle andre ganger du søker. 215kr er for luftvåpen og våpendeler.

Link to comment
Share on other sites

Hei skal selle våpen og så sitter jeg med søknaden hvor mye må jeg som selger fylle ut? På våpenkort står det ikke hvor det er utstedt det står bare Agder politi distrikt på stempelet..hva skriver jeg da? Der jeg leverte søknaden? Også våpenkort nr hvor finner jeg det? Står to nr i toppen...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skal selge en rifle i .308, også har jeg planer om å kjøpe ny. Kan jeg søke om ny rifle i .308 nå, eller må jeg selge den jeg har først? Jeg er ikke helt sikker på om det blir ny i .308 eller om jeg skal gå for .300 Winmag. Kan jeg eventuelt søke om begge to også bestemme meg senere hva jeg vil kjøpe? Bør jeg i så tilfelle søke på to forskjellige blanketter?

 

Ble mange spørsmål dette. Noe er vel besvart før, men jeg er litt lat og orker ikke lese gjennom hele tråden.

Link to comment
Share on other sites

Man skal alltid søke hvert enkelt våpen på egen søknad.

Har du mindre enn 5 våpen registrert til jakt (4 eller mindre), så kan du søke på to våpen til jakt, i samme eller forskjellige kaliber.

Har du 5 våpen registrert til jakt, kan du kun søke på ett våpen til til jakt (uten mye styr med behovs vurdering).

Om man leverer en eller flere søknader samtidig, blir det uansett kun ett gebyr. Leverer du søknader på forskjellige tidspunkt blir det normalt ett gebyr for hver gang man søker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...