Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

.32-toppen er våpendel, men den er registreringspliktig. Den skal ikke hindre deg i å kjøpe et våpen som dekker samme bruksområde. Se pkt. 3.5.2.1 i Rundskriv 2009/009.

 

Det står så vidt jeg vet ikke noe sted at du må være rekreasjonsskytter i ett år før du kan regnes som mosjonsskytter. Be henne vise deg hjemmelen i lov eller forskrift.

 

Siden tråden brukes som "oppslagsverk" føyer jeg til att det ikke vare noe problem med lisens på .32 toppen.

Link to comment
Share on other sites

Kan føye til at tollvesenet på postens godssentral ikke bryr seg om den nye gyldighetstiden... Står det 6 måneder så er det 6 måneder gyldighet... ARGH!!!!! :x

 

Jaja... Får dra ned på våpenkontoret i morra og fikse søknaden, samt en kopi av paragraf 27 og tape den i panna deres... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Burde vel kunne kjöpe ammo hvis man har ervervstilatelse på våpen i samme kaliber? Jeg feks ser etter en 22lr pistol. Jeg er usikker på vilken jeg skall velge, kan jeg ikke med ervervsgodkjennelsen kunne låne våpen i samme kaliber, kjöpe ammo og så teste ulike våpen?

 

Når jeg handlet med 9mm kjöpte jeg samtidlig ammo til den, eneste jeg hadde med meg var erversgodkjennelsen.

Link to comment
Share on other sites

Har det skjedd noe endring med søknader i det siste? Jeg var innom politikammeret i Tromsø i dag for å levere søknad på 9mm siden jeg solgte min gamle.

 

Det første var at jeg måtte fylle ut ALT om pistolen. Hele rukkelet. Type, modell, løpslengde, navn osv, osv.. Nå hadde jeg "flaks" med at det ligger en ny 9mm og venter på meg hos Intersport så jeg vet jo alt sammen, men dette må da være bare en vanskelig person på politikammeret?

Det andre var også at jeg fikk ikke levere inn våpenkortet mitt og kjøpers søknad. Det måtte jeg pent sende selv ned til Agder politikammer hvor søknaden var innvilget. Dette også helt nytt, siden når jeg solgte min 22 og søkte på nytt leverte jeg alt sammen i Tromsø også ordnet de resten. Så ikke bare måtte jeg betale gebyret, men måtte pent ned til postkontoret for å ordne konvolutt og frimerke til kjøpers søknad også.

Link to comment
Share on other sites

Hørtes litt tungvint ut. Jeg hadde flaks tror jeg, for søknaden min på rifle (kjøpt privat) sist uke gikk som smør. Leverte en nokså generell søknad. Hadde betegnelsen på rifla for jeg visste hvilken type jeg skulle ha men ikke nummeret på den. Fikk godkjent på ti minutter med stempel. Hentet riflen på tirsdag og fikk påskrevet det som manglet (våpennr, signaturer etc) hos selger, og leverte papirene på nytt hos politiet på onsdag. Fikk våpenkortet med en gang :D Politiet sendte selgers dokumentside i posten til ham, og han fikk det dagen etter tror jeg. Stor takk til smidig behandling på Lillestrøm :)

 

 

Spørsmål:

Samboeren min har ikke jegerprøven per i dag. Han har "arvet" en luftbørse av sin far, den står her hos oss men vi har ikke papirer på den og jeg tror ikke den er registrert i det hele tatt da den er noen år gammel... Hva kan vi gjøre med det? Kan han få den registrert på seg, evt hvordan?

 

Hvis han har lyst på ei hagle å skyte lerduer med, har han anledning/lov til å erverve seg det på noe vis?

Han er våpenkyndig (har skutt mye i militæret og slikt) men har som sagt ikke noe jegerprøve eller medlemskap i skytterklubb....

Link to comment
Share on other sites

luftgevær trenger du kunn å søke om,om det er kaliber 5.5(22cal) el grovere.

4.5 som er det vanligeste i norge,selges fritt til de som er over 18 år.

 

det aller enkleste for din samboer,er å ta jegerprøven,da er det bare p skrive "jakt" som grunnlag på søknaden om hagle,så skal den være i boks.for ellers blir det vel litt vanskligere.men det kan sikkert noen andre svare bedrepå en meg :)

Link to comment
Share on other sites

jag skal kjøpe hagle hos xxl og rifle hos wingevapen. kan jeg søke på begge våpenene på samme søknad?

jeg holder på med jegerprøve kurset nå og instruktør sier at jeg ikke kan kjøpe rifle før jeg er 18. men jeg har lest and det erd dispansjon på rifle og hagle til folk under 18 (ned til 16 år) vist foresatte skriver under og alt?

Link to comment
Share on other sites

Du kan levere så mange søknader du vil som sagt, og fortsatt bare betale 860 ; (Første gangen) Etter det koster det bare rundt 400 ;

Vis du skal ha disp. Så bare ber du om et "Disp. SKjema" "Dispansasjon fra 18-Årskravet for ervervelse av skytevåpen" Eller noe i den duren! Når du har fyllt ut begge skjemaene (Evt. flere) Så er det bare å levere på lennsmannskontoret og håpe på det verste :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Brukte bare et vanlig søknadsskjema da jeg søkte om dispensasjon fra 18-års kravet jeg (men jeg sendte med kopi av jegeravgiftskortet mitt). Jeg skrev forklaring i ruten for "andre opplysninger" og begge foreldrene mine skrev under på skjemaet.

 

Søknad på hagle og salongrifle kom innvilget i posten etter ca. en uke.

Link to comment
Share on other sites

fortsatt bare betale 860 ; (Første gangen) Etter det koster det bare rundt 400 ;

860,- er ikke 'bare'... :wink:

860,- (rettsgebyr) første gang og 430,- (halvt rettsgebyr) påfølgende ganger uansett antall søknader.

Er det ikke enda en halvering? Altså så langt ned som til 215 kroner?

Eller var det for deler? :?:

Link to comment
Share on other sites

ok men. hvist jeg nå går på politi kontoret og får søknad papirene så fyller jeg dem ut og får underskrift. så kan jeg søke på hva som helst inen hagler og rifler?

jeg har planer om og kjøpe en remington 700 varmint i 308 og en remington 870 experss nå (cal 12/76). og en Weatherby Vanguard i 6.5 ( usikker på om den finnest i det kalibre men en 6,5 blir det) og en bilig 22.lr senere. (sommeren neste år ca)

 

og jeg er 16. kan jeg få dispansjon for rifle? (til jakt selvsagt)

 

betaler jeg ca 800 kr for alle søknadene vist jeg leverer de sammen? eller er det ca800 for en så ca 400 per søknad?

 

og hva burde jeg skrive til begrunnelse på våpnene? jakt i henhold til loven? eller må jeg spesifisere?

hvor mye koster det for jeger avgifts kort?

 

sry vist de blir litt rotete men jeg er ny på dette :)

 

ps. et siste spørsmål. vist jeg søker på alle våpnene nå. hvor lang tid går det før de blir ugyldige?

Link to comment
Share on other sites

du må søke på et bestemt kaliber, en søknad for rifle med 6.5x55 eller 308 winchester.

så en egen søknad for hagle kaliber 12.(men for pumpehagle må en fylle in kaliber,løps lengde,ect står bakpå søknaden at det SKAL gjørest)

 

du må søke om dispensasjon,står på denne tråden hvordan.

 

første gang du leverer in en søknad på våpen,så betalter du 860kr.da kan du levere in så mange søknader du vil.

 

om du har jegerprøva,så er et bare å skrive "jakt"

 

jegeravgifts kortet varierer om du skal jakte storvilt eller bare småvilt.

 

her kan du bestille kort på nett: https://w2.brreg.no/jegerregisteret/betaling/" target="_blank

 

søknadene du får godkjent vil vare i 1 år.og når du har kjøpt børsa,så får du ha den livet ut,om du ikke gjør noe så onkel kommer å tar de ;)

Link to comment
Share on other sites

@supercz dette står bak på søknaden "Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelegde og nøyaktig modelletegnelse."

 

Nå har jeg riktignok aldri sett en halvautomatisk pumpehagle, men jeg tror likevel intensjonen er dette gjelder pumpehagler, og at det egentlig skulle stått noe ala "Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle og rifle samt karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelegde og nøyaktig modelletegnelse."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei, lurer på adresse på søknaden.

 

Er student så bor ikke på folkeregistrert adresse, såvidt jeg har skjønt må søknaden leveres på folkeregistrert adresse (Follo politidistrikt i dette tilfellet)

 

men under adresserubrikken.. skal jeg da skrive adressen min i studietiden (Vestfold) eller skal jeg føre opp folkeregistrert adresse?

Link to comment
Share on other sites

Hei, prata med våpenkontored i Follo nå i dag. og de sa det er den Folkeregistrerte adressen som skal skrives på søknaden, det kan jo være greit å spesifisere på førsteposten da det er en del som ikke bor på folkeregistrert adresse i f.eks studie tid elelr av andre grunner og muligens lurer på dette?

Link to comment
Share on other sites

Var på politikammeret og henta søknadskjema i dag. Eg skal overta ein pistol etter min far. Spurde dama i skranken kva eg måtte levere med av dokumentasjon, og det var eit par ting eg stussa på.

 

- Kvittering eller anna bevis på at eg har våpenskap. Eg har ikkje skytevåpen frå før (med unntak av luftvåpen i 4,5) og dermed ikkje våpenskap. Kan dei kreve at eg kjøper våpenskap for å få *søke* om kjøpetillatelse? Er det ikkje nok at våpenskapet er i hus før eller samtidig med våpenet?

- Våpenkortet til far min. Kan dei be om dette? Må ikkje han ha dette sjølv så lenge han har pistolen?

 

Eg gløymte å spørre korleis ein dokumenterer arv. Er det nok å skrive det i kommentarfeltet, eller må ein legge ved noko slags dokumentasjon på slektskap?

 

I veiledninga står det også at ein må legge ved dokumentasjon på deltaking på trening og stemne. Eg har delteke i ein god del stemne i mitt forrige pistolskytterliv, men det er 20 år sidan no. Etter at eg starta oppatt i fjor sommar har eg berre delteke på treningar. Vil dette vere noko problem? Og kva kryssar eg evt av på i skjemaet når det spør om eg deltek i stemne? Planen er jo å gjere det når eg har trent meir og blitt ein betre skytter.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt før har våpenkontorene antagligvis fått beskjed om å kreve 'dokumentasjon' på at du eier et våpenskap før de vil behandle søknaden. I utgangspunktet innvilges jo de aller fleste søknader, så å dokumentere at du har skap er nok nødvendig.

Hvis vi går ut fra at søknaden går igjennom skal det gamle våpenkortet innleveres. Det gjør det enklere for våpenkontoret hvis de får det gamle våpenkortet, men her burde det i første omgang holde med et kopi.

Du trenger neppe dokumentere arv, da kravene til ervervelse gjelder uansett for håndvåpen, dvs at du må dokumentere medlemskap i klubb / lag. Krav til deltagelse på stevner er det ikke, men aktivitetskrav gjelder jo..

Her i byen innhenter våpenkontoret en uttalelse fra formannen i klubben om søker har tilstrekkelig aktivitet når de får søknaden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt før har våpenkontorene antagligvis fått beskjed om å kreve 'dokumentasjon' på at du eier et våpenskap før de vil behandle søknaden. I utgangspunktet innvilges jo de aller fleste søknader, så å dokumentere at du har skap er nok nødvendig.

 

Det virkar jo heilt absurd. Det er eit krav å oppbevare våpen i våpenskap. Men eg har jo ingen våpen å oppbevare før eg har fått innvilga ein søknad ;) Og ein innvilga søknad er ikkje eit pålegg om å kjøpe våpen. Så kan dei kreve at eg kjøper våpenskap for å *søke* om å kjøpe våpen?

 

"Problemet" i mitt tilfelle er at eg ikkje har råd til å legge ut for våpenskapet før i mars. Og våpenkontoret her brukar minimum fire veker på å behandle ein søknad. Så viss eg skal vente med å søke til mars får eg ikkje trent med mine eigne våpen før sesongen er godt i gang.

 

Hvis vi går ut fra at søknaden går igjennom skal det gamle våpenkortet innleveres. Det gjør det enklere for våpenkontoret hvis de får det gamle våpenkortet, men her burde det i første omgang holde med et kopi.

 

Våpenkortet skal sendast inn av selger saman med den gule kopien av søknaden når våpenet faktisk blir overlevert. Eg forstår ikkje kva dei skal med våpenkortet for å behandle søknaden? Dei har jo namn og nummer på både selger og våpen, og då er det jo berre å slå opp i sitt eige system for å verifisere at ting stemmer.

 

Du trenger neppe dokumentere arv, da kravene til ervervelse gjelder uansett for håndvåpen, dvs at du må dokumentere medlemskap i klubb / lag. Krav til deltagelse på stevner er det ikke, men aktivitetskrav gjelder jo..

 

Poenget er at ein ikkje betaler for søknaden ved arv. Men det er ingenting på søknaden eller i veiledninga som seier noko om korleis (eller om) ein skal dokumentere dette.

Link to comment
Share on other sites

Det virkar jo heilt absurd.
Absolutt HELT enig.. Hvis du leter så har dette vært diskutert før. Men setter ditt våpenkontor et krav om dette får du enten føye deg eller klage inn våpenkontoret.. Du kan lett tenke deg hva som er lurest / raskest? Et greit tips er jo å avtale med våpenskapleverandør at du kjøper skapet med returrett ved evt. avslag på søknad. (Jepp, dette er en grei sak for de fleste som selger skap, de utsteder en 'kvittering' som du betaler når du henter skapet etter godkjent søknad... :mrgreen: )
Eg forstår ikkje kva dei skal med våpenkortet for å behandle søknaden?
Hvis våpenkontoret krever dette så hvorfor ikke? Det koster deg i verstefall en kopi som du / far beholder vet eventuelle problemer.
ein ikkje betaler
Beklager, tenkte ikke på det! Det må holde at du skriver dette i feltet for andre opplysninger..
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det å sammenligne førerprøven med et rettsgebyr blir vel litt feil :roll: , for det står jo skrevet at man kun skal betale gebyr for innvilget søknad

Da tok jeg feil da. Sorry for den :(

 

Du skal ha skryt for at du er ydmyk nok til å innrømme at du tok feil!

Det er sjeldent å se den setningen der i forskjellige fora på nettet.

Det står det respekt av.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ny her men jeg tror dette kan være rett plass og spørre.

(finner ikke svar på nett eller andre fora)

 

Langt spørsmål, kort:

 

Et arvet våpenskap som har stått i mange år (ca 5) med 4 rifler og 1 håndvåpen

Hvilken utfordring(er) kan min bror og jeg møte når vi skal søke om.

 

Begge jergerprøven & militære.

Jeg har våpen fra før + sikkerhetskurs & medlemskap pistolklubb.

 

Hvis noen vet noe om dette eller sted hvor dette står noe om så hadde det vært strålende.

 

Kjetil

¨'

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...