Jump to content

Problemer for rådyrene.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Nå har rådyra det tøft. Var ute og røyka kl 0500 i dag morges, da hadde et rådyr tråkka på døramatta. (hadde kommet 1-2 cm med nysnø) Kommer sikkert av at kona har ei blomsterpotte rett ved døra og de håpet på at det var noe spiselig der. Da er dem ganske fortvilede vil jeg tro. Flere som opplever lignende ting ? Tror jeg drar på felleskjøpet og kjøper knust havre og gir dem. Hvet fler som bruker det. Og setter ut vann som jeg sørger for at ikke fryser.

Link to comment
Share on other sites

Ser tildens til litt dobbelt moral, fore det om vinteren for å skyte det på høsten? Hvorfor blande dere inn i naturens gang? Rådyra klarer seg så lenge de kan gå på sparebluss om vinteren, dvs slippe å bli jagd av gaupe, rev, løshunder osv. når mattilgangen er på det laveste.

Vet ikke hvor aktiv du er på gaupjakt, revjakt osv, (kjenner deg ikke) hvis du gjør god nytte for deg der mener jeg du gjør ditt for å bevare rådyra og all ære til deg. Hvis du ikke gjør det er det bare å hive deg rundt, aldri for sent!

Link to comment
Share on other sites

Heisann graahund.

Hvor mye problemer de har er sikkert avhengig av snøforholdene der du bor. Her er det vel 50-60 cm snø, men den er tørr og det er ikke noe problem for dyrene å grave seg ned til bakkenivå, men vinterkosten er jo noe mager uansett da. Jeg forer en familie og mitt intrykk er at disse dyrene svelter før ihjel hvis maten de får ikke faller i smak. Foringa mi er ca 40m fra stuevindu så jeg sitter å ser på dem hver dag. Gjeita har tre bukkekillinger, men den ene har enten blitt mobbet vekk av brødrene, eller har funnet ut at den vil kjøre sitt eget løp. Den kom slengende innom foringa alene en god stund, men nå er det en tid siden jeg såg den sist.

Jeg har kvistet opp noen tette buskegraner og forer med høy i fornett, kornavrens og epler samlet i høst hos naboer. Kornavrensen legger jeg ut på tre steder med noen meters mellomrom. På to av stedene spiser de den opp og graver i bakken når det er tomt, mens på det tredje stedet rører de den ikke. Merkelige dyr. Jeg tror de får i seg nok fuktighet ved å spise snø. Ellers har dattera mi et el. oppvarmet drikkekar som jeg får prøve å fravriste henne ved anledning.

Link to comment
Share on other sites

Dobbeltmoral, hva mener du med det? Det er vi som forvalter hjorteviltstammen, ikke naturen! Om du mener å skyte ut rovdyra ikke er å blande seg inn naturens kretsløp, da må du sjekke din egen dobbeltmoral.

All ære til Gråhund som hjelper viltet igjennom den værste kneika.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi nå bare 20-30 cm snø, men jeg forer (noe ufrivillig) hele året

med prydbusker og andre godsaker. Trenger ikke å beskjære en busk på

våren da :D De trenger nok noe hjelp enkelte steder hvor forholdene

er tøffe. Skal vi høste så kan vi jo også hjelpe litt i trange tider.

Link to comment
Share on other sites

Her er jeg dønn enig med Arrowmaker.

Jeg følger litt med rådyra her hjemme. Det er kanskje riktignok noe mer snø oppe i jaktterrenget, men det ser foreløpig ikke ut til at dyra lider hjemme her i alle fall.

 

Mulig jeg mener dette for å lette min egen samvittighet også. For at hvis foringen skal ha noe nytte for dyra blir det mye jobb. Ikke kan en slutte med det før det er blitt bar bakke og gresset gror igjen heller.

Link to comment
Share on other sites

På flat mark har ikke rådyra noe problem her, ca 40-50 cm snø som er helt laus. Men oppe i skråningene har de problemer. Ble drept 2 kje her for 2 uker siden av reven. Tok det ene ned på åta. Det så frisk og fint ut ikke var det tynt heller. ME ndet var tatt i en brat skrpning og havnet nede på veien hvor det var fortært litt av.

 

HAr også lagt ut noe høy og frukt osv. De har ikke rørt det enda. Men tilgangen er der i hvertfall vhis de trenger noe påfyll.

Link to comment
Share on other sites

No er eg motstandar av støtteforing av hjort. Foring av rådyr (og villsvin) har eg lite greie på. Men det vert sagt at høy er "dynamitt" for hjortemagen (hjorten kan døy) Rundballar er betre.

 

Kva med å fella ned tre og større busker? Ville tru at det var betre. Evolusjonen har vel skapt dyr som treng "vedlikehaldsfor" om vinteren, ikkje "vekstfor". Det vert feil.

Link to comment
Share on other sites

Ser bare positive ting ved å fore dyrene vinterstid.

Flere overlever slik at man har flere å jakte på....samt at jeg ville heller blitt skutt enn å sulte ihjel vinterstid......men det er bare meg :wink:

 

det er jeg enig i ;) ja det som er verst her nede nå er at det har vært så kaldt som dem har nesten bare liggi rolig. å da har dem nesten ikke noe reservelager hvis det blir skara nå :roll: men vi forer og jakter rev :D pluss at vi skal spore gaupe i hælja :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg foret rådyr i fjor vinter og da kuttet jeg opp all frukt i små biter. Er dette nødvendig??

 

Har hatt lyst på ei kvern som kutter frukt opp i passe størrelse. noen som vet om ei slik kvern?

 

Se om du får tak i ei rotrasp, ble brukt for å raspe opp kålrot til kyrne mens det enda var vanlig å fore med slikt. Står mange slike rundt om på gårdene som ikke er i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Var iallfall et som hadde problemer her idag. Gikk en liten tur, og over et vann kom et rådyr i fullt firsprang - rakk akkurat å lure på hvorfor rådyret løp som f.. på høylys dag, midt på ei flate - bak kom en Hamilton(tror jeg)støver i "stille" los, omtrent like fort. Så ut som støveren gikk litt tyngre enn rådyret så det burde gå greit, men så totalt unødvendig :evil:

 

De får ikke akkurat flusst med mat heller, her de går og gnager av vinterligusterene sent og tidlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er det ganske dårlig vinterbeite (ikke lyng), så jeg bruker 2 foringsautomater med kornavrens, pluss at jeg forer med gullerot og brød.

Gullerøttene hakkes ganske fint (er ikke store kjeften på rådyra) og brødet river jeg opp i passe biter.

Foringsplassene er blitt ganske populære blant dyra.

Litt jobb er det, men det er morro også når du ser at det hjelper.

Her har gaupa omtrent tømmt marka for rådyr, så vi prøver å ta vare på de som går her dede i bygda!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Vel,jeg bor på et sted,som er et skikkelig snøhøl!Liten rådyrbestand pga det,og forbaska Gaupa da..utrolig lite mat å finne her for dyra,heldigvis litt mindre snø denne vinteren og den er lettere og tørrere.Men kan bli mye snø enda..ser i min skog hver vinter,så kommer det Rådyr når det bli ca 30cm snø,og når det er 70-80 da sliter dem veldig her..velger defor å fore dem jeg,glad for å holde liv i noen til våren og ser ikke no galt i det.Bruker brød,gulrot,epler som jeg får på matbutikker,og har en saltstein og litt vann stående.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bygget min egen foringsautomat i tre (mere en tro egentlig) til rådyrene. Bruker kun pelletert kornavrens og saltstein. Har også satt opp et viltkamera som tar bilder. En utmerket fritidssyssel for en de som venter litt utolmodig på jakta. Artig og følge med på hva slags dyr som befinner seg i terrenget. + at det føles jo bra og hjelpe noen å overleve. Har hørt at det er viktig og fullføre foringa ut vinteren... er det fordi rådyrene blir rådville når de er vandt til foring.

Er det mulig og forutsi fra hvor stort område rundt foringsplassen det kommer rådyr fra. Har hatt fire dyr på bildene i vinter.

Jeg tror det er ei voksen kje, en voksen bukk og en bukkekjilling men den siste er jeg ikke helt sikker på.

Hvordan setter man inn bilder her forresten, kanskje dere kan se hva det siste dyret er.

Link to comment
Share on other sites

Man går inn på galleriet (helt øverst her), og velger å laste opp bilde (man laster da opp fra egen pc).

Så åpner en bildet der til største størrelse, høyreklikker og kopierer adressen.

Inn her igjen, og lim inn adressen i en post. Så merker du adressen du la inn til bildet, og klikker på image knappen (står ved siden av url knappen som en bruker når en legger inn linker). Da står det xxx på hver side av adressen til bildet.

Bildet vill nå vises ved forhåndsvisning og når en legger inn posten.

 

Viss du ikke får det til, kan du sende meg ett pm, så skal du få mail adressen min, så kan jeg legge det inn for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samlet frukt og grønsaker på butikken vår, som vi legger ut i terrenget vi jakter i.

Og det forsvinner kjapt!

Det er svært uvanlig med så mye snø her som vi har nå, opp mot 50cm noen steder.

Og den har ligget siden før jul.

Kuldeperioden har vart i 2 mnd nå, så det er klart at dyra blir utsatt for uvante tilstander.

 

I morgen eller lørdag skal jeg bli med ut med fôr og å se sporene og kanskje dyrene som står der når vi kommer med mat.

Det gjorde de sist han var ute med påfyll :D

Må virkelig få somla meg til å få kjøpt meg et viltkamera!

Link to comment
Share on other sites

Her er det kanskje 50 cm løssnø, noe som er mer enn normalen. I tillegg har det vært til tider kaldt i vinter. Det har vært tre påkjørsler rett nedom gården her. Rådyra krysser hovedveien for å komme seg ned i fjæra. I tillegg ble et offer for naboens stakittgjerde. Kjedelige episoder. Jeg skyter rev for harde livet, men det blir neppe noen merkbar økning i stammen etter vinterens innhogg. Tre kje og ei voksen rå. Kjea kunne like godt trekke bort til våren, men likevel er dette lite hyggelig. Har rundballer som hjorten er ivrig på. Rådyra har ikke vært bortpå. Rart syns jeg. Hjorten står jo ikke stand-by ved ballene.

Link to comment
Share on other sites

Ja det heter peletert kornavrens ja og koster 70kr sekken på 25kg. "Mine" 4 rådyr spiser ca.30 - 35kg i uka tror jeg.

Kameraet heter "Moultrie Gamespy D4" og er helt kurrant. Det kostet 1500kr tror jeg.

Det har vanlig blits i steden for IR blits og tar derfor fargeblider om natta. Det negative med kameraet er responstiden. Kameraet er ikke kjapt nok til og sette opp på et kryssningspunkt eller på et sted i stien. men det er utmerket til saltstein/foringsplass.

 

Er det noen som klarer og fastslå hvilken kjønn dyrene på bildene ovenfor er?

 

Her er forautomaten jeg har bygget, den rommer ca. 100kg avrens.

normal_P1020171.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er blide av de fire dyrene jeg har på foringsplassen, kan noen hjelpe meg og fastslå kjønn på dyrene?

 

Ei rå, med minst to hunnkalver, det siste kjeet er vanskelig å se kjønnet på. Hunndyrene gjenkjennes enkelt bakfra, ved at de på vinteren har en liten "dusk" i rumpa, som ikke hanndyra har :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her ser dere et bilde fra Agderposten idag om 3 rådyr som hadde kommet seg ut på et isflak som drev ut mot åpne havet.

bilde?Avis=AP&Dato=20100309&Kategori=LOKAL8&Lopenr=703099982&Ref=AR&Profile=1011

 

Det endte heldigvis gått, personen som tok bildene fikk kommet seg i en båt og prøvde å skyve isflaket inn mot land igjen

Men da hoppet rådyrene på sjøen og svømte inn til land :D

Link to comment
Share on other sites

normal_10-08-11-45-45-0.JPG

 

Åtte dyr på foringsplassen nå. Min erfaring er at foringsplassen må legges dit dyra er. Jeg hadde foringsplass 300meter lenger vekke i nesten to mnd uten et eneste dyr, Når jeg flytta så kom det dyr dagen etter og de spiser der hele døgnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi har aldri sett så mange rådyr på våren her, som i år og det er det samme over hele kommunen. Nå har vi ikke den mest ekstreme vinteren men det er lenge siden det har vært så mye snø og kaldt som i vinter. Veldig sein vår er det også, trekkhjorten er 3 uker seinere enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

Her virker det som at de fleste rådyrene har greid seg gjennom vinteren. Det er i allefall en god del rådyr å se på innmarka for tiden. Det største tapet jeg vet om på jaktterrenget skjedde nå på lørdag da ei geit som hadde 2 kje i livmoren ble påkjørt og måtte avlives :cry:

Link to comment
Share on other sites

En tråd jeg likte å lese. Sitter selv som leder av jaktutvalget i den lokale jeger- og fiskerforeningen og den viktigste oppgaven vi gjør vinterstid er å fòre rådyr med poteter, gulerøtter og brød, samt ta ut flest mulig rev. Vi benytter også noe byggpellets og kornavrens, men p g a pris går det for det meste i de to først nevnte. poteter og gulerøtter får vi for en billig penge på mottakene i vårt område. Denne vinteren ble det lagt ut ca 15tonn med fòr på 8 fòringsplasser. Dette har nok bidratt til at mang et rådyr har klart seg gjennom vinteren som var særdeles tøff i vårt område. Veit det er enkelte som er kritiske til vinterfòring og mener naturen bør gå sin vante gang. Mener selv at vinterfòring er viktig uansett hvordan vinteren måtte bli. Selv om det tas ut mang en rev og andre predatorer vil mangel på vinterforing føre til at mange, kanskje de fleste geiter spontanabborter dersom de må gå helt ned i kjelleren p g a en tøff vinter. Mener det å få frem killinger samt spare de beste produksjonsdyra i jakta er kanskje det som bidrar til sterkerst rådyrvekst i vårt område. Vinterfòring bør planlegges og startes i god tid før den verste vinteren setter i gang. Det å avvent rådyrforing til vinteren har satt inn for fullt kan bidra til diare og andre problemer hos rådyra. Dette kan i verste fall ende med at de "spiser" seg i hjel siden de allerede da har levd en periode på sparebluss. Desverre for vår del vil det mest trolig komme et totalforbud mot å legge ut poteter og gulerøtter fra fellesmottak p g a smittefare. Blir spennende å se hva de legger i et totalforbud om dette skal gjelde kun på og i nærheten av innmark og ev da hvor langt unna innmarka man må gå for å kunne fòre med denne type fòr. Følger dette med spenning frem mot neste vinter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott å lese om vilstell, i alle former.

 

Mine erfaringer er beldig positive, flere dyr, sunnere dyr, kraftigere bukker... Det er imidlertid en ting som jeg ser gå igjen i forumet, og det er snakk om foring av rådyr med høy og rundball. Her er det viktig å være klar over at hjort, elg og rådyr har forskjellige fordøyelsessystemer. Hjort er en grovspiser som kan fordøye å få næring ut av grovt høy og silo, rådyret har en helt annen fordøyelse. Grove strå og gress som er ikke består av ungt bladgress, er ikke lenge nok i rådyrets fordøyelseskanal til at de får ut næringen. Høy med ungt bladgress og kløver kan de derimot fordøye. Stort sett går det bra, de lar bare være å spise det de ikke kan fordøye, men er det knipe nok kan de spise halm og alikevel sulte ihjel. Kraftfor med for høyt proteininnhold skal man også være fosriktig med.

 

Viltstell driver jeg hele året, og hver uke er det nye oppgaver på gang. Her er noen av tiltakene jeg har iverksatt på mitt terreng.

- Vinterforing med grønnsaker og kornavrens. Har litt mat på foringplassen hele året.

- Felling av løvtrær, kratt på høsten

- Tynning av større løvtrær, over rådyrets beitehøyde, slik at nye skudd vokser frem i beitehøyde

- Planting av viltåker med formargkål. Veldig populært blant hare, elg og rådyr når frosten setter inn.

- Såing av havre i julspor etter skogsmaskiner på hugstflater. Og ellers hvor det er litt jord å rake frøene ned i.

- Rydding rundt store eiketrær i skogen, et stort eiketre kan produsere 300 - 400 kg nøtter. Snask for hare, rådyr, fugler mm

- revejakt og fellefangst

- saltsteiner

Litt rart ser jo folk på landsbytullingen de treffer i skogfen med rake, grensaks, hakke, sekk med frø mm, men alle bukkeskallene i garasjen er værdt det stemplet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort en interessant observasjon de siste årene (mer enn 10 000 bilder fra viltkamera....). Som regel så detter det et par-tre bukker i terrenget på høsten. Hvert år virker det som om de yngre bukkene holder seg i området gjenom vinteren og håper på opprykk til sjef neste brunst. Men i midten av april hvert år, kommer det bukker på vandring etter nye områder. Og uten unntak, så langt dukker det opp et par 5 - 6 taggere. De kommer til dekket bord med ferske poteter, kornavrens og saltstein. Der blir de. De feier geviret, jager vekk noen pingler og etablerer revir. Det å finne en kilde hvor de raskt kan bygge opp kroppsvekt og kondisjon blir godt mottatt. Jeg skyter sjelden geiter, så det er også rikelig med "damer" i området. Hvilken medaljebukk kan vel takke nei til noe slikt?

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Her ser det meget bra ut med tanke på rådyrstammen og den vinteren som har vært. Da vi hadde hjortetelling såg vi mer rådyr enn vi noen gang har gjort. Det til tross for 5-6 påkjørsler på veien her. Rådyrene var veldig mye på innmarka under telleperioden. Nå er de borte igjen som dugg for solen. Finner mye næring i skogen nå vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Såg nettopp Norge i dag på nrk1. Nok en gang gasser tv seg i innslag der rådyrkalver har blitt tatt med hjem av idioter som syns synd på kalver som ligger for seg selv. Nå bør NOJS ta tak i dette og lage en kampanje mot å ta med seg bambi hjem!!! Og rett krass kritikk mot de blåøyde journalistene som syns dette er god tv. Skremmende!

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt enig! Dette har til og med skjedd her i bygda flere ganger. Og minst en gang av erfarne jegere! At det går an! Det rare er at dette burde være basiskunnskap for alle som ferdes i naturen. Disse formaningene kommer i etterkant av slike avisoppslag. Hvor tungt har folk egentlig for det?

Link to comment
Share on other sites

Kjerringa måtte bære en rådyrkalv av veien i går. Den lå på en sterkt trafikkert vei og med biler fra begge veier følte hun at hun ikke hadde noe annet å gjøre enn å bære den av. Kalven reagerte ikke selv om hun puffet i den med foten engang. Hun så derimot at mora kom i mot kalven og slikket den da den sprang bort fra veien. Men jeg synes det er merkelig at den skulle legge seg ned på veien.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Ja det heter peletert kornavrens ja og koster 70kr sekken på 25kg. "Mine" 4 rådyr spiser ca.30 - 35kg i uka tror jeg.

Kameraet heter "Moultrie Gamespy D4" og er helt kurrant. Det kostet 1500kr tror jeg.

Det har vanlig blits i steden for IR blits og tar derfor fargeblider om natta. Det negative med kameraet er responstiden. Kameraet er ikke kjapt nok til og sette opp på et kryssningspunkt eller på et sted i stien. men det er utmerket til saltstein/foringsplass.

 

Er det noen som klarer og fastslå hvilken kjønn dyrene på bildene ovenfor er?

 

Her er forautomaten jeg har bygget, den rommer ca. 100kg avrens.

normal_P1020171.jpg

 

 

Hva har du brukt til å dekke til taket? Takpapp eller no sånt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...