Jump to content

militær sovepose


stigmig

Recommended Posts

Hei Hei folkens :)

jeg lurte på om det er noen som har litt info eller erfaringer med militære soveposer her?

jeg lurte nemlig på å kjøpe meg en slik en, men lurer på hvilken type som hadde passet meg.

 

jeg har tenkt til å bruke den ute om vinteren, og helst hele året egentlig.

noen som har tips ang. dette?

 

har sovet i en med ull innvendig og syns denne var veldig god, men finner den ikke til salgs noe sted. noen som vet om noe?

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke heller kjøpe en god sivil pose?

 

de militære posene som selges i norge er som oftest utrangert materiell. dvs forrige generasjon.

Den eneste militære posen jeg har brukt som er god er M94 posen. Å vet ikke om den selges.

 

de jeg vet selges:

-M77 er ok, men ikke i nærheten.

-Kapok.....vel....

-luftforsvarets pose, den er forsåvidt ok, med yttertrekk og underlag integrert. men herreguud så tung og så trang.

Link to comment
Share on other sites

Du bør spesifisere litt om hvilket bruksområde du ser for deg, temperaturer transport Vekt underlag osv.

 

Har hatt utlevert nanok sovepose de siste årene, stort sett grei men varierer mye på kvalitet fra lot til lot.

Har også en ajungilak tyin elite liggende fra tiden før Nanok, og vil vel måtte si at den er overlegen Nanok.

 

Om transport / vekt ikke er et tema kan absolutt Mob posen og M/94 anbefales.

Link to comment
Share on other sites

har sovet i en med ull innvendig og syns denne var veldig god, men finner den ikke til salgs noe sted. noen som vet om noe?

 

Jeg har en slik, og syntes den er topp til sitt bruk. Men den egner seg lite til fottur pga vekten og størrelsen. Tok akkurat en titt på den, den er merket med 98 8999 på både selve posen og trekk.

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg vvil prøve å velge en militær sovepose er fordi de "sivile" er sviiinedyre, og jeg har ikke egentlig råd til å bruke så mye penger på dette :)

 

den skal aller helst kunne brukes hele året, også ganske kaldt. den behøver ikke være veldig lett, men burde ikke veie altfor mye heller. har tenkt til å bruke den på fotturer :)

liggeunderlag har jeg, men om posen er tung, kan det jo være greit å slippe å drasse på underlag ved siden av. den bør ha hette, og helst være iallefall vannavstøtende:)

 

på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg vvil prøve å velge en militær sovepose er fordi de "sivile" er sviiinedyre, og jeg har ikke egentlig råd til å bruke så mye penger på dette :)

 

den skal aller helst kunne brukes hele året, også ganske kaldt. den behøver ikke være veldig lett, men burde ikke veie altfor mye heller. har tenkt til å bruke den på fotturer :)

liggeunderlag har jeg, men om posen er tung, kan det jo være greit å slippe å drasse på underlag ved siden av. den bør ha hette, og helst være iallefall vannavstøtende:)

 

på forhånd takk

 

Ganske kaldt er usedvanlig relativt - for noen er det 0 grader og andre er det minus 30....

 

I forhold til beskrivelsen din, vil jeg si at det høres ut som du skal ha to soveposer, en for vår, sommer, høst, en for vinter i tillegg til en Jervenpose... :mrgreen:

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg slått umiddelbart slått fra meg tanken på en militær pose, sånn nogenlunde brukbart for det du skisserer i en pose er folkeposen Ajungilak til en ca 1000-1200 kroner. Den kommer i flere forskjellige liggelengder (180, 195 og 215) og kan forsterkes med Fleecepose og eller lakenpose inni. Selv med forsterkningspose vil jeg anslå at den er lettere enn forsvarets sine forskjellig modeller, som jeg har noen hundre netter i - og absolutt ikke anbefaler...

 

En ting å legge å legge merke til er at selv Forsvaret nå kjøper sivile poser til bruk uttaskjærs og har i denne satsen både sommer og vinterpose (Ajugilak Tyin til vinterbruk og litt varierende kompaktposer til sommerbruk)... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært satt opp med Nanok-posen til forsvaret i 5år nå. Jeg har vel aldri frosset så mye som i den! :(

for mange år siden kjøpte jeg en billig sovepose på Wistex. Denne kjøpte jeg fordi den var grønn, og dermed kunne brukes på øvelser. Jeg betalte 230,- for den på salg, og den er overlegen nanok-posen! (Utrolig nok). Bruker uansett en Jerven-duk utenpå, rundt, over når det er vinter. Det hjelper selvsagt å ha på ullundertøy i Nanok-posen. Jeg tror kanskje mye av årsaken til at jeg blir kald i den er at Nanok har valgt å bruke det samme glatte stoffet inni posen, som det de har brukt utenpå. Dette blir lett klamt, og føles veldig kaldt mot huden.

Den gamle knappesoveposen til forsvaret (og etterkommeren som også er tre-lags) er etter min mening ufattelig mye bedre enn den nye Nanok-posen. Men, disse gamle soveposene er veldig store og tunge da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 forskjellige poser jeg bruker for og dekke hele året.

 

Vinter pose:

- Isbjørn, bjørnøya. Pris 1795. http://www.isbjorn.no/bjornoya.html

Vil påstå at den overgår alt millitært jeg har prøvd. Og synes ikke prisen er avskrekkende heller. I tillegg er den 90 brei og 230 lang. Så den gir den god komfort og god plass til klær og sko i posen.

 

Høst og Vår:

-Senja Ice, Pris:2000,- http://bergans.no/sider/start_soveposer.asp

Fantastisk dun pose som er lett, god komfor passe varme, lett og komprimere.

 

Sommer:

-En billig helsport pose som går ned i sidelomma.

 

Tror du skal lete lenge for og finne en pose som gjør jobben for hele året.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en isbjørn posen. Veldig gunstig pris og bra specs og kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

kansje utenom det som det blir spurt om her, men jeg kjøpte med en fjelduk.

og den brukes som fjelduk, gapahauk, poncho og sovepose Må si jeg er knallfornøyd med den. eneste jeg suntes den er kødden og pakke sammen så den blir liten. pleier bare og sku den oppi sekken. og da tar den relativt stor plass.

Link to comment
Share on other sites

er ikke så ofte militært utstyr er billig..

 

Jo, det er nesten alltid. Ofte er det simplere og nedstrippede utgaver av de samme produktene som selges sivilt. Mercedes GD290 fyrt med F34, Primus fyrt med samme svineriet, kneppetelt, våpen med åpne sikter? Nei takke meg til det sivile utstyret mitt :-)

Link to comment
Share on other sites

Vill bare anbefale Isbjørn på det varmeste, jeg kjøpte meg pose der i fjor, jeg kjører endel atv overnattings turer i telt å Isbjørn er tingen for meg, billig å bra, det er vel etter hva jeg vet en av de få som faktisk fortsatt lager soveposene selv i Norge??? korriger meg om dette ikke stemmer... Jeg spurte om hvilke garantier jeg fikk på posen. "Vell nå er du yngere enn meg, men er det noe feil med den så lenge jeg er her er det bare å komme tilbake, så fremt du ikke ruller deg oppi et bål, for det tåler den ikke...." det vill jeg si er livstids garanti. jeg fikk denne laget 20% større enn vanlig for jeg er en romselig kar... perfekt for meg...

 

Mvh

 

CCOB

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at militært utstyr er mer solid enn sivilt.. sivile ting er ofte preget av simple og uprøvde detaljer laget billigst mulig. mens forsvarsmatriellet er laget for og tåle hard bruk., har en del utstyr kjøpt på fra deponi, er langt bedre i bruk enn mye av driten som jeg har kjøpt i sportsbutikker til tredobbel pris.. men det med soveposen veit jeg ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to Ajungilak. En Summer Compact og en Iglo. På sommeren bruker jeg Summer, når det bare blir -5 eller litt kaldere bruker jeg Iglo og om vinteren kombinerer jeg disse. Har brukt det systemet i lavvu når det var kaldere enn -30. Vi fyrte ikke på natta og det funka bra. Hadde selvfølgelig en del klær på meg.

Link to comment
Share on other sites

Har en pose jeg fikk med meg da jeg slutta i hv, og denne var da ubrukt.

Det denne posen er bra til er åtejakt, den bråker ikke da nylon er et fremmedord for den.

Bruker den i et posteringstelt til tider, men å dra den med på tur på ryggen er helt uaktuelt. :lol:

 

De som har posene fra "isbjørn" bør du høre på, dette er poser for den nederste skalaen på graderstokken, og de er verdt pengene.

Link to comment
Share on other sites

Den gamle knappesoveposen til forsvaret (og etterkommeren som også er tre-lags) er etter min mening ufattelig mye bedre enn den nye Nanok-posen. Men, disse gamle soveposene er veldig store og tunge da.

 

Dette klarer jeg ikke å si meg helt enig i. Jeg er ikke store karen, men å få plass i den gamle knappeposen er som å ro opp niagara falls med en åre. For ikke å snakke om når man våkner med hele innertrekket snurra rundt halsen som en sulten anakonda, og det midterste laget har funnet ut at det skal krype nederst i posen i fosterstilling og slå leir der. Da våkna jeg ihvertfall med hypotermi og satte meg nedi kuldegropa med samekniven å spikka koldbrannen av tærne.

 

Jeg synes nanoken er fin fin på vinterstid, gjerne kombinert med en jervenduk når han som styrer værmaskina i trøndelag er furten. Jeg bruker den, og fryser ikke.

 

Et hot tips som går igjen i tråden er jan mayen posene fra isbjørn her i Trondheim, det er noe man virkelig bør vurdere om man vil ha noe man svetter ihjel i utendørs. Mener å huske at Lars Monsen anbefalte den, eller husker jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en "sivil" pose du!. Husker godt denne smale kneppe sammen posen fra forsvaret. Sjøl om jeg var en "tynn og grusom enmanns krigs maskin" fikk jeg nesten ikke plass i den. Tung var den også, føltes som den var laget av stål ull. Vist det er den samme som jeg brukte på nitti tallet engang da. Har aldri frosset så mye som i en sånn. Kjøpte nettopp en Helsport Adventdalen(til -27) på Platau til 1200 kr, å den er dritt bra!!!!!!.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitering fjernet

 

Dersom den er en 3 lags pose, den har glidelås, innertrekket er snørt fast og "oppbevaringsposen" er sydd fast i yttertrekket(man ruller soveposen inni denne, den er hvit på ene siden og grønn på andre) er det en sovepose M77

 

Kapok har ikke glidelår. man knepper den igjen med store avlange treknapper.

Link to comment
Share on other sites

Husk når det gjelder militere poser så er mange basert på å bruke i telt som det fyres i. Posen er ok til vinter light bruk, ha et godt underlag så går det ok ned til 5 minus. Se og på vekta 3 kg. Du må å tenke på kvordan din komfort er i pose, noen fryser lettere enn andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Som så mange andre plasser i livet er det vel slik at BILLIGE soveposer som er MEGET GODE ikke vokser på trær.

Å be om noe som er både billig og bra blir litt som å be om dette:

 

Jeg vil gjerne ha en ny bil, med stor baggasjeplass, stor sterk motor, 4hjulstrekk, som er like lett å lukeparkere som en golf, med drivstoff forbruk som en diesel-golf, som noen vil bytte mot min 25 år gamle audi.

Kan du si det og til julenissen?

(det jeg prøver si er at det er ikke lett få til alle de tingene du ønsker.......)

Link to comment
Share on other sites

Har et monstrum fra sjøforsvaret som jeg bruker når jeg slipper å bære langt.

Den er av alle ting foret med FIBERPELS :shock: og har et løst innertrekk til å knytte fast.

Som sagt ikke særlig liten og hendig, men jeg fortsatt tilgode å fryse i den.

 

Forresten, jeg frøs ikke i noen av de andre posene heller, kanskje fordi jeg spanderte noen minutter på å kle av meg og legge klærne under meg.

De som presset seg nedi posen med full feltuniform var nærmest dømt til å våkne opp hutrende og blåfrosne på morgenen... :roll:

 

Disclaimer: Jeg har sett på og berørt et eksemplar av den omtalte kapok soveposen, men siden jeg aldri har hatt særlig tillit til isolasjonsevnen i dunlerret stappet med bomullsfiber så prøvde jeg ikke å ligge i den.

Link to comment
Share on other sites

Var til førstegangstjeneste i 1990, da hadde vi kapok posen på rekruttskolen. Kan være kaldt på Jørstadmoen i januar, men den holdt sånn noenlunde. Men plundrete i bruk, ja!

 

Kom nordover, fikk da den mer moderne 3-lags posen med glidelås. Frøys mye i den...! (Kan være kaldt langs Målselva også om høsten...!)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siste jeg fikk utlevert var denne. Den er helt klart konge.

 

God plass til meg og holder meg varm og god i alle værforhold jeg har utsatt oss for. Med Engelsksetteren Echo oppi blir det litt trangere, men ikke verre en at det går og da er det til gjengjeld enda varmere og godere oppi der. Er ikke alltid like lett å få bikkja ut igjen etterpå heller...

 

Men den er i overkant varm for sommerturer trass mulighetene for lufting så ender man som oftest med å ligge oppå posen og ikke inni. Men om sommeren kan man jo bruke Biltema poser til en slikk og ingenting.

blocks_image_5_1.png

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte meg militær sovepose på Hovemoen utenfor Lillehammer i vår. Ga hele 20 - tjue - kroner for den! Den kostet egentlig 50,-, men den var åpnet og lå "i løsvekt", så da fikk jeg rabatt... Den har innertrekk, glidelås, og når man ruller den sammen, blir den rullet inn i et slags trekk som sitter på posen. Det er med andre ord ikke eget posetrekk til den.

 

Kanongod pose. Veldig varm og behagelig. Egentlig for varm for innendørs bruk.

 

Den er i hvert fall verdt tjuekroningen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært satt opp med Nanok-posen til forsvaret i 5år nå. Jeg har vel aldri frosset så mye som i den! :(

for mange år siden kjøpte jeg en billig sovepose på Wistex. Denne kjøpte jeg fordi den var grønn, og dermed kunne brukes på øvelser. Jeg betalte 230,- for den på salg, og den er overlegen nanok-posen! (Utrolig nok). Bruker uansett en Jerven-duk utenpå, rundt, over når det er vinter. Det hjelper selvsagt å ha på ullundertøy i Nanok-posen. Jeg tror kanskje mye av årsaken til at jeg blir kald i den er at Nanok har valgt å bruke det samme glatte stoffet inni posen, som det de har brukt utenpå. Dette blir lett klamt, og føles veldig kaldt mot huden.

Den gamle knappesoveposen til forsvaret (og etterkommeren som også er tre-lags) er etter min mening ufattelig mye bedre enn den nye Nanok-posen. Men, disse gamle soveposene er veldig store og tunge da.

Bekreftes!!

 

Dog, glatt stoff inni er en fordel hvis man bruker undertøy, og det må man jo nesten. Ellers blir det kaldt. Svært billige poser og poser for sommerbruk har bomull som "henger" seg fast i tøyet, og som dessuten er tyngre.

Har utlevert en Nanok som det av alt står -25C på. Den er KALDERE enn en Helsport Alta (-10C), og alt for vid. Når man beveger seg fungerer den etterhvert tynnslitte posen som en sekkepipebelg, og kald luft blir dratt ned i posen. Den er ikke så mye brukt heller, for jeg har andre poser jeg heller bruker. Har blant annet en jeg fikk i et annet HV-distrikt som ligner mer en militærpose, dvs tung og slitesterk. Den er ingen ekstrempose, men likevel varmere enn Nanok-skjiten. Den bruker jeg vår-sommer og høst. På vinteren bruker jeg min Helsport Austfjorden, og ligger like gjerne utenfor teltet. Det er vel faktisk ingen i Innsatsstyrken jeg har vært i de siste årene som har noe pent å si om Nanok. De siste to årene har nytilførte mannskaper fått Helsport soveposer som er innkjøpt direkte. De er svært populære. I min verden finnes bare to brukbare merker: Helsport og Ajungilak. De er like gode, og du får hva du betaler for.

Link to comment
Share on other sites

Siste jeg fikk utlevert var denne. Den er helt klart konge.

 

God plass til meg og holder meg varm og god i alle værforhold jeg har utsatt oss for. Med Engelsksetteren Echo oppi blir det litt trangere, men ikke verre en at det går og da er det til gjengjeld enda varmere og godere oppi der. Er ikke alltid like lett å få bikkja ut igjen etterpå heller...

 

Men den er i overkant varm for sommerturer trass mulighetene for lufting så ender man som oftest med å ligge oppå posen og ikke inni. Men om sommeren kan man jo bruke Biltema poser til en slikk og ingenting.

blocks_image_5_1.png

 

 

Æsj! Det der er jo skjitposen fra Nanok vi har fått jo! Brukte den sist under første dagene av elgjakta, i telt. Det var -4C ute om natta, og jeg var aldri skikkelig varm enda jeg lå i telt. Skrot!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært satt opp med Nanok-posen til forsvaret i 5år nå. Jeg har vel aldri frosset så mye som i den! :(

for mange år siden kjøpte jeg en billig sovepose på Wistex. Denne kjøpte jeg fordi den var grønn, og dermed kunne brukes på øvelser. Jeg betalte 230,- for den på salg, og den er overlegen nanok-posen! (Utrolig nok). Bruker uansett en Jerven-duk utenpå, rundt, over når det er vinter. Det hjelper selvsagt å ha på ullundertøy i Nanok-posen. Jeg tror kanskje mye av årsaken til at jeg blir kald i den er at Nanok har valgt å bruke det samme glatte stoffet inni posen, som det de har brukt utenpå. Dette blir lett klamt, og føles veldig kaldt mot huden.

Den gamle knappesoveposen til forsvaret (og etterkommeren som også er tre-lags) er etter min mening ufattelig mye bedre enn den nye Nanok-posen. Men, disse gamle soveposene er veldig store og tunge da.

 

 

 

Bekreftes!!

 

Dog, glatt stoff inni er en fordel hvis man bruker undertøy, og det må man jo nesten. Ellers blir det kaldt. Svært billige poser og poser for sommerbruk har bomull som "henger" seg fast i tøyet, og som dessuten er tyngre.

Har utlevert en Nanok som det av alt står -25C på. Den er KALDERE enn en Helsport Alta (-10C), og alt for vid. Når man beveger seg fungerer den etterhvert tynnslitte posen som en sekkepipebelg, og kald luft blir dratt ned i posen. Den er ikke så mye brukt heller, for jeg har andre poser jeg heller bruker. Har blant annet en jeg fikk i et annet HV-distrikt som ligner mer en militærpose, dvs tung og slitesterk. Den er ingen ekstrempose, men likevel varmere enn Nanok-skjiten. Den bruker jeg vår-sommer og høst. På vinteren bruker jeg min Helsport Austfjorden, og ligger like gjerne utenfor teltet. Det er vel faktisk ingen i Innsatsstyrken jeg har vært i de siste årene som har noe pent å si om Nanok. De siste to årene har nytilførte mannskaper fått Helsport soveposer som er innkjøpt direkte. De er svært populære. I min verden finnes bare to brukbare merker: Helsport og Ajungilak. De er like gode, og du får hva du betaler for.

Kjent problem for mange, jeg er fagansvarlig for dette i Forsvarets logistikkorganisasjon, og har hørt det samme selv maaange ganger. HV ønsker nå å erstatte denne med en annen sivil hyllevare, så får vi se hvem som får rammeavtalen på vinterposer til Forsvaret. Ikke gnag på meg om når det kommer, jeg gjetter på at det ikke kommer før 2012.

 

Dog må det bemerkes at posen heter Nanok -25 SF, der SF stammer fra den tiden Special Forces (Altså FSK/HJK og MJK) brukte denne. Derfor har den to glidelåser (der mye av varmen forsvinner), fordi operasjonskonseptet tilsier fullt påkledd med kit og det hele ned i posen (derfor glatt innvendig, lite som henger seg fast), og med glidelås på hver side kommer man seg raskt ut av posen.

Med denne bekledningen på seg, kombinert med en enorm vilje til å hate som du finner i det miljøet, tåler nok de fleste ned mot -25 grader.

Til HV-gubben og andre dødelige vil jeg klassifisere den som en -10 ved bruk av ullundertøy.

 

Og så til det som kanskje er det viktigste av alt, nemlig hvordan Forsvaret (og sikkert også HV-gubben og andre gubber hjemme) lagrer soveposene. De er nemlig stappa og komprimert sammen i trekket fra de blir levert til de blir avhendet, med unntak av noen få lufteturer i året. Dette gjør at fyllet i posen (gjelder forsåvidt både dun- og fiberfyll) mister mye av den opprinnelige spensten. Særlig gjelder dette for 1980- og 1990-teknologi. I de siste årene finner vi en liten utvikling på denne siden når det gjelder kunstfiber, men fremdeles gjelder følgende regel for lang levetid: Soveposer lagres hengende, ikke nedpakket.

 

Derfor vil du ofte kunne kjøpe deg en billig militær sovepose fra diverse utsalg, men da er det fordi man har vurdert isolasjonsevnen til såpass lav at den ikke har noen militær nytteverdi. Og dermed neppe heller noe særlig sivil nytteverdi, men der er det så mange som tror at Forsvarets materiell må være det beste som finnes... :wink:

 

Forøvrig kasserte vi nettopp et stort parti M/94-poser pga samme grunn, ihjel-lagret og har dermed ikke forventet isolasjonsevne.

 

Nei, ta deg en tur på XXL eller tilsvarende. Min anbefaling er å se etter to-i-en-systemer. En sommerpose, en høstpose, som når de settes sammen (sommer inni høst) blir til en vinterpose. Da har du full fleksibilitet. Husk også å tenke på liggeunderlag når du kjøper pose - det er et suksesskriterie, mot liggeunderlaget er jo soveposen flat og gir liten isolasjon, så det må underlaget dekke opp. Bør minst være 15 mm tykt, evt om du tør å hive deg utpå oppblåsbar-bølgen...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig har både den utrangerte 3 lags kneppeposen fra forsvaret. Dette er forøvrig en ganske ålreit pose for vår, sommer og tidlig høst. Men den er ganske trang ja... Også har jeg en av dem som ble utlevert da jeg var på rep.øvelse i luftforsvaret i '98...denne har glidelås, og har sånn "teddyfôr" inni + glidelås. Dette er en veldig god sovepose. Jeg kombinerte den med jervenduken i 25 blå vintern 2010, og det funka da jeg brukte ullundertøy, fleece undertøy og sokker + et godt lag med isolasjon under meg pga. jeg sov under åpen himmel på snøen.

 

Alt jeg nevner her er det eneste jeg har prøvd av soveposer osv. i voksen alder. Den gamle kneppeposen er det som jeg har nevnt over her veldig trangt i, og jeg er bare 172 cm. og ca. 75 kg. Så jeg kan tenke meg åssen det er for dere som er litt lengre og større enn meg....

 

Jeg har ihvertfall aldri fryst så mye som jeg har gjort med militære klær + den gamle 3 lags soveposen. Så takk gud for at det finnes sivile butikker å få brukbare ting i. Jervenduken er noe av det beste jeg har brukt 2300,- på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har da sovet godt i den gamle, 3-lags kapok-posen - når man knappet den rett, og hadde passe klær (undertøy) på, sov man godt i den. Det største problemet var ofte å komme ut av den, når alarmen gikk!

 

Men man trenger ikke tømme kontoen, hvis man av og til frekventerer sportsbutikker, og følger litt med hva de har på tilbud. Sist vinter-vår (fremdeles?) solgte MX-sport på Alstad i Bodø en sovepose til 400,-. Jeg kunne ikke finne noe ved den, som skulle tilsi at den ikke var i klasse med ganske gode vinterposer, så jeg bladde opp. Modellen heter "Basecamp. Sarek Classic", den veier 2,1 kg, og er definitivt ikke noen sommerpose.

 

Første gangen jeg lå ute i den (under åpen himmel), påsto termometeret at det hadde vært 18 kalde - det kjente ikke jeg noe til. Neste gang snødde jeg nesten ned, og merket fortsatt ingenting før jeg ble omtrent kvalt av snø. (NB: Jeg lå på et "sjøloppblåsende" underlag, uten yttertrekk på posen).

 

Jeg skal ikke uttale meg om nyere militære poser, de har jeg bare brukt innomhus. Men jeg ville ikke kjøpt en tung (og dårlig?) militær pose, når man kan få gode sivile til samme pris.

 

NB: Merk dere hva Lynx skriver:

"Og så til det som kanskje er det viktigste av alt, nemlig hvordan Forsvaret (og sikkert også HV-gubben og andre gubber hjemme) lagrer soveposene. De er nemlig stappa og komprimert sammen i trekket fra de blir levert til de blir avhendet, med unntak av noen få lufteturer i året. Dette gjør at fyllet i posen mister mye av den opprinnelige spensten. Soveposer lagres hengende, ikke nedpakket".

Link to comment
Share on other sites

Må nesten si det samme om Isbjørn posene selv...

De er helt konge!

Du bestemmer selv hvilket mål du vil ha på posen.

Selv har jeg en som er 110 cm bred og 230 cm lang.

Det er noe helt annet enn å ligge i en trang kondom!

Varmetap? Overhode ikke noe jeg har lagt merke til i 32 blå ;)

Jan Mayen forresten.

Link to comment
Share on other sites

Mye er skrevet om soveposer og frysing her, men det er min erfaring at liggeunderlaget er viktigere enn soveposen. Jeg har frosset midt på sommeren i samme pose som jeg senere brukte på vinteren - i mange år. Hvorfor? Prøvde å sove i hengekøye uten underlag. Har også hatt en lignede opplevelse med noen få minus og en ordentlig dunpose, som senere funket utmerket i telt uten fyring og kaldere enn -27 ute.

 

Forøvrig vil jeg sterkt anbefale silkelakenpose sommer som vinter. Veier ingenting. Varmer om vinteren og føles kjølende om sommeren.

 

Muligens opplagt, men for de som sliter med trekk fra glidelås o.l. så har det funket veldig godt å legge seg med glidelåsen underst for min del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...