Jump to content

Prosjekt El Cheapo langholdsrigg.


Raudnakke

Recommended Posts

Takk for at du gjør slike trådet raudnakke, setter stor pris på dem :D

 

Så kikkerten hadde hele 135 tilbakemeldinger på midwayusa, med nær 5 (av 5) stjerner i snitt. Nå hender det jo at amerikanere ikke er så grusomt vanskelige å imponere, men med så mange positive reviews er det neppe røyk uten ild. lovende :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nope...

Er mystiker av natur,langt fra edru i skrivende stund og lever på trua...

Magic..Life's poor without it..

Hehe. Men en uinnvidd som er interessert, men som ennå ikke snakker stammespråket flytende, hadde kanskje satt stor pris på en liten forklaring på slike uttrykk? (Retting av kasse -- og kanskje også lapping av bolt/løp, hvem vet? -- jeg er for så vidt ganske komfortabel med begrepene, men her inne har vi jo en del som er atskillig mer kompetent til å forklare dette enn jeg!)

 

Jeg skjønner likevel at du ikke har anledning akkurat da. :)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart Omega... var nok i et noget euforisk humør i går ja :mrgreen:

 

Arbeidet som er gjort med delene så langt ligger noen år tilbake i tid... Jeg har derfor ikke noe bildemateriale, og hukommelsen er ikke alltid god nok til detaljerte beskrivelser..

 

Retting av kassa, eller "Blueprinting", er en prosess der støtbunn og pipegjenger rettes opp i forhold til løpsaksen.. dette ble gjort for noen år siden på verkstedet til en børsemakervenn.

Bolten hadde symmetrisk bæring på låseklakkene så den trengte ikke videre behandling..

 

Et Googlesøk på "Action Blueprinting" vil gi mere informasjon, f.eks. denne artikkelen: http://www.vandykerifles.com/blueprint.htm

 

Dette er definitivt børsemakerarbeide, og de fleste må nok til børsisen med denne jobben..

Link to comment
Share on other sites

Som noen kanskje har lag merke til, har jeg gått litt løs på stokken med saga...

 

Mest iøynefallende er vel dette i grepsområdet. Hvorfor?

 

Det har seg sånn at jeg har relativt små hender med dertilhørende korte fingre. Jeg ønsket derfor å flytte grepet nærmere avtrekkeren og samtidig få en litt mer behagelig vinkel på grepet.

 

I dag fikk jeg tatt en sløydøkt på denne biten:

 

normal_Lrm301.jpg

 

Hadde et gammelt bjørkeemne liggende som jeg nok aldri hadde lagd noe annet av, så en passende kloss ble skåret ut av det. Da jeg sagde ut av grepet, fant jeg en forsterkende bolt som gikk gjennom grepet:

 

normal_Lrm302.jpg

 

Denne er faktisk en god ting, oggir litt ekstra styrke hvis jeg må dypt ned med utskjæringen for tommelen bak grepet.

 

Klossen ble tilpasset til limflatene..:

 

normal_Lrm303.jpg

 

og begge flater ble smurt med epoxy før de ble satt i press..:

 

normal_Lrm304.jpg

 

Når limet har herdet burde jeg nå ha rimelig stor frihet til å utforme et anatomisk grep som passer meg.. :)

 

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Sjøl om jeg egentlig er i litt for dårlig form til finarbeid om dagen, går det dog greit å ta unna noe grovarbeid som også må gjøres..

 

Limet har nå herdet, og jeg driver på og grovspikker innpasninga av klossen mot skjeftet..

 

normal_Lrm401.jpg

 

normal_Lrm402.jpg

 

Endelig form kommer denne først til å få når jeg har modifisert kolbekam og pitch...

Link to comment
Share on other sites

Hva er galt med en *slarkete* mauser på lange hold? :lol:

Treff på lange hold summen av skytter og rifle, der skytter vektlegges mere enn rifla i forhold til skyting på kort hold (min mening)

Buster sin mauser har vel banket flere dyre *presise* rifler på lange hold, enda etter sitt eget utsagn i en annen tråd har kun kostet noen hundrelapper 8)

Hadde selv en Mauser M59 som min samboer overtok og modifiserte skjeftet på. Kikkertsikte (Kahles) og billige alu weaver ringer/baser hadde den fra før. Den går så det griner, cold barrel shot sitter der det skal.

Startet med en Sava 4X på den, så ikke mange 100 lappene som gikk med der heller.

 

Med tanke på alle banemausere som støver ned så er en slik tråd helt på sin plass. En tar det man har tilgjengelig, både i hyller og skap, og det som passer lommeboka :-)

Enkelte ganger har man bedre tid enn man har penger, og da er det morro å pusle med slike prosjekter :-)

 

Ikke ment som kritikk at jeg pirker litt i spørsmålene dine diesel :D

Finnes ingen dumme spørsmål vet du :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Litt av grunnen til den noe kritiske vinklingen av spørsmålene er fordi det viktigste i et prosjekt mangler, nemlig formål.

 

Såvidt jeg kan se er ikke dette klart definert, derfor litt kritisk for å lokke dette frem.

 

Hva som er langt hold er helt avhengig av kombinasjonen skytter/rifle, så for alt jeg vet er samlinger innenfor en lecablokk på 300 meget god skyting for prosjekteier.

 

Er derimot målet å være konkurransedyktig på lange hold nasjonalt eller i skandinavia er prosjektet dødfødt.

Link to comment
Share on other sites

veldig bra med forsøk på å holde kvaliteten på bidragene oppe her på forumet! Godt tiltak Redneck!

 

Takker

 

Når jeg ser hva du fikler med i andre tråder lurer jeg fælt på hvorfor du gidder å legge så mye jobb i en gammal mauser som kommer til å bli så stygg?

 

Fordi jeg er nysjerrig, søkende og skapende av natur..

 

Forstår det slik at du gjør litt småjobber mot betaling, så hvorfor ikke bruke penga herfra til en skikkelig låskasse egnet til formålet, ei ny pipe med gjenger som passer og en skikkelig stokk?

 

Fordi jeg legger eventuell fortjeneste i andre, litt mer eksklusive prosjekter..

 

Har inntrykk av at du frir mest til et publikum som er +-16 år uten kjøpekraft siden det du pusler med er det samme som jeg og kompisene puslet med når vi var på den alderen og pantet flasker til ammo. Har inntrykk av at du er noen år eldre og sannsynligvis har erfaring og midler (etter litt prioritering som hos de fleste) til å gjennomføre et litt mer formålstjenlig prosjekt i forhold til formålet.

 

Jeg frir ikke til denne gruppen, men jeg har et sterkt ønske om å inspirere nettopp denne gruppen til å tillegne seg andre kunnskaper og ferdigheter enn de som trengs for å dra et kort..

 

 

Håper ikke du, publikum (eller Vestlandsjeger) tar spørsmålet ille opp, for det er ikke vondt ment, bare et gyldig spørsmål siden formålet er å treffe på langt hold som kan være krevende for redskapen.

 

Neida, jeg tar ikke spørsmålene ille opp. Men jeg trodde jeg hadde gjort det klart i første posting hvilke kriterier jeg gjorde dette prosjektet etter..

 

For å gjenta meg selv litt: Hensikten er å se hvor rimelig det går an å bygge en dedikert rigg til halvdruuge hold, dvs. 6-800m. Det er også en uttalt filosofi i prosjektet at det skal basereres maksimalt på gjenbruk/egeninnsats, og minimalt på innkjøp av nye komponenter.

 

Det er klart at med dine forslag til alternativer, ville jeg sikkert ha montert sammen et mye bedre sluttprodukt, men denne tråden handler om en prosess og ikke et produkt... Dette har jeg også erkjent i "Disclaimeren" i første innlegg...

 

Jeg er muligens en gammal økohippie og, som i økende grad ser bekymret på samfunnets tendens mot å se alt som et produkt. Nettopp for å vise at kunnskap og ferdigheter langt på vei kan kompensere for kjøpeevne gjør jeg en slik tråd...

 

Håper at dette måtte gi svar på de spørsmål du reiser, slik at jeg kan pusle videre med fil og rasp... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt av grunnen til den noe kritiske vinklingen av spørsmålene er fordi det viktigste i et prosjekt mangler, nemlig formål.

 

Såvidt jeg kan se er ikke dette klart definert, derfor litt kritisk for å lokke dette frem.

 

For å sitere meg selv fra første posting i tråden: " Dette prosjektets hovedparameter er at børsa skal koste minst mulig, men likevel være brukbar til koseskyting på mellomdruuuge hold..."

 

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest noen av Raudnakkes tråder, og bladd i litt i gode, gamle Våpenjournalen, så får jeg en sentimental tåre i øyekroken av å tenke på, og sammenligne med, gamle "Hobbysmeden" Høydal, som nå utveksler god drikke og våpenprat med menn som John Browning på den evige skytebanen.

 

Det er delvis synd vi ikke har et VJ Raudnakke kan skrive for, men trenger vi det egentlig såfremt vi har kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Nå må du forte deg, Redneck, så du rekker Numedalen.

Der oppi har'em blitt skremt av Mausere før...... :lol:

 

Har faktisk ikke slått helt fra meg å bruke Mauser'n igjen selv, i år.

 

Treverk som skal maler/coates er gøy. Da er det bare skjære og lime, høvle og pusse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mmm!, interessant lesing dette!!!!!. Skjønner godt Raudnakke jeg, at det kan være morro å modifisere gamle Mausere!. Med det utstyrshysteriet som er idag, med at du bør ha en Strasser el Blaser med en diger Zeiss på for å kunne jakte.

 

Har selv en M59, som jeg tenker på å lage et lite prosjekt av snart. Har egentlig ikke likt bestefars gamle M59, lang, tung, bråker ved ladegrep og sparker godt i skuldren, men må innrømme at det er noe ved den gamle børsa lell, for den går bra. Ikke noe problem å få fine samlinger i tierområdet med den.

 

Siden jeg ikke har fått solgt den, og har blitt inspirert av div Mauser tråder, så skal jeg gjøre noe med den M59`n. Gjøre den både litt kortere og lettere, å bruke den som res rifle på hortejakten og jaktfelt. Hadde vært artig å feks "parkert" noen med rådyre rifler på skyterbanen kanskje?. Siden jeg ikke har så mye erfaring på riflemodifisering eller penger, så får vi se hvordan det blir. Først må jeg ha en ny stokk(orginale er for lav) og et bedre avtrekk. Mulig bedre fjær og tennstift?. Kanskje beholde gamle løpet?, dreie det litt ned, og kappe litt for vekten sin del. Kanskje jeg og skal legge ut en tråd ang M59 "opp pussingen".

 

Men UNNSKYLD!, for at jeg lånte tråden din Raudnakke!, til å drømme litt. Skal følge med hva som skjer vidre. Artig å lese om når noen "bygger" om gamle jern, se bilder før, og åssen resultatet blir til slutt. Mer morro det, en feks noen med masse penger og tid skaffer div komponenter fra div USA nettbutikker, å setter det sammen.

Link to comment
Share on other sites

Her mangler det tydeligvis ikke på engasjement hos leserene nei...

Bra at folk gidder å lese det jeg gjør da.. :wink:

 

Jeg er fremdeles i litt for dårlig form til å drive med finarbeid, men litt oppdatering av tråden må vi jo ha slik at den ikke sklir ut i en klassisk pubdiskusjon. :lol:

 

Jeg tenkte jeg skulle ta for meg pipe og kalibervalg i dag...

 

Som den miljøvennlige gamle fjotten jeg er, har jeg et stort hjerte for resirkulering og gjenbruk. Nå er ikke akkurat stål det vanskeligste å resirkulere, men tradisjonell resirkulering krever temperaturer og utstyr som jeg ikke disponerer. Jeg tar derfor en litt mer typisk gjenbruksapproach når det gjelder pipa..

 

Pipa er en fabrikkpipe fra en Sauer200STR.. Den hadde fått seg noen tusen skudd på bane, og eieren hadde konkludert med at nå trengte han en ny en for å oppnå den presisjonen han trengte i konkurranser. At presisjonen fremdeles var godt innafor god jaktpresisjon er vel ikke noen bombe...

 

Jeg har kikka inn i noen "utskutte" baneløp i min tid, og lagt merke til at utbrenninga er tydeligst rett foran kammeret og ved munninga.. Bommer og rifler kan derimot se rett så pene ut på ei godt vedlikeholdt pipe..

 

Inn i dreiebenk med pipa, og vekk med litt stål i begge ender..I kammerenden ble det tatt vekk stål til der tykkelsen skifter, og ny munning ble etablert ca. 65 cm. foran det igjen..

 

I kammerenden ble det så dreid gjenger for Large Ring Mauser, mens munningen ble kronet..

 

normal_Lrm501.jpg

 

normal_Lrm502.jpg

 

Som noen nevnte litt ovenfor, hadde VJ mange gode hobbysmedartikler før i tiden. Jeg var allerede på 80tallet godt hekta på Tore Granlis og John Henry Madsens herjinger i NorwegianMauserAssociation, og hadde allerede dengang bestemt meg for å bygge ei jaktrifle i villkattkaliberet 6,5-06..

 

Nå er det ikke alltid ting blir som planlagt, og ei heller det bygget gikk etter planen.. Nye kalibre kom og gikk, familie ble etablert, unger satt til verden osv.. :roll:

 

Jeg glemte dog aldri denne drømmen om "The Scandinavian Express", og da en kamerat som delbetaling for en beddejobb kom med et diesett i kaliberet begynte det å ulme i glørne..

 

Lrm503.jpg

 

 

Da en annen bekjent attpåtil satt med kammerbrotsj i dette kaliberet, ble det ikke tenkt på å kamre dette emnet i 6,5x55 engang...

 

Akkurat det å kamre om en 6,5x55pipe til 6,5-06 er egentlig ikke noen grei jobb.. Vår kjære nasjonalpatron er på godt Norsk vis en smule mere sidrompa enn 30-06familien, så den ville slerket stygt bakerst hvis en prøvde på det.

 

Denne pipa var dog blitt nesten like jomfruelig som et pipeemne, så her var det bare tut og kjør..

 

Jeg nevnte innledningsvis at kaliberet burde være økonomisk i bruk, og dette kaliberet er etter min oppfatning det..

 

6,5kuler er skytterlagsvare, og utvalget er stort.. Kruttmessig trives kaliberet med MRP/N165 eller skytterlagsvariantene av disse..

 

Hylsa er som navnet tilsier basert på 30-06hylsa, og man kan plukke bøtter og spann fulle på banene under storviltprøva med tilhørende pliktskudd..

 

Riktig nok krever hylsa litt arbeid under omforming, bl.a. er det en fordel å gå om ei .270win eller .280Rem die i omforminga og gløde hylsehalsene.. en fireformingsrunde bør også kjøres..

 

En lettere måte å lage seg hylser på er å ta .25-06hylser som utgangspunkt..

Disse er det bare å presse i 6,5-06dien og så er de klare. Tror fabrikknye remingtonhylser koster ca. 4,- pr/stk. så du har 100 hylser for kostnaden av et ekstra diesett..

 

Denne patronen gir deg en del mer hylsevolum enn 6,5x55, og skulle således gi 140grainere noe mer fart også.. Her et bilde av de to kaliberne ved siden av hverandre:

 

Lrm504.jpg

 

Hvis du søker litt rundt på nettet, vil du sikkert finne ut alt du trenger om kaliberet så jeg tror jeg begrenser min omtale av den til det jeg allerede har skrevet..

Link to comment
Share on other sites

Kan støtte meg litt på dette med utmerket tråd..

 

sitter å lærer masse... og er alltid spent på hva resultatet blir..

 

 

men det er en ting jeg ikke liker..

 

det er mitt behov for å prøve å gjøre noe av det samme..

 

jeg liker det ikke.. fordi jeg ikke har nok tid..

 

 

stå på.... er fan av slike tråder som dette...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Nevnte i tråden om Kammermauseren at vi venter i spenning på neste prosjekt. Og nå er det her... Fanken! En blir jo avhengig av Kammeret pga en fyr som ikke klarer å holde labbene vekk fra gamle børser! En måååå liksom innom og sjekke hver dag! :twisted:

 

Tviler ikke et eneste sekund på at dette også blir noe av det ypperste av arbeid! :D

 

Nesten så en skulle gikk Raudnakke en nesten umulig utfordring etter hvert... Onkelen til frua har en elgammel hagle, sideligger og med haner, låskassen i bittesmå biter oppi en pappeske, nedstøvet i 50 år eller mer, muligens ikke komplett engang. Kolben ser ut som om det har vært spikret i... Hadde vært noe og prøvd seg på det tenker jeg!!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nesten så en skulle gikk Raudnakke en nesten umulig utfordring etter hvert... Onkelen til frua har en elgammel hagle, sideligger og med haner, låskassen i bittesmå biter oppi en pappeske, nedstøvet i 50 år eller mer, muligens ikke komplett engang. Kolben ser ut som om det har vært spikret i... Hadde vært noe og prøvd seg på det tenker jeg!!! :wink:

 

Det hadde vært interessant, men neppe regningssvarende for onkel det.. :D

Link to comment
Share on other sites

Den jobben er nok allerede gjort LongRange..uten kamera :(

Ahh, pokker da :(:mrgreen:

 

Grovdreiiet du patronprofilen først eller tok du alt med brotsjen?

Skal til å gjøre dette med ei pipe selv i nærmeste fremtid og det hadde vært morro å sett hvordan andre gjør det (venter i spenning på fortsettelsen av 6x47 artikkelen på portalen...hint hint!)

 

PS: Det kommer vel kanskje en neste gang, regner sanatoriet blir aktivt i noen år til ;)

 

 

Flott tråd, buisness as usual 8)

Link to comment
Share on other sites

"Storediameter", "Midtdiameter"? Noen som gidder å forklare? Snakker vi om maksidameteren på løpet og diamateren målt nedi gjengene?

 

- Øivind

På en gjenget bolt (som løpet er) så er :

-stordiameter = diameter ytterst på gjengene (diameter på gjengenes ytterkant)

-midtdiameter = diameter "midt på" gjengene (halvveis mellom stor og midt vanligvis)

-lillediameter = diameteren innerst på gjengene

 

Her har raunakke gjenga lille og midtdiameter rett, da blir sannsynligvis tuppen av gjengene(stordiameter) litt butt å derfor spør noen om stordiameter er litt liten.

Men som raunakke sier, om midtdiameter er rett vil dette ikke være et stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Takk Høggern, der sparte du meg for litt skriving.. :D

 

I dag er formen noe bedre, så jeg har montert låskasse med avtrekk og underbeslag i stokken. Hensikten er å forme grepet slik at det passer meg, og dette gjør jeg på gammelmåten.. Dette innebærer kniv, rasp, fil osv...

 

Jeg tar bare litt og litt av gangen, med hyppige pauser der jeg setter riggen mot skuldra, lukker øya og bare kjenner etter..

 

Grepet er langt fra ferdig, men en viss ide kan man få fra bildene..

 

Satt og kikket litt på "Bilder av din langholdsrigg"tråden i natt, og ser at jeg begynner å nærme meg mistenkelig en McMillan A5-Lookalike for mitt indre øye.. :roll:

 

Her noen bilder før jeg stikker ned på den lokale bilopphugginga etter litt deler til dette prosjektet... Recycling Rules.. :mrgreen:

 

normal_Lrm601.jpg

 

normal_Lrm602.jpg

 

Lrm603.jpg

 

normal_Lrm604.jpg

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

cool..

 

et lite spørsmål ...

 

er det tanke at denne riggen skal bli "pen" ?

eller bare funksjonell?

 

for... jeg driver bare å lurer på hvordan det kommer til å se ut

når du har det stykke tre som du limte på...

 

Kan du se for deg total intrykket?

eller er det noe du ta litt "as it goes"?

Link to comment
Share on other sites

Når den karen jobber med treverk har jeg ikke det minste tvil om at sluttresultetet blir pent, utansett hva lappeteppe som måtte være utgangspunkt! Venter i spenning på tekniske løsninger for finishen her. Har selv tenkt å ta et lignende prosjekt på salongen, men da blir nok sparkel om maling løsninga, fremfor olje og magiske ord.

Link to comment
Share on other sites

Takk! Har i mitt naive sinn alltid trodd at profilen på en gjenge var trekantet, men da forstår jeg terminologien.

- Øivind

Ja, egentlig(vanligvis) er profilen trekantet (i prinsippet) på vanlige spiss gjenger(som dette er).

Men her er det "jukset litt" siden stor diameter ikke er "stor nok" så er det noe som mangler på stor diameteren (derfor blir det sannsynligvis ikke fullkomne trekanter, de er litt flate på toppen i dette tilfellet, noe som vanligvis ikke er et problem om resten av gjengene er "tighte nok" og om det bare er litt av stordiameteren som mangler)

 

Jeg har ikke den nevnte pipa mellom hendene men går ut fra at det er slik jeg beskriver her.

Link to comment
Share on other sites

Vi får vel prøve å begrense diskusjonen rundt gjenger litt, ingen vits i å støye ned denne fine tråden. Men her er noen raske fakta: Grunnprofilen på gjenger er trekantet med flat topp og bunn (hhv 1/8 og 1/4 av teoretisk gjengehøyde). I tillegg kommer det en radius på bunnprofilen (altså lillediameter på skrue og toppdiameter på mutter).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...