Jump to content

Prosjekt El Cheapo langholdsrigg.


Raudnakke

Recommended Posts

Huff, superlim? Min erfaring er at det er helt supert til å lime sammen ting som det ikke var meningen å lime (fingre etc), mens limfugen på det som skal sitte er sprø og heller middelmådig. Kravet til flater er også mye større siden fyll-egenskapene er helt ræva.

 

Epoxy tar lenger tid, jeg er enig i det, men der får man et lim som virkelig duger. Ujevne flater og store spalter er heller ikke noe stort problem, blander man i tre-mel får man et sparkel som er helt suverent. Ikke glem at varme både reduserer herdetid (ganske betydelig) og øker styrken, dette sparer en for mye venting med trege lim. For rapid-epoxy kan man gjøre det motsatte, kjøler man limet ned før blanding øker man arbeidstiden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da, Fulmen, foreslår jeg at du går ut i skjulet og limer en brist i en planke, så får du se.

Men det er helt sant at kravet til passning mellom overflatene er større og at den bygger/fyller hulrom dårlig.

Men om passningen er bra og overflaten er fettfri er superlim suverent til liming av tre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også både tynt og tyktflytende cyanoakrylat der det er formålstjenlig...

Som Fossdal er inne på, har tyntflytende Cyanoakrylat en nifs evne til å trenge inn i hårtynne sprekker, men det gir som Fulmen påpeker relativt sprø limfuger..omtrent som gamle kasein-baserte limtyper..

 

En svært god grunn til å bruke 24-timers epoxy, er at denne får tid til å binde godt i porene på begge sider av limfugen før herdinga setter inn... Den epoxy'en jeg bruker, har jeg brukt på limfuger som har holdt meg svevende flere kilometer over bakken..i årevis.. og jeg kjenner den svært godt etterhvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vanlig enkomponent av mange slag, som oftest Locktite 405?...i alle fall 4 ettellerannet. men den må være tyntflytende, gel er ubrukelig.

Men husk at om du kliner dette sammen i feil posisjon har du bæsja på leggen så det holder, og ved nermere ettertanke tror jeg nok at Raudnakkes metode er best for "gjørdetselvprosjekter".

Jeg har aldri utsatt noe på Raudnakkes metode, kun kommentert at det tar mye lenger tid enn min måte. Resultatet hans er superb! :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder tynne sprekker har dere nok helt rett, spesielt hvis det er snakk om deler med lite krav til styrke.

 

Jeg vet ikke hva du baserer dette på? Jeg limte en gang sammen et knust pistolgrep med over 20 deler og skjøt med våpenet en halv time etterpå. Det var for 13 år siden, og den holder stand enda uten tegn til svekkelse.

 

Beklager til Raunakke om han synes jeg ødelegger tråden, men det er da en faglig diskusjon som forhåpentligvis flere har glede av?

Link to comment
Share on other sites

Enig, lim er jo et viktig redskap når man jobber med treverk.

 

Re: krav til styrke så er jo det litt relativt, jeg tenkte mer på ting som reparasjon / modding av kolber, feks rundt låskasse eller ved halsen. Mener du at superlim vil være like sterkt som epoxy også til slike oppgaver? En kolbe må jo tåle ganske høye belastninger i form av slag etc, jeg klarer ikke å stole på et så sprøtt lim til slikt.

Link to comment
Share on other sites

Tenk på det som lodding.

Jo mindre loddesølv, jo sterkere lodd. Superlimet trekker inn i treverket men gir minimal oppbygging av masse som en tykkere lim vil gjøre.

To plane treflater som skal sammen eller rene bruddflater uten deformering er perfekt for superlim.

For alt i verden, Raudnakkes lim og metoter er fult på høyde, det tar bare mer tid.

Dessuten - don't change a winning team! :wink:

Link to comment
Share on other sites

For alt i verden, Raudnakkes lim og metoter er fult på høyde, det tar bare mer tid.

For at en superlimfuge skal være like sterkt som en epoxyfuge må delene passe 100%. Gjør de det er både hvitt trelim og gammeldags hudlim/gelatin sterkere enn treet (ved ordentlig rengjøring)

Gjør de ikke det, fyller epoxy opp der fugen glipper litt, en ikke greier å klemme helt sammen osv.

I min bok, superlim til småting, epoxy til litt større ting - det stemmer jo og med prisen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenk på det som lodding.

Jo mindre loddesølv, jo sterkere lodd. Superlimet trekker inn i treverket men gir minimal oppbygging av masse som en tykkere lim vil gjøre.

 

Joa, så lenge materialet som loddes er sterkere enn loddemiddelet. Hvordan er styrken på ren epoxy sammenliknet med ved? Vanskelig å sammenlikne to så forskjellige materialer, men epoxy er jo tross alt ikke noe svakt materiale.

 

Jeg hadde et sammenliknbart problem med gjengeadapter til demper som jeg skulle feste på en 22-pistol. I teorien skal vel 638 være sterkere enn myklodding, men til dette bruket holdt ikke limet. Vi prøvde også med et lim som var 15-20% sterkere enn 638 uten at det hjalp. Mykloddingen jeg endte opp med holder foreløpig helt fint, fordelen med en slik sammenføyning er at den vil flyte der en limfuge ryker.

 

 

Dessuten - don't change a winning team! :wink:

 

Jeg tror vel det blir konklusjonen for min del. Er så fortrolig med epoxyer at jeg går for det kjente om jeg har noe valg. Men jeg må nok gjøre noen tester med superlim, ikke umulig at jeg har noe å lære på det punktet.

Link to comment
Share on other sites

Det har skjedd litt lite her i det siste, dels grunnet helsa og dels grunnet ei børse som er på vei inn...

For å slippe å døpe tråden om til "Den store limtråden" :wink: tok jeg og monterte tofot på børsa i dag..

 

Det begynner å ligne noe nå..:

 

normal_Lrm1301.jpg

 

normal_Lrem1302.jpg

 

Regner vel med at jeg snart er i gang igjen...

Link to comment
Share on other sites

Duragrip..

 

hmm.. gleder meg til å høre mer om dette..

 

jeg leser denne tråden som en fin opplæringstråd..

 

den inspirerer meg til å gå litt løs på prosjekter selv

 

har to gamle våpen som kanskje fortjener litt stell..

men tror jeg heller tar det på en evt PM for å spørre om råd

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få lov til å si at jeg er imponert over dine kunnskaper, og evne til å få satt disse kunnskapene om til praktiske resultater, "CouRouge"!

Dine tråder har blitt mer og mer brukt som oppslagsverk under egen fikkling (på våpna, ja!...), og har ved flere anledninger vist seg uvurdelige!

Det er også morro å se at du "prøver for å prøve" forskjellige saker og metoder, det er slik man utvikler (eller innvikler :mrgreen: ) seg i "faget".

Fortsett å gi oss innblikk i dine prosjekter, det blir av mange, også meg selvfølgelig, satt stor pris på!

Link to comment
Share on other sites

har to gamle våpen som kanskje fortjener litt stell..

men tror jeg heller tar det på en evt PM for å spørre om råd

 

Men da lærer ikke vi andre noe.. Vet ikke hvordan Raudnakke ønsker å gjøre det, men jeg ser på det som positivt hvis spm. blir stilt i tråden slik at alle kan lære litt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har det vært litt stille i dette prosjektet en stund..

 

Det skyldes delvis helsemessige årsaker, og delvis at jeg har måttet prioritere en snerten liten .222 som jeg har kjøpt til datteren min :wink:

 

Status er at råemnet til Butthook'en er limt på plass og jeg har begynt på prosessen med å forme til kolben:

 

normal_LRM1401.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sola skinner, Raudnakke! Blir kjipt å stå å se på de andre langholdsnissene mens den mauser-kyborgen din ligger halvferdig...

 

Bare kødder, ser hvor kort min egen tid strekker til, og da er det så vanvittig behagelig å se på hva andre får til med knappe ressurser.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På tide å rapportere litt status her..

 

Dette prosjektet er hverken oppgitt eller lagt på is. Det er imidlertid et prosjekt jeg arbeider på innimellom andre..når jeg har tid og lyst, for å si det sånn.. I det siste har det vært mye på gang med messedeltagelse, div. ting som må bli ferdig o.l.

 

Jeg har nå bestemt meg for å selge siktet fra dette prosjektet... Ikke fordi det er uegnet, men simpelthen fordi jeg har et tilsvarende av Østerriksk fabrikat som jeg har sikla på i årevis på vei i posten.. 8)

 

Jeg legger derfor ut dette siktet på Salgssidene her på forumet i løpet av kvelden eller morradagen..

 

Selvsagt skulle jeg gjerne beholdt det for å holde lavkost-profilen på dette prosjektet, men jeg er litt avhengig av å skaffe il veie prosjektmidler til høstens/vinterens prosjekttråder...

 

Planen er forøvrig prøveskyting av riggen i begynnelsen av Mai, for å finne endelige stokkmål og deretter gjøre finish..

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

Da er det gamle siktet lagt ut for salg: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&p=408333#p408333

 

Det nye siktet blir et Swarovski 6-24x50 PL med Target Turrets og det hele.. Siktet ankom i dag, og jeg har for moro skyld sittet og tittet gjennom begge på forsjellige avstander og objekter rundt Sanatoriet.

 

Det som imidletid slår meg er hvor godt dette rimelige siktet klarer seg mot Swaroen i dagslys. Både hva skarphet, kontrast og fargegjengivelse angår...

 

Dette er rett og slett et av de beste rimelige siktene jeg har tittet gjennom...

Link to comment
Share on other sites

veldig bra med forsøk på å holde kvaliteten på bidragene oppe her på forumet! Godt tiltak Redneck!

 

Når jeg ser hva du fikler med i andre tråder lurer jeg fælt på hvorfor du gidder å legge så mye jobb i en gammal mauser som kommer til å bli så stygg?

 

Forstår det slik at du gjør litt småjobber mot betaling, så hvorfor ikke bruke penga herfra til en skikkelig låskasse egnet til formålet, ei ny pipe med gjenger som passer og en skikkelig stokk?

 

Har inntrykk av at du frir mest til et publikum som er +-16 år uten kjøpekraft siden det du pusler med er det samme som jeg og kompisene puslet med når vi var på den alderen og pantet flasker til ammo. Har inntrykk av at du er noen år eldre og sannsynligvis har erfaring og midler (etter litt prioritering som hos de fleste) til å gjennomføre et litt mer formålstjenlig prosjekt i forhold til formålet.

 

Håper ikke du, publikum (eller Vestlandsjeger) tar spørsmålet ille opp, for det er ikke vondt ment, bare et gyldig spørsmål siden formålet er å treffe på langt hold som kan være krevende for redskapen.

 

 

Denne tråden og dette prosjektet føler faktisk eg er hyper aktuell for mange av oss som har godt oppfylte våpenkort og onkel blå vil neppe gi noen flere nødvendig våpen. Mange har en eller flere M98 versjoner liggende i ulike skap. Har selv 6 stk ( 2.stk M67, 1 stk. KV M59F1, 2 stk M98F1, og en M98 ombygd/sport/?) (fikk noen av disse billig, og i bytte mot kjøtt fra noen som skulle levere de inn under våpenamnestiet, og registrerte de heller på MEG :mrgreen::mrgreen: )

 

 

Det den store trollmannen her viser er hvilke mulighter som ligger i disse "gamle" M98 kreaturene, med ulike former for ombygging. Eg selv har et langvaring prosjekt med M59F1 modellen, med har ingen mulighet til å gjøre noen tilsvarende som dr. Von Trestokk der Rudnakke gjør. I fohold til trearbbeid ligger eg mer på grovarbeid med Stihl T26 og T39 (motorsager).

Med årene har eg blitt mer fasinert og "glad" i M98 kassene, og det utrolige potensial som ligger i de.

 

Ærbødisk takk til Raudnakke for enda en ny tråd å lese.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

:oops: Feil

.

 

 

Det har nok hent at eg tar feil i ting, men hva mener du er feil ?

 

Det som eg vil spesielt fremheve med å ha i eie en eller flere M98 modeller er mulighetene som ligger i disse.

 

M67 modellene med som er ombygd på kongsberg til DFS rifler, vil eg si ofte er noen sjulte juveler, i forhold til kvalitet og presisjon som ligger i disse riflene. Bruker selv en til koseskyteing i DFS, og har lånt vekk den andre til en kompis.

Med en enkel ombygging kan man lage seg en ypperlig VTR(varmitTacticalRifel) med en av disse. Vil også fungere godt il Bøjakt. Har gjort dette med min KV 59F1, satt på Leopold QR montasje, fatt bygd en en Ståldemper på ca. 40 cm som (bygd hos en lokal børsemaker)demmer smellet til ca .22 skudd. Har fåreløpig den orginale stokken på (virker godt som den er), men drømmer om å få satt på en McMillan A2 stokk, eller en B&C Tactical/varmit. En KKC stokk er heller ikke å fornekte.

En annen ting man kan få gjort er å få kamret om løpet på en M67 i 6,5x55 til 6,5/284, og da har man plutselig en god langholdsrigg.

 

Med en standar M98F1 børse fins det også mange muligheter også.

jeg fåretrekker å ha en som den er i orginal stand, da det er litt "historisk" sus over disse børsene. Har en 1938 modell som eg pleier å skyte opp med hvert år, er kjekk å ha som en reserve børse, og har faktisk brukt den på jakt i områder der det ikke er mulighet til å bruke kikkert. Ellers så eg i et JHV at det hadde "testet" ut ulike tyer for enkel ombygging med å sette på rødpunktsikter på en M98F1. De anbefalt å sette på et enkelt kikkertsikte feste fremme på låskassen (mener eg), og du fikk en "enkel" scout børse.

 

Med en M98 kasse har mean også mulighet til å få bygd seg en skikkelig "Custom" børse etter sine egne drømmer.

Har sett og siklet på noen av disse kusthåndtverken og drømme selvfølgelig selv om en slik.

Med en M98 kasse kan man bygge seg våpen helt opp i kaliber 458 winmag (noe som er i drøyeste laget for meg :wink: )), men kansje heller noe i 375 HH, 375 Ruger, 338 Winmag, 338 Federal, 416 Taylor, 9,3x62 og andre godsaker.

 

Eg ser ikke vitsen i å bygge om en stander M98 til en enkel jaktbørse, da økonomien i dette ofte er dårlig.

Ombygning av hevarm, ny sikring, og diverse arbeid kommer fort opp i hva en ny og god billibørse koster.

 

Mener at man skal lete lenge etter noe så driftsikkert som Rifle som er bygd på en god M98 kasse.

 

Derfor synes eg at Raudnakkes nye prosjekt er spennende. Har som sagt ikke selv kompetanse til å gjøre noe særlig trearbeid, bortsett fra motorsag og vedkløyving, og vil selv derfor aldri kunne sette igang med ett slik prosjkt (hvis eg ikke hadde hatt en haug med slike stokker( blitt mye prøving, masse feiling, og mye vedkøyving på disse stokkene hvis ikke mange av medlemmene her på kammeret vil donere noen slike stokker til meg. Har som sagt både Bajonettsag, stikksag og sirkelsag + ulike pussemaskiner, vinkelsliper som kan brukes i et slik prosjekt. Å går det skikkelig til helvete kan eg altid bruke en av mine fire motorsager + naboens vedkløyver på traktor med styrke på opptil 7 tonn))

 

Hadde blitt litt av en tråd:

 

"MADMADS M98 Stokk, oppussing med svært grovt verktøy"

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering her:

 

Siden jeg i min svakhet for Kongsbergprodukter presterte å kjøpe den Lakelanderen som hang under Swarovskien mot et lite pristillegg har jeg bestemt meg for at de to hører sammen..

 

Det ser dog ut som om jeg klarer å holde lavbudsjettprofilen likevel..

Under rydding oppdaget jeg at jeg jo har et billigsikte med nogen forstørrelse liggende;

Et TamPong Long Range Tactical Sniper 4-16x50 med targetturrets, lysdiode i retikkelet og gudene vet hva mer..

 

Testa det så vidt på 222'en til jentungen tidligere i vår og optisk sett var det slett ikke ille..

 

Trenger nå bare å oppdrive et par høye 30mm. leupold standardringer, så er det prøveskyting neste..

Link to comment
Share on other sites

Her er det en del fok som har greie på gamle mausere ser jeg.

En kompis av meg har en gammel banemauser (M59F1 tror jeg) som vi har funnet ut at vi skal prøve å bygge noe brukbart av.

Bakre låskassebro er filt ned ganske mye for å feste diopteret, så vi tenkte å frese ned diopterfoten og feste en kikkertskinne i den, men på fremre bro må den gjenges i låskassa.

Hvor skal man sette skruene? Tenker på låseklakker og slikt inne i kassa. Er det standardiserte mål mellom skruene?

Skinne skal vi lage fra et picatinny emne, så vi står ganske fritt.

Regner med at det er en fordel å ta ut pipa når man skal bore og gjenge fremre bro, kan man i samme slengen bli kvitt ringen som skal feste fortreet?

Denne ser ut å sitte mellom kassa og løpet? Er det bare å fjerne denne?

Eller må den være der for at pipa kommer tilbake dit den skal?

Link to comment
Share on other sites

Ringen til overtreet på M59 har ingen funksjon anne enn å holde treet på plass, så denne er det bare å dunke vekk. Jeg ser de helt klart som en fordel å ta ut pipa når det skal bores og gjenges for montasje, men jeg har også sett børsemakere som har gjor dette med pipa i..

 

Hullavstander er det vel ingen entydig standard for på M98, men å bruke samme som f.eks. Leupold sine gjør det hyggeligere hvis børsa en eller annen gang skal bygges om til jaktrifle..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Riggen står nøyaktig slik som i min siste posting den...

 

Har i vinter slitt med helseplager, og har hatt så lite styring på hendene at jeg ikke har fått gjort noe særlig børsearbeid utenom litt duracoating og litt oljebehandling.. Har faktisk ikke løsna et skudd siden jakta heller.. :(

 

Kjenner dog at jeg er på bedringas vei, så når jeg har fått tatt unna noe oppdragsjobbing som skulle vært ferdig i fjor tenker jeg at jeg er i gang igjen.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg ikke må sveive i gang mitt prosjekt igjen også. Satt faktisk og kikket litt på durano.no i går for og finne meg rett farge i forhold til stokken som er en fajen walking varminter i grå laminat. Noen forslag til farge på stålet? Beklager litt låning av tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...