Jump to content

Prosjekt El Cheapo langholdsrigg.


Raudnakke

Recommended Posts

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I dag skal jeg lære bort noen småtriks som kan være greie å ha hvis du bestemmer deg for å modifisere en kolbe...

 

Jeg har tidligere nevnt at utgangspunktet mitt er en M67stokk..

Denne har som de fleste eldre kolber beregnet for åpne sikter et større fall ved hæl enn fremme på kammen.. I tillegg til at den er for lav for optikk har denne også en ubehagelig radius helt fremme..

 

Jeg kan røpe at denne riggen etterhvert vil få et sånn "Saddle Type Cheekpiece", men for at ikke denne forhøyeren skal bli for vinglete fremme bestemte jeg meg for å øke kolbens tykkelse der foran, rette opp kolbekammen etter kjernelinja og rette anlegget til 90 grader på kjernelinja..

 

På denne stokken er overkant av fremtreet paralell med kjernelinja..

Hva er da mer naturlig enn å bruke dette som referanse?

 

Et langt vater festes til fremtreet med limtvinger:

 

normal_Lrm701.jpg

 

Vi ser her tydelig fallet på kolberyggen i forhold til kjernelinja:

 

normal_Lrm702.jpg

 

Vi ser også at anlegget ikke er i vinkel med kjernelinja:

 

normal_Lrm703.jpg

 

Kjapp runde med saga, så er det i orden...

 

normal_Lrm704.jpg

 

For å få en limflate for den nye kolberyggen så bruker jeg en distansekloss som jeg fester på vateret med flere limtvinger:

 

normal_Lrm705.jpg

 

Denne fungerer også fint som anlegg for håndsaga, slik at kuttet blir ganske plant og i rett vinkel horisontalt..

 

Liten økt med håndsaga senere så ser det slik ut:

 

normal_Lrm706.jpg

 

På avskjæret ser vi tydelig hva jeg mener med fall og radius på kolbekammen, slik som foran:

 

normal_Lrm707.jpg

 

..og bak:

 

normal_Lrm708.jpg

 

På det siste bildet ser vi også at jeg nå kan føre en litt mer anstendig radius helt opp fremme på kolbekammen. Snittet er også rimelig jevnt, bare litt lett pussing så er det klart for liming..:

 

normal_Lrm709.jpg

 

Jeg får lete frem bjørkeplanka mi og lage meg et stykke som passer til ny kolbekam.

 

Vi snakkes..

Link to comment
Share on other sites

Like morro hver gang å titte innom trådene dine! Skal se det blir ei langhold rifle som tukter det meste!

Er du en tilnærmet like stor trollmann bak avtrekkeren som med verktøy og lurium,ja så kommer de fleste til kort med sine svindyre super-duper tactical rigger.

For at en god mauser virker har jeg testet flere ganger på Kongsberg i min tid i grønt:-)

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg ikke fått gjort så mye annet enn å skuffe snø, men noe er det jo blitt...

 

Sist så sagde jeg av den gamle kolbekammen, og i dag fant jeg frem ei tørr gammal bjørkeplank og sagde meg en bit av den..

 

normal_Lrm801.jpg

 

Etter å ha tilpasset limflatene til hverandre, skar jeg høyden på klossen slik at sluttstykket akkurat går over. Klossen er også paralell med kjernelinja:

 

normal_Lrm802.jpg

 

Jeg skar også klossen et par mm. breiere enn kolben i bredden.. Det er atskillig lettere å gjøre denne grovformingen når klossen er løs enn når den er limt fast..:

 

normal_Lrm803.jpg

 

Av samme grunn justerte jeg også vinklene på siden og på toppen sånn litt grovt..:

 

Lrm804.jpg

 

På det siste bildet ser du tydelig hvor mye jeg har hevet kolbekammen..:

 

normal_Lrm805.jpg

 

Jeg får røre sammen litt epoxy og lime dette i hop når jeg tar pause for helga..da burde det være herdet og klart til videre forming på Mandag.... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nokk en gang utrolig bra Raudnakke

Ikke nokk med at du er flink med hendene, du kan jo alt mulig rart også.

Jeg er sikker på at flere leter frem gammelmausern fra skapet sitt og begynner å tukle litt med den etter å ha lest denne tråden (inkludert meg selv)

 

Stå på Raudnakke! (Tråden er forresten lest 6196 gang og enda gjenstår det mye morsom lesning) :D

Link to comment
Share on other sites

Tenkte sånn smått at jeg kunne vise et lite triks eller to når det gjelder liming...

 

Jeg går ikke i detalj på lim, preparering og teknikker her.. de som måtte være interessert kan lese litt mer detaljert om det her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=258145#p258145

 

En lettvint løsning for at tvingene ikke skal gli er å ta en trebit og sage et V-spor i det:

 

normal_Lrm901.jpg

 

På det samme bildet kan du også se at jeg har klippet 6-7mm. av et par stifter og slått inn i limflata på kolben. Deretter spisset jeg disse med ei fil, og på den måten unngår jeg at de to bitene glir sideveis når jeg skrur til tvingene...

 

På det neste bildet er flatene massert med lim.. Jeg lar dem ligge sli en halvtimes tid, slik at limet trekker godt inn i porene:

 

normal_Lrm902.jpg

 

De neste par bildene viser dette satt sammen, og med limtvinger på:

 

normal_Lrm903.jpg

 

normal_Lrm904.jpg

 

Nå skal det hele få stå resten av helga og herde...

Link to comment
Share on other sites

 

I kammerenden ble det så dreid gjenger for Large Ring Mauser

 

normal_Lrm501.jpg

 

Morro prosjekt! :D

 

Men når du nå har tilgang på dreibenk, hvorfor øket du ikke diameteren på pipen, slik at du kunne la pipen bryste mot en rettet front?

Jeg har endelig sett piper som har gått meget bra med din løsning, men her ønsker man jo gjerne å hente ut max? Gjenger litt på undermål og en forholdsvis beskjeden anleggsflate som ikke alltid er like rett...?

Jeg pleier å dreie ned sauerpipen til 20 mm ca 50mm innover pipen, gjenge, og så skru på en mutter med 32mm dia som så dras godt til og så dries ned til rett profil med mausergjenger.

Da får du en pipe som ligger ann mot nesten hele fronten på kassen.

Du vet da også at pipen er parallell med låskassen, om du senere skulle få lyst på en picatinny-skinne. Som det er nå kan du jo bare vri kikkerten i montasjen til den er prallell med løpet, men det er vel ikke akkurat den mest stabile montasjen i tillegg til at den ikke er vinklet.

 

Det er jo selvsagt bare et spørsmål om hvor langt man vil dra den, men alt dette er jo ting du kan gjøre selv...?

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, Fossdal..

 

Nå har det seg sånn at dette arbeidet ble unnagjort for noen år sia, den gang dette var tenkt spm ei jaktrifle og ting ser ut til å virke tilfredsstillende som de gjør..

Hadde jeg derimot skulle gjort dette nå, så fremstår din løsning som klart den beste :D

Link to comment
Share on other sites

Limet har nå herdet såpass at jeg tok av limtvingene... Siden temp'en her i verkstedet ligger på en 15-16 grader om natta avstår jeg foreløpig fra seriøs høvling, men jeg måtte likevel prøvemontere litt for å kjenne på hvordan dette ble:

 

normal_Lrm1001.jpg

 

Jepp...Sluttstykket går fremdeles an å få inn og ut..:

 

normal_Lrm1002.jpg

 

Og et lite skråblikk fra "Førersetet"...Se bort fra hevarmen forløpig.. der skal det gjøres litt arbeid :wink: :

 

normal_Lrm1003.jpg

 

Nå skal stokken få herde til i morgen, og i mellomtiden får jeg gruble ut neste trekk...

Link to comment
Share on other sites

Her ble det mye verktøyprat gitt... :wink:

 

Får fylle på med litt bilder på denne siden og da..

 

De fleste som har fulgt med på mine tråder vet at jeg er mest glad i klassiske linjer og håndverktøy.

Siden dette prosjektet begynner å bevege seg mot protesemakeri ala Hjelpemiddelsentralen kan jeg jo likegodt kjøre med litt moderne hjelpemidler ..

 

Jeg har sånn smått begynt på å tenke på plasseringa av høyrehanda, og begynt på uttaket for tommelen:

 

normal_Lrm1101.jpg

 

Da tommelen var i sånn nogenlunde riktig høyde, tok jeg tak i grepet og med en blyant merket jeg hvor fingrene ble liggende..:

 

normal_Lrm1102.jpg

 

Jeg var en tur på Biltema for å se om jeg kunne finne meg en passelig rundrasp på lørdag...

Det fant jeg ikke, men jeg fant denne nusselige trykkluftdrevne slipemaskinen til drøye hundrelappen og det settet med lange slipesylindre til rundt 60,-..:

 

normal_Lrm1103.jpg

 

 

Denne er såpass liten og hendig at det nesten blir som å jobbe med manuellt verktøy.. En liten runde med passe tjukk sylinder og det ser slik ut:

 

normal_Lrm1104.jpg

 

Litt mer finjustering for fingrenes vinkel:

 

normal_Lrm1105.jpg

 

 

Ennå mer prøving og merking med blyant:

 

normal_Lrm1106.jpg

 

..så tar et anatomisk grep etterhvert sin form..:

 

normal_Lrm1107.jpg

 

Nå blir det å finjustere og glatte litt utover.....

Link to comment
Share on other sites

Steike så bra. Dette er rett og slett en knall tråd. Gleder meg til fortsettelsen.

Men har ett lite teknisk spørsmål. Skal du ha oljefinish ala raudnakke på denne og, eller ser du for deg en mer praktisk tilnærming ala duracote eller liknende. Det hadde unektelig vært tøft med langholdsrigg med en sånn oljefinish ala den du gav Angelina.

Link to comment
Share on other sites

Får vel røpe det da... Her blir det DURACOATE.... 8)

 

Ei sånn protesebørse blir ikke pen okkesom, og det er ikke mye liv å hente ut av Kongsbergs bøkelaminat heller :lol:

 

Har ikke akkurat tenkt å gå bananas med duracoatedesignet...en svart matt på hele greia, slik at jeg får brukt restene fra Myserprosjektet før herderen går ut på dato.. :wink:

Og så blir vel Vetlus glad og... :mrgreen:

 

Og Eirik....Siden du følger med her, så tror jeg pinadø jeg skal montere noe plastikk..så blir du også glad..... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt lyst til å ta en liten refleksjonspause i kveld...

 

Mange mennesker har henvendt seg til meg i tråden, på PM, på Chatten osv. angående dette prosjektet...

Det synes jeg er bra, siden litt av hensikten med tråden er å skape engasjement..

 

Dette er også mange som har gode innspill og ideer til hvordan børsa kan bli bedre, og dette er jo nyttig for dem som vurderer noe lignende. Jeg personlig har noen konkrete mål med dette prosjektet.. Målene og deres prioritet kan kort listes slik:

 

:arrow: Skape underholdende lesestoff på forumet

:arrow: Vise litt hva man kan få til hjemme med relativt enkle verktøy

:arrow: Inspirere andre til å lære seg litt mer enn å bare dra kortet

:arrow: Se hvor billig det går an å lage ei børse som fungerer til formålet

:arrow: Se om børsa faktisk fungerer til formålet

:arrow: Bidra til miljøet ved utstrakt gjenbruk :wink:

:arrow: Skape fred i verden....

 

Det siste er en smule ambisiøst, jeg vet det, men jeg måtte bare ha det med :mrgreen:

 

Jeg blir derfor svært glad for at folk gidder å følge denne tråden, og jeg ber folk derfor ta dette prosjektet for det det er... Et uhøytidelig morroprosjekt..Et lite bidrag til forumet i agurktiden..

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Skape underholdende lesestoff på forumet

:arrow: Vise litt hva man kan få til hjemme med relativt enkle verktøy

:arrow: Inspirere andre til å lære seg litt mer enn å bare dra kortet

:arrow: Se hvor billig det går an å lage ei børse som fungerer til formålet

:arrow: Se om børsa faktisk fungerer til formålet

:arrow: Bidra til miljøet ved utstrakt gjenbruk :wink:

:arrow: Skape fred i verden....

 

Du så langt ligger du bra an da.. den siste er vel litt vanskelig å gjøre noe med alene, man sammen kan vi jo alle prøve å skape fred på kammeret? ;)

 

Som du sikkert har skjønt har du inspirert mange her til å lete fram gammelmausern (deriblant meg selv) hvis alle maser like mye som meg så har du vel snart en heltidsjobb i å svare på alle spørsmål. Det har vel aldri vært så stor etterspørsel på 6,5-06 løp som det ble etter at du lagde denne tråden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Blir nok ikke noen demper på denne... :wink:

 

Jeg har riktignok en heelt ubrukt sånn thermos av anerkjent Norsk fabrikat liggende i en skuff, men ser ikke helt behovet for den på denne riggen..

 

Riggen blir såpass tung at den er uegnet for jaktbruk. Hørselvern er det jeg bruker på banen.. Minimum løpslengde på dette kaliberet anser jeg for å være 65 cm. og med den børsevekta er ikke rekyl et tema engang.. 8)

 

På denne bakgrunn ville en demper både fortone seg som unødvenig og kostnadsdrivende for prosjektet... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt å alltid følge med på dine tråder Raudnakke, og denne er intet unntak! Du er utrolig flink med det du holder på med, og der er innmari morro å lese samt få mange tips på hvordan forskjellige teknikker kan brukes.

 

Jeg er utrolig spendt på hvordan sluttproduktet blir (jaja, jeg vet du har skrevet tidligere at du ikke vil fokusere så mye på sluttproduktet, men jeg kan likevel ikke la være :mrgreen: ), og hvordan du gjennomfører prosessen videre mot sluttproduktet.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl om jeg ikke er noen stor "Tacticool"fan, har jeg av rent faglig

interesse studert en del av riggene som de litt mer dedikerte

langholdsskytterne rundt meg på standplass bruker..

Siden jeg i flere tiår har studert stokkformer, har også utforminga av disse

vekket min interesse og ett fenomen har jeg bitt meg litt merke i..

 

Mange av disse stokkene har en utskjæring på undersiden av kolben,mellom

pistolgrepet og kolbekappa, slik at det nermest blir en "krok" et stykke

foran kolbekappa..

Dette ses tydelig på dette bildet av en McMillan A5 som jeg har lånt fra

deres nettside:

 

a-5_lg.jpg

 

Hensikten er å bruke venstrehanda til å støtte/trekke kolben mot skuldra ved

skyting med tofot eller frontrest. Da jeg fikk prøve TRG'en til Makkieboy,

forsto jeg faktisk verdien av denne detaljen.

 

Studerer vi bildet av A5'en litt nøyere, ser vi også at undersiden av kolben

bak denne "Butthook'en" er tilnærmet påaralell med kjernelinja..

Dette vil gjøre bruk av anleggspose på kolben mye stødigere..

 

Jeg kom frem til at disse detaljene ville jeg ha på denne riggen, og siden de

ikke koster stort mer enn litt arbeid satte jeg i gang..

 

Jeg har tidligere rette opp kolberyggen etter kjernelinja og satt pitchen 90

grader på denne. Dette gjør det lett å merke opp en paralell linje på

undersiden for å sage til en flate..:

 

normal_Lrm1201.jpg

 

Faktisk så har jeg tegnet opp en del slike støttelinjer for å måle ut

forskjellige ting:

 

normal_Lrm1202.jpg

 

For dem som måtte ha sovet i sløydtimene, viser jeg på det neste bildet et

lite poeng.. Skal du sage en nogenlunde rett flate på frihånd, så merk opp to

linjer du følger. Her sager jeg etter linja på siden, samt etter ei linje på

kolbekappesiden som er merket opp 90 grader på hverandre. Saga jeg bruker er

en Japansk type fintannet trekksag..

 

normal_Lrm1203.jpg

 

Denne sagen lager et pent snitt, og sager uhyggelig rett når den brukes

riktig:

 

normal_Lrm1204.jpg

 

På denne flata kommer jeg til å lime på en rektangulær kloss som jeg former

til.. Dette blir gjort på akkurat samme måte som da jeg rettet opp og

forhøyet holberyggen, så jeg pster ikke noen videre bilder og beskrivelser av

det..

 

Jeg tror faktisk at jeg bare gjør ferdig denne biten, og så tar jeg noen

dager på hytta mi oppe på heia.. Med litt flaks så har kanskje all kranglinga

her på forumet, som ikke ikke akkurat gjør meg så veldig motivert for å poste

videre, gitt seg litt til jeg kommer ned igjen..

 

God helg..

Link to comment
Share on other sites

fantasisk lesing å kunne gå innom disse tråden til Raudnakke å få roet litt ned fra hverdagens mas..

 

stå på Raudnakke, den jobben du gjøre betyr mye for meg ( og sikkert mange andre og), vi får tips til hva vi enkelt kan gjøre, problemet er at det ser så lett ut når du gjør det, mens for oss andre blir det mer klabb og babb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoppsann... Nei, jeg har ikke flytta på hytta permanent men av og til må jeg tilbringe mer tid med familien enn i verkstedet :wink:

 

Det går faktisk utmerket an å lime direkte på den flaten Fossdal...Epoxy liker faktisk en litt ru overflate bedre enn en glattpusset. Jeg har i mange år drevet med bygging av Experimental-fly, og i den bransjen lager vi limprøver av hver eneste blanding. Disse limprøvene destruksjonstester vi for å se hvor bruddet går. Kravet er at 90% av limfugen skal være intakt, dvs. at bruddet skal være i treverket. Såfremt flaten er plan, holder det derfor å avfette..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har limt påbygginger på mauserkolben min med epoxy (araldit, mener den var rød eller grønn) der bare tok jeg kutt med bandsag å limte plane flater. Dette skjeftet har jeg brukt siden slutten av 90 tallet å det har vært utsatt for endel ekstreme forhold uten at det ser ut til å ha vært noe problem. Så jeg tror det vil holde godt om man bruker bra lim.

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på at dette er god lim, Raudnakke, men det tar jo så langt tid!

 

Jeg får røre sammen litt epoxy og lime dette i hop når jeg tar pause for helga..da burde det være herdet og klart til videre forming på Mandag.... :wink:

 

Har du prøvd med vanlig tynnnflytende superlim? Her kreves noe planere overflater eller rene brudd, men du kan begynne å bearbeide de sammenlimte delene med en gang.

Så her i en annen tråd at du limte en sprekk i et pistolgrep, der kan jeg garantere at superlimet trenger inn lenger på 3 sek enn epoxyen gjør på 3 timer, blir garantert like sterkt og hele jobben gjøres på en halv time - og det er med opprensking av nettskjæring og oljing.

Et annet tips er å ha trevoks i nettskjæringen rundt, så slipper du å få så mye herdet lim der.

 

Vær snill å ikke ta dette som kritikk, bare et input fra en som har levd av dette i 20 år... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...