Jump to content

Langholdsjakt, hva & hvordan


Poacher

Recommended Posts

Dette har blitt en veldig seriøs og informativ tråd! Applaus for at du tar opp et betent tema, og får frem realitetene Poacher.

 

Et sprøsmål når vi snakker om utstyr:

 

Forstørrelse på siktet for denne typen jakt? har det noe for seg med mer enn 16x? I andre tråder er dette debattert, men det kan være fint å få din mening om saken. Vi har observert at du har et PMII 5-25x56. Dette står i kontrast til Roes mindre sikter. Hva er argumentene for og mot høy forstørrelse på slike sikter? Ikke bare smak og behag vel?

 

Det vil vel også synke inn hos mange her på forumet at de fleste som bedriver langholdsjakt faktisk vet hva de driver med. Det er ikke noe man gjør på innfall... At kunnskapsnivået og ferdighetene her faktisk står i forhold til hva man gir seg i kast med. Slik sett er det er ikke annerledes enn annen jakt. Som man ser at tidligere innlegg her så har deltakerne i debatten faktisk en viss faglig tyngde. Det er lite synsing, og det er bra!

 

Når det gjelder langt hold, så er vel dette pr definisjon 500-600m og utover? Jfr andre tråder.. Innenfor 400-450m kan man klare seg utmerket med enklere utstyr. Roe har sågar predikert at vanlig utstyr holder til 1000m også, og det har han forsåvidt rett i - forutsatt tilstrekkelig presisjonspotensiale.

Men det har heller aldri skadet å bruke skikkelig utstyr til en oppgave, og god redskap er som kjent halve jobben... Om ikke annet så skaffer man seg en litt større margin.

 

(En liten digresjon:)

Brorskapet Den Gyldne Kule bør jo også passe seg litt for katten (njff og andre besserwissere) i disse juletider...:

Det kan jo være man plutselig befinner seg i avisen (igjen?), for som alle vet, i Norge er jo sånne mer eller mindre hemmelige brorskap veldig fyfy... :lol: Tenk hvor mye makt slike hemmelige brorskap får når de kan snakke sammen uten at andre hører eller får innsikt i deres gjøren og laden, nesten som slike ganske alminnelige middagsselskaper i private hjem :lol:

Var det noen som sa jantelov og nisselue her? :mrgreen:

 

Håper denne tråden får beholde det høye faglige innholdet, så får de som ikke kan/vil forstå/lære trekke nisselua godt nedover både ører og øyne og heller nyte julematen..

Link to comment
Share on other sites

Man lærer noe nytt hver dag, det er helt sikkert. Og idag lærte jeg noe igjen, da jeg leste innlegget fra Poacher.

Når man som jeg, driver med skyting 365 dager i året, og har drevet med det i 12-13 år, så tror man at man kan mye om det meste. Her har jeg tatt grundig feil, ikke bare idag, men gjennom mange år og situasjoner.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg disponerer skytebane, pluss ut mark, fritt hver dag gjennom hele året. Jeg drev tidligere med litt DFS, men etter at hjortejakta fyllte høst dagene, og nettene, så har jeg sluttet helt med dette. Å skyte hjorten på langt hold har for inntil noe få år siden, handlet om å skyte den på 200 meter. Kuler og BC var ikke tema, da de fleste kulene jeg sendte avgårde gjorde jobben. I tilllegg så er ikke 200 meter den avstanden som påvirkes mest av dårlig BC i en 6.5x55. Jeg har lest, og lest, og lest litt til, om det meste innen langhold, tung litteratur, mye engelsk, mange formler, mye å huske(for meg) og i mine øyne vanskelig å få til i praksis. Man henger seg opp i alle de små detaljene, slik at det som er mest naturlig av alt, faller helt bort, og i mitt tilfelle, pussing av løp.

 

Jeg har fra i mai frem til november i år skutt mer enn 2000 skudd, med ei god rifle med utskutt løp. Eller, det har blitt det nå iallefall. 1950 av disse skuddene har blitt skutt mot papp, stål og stein på hold på over 1300 meter. De andre har gått i fugl og i hjort. Når man trodde man hadde svaret på hvorfor man ikke treffer stålet på 600 meter etter et par dager med intens skyting, ca 150 skudd pr dag, så leser jeg nå at jeg mest sannsynlig skyter over, pga høyere hastighet etter mange skudd i skittent løp. Kan være jeg har sovet i timene, men i den litteraturen jeg har lest, har ikke dette vært nevnt som faktor, iallefall ikke på slik måte at jeg har brydd meg om det. Så når jeg nå får nytt løp over nyttår, så må jeg begynne å pusse MYE mer løp, og da kan det hende at jeg etterhvert klarer å sette kulene innenfor 60x40 cm stål på 1000 meter, flere dager på rad, uten å stille siktet i høyden, når vær og temp er lik fra dag til dag, som jeg har måttet gjort hittil i år.

Så gjenstår det etterhvert å se, om jeg blir flink nok, til å sette det ene skuddet der skal sitte, på hvilken som helst av de avstandene mine venner setter opp målene på. Om det blir å etterstrebe ett skudd på hjorten seinere, gjenstår å se. Tusen takk for informativ tråd, denne setter jeg stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte denne filmen da den kom : http://www.cabelas.com/p-0037486620296a.shtml men håret reiste seg på meg når jeg så disse jegerne snu seg mot kamerea sekunder etter at skuddet ble avfyrt.

Her er vi uenige, da jeg mener den filmen er meget bra. Jeg har fulgt John Burns gjennom flere år, og har stor respekt for den mann.

Edit; Må legge til at dette gjelder film No #1, i film No.2 så er det mer for å selge sine egne produkter. I utgave 2 er heller ikke John Burns med.

 

Man ser det ofte ved bruk av demper på korte hold at dyrene oppfører seg som på mellomlange hold og blir mye oftere på skuddplassen.

Det er sant, dyret aner ikke hvor skuddet kommer fra og blir ofte stående på plassen. Er det flere dyr i følge vil man kanskje få flere skuddsjanser. Se også video fra Roe omkring dette i Scotland nå i høst.

 

1# Da synes jeg det blir rart når trådstarter skal diktere hva som blir sagt på denne tråden og når noen sier noe som ikke faller han i smak så blir de bedt om å slutte å prate tull osv.

2# Hvem kan feks. beregne vinden presist i ulendt skogsterreng hvor vinden gjerne blåser i alle retninger?

1# Det er din mening, men det er jeg som har lagt ned mye arbeid i den. Og jeg gidder ikke å få den ødelagt av en eller annen. Vi har flere eksempler her inne på tråder som blir ødelagt av en eller flere personer. Så valget er enkelt, vil du delta? Så vis at du kommer fra et møblert hjem og kan oppføre deg :wink:

2# Enkelt, blåser det fra alle kanter og du er usikker på hva resultatet blir, så lar man være å skyte. Dette er jo vanlig praksis uansett hold regner jeg med?

 

1# Eg tykkjer nok likevel at mange gjer dette til ei unødig komplisert "sportsgrein", der mengden av detaljert fysikkteori, kulebanekompensering, "spotting" og anna får meg til å dra litt på smilebandet i blant.

2# Ein klarer seg godt med eit standard kaliber, -gevær og -ammunisjon til hald på både 300 meter og lengre. Så lenge ein har trening nok og kjenner våpen og kulebane i praksis.

1# Sant nok, mange gjør det mer komplisert enn det det trenger å være. Samtidig så følte jeg at man måtte ha med litt omkring det meste om langhold, slik at man ser sammenhengen. Så får man heller vurdere selv om hva som er viktig, og hva man trenger etterhvert som man får erfaring.

2# Det har jeg allerede skrevet litt omkring, og det er i kommende kapitel :wink:

 

Og idag lærte jeg noe igjen, da jeg leste innlegget fra Poacher.

Jeg har fra i mai frem til november i år skutt mer enn 2000 skudd, med ei god rifle med utskutt løp. Eller, det har blitt det nå iallefall. Når man trodde man hadde svaret på hvorfor man ikke treffer stålet på 600 meter etter et par dager med intens skyting, ca 150 skudd pr dag, så leser jeg nå at jeg mest sannsynlig skyter over, pga høyere hastighet etter mange skudd i skittent løp. Kan være jeg har sovet i timene, men i den litteraturen jeg har lest, har ikke dette vært nevnt som faktor, iallefall ikke på slik måte at jeg har brydd meg om det.

 

Da er jeg godt fornøyd allerede jeg om bare en person har har fått et tips :D Ække så kravstor vettu :wink:

Du har pusset i løpet av de 2000 skuddene? Jeg håper hvertfall det, ellers har du mest sannsynlig "knekt" pipa.

Dette ga meg et påskudd til å lage en tråd omkring riflepuss :wink: noe jeg har hatt i hodet en lang periode. Må bare få "ånden" over meg og skrive, ta bilder etc... Men det vil bli en helt egen tråd omkring riflepuss.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Da er jeg godt fornøyd allerede jeg om bare en person har har fått et tips :D Ække så kravstor vettu :wink:

Du har pusset i løpet av de 2000 skuddene? Jeg håper hvertfall det, ellers har du mest sannsynlig "knekt" pipa.

Dette ga meg et påskudd til å lage en tråd omkring riflepuss :wink: noe jeg har hatt i hodet en lang periode. Må bare få "ånden" over meg og skrive, ta bilder etc... Men det vil bli en helt egen tråd omkring riflepuss.

 

Du har nok tipset meg også, så da er du ihvertfall oppe i 2 stk! :mrgreen::mrgreen:

 

(Var ikke klar over det med pussinga jeg heller.... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at jeg er overveldet over antall visninger på denne tråden. Og ikke minst responsen på PM

Passerte 1000 visninger etter 9 timer :shock:

Passerte 4000 visninger etter 3 døgn :D

 

Eneste som ikke har skjedd enda er at MV ringer :lol: Han pleier dette etter at jeg har gått "online" med en eller annen tråd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg pusset pipa mellom alle skuddene. Jeg pusser ikke pipa etter x antall skudd, men etter x antall dager i bruk. :) Pipa i dette våpenet har fått 4000 "vanlige" 6.5x55 ladninger gjennom seg, og i mai, brotsja jeg den som tidligere sagt om til 6.5x65RWS. Og skjøt så et par tusen skudd etter det. Presisjonen på normale hold (100-300m) har væt upåklagelig hele tiden, men fra 600 og utover, så har det vært noe varierende resultat de siste 4-500 skuddene. Har pusset løp, vasked demper, demontert alt av børse og montasjer, men resultatet ble det samme. Jeg kunne skyte på 600 meter, innskutt på 150, da kneppet jeg 65 knepp opp, med treff senter. Etter x antall skudd fordelt utover uka, endte jeg ned på 57 knepp. Uten pussing. Noen dager seinere, etter at løpet var blitt pusset, og jeg hadde skutt på andre hold, var det tilbake til 65 knepp på 600. Og jeg har altså ikke skjønt at det hadde med belegg i løpet å gjøre :)

 

Mulig jeg bør sende deg en blomst, som takk for tipset :)

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at jeg er overveldet over antall visninger på denne tråden.

Jeg er en av dem som har generert klikk til tråden din. Trodde aldri jeg skulle si dette, men slik denne tråden utvikler seg, er den blitt riktig så fin! Takk. :)

 

(Og neida: Dette er ikke ironisk ment.)

Link to comment
Share on other sites

Må bare si at jeg er overveldet over antall visninger på denne tråden. Og ikke minst responsen på PM

Passerte 1000 visninger etter 9 timer :shock:

Passerte 4000 visninger etter 3 døgn :D

 

 

Ha! Blåbær! Det er lenge igjen til du slår "Pistol til politi"-tråden som jeg hadde på Sluttstykket.no :wink: Men det skal sies at denne tråden holder langt bedre kvalitet.

 

Stå på, Poacher!!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne dele en erfaring som jeg har gjort med pussing av riflepiper og presisjon. (Må presisere at dette er ingen påstått sannhet, men en observasjon som har stemt for meg basert på min skytting).

 

Den første riflepipa jeg begynte å skyte med var en .243 win.(Sako Varminter). Denne pusset jeg med bronsebørste, alle mulige typer olje, solventer, skum, plugget den og fylte den med mantelfjerning etc..etc. Pipa var helt utrolig hormonel. Fjernet jeg all mantelen ville ikke pipa levere samlinger på sitt beste før det var skutt min. 20 skudd. Rundt 70-80 skudd forsvant presisjonen igjen. Mellom disse skuddene leverte den en gjennomsnittlig presisjon under 20mm og gjerne ned mot 10-15mm (på 100m) med de beste ladningene. Denne pipa levde ca. 3000 skudd før skuddbildet åpnet seg. Rett og slett en frustrerende pipe da jeg aldri hadde kontroll på om den ville levere den samlingen jeg forventet. :(

 

Byttet ut pipen med en 200str pipe i .308 som jeg kappet til passe lengde. Denne pipa blir kunn pusset med JB-pasta og pussepropper (VFG) som er ca. 0,5mm større enn kaliberet for at den skal gå trangt igjennom. Jeg pusser i snitt mellom hvert 50-100 skudd, og til all synlig mantel er vekke fra munningen og 5-10cm ned i pipa. Når jeg oppbevarer løpet konserverer jeg det med en tynn olje (Gunslick el. Kleenbore), for så og fjerne den med en VFG propp før skyting. Dette gjør jeg også om jeg ikke pusser med JB-pasta. Denne pipa leverer sammlinger under 20mm uansett om det er første eller siste skudd. Har testet dette med å skyte de 5 første i en samling for deretter og skyte de 5 siste skuddene på samme samling ved flere anledninger. Pipa er nå skutt ca.3000 uten forandringer. :)

 

Den samme erfaringen har jeg fra STRen i 6,5 som jeg behandler på akkurat samme måte. Den pipa som står i nå er skutt ca.3500 og sammler eksepsjonelt bra. Kunne nesten ha vært brukt til BR. :mrgreen: Jeg har nok vært heldig med dette eksemplaret. (Men jeg ser jo at mange har meget god presisjon i sine STRer om de luker vekk dårlige ammo, dårlige bedinger/momentproblemer og oljeproblemet mellom pipe og kassa)

 

Hadde vært interessant og visst om andre har tilsvarende erfaringer med pusseregimer.

 

(Når jeg har sagt dette, så må jeg også si at jeg oppfatter .243 win. som et mer hormonelt kaliber enn 6,5 og .308, basert på høy hastighet og mantlig.)

Link to comment
Share on other sites

Forresten, jeg tar av meg hatten og klapper hæla sammen for hvor bra du beskriver teori og praksis for å treffe på lange hold, Poacher.

 

De tingene den mannen skriver faglig om å skyte på lange hold holder definitivt vann.

 

Så kan vi sikkert være uenig om hvor langt hold man skal skyte dyr på, osv. Men den faglige biten om å treffe ting på lange hold er meget bra både fra Poacher og Roe (som er guruene på feltet her inne)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Utrolig interresant tråd! Hatten av for deg Poacher, setter utrolig stor pris på at du gidder å legge så mye arbeid i dette, og dele det med oss!

 

Har fått meg til å begynne å sikle på ny avstandsmåler og div optikk! :wink:

 

Nå her jeg ventet siden i fjor på fortsettelsen! Kommer den snart?

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner abstinensen på mer langholdsstoff å gjøre seg gjeldende, når får vi mer? :D

 

En tråd der du forteller litt mer om ditt syn på løpspuss hadde også vært veldig interessant.

Mange mener mangt om dette, men dere i BR miljøet er faktisk avhening av at løpene faktisk går best mulig, og da setter jeg større lit til deres råd på området :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Angående det at stokken må passe i lengde og høyde:

 

Fra Roe sin langholds-cd mener jeg å huske at det var ganske viktig at stokken ga god kinnkontakt. På den siste blogg-snutten som Roe la ut så det ikke ut til at kinnkontakten var allverden. Skal man ha kinnkontakt med 56-objektiv på siktet må man forhøye stokken endel, og det er jo litt tungvindt om man har et mindre sikte til samme børsa, eller ønsker å ha mulighet for å bruke de åpne siktene.

 

Er løsningen en utskiftbar eller regulerbar kolbekam, eller er det egentlig ikke så nøye?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er løsningen en utskiftbar eller regulerbar kolbekam, eller er det egentlig ikke så nøye?

 

Tror det kommer an på skytestilen din. Jeg ligger ikke på langt nær så hardt ned på kolben nå som for noen år siden... "skytter-evolusjon" kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Poacher, hva mener du om remington 700 police utgaven i 338lm til slik jakt?

 

Eller alle andre for den saks skyld? :)

 

.338LM er en meget potent sak. Bakdelen er høye driftskostnader som du bør være klar over. Driftskostnader er hylser, kuler og krutt.

 

Remington 700P skal være en mer påkostet mod. enn std. Remington. Det finnes et hav av extra stæsj til den osv...

Hvilke andre tenker du på?

Link to comment
Share on other sites

Tja, da klamper vel jeg i klaveret igjen da, og blir hengt ut for å være negativ og uvitende osv., men det kan jeg leve med...

 

Poacher: du skriver at du ikke i din villeste fantasi kan se noe kritikkverdig mot jakt på 800 meter osv. ?

 

Det er her jeg blir uenig...for hvor lang tid bruker du egentlig på å gå/løpe 800 meter hvis dyret blir skadeskutt ? Hva kan skje på de 2 sekunda det tar for kula å treffe viltet ? Alle som går hardt inn for å trene på langhold kan treffe akkurat hva dem vil på 800 meter, men hva hvis dyret tar et steg fram ? Blir støkka av noe ved seg eller andre uforutsette ting, og setter flukt i "100 km/t" ?

 

Og hva i all verden er vitsen med å skyte vilt på lengst mulig hold ? Er det ikke litt morro å snike seg innpå, eller sitte på en post og vente, sånn at man får "nærkontakt" med viltet ? Her kreves det også at man sitter stille og ikke lager "en lyd". Ved å skyte på lengst mulig hold, så kan man jo kjøre ei stridsvogn for den saks skyld, uten at viltet reagerer.

 

Jeg har sett div. langholdsjakt videoer på youtube, og der har jeg sett enestående bra skyting, og jeg så en en gang som var veldig tvilsomt om at viltet ville være dødt. For det skuddet satt ikke mye bra akkurat. Dette var vel på ca. 1000 meter hvis jeg husker riktig. Og da jeg så holdet...dem zooma helt inn på viltet med kameraet, og zooma ut igjen helt til vi var oppe ved skyttera, og det så så lite interessant ut, at jeg knapt har sett maken.

 

Langholdsskyting er og blir forbeholdt til skiver, eller gong inni mitt hue. Men som nevnt før, så får hver og en gjøre det dem føler for. Men jeg forbeholder meg retten til å være uenig, og sette mitt synspunkt på trykk.

 

Ønsker deg uansett lykke til med prosjektet ditt, og i tillegg vil jeg si at jeg bare har lest ditt innlegg Poacher 8)

Link to comment
Share on other sites

Poacher, hva mener du om remington 700 police utgaven i 338lm til slik jakt?

 

Eller alle andre for den saks skyld? :)

 

.338LM er en meget potent sak. Bakdelen er høye driftskostnader som du bør være klar over. Driftskostnader er hylser, kuler og krutt.

 

Remington 700P skal være en mer påkostet mod. enn std. Remington. Det finnes et hav av extra stæsj til den osv...

Hvilke andre tenker du på?

 

 

Mente om det var noen andre som hadde noen meninger om denne:)

Driftskostnadene ved hjemmelading er ingen problem :) regnet på dette før jeg bestillte.

Link to comment
Share on other sites

1# Poacher: du skriver at du ikke i din villeste fantasi kan se noe kritikkverdig mot jakt på 800 meter osv. ?

 

2# Og hva i all verden er vitsen med å skyte vilt på lengst mulig hold ?

3# Er det ikke litt morro å snike seg innpå, eller sitte på en post og vente, sånn at man får "nærkontakt" med viltet ?

4# dem zooma helt inn på viltet med kameraet, og zooma ut igjen helt til vi var oppe ved skyttera, og det så så lite interessant ut, at jeg knapt har sett maken.

5# Langholdsskyting er og blir forbeholdt til skiver, eller gong inni mitt hue.

 

Har delt opp innlegget ditt litt

1# Hvor har jeg skrevet dette? Jeg har påpekt at du må lese hele avsnittet og se sammenhengen etc

2# Se svar 3#

3# Hver sin smak, noen liker smygjakt, andre liker noe annet. Dette har jeg også påpekt innledningsvis.

4# Virkeligheten, er ikke bestandig lik en kameravinkel.

5# Det er din mening, som du skal få ha. Jeg forbeholder meg retten til å ha en annen oppfatning.

 

Vil du lese gjennom tråden engang til?

Mener selv at jeg allerede har skrevet om det du mener i den store sammenhengen(?)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Knall å lese at det har kommet mer nyttig i denne tråden.

Jeg har nå fått tilbake børsa mi, med nytt løp, og har de siste 14 dagene skutt 300 skudd på stål på 600-850 og 1000 meter.

 

Jeg har gjort som Poacher skrev, oppgradert ei i utgangspunktet god børse, til noe jeg nå mener er ei "super" børse. Det har kostet mange penger fordelt på 3 år, men nå når alt er ferdig, og jeg etterhvert finner god ladningen, tror jeg at jeg vil få mye glede av den, både på jakt og på langholds skyting på døde ting. Det eneste jeg ikke har spandert mye penger på er to-fot'n, men den duger bra ennå.

Det gjenstår nå å få tak i nye hylser, noe som viser seg å være umulig her til lands :(

Så må jeg få låne en kronograf, og da skal det være klart for skyting ut til ca 1350 meter, det er det kikkerten klarer av knepp, OM farta på kulene er som forventet.

 

Jeg pusser nå løpet etter hver økt ;)

 

Som nybegynner sliter jeg litt med å få PCB til å fungere praktisk for meg, så om Poacher etterhvert kunne gjøre en innføring for dummies, så hadde jeg satt stor pris på det. Sparer noen skudd da, tror jeg.

 

Etikk og moral snakkes det endel om. Jeg tror man bør feie for egen dør, det gjør alltid jeg, og om jeg finner ut en gang i fremtiden at jeg sende en kule på ei kråke eller en hjort på laaangt hold, så velger jeg å holde dette for meg selv. Det tror jeg de fleste andre oxo kommer til å gjøre.

 

Jeg vomskjøt en gang en hjort på 60 meters avstand, og jeg var dengang ganske lett på foten, men å løpe ihjel en skadet hjort er ikke å enbefale. Å da heller kunne ha god oversikt fra enn noe lenger avstand hadde vært å foretrekke. 60 meter/800 meter, same shit, more practice. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke bra dette - langholdsbasillen ser ut til å sitte hardere enn forventet , og tråder som dette bidrar jo bare til flere søvnløse netter....

 

Problemstilling: Har en Rem 700 AWR i 300 winmag, på mange måter en solid allroundbørse som har flere storvilt på samvittigheten. Børsa har en slank Mcmillanstokk som jeg liker godt, rustfri kasse/løp med sort tefloncoating og et nydelig avtrekk. Problemet er at jeg ikke liker kombinasjonen 24" løp og magnumpatroner særlig godt og at børsa er litt for lett for skikkelig langholdspresisjon i dette kaliberet - kanskje fordi jeg ubevisst vegrer litt for å trene mye med denne børsa?

 

Så her kommer spørsmålet til gutta med gurustatus: Tenkte i hovedsak å behold børsa som den er, med bruksområde allround storvilt, men bytte til lengre (26"-28") løp og en smule tykkere løpsprofil og et kaliber med mindre rekyl. Tankene spinner rundt 270 Weatherby eller 7mm STW og oppgradert optikk.

 

Er dette riktig tenkt - eller er jeg på villspor? Hvilket kaliber bør jeg i så fall velge?

8)

 

PS: Er allergisk mot 7mm rem mag og 264 blir vel litt kleint?

Link to comment
Share on other sites

Minuteman:

Hvorfor ikke bare smekke på en lyd demper på børsa di? Da fårdu litt mer vekt, og rekylen blir jo merkbart mindre.Du kunne jo prøve den nye Hausken Whisper, tung og gir ca 40db demping.

 

Jeg bruker demper på min børse, Tikka M695 6.5x65RWS, med 68cm langt løp på 20mm. Alt er rustfritt, tung tommehullstokk og Zeiss 6-24x72 på toppen. 8 kg med 5 skudd i magasinet. Merker god forskjell på presisjonen med og uten demper når jeg skyter mange skudd. 30 skudd uten demper gjør at jeg får vondt i hodet, og albuene. Med demper blir alt mer behaglig og jeg skyter glatt 50 skudd med god konsentrasjon. Vann og fotballstrømper er et must ;)

Link to comment
Share on other sites

Som nybegynner sliter jeg litt med å få PCB til å fungere praktisk for meg, så om Poacher etterhvert kunne gjøre en innføring for dummies, så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Njaa... Tanken har vært der, er ikke helt enig med meg selv om hva og hvordan enda.

 

 

Problemstilling: Har en Rem 700 AWR i 300 winmag, på mange måter en solid allroundbørse som har flere storvilt på samvittigheten. Tenkte i hovedsak å behold børsa som den er, med bruksområde allround storvilt, men bytte til lengre (26"-28") løp og en smule tykkere løpsprofil og et kaliber med mindre rekyl. Er dette riktig tenkt - eller er jeg på villspor?

 

Det enkleste: Sett på demper, kanskje oppgrader optikken. Ville ikke vurdert ei 28" pipe på jaktrifle.

Skal du strekke holdene, så har du AR-30 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som nybegynner sliter jeg litt med å få PCB til å fungere praktisk for meg, så om Poacher etterhvert kunne gjøre en innføring for dummies, så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Njaa... Tanken har vært der, er ikke helt enig med meg selv om hva og hvordan enda.

 

 

man kan jo feks gjøre noe slikt som dette:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=85&t=19247&start=0&hilit=kokeboka

Link to comment
Share on other sites

Poacher skrev:

"Det enkleste: Sett på demper, kanskje oppgrader optikken. Ville ikke vurdert ei 28" pipe på jaktrifle.

Skal du strekke holdene, så har du AR-30 "

 

 

Hmm - demper på løp med 17mm tut er vel like elegant som en høygravid ballettdanserinne :? Og skapet er allerede fullt av børser som lever et liv i skyggen fordi de er usexy :evil:

 

AR30'n på 7kg+ er vel litt i tyngste laget for reinsjakt :oops: Nei, foreløpig holder jeg fortsatt en knapp 270 weatherby/7mm STW el., men svaret jeg søker kommer vel når langholdskuler og effekt på vilt skal diskuteres seinere regner jeg med.

8)

 

 

PS: Søren fikser ikke det derre sitatgreiene :oops:

Link to comment
Share on other sites

Minuteman, dette har jeg tenket på ei stund også. Hva slags langholdsrigg skal jeg ha i tillegg til .338en?

 

Det det koker ned til for min del er ei realtivt lett rifle i 6,5x55. Verre synes ikke jeg at man trenger å gjøre det.

Dette kaliberet tar livet av de dyrene det er aktuelt å skyte på lenger hold i fjellet innenfor 400m. Det holder i lange baner for meg.

 

Jeg har også tatt en økonomivurdering på dette. 6,5x284 og x65 samt .280AI og 7mm RUM har vært i hodet mitt. Felles for disse tre er at de spiser løp ganske raskt.... Da vil totalkostnaden ved skytingen bli høy..

Når jeg skal se rasjonelt på det, har jeg nå kun behov for ei børse som går godt opp mot 800-1000m. Til 750m og 965m og utover har jeg .338en, og der løper den kraftig i fra uansett 8)

 

Totalt sett vil jeg skyte veldig billig med en 6,5x55, komponenter får jeg "overalt", og da forsvarer jeg jammen meg å dunke ut endel dyrere patroner i .338 resten av tiden 8)

Link to comment
Share on other sites

Minuteman:

Hvorfor ikke bare smekke på en lyd demper på børsa di? Da fårdu litt mer vekt, og rekylen blir jo merkbart mindre.Du kunne jo prøve den nye Hausken Whisper, tung og gir ca 40db demping.

 

Det enkleste: Sett på demper, kanskje oppgrader optikken. Ville ikke vurdert ei 28" pipe på jaktrifle.

Skal du strekke holdene, så har du AR-30

 

Det det koker ned til for min del er ei realtivt lett rifle i 6,5x55. Verre synes ikke jeg at man trenger å gjøre det.

Dette kaliberet tar livet av de dyrene det er aktuelt å skyte på lenger hold i fjellet innenfor 400m. Det holder i lange baner for meg.

 

 

Skal vi se: To på demper og en på 6,5, ingen på rekylbrems :lol: - ligger det en dårlig skjult melding her etter siste treff på Hengsvann, - ikke noe mer bråk fra han der minuteman :roll::roll:

 

Kiwi: skulle jo bruke den magnumkassa jeg allerede har, så 6,5x55 utgår med høye kneløft. Dessuten er den patronen helt umulig å drepe elg med og gir i tillegg assosiasjoner til Lada og gubber med hatt :lol::lol:

8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kunne aldri falt meg inn å buke 6,5x55 på elg :roll::lol: Man har da 9,3mm!

 

Poenget mitt er at jeg ikke ville valgt en "overbore" patron, siden du alt har en .338, siden du har veldig overlapp på bruksområdene.

 

7mm Rem mag er fin om du har magnum støtbunn? Tron har vel fortsatt et die-set han vil bli kvitt også :lol: Den er ikke "veldig" overbore i alle fall.. skulle jeg hatt noe nedover fra 300 win mag i børsa mi, så hadde det nok blitt den.

 

Hva med rett og slett beholde kaliber .300winmag? Den funker fint til formålet den?

 

Det beste for å temme rekyl er en munningsbrems, er vi ikke alle enige om det da? :lol: Lyddemper ødelegger all gleden min ved å skyte ved å gi mirage med en gang... :evil: spesielt om du skal brenne mer enn 45 grain krutt... Har en bra lyddemper for salg til den som har lyst på det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kunne aldri falt meg inn å buke 6,5x55 på elg :roll::lol: Man har da 9,3mm!

 

 

Det beste for å temme rekyl er en munningsbrems, er vi ikke alle enige om det da? :lol: Lyddemper ødelegger all gleden min ved å skyte ved å gi mirage med en gang... :evil: spesielt om du skal brenne mer enn 45 grain krutt... Har en bra lyddemper for salg til den som har lyst på det... :wink:

 

Jeg bruker demper, og lader med 59 grs ladninger, og sliter ikke med mirage før etter 10 skudd. Er det litt trekk i lufta, så plager ikke miragen meg noe, og er jeg under tak så funker våte fotballstrømper veldig bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt med .30-06 i ca 15-17 minus i vinter. Da hoppa blinken etter 1 skudd... Ble vel stor temperaturforskjell eller noe sånt da?

 

Hvorfor dille med sokker trukket i vann og sånt når man skal skyte? :mrgreen::lol:

 

Propper og gode hørselvern holder i massevis når man har brems, og så slipper man sånt dill.

 

Det argumenteres med at viltet ikke skremmes når man har lyddemper. Det finner jeg litt vanskelig å tro: Viltet opplever akkurat samme kulesmellet, lyddemper eller ei.

 

Smell i seg selv skremmer ikke dyra er min erfaring, nedslaget og kulesmellen skremmer imidlertid skikkelig....

 

At lyddemper har fordel for skytteren ved at man sparer hørselen er riktig, dersom man ikke beskytter hørselen på annet vis uansett. Jeg har jaktet noen år nå med peltor comtac, hvor jeg har ledning til jaktradioen. Dette fungerer helt utmerket, og gjør meg til en temmelig lydløs jeger: Omgivelsene mine hører ikke at nabojaktlaget skravler på radioen...

 

OT:

 

Dette med radiostøy ergret meg nesten gal i Lutnes her i høst. De diskuterte til og med hvem som skulle lage middag og vaske opp, og om Jack hadde kommet til riktig post osv.... Noen burde ikke ha sluppt ut på vhf nettet :evil: Synes synd på de andre på laget vårt som hadde øremusling. All elg i mils omkrets må ha fått med seg den skravlinga. Har aldri opplevd at batteriet mitt har gått så fort tomt. Det holder vanligvis omtrent ei uke ellers.

Link to comment
Share on other sites

At dyrene ikke merker forskjell ved skudd med og uten demper er ikke sant. Jeg bruker demper på hjortejakt. Kompisen min bruker ikke. Når jeg skyter og det er feks 6-7 dyr i flokken, blir de stående og tvile litt. Jeg rekker da å skyte kanskje 2 dyr til, etter det første, før resten stikker. Dette fra jakthytte på innmark, avstand maks 160 meter. Når kompisen min skyter med sin 308, er dyra hals over hode før drønnet ebber ut, hver eneste gang. Vi skyter annenhver gang, jeg skjøt i fjor 30 dyr, han skjøt 6.

 

Dette ble kanskje OT, men skitt au, greit å holde liv i tråden :)

Link to comment
Share on other sites

Det argumenteres med at viltet ikke skremmes når man har lyddemper. Det finner jeg litt vanskelig å tro: Viltet opplever akkurat samme kulesmellet, lyddemper eller ei.

 

Smell i seg selv skremmer ikke dyra er min erfaring, nedslaget og kulesmellen skremmer imidlertid skikkelig....

 

Ikke alle som er enige i dette nei:

Har nevnt det før, men nevner det igjen: Korte piper og dempere har kommet for å bli på mine våpen. Ingen praktisk forskjell på skyteresultatet, men lite rekyl, mye mindre smell og vilt som støkkes lite. Fikk ingen double eller triple på denne turen, men det var stort sett fordi det var en bukk som sto igjen etter første skuddet. Høydaren var en bukk 20 meter unna som tittet forvirret rundt seg uten å skjønne helt hva som hadde skjedd.

 

Har forøvrig erfart på fjellrypejakt at jeg med min 308win med demper støkker ryper mye mindre enn kameraten sin 6.5x55 uten demper. Kanskje det har med at kulesmellen er mye vanskeligere å lokalisere enn munningssmellet?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da prøver jeg på nytt. Hvor langt kan kulen/prosjektilet som kommer ut av løpet på en Mauser M98 i kaliber 3006 gå? Vi snakker da om det samme løpet som har hvert der siden den ble ombygd av det Forsvaret. Hvis noen kan si noe generelt om presisjonen til slike våken er jeg svært interesert i å høre om det. Jeg er da på jakt etter svar av typen: De funker fint ut til 300-400meter, eller ikke over 300 eller hva som måtte være sannheten.

Link to comment
Share on other sites

En 175 grs kule av bra fabrikat burde fly 1000 meter med grei presisjon, skulle jeg tro. De skyter jo 1000 meter med 308 i USA, så da vil jeg tro at en 30-06 også gjør jobben.

 

Sliter du med presisjon på 100 meter, så kan du glemme 1000 meter, kula reiser dit, men treffer fint lite. Så du må forske litt på presisjonen du har, lader du selv blir alt bedre. 30-06 var vel blandt de første populære langholds kaliberene i USA etter krigen (ww2), så har de vel bare tatt det derifra og kommet med mye annet sært ;)

 

Google hjelper deg med mange av svarene du er ute etter, har du tid, er det bare å søke, og lese :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...