Jump to content

Langholdsjakt, hva & hvordan


Poacher

Recommended Posts

Mauser til langhold er vel ikke det ideelle utgangspunktet. Låskassa er vel mest bygd for driftsikkerhet under "skyttergravsforhold" enn stramme toleranser for høyest mulig presisjon. En elg på 300 meter går sikkert greit hvis du kan sakene dien, men toppjakt på samme hold - neppe..

 

Men når alt dette er sagt så finnes det folk som liker å skyte skjorta av langholdsfriker med topp utstyr med en gammel skranglemauser

:lol::lol:

 

Klarer du og mauser'n 5 skudd innenfor 12-15mm på hundre meter så har du en børse som kan henge med på det meste som arrangeres av langholdssyting her til lands, dvs ut til 800/1000 meter.

8)

Link to comment
Share on other sites

Samler ikke bedre en 35-36mm. Men hvis jeg skulle skyte hjort på lenger hold en 300 ville jeg sikkert gjort smart i å bytte til bedre verktøy. Sikte i alle fall. (1,5x6 - 44w)

 

Tok min første hjort med den rifla. Ble sendt på en ny post av jaktleder. Han mente jeg skulle skyte ned på en myr, jeg misforsto og trodde han mente på andre siden av dalen. Synest det virket litt langt, men jeg tenkte at jeg hadde blitt plasert der for å skyte hjort, så da måtte jeg vel prøve. Endte med å ta min første hjort sittende på det vi fant ut var ca. 230meter. Så galt kan det gå når man er fersk i faget. Hadde vel sikkert ikke tatt det skuddet i dag:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei Poacher!

Ved finkaliberskyting kaliber 22, så justerer vi et knepp i høyde for hvert tredje knepp i sida ved vind. Vinden driver skuddene opp til venstre (klokken 10) eller ned til høyre (klokken 4).

 

Så langt, så har jeg ikke sett dette omtalt verken her, eller i tilsvarende stykker i "Våpentidningen". Eksisterer ikke tilsvarende utfordring tilknyttet grovkaliber?

Link to comment
Share on other sites

 

Så langt, så har jeg ikke sett dette omtalt verken her, eller i tilsvarende stykker i "Våpentidningen". Eksisterer ikke tilsvarende utfordring tilknyttet grovkaliber?

Mener jeg har nevnt det på kammeret før.

På grovkaliber så skrur jeg 1 i høyden for hver 6 knepp i side når jeg korrigerer for vind.

Link to comment
Share on other sites

Så langt, så har jeg ikke sett dette omtalt verken her, eller i tilsvarende stykker i "Våpentidningen". Eksisterer ikke tilsvarende utfordring tilknyttet grovkaliber?

 

Fikk forklart dette fenomenet av en kunnskapsrik kar som forsket litt med en doppler radar; effekten var reell men liten på korte hold og forsvant på lange. Fikk ikke med meg detaljene om avstand/mengde/hvorfor da jeg ikke hadde anledning til å spørre og grave, men så ingen grunn til å krangle med konklusjonen. Doppler = fasit :wink:

 

Skyter selv rutinemessig med 10-20 klikk korreksjon for vind og forandrer ikke oppslaget for høyde. 3-4 klikk endring skulle ha gitt en skivebom på stålplatene mine, men kulene sitter altså der de skal uten endring i oppslaget for høyde.

 

Registerer at heller ikke ballistiker Bryan Litz (Berger Bullets) nevner "fenomenet" i boka si.

 

Så tja... kan ikke argumentere faglig for det, men har ikke trua lenger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Roe,

 

Det er en helt reell effekt, den kan beregnes nøyaktig med 6DOF numeriske metoder og f.eks. McCoy skriver om det en masse i "Modern Exterior Ballistics". Det kan beregnes enklere med tradisjonelle approksimasjoner - men alt baserer seg på bevegelsesligningene og de er riktige - uansett hva en klarer å vise i praksis. Doppler Radar eller ikke.

Matematikken viser det som burde ha skjedd og som skjer under helt ideelle forhold enten det kan observeres eller ei (vitenskapen er full av ting som er forutsett matematisk og som ikke kunne observeres før i noen tilfelle flere 100 år etterpå),

Doppler Radaren viser det som skjer her og nå. Jeg vet av lang erfaring med eksperimentering at det ikke alltid er like lett å lage et eksperiment som viser det som en ønsker - eller, det er nettopp det som er lett :roll:

Dessuten, at en ikke klarer å måle noe, betyr ikke at det ikke fins...

 

All litteratur om BR og skiveskyting (som jeg har sett) referer til denne effekten, som Bibelen refererer til Jesus - ikke at det er et sannhetsbevis :roll: men skiveskyting er tross alt mere observerbart og etterprøvbart enn Guds ord.

 

McCoy gir flere eksempler, bla. det for oss noe ukurante eksemplet sideveis skyting fra fly (normalt under 2. VK) da kan en få dramatiske høydeforskjeller. Skyter du fra B17 mot en forbiflyvende Me109, med .50BMG kan du få en til 5 meter av denne effekten på noen 100 fots hold.

"Aerodynamic jump due to crossvind" kaller han det og presenter omfattende matematisk bakgrunn.

Han viser også at vinkelen på linjen gjennom kulehullene for 168gr SMK fra .308Win med 1:12" stigning vil være 23 grader... For 10" stigning er det 27grader og for 14" 20 grader

Dette står på side 269 til 272.

 

Om jeg forstår det riktig avtar effekten i forhold til sideveis vindavdrift med skyteavstand. Det er fordi dette er en effekt som skyldes at kula har en vinkel i forhold til vinden når den kommer ut av pipa, det gir en girmoment,som igjen gir et medurs pitchmoment, og kula får en vinkel på sideveis og vertikalt ift. løpet - denne vinkelen fører til en spiralbevegelse som dempes gradvis ila. de første få 100m. Kula beholder uansett den vertikale hastighetskomponenten pga dette så den vil gå opp/ned på langt hold også, men forholdsvis mindre. Tror jeg... Må lese det en 7-8ggr til først, men det ser ut som det er en lineær effekt 2cm @100m gir 6cm @300m osv. I 6DOF eksemplet er det en bølgende linje pga spiralrotasjonen... Vindavdriften er som kjent ikke 6cm på 300m om den var 2 på 100m, derfor blir denne effekten mindre synlig på lenger hold.

 

Dette stemmer med mine egne observasjoner. Når en skyter på samme skive over samme vann hver uke en stund, og det ALDRI er stille, vil en etterhvert se denne effekten, bygekuler går sjelden ned tv, og enda sjeldnere opp th. For min egen del har jeg jo skytetekniske feil som gir lignende effekter, og det er alltid vertikalkomponenter av vinden på norske skytebaner over en viss lengde, vi skyter over daler og opp på topper og ned fra topper - vertikalvind og usikkerheter i skytvinkel og met. og env. maskerer mye også

På langt hold har jeg ikke observert denne effekten, og har som Roe, hatt større hell med å drite i den enn med å ta hensyn til den.

 

Iht. McCoy skal 168SMK endre høyde ca 60mm @300m i 10m/s vind, dette er nok til å være signifikant på 300m DFS skiva hvor det kun er 7.5cm fra senter til 9er, men på stålplata @ 600m - kan vi skille 12cm høydefeil i en 10m/s sidevind, eller skylder vi på turbulens og vertikalvind, motvind etc? Og i så sterk vind, er langholdsjakt i det hele tatt aktuelt?

 

Ikke vet jeg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra innlegg M67. Konklusjonen min er å la være å ta hensyn til det. Jakt på de avstandene dette blir signifikant er utelukket. For "gonging" er det mer snakk om treff ikke treff under slike forhold... Over 3-4 m/s sliter fælt i kula uansett:(

Link to comment
Share on other sites

Nysgjerrig som jeg er på det meste som har med skyting å gjøre, ladet jeg opp noen runder i min 6.5x65RWS, og dro til skogs i dag. Satte opp en skive og gikk avsted. Lasermålte denne til 587 meter. Vind fra høyre, 90 grader. Ca 23 varmegrader og 90 Moh.

Innskytingsavstand 150 meter.

 

Etter 7 skudd, satt hullene i inner tieren. Jeg hadde da kneppet 60 knepp opp og 8 knepp mot høyre. Min Zeiss har 0.5cm @ 100 meter.

 

Så rusla jeg bort til skiva, klistret den, og snudde den 180 grader. Gikk avsted i andre retningen, målte samme avstand og skjøt i vei. Resultatet ble 60 knepp opp og 10 knepp venstre.

 

Klistra skiva og gikk ut til 768 meter. 97 knepp opp, og 10 til venstre. Gikk deretter ut til 847 meter. 110 knepp opp og 10 knepp til venstre. Alt skutt med vind fra venstre 90 grader.

 

Gikk tilbake og prøvde på 300 meter. 13 knepp opp, 5 til venste. Snudde skiva, gikk 300 meter andre veien. 13 knepp opp 2 knepp høyre.

 

Så til slutt gjorde jeg det samme igjen, på 150 meter. 0 knepp opp/ned, 1 knepp venstre ved skyting med vind 90 grader fra venstre. 0 knepp opp/ned 0 knepp h/v ved skyting motsatt retning. Vinden var jevn under hele skytingen som tok 2 timer. Jeg har ikke vindmåler så jeg vet ikke hvor sterk den var, men det er det sikkert noen av dere som kan regne ut :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg synes de nye tårnene til Leupold ser veldig bra ut, ihvertfall sett i forhold til de gamle tårnene. De ligner veldig på USO sine T-Pal tårn, lavprofil, som jeg liker veldig godt. IOR sine tårn ser ut for å være samme type. Jeg var ikke klar over at du måtte trykke ned "knappen" for å få justert. Trykker du ned hele tårnet eller bare "knappen".

 

Forøvrig en kjempe informativ tråd, spesielt siden jeg er i markedet for ny optikk. Drømmen er selvfølgelig en S&B PMII, men de er dessverre litt i overkant av budsjettet. En finner imidlertid svært mange alternativer i prisklassen 6-10k, men problemer et at den da som oftest må være villig til å svelge noen kameler. Tenker da spesielt på MIL/MOA problematikken. Nightforce får en jo nytt til rundt 13k nytt, da i MIL/MIL versjon. Jeg for min del vurderer å gå for en Zeiss Conquest 4.5-14x50. Den er MIL/MOA, men jeg tenker jeg kan jukse med tårnene slik som er gjort på enkelte av eksemplene. Det blir jo en relativt rimelig løsning.

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1# Jeg synes de nye tårnene til Leupold ser veldig bra ut

2# Trykker du ned hele tårnet eller bare "knappen".

 

1# Helt enig, de "ser" bra ut, bare synd det stopper der! De var rett å slett bedritne å bruke. Får håpe for Leupold sin del at de endrer dette før de kommer på markedet. Noe jeg tviler på, da US army ville ha de slik??? Jeg kan faktisk ikke fatte det!

2# Bare knappen og den er liten. Rett å slett håpløst!

 

NÅR kommer den 3-20(21)x50 til kongleriket norge?? en pris i Nok hadde vært Kozzz :wink:

På IWA2010 sa de oktober (tror jeg?) Men jeg vil vel kanskje si i løpet av 2010 (håper jeg)

Pris aner jeg ikke. Men jeg vil tro at den havner mellom 4-16 og 5-25, så sant det ikke er gjort store endringer som jeg ikke vet om med hensyn til noe annet med kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde store forhåpninger til 4-16x50, da den har "alt" man trenger. Helt til Zeiss la retikkelet i 2.plan

Denne har også et #§2 :evil: tåpelig "løft og vri" system, som nok vil være både vanskelig og unøyaktig med votter eller i hastverk.

 

Ang. tårn så er høyderattet på IORen rimelig genialt, da det er 100(!) klikk på en runde. Dvs. alle interessante jaktavstander, og de fleste uansett, kan stilles uten å telle runder. Dessverre skrus den "feil" vei.

Mitt er til overmål feilmerket så det MÅ tapes - importør svarer heller ikke på henvendelser om dette(!). Lite poeng for meg som taper uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hvilke kaliber er best egnet til langholdsjakt på rådyr, hjort, reinsdyr av hhv 6,5x55 og 308?

 

Hva er maks skyteavstand på disse to kalibrene på de forskjellige dyrene ut i fra kaliberets begrensninger?

 

 

 

 

Roe: Når du jakter i Skottland på rådyr, hvilke avstander kommer du opp i med det du legger i langholdsjakt og hvilket kaliber bruker du?

Link to comment
Share on other sites

Greit med langhold hvis du har en skytter rett ved målet som kan avlive skadeskutt vilt, og som kan sørge for at det påskutte virkelig er dødelig såret.

Ellers synes jeg langhold er litt å leke med å drepe levende vesener, hva med å få en like god tilfredsstillelse ved å treffe døde mål på virkelig store avstander, eller må det være levende mål hvor flaks er en avgjørende faktor?

Link to comment
Share on other sites

Greit med langhold hvis du har en skytter rett ved målet som kan avlive skadeskutt vilt, og som kan sørge for at det påskutte virkelig er dødelig såret.

Ellers synes jeg langhold er litt å leke med å drepe levende vesener, hva med å få en like god tilfredsstillelse ved å treffe døde mål på virkelig store avstander, eller må det være levende mål hvor flaks er en avgjørende faktor?

 

 

Ok, på hvilken avstand og/eller ferdighetsnivå bør en ha denne st.by-skytteren klar da?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De fleste som ønsker å vise til treff på svært langt hold, kan jo se om de treffer høl-i-høl på 100 meter, hvis ikke lar de være og nyter livet i stedet.

En faktor er å treffe, en annen er å måtte gå en halvtime for å komme frem til eventuelt påskutt vilt.

 

Min erfaring med gode jegere er at de unngår lange hold, og holder igjen skudd med mindre de er sikre på å stoppe med ett skudd :)

 

Det har sikkert vært nevnt av andre før, men jeg imponeres personlig av de som skyter døde mål på 1000 meter, men undres over de som skryter av å skyte levende på 300 eller mer, å skryte av flaks er litt sært :)

Link to comment
Share on other sites

Langholdskyting/ jakt er altså noe du ikke helt har greie på? Og da er det greit å legge begrensninger på andre? Hmm...er det ikke typisk.

Som KE skriver over her. Hvorfor blander du langholdsjakt og 100m? De to tinga har veldig lite med hverandre å gjøre. Hva du presterer på 100m sier absolutt ingen ting om dine ferdigheter på 1000m. Jeg skal være tilbøyelig å tro at de som knapt skyter de påkrevde treningskuddene pr år, ikke skjønner filla av hva vi snakker om og kan kalle ett treff på 300m flaks (og kanskje skryte av det). Men her er det snakk om tusenvis av skudd på lange hold. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men 2-3000 skudd pr år på hold over 500m pr år gir meg i allefall en liten pekepinn på hvor jeg ligger rent presisjonsmessig. Hva jeg bruker det til får være opp til meg selv. For å la uvitende begrense meg blir i alle fall ikke aktuelt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Grunnet til at det ikke skal skytes rein på langt hold, er at du ikke vet hvor reinen befinner seg når kula lander,

bevegelig mål på over 200 meter er mer flaks enn vett hvis du treffer.

 

I "gamle" dager da rein var matauk, var trolig moralen slik at det var viktigere med kjøtt enn etiske regler :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns å minnes at vi har hatt denne diskusjonen før....JAS02 gidder du lese hele tråden og et par andre om langholdsjakt? Det er så kjipt og aldri komme videre. Vi kan faktisk ikke altid skule til gamledager og gjøre det likt, da skjer ingen utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Langholdskyting/ jakt er altså noe du ikke helt har greie på? Og da er det greit å legge begrensninger på andre? Hmm...er det ikke typisk.

Som KE skriver over her. Hvorfor blander du langholdsjakt og 100m? De to tinga har veldig lite med hverandre å gjøre. Hva du presterer på 100m sier absolutt ingen ting om dine ferdigheter på 1000m. Jeg skal være tilbøyelig å tro at de som knapt skyter de påkrevde treningskuddene pr år, ikke skjønner filla av hva vi snakker om og kan kalle ett treff på 300m flaks (og kanskje skryte av det). Men her er det snakk om tusenvis av skudd på lange hold. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men 2-3000 skudd pr år på hold over 500m pr år gir meg i allefall en liten pekepinn på hvor jeg ligger rent presisjonsmessig. Hva jeg bruker det til får være opp til meg selv. For å la uvitende begrense meg blir i alle fall ikke aktuelt!

 

Jeg har ikke tenkt å begrense deg i det hele tatt, noe annet kan de være med myndighetene, jeg har for øvrig liten tro på at du treffer hvert eneste mål på 1000 meter, i hvert fall ikke de bevegelige :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å begrense deg i det hele tatt, noe annet kan de være med myndighetene, jeg har for øvrig liten tro på at du treffer hvert eneste mål på 1000 meter, i hvert fall ikke de bevegelige :winke1:

 

De av dere som bare kommer med svada, vil jeg be om blir slettet! Still gjerne kritiske spørsmål, men gjør det på en ordentlig måte... Dette er ikke en tråd hvor det er snakk om å spikke de minste fliser, eller pisse høyest på stolpen. Da får du lage din egen tråd!

 

Les hele setningen/avsnittet/kapittelet og prøv å forstå sammenhengen, les hva jeg skriver.

 

Ikke hva dere tror jeg skriver.

 

Ta dere så en kopp kaffe, og nyt kaffen før dere trykker på… [Enter]

 

Vennligst les tråden.

Link to comment
Share on other sites

Såså, ingen trenger å hisse seg opp til å komme med trusler om sletting og hva som verre er :?

 

Det er jo så mange meninger om jakt på langt eller kort hold, at alle meninger bør få slippe til, forøvrig ble tråden startet av en med tilnavnet krypskytter (Poacher)

 

Hva noen mener kan da umulig sette biffen i vrangstrupen på voksne menn, såpass bør vi vel tåle?

 

Til noens glede kommer jeg ikke til å poste noe mer i denne tråd, og det er ikke vanskelig å sende meg en PM med meninger og synspunkter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det vel sies at han som har tråden har vist seg å være i teten av presisjon å vindlesing i skandinavia og Europa så hvordan HAN skyter er jeg ikke så redd for ;)

 

Nå driver jeg med langhold på stål å papp, ikke dyr enda, når å hvis det skjer er usikkert men vi som skyter mye på lange hold skjenner våre begrensninger bedre en de fleste andre skyttere.

 

Hva langholdsjakt er vil variere etter skytters kunskap , vindlesing, presisjon. Utstyr og kaliber. Vind og vær. Hvordan jakt.

 

Under rufsette forhold med topp utstyr kan godt 300 meter være langholdsjakt , 1000 meter er det ikke så mange som jakter på men når det skjer så er alle faktorer vurdert å da er det opp til vær skytter å vurdere om dette er humant å sikkert.

 

Klart noen utskudd finnes det under alle grener som kanskje ikke burde drivi med dette men sånn er det bare, ser mange av de på oppskytingen hver kveld som ikke burte skutt på lenger en 20 meter , vi burde kanskje tatt tak i dem å sakt at kanskje du skal finne på noe annen men det skjer ikke får når en jeger skal skyte et dyr så er det opp til HAN om det er humant og sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Denne ble skutt på griselangt hold i Afrika i mai.

Og blinken var passe liten, panna på dyret.

 

Med over 3000 skudd på 800 meter+ til da i år, og over 4000 til nå, er det fullt mulig å skyte sånne skudd.

Men det krever perfekte forhold, en meget god rifle med dertil god ammo, og en rolig skytter som vet hva han gjør.

Neste år blir det med eget våpen, og mye lengre hold.

 

 

sebra_zps4341291c.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sakset fra Folkehelseinstituttet: "En norsk 40-åring veier i dag fem kg mer enn en 40-åring gjorde rundt 1985. Over halvparten av norske 40-45-åringer er overvektige når vi legger Verdens helse-organisasjons (WHO) definisjon til grunn. Økning i overvekt og fedme sees over hele verden."

 

Kanskje Norma/Lapua/....fyll inn.... kan påvise samme "fedmesyke" når det gjelder hylser....?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har begge:

Meopta- bedre optikk, ikke medforstørrende (SFP), færre klikk-risikerer å ikke "komme ned" på 100m hvis du skal skyte på 1000m.

Deksel på tårn(helt greit)

 

 

Vortex-litt uklart på 20x+ grei optikk ellers. lys. Mange klikk, men må vel uansett ha skinne 20-30MOA for å komme ut til 1000m. Åpne tårn. Zero-stop. God mekanikk.

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...