Jump to content

Gun control


Balci

Frykter du gun-control i Norge?  

130 members have voted

  1. 1. Frykter du gun-control i Norge?

    • Ja
      85
    • Nei
      45


Recommended Posts

Noen andre som er bekymret for det?

 

Folk skytes hver dag nå, jaktulykker, organisert kriminalitet, eller en nisse som har funnet en M1 carbine på loftet, Alle kjenner vel til England og hvordan de har det nå, handvåpen ble nettop totalforbudt i Irland, og Tyskland og Finland går begge mot flere lover og restriksjoner, takket være de 3 tragiske skytingene, hvor våpen har endt opp i feil hender.

 

Så sant som at flere våpen gjør samfundet tryggere, vil det alltid være et svartemarked, frastjålne Mil. våpen, og situasjoner hvor lovlige våpen blir misbrukt av et tredje parti. Logikken til populasjonen vil da alltid være ''Gjør våpen forbudt'', personlig tror jeg vi er på vei rett mot det, alt takket være urasjonel frykt, misinformasjon og en medioker våpengodkjenningsprosedyre av politiet (Ingen bakgrunnssjekk for potensielle psykiske lidelser, men jeg skal kun ha et våpen i .30-06???)

 

Så kort, en idiot med en ulovlig glock + skyteepisode = Myndigheter og misinformert populasjon = Vi betaler med jaktbørsa

 

Legger bare til denne, alt vi trenger er et par til av disse, en lobby gruppe eller to, og vi er England v 2.0.

 

http://www.samfunn.info/?p=7829

 

Personlig, flykter jeg til statene etter militærtjenesten.

Link to comment
Share on other sites

a)

Hva pokker mener du med spørsmålet?

 

b) Er du allerede amerikansk statsborger eller har du en jobb hos et amerikansk firma som går god for deg, eller har vunnet et green card?

Ellers stiller du bak i køen med Jõse fra guatemala, Pedro fra Mexico og Lola fra cuba...

Man må ha visum for å bo i Usa... OG det er ikke bare å "flytte til USA" som så mange brisker seg med.

 

 

PS balci

Jeg har bodd der ;)

 

PPS

DU bor i et land med SVÆRT gode og liberale våpenlover sammenlignet med det meste av verden (og deler av USA). I tillegg har vi en lang og solid jakttradisjon som står støtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet, men har det delvis klart, det er uansett minst 1-2 år igjen til jeg klarer å komme meg ut herfra, alt kommer an på hvor lenge forsvaret vil beholde meg.

 

Er takknemlig for jakttradisjonen vår, men er redd for at antall gun-grabbers vil overgå oss jegere og en tradisjon gamlere en landet selv. Det er prisen vi betaler for å være et industrielt land, som moderniseres for hver dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde giddi å "rømt" landet hvis det ble forbud mot våpen av noe slag her :D

 

Det er vel regler for "innflyttere" i USA ang våpen også skulle jeg tro. Kjerringa har bodd 4 år i LA og våpenkulturen der er en smule annerledes enn her for å si det slik.

 

Det er folk som dreper. Et våpen er bare et redskap.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med "gun control"? Hvis du med "gun control" mener at Staten bestemmer hvor mange våpen du har lov til å erverve, har vi hatt dette i mange år.

 

Både og, men typiske eksempler ''Gun-control'' ville vært England, California, New York, Japan, Korea etc. hvor det er nærmest umulig å skaffe seg et våpen for rekrasjon, sport eller selvforsvar (Siste er vell en tabu her men OK.)

 

Norge er relativt liberalt som tidligere nevt, til å være i Europa.

 

Det er vel regler for "innflyttere"

 

I Arizona som jeg er mest bekjent med, så kan enhvær holder av green card kjøpe og bruke våpen (Ikke klasse 3 etc. men) Tilogmed bruke våpen til Open carry. Men så er Arizona ekstremt våpenvennlig og da.

Link to comment
Share on other sites

Fasinerende...

det er faktisk to NRA medlemmer som har svar i tråden så langt, som stort sett virker meget fornøyde med tilstande i Kongeriket Norge.

 

Jeg syns fortsatt spørsmålet er uklart, Ikke minst pga den litt tvilsome bruken av begrepet "Gun Controll", hva betyr de? hva mener du?

At våpen reguleres, eller at de forbys?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel regler for "innflyttere"

 

I Arizona som jeg er mest bekjent med, så kan enhvær holder av green card kjøpe og bruke våpen (Ikke klasse 3 etc. men) Tilogmed bruke våpen til Open carry. Men så er Arizona ekstremt våpenvennlig og da.

 

Her er du på bærtur. Arizona må rette seg etter føderale våpenlover på linje med alle andre stater.

Green Card, som nå er et antikvert begrep, kan også være mye rart. Er du her eksempelvis på studentvisa får du ikke kjøpt så mye som en enkeltløpet hagle. Forøvrig så kan du jo prøve deg på open carry downtown Phoenix. Det anbefales ikke.

Link to comment
Share on other sites

Fasinerende...

det er faktisk to NRA medlemmer som har svar i tråden så langt, som stort sett virker meget fornøyde med tilstande i Kongeriket Norge.

 

Jeg syns fortsatt spørsmålet er uklart, Ikke minst pga den litt tvilsome bruken av begrepet "Gun Controll", hva betyr de? hva mener du?

At våpen reguleres, eller at de forbys?

 

Trådstarter er NRA medlem, også.

Link to comment
Share on other sites

Du bør i alle fall finne ut hva du har tenkt å gjøre resten av livet før du setter i gang en prosess for å immigrere til statene. Det finnes tross alt andre kvaliteter i livet enn hvilke og hvor mange skytevåpen og andre våpen man kan eie.

 

For min del var de lønns- og skattemessige sidene ved å emigrere så signifikante at svaret gav seg selv. Dette er noe du i høyeste grad bør vurdere selv for din egen situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Sitat:"For uansett så er et land med mye våpen et mindre trygt land en et land uten særlig mange våpen."

 

Ja, det var jo interessant!

Sjekk denne da!

http://www.abcnyheter.no/node/45692

Da skulle jo det idiotiske utsagnet der bli erklært dødt en gang for alle.

Men våpenhatere vil jo aldri godta fakta og forskning som kommer med et annet resultat enn det som tjener deres egen sak.

Link to comment
Share on other sites

Men våpenhatere vil jo aldri godta fakta og forskning som kommer med et annet resultat enn det som tjener deres egen sak.

 

På samme måte som ikke vi som liker våpen vil det... C'est la vie...

 

Går ut ifra at rapporten de sikter til i artikkelen er denne: http://fenris.perldev.org/docs/weaponbanornot.pdf

Å konkludere basert på én rapport blir uansett meningsløst. Statestikk kan brukes til å fortelle akkurat den historien forfatteren vil at den skal fortelle.

Kreativ bruk av statestikk er ikke noe nytt.

 

Virker som mange som poster i denne tråden har et litt unyansert syn på dette.

Jeg husker forøvrig at jeg også sa "jeg skal flytte til USA for da kan jeg [sett inn noe som passer]" når jeg gikk på ungdomsskolen.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke bare å "flytte til USA" som så mange brisker seg med.
Joda, det er helt planke, det:

 

1: Få deg høyere utdanning innen f.eks. engineering

2: Oppnå tilstrekkelig gode resultater til at du er interessant for et av de store firmaene der borte slik at de gidder å gå god for deg overfor immigrasjonsmyndighetene

3: Finn en ledig jobb i ett av disse firmaene i disse finanskrisetider

 

Sånn! Enkelt og greit. Skulle ikke ta mer enn en fem-seks år med hardt og målrettet arbeid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som aktiv skytter og jeger får vi etter min mening alt det vi trenger av våpen her i Norge :D

Dette gjelder både korte og lange våpen.

 

Det virker heller som om enkelte ønsker en diskusjon om hvor og hvordan vi bærer våre våpen og om de de skal benyttes til annet enn jakt og konkurranse :?:

 

Den diskusjonen kan vi bare glemme her i Norge.

 

TargetMaster er også NRA medlem. :D

Link to comment
Share on other sites

Skreve nettopp et svar i en annen tråd om noen som hadde blitt anmeldt for å drive med jallaskyting på et jorde. Helt undøvendig å drive med sånt. Skyting skal foregå på skytebaner og på jakt. Om vi har en del tullinger som flyr rundt med våpen og skremmer livet av folk blir det fort innstramninger i lovverket det skal jeg love dere.

 

Skal det være støtte i samfunnet forøvrig for jakt og jaktvåpen må folk som har våpnene oppføre seg på sen slik måte at de ikke skaper frykt og skepsis hos ikke-jegere. Gjelder jo forøvrig de som driver med skyting som hobby/trening også. Viktig at bruk av skytevåpen skjer under ordnede former.

Link to comment
Share on other sites

det er ikke bare å "flytte til USA" som så mange brisker seg med.
Joda, det er helt planke, det:

 

1: Få deg høyere utdanning innen f.eks. engineering

2: Oppnå tilstrekkelig gode resultater til at du er interessant for et av de store firmaene der borte slik at de gidder å gå god for deg overfor immigrasjonsmyndighetene

3: Finn en ledig jobb i ett av disse firmaene i disse finanskrisetider

 

Sånn! Enkelt og greit. Skulle ikke ta mer enn en fem-seks år med hardt og målrettet arbeid :mrgreen:

 

Joa... men det er bare en temprorær oppholdstilatele sp lenge du jobber der, i det firmaet. Det er ikke imigrasjon akkurat...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det å få oppholdstillatelse i USA kan ikke være spesielt vanskelig. Spørsmålet er bare hvor man skal oppholde seg...

Aftenposten hadde nemlig en festlig quiz her om dagen:

 

"Hvilket land har både den høyeste andel av innbyggerne i fengsel (0,8 prosent) og den største fengselsbefolkningen (2,3 millioner) i verden?"

 

En karamell til alle som har riktig svar.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

det er bare en temprorær oppholdstilatele sp lenge du jobber der, i det firmaet.
Vel, du kan da ikke forvente all verden, selv som høyutdannet spesialist med nødvendige kunnskaper. Solbrente utlendinger som er dumdristige nok til å komme til Norge for et møte eller noe sånt har også omfattende erfaring med at man ikke bør "komme her og komme her". Det finnes bedrifter som vurderer å sende mottakskomité til flyplassen for å lose besøket gjennom immigrasjonen så de ikke havner på glattcelle til UDI har fått sjekka dem opp en gang uti neste uke :roll::oops:

 

Men for å komme litt nærmere topic, det finnes da minst ett Kammermedlem som har gått den veien jeg beskrev, gjør det ikke?

 

Det å få oppholdstillatelse i USA kan ikke være spesielt vanskelig. Spørsmålet er bare hvor man skal oppholde seg...
Jeg visste ikke at Guantanamo eller Abu Ghraib var regnet som deler av USA?
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er dere medlemmer i NRA?

 

a) Fordi det er så jævlig Harry

b) får rabatter enkelte steder (Praktisk når jeg bodde i USA)

c) På godt og vondt påvirkes holdningen til våpen av de som skjer i USA i resten av verden, og selv om de til tider er rimelig atale er de også noen som faktisk mener at det å avvæpne befolkningen er en dum ide, og det siste støtter jeg.

d) ok meldlems blad (Amerivan Rifleman)

e) Det bør være minst en Sosialist / borderline kommunist medlem der også :D

Link to comment
Share on other sites

Skyting skal foregå på skytebaner og på jakt.

Feil. På spørsmål angående bruk av privat grunn til trening og innskyting av våpen, fikk jeg dette i svar av jaktkonsulenten i NJFF.

 

Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant.

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager.

 

 

 

Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle.

Link to comment
Share on other sites

Tipper lovverket strammes inn betraktelig om våpeneiere begynner å kle seg i snekkerbukser og skyte på blikkbokser i hytt og pine

Dette har jeg da gjort opp igjennom hele oppveksten? Og minst 1000 skudd sammen med guttungen i sommer, med begge i kortbukser :roll: .

Sålenge en tar nødvendige hensyn til sikkerhet og støy/naboforhold ser jeg ingen problemer med det - og jeg mener vi bør jobbe for at dette skal være en naturlig ting, ikke noe som trenger å skjules. For da vil folk begynne å mene at det er forbudt, eller slike tåpelige ting. (sånn sett, så er det jo viktig at en ikke skyter i hytt og pine, men mot en kontrollert bakgrunn og at alt virker trygt og sikkert.

 

De stedene jeg har skutt regelmessig, f.eks. på hytta til foreldrene mine, løftet ikke de lokale bøndene et øyenbryn om jeg skjøt. Det ble regnet som fullstendig normalt.

På hytta til svigermor kommenterte naboen, "åja, dere skyter på blink?"..

Hvordan skal en få lært en guttunge å skyte på en skytebane, med kø innenfor regulerte skytetider, og 13 mann som brenner ivei med allslags munningsbremser og magnumkalibre, og skyteleder blåser stans før gutten rekker å finne skiva?

Hvordan skal jeg få skutt på 480m hold eller prøvd å skyte i 45° vinkel, eller få rigget meg til for å teste ammo (med DFS kara hengene over) vips, så er vi ferdige for idag... på en skytebane?

 

Ha grunneiers tillatelse, bruk rødt flagg, følg lover og regler, og virk seriøs.

 

For øvrig, og mer on topic.

De amerikanske jegerene jeg har snakket med, er langt mere bekymret for sine muligheter til jakt f.eks. enn det man er, eller har grunn til å være her hjemme. Det er mye våpen og en stor våpenlobby er borte (makten i den er til en viss grad 2. amendment eller selvforsvarsbasert), men anti-jakt, "søte dyr" lobbyen er også mye større.

Og i USA som helhet er jakt langt mindre en del av hele befolkningen enn den er her. Hele "jakt-prosessen" virker også (selv for meg) mer "jalla" enn her, noe som bidrar til synkende støtte i befolkningen.

En annen ting er at de ikke har noe forbud mot motorferdsel i utmark, og visstnok er større og større områder gjort håpløse å jakte på pga. dette.

Skyting og skytebaner er muligens lettere "på landet" og det ER tilgang til f.eks. 1000yds baner. Men disse er langt imellom, og det koster å skyte. Særlig nær store befolkningssenter.

Våpen til forsvar ser jeg ingen grunn til ta med i diskusjonen, hvorfor flytte fra et sted hvor en ikke trenger det, til et sted hvor en har lov, delvis fordi en trenger det? Man har ikke en hagle fordi en av og til jakter rype, men en .45 fordi noen har vært i krig eller tror en må forsvare seg hele tiden. Takke meg til å slippe å gå bevæpnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke den der USA-greien. Det finnes land med langt mer liberalt lovverk, høyere levestandard, og enklere immigrasjon. Så for meg er USA et ikketema. Men jeg flytter på litt sikt. Men det er ikke alene pga. våpenlover, men også endel andre vesentlige faktorer. Norsk valglovgivning f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Skreve nettopp et svar i en annen tråd om noen som hadde blitt anmeldt for å drive med jallaskyting på et jorde. Helt undøvendig å drive med sånt. Skyting skal foregå på skytebaner og på jakt. Om vi har en del tullinger som flyr rundt med våpen og skremmer livet av folk blir det fort innstramninger i lovverket det skal jeg love dere.

 

Skal det være støtte i samfunnet forøvrig for jakt og jaktvåpen må folk som har våpnene oppføre seg på sen slik måte at de ikke skaper frykt og skepsis hos ikke-jegere. Gjelder jo forøvrig de som driver med skyting som hobby/trening også. Viktig at bruk av skytevåpen skjer under ordnede former.

Ser du har fått svar på dette, men noen av uttalelsene dine opprører meg på det sterkeste (med untak at vi som har våpen søker å oppføre oss på en skikklig måte).

Dette fordi uttalelsene dine på mange måter antyder at det er forbudt å skyte på annet sted enn skytebane (noe du selvsagt vet er bare tull).

 

Og dels fordi at det såkalte opptrinnet du refererer til, er ett produkt av politiets og innringers fantasi.

 

Hvorfor jeg sier så?

Jo:

1: Ingen vet når den pitsaesken ble beskutt (om den ble beskutt).

2: Ingen vet om den er blitt beskutt (kun at der er ett hull i den).

3: Politiet antar at det har vært skyting på stedet på anngjeldende tidspunkt, uten ett eneste bevis for dette. Det kunne like gjerne ha vært fyrverkeri (meget sansynligt tiden på året tatt i betraktning).

5: Og slik kunne man fortsette i det uendlige. Politiet gjør her seg selv til latter, og det gjør også den som benytter seg av disse uttalelsene i samme forvrengte hensikt som politiet kom med de.

 

On topick, Gun Control? Bruk norsk ordlyd, for det begrepet kan ikke overføres til norsk (dels fordi vi har hatt Gun Control i mange år her i norge). Slik spørsmålet står, måtte jeg derfor ha svart ja. Siden jeg absolutt er for mesteparten av det systemet vi har i dag. Om trådstarter med dette mener om jeg er for en innstramming av eksisterende lovverk, så er jeg i mot det (siden jeg mener alt avlovverk er på plass, det eneste som mangler er at politiet håndhever det). Men er det det trådstarter mener, så må han også sørge for at det er det som står i spørsmålskolonnen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er valgloven som er problemet ditt med å bo i Norge, er det mye enklere å flytte til Finnmark.

gg

Neida, det er bare endel av problemet. Men det er dog en vesentlig del, all den tid det var 49000 flere borgerlige stemmer, enn stemmer til de rødgrønne. Hvis Dronning Maud's Land var et norskt fylke ville det kommet inn 80 representanter derfra bare pga størrelsen. Og det er jo ikke akkurat folksomt der.

Så når jeg hører Jensegutt snakker om demokrati og demokratiske prosesser, vet ikke jeg om jeg skal le eller gråte. Latterlig er det uansett.

Og dette er langt alvorligere enn GUNCONTROL, selv om det også er alvorlig.

Link to comment
Share on other sites

Norsk valglovgivning f.eks.

Valglovgivingen i USA er ikkje utprega bedre, for å si det slik. Dei bruker ein annan utrekningsmodell men også der ville dei store byane på aust- og vestkysten dominert rikspolitikken totalt dersom kun folketalet ville bli lagt til grunn. Dette, kombinert med "winner takes it all" som praktiseres i dei aller aller fleste statane, gjer at det ikkje er samsvar mellom valresultatet og folkemeininga.

 

Men bevares, USA er eit flott land, og det står fritt fram for den som ønsker å flytte ut av Norge for ei tid, eller permanent - om ein skulle ha høve til det. Men å flytte til USA fordi det har ei meir demokratisk valglov? Det rimer ikkje.

 

Om ein vil flytte til eit land med liberal våpenkultur og sterke demokratiske tradisjonar, er vel Sveits eit meir logisk valg... men er det enkelt å immigrere dit? Ikkje veit eg. Men levestandarden er no grei iallefall.

 

(@20mm cannon: Dette er eigentleg ikkje eit svar til deg, men eg brukte sitat frå deg fordi det trigga assosiasjonar 8) )

Link to comment
Share on other sites

Sjøl ønsker jeg meg en spunk til jul.

 

Din gris!

(Spunk: Vulgar Slang Ejaculated semen.) :|

 

Synes ellers vi har det relativt fritt og bra her i landet jeg.

Definisjon på gun control er: "Regulation of the sale and use of rifles and handguns".

I følge den definisjonen så har jo alle siviliserte land det allerede.

Link to comment
Share on other sites

Gris kan du være sjøl. Jeg sa en spunk. Som jeg sa i sta, lenge siden du leste Pippi Langstrømpe?

 

Pippi Langstrømpe var glad. Hendes bedste venner, Tommy og Annika, var lige kommet, og hun skulle fortælle dem noget stort.

 

- Tænk engang, sagde Pippi drømmende, tænk at jeg har fundet på det. Jeg, og ingen anden.

 

Tommy og Annika forstod ikke helt, hvad Pippi snakkede om, så de spurgte verdens stærkeste pige:

- Hvad er det egentlig, du har fundet på Pippi?

- Et nyt ord, sagde Pippi og så på Tommy og Annika, som om hun først nu havde fået øje på dem. Et splinternyt ord.

- Hvad for et ord?, spurgte Tommy.

- Et storartet ord, sagde Pippi. Et af de bedste, jeg har hørt.

- Sig det da, sagde Annika.

- Spunk, sagde Pippi triumferende.

- Spunk! sagde Tommy. Hvad betyder det?

- Vidste jeg det bare, sagde Pippi. Det eneste jeg ved, er at det ikke betyder støvsuger.

 

Pippi, Tommy og Annika havde nu et nyt ord, men de vidste ikke hvad det betød, og det var naturligvis ikke så godt. Derfor besluttede de, at de ville gå rundt i hele Vimmerby og spørge alle de mødte, om de havde en Spunk. Men da der ikke var nogen, der vidste, hvad en Spunk var, så gik de tilbage til Villa Villakulla og ledte videre dér. Villa Villakulla hjalp dem imidlertid ikke, og de fandt aldrig ud af, hvad Spunk var. Suk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg frykter en overdreven streng våpenlov i Norge. Jeg tror derimot at det ikke kommer overdrevene begrensninger (ut over det vi har i dag) i våpenlovgivningen i landet. Jeg satser på at både de som styrer landet nå og de som overtar styringen senere (neste valg?) bruker hodet. Det er jo derfor de er folkevalgt....

Beklagligvis er min våpeninteresse utelukkende rettet mot håndvåpen, en sport som er relativt liten, og som kanskje ikke tåler for mange 'uheldige' episoder..

Link to comment
Share on other sites

Det er min personlige mening at det helst bør det.

 

Tipper lovverket strammes inn betraktelig om våpeneiere begynner å kle seg i snekkerbukser og skyte på blikkbokser i hytt og pine.

Min personlige mening er at slike snusfornuftige uttalelser er med på å ødelegge skytesport og jakt her i landet, da dette gir enkelte lure maktpersoner idéen om at de har aksept for sine krakilske påfunn i massen som utøver denslags aktiviteter.

Hvem trenger fiender, når jeger og skytterstanden er fylt opp med slike meninger.

Tenk deg om.

Lovverket kommer til å strammes mer og mer og mer. Helt til vi blir kvitt slike politikere som liker å bestemme hva som er best for deg. Eks. Inga Marte Thorkildsen, Dagfinn Høybråthen, Jens Stoltenberg osv.

Helt alvorlig: Hvem vet best hva som er best for deg? Jeg? Du? Eller Jens?

Klarer du ikke å tenke selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare spørre:

 

Hvorfor er dere medlemmer i NRA?

 

Virker på meg som om målet for noen er å få gå med våpen på åpen gate.

 

Selv om at Hassel allerede har svart på dette så er det et par ting som jeg må nevne.

1: NRA er en veldig sterk organisasjon.

2: Man må jo støtte sine brothers in arms.

3: Denne organisasjonen tør faktisk å forsvare den hobbien som betyr mest for meg.

 

Jeg begynner å bli temmlig lei av å møtte unngå å snakke om min hobby, fordi enkelte kan bli krenket.

Eller et eller annet krimminelt svin kan finne ut at jeg faktisk har våpen å vil ha tak på de.

Man må alltid være så forsiktig med hva man sier fordi ellers så kan jo mr SAS plutselig skrive en ny regel/paragraff fordi han ikke fikk seg noe i dagen før.

 

Fjernet på grunn av hensyn til forum reglene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lovverket kommer til å strammes mer og mer og mer. Helt til vi blir kvitt slike politikere som liker å bestemme hva som er best for deg. Eks. Inga Marte Thorkildsen, Dagfinn Høybråthen, Jens Stoltenberg osv.

Helt alvorlig: Hvem vet best hva som er best for deg? Jeg? Du? Eller Jens?

Klarer du ikke å tenke selv?

 

Jeg hadde ikke drømt om at det fantes folk her i landet som faktisk mener at våpen (kanskje også hvilke våpen) vurderer man best selv om man er skikket til å ha...

Det kan vel ikke være tvil om at det er en fornuftig tanke å "prøve" å ha kontroll på alle sivile og militære våpen i landet?

 

Når det gjelder hvor fantastisk de har det "over there" syns jeg vi skal minnes den gangen Bush skulle komme til Oslo. (husker ikke om han var der) Da var det et krav fra hans sikkerhtsstyrker at de skulle ha flere Humvee's med minigun montert på taket ute i gatene.

Dette ble heldigvis helt uaktuellt for Norske myndigheter og jeg synes de tok en GOD avgjørelse.

Link to comment
Share on other sites

Angående NRA, så virker det som om enkelte ikke ser lenger enn nesetippen sin. Dette da det er mye kunskapsløshet ute og går om nettopp NRA her i Europa, la oss bare kort notere oss at det er den største (eneste?) organisasjonen på ungdomsarbeid, og sosiale aktiviteter som i hovedsak er basert rund skyting som sport og hobby (På mange måter DFS/NFS i en betydlig større og skala, og ikke minst betydligt bedre på å samle alle krefter til å dra lasset sammen rundt skyting og våpen interesse i hele USA.

 

Vi ser jo normalt kun den delen som går på det andre tillegget til den amerikanske grunnloven (retten til å besitte og bære våpen i ett land som er bygd på den enkeltes rett til å forsvare seg og sitt). Og poenget er ikke man er så redd for å måtte registrere sine våpen, man er redd for å havne der man nå ser t.d Irland har havnet, der håndvåpen er forbudt (og tar jeg ikke feil, er det flere steder i USA der man ikke har lov til å ha håndvåpen i dag).

USA er altså på mange måter ytterlighetenes land, og vi som sitter på denne siden av dammen, får kun med oss de mest ekstreme uttalelsene rundt problemstillingen. T.d. sliter man mange steder i USA med at kriminelle har våpen, selv om man har strenge regler for å ha og bruke våpen (og kriminelle ikke har lov til å ha våpen i de fleste om ikke alle delstatene).

 

Løsningen der borte er akkurat det samme som her hjemme på berget, man går etter de som har lovlige våpen (søker å begrense den lovlige tilgangen på våpen), selv om de i utgangspunktet ikke har noe med de kriminelles bruk og ulovlige innehav av våpen å gjøre. Og der er det denne drablige "kampen" rundt det andre grunnlovs tillegget kommer inn.

For som det er nevnt, det er allerede så vidt jeg vet forbudt i samtlige stater for dømte kriminelle å bære eller besitte våpen (normalt mister man denne retten på livstid der borte om man dømmes for noe som har med våpen å gjøre).

 

Hvorfor støtte en slik fantastisk organisasjon? Hvorfor ikke? Den er den fremste enkelt organisasjonen for sivilt våpeneie og skytesport i verden. Den hører hjemme i det land som er det fremste til å sette den politiske agendaen i verden, og derved er det første til å bli tatt til inntekt for politiske avgjørelser.

Kort sagt, NRA er enten vi liker det eller ei, den første og største bastion i den vestlige verden, mot generell avvepning og derved en slutt på skytesporten slik vi i dag kjenner den. Om man kan ha litt problemer med å svelge en eller to saker de står for, får nå så være. For totaltsett er den fantastisk for oss skyttere, og der har de skjønt at man må stå sammen, selv om man ikke er enige i alt.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg si at jeg skjønner hva du mener....... jeg er litt usikker....

 

Det som er så fint i Norge er at vi har hatt relativt god kontroll på våre våpen ganske lenge og det er lettere å spore evt. våpen som kommer på aveie og evt. brukes kriminellt.

 

Dette tror jeg de har større problemer med i USA ettersom de tidligere har hatt en liberal holdning til "utdeling" av våpen.

 

Prøv å gi godterier til alle ungene i en barnehage for så å prøve å ta det fra dem når de er "ulydige"..... Helvete bryter løs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...