Jump to content

Merkur Barberhøvel


zeissoem2

Recommended Posts

Jeg bruker enten barberkniv (rolige morgener) eller Gillette høvel fra mellom ca 1912 og 1973. Fant mye gamle barbersaker da jeg ryddet på gården, det meste gikk å restaurere til veldig god stand. Gamle restaurerte barberkniver er minst like bra som nye og oftest minst like bra eller bedre.

 

Mye bedre enn moderne høvler og såpe på sprayboks..

 

attachment.jpg

 

Grevlingkost er også bra.

 

IMG_6896.jpg

 

Burde bestilt noe fra Fitjar, men har barbersåpe for en stund fremover... :oops:

Link to comment
Share on other sites

http://www.barbershop.no/

 

Der finner man også en del godsaker. Har ikke kommet så langt enda, men har lyst på skikkelig utstyr... Får kanskje sette det på ønskelista jeg også.

 

Men må ha en kniv som er slipt speilvendt. Må ha den i venstrehånda, eller skjærer jeg av meg hodet!

 

Jeg bruker barberkniven min i både høyre og venstre hånd. Bare noen japanske barberkniver som er høyreslipt etter det jeg vet.. Alle andre er likt slipt på begge sider :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg begynte med slik barbering no i haust. Har ein Merkur 34c også kalla HD. Synes den er veldig grei. Merkur er tysk kvalitet som varer i generasjonar, akkurat som eldre DE høvlar frå Gillette.

Mange trur bruk av slik "gammaldags" høvel gir mykje kutt og sår,men med rett teknikk blir resultatet svært så bra.Billigare enn desse dyre Gillette fleirbladshøvlane i bruk er det og. Er du av dei som er plaga med inngrodde skjeggstubbar så er dette resultatet av at fleirbladshøvlane løfter skjeggstubbane og kuttar dei slik at håret kjem under hudoverflata. Om håret ikkje veks beint så kan ein få inngrodde hår. Dette er ofte lett synleg på halsen(eller andre stader) som røde flekkar som liknar på (er)betennelse. Ved bruk av DE (altså vanleg enkelt barberblad kalla double edge)blad så slepp ein dette problemet.

Einaste bakdelen er at det tar litt lenger tid da ein ofte må gå over skjeggstubbane 2 eller fleire gonger med høvelen. Poenget er gradvis redusering av skjegget uten trykk.Ikkje trykk høvelen hardt for å få vekk alt i ein omgang. DA blir du sår.

 

www.barbershop.no/artikler finn ein link til youtube filmar der ein ser korleis teknikken skal praktiseras. Studering av desse er nesten eit like stort must som å studere Våpenboka for den ferske heimeladar.

 

I tillegg gir sjølvlaga skum med barberkost og enten barberkrem eller såpe eit mykje bedre produkt enn bokseskum full av kunstig tilsettingsstoff. OBS! barbersåpe er ikkje det samme som vanleg såpe.

Det blir nesten som for mat,boksemat er enkelt og greitt ,men sjølvlaga er mykje bedre.

 

Har fått eit par stykker til å gå over til barberkost og såpe,men dei brukar fortsatt Gillette Mach 3 høvel , og dei synes dette er mykje bedre enn skum på boks.

 

 

Kanskje denne tråden bør flyttast til Off Topic?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ruinerte umiddelbart 550 kroner på merkur-høvel, og barberkrem, uten at jeg egentlig vet hva jeg skal med det..

 

Vel, bareberkosten har jeg, men den er ubrukt til nå, så da får jeg prøve. Får jeg smaken, skal jeg jammen-meg kjøpe meg en slik kniv.

 

Den som lanserte denne linken burde stor takk av Fitjar såpekokeri, da de sansyneligvis tjener peeng på dette.

Link to comment
Share on other sites

Er du av dei som er plaga med inngrodde skjeggstubbar så er dette resultatet av at fleirbladshøvlane løfter skjeggstubbane og kuttar dei slik at håret kjem under hudoverflata. Om håret ikkje veks beint så kan ein få inngrodde hår. Dette er ofte lett synleg på halsen(eller andre stader) som røde flekkar som liknar på (er)betennelse. Ved bruk av DE (altså vanleg enkelt barberblad kalla double edge)blad så slepp ein dette problemet.

 

Kjenner meg absolutt igjen i problemet. Kanskje jeg bør investere fortere enn planlagt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker barberkniv sånn dann og vann, og det er den tetteste barberingen jeg opplever, dog ikke problemfritt på halsen...

 

I tillegg får jeg sånn digg luksusfølelse av ritualet rundt knivbarbering - dog ikke som første gangen jeg var utsatt for barberkniven, da knivføreren hadde langt blondt hår og var generellt velutviklet... :mrgreen:

 

Bruksanvisning for knivbarbering: HER

Link to comment
Share on other sites

Livsfarlig tråd på mange måter dette.

 

Går man for eksempel inn på http://www.classicshaving.com/Home.html, kan man blakke seg på noen få tastetrykk.

 

Ta for eksempel dette luxuriøøøse ukessettet for de som ikke har tid til å skjerpe mer enn hver 2-3 år:

Bismark7day.jpg

Det koster den nette sum av $1100 pluss frakt ;)

 

Kompletterer man med en slik børste til $210:

0311.jpg

begynner Amexen å svette godt.

 

Sånn sett blir et Merkur sett til $300 et rent røverkjøp:

NewV4_Satin.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gamle restaurerte barberkniver er minst like bra som nye og oftest minst like bra eller bedre.

 

Gamle Eskilstuna barberkniver i karbonstål kan man få ned til rundt 40,-.

Betraktelig billigere enn Solingenvariantene til 1000,-, uten at jeg tror kvaliteten er noe dårligere.

Har en kamerat som drev endel med dette, men han er ikke i form lenger dessverre.

 

Her er det en interessant artikkel på området:

http://kniver.blogspot.com/search/label/Barberkniver

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte forresten på om det er særlig lurt™ å bruke polérskiva på Tormek'en på barberkniven. Og så bare ta den aller siste, fineste stroppingen på en vanlig stropp. Har du noen tanker om dette?

Ikke prøvd å slipe noen barberkniver selv enda, men vi har en student her som har prøvd ut litt.

"Vanlig" framgang skal være å bruke bordbryner/japanske vannsteiner (5 cm x 15-20 cm) opp til 4000-8000 korning, for deretter å ta på stroppen.

På tormek'en kan det nok være fare for å runde av eggen.

 

Barberkniv er nok for folk som synes bryning er et trivelig tidsfordriv, og som har heng til å være perfeksjonist/"petimeter". :D

 

Jeg fikk for en del år tilbake en Sollingen barberkniv i julegave. Den har blitt liggende ubrukt og vått og er noe preget av rust og slikt. Hvordan bør jeg gå frem for å redde den, om jeg nå klarer å finne den igjen...

Rustfjerner og stålull vil jeg tro du kommer langt med. Eggen må brynes på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

På antikvitetsmesser kan det være litt, og på knivtreff hos disse buskhandlerne. Kan sjekke om det er mulig å skaffe fra han kameraten, om det er av interesse?

 

Selv om jeg har noen jeg barberer meg med så er det alltid morro med flere. Hadde vært gøy med en med laminert blad :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som bruker "gode gammeldagse" blader som disse; 100227.jpg?

 

Hvordan er de i praktisk bruk (er vel en GGG men allikevel for ung til å ha erfaring med disse)?

Er rimelig trøtt på dagens "superhøvler" som fungerer mindre bra.. Fikk pengene tilbake på Gilette Machetellerannet for noen år siden og kastet en ny med bøybare blad fra Wilkinson nå nylig. Liker den "gode gamle" Gilette Contour med stålskaft, men bladene er jo ikke så lette å finne lenger.. :(

Link to comment
Share on other sites

Av nymoderne høvler er det wilkinson sword quattro Titanium som har fungert best. 25 til 40 barberinger på hvert blad. Siste bestilling kostet meg ca 109 kr inkludert frakt for 8 blader bestillt i England og levert i postkassen.

 

Har prøvd Merkur bladene nå i et par uker og det går rundt 1 blad i uka. Mercur høvelen jeg fikk er veldig grei når den kan justeres på blad alt ettersom man vil legge eggen.

Kommer vel til å gå over på featherblader etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som bruker "gode gammeldagse" blader som disse; 100227.jpg?

 

Hvordan er de i praktisk bruk (er vel en GGG men allikevel for ung til å ha erfaring med disse)?

Er rimelig trøtt på dagens "superhøvler" som fungerer mindre bra.. Fikk pengene tilbake på Gilette Machetellerannet for noen år siden og kastet en ny med bøybare blad fra Wilkinson nå nylig. Liker den "gode gamle" Gilette Contour med stålskaft, men bladene er jo ikke så lette å finne lenger.. :(

 

Veldig greit å bestille contour blader på e-bay. Ganske billig også.. Jeg har en Gillette Sensor til de gangene man må ha bare hånbagasje på flyet (løse barberblader og barberkniver er fy)

 

Jeg liker de "gammeldagse" bladene når jeg ikke bruker barberkniv. Kost og barbersåpe også :wink:

 

Bruker gammel Gillette fra århundreskifte og frem til 1973 (gammel onkel som samlet så jeg har noen). Fungerer veldig bra, utrolig god kvalitet på de gamle messinghøvlene (forniklet eller forgylt).

Link to comment
Share on other sites

Veldig greit å bestille contour blader på e-bay. Ganske billig også.. Jeg har en Gillette Sensor til de gangene man må ha bare hånbagasje på flyet (løse barberblader og barberkniver er fy)

 

He-he takk for den. Da fikk jeg 40 blader til Contour'en for 135,- rett i postkassen. :mrgreen::wink:

Link to comment
Share on other sites

Så herlig, en barberingstråd.

Har ganske nylig oppdaget den gammeldagse våtbarberingens rituelle sjarm. Farfars gamle Gillette #15, og en pakke Feather blader fra barbershop.no. Slo til med en krem fra Fitjar som het miklagard, den luktet litt lavendel, så jeg føler jeg lukter litt gammel dame :P Heldigvis er de ganske luktsvake.

Utrolig herlig å drive å barbere seg på denne måten. Det er noe eget med å piske skum, masse vann og løse barberblader.

Featherbladene kan forøvrig anbefales. Skikkelig ninjaskarpe.

 

(eneste aberet er at det føles litt metrofilt å bruke så lang tid på egenpleie :P, og når man i tillegg skal til med etterarberingskrem og greier...... )

Link to comment
Share on other sites

 

(eneste aberet er at det føles litt metrofilt å bruke så lang tid på egenpleie :P, og når man i tillegg skal til med etterarberingskrem og greier...... )

 

Nei no får du gi deg. Ordet metrofil var ikkje eingong påtenkt då slik barbering var heilt vanleg blant mannfolk :wink:

 

Fitjar sine produkt er i toppklassen. Miklagard syntes eg faktisk lukta litt anis til å begynne med.

Prøv gjerne Fjellheim den luktar det barskog av :) om du samanliknar den med diverse Gillette produkt så er eg ikkje i tvil om kva som luktar mest metrofilt.... :mrgreen:

 

For øvrig så synes eg generellt at Merkur sine DE blad er merkbart dårlegare enn Feather og Gillette Platinum. Virkar som at Merkur er av veldig ujamn kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...