Jump to content

Ke gjer du når naboen truer me å skyte bikkja ?


jaktharald

Recommended Posts

Va på jakt i dag igjen å bikkja tok ut rådyr som går ut av terreng å inn på naboen .Det ha skjedd ved et par anledninger før og,men er av å til litt vanskelig å unngå er ikkje akkurat av bryter på bikkja mi som er ei drever tispe .Når eg står å venter på hunden kommer naboen å seie neste gang det går over på han smeller det .Ke gjer du då?

Kjenner eg blir en smule forbannet på sånne folk :evil:

Link to comment
Share on other sites

Om trusselen ikke er tom, så kommer det jo neppe flere trusler...

 

En samtale med vedkommede ville vært på plass, hevnis til lovtekster som for eksempel hundeloven. Om han ikke kommer til fornuft ville jeg rådført meg med politiet først som sist. Om man kommer noen vei med en anmeldelse er heller tvilsomt, men det gir han kanskje bedre premisser for å tenke fornuft, da du viser at du ikke lar det tråkke på. Og med tvisten registrert i politiloggen, stiller han en god del svakere om han skulle løse noen skudd i noen retning han ikke burde gjøre!

 

Kjipt om det finnes sånne folk, men jeg dømmer ikke noen uten å ha hørt begge sider i saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes trusselen er svært alvorlig. Det trues med å bruke våpen, riktignok mot en hund, men mot en hund ute i lovelig ærend.

Politi og annmeldelse eller bekymringsmelding står for meg som eneste riktige og umiddelbare ting å gjøre i denne saken.

Vi som brukere her på forumet har ikke nok kjennskap om bakgrunden til denne "naboen" til å kunne annbefale å ikke gå til politiet.

Tenk om denne karen har en historie med trusler og er av typen som gjør noe ut av truslene sine. Er dette tilfelle tror jeg nok det lokale politiet kjenner mannen og gjerne ønsker å kjenne til og ta stilling til forholdet.

 

På gennerelt grunnlag mener jeg at en persjon som truer med å gjøre noe ulovelig med våpnene sine (fx skyte en hund på lovelig jakt) bør få dem inndratt!

Link to comment
Share on other sites

du behøver ikke å legge inn anmeldelse selv om du snakker med politiet. Jeg ville ha tatt en samtale med dem for å uttrykke min bekymring og for å be om råd. Be også om å få henvendelsen loggført.

 

Det er godt mulig forliksrådet er rett instans her, det er uansett ingen grunn til å vente på at hunden ikke kommer hjem...

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hans Kristian skrev:

På gennerelt grunnlag mener jeg at en persjon som truer med å gjøre noe ulovelig med våpnene sine (fx skyte en hund på lovelig jakt) bør få dem inndratt!

 

 

Helt enig. Jeg ville ikke tolerert en slik trussel. Å bruke våpen som et maktmiddel er langt over grensa for hva som kan aksepteres. Dette bør journalføres hos politiet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kontaktet politiet tlf. 02800 og fortalt om hendelsen og bedt om at politiet loggførte meldingen.

På den måten har politiet noen fakta registrert rundt hendelsen.

At du også tar kontakt med naboen og tar en prat med ham er vel ikke unaturlig.

 

Skulle det værste skje har du i alle fall gjort det du kunne i forkant og står sterkere i din evt. sak mot naboen.

Link to comment
Share on other sites

Naboen min som eier et veldig stort skogområde er en gretten gammal kar, var på tur med hunden da den løp forbi ham uten bånd, da kom han løpende oppover mot meg mens han skrek at neste gang jeg kom forbi her med hunden skulle han ta å kappe av den hodet. Dette var forsåvidt når han sto med en øks i hånden.

 

Jeg politianmeldte det og han ble oppringt, han måtte personlig gå ned å beklage hendelsen. Dette var i et stort populært friluftsområde der mange går på tur med hundene sine, det er ikke båndtvang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gjort som flere har foreslått og hørt om han virkelig mente det han sa. Om han gjentar truslene ville jeg anmeldt forholdet. Det kan godt hende at politiet henlegger saken, men du har jo iallefall vist at du ikke har til hensikt å tolerere slik oppførsel.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Nå er man ute og skal anmelde hverandre igjen.

 

Naboen såg stygt på meg en dag......anmeld han...

Han hadde et rart tonefall en dag.....anmeld han...

Han såg ikke lenge nok til høyre før han svingte til venstra....anmeld han....

 

Hvor mange ganger har ikke norsk språk i daglig tale innehold ymse utsagn som

vanligvis er å oppfatte som utfyllende innlegg i setninger ?......som f.eks

'jeg kverker deg vist du ikke slutter med det tullet' ?.....er vi der nå at den som

hører det setter in smokken og må springe til øvrigheta og klage ?

 

Har ikke politiet annet dem bør bruke resurser på en loggføre millioner av sutre

meldinger. Vi har jo sett at dem ikke engang gidder og etterforske innbrudd selv

om video og bevismateriale ligger på bordet.

 

Tilslutt så er vi der at alle har anmeldt alle for noe, og så kan man gå der og se stygt

på hverandre. Hva samfunn er det dere vil ha ?

 

Til tråstarter: Hvorfor går du ikke å snakker med fyren og gir utrykk for at du ikke er sikker på hvordan du skal tolke utsagnet, og at du er usikker på om han mente det eller ikke ?...blir det for vanskeligt for deg slik at du må ringe øvrigheta isteden ?........han er ikke dummere en at han forstår at bikkjer er bikkjer og at det er gråsoner mellom eiendoms grensene.

 

Tar jeg ikke mye feil er dette en setning fra han som var endel av hans språk der og da, og at det ikke ligger mye mere i det en akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

........slik kan man kverulere i uendelighet........slik som pressen gjør når dem skal

presse frem kriser og kattastrofer for å ha best salgs og seertal (eksempelvis).

 

Trådstarter bør dra ut smokken og snakke med fyren slik folk normalt gjør. Enhver her inne

og ellers rundt omkring i dette landet har et språk som til tider kan inneholde gloser på ene og andre måten, og

det blir helt vanvittigt feil vist typen er av et slikt kaliber at han må gå til øvrigheta og klage på

noe som ikke har noe annet i seg en 'Normalt Norsk Språk' i en gitt situasjon. Enhver har vel stått

i drosjekø og blitt verbalt slått ihjel flere ganger....så man må vere såpass fornuftig at aveier litt hva som

er språk og hva som ikke er språk.

 

Den toleranse grensa bør man ha, og det er ingen på dette forumet som kan si noe om hverken

hvordan situasjonen var, eller om hva type trådstarter er. Derfor så bør alle råd gå i retning av at han snakker med denne fyren og ikke noe annet. Å blande øvrigheta inn får dette er så tåpelig at man

får magesår av å lese det.

Link to comment
Share on other sites

Om det er en del av hans språk så er det vell ganske enkelt hans problem? Enkelte av oss har faktisk utviklet språket vårt etter barnehagen, og går ikke rundt og truer med å "kverke" folk i tide og utide. Om denne naboen er en brølape som snakker på denne måten har han strengt tatt bare seg selv å takke om han blir anmeldt. Jeg synes faktisk ikke manglende dannelse er en undskyldning for trussler om våpenbruk.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Er du journalist og skal krisemaksimere ?

 

Trådstarter har aldri snakket om våpenbruk. Punktum. Trådstarter refererte til et utrykk som enhver

har opplevd eller vært vitne til hundrevis av ganger gjennom det lange land, enten man

er vitne til taxi køer, nabokrangel, eller lokale fraser for å understreke en situasjon også

i normale samtaler. Hadde folk skulle bli buret inne for ethvert utrykk som sies i daglig samtale, så

hadde det ikke vært folk ute i hele tatt lenger.

 

Skjerp dere, og ikke la dette forumet bli et alibi for at enhver 'med en eller annen opplevelse' skal springe til øvrigheta for alt muligt.

Link to comment
Share on other sites

Nesten uansett pokker kva ein konflikt dreier seg om, so bør dialog vere første middelet ein prøver.

 

Å klare å snakke skikkeleg ut om ting på ein roleg å beherska måte, for å finne ut kva "motparten" eigentleg meinar og ikkje meinar, ville spart oss for mang ein unødvendig konflikt.

 

Når dialog ikkje fungerer, er neste skritt å slå i bordet med lovar og reglar.

 

Først når det ikkje vert respektert, er det på tide å koble inn øvrigheit og eventuelt rettsvesen.

Link to comment
Share on other sites

Skjerp dere, og ikke la dette forumet bli et alibi for at enhver 'med en eller annen opplevelse' skal springe til øvrigheta for alt muligt.

 

@S.O.N

Du gir dårlige råd her, og strengt tatt er det vel du som bør skjerpe deg :!:

At du bagateliserer at noen truer med ulovelig bruk av våpen er mer skadelig for dette forumet en noe jeg har lest her inne på lenge, det er absolutt ikke en ansvarlig holdning i forhold til våpen :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde bedt vedkommende om å gjenta trusselen.

 

Deretter hadde jeg tatt en tur til stasjonen der jeg hadde krevd politiet om å kontakte personen angående trusler om å skyte hunden.

 

Om denne personen utfører handlingen etter at politiet har kontaktet han sliter han maks, men sjangsen for at noe skjer da er minimal.

Link to comment
Share on other sites

Skytevåpen og trussler er er meget dårlig kombinasjon, og synes det er ganske innlysende at de to tingene ikke hører sammen!. Det er akkurat sånn oppførsel som resulterer i strengere regler og overformynderi!

 

Det å utsette en trussel og samtidig ta med skytevåpen er vel ikke helt heldig?

 

Skal problemer løses ved at skytevåpen skal benyttes som et maktmiddel mot andre medborgerer/hunder/eiendom o.l ???

 

Jeg har iallefall nulltoleranse for slik oppførsel, vær voksen og ansvarlig- ta kontakt med onkel!

Det har på ingen måte noe med syting eller "sladder" å gjøre!

 

Meningen med politiet er å opprettholde fred og fordraglighet i vårt samfunn!

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter bør dra ut smokken og snakke med fyren slik folk normalt gjør.
Eller kanskje "fyren" bør gå i seg sjøl og lære seg å uttrykke seg som et sivilisert menneske? Som oddvar mener også jeg at trusler om vold ikke hører hjemme i en normal omgangstone mellom voksne mennesker. Kanskje spesielt hvis man ikke mener det. "Faen, skarr'u ha'ræ en på trynet?" eller "Jeg skal skyte (eventuelt: kappe huet av) den jævla bikkja di" står ikke for meg som en uttrykksmåte som skal aksepteres. Ved å uttrykke seg på den måten er man ett skritt nærmere volden. Og vold er -- enten man ønsker å innse det eller ikke -- et samfunnsproblem som myndighetene ønsker å gjøre noe med.

 

I samfunnet vårt er maktmidler tillagt politiet, mens konflikter mellom siviliserte mennesker løses på ikke-voldelig måte. Privatpersoner skal i utgangspunktet ikke utøve fysisk makt mot hverandre, og dersom noen truer meg med vold har jeg tre muligheter: Å ta igjen med samme mynt (selv senke meg ned på apestadiet), å vike unna og/eller rømme (akseptere neandertaloppførsel) eller å la politiet ta vurderingen av hva som skal gjøres. Man trenger ikke å gå til anmeldelse for å oppnå dette, det kan holde med et tips eller en bekymringsmelding.

 

Jeg begynner forresten å lure på om det er særlig mange som skjønner at det er en stor forskjell på et tips til politiet og en formell anmeldelse. Et tips kan politiet velge å benytte seg av eller ikke etter eget forgodtbefinnende selv om tipset skal kunne gjenfinnes i politiets logg. Dersom man inngir en anmeldelse opprettes det en sak og politiet er forpliktet til å gjøre noe med saken, om ikke annet henlegge den formelt, med tilhørende sakspapirer.

Link to comment
Share on other sites

er en hund en person eller en gjenstand? slik jeg leser denne tråden virker det som folk "personifiserer" hunden sin slik at en trussel mot hunden blir oppfatta som en trussel mot dem personlig?

 

et eksempel:

"jeg kommer til å avlie hunden din om den ikke slutter pisse på trappa mi", betyr det en trussel om vold mot deg som person, eller er den en trussel mot en av dine eiendeler?

blir det som "om ikke du slutter parkere meg inne, kommer jeg til å bulke bilen din" som er en ren trussel om skadeverk, ikke en trussel om vold mot deg personlig.

 

jeg tror en hund er en gjenstand (uansett hvor mye følelser den skaper i oss) å at en trussel mot en hund ikke er en trussel om vold men en trussel om skadeverk.

men jeg er ikke jurist så jeg vet ikke.

kan også være jeg misoppfatter noe her.

Link to comment
Share on other sites

en trussel mot en hund ikke er en trussel om vold men en trussel om skadeverk
Whatever. Skadeverk er også noe som ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn. Hvis naboen truer med å slå inn vindusrutene mine (eller kappe huet av bikkja som jeg ikke har), er det fremdeles en handling som ikke er et sivilisert menneske verdig.
Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal være juridisk, hypotetisk og hvis-om-atte-dersom, så kan en jo undre seg over følgende hypotetiske problemstilling:

 

En person truer med å skyte istykker bilen, huset, bikkja, båten og din flotte dobbelgarasje.

 

Ville du sett på en slik handling som en trussel mot deg som person?

Teoretisk sett, så er jo dette kun materialistiske ting, som lar seg erstatte.

 

Trussel+våpen hører så definitivt ikke sammen, uansett hva det måtte dreie seg om. moralsk forkastelig! Er det riktig at vi skal bruke våpen for å utøve makt?

 

Greit at en vil unngå konflikt, så noen kameler kan en svelge, å svelge elefanter er umulig!

Link to comment
Share on other sites

En person truer med å skyte istykker bilen, huset, bikkja, båten og din flotte dobbelgarasje.

 

er det værre om han sier han skal skyte hull i de tingene, enn om han sier han skal hente en dunk bensin å fyre opp alt du nevner?

 

Trussel+våpen hører så definitivt ikke sammen, uansett hva det måtte dreie seg om. moralsk forkastelig! Er det riktig at vi skal bruke våpen for å utøve makt?

 

Trusler er ikke moralsk holdbart uansett. ikke er det lovlig heller.

Link to comment
Share on other sites

Ta heller en utskrift fra ett par dommer mot hundeskyting (holder med kortversjonen, "Jeger dømt for å ha skutt nabovaldets jakthund"). Jeg regner med at der er ett par rettskraftige dommer på dette nå.

 

Ta så turen innom naboen, og se om han er like kranglevoren og hissig som sist (men gjør det du kan for ikke å helle bensin på bålet).

 

Forklar ham at det han sa bekymrer deg, fordi at det ikke er noen måte å hindre bikkja i å følge dyr ut av valdet ditt på. Og at dette ikke er ulovligt, med mindre du slipper bikkja i kanten av valdet ditt, eller i hans vald.

 

Prøv heller å bli enig i om han ikke heller kan lære seg å skyte for bikkja om muligheten skulle dukke opp. Og hvordan bikkja så skal behandles. Kansje du har sjangsen til å bli ønsket inn på hans vald, kontra uønsket?

 

Om den utstrekte hånd ikke ser ut til å virke, er tiden kommet til å presentere ham for litt lektyre om hundeskyting. Og de kostnader han kan vente seg av det (erstattning, fradømmelse av jaktrettigheter, tap av våpen etc).

 

Og du kan kansje (er ikke sikker på om det er lurt) nevne (om du føler det gikk sånn akkurat skapligt, men føler at han bare jatter med) at du er glad du slapp å sende bekymringsmelding om situasjonen til politiet. Det er jo trist å risikere å miste våpna bare for å ha vært hissig og sleivkjefta. Sån bare for å vise litt av stålet i skjeden.

 

Men: 1: ikke hiss deg opp. 2: ikke gjør noe for å fyre oppunder. 3: vær saklig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er det værre om han sier han skal skyte hull i de tingene, enn om han sier han skal hente en dunk bensin å fyre opp alt du nevner?

 

Jeg mener ja!

For han må ikke ha plettfri vandel og polititillatelse for å kjøpe bensin, men det må man for å kjøpe våpen!

Har heller aldri måtte forklare/skrive under på hva jeg skal bruke bensinen til,

men det må jeg hver gang jeg kjøper et skytevåpen.

 

Ved å bruke skytevåpen til enten skadeverk eller til å drepe andres dyr mener jeg at man ikke lenger er skikket til å eie våpen.

Ved å sette fyr på ting vil han uansett kunne straffes for skadeverk, men han har ikke brutt noen våpenlov.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har aldri snakket om våpenbruk. Punktum.

Skjerp dere, og ikke la dette forumet bli et alibi for at enhver 'med en eller annen opplevelse' skal springe til øvrigheta for alt muligt.

 

Trådstarter sier at trusselen lød "neste gang smeller det!"

Jeg er heller ikke journalist, men man behøver da ikke være rakettforsker

for å skjønne at han neppe snakker om å slå på stortromma eller å teste nyttårsrakettene! :roll:

 

En trussel om våpenbruk, reell eller bare følt, er uansett en sak for politiet.

Så får de, og ikke S.O.N eller andre, vurdere om dette er alvorlig eller bare til å blåse i...

Synes ikke dette lyder som "en eller annen opplevelse", og mener vel kanskje at andre enn trådstarter bør skjerpe seg her ja!

Link to comment
Share on other sites

så du mener at alle som sier de vil bruke våpen til å gjøre noe ulovlig automatisk bør frataes sine våpen?

 

Ikke "noe ulovlig" men ting som å drepe andres dyr, grovt skadeverk, trussler og slikt JA! uten tvil!

I tilfeller som "jeg skal skyte i vannet ved hytta selv om jeg ikke har tillatelse" og slikt mener jeg at inndraging ikke er nødvendig.

 

Jeg skiller altså mellom småtteri og trusler!

Tenke seg til..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

så du mener at alle som sier de vil bruke våpen til å gjøre noe ulovlig automatisk bør frataes sine våpen?

 

Ikke "noe ulovlig" men ting som å drepe andres dyr, grovt skadeverk, trussler og slikt JA! uten tvil!

I tilfeller som "jeg skal skyte i vannet ved hytta selv om jeg ikke har tillatelse" og slikt mener jeg at inndraging ikke er nødvendig.

 

Jeg skiller altså mellom småtteri og trusler!

Tenke seg til..... :lol:

så de som sier her på kammeret at de vil skyte ulv om de får sjansen (ganske alvorlig faunakriminalitet vil jeg tro) bør frataes våpna sine?

 

du mener kansje vi bør anmelde disse ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener faktisk det, ja!

Men jeg kommer ikke til å anmelde dem...

 

Synes du virkelig det er så rart? :shock:

Det fatter jeg virkelig ikke...

nei jeg synes ikke det er så rart.

 

bare litt lite prinsippfast etter min mening. Men det er lov.

 

Jeg spurte og fikk svar, så jeg er fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...